
| 1

Zimbabwe and the Steep Road to Vindication

By Netfa Freeman
Global Research, December 26, 2010
blackagendareport.com 14 December 2010

Region: sub-Saharan Africa

Western corporate media assaults on Zimbabwe often center on the alleged corruption and
recklessly “anti-white” nature of the country’s land reform program. But a recent British
academic study tends to refute European and North American propaganda, arguing that
land reform has not been a failure, and is not designed to benefit political cronies. Another
study shows that, “compared to rural and urban violence in South Africa, Ireland or Brazil,
the level in Zimbabwe has been quite low.”

When Zimbabwe initiated fast track land redistribution in 2000 it was big news for corporate
media  to  echo several  patented denunciations,  characterizing the process  as  rife  with
corruption,  violence,  and inefficiency and doomed to  fail.  More than eager  to  join  the fray
was the liberal left whose pseudo analysis reiterated the same line accompanied by an
aversion to anything that seemed even remotely favorable to Zimbabwe’s President Robert
Mugabe and his ZANU PF party.

Given all that media fanfare, it would be easy to assume an independent study examining
results from the last ten years of land reform would get the same attention. Not likely. In
fact we can be sure more attention will be given to the dispatches from the U.S. Embassy in
Zimbabwe publicized by WikiLeaks. One cable by former U.S. Ambassador to Zimbabwe,
Christopher Dell reveals nothing unexpected or compelling except Dell’s aptitude for writing
subjective diatribes that are able to pass for concrete information to the politically uncritical
eye. Ambassador Dell’s publicized cable exposes the lack of confidence he has for many of
the leaders in their neo-colonial pawn party, Movement for Democratic Change (MDC) that
he and the U.S. brazenly support along with the rest of the Western powers. A friend of mine
had  this  to  say  about  the  cable  “I  think  it’s  funny  that  they’ve  been  predicting  his
[Mugabe’s] imminent demise for so long. I’ve always said that the biggest Achilles’ heel of
the  imperialists  is  that  they  actually  believe  their  own horse****,  especially  since  the
aforementioned [the Dell cable] self-delusional horse**** is oftentimes the basis for their
actions.”

Dell dispatched the cable in 2007 and at this point most if not all of the assertions in it have
been disproven over time, bringing us to the real meat of this article – meat that will be
overshadowed in Western press by the recent  WikiLeaks release.  Not  that  they would
endeavor to report this at all even in the absence of WikiLeaks.

You see, the major study of 10 years of land reform in Zimbabwe actually exists and was
released in mid November. As we said, if one assumed it would get big media coverage they
would assume wrongly since such a study doesn’t conform with the acceptable and imposed
imperial narrative. It appears the study, released by Institute for Development Studies fellow
Ian Scoones at Britain’s University of Sussex and detailed in the book Zimbabwe’s Land
Reform Myths & Realities, was able to lure the usual Mugabe and ZANU PF detractors into

https://www.globalresearch.ca/author/netfa-freeman
http://www.blackagendareport.com/?q=content/zimbabwe-and-steep-road-vindication
https://www.globalresearch.ca/region/sub-saharan-africa


| 2

resuming their typical propaganda pot-shots, indicating that something unfavorable to them
is  afoot.  An  article  by  staunch  Mugabe  critic  Patrick  Bond  in  the  online  magazine
Counterpunch, “A New Tyranny: Will Zimbabwe Regress Again?” was published just as the
new study evaluating the land redistribution program in Zimbabwe was released. It almost
seemed that Bond’s article was meant to serve as damage control from the revelations of
the study.

Before assuming the land study is the topic of Bond’s article, revealingly not one mention of
the study was in the article. While this was interesting it was not surprising, given that the
study  contradicts  a  collection  of  major  narrative  myths  Bond  has  been  complicit  in
popularizing.  The  study  “challenges  five  myths  through  the  examination  of  the  field  data
from Masvingo province:

“Myth 1 Zimbabwean land reform has been a total failure

“Myth 2 The beneficiaries of  Zimbabwean land reform have been largely political  ‘cronies’
(specifically, cronies of Robert Mugabe)

“Myth 3 There is no investment in the new resettlements

“Myth 4 Agriculture is in complete ruins creating chronic food insecurity

“Myth 5 The rural economy has collapsed

“By  challenging  these  myths,  and  suggesting  alternative  policy  narratives,  this  book
presents the story as it has been observed on the ground: warts and all.”

