
| 1

Who’s Who at Wikileaks?

By Julie Lévesque
Global Research, December 20, 2010
20 December 2010

Theme: Intelligence, Media Disinformation

Global Research Editor`s Note

Progressive organizations have praised the Wikileaks endeavor. Our own website Global
Research  has  provided  extensive  coverage  of  the  Wikileaks  data  banks  and  their
implications, particularly with regard to US-NATO war crimes.  

The Wikileaks Project  is  heralded as an immeasurable victory against  corporate media
censorship, without examining its organizational structure. 

A distinction should be made between the Wikileaks data banks, which constitute a valuable
source of information in their own right, and the mechanisms whereby the leaks, used as
source material by the corporate media, are transformed into news. 

Wikileaks from the outset has collaborated closely with several mainstream media.

This article by Julie Lévesque focusses on the nature and organizational structures of the
Wikleak project.  

“In politics, nothing happens by accident. If it happens, you can bet it was
planned that way.” –Franklin D. Roosevelt

After  the  publication  of  a  series  of  confirmations  rather  than  revelations,  there  are  some
crucial  unanswered  questions  regarding  the  nature  and  organizational  structure  of
Wikileaks.

Shrouded in secrecy, the now famous whistleblowing site and its director Julian Assange are
demanding “transparency” from governments and corporations around the world  while
failing to provide some basic information pertaining to Wikileaks as an organization. 

Who is Julian Assange?

In  the introduction to the book Underground: Hacking,  Madness and Obsession on the
Electronic Frontier (1997), by Julian Assange and Suelette Dreyfus, Assange begins with the
following quotes:
 

“Man is least himself when he talks in his own person. Give him a mask, and he will tell you

https://www.globalresearch.ca/author/julie-l-vesque
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
file:///C:/Users/User/Documents/My%20Web%20Sites/globalresearch.ca
file:///C:/Users/User/Documents/My%20Web%20Sites/globalresearch.ca
http://www.xs4all.nl/~suelette/underground/Underground.pdf
http://www.xs4all.nl/~suelette/underground/Underground.pdf


| 2

the truth.” — Oscar Wilde

“What is essential is invisible to the eye.” — Antoine De Saint-Exupery

From the start, Assange states that he undertook the research for the book; however, he
fails to mention that he was actually one of the hackers analyzed in the book, going by the
name of Mendax, a Latin word for “lying, false…”.

Although  we  cannot  confirm  that  the  above  quotes  referred  to  him,  they  nonetheless
suggest  that  Assange,  at  the  time,  was  hiding  his  true  identity.

We know very little about the cryptographer Julian Assange. He is indeed very cryptic when
it comes to revealing who he is and where he worked prior to the Wikileaks project. On the
list of board members published previously by Wikileaks, we can read that Julian Assange:

n  has “attended 37 schools and 6 universities”, none of which are mentioned by name;

n  is “Australia’s most famous ethical computer hacker”.  A court case from 1996 cited
abundantly  in  the mainstream press is  available on the Australasian Legal  Information
Institute. Contrary to all the other cases listed on the afore mentioned link, the full text of
Assange’s case is not available;

n  “in the first prosecution of its type… [he] defended a case in the supreme court for his
role as the editor of an activist electronic magazine”. The name of the magazine, the year of
the prosecution, the country where it took place are not mentioned;

n  allegedly founded “’Pickup’ civil rights group for children”. No information about this
group seems to be available, other than in reports related to Wikileaks. We don’t know if it
still exists, where it is located and what are its activities.

n   “studied mathematics, philosophy and neuroscience”. We don’t know where he studied
or what his credentials are;

n  “has been a subject of several books and documentaries”. If so, why not mention at least
one of them?

One could indeed argue that Assange wishes to remain anonymous in order to protect
himself, the whistleblowers and/or the members of his organization. On the other hand, he
cannot realistically expect people to trust him blindly if they do not know who he really is.

The  most  interesting  thing  about  Julian  Assange  is  that  his  former  employers  remain
unknown.  His  bio  states  that  he  is  a  “prolific  programmer  and  consultant  for  many  open-
source projects and his software is used by most large organizations and is inside every
Apple computer”. Was he working freelance? Who did he work for?

