
| 1

Who is Behind the Islamic State (ISIL) Beheadings?
Probing the SITE Intelligence Group

By James F. Tracy
Global Research, September 15, 2014

Region: Middle East & North Africa, USA
Theme: Intelligence, Media Disinformation,

US NATO War Agenda
In-depth Report: IRAQ REPORT

image: Foley beheading video

Since mid-August 2014 major news organizations have conveyed videos allegedly found
online by the SITE Intelligence Group.

Unsurprisingly the same media have failed to closely interrogate what the private company
actually is and whether the material it promotes should be accepted as genuine.

[Image Credit: i24news.tv]

The Search for International Terrorist Entities Intelligence Group (SITE) was co-founded by
Rita Katz in 2001.

In 2003 Katz authored a book, Terrorist Hunter: The Extraordinary Story of a Woman Who
Went  Undercover  to  Infiltrate  the  Radical  Islamic  Groups  Operating  in  America,  which  she
published using the pseudonym, “Anonymous.”

In the book Katz explains how she took on the trappings of a Muslim woman to infiltrate the
meetings of radical Muslim terrorists. The plot is unlikely, especially when one considers that
such secret fundamentalist gatherings are almost always segregated along gender lines and
no woman, however elaborate her costume, would be granted entry without her identity
being firmly established.

SITE Intelligence Group consists of Katz and two “senior advisers,” one of whom is Bruce
Hoffman,  the  Corporate  Chair  in  Counterterrorism  and  Counterinsurgency  at  the  RAND
Corporation  and  former  director  of  the  RAND’s  Washington  DC  office.

The SITE Intelligence Group “constantly monitors the Internet and traditional media for
material and propaganda released by jihadist groups and their supporters,” the company’s
website announces.

“Once obtained, SITE immediately translates the material and provides the
intelligence along with  a  contextual  analysis  explaining  the  source  of  the
material and its importance to our subscribers.”[1]

In 2003 and 2004, SITE received financial support from the US government. Also in the early
2000s SITE was on contract providing consulting services to the FBI.[2]

https://www.globalresearch.ca/author/james-f-tracy
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/iraq-report
http://memorygapdotorg.files.wordpress.com/2014/09/beheading2.jpg


| 2

It  would appear that SITE has abandoned its non-profit status and now relies on corporate
and  individual  subscriptions  for  revenue.  In  2005  the  private  mercenary  contractor
Blackwater hailed SITE as “an invaluable resource.”[3]

The majority of “jihadist groups” operate one or more media outlets that produce and
publish “the group’s multimedia, and in some cases, communiqués and magazines,” SITE
explains on its website.

“These media units involve production teams and correspondents who report
directly  from the battlefield,  and craft  propaganda to indoctrinate and recruit
new  fighters  into  the  group’s  ranks.”  SITE  provides  no  direct  links  to  the
jihadist groups’ websites or multimedia productions from its own platform.[4]

Katz describes SITE as geared toward international Islamic jihad. “[W]e at SITE for over a
decade monitor, search, and study the jihadists online,” she explains.

We have been studying and monitoring the jihadists online, which also as they
get more sophisticated, we follow their techniques and study them. And based
on that, we could predict where they will be uploading their video.

After all, we have to remember that much of this propaganda is being posted
online. Their releases are released online [sic]. So they have to be able to use
certain locations to upload their releases before they are published.[5]

Though  routinely  overlooked  in  the  flurry  of  front-page  coverage  corporate  media  have
allotted the three beheading videos–the most recent of which featured Scottish aid worker
David Cawthorne Haines–it  is  common knowledge that  SITE uncannily  secures terrorist
statements  and  videos  well  before  the  US’s  wide  array  of  lavishly-funded  intelligence
services.

For example, as the Washington Post reported in 2007,

[a] small private intelligence company that monitors Islamic terrorist groups
obtained a new Osama bin Laden video ahead of its official release last month,
and  around  10  a.m.  on  Sept.  7  …  It  gave  two  senior  officials  access  on  the
condition  that  the  officials  not  reveal  they  had  it  until  the  al-Qaeda  release.
Within 20 minutes, a range of intelligence agencies had begun downloading it
from the company’s Web site.  By midafternoon that day, the video and a
transcript  of  its  audio  track  had  been  leaked  from  within  the  Bush
administration to cable television news and broadcast worldwide.[6]

The video later proved to be fraudulent.

