
| 1

Who’s the Propagandist: US or RT?

By Robert Parry
Global Research, May 01, 2014
Consortiumnews

Region: Russia and FSU
Theme: Media Disinformation

In-depth Report: UKRAINE REPORT

Assistant Secretary of State for European Affairs Victoria Nuland.

After Secretary of  State Kerry lashed out at Russia’s RT network over its reporting on
Ukraine, a senior aide assembled a list of particulars, which have backfired by showing how
weak Kerry’s case is and how hypocritical Kerry’s State Department has been.

The U.S. State Department, which has been caught promoting a series of false or dubious
stories about Ukraine, is trying to give some substance to Secretary of State John Kerry’s
counter-complaint that Russia’s RT network is a “propaganda bullhorn” promoting Russian
President Vladimir Putin’s “fantasy.”

In a “Dipnote” of April 29, Richard Stengel, under secretary of state for public diplomacy,
made some broad-brush criticisms of RT’s content – accusing the network of painting “a
dangerous and false picture of Ukraine’s legitimate government” by citing examples of
fascism, anti-Semitism and terrorism surrounding the Kiev regime.

Stengel  claims  he  knows  the  difference  between  news  and  propaganda  because  he  spent
seven  years  as  managing  editor  of  Time.  He  defines  propaganda  as  “the  deliberate
dissemination of information that you know to be false or misleading in order to influence an
audience” and asserts: “RT is a distortion machine, not a news organization.”

But Stengel offers no specific citations of the supposedly propagandistic stories done by RT,
making it impossible to ascertain the precise wording or context of the RT content that he is
criticizing. One basic rule of journalism is “show, don’t tell,” but Stengel apparently didn’t
learn that during his seven years in the top echelon of Time magazine.

Nevertheless, Stengel accuses RT of “disinformation” ranging from “assertions that peaceful
protesters hired snipers to repeated allegations that Kiev is beset by violence, fascism and
anti-Semitism, these are lies falsely presented as news.”

Though it’s impossible to fully assess Stengel’s complaint because he doesn’t specify the
offending  stories,  the  first  complaint  is  an  apparent  reference  to  the  mystery  surrounding
the identity of snipers who opened fire on protesters and police during the Maidan protests
in Kiev on Feb. 20.

The U.S.  government,  the  U.S.  press  and the  Maidan protesters  were  quick  to  blame
President Viktor Yanukovych although he denied giving an order to fire on the protests and
suggested  the  shootings  may  have  been  a  provocation.  That  suspicion  of  “false-flag”
violence – as a way to spur on the coup against Yanukovych – also was expressed by some
neutral observers on the ground in Kiev.

https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
http://consortiumnews.com/
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
http://consortiumnews.com/2014/04/25/john-kerrys-sad-circle-to-deceit/
http://consortiumnews.com/2014/04/25/john-kerrys-sad-circle-to-deceit/
http://blogs.state.gov/stories/2014/04/29/russia-today-s-disinformation-campaign


| 2

Two  European  Union  officials,  Estonia’s  Foreign  Minister  Urmas  Paet  and  European  Union
foreign  affairs  chief  Catherine  Ashton,  were  revealed  discussing  in  a  phone  call  their
suspicions  that  elements  of  the  protesters  were  responsible  for  the  shootings.

“So  there  is  a  stronger  and  stronger  understanding  that  behind  snipers  it  was
not Yanukovych, it was somebody from the new coalition,” Paet told Ashton, as reported by
the UK Guardian.

In  other  words,  if  Stengel  is  referring  to  RT’s  reporting  about  the  sniper  attacks,  his
assumption that RT was knowingly lying when it referenced a possible role of the Maidan
protesters in the sniper shootings is itself false. Further, Stengel must have known that not
all the Maidan protesters were “peaceful.”

Hide the Neo-Nazis

Although the State Department has tried to hide the crucial role of neo-Nazi militias in
overthrowing  Yanukovych’s  elected  government,  it  was  well  known  at  the  time  (and
acknowledged by the Maidan protesters themselves) that far-right groups had organized
100-man  brigades  to  carry  out  the  final  attacks.  There  was  also  widely  broadcast  news
footage of these Maidan protesters hurling Molotov cocktails at police, more than a dozen
who died in the clashes.

Is Stengel really unaware of the involvement in the coup by neo-Nazi storm troopers from
the Right Sektor and the Svoboda party, which both lionize World War II Nazi collaborator
Stepan Bandera? Does Stengel really not know about the prevalence of banners honoring
Bandera,  Nazi  insignias  at  rallies  and  even  the  appearance  of  the  Confederate  battle  flag
unfurled at the Kiev City Hall as the universal symbol of white supremacy?