An old email exchange from 1994 between Julian Assange and NASA award winner Fred
Blonder  raises  questions  regarding  Assange’s  professional  activities  prior  to  launching
Wikileaks.  This  exchange is  available on the website of  the Massachusetts  Institute of
Technology:

Date: Fri, 18 Nov 1994 03:59:19 +0100

http://www.austlii.edu.au/cgi-bin/LawCite?cit=%5b1997%5d%202%20VR%20247
http://diswww.mit.edu/menelaus/bt/204


| 3

From: Julian Assange <proff@suburbia.apana.org.au>

To: Fred Blonder <fred@nasirc.hq.nasa.gov>

Cc: karl@bagpuss.demon.co.uk, Quentin.Fennessy@sematech.org,

        fred@nasirc.hq.nasa.gov, mcn@c3serve.c3.lanl.gov, bugtraq@fc.net

In-Reply-To: <199411171611.LAA04177@nasirc.hq.nasa.gov>

On Thu, 17 Nov 1994, Fred Blonder wrote: [EXCERPT]

>          From: Julian Assange <proff@suburbia.apana.org.au>

>

>                     .

>          Of course, to make things really interesting, we could have n files,

>          comprised of n-1 setuid/setgid scripts and 1 setuid/setgid binary, with

>          each script calling the next as its #! argument and the last calling the

>          binary. �

>

> The ‘#!’ exec-hack does not work recursively. I just tried it under SunOs 4.1.3

> It generated no diagnostics and exited with status 0, but it also didn’t execute

> the target binary….

> Proff

Julian  Assange’s  e-mail  to  Fred  Blonder  was  sent  to  an  address  ending  with
“nasirc.hq.nasa.gov”, namely NASA. The e-mail was also sent (cc) to Michael C. Neuman, a
computer expert at  Los Alamos National Laboratory (LANL), New Mexico, a premier national
security research institution, under the jurisdiction of the US Department of Energy. 
 

At  the  time,  Fred  Blonder  was  working  on  a  cyber  security  programme called  “NASA
Automated Systems Incident Response Capability” (NASIRC), for which he won the NASA
Group Achievement Award in 1995. A report from June 2, 1995 explains:

NASIRC  has  significantly  elevated  agency-wide  awareness  of  serious  evolving
threats  to  NASA’s  computer/network systems  through  on-going  threat  awareness
briefings  and  in-depth  technical  workshop  sessions  and  through  intercenter
communications and cooperation relating to the responsive and timely sharing of
incident information and tools and techniques. (Valerie L. Thomas, “NASIRC Receives
NASA Group Award”, National Space Science Data Center, June 2, 1995)

http://www.lanl.gov/
http://oig.nasa.gov/old/inspections_assessments/g-99-007.htm
http://oig.nasa.gov/old/inspections_assessments/g-99-007.htm
http://nssdc.gsfc.nasa.gov/nssdc_news/june95/09_v_thomas_0695.html
http://nssdc.gsfc.nasa.gov/nssdc_news/june95/09_v_thomas_0695.html
http://nssdc.gsfc.nasa.gov/nssdc_news/june95/09_v_thomas_0695.html
http://nssdc.gsfc.nasa.gov/nssdc_news/june95/09_v_thomas_0695.html


| 4

Is there any relation between Assange’s prosecution for hacking in 1996 and this exchange?

Was he collaborating with these institutions?

For  example,  in  his  e-mail,  Assange updates  Blonder  on  his  work,  referring  to  “other
platforms I have not as yet tested”, seemingly indicating that he was collaborating with the
NASA employee. One thing we can confirm is that Julian Assange was in communication with
people working for NASA and the Los Alamos Lab in the 1990s. 

Who’s Who at Wikileaks? The Members of the Advisory Board

Here are some interesting facts about several members listed in 2008 on the Wikileaks
advisory board, including  organizations to which they belong or have links to. 

Philip Adams:

 

Philip  Adams,  among other  things,  “held  key  posts  in  Australian  governmental  media
administration”  (Wikileaks’  Avisory  Board,  Wikileaks.org,  27  March  2008),  chaired  the
Australia Council and contributed to The Times, The Financial Times in London and The New
York  Times.  Confirmed  by  several  reports,   he  is  the  representative  of  the  International
Committee of Index on Censorship. It is worth mentioning that Wikileaks was awarded the
2008  Economist  Index  on  Censorship  Freedom  of  Expression  award.  (Philip  Adams,
Milesago.com)
 

Adams worked as a presenter for ABC (Australia) Radio’s Late Night Live and as columnist
for The Australian since the 1960s. The Australian is owned by News Corporation, a property
of Rupert Murdoch, member of the Council on Foreign Relations (CFR).