Over the past year or so things had been relatively quiet on the ZANU PF-Mugabe vilifying
front, leaving one to wonder about the timing between the land redistribution study and any
new  ZANU  PF-Mugabe  vilification  resurrecting  its  ugly  head.  Even  more  deafening  is  the
silence  over  the  study  by  Western  media  and  the  Western  beholden  civil  society
organizations, right wing or “progressive.” While Bond does deal quite a bit in his article
with land redistribution it  is  mostly  to  continue the notion that  it  was a disingenuous
exercise  that  was largely  a  failure.  Just  like  Ambassador  Dell’s  cable  to  the US State
Department, Bond backs none of this up with the type of information that can be either
proven or disproven.

And even with the wholly inadequate coverage the land study has gotten, like that of the
BBC,  coverage  tries  to  divert  attention  to  a  “process  which  these  farms  were  seized  off
white farmers, often very, very violently,” as remarked by the host of BBC News Worldwide
while interviewing Ian Scoones. Lacking the sensitivities that come from identifying with the
indigenous African’s from which the land was brutally stolen in the first place using methods
exponentially more violent than any used to reclaim it by the African descendants who have
the only rightful claim to it, Scoones could not articulate the more fitting come-back for such
Euro-centrically biased questioning.

The  imperialists,  along  with  their  pseudo-progressive  civil  society  organizations,  must
believe that if they just keep repeating the same lies and misrepresentations over and over
they will transform them into truths. Like the facts of the 2008 elections whose depiction is
another obstacle in Zimbabwe’s road to vindication. In his article Bond repeats the refutable
claim that “Since paramilitary violence forced Tsvangirai to pull out of the mid-2008 run-off
presidential  election  (after  winning  the  first  round  –  but,  claimed  Mugabe’s  vote-counters,



| 3

with less than 50%),…” When one’s purpose is only to generate unsubstantiated assertions
it’s easy to pack a lot of misinformation into a single sentence.

The devil, or shall we say the real truth is in the details. While Bond’s assertion follows the
standard imperialist propaganda line, facts reveal that the results of that election were not
under  the  control  of  “Mugabe’s  vote-counters”  but  instead  a  Zimbabwe  Electoral
Commission (ZEC) that included representatives, ballot counters, and poll watchers from all
the political parties of the country who each had to sign off on the results during each stage
of  tallying.  Bond also claims his  imperialist-backed MDC presidential  candidate Morgan
Tsvangirai was the winner even though the country’s constitution dictates that there is only
a winner when a candidate receives over 50% of the vote. Instead of a claim by “Mugabe’s
vote-counters” as Bond put it, it was even according to the figures peddled by the MDC at
the  time  a  run  off  was  warranted.  Unlike  Bond,  an  April  4,  2008  article  in  the  Zimbabwe
Guardian  clarified  this  fairly  recent  history  with  more  concrete  and  verifiable  information,
saying:

“Morgan  Tsvangirai  might  aspire  to  be  president  of  Zimbabwe,  but  he  has  difficulty  with
simple mathematics.  Yesterday,  he claimed to have won 50.3 per cent of  the vote in
Zimbabwe’s  election.  This  figure is  vital  because it  puts  him just  above the crucial  50 per
cent threshold needed to avoid a second round against Robert Mugabe.

“But anyone with a calculator can work out that someone got their sums wrong. According
to  the  MDC,  Tsvangirai  took  1,169,860  votes  against  Mugabe’s  1,043,451  and  Simba
Makoni’s 169,636.

“These  figures  appear  in  an  official  statement  carried  on  the  MDC’s  website  today,  along
with the claim that “President Tsvangirai has 50.3 percent of the total Presidential vote and
he has won the election with no need for a run-off.”

Get out your calculator and check the percentages. In fact,  the MDC’s voting figures show
Tsvangirai with 49.1 per cent, Mugabe with 43.8 per cent and Makoni winning 7.1 per cent.

So on the MDC’s own figures, a second round is needed.”