Just  because virtually  the entire  U.S.  press  corps has joined in  the U.S.  government’s
propagandized  version  of  what  happened  during  and  after  the  violent  overthrow  of
Yanukovych doesn’t mean that RT and other news organizations have to shut their eyes,
too.

For instance, the BBC, which is funded by the British government much as RT is funded by
the Russian government, had the courage to run a segment on the Maidan’s neo-Nazis,
noting  that  the  far-right  groups  were  given four  ministries  in  the  new government  in
recognition of their important contribution.

Most significantly, the new chief of national security, Andriy Parubiy, was one of those neo-
Nazis. He founded the Social-National Party of Ukraine in 1991, blending radical Ukrainian
nationalism with neo-Nazi symbols.  Parubiy also formed a paramilitary spinoff, the Patriots
of Ukraine, and defended the awarding of the title, “Hero of Ukraine,” to Bandera, whose
paramilitary forces joined with the Nazis in exterminating Poles and Jews during World War
II.

During the months of protests aimed at overthrowing Yanukovych, Parubiy became the
commandant of “Euromaidan,” the name for the Kiev uprising. Then, in mid-April as the new
regime’s national security chief and facing growing resistance in eastern Ukraine, Paubiy
warned that he was siccing some of his paramilitary veterans, now incorporated in the
National  Guard,  on  the  anti-regime protesters.  On Twitter,  he  wrote,  “Reserve  unit  of
National Guard formed #Maidan Self-defense volunteers was sent to the front line this

http://www.theguardian.com/world/2014/mar/05/ukraine-bugged-call-catherine-ashton-urmas-paet
http://www.theguardian.com/world/2014/mar/05/ukraine-bugged-call-catherine-ashton-urmas-paet
http://www.youtube.com/watch?v=5SBo0akeDMY


| 3

morning.”

Some leading neo-Nazis have been brazen in their assertion of Ukrainian racial superiority
over other ethnic groups in Ukraine, including the ethnic Russians in the east. Like their hero
Bandera, these modern-day storm troopers would prefer an ethnically pure Ukraine.

Though it  is  true that  most  of  the Maidan protesters  were there  in  support  of  closer
European ties and anger over government corruption,  it  is  also true that the neo-Nazi
militias  surged  to  the  front  of  the  protests  for  the  final  clashes  on  Feb.  20-22.  [See
Consortiumnews.com’s  “Ukraine,  Though  the  US  ‘Looking  Glass.’”]

And, as for Stengel’s insistence that RT’s reporting that “Kiev is beset by violence” is further
proof  of  RT’s  “propaganda,”  there’s  the  inconvenient  reality  that  far-right  forces  have
been clashing with other Maidan protesters over the past few days. Some of these ultra-
nationalists want more rewards for their role in Yanukovych’s ouster and some want a
harsher crackdown on the uprising in the ethnic Russian east.

Who’s Playing Terrorist Card?

In  his  unspecified  litany  of  other  purported  RT  offenses,  Stengel  also  cites  “the  constant
reference to any Ukrainian opposed to a Russian takeover of the country as a ‘terrorist.’ Or
the unquestioning repetition of the ludicrous assertion last week that the United States has
invested $5 billion in regime change in Ukraine.

“These  are  not  facts,  and  they  are  not  opinions.  They  are  false  claims,  and  when
propaganda poses as news it creates real dangers and gives a green light to violence.”

However, regarding the use of the word “terrorist,” which Stengel finds so offensive, it has
actually been applied promiscuously not by RT but by the Kiev regime and the U.S. State
Department against the anti-regime protesters in eastern Ukraine though they have not
engaged in behavior that is traditionally considered “terrorism.”

The Russian ethnic protesters in the east  have engaged in no indiscriminate killing of
civilians for political purposes, the classic definition of “terrorism.” Yet, the post-coup regime
in Kiev has repeatedly announced plans for an “anti-terrorism” campaign against the east.
In other words, Stengel’s “side” is guilty of what he accuses RT of doing.

As for RT’s “ludicrous assertion” about the U.S. investing $5 billion, that is a clear reference
to  a  public  speech  by  Assistant  Secretary  of  State  for  European  Affaris  Victoria  Nuland  to
U.S. and Ukrainian business leaders on Dec. 13 in which she told them that “we have
invested more than $5 billion” in what was needed for Ukraine to achieve its “European
aspirations.”