Adams also “chairs the Advisory Board of the Centre for the Mind at Sydney University and
the Australian National University”. CFR member Michael Spence also serves on this board
and Rupert Murdoch’s son,  Lachlan Murdoch, has served as well  until  2001. The 2008
Distinguished Fellow of the Center for the Mind was former British Prime Minister Tony Blair,
who  has  faced  a  slew  of  accusations  for  war  crimes.  Does  Adams  have  conflicting
allegiances: serving on the advisory board of the Wikileaks organization whose mandate is
to expose war crimes, yet at the same time sitting on another board which honors an
accused war criminal.

According to an article in The Australian:

Adams, who has never met Assange, says he quit the board due to ill-health shortly after
WikiLeaks was launched and never attended a meeting. “I don’t think the advisory board
has done any advisoring,” he quips. 

 

CJ Hinke:

CJ Hinke, “writer, academic, activist, has lived in Thailand since 1989 where he founded
Freedom  Against  Censorship  Thailand  (FACT)  in  2006  to  campaign  against  pervasive

http://web.archive.org/web/20080327225000/www.wikileaks.org/wiki/Advisory_Board
http://www.entertainoz.com.au/Speakers-Bureau/Speakers/Phillip-Adams
http://www.milesago.com/people/adams-philip.htm
http://www.centreforthemind.com/whoweare/index.cfm
http://www.theaustralian.com.au/in-depth/wikileaks/searching-for-assange/story-fn775xjq-1225967854450


| 5

censorship in Thai society.” (Wikileaks’ Avisory Board, Wikileaks.org, 27 March 2008)  FACT
is part of Privacy International, which includes among others on its Steering Committee or
advisory board, the American Civil Liberties Union and the Index on Censorship.

In  the  US,  Privacy  International  is  “administered  through  the  Fund  for  Constitutional
Government in Washington DC.”(About Privacy International, 16 December 2009).

One of  the  board  members  of  this  fund  is  Steven Aftergood,  who  wrote  one  of  the  first
articles on Wikileaks before the website was even functional. In a report from Technology
Daily dated January 4, 2007, it is stated that “Wikileaks recently invited Steven Aftergood, a
government secrecy researcher at the Federation of American Scientists [FAS], to serve on
its advisory board.”  

Ben Laurie: 

“’WikiLeaks allegedly has an advisory board, and allegedly I’m a member of
it… I don’t know who runs it…’ Laurie says his only substantive interaction with
the group was when Assange approached him to help design a system that
would  protect  leakers’  anonymity.”  (David  Kushner,  Inside  Wikileaks’  Leak
Factory, Mother Jones, 6 April, 2010)  

This article appeared in Mother Jones in April 2010. An article of the New York Daily News
dated December 2010  quotes Ben Laurie as follows: “‘Julian’s a smart guy and this is an
interesting tactic,’  said Ben Laurie,  a  London-based computer  security  expert  who has
advised WikiLeaks.” 
 

Despite his denial of being an advisor to Wikileaks, his name still appears on the list of
advisory board members, according to reports. It is also worth noting that Ben Laurie is a
“Director of Security for The Bunker Secure Hosting, where he has worked since 1984 and is
responsible for security, cryptography and network design.” He is also a Director of Open
Rights Group,  funded by the Joseph Rowntree Reform Trust  Ltd and the Open Society
Foundation.

Chinese and Tibetan Dissidents on the Advisory Board

Tashi Namgyal Khamsitsang:

Tashi  Namgyal  Khamsitsang,  a  “Tibetan exile  & activist”  is  a  former  President  of  the
Washington Tibet Association, and was a member of the Tibetan Government-in-Exile. In July
of this year he was appointed by the Governor of Washington State to the State Commission
on Asian Pacific American Affairs. (A Tibetan Appointed to the Washington State Commission
on Asian Pacific American Affairs, Tibetan Association of Washington, 17 July 2010) 

Wang Youcai

Wang  Youcai  co-founded  the  Chinese  Democracy  Party  and  is  another  leader  of  the
Tienanmen Square protests. Imprisoned for “conspiring to overthrow the Government of
China… he was exiled in 2004 under international political pressure, especially from the
United  States.  He  is  also  a  “member  of  Chinese  Constitutional  Democratic  Transition