These weren’t the only shenanigans the MDC attempted during the first round of voting and
conveniently overlooked by Bond. Some may recall the long time it took for the results of
the first round of voting to be released, emboldening the opposition and Western forces to
claim ZANU PF was stalling in order to put in the fix. And the pitiful Christopher Dell  cable
released by WikiLeaks actually adds to misleading the public about the real context of that
time. For example, that some ZEC officials were “arrested on allegations of tampering with
election results and prejudicing ZANU-PF presidential candidate President Mugabe of 4,993
votes cast in four constituencies in the just-ended harmonized elections” as reported in an
April  8th  2008  article  in  Zimbabwe’s  The  Herald.  The  article  went  on  to  detail  that
investigations  around  the  same  improprieties  where  taking  place  in  “two  other
constituencies in Manicaland where the Zanu-PF presidential candidate was also allegedly
prejudiced of 1,392 votes.

“In Mashonaland Central, it is alleged, the same candidate was prejudiced of 773 votes
while  investigations  also  revealed  that  the  same  candidate  lost  1,000  votes  in  two
Matabeleland North constituencies and 1,828 votes in Masvingo…



| 4

“…The anomalies were detected following a close scrutiny of V11 and V23 forms.

“A V11 form is an original document carrying results at polling stations and is signed by all
agents of contesting parties.

After the signing of the V11 form, information is then recorded on the V23 forms that collate
polling station results within a ward.

“These forms also show the results of the council elections.

“The Sunday Mail reported at the weekend that at Rimbi Primary School in Manicaland
Province, the V11 form showed that President Mugabe got 612 votes but the V23 form that
was forwarded to the National Command Centre shows that the President received 187
votes.

“This anomaly was detected in a number of constituencies.”

Instead of believing the false, typical and unsubstantiated claim that paramilitary violence
forced Tsvangirai to withdraw from the 2008 run-off that followed the first round of voting, a
real and more plausible explanation is detailed here.

So while it  is easy to foster confusion with grandiose, albeit brief,  assertions barren of
concretely verifiable information, it often takes pages of critically assembled information to
unravel it. To properly digest the WikiLeaks released cable of Dell we can learn from CISPES,
Committee In Solidarity with the People of El Salvador. In looking at the WikiLeaks cables
from the U.S. Embassy in El Salvador, CISPES has made some very astute observations. It
would be wise for us to consider that much may be similar regarding Zimbabwe and El
Salvador: “While Wikileaks’ release of leaked diplomatic cables provides an unprecedented
opportunity to reveal the workings and motives of U.S. foreign policy, the process grants
large international news agencies the decision-making power as to which cables to release
and the opportunity to craft the first analysis that the public will hear.”

CISPES continues: “Considering more than 1,000 cables about El Salvador were reportedly
leaked,  we  must  ask  what  criteria  were  used  to  select  these  particular  cables  for  first
publication; cables that right-wing Salvadoran news sources are now using in a continued
attempt to undermine new government.” … “Overall, the cables reveal an Embassy that is
out of touch with the leading role played by the FMLN in El Salvador’s current political
reality.”

The IDS land study in  Zimbabwe does provide what could be considered an unbiased
account of land reform in Zimbabwe. However, much of what it reveals had already been
documented  by  anti-imperialist  author  Gregory  Elich  and  in  many  ways  more
comprehensively. IDS fellow Ian Scoones insists that his study focused only on the results of
land reform over time, occasionally seeming to accept the Western narrative on the means
by which the redistribution took place. Zimbabwe’s land issue is consistently characterized
by  unprecedentedly  and  indiscriminately  violent  takeovers  from  white  landowners
deliberately  instigated by  Mugabe and ZANU PF.  Elich  refutes  this  in  his  meticulously
researched and referenced book Strange Liberators; Militarism, Mayhem, and the Pursuit of
Profit, showing that farm “invasions” involved “temporary visits of a few days and sporadic
repeat visits. They [did] not entail the extended stays” and that the farms targeted tended
to be those of landowners who “had mistreated workers, paid excessively low wages or



| 5

exhibited overt racism.” Regarding the use of violence Elich also showed that “…compared
to rural and urban violence in South Africa, Ireland or Brazil, the level in Zimbabwe has been
quite low.” Incidents perpetrated by those who were legitimately dissatisfied with what had
been inadequate land delivery were curtailed by the ZANU PF fast track land redistribution
program.