Nuland also was a leading proponent of “regime change” in Ukraine who personally cheered
on the Maidan demonstrators, even passing out cookies. In an intercepted, obscenity-laced
phone  call  with  U.S.  Ambassador  to  Ukraine  Geoffrey  Pyatt,  Nuland  said  her  choice  to
replace Yanukovych was Arseniy Yatsenyuk, who ended up as Prime Minister after the coup.

If Stengel wants to quibble about whether Nuland’s $5 billion remark was a reference to
“regime  change”  or  not  –  although  the  European  association  was  a  key  issue  in
Yanukovych’s ouster  –  the under secretary can make his  argument.  But to ignore the
obvious context of Nuland’s $5 billion reference is again either a sign of stunning ignorance

http://consortiumnews.com/2014/04/16/ukraine-through-the-us-looking-glass/
http://www.ibtimes.co.uk/ukraine-crisis-masked-far-right-activists-carrying-flaming-torches-fight-kiev-1446701
http://www.informationclearinghouse.info/article37599.htm


| 4

or willful deception.

As for Stengel’s office of “public diplomacy,” it is a segment of the State Department that I
have  personally  dealt  with  since  the  1980s  during  my  days  covering  the  Reagan
administration’s Central America policies for the Associated Press and Newsweek.

Back  then,  some  of  us  referred  to  the  “PD”  office  as  “the  office  of  propaganda  and
disinformation” because of the endless distortions and lies generated in support of U.S.-
backed “death squad” regimes in El  Salvador and Guatemala and for Ronald Reagan’s
beloved Nicaraguan Contra rebels who fairly could be called “terrorist” given their proclivity
for  slaughtering  and  raping  Nicaraguan  civilians  and  for  collaborating  with  cocaine
traffickers to make money on the side.

The Earlier Brave Kerry

Ironically, in those days, a younger version of John Kerry was a U.S. senator who bravely
investigated these Reagan-affiliated crimes and faced attacks from the State Department’s
public diplomacy operatives.

Part of Kerry’s punishment for being early in his investigation of White House skullduggery
in  Central  America was to  be excluded from the Iran-Contra  investigation when some
of Reagan’s crimes and lies surfaced dramatically in late 1986.

Because Kerry had been ahead of  the curve,  he was judged “biased” on the issue of
Reagan’s  guilt  and  thus  passed  over  for  the  “select  committee”  investigation.  Only
Democratic senators who had been fooled by the lies or were asleep at the switch were
deemed “objective” enough for the high-profile inquiry. [For more on the contrast between
Kerry’s past and present, see Consortiumnews.com’s “What’s the Matter with John Kerry?”]

Another irony of Stengel’s defense of Kerry’s anti-RT outburst is that one of the senior
“public diplomacy” operatives on Central America back in the 1980s was a young neocon
named Robert Kagan, whose State Department team developed propaganda themes to
undercut Kerry and various journalists, like myself, who would not toe the line.

At  one point  when Kagan realized that  I  would not  play ball  with the administration’s
propaganda, he informed me that I would have to be “controversialized,” that is become the
focus of public attacks from pro-Reagan attack groups and thus have my journalistic career
damaged, a process that was subsequently carried out.

The irony in this is that Robert Kagan went on to become a leading light in the neocon
movement, a Washington Post columnist, a co-founder of the Project for the New American
Century, a star proponent of Iraqi “regime change” – and the husband of Assistant Secretary
of State Victoria Nuland, the recent cheerleader for “regime change” in Ukraine.

That Stengel, the current master of the State Department’s “public diplomacy” operation, is
now offended  by  what  he  considers  “propaganda”  by  RT  has  to  be  considered  one  of  the
purest expressions of hypocrisy in the long history of U.S. government hypocrisy. [For more
on this topic, see Consortiumnews.com’s “Kerry’s Propaganda War on Russia’s RT.”]

Investigative  reporter  Robert  Parry  broke  many  of  the  Iran-Contra  stories  for  The
Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his new book, America’s Stolen
Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com). For

http://consortiumnews.com/2014/04/14/whats-the-matter-with-john-kerry/
http://consortiumnews.com/2014/04/30/kerrys-propaganda-war-on-russias-rt/
https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0


| 5

a limited  time,  you  also  can  order  Robert  Parry’s  trilogy  on  the  Bush  Family  and its
connections to various right-wing operatives for only $34. The trilogy includes America’s
Stolen Narrative. For details on this offer, click here.

The original source of this article is Consortiumnews
Copyright © Robert Parry, Consortiumnews, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://consortiumnews.com/2013/06/14/get-your-rewrite-of-us-history/
http://consortiumnews.com/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
http://consortiumnews.com/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