http://web.archive.org/web/20080327225000/www.wikileaks.org/wiki/Advisory_Board
http://www.privacyinternational.org/article.shtml?cmd%5b347%5d=x-347-145834
http://www.privacyinternational.org/article.shtml?cmd%5b347%5d=x-347-91571
http://www.privacyinternational.org/article.shtml?cmd%5b347%5d=x-347-65428
http://cryptome.org/wikileaks/wikileaks-leak.htm
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Ur_SUENPyCQJ:wikileaks.se/wiki/Media/Unsorted_articles+%22hanna+de+jong%22+assange&cd=4&hl=fr&ct=clnk&gl=ca
http://motherjones.com/politics/2010/04/wikileaks-julian-assange-iraq-video?page=2
http://motherjones.com/politics/2010/04/wikileaks-julian-assange-iraq-video?page=2
http://www.nydailynews.com/news/world/2010/12/05/2010-12-05_julian_assange_wikileaks_has_insurance_file_should_website_get_taken_down.html
http://www.thebunker.net/
http://www.openrightsgroup.org/people/board
http://www.openrightsgroup.org/people/board
http://www.openrightsgroup.org/ourwork/annual-reports/annual-report-2010/finances-and-governance
http://web.archive.org/web/20080327225000/www.wikileaks.org/wiki/Advisory_Board
http://www.washingtontibet.org/TAW/?p=299
http://www.washingtontibet.org/TAW/?p=299


| 6

Research and a member of  the Coordinative Service Platform of the China Democracy
Party” (Wikileaks’ Avisory Board, Wikileaks.org, 27 March 2008)

Xiao Qiang:

Xiao Qiang, is one of the Chinese dissidents listed on the Wikileaks board. He “ is the
Director  of  the Berkeley China Internet Project…[He] became a full  time human rights
activist after the Tienanmen Massacre in 1989… and is currently vice-chair of the Steering
Committee of the World Movement for Democracy”, according to Wikileaks’ description. He
received the MacArthur Fellowship from the John D. and Catherine T. MacArthur Foundation
in 2001 and is a commentator for Radio Free Asia. (Wikilieaks’ Avisory Board, Wikileaks.org,
27 March 2008) 

Xiao Qiang is also the “founder and publisher of China Digital Times” (Biographies, National
Endowment for Democracy), which is a grantee of the National Endowment for Democracy
(NED) (Directives from China’s Ministry of Truth on Liu Xiaobo winning Nobel, Democracy
Digest, October 8, 2010). 
 

The Steering Committee of  the World Movement for  Democracy is  an initiative of  the
Washington, DC-based NED. (World Movement for Democracy). In 2008, Xiao Qiang was part
of a discussion panel intitled “Law Rights and Democracy in China: Perspectives and Leading
Advocates”, held by NED before the Democracy Award Ceremony. (2008 NED Democracy
Award Honors Heroes of Human Rights and Democracy in China, National Endowment for
Democracy, June 17, 2008).    
 

Radio Free Asia is funded by the Broadcasting Board of Governors (BBG) which describes
itself as a body that “encompasses all U.S. civilian international broadcasting, including the
Voice of America (VOA), Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), Radio Free Asia (RFA),
Radio and TV Martí, and the Middle East Broadcasting Networks (MBN)—Radio Sawa and
Alhurra Television.” Eight of its nine members are appointed by the President and confirmed
by the U.S. Senate; the ninth is the Secretary of State, who serves ex officio”. (Broadcasting
Board of Governors) 
 

RFE/RL no longer hides its covert origins: “Initially, both RFE and RL were funded principally
by the U.S.  Congress  through the Central  Intelligence Agency (CIA)… In  1971,  all  CIA
involvement ended and thereafter RFE and RL were funded by Congressional appropriation
through the Board for International Broadcasting (BIB) and after 1995 the Broadcasting
Board of Governors (BBG). (A Brief History of RFE/RL) 
 

Interestingly,  in  a  report  from 2002,  the  CFR suggested  “creating  a  Public  Diplomacy
Coordinating  Structure  (PDCS)  to  help  define  communications  strategies  and  streamline
public diplomacy structures. ‘In many ways, the PDCS would be similar to the National
Security Council’… PDCS members would include the secretaries of State, Defense, Treasury
and Commerce, as well as the director of the Central Intelligence Agency (CIA) and BBG
chairman”,  a  suggestion  officially  objected  by  the  BBG  “to  preserve  the  journalistic
integrity.” (BBG Expresses Concern With Report Recommendations on U.S. International
Braodcasting, 31 July 2002)

http://web.archive.org/web/20080327225000/www.wikileaks.org/wiki/Advisory_Board
http://web.archive.org/web/20080327225000/www.wikileaks.org/wiki/Advisory_Board
http://www.ned.org/events/democracy-award/2008/biographies
http://www.ned.org/events/democracy-award/2008/biographies
http://www.demdigest.net/blog/page/4/?s=Liu+Xiaobo
http://www.demdigest.net/blog/page/4/?s=Liu+Xiaobo
http://www.wmd.org/about
http://www.ned.org/events/democracy-award/2008
http://www.ned.org/events/democracy-award/2008
http://www.bbg.gov/about/
http://www.bbg.gov/about/
http://www.rferl.org/section/history/133.html
http://www.bbg.gov/pressroom/press-releases/BBG-PressRelease-29.html
http://www.bbg.gov/pressroom/press-releases/BBG-PressRelease-29.html


| 7

Wang Dan:

Among the Chinese dissidents once listed on the board is Wang Dan. He was a leader of the
Tienanmen Square democracy movement, which “earned him the top spot on China’s list of
‘21 Most Wanted Beijing Student Leaders’.” He was imprisoned for his subversive activities
and “exiled in 1998 under international political pressure to the United States.” (Wikilieaks’
Avisory Board, Wikileaks.org, 27 March 2008) 
 

He is chairman of the Chinese Constitutional Reform Association, and sits on the editorial
board  of  Beijing  Spring,  a  magazine  funded  by  NED,  the  “chief  democracy-promoting
foundation” according to an article by Judith Miller in The New York Times. One of the
founders of NED was quoted as saying “A lot of what we [NED] do today was done covertly
25 years ago by the CIA.” (quoted in William Blum, Rogue State: A Guide to the World’s Only
Superpower, 2000, p. 180).

In 1998, Wang Dan was granted the NED’s Democracy Award “for representing a peaceful
alternative to achieve democracy and for [his] courage and steadfastness in the cause of
democracy”. (1998 Democracy Award honors Heroes of Human Rights and Democracy in
China, National Endowment for Democracy)  

The Battle for “Transparency”

In 2007, Wikileaks described itself as an “uncensorable Wikipedia for untraceable mass
document leaking and analysis.” Its priority? “[E]xposing oppressive regimes in Asia, the
former  Soviet  bloc,  Sub-Saharan Africa  and the  Middle  East.”  Like  the  advisory  board
member list, this description no longer appears on Wikileaks’ website. The organization also
claimed to be “founded by Chinese dissidents,  journalists,  mathematicians and startup
company  technologists,  from  the  US,  Taiwan,  Europe,  Australia  and  South  Africa.”
(Wikileaks.org, 17 December 2007)
 

In the currently available description, the reference to the Chinese dissidents and the origins
of the other members has been removed. Wikileaks rather puts the emphasis on not being a
covert operation.  

Assange  encourages  blind  faith  in  Wikileaks  as  he  puts  a  lot  of  emphasis  on  the
trustworthiness of his opaque organization. In the words of Assange:  

“Once something starts going around and being considered trustworthy in a particular
arena, and you meet someone and they say ‘I heard this is trustworthy,’ then all of a
sudden it reconfirms your suspicion that the thing is trustworthy. So that’s why brand is so
important, just as it is with anything you have to trust.”(Andy Greenberg, An Interview with
Wikileaks’ Julian Assange, Forbes, 29 October, 2010, emphasis added)  

“People  should  understand  that  WikiLeaks  has  proven to  be  arguably  the  most
trustworthy new source that exists, because we publish primary source material and
analysis based on that primary source material,” Assange told CNN. “Other organizations,
with some exceptions, simply are not trustworthy.”(The secret life of Julian Assange,
CNN, 2 December 2010, emphasis added)

http://web.archive.org/web/20080327225000/www.wikileaks.org/wiki/Advisory_Board
http://web.archive.org/web/20080327225000/www.wikileaks.org/wiki/Advisory_Board
http://bjzc.org/en/
http://www.sorostrading.com/art7_12_97.html
http://www.ned.org/events/democracy-award/1998
http://www.ned.org/events/democracy-award/1998
http://web.archive.org/web/20071217015201/wikileaks.org/wiki/Wikileaks:About
http://web.archive.org/web/20071217015201/wikileaks.org/wiki/Wikileaks:About
http://blogs.forbes.com/andygreenberg/2010/11/29/an-interview-with-wikileaks-julian-assange/
http://blogs.forbes.com/andygreenberg/2010/11/29/an-interview-with-wikileaks-julian-assange/
http://www.cnn.com/2010/WORLD/asiapcf/12/09/assange.profile/index.html


| 8

While Wikileaks no longer discloses the names of the members of its advisory board, nor
does it reveal its sources of funding, we have to trust it because according to its founder
Julian Assange, it “has proven to be the most trustworthy news source that exists”.