The IDS study merely validates Elich’s  job of  disproving the myth that  beneficiaries of  the
land reform had been political “cronies” of Mugabe and that the process was largely corrupt.
Elich also pointed out that land confiscated by the Zimbabwe government for redistribution
was “unused land, underutilized land, land owned by absentee owners, land owned by a
person possessing multiple farms, land exceeding size limits (which varied by region), and
land contiguous with communal lands.” Rather than Mugabe being in cahoots with what in
reality was a miniscule 0.3 percent of cases where the process was abused (5% according to
the  IDS  study),  Elich  demonstrates  something  different.  The  investigation  that  uncovered
such  abuse  and  corruption  in  the  process  by  government  and  party  officials  was  actually
initiated by the President’s Land Resettlement Committee. (Elich, p. 343-344)

While Patrick Bond’s writings and WikiLeaks documents might seem a compelling source of
truth, such truth is unfortunately harder to come by. One “wiki-leaked” cable indicates that
because  “many  MDC-T  local  councilors  and  parliamentarians  elected  in  2008  had  no
independent  income…they were  now turning  to  graft.”  Such  disclosures  don’t  tell  the
relevant complicity of the World Bank in secretly bankrolling MDC-T officials. While the IDS
study on the land reform pushes Zimbabwe further down the road to vindication an anti-
imperialist and revolutionary perspective of Zimbabwe’s struggles will continue to require a
very scrutinizing and critical approach.

Netfa Freeman is the Director of IPS’ Social Action & Leadership School for Activists and an
activist in the internationalist and Pan-African liberation movements. He can be reached at
netfa@hotsalsa.org
Zimbabwe and the Steep Road to Vindication

Tue, 12/14/2010 – 12:08 — Nefta Freeman

by Netfa Freeman

http://www.blackagendareport.com/?q=content/zimbabwe-and-steep-road-vindication

Western corporate media assaults on Zimbabwe often center on the alleged corruption and
recklessly “anti-white” nature of the country’s land reform program. But a recent British
academic study tends to refute European and North American propaganda, arguing that
land reform has not been a failure, and is not designed to benefit political cronies. Another
study shows that, “compared to rural and urban violence in South Africa, Ireland or Brazil,
the level in Zimbabwe has been quite low.”

When Zimbabwe initiated fast track land redistribution in 2000 it was big news for corporate
media  to  echo several  patented denunciations,  characterizing the process  as  rife  with
corruption,  violence,  and inefficiency and doomed to  fail.  More than eager  to  join  the fray
was the liberal left whose pseudo analysis reiterated the same line accompanied by an
aversion to anything that seemed even remotely favorable to Zimbabwe’s President Robert
Mugabe and his ZANU PF party.

http://us.mc1613.mail.yahoo.com/mc/compose?to=netfa@hotsalsa.org
http://www.blackagendareport.com/?q=content/zimbabwe-and-steep-road-vindication


| 6

Given all that media fanfare, it would be easy to assume an independent study examining
results from the last ten years of land reform would get the same attention. Not likely. In
fact we can be sure more attention will be given to the dispatches from the U.S. Embassy in
Zimbabwe publicized by WikiLeaks. One cable by former U.S. Ambassador to Zimbabwe,
Christopher Dell reveals nothing unexpected or compelling except Dell’s aptitude for writing
subjective diatribes that are able to pass for concrete information to the politically uncritical
eye. Ambassador Dell’s publicized cable exposes the lack of confidence he has for many of
the leaders in their neo-colonial pawn party, Movement for Democratic Change (MDC) that
he and the U.S. brazenly support along with the rest of the Western powers. A friend of mine
had  this  to  say  about  the  cable  “I  think  it’s  funny  that  they’ve  been  predicting  his
[Mugabe’s] imminent demise for so long. I’ve always said that the biggest Achilles’ heel of
the  imperialists  is  that  they  actually  believe  their  own horse****,  especially  since  the
aforementioned [the Dell cable] self-delusional horse**** is oftentimes the basis for their
actions.”