Moreover, if we follow Assange’s assertion that there are only a few media organizations
which can be considered trustworthy, we must assume that those are the ones which were
selected by Wikileaks to act as “partners” in the release and editing of the leaks, including
The New York Times, Der Spiegel, The Guardian, El Paìs, Le Monde. 

Yet The New York Times, which employs members of the Council on Foreign Relations (CFR)
including Wikileaks’  collaborator David E.  Sanger,  has proven more than once to be a
propaganda tool for the US government, the most infamous example being the Iraqi WMD
narrative promoted by Pulitzer Prize winner Judith Miller.

In an interview, Assange indicates that Wikileaks chose a variety of media to avoid the use
of leaks for propaganda purposes.  It is important to note that although these media might
be  owned  by  different  groups  and  have  different  editorial  policies,  they  are  without
exception  news  entities  controlled  by  major  Western  media  corporations.   

A much better way to avoid the use of leaks for disinformation purposes would have been to
work with media from different regions of the world (e.g. Asia, Latin America, Middle East) as
well as establish partnership agreements with the alternative media. By working primarily
with media organizations from NATO countries, Wikileaks has chosen to submit its leaks to
one single “worldview”, that of the West.

As  a  few  critics  of  Wikileaks  have  noted,  the  Wikileaks  project  brings  to  mind  the
“recommendations” of Cass Sunstein, heads the Obama White House’s Office of Information
and Regulatory Affairs. Sunstein is the author of an authoritative Harvard Law School essay
entitled “Conspiracy Theories: Causes and Cures”. As outlined by Daniel Tencer in Obama
Staffer Calls for “Cognitive Infiltration” of ” 9/11 Conspiracy Groups”:

Sunstein  “argued  that  the  government  should  stealthily  infiltrate  groups that  pose
alternative theories on historical events via ‘chat rooms, online social networks, or even
real-space groups and attempt to undermine’ those groups”.

Sunstein  means  that  people  who believe in  conspiracy theories  have a  limited
number of sources of information that they trust. Therefore, Sunstein argued in the
article, it would not work to simply refute the conspiracy theories in public — the very
sources that conspiracy theorists believe would have to be infiltrated.

Sunstein, whose article focuses largely on the 9/11 conspiracy theories, suggests that the
government “enlist nongovernmental officials in the effort to rebut the theories. It
might  ensure  that  credible  independent  experts  offer  the  rebuttal,  rather  than
government  officials  themselves.  There  is  a  tradeoff  between  credibility  and
control, however. The price of credibility is that government cannot be seen to
control the independent experts.” (emphasis added)

Links to The Intelligence Community

Wikleaks  feels  the  need  to  reassure  public  opinion  that  it  has  no  contacts  with  the
intelligence  community.  Ironically,  it  also  sees  the  need  to  define  the  activities  of  the

http://www.ustream.tv/recorded/8550421
http://en.wikipedia.org/wiki/Office_of_Information_and_Regulatory_Affairs
http://en.wikipedia.org/wiki/Office_of_Information_and_Regulatory_Affairs
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1084585
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=17302
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=17302


| 9

intelligence  agencies  and  compare  them  to  those  of  Wikileaks:  

“1.5 The people behind WikiLeaks

 

WikiLeaks is a project of the Sunshine Press. It’s probably pretty clear by now that
WikiLeaks is not a front for any intelligence agency or government despite a
rumour  to  that  effect.  This  rumour  was  started  early  in  WikiLeaks’  existence,
possibly by the intelligence agencies themselves. WikiLeaks is an independent global
group of people with a long standing dedication to the idea of a free press and the improved
transparency  in  society  that  comes  from  this.  The  group  includes  accredited
journalists,  software  programmers,  network  engineers,  mathematicians  and
others.

To determine the truth of our statements on this, simply look at the evidence. By
definition,  intelligence  agencies  want  to  hoard  information.  By  contrast,
WikiLeaks has shown that it wants to do just the opposite. Our track record shows
we go to great lengths to bring the truth to the world without fear or favour.” (Wikileaks.org,
emphasis added)

 

“Is Wikileaks a CIA front?

 

Wikileaks is not a front for the CIA, MI6, FSB or any other agency. Quite the opposite
actually. […] By definition spy agencies want to hide information. We want to get it out to
the public.” (Wikileaks.org, 17, December 2007, emphasis added) 
 

Quite true. But by definition, a covert operation always pretends to be something it is not,
and never claims to be what it is.

Wikileaks’ Entourage. Who Supports Wikileaks?   

The people gravitating around Wikileaks have connections and/or are affiliated to a number
of establishment organizations, major corporate foundations and charities. In the Wikileaks’
leak published by John Young, a correspondence dated January 4, 2007, points to Wikileaks’
exchange with Freedom House:

“We are looking for one or two initial advisory board member from FH who may advise on
the following:

 1. the needs of FH as consumer of leaks exposing business andpolitical corruption

 2. the needs for sources of leaks as experienced by FH

 3. FH recommendations for other advisory board members

 4. general advice on funding, coallition building and decentralised operations and political

http://213.251.145.96/about.html
http://web.archive.org/web/20071217015201/wikileaks.org/wiki/Wikileaks:About
http://cryptome.org/wikileaks/wikileaks-leak.htm
http://cryptome.org/wikileaks/wikileaks-leak.htm


| 10

framing

These positions will initially be unpaid, but we feel the role may be of significant interest to
FH.”

The request for funding from various organizations triggered some doubt among Wikileaks
collaborators.

John Young became  very sceptical concerning the Wikileaks project specifically with regard
to the initial  fund-raising goal  of  5 million dollars,  the contacts with elite organzations
including Freedom House and the National  Endowment for  Democracy and the alleged
millions of documents:

“Announcing a $5 million fund-raising goal by July will kill this effort. It makes WL appear to
be a Wall Street scam.

This amount could not be needed so soon except for suspect purposes.

I’d say the same about the alleged 1.1 million documents ready for leaking. Way too many
to be believable without evidence. I don’t believe the number. So far, one document, of
highly suspect provenance.”

Young  finally  quit  the  organization  on  January  7,  2007.  His  final  words:  “Wikileaks  is  a
fraud…  working  for  the  enemy”.

Four years after its creation, we still don’t know who funds the whistleblower site. 
 

Wikileaks, Hackers, and “The First Cyberwar”

The shady circumstances around Julian Assange’s arrest for “sex crimes” have triggered
what some mainstream media have called the “first cyberwar”. The Guardian for instance,
another Wikileaks partner, warns us with this shocking title: “WikiLeaks backlash: The first
global cyber war has begun, claim hackers”.

Some people suspect that this is a false flag operation intended to control the Internet.

It  is  no secret  that  hackers  are often recruited by governmental  authorities  for  cyber
security purposes. Peiter Zatko a.k.a. “Mudge” is one of them. Here is an excerpt of a Forbes
interview with Assange regarding his connection to Peiter Zatko:

Assange:Yeah, I know Mudge. He’s a very sharp guy.

Greenberg: Mudge is now leading a project at the Pentagon’s Defense Advanced
Research Projects Agency to find a technology that can stop leaks, which seems
pretty  relative  [sic]  to  your  organization.  Can  you  tell  me  about  your  past
relationship with Mudge?

Assange: Well, I… no comment.

Greenberg: Were you part of the same scene of hackers? When you were a computer
hacker, you must have known him well.

http://www.guardian.co.uk/media/2010/dec/11/wikileaks-backlash-cyber-war
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=22371


| 11

Assange: We were in the same milieu. I spoke with everyone in that milieu.

Greenberg: What do you think of his current work to prevent digital leaks inside of
organizations, a project called Cyber Insider Threat or Cinder?

Assange: I know nothing about it.

Peiter Zatko is an expert  in cyber warfare. He worked for BBN Technolgies (a subsidiary of
Raytheon) with engineers “who perform leading edge research and development to protect
Department of Defense data… Mr. Zatko is focused on anticipating and protecting
against  the  next  generation  of  information  and  network  security  threats  to
government and commercial networks.” (Peiter “Mudge” Zatko, Information Security
Expert Who Warned that Hackers “Could Take Down the Internet in 30 Minutes” Returns to
BBN Technologies, Business Wire, 1 February 2005, emphasis added)

In another Forbes interview, we learn that Mr. Zatko is “a lead cybersecurity researcher at
the Defense Advanced Research Projects Agency [DARPA], the mad-scientist wing of the
Pentagon.” His project “aims to rid the world of digital leaks”. (Forbes, emphasis
added)
 

There also seems to be a connection between Zatko and former hacker Jacob Appelbaum,
a Wikileaks spokesperson. Zatko and Appelbaum were purportedly part of a hacker group
called Cult of the Dead Cow.