Dell dispatched the cable in 2007 and at this point most if not all of the assertions in it have
been disproven over time, bringing us to the real meat of this article – meat that will be
overshadowed in Western press by the recent  WikiLeaks release.  Not  that  they would
endeavor to report this at all even in the absence of WikiLeaks.

You see, the major study of 10 years of land reform in Zimbabwe actually exists and was
released in mid November. As we said, if one assumed it would get big media coverage they
would assume wrongly since such a study doesn’t conform with the acceptable and imposed
imperial narrative. It appears the study, released by Institute for Development Studies fellow
Ian Scoones at Britain’s University of Sussex and detailed in the book Zimbabwe’s Land
Reform Myths & Realities, was able to lure the usual Mugabe and ZANU PF detractors into
resuming their typical propaganda pot-shots, indicating that something unfavorable to them
is  afoot.  An  article  by  staunch  Mugabe  critic  Patrick  Bond  in  the  online  magazine
Counterpunch, “A New Tyranny: Will Zimbabwe Regress Again?” was published just as the
new study evaluating the land redistribution program in Zimbabwe was released. It almost
seemed that Bond’s article was meant to serve as damage control from the revelations of
the study.

Before assuming the land study is the topic of Bond’s article, revealingly not one mention of
the study was in the article. While this was interesting it was not surprising, given that the
study  contradicts  a  collection  of  major  narrative  myths  Bond  has  been  complicit  in
popularizing.  The  study  “challenges  five  myths  through  the  examination  of  the  field  data
from Masvingo province:

“Myth 1 Zimbabwean land reform has been a total failure

“Myth 2 The beneficiaries of  Zimbabwean land reform have been largely political  ‘cronies’
(specifically, cronies of Robert Mugabe)

“Myth 3 There is no investment in the new resettlements

“Myth 4 Agriculture is in complete ruins creating chronic food insecurity

“Myth 5 The rural economy has collapsed

“By  challenging  these  myths,  and  suggesting  alternative  policy  narratives,  this  book



| 7

presents the story as it has been observed on the ground: warts and all.”

Over the past year or so things had been relatively quiet on the ZANU PF-Mugabe vilifying
front, leaving one to wonder about the timing between the land redistribution study and any
new  ZANU  PF-Mugabe  vilification  resurrecting  its  ugly  head.  Even  more  deafening  is  the
silence  over  the  study  by  Western  media  and  the  Western  beholden  civil  society
organizations, right wing or “progressive.” While Bond does deal quite a bit in his article
with land redistribution it  is  mostly  to  continue the notion that  it  was a disingenuous
exercise  that  was largely  a  failure.  Just  like  Ambassador  Dell’s  cable  to  the US State
Department, Bond backs none of this up with the type of information that can be either
proven or disproven.

And even with the wholly inadequate coverage the land study has gotten, like that of the
BBC,  coverage  tries  to  divert  attention  to  a  “process  which  these  farms  were  seized  off
white farmers, often very, very violently,” as remarked by the host of BBC News Worldwide
while interviewing Ian Scoones. Lacking the sensitivities that come from identifying with the
indigenous African’s from which the land was brutally stolen in the first place using methods
exponentially more violent than any used to reclaim it by the African descendants who have
the only rightful claim to it, Scoones could not articulate the more fitting come-back for such
Euro-centrically biased questioning.

The  imperialists,  along  with  their  pseudo-progressive  civil  society  organizations,  must
believe that if they just keep repeating the same lies and misrepresentations over and over
they will transform them into truths. Like the facts of the 2008 elections whose depiction is
another obstacle in Zimbabwe’s road to vindication. In his article Bond repeats the refutable
claim that “Since paramilitary violence forced Tsvangirai to pull out of the mid-2008 run-off
presidential  election  (after  winning  the  first  round  –  but,  claimed  Mugabe’s  vote-counters,
with less than 50%),…” When one’s purpose is only to generate unsubstantiated assertions
it’s easy to pack a lot of misinformation into a single sentence.

The devil, or shall we say the real truth is in the details. While Bond’s assertion follows the
standard imperialist propaganda line, facts reveal that the results of that election were not
under  the  control  of  “Mugabe’s  vote-counters”  but  instead  a  Zimbabwe  Electoral
Commission (ZEC) that included representatives, ballot counters, and poll watchers from all
the political parties of the country who each had to sign off on the results during each stage
of  tallying.  Bond also claims his  imperialist-backed MDC presidential  candidate Morgan
Tsvangirai was the winner even though the country’s constitution dictates that there is only
a winner when a candidate receives over 50% of the vote. Instead of a claim by “Mugabe’s
vote-counters” as Bond put it, it was even according to the figures peddled by the MDC at
the  time  a  run  off  was  warranted.  Unlike  Bond,  an  April  4,  2008  article  in  the  Zimbabwe
Guardian  clarified  this  fairly  recent  history  with  more  concrete  and  verifiable  information,
saying:

“Morgan  Tsvangirai  might  aspire  to  be  president  of  Zimbabwe,  but  he  has  difficulty  with
simple mathematics.  Yesterday,  he claimed to have won 50.3 per cent of  the vote in
Zimbabwe’s  election.  This  figure is  vital  because it  puts  him just  above the crucial  50 per
cent threshold needed to avoid a second round against Robert Mugabe.

“But anyone with a calculator can work out that someone got their sums wrong. According
to  the  MDC,  Tsvangirai  took  1,169,860  votes  against  Mugabe’s  1,043,451  and  Simba
Makoni’s 169,636.



| 8

“These  figures  appear  in  an  official  statement  carried  on  the  MDC’s  website  today,  along
with the claim that “President Tsvangirai has 50.3 percent of the total Presidential vote and
he has won the election with no need for a run-off.”

Get out your calculator and check the percentages. In fact,  the MDC’s voting figures show
Tsvangirai with 49.1 per cent, Mugabe with 43.8 per cent and Makoni winning 7.1 per cent.

So on the MDC’s own figures, a second round is needed.”

These weren’t the only shenanigans the MDC attempted during the first round of voting and
conveniently overlooked by Bond. Some may recall the long time it took for the results of
the first round of voting to be released, emboldening the opposition and Western forces to
claim ZANU PF was stalling in order to put in the fix. And the pitiful Christopher Dell  cable
released by WikiLeaks actually adds to misleading the public about the real context of that
time. For example, that some ZEC officials were “arrested on allegations of tampering with
election results and prejudicing ZANU-PF presidential candidate President Mugabe of 4,993
votes cast in four constituencies in the just-ended harmonized elections” as reported in an
April  8th  2008  article  in  Zimbabwe’s  The  Herald.  The  article  went  on  to  detail  that
investigations  around  the  same  improprieties  where  taking  place  in  “two  other
constituencies in Manicaland where the Zanu-PF presidential candidate was also allegedly
prejudiced of 1,392 votes.

“In Mashonaland Central, it is alleged, the same candidate was prejudiced of 773 votes
while  investigations  also  revealed  that  the  same  candidate  lost  1,000  votes  in  two
Matabeleland North constituencies and 1,828 votes in Masvingo…

“…The anomalies were detected following a close scrutiny of V11 and V23 forms.

“A V11 form is an original document carrying results at polling stations and is signed by all
agents of contesting parties.

After the signing of the V11 form, information is then recorded on the V23 forms that collate
polling station results within a ward.

“These forms also show the results of the council elections.

“The Sunday Mail reported at the weekend that at Rimbi Primary School in Manicaland
Province, the V11 form showed that President Mugabe got 612 votes but the V23 form that
was forwarded to the National Command Centre shows that the President received 187
votes.

“This anomaly was detected in a number of constituencies.”

Instead of believing the false, typical and unsubstantiated claim that paramilitary violence
forced Tsvangirai to withdraw from the 2008 run-off that followed the first round of voting, a
real and more plausible explanation is detailed here.

So while it  is easy to foster confusion with grandiose, albeit brief,  assertions barren of
concretely verifiable information, it often takes pages of critically assembled information to
unravel it. To properly digest the WikiLeaks released cable of Dell we can learn from CISPES,
Committee In Solidarity with the People of El Salvador. In looking at the WikiLeaks cables
from the U.S. Embassy in El Salvador, CISPES has made some very astute observations. It



| 9

would be wise for us to consider that much may be similar regarding Zimbabwe and El
Salvador: “While Wikileaks’ release of leaked diplomatic cables provides an unprecedented
opportunity to reveal the workings and motives of U.S. foreign policy, the process grants
large international news agencies the decision-making power as to which cables to release
and the opportunity to craft the first analysis that the public will hear.”