Appelbaum currently works for the Tor Project, a United States Naval Research Laboratory
initiative. The sponsors of that project listed on its website are:

NLnet  Foundation (2008-2009),  Naval  Research Laboratory (2006-2010),  an anonymous
North  American  ISP  (2009-2010),  provided  up  to  $100k.  Google  (2008-2009),  Google
Summer of Code (2007-2009), Human Rights Watch, Torfox (2009) and Shinjiru Technology
(2009-2010) gave in turn up to $50k.

Past sponsors includes: Electronic Frontier Foundation (2004-2005), DARPA and ONR via
Naval  Research  Laboratory  (2001-2006),  Cyber-TA  project  (2006-2008),  Bell  Security
Solutions  Inc  (2006),  Omidyar  Network  Enzyme Grant  (2006),  NSF  via  Rice  University
(2006-2007).

Zatko and Assange know each other. Jacob Appelbaum also played a role at Wikileaks.

The various connections tell us something regarding Assange’s entourage. They do not,
however, provide us with evidence that people within these various organizations were
supportive of the Wikileaks project.

Recent Developments: The Role of the Frontline Club

Over the last seven months, the London based Frontline Club has served as de facto U.K
“headquarters” for Wikileaks. The Frontline Club is an initiative of Henry Vaughan Lockhart
Smith,  a  former  British  Grenadier  Guards  captain.  According to  NATO,  Vaughan Smith
became an “independant video journalist […] who always hated war, but remained […]
soldier-friendly”. (Across the Wire, New media: Weapons of mass communication, NATO
Review, February 2008) 

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0EIN/is_2005_Feb_1/ai_n9492556/
http://findarticles.com/p/articles/mi_m0EIN/is_2005_Feb_1/ai_n9492556/
http://findarticles.com/p/articles/mi_m0EIN/is_2005_Feb_1/ai_n9492556/
http://blogs.forbes.com/andygreenberg/2010/11/29/wikileaks-julian-assange-wants-to-spill-your-corporate-secrets/4/
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Cult_of_the_Dead_Cow_members
https://www.torproject.org/
https://www.torproject.org/about/sponsors.html.en
http://www.nato.int/docu/review/2008/02/WIRE/EN/index.htm


| 12

Upon  his  release  from  bail,  Julian  Assange  was  provided  refuge  at  Vaughan  Smith’s
Ellingham Manor in Norfolk.

The  Frontline  Club  is  an  establishment  media  outfit.  Vaughan  Smith  writes  for  the  NATO
Review. (See NATO Web TV Channel and NATO Nations: Accurate, Reliable and Convenient).
His  relationship to  NATO goes back to  1998 when he worked as a video journalist  in
Kosovo. In 2010, he was “embedded with a platoon from the British Grenadier Guards”
during Operation Moshtarak in Afghanistan’s Helmand Province. (PBS NewsHour, February
19, 2010). According to the New York Times, The Frontline Club “has received financing for
its events from the Open Society Institute”. (In London, a Haven and a Forum for War
Reporters – New York Times, 28 August 2006)

Concluding Remarks: The Cyber Warfare Narrative

Wikileaks is now being used by the authorities, particularly in the US, to promote the cyber
warfare narrative, which could dramatically change the Internet and suppress the freedom
of expression Wikileaks claims to defend.

Peter Kornbluh, analyst at The National Security Archive, argues that “there’s going to be a
lot of screaming about Wikileaks and the new federal law to penalize, sanction, and put the
boot down on organizations like Wikileaks, so that their reactions can be deemed illegal.”

Ultimately, Wikileaks could spark off, intentionally or not, entirely new rules and regulations.

Julie Lévesque is a journalist at Global Research, Centre for Research on Globalization (CRG).

The original source of this article is Global Research
Copyright © Julie Lévesque, Global Research, 2010

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Julie Lévesque
About the author:

Julie Lévesque is a journalist and researcher with the
Centre for Research on Globalization (CRG), Montreal.
She was among the first independent journalists to
visit Haiti in the wake of the January 2010 earthquake.
In 2011, she was on board "The Spirit of Rachel
Corrie", the only humanitarian vessel which penetrated
Gaza territorial waters before being shot at by the
Israeli Navy.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants

http://www.nato.int/workshops/200806/pdf/biographies.pdf
http://www.pbs.org/newshour/bb/military/jan-june10/grenadierguard_02-19.html
http://www.nytimes.com/2006/08/28/business/media/28club.html
http://www.nytimes.com/2006/08/28/business/media/28club.html
http://www.theworld.org/2010/11/30/how-wikileaks-could-make-it-harder-to-declassify-documents/
https://www.globalresearch.ca/author/julie-l-vesque
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/julie-l-vesque


| 13

permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