CISPES continues: “Considering more than 1,000 cables about El Salvador were reportedly
leaked,  we  must  ask  what  criteria  were  used  to  select  these  particular  cables  for  first
publication; cables that right-wing Salvadoran news sources are now using in a continued
attempt to undermine new government.” … “Overall, the cables reveal an Embassy that is
out of touch with the leading role played by the FMLN in El Salvador’s current political
reality.”

The IDS land study in  Zimbabwe does provide what could be considered an unbiased
account of land reform in Zimbabwe. However, much of what it reveals had already been
documented  by  anti-imperialist  author  Gregory  Elich  and  in  many  ways  more
comprehensively. IDS fellow Ian Scoones insists that his study focused only on the results of
land reform over time, occasionally seeming to accept the Western narrative on the means
by which the redistribution took place. Zimbabwe’s land issue is consistently characterized
by  unprecedentedly  and  indiscriminately  violent  takeovers  from  white  landowners
deliberately  instigated by  Mugabe and ZANU PF.  Elich  refutes  this  in  his  meticulously
researched and referenced book Strange Liberators; Militarism, Mayhem, and the Pursuit of
Profit, showing that farm “invasions” involved “temporary visits of a few days and sporadic
repeat visits. They [did] not entail the extended stays” and that the farms targeted tended
to be those of landowners who “had mistreated workers, paid excessively low wages or
exhibited overt racism.” Regarding the use of violence Elich also showed that “…compared
to rural and urban violence in South Africa, Ireland or Brazil, the level in Zimbabwe has been
quite low.” Incidents perpetrated by those who were legitimately dissatisfied with what had
been inadequate land delivery were curtailed by the ZANU PF fast track land redistribution
program.

The IDS study merely validates Elich’s  job of  disproving the myth that  beneficiaries of  the
land reform had been political “cronies” of Mugabe and that the process was largely corrupt.
Elich also pointed out that land confiscated by the Zimbabwe government for redistribution
was “unused land, underutilized land, land owned by absentee owners, land owned by a
person possessing multiple farms, land exceeding size limits (which varied by region), and
land contiguous with communal lands.” Rather than Mugabe being in cahoots with what in
reality was a miniscule 0.3 percent of cases where the process was abused (5% according to
the  IDS  study),  Elich  demonstrates  something  different.  The  investigation  that  uncovered
such  abuse  and  corruption  in  the  process  by  government  and  party  officials  was  actually
initiated by the President’s Land Resettlement Committee. (Elich, p. 343-344)

While Patrick Bond’s writings and WikiLeaks documents might seem a compelling source of
truth, such truth is unfortunately harder to come by. One “wiki-leaked” cable indicates that
because  “many  MDC-T  local  councilors  and  parliamentarians  elected  in  2008  had  no
independent  income…they were  now turning  to  graft.”  Such  disclosures  don’t  tell  the
relevant complicity of the World Bank in secretly bankrolling MDC-T officials. While the IDS
study on the land reform pushes Zimbabwe further down the road to vindication an anti-
imperialist and revolutionary perspective of Zimbabwe’s struggles will continue to require a
very scrutinizing and critical approach.



| 10

Netfa Freeman is the Director of IPS’ Social Action & Leadership School for Activists and an
activist in the internationalist and Pan-African liberation movements. He can be reached at
netfa@hotsalsa.org

The original source of this article is blackagendareport.com
Copyright © Netfa Freeman, blackagendareport.com, 2010

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Netfa Freeman

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://us.mc1613.mail.yahoo.com/mc/compose?to=netfa@hotsalsa.org
http://www.blackagendareport.com/?q=content/zimbabwe-and-steep-road-vindication
https://www.globalresearch.ca/author/netfa-freeman
http://www.blackagendareport.com/?q=content/zimbabwe-and-steep-road-vindication
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/netfa-freeman
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