With the above in mind, one may ask, If parties within a US presidential administration or
the State Department sought to bypass the potential scrutiny of a wide-ranging intelligence
community concerning such matters, while simultaneously providing itself with the means
to effectively propagandize the American public toward a broader end, what better way than
to contract the services of an entity such as SITE?

If there is some merit in the above appraisal, the arrangement is now being pushed to an

http://memorygapdotorg.files.wordpress.com/2014/09/beheading.jpg


| 3

extreme by the Obama administration to pave the road toward a long-sought goal: war with
Syria’s Bashar Al Assad regime. Indeed, services such as SITE’s are a potent and valuable
means for moving public opinion, as they have done in recent weeks concerning military
action against the Islamic State.  Along these lines,  a decade ago both John Kerry and
George W. Bush credited the latter’s re-election to a surreptitious appearance by Osama bin
Laden via video tape several days before the vote.[7]

[Image Credit: ibtimes.co.in]

Playing a role similar  to SITE,  IntelCenter  acts as an intermediary between Al-Qaeda’s
supposed media arm, As-Sahab, and major media. In other words, “they acquire the tapes
and pass them on to the press, and have occasionally even predicted when tapes would be
released beforehand,” Paul Joseph Watson reports.

“IntelCenter is run by Ben Venzke, who used to be the director of intelligence
at a company called IDEFENSE, which is a Verisign company. IDEFENSE is a
web security company that monitors intelligence from the Middle East conflicts
and focuses on cyber threats among other things. It is also heavily populated
with long serving ex-military intelligence officials.[8]

As  noted,  news  outlets  seldom  see  fit  to  closely  analyze  SITE  or  Katz  concerning  their
research and function as conduits for terrorist propaganda. A LexisNexis search for SITE
Intelligence in the article content of US newspapers and major world publications over the
past  two  years  produces  317  items—an  admittedly  low  figure  given  the  prominence  of
SITE’s  recent  disclosures.  Yet  a  similar  search for  “Steven Sotloff” alone yields  over  1,000
newspaper stories and 600 broadcast transcripts, suggesting the sensationalistic usage and
effect of SITE’s data and how neither SITE nor Katz are called upon to explain their specific
methods and findings.

Indeed, a similar search for “SITE Intelligence” and “Rita Katz” yields only 26 entries over a
two year period.  Of these,  14 appear in the Washington Post,  a  publication with well-
established links to US intelligence. Four New York Times  articles feature the combined
entities.

In  a  CNN  on  the  heels  of  the  Sotloff  beheading,  Katz  explains  how  again  SITE  curiously
surpassed the combined capacities of the entire US intelligence community in securing the
Sotloff footage.

“The  video  shows  the  beheading  of  Steven  Sotloff,”  Katz  cautiously  begins  after  being
queried  on  the  document’s  authenticity.

 

https://www.youtube.com/watch?v=5aNUm0Z_lXs (no longer available)

The location from where the video was obtained from is the location where ISIS
usually uploads their original videos to [sic]. The video shows a clear message
from ISIS that follows the same message that it had before. And in fact within a
short time after our release, ISIS’ account on social media indicated that within
a short time they would be releasing the video, only we actually had that video
beforehand and were able to beat them with the release. (emphasis added)



| 4

This unusual statement alongside SITE’s remarkable abilities, should put news outlets on
guard concerning the reliability of SITE statements.

Undoubtedly this is a great deal to ask from a news media that all too frequently participate
in orienting public opinion toward war, a feat it has once again accomplished with the aid of
SITE.

The interests and alliances of the transnational entities owning such media make them
poised  to  profit  from  the  very  geopolitical  designs  drawn  up  by  SITE’s  corporate  and
government clients–the most important of which may be those seeking to broaden Middle
Eastern conflict. No doubt, the wide-scale acceptance of such propaganda is also the result
of the vastly diminished critical capacities of the broader public, now several decades in the
making.

Notes

[1] “Services,” SITE Intelligence Group, , accessed September 15, 2014,

[2] Berni McCoy, “So, a ‘Charitable Organization’ Released the bin Laden Video,” Democratic
Underground, September 10, 2007, http://journals.democraticunderground.com/berni_

[3] “SITE Institute,” Sourcewatch.org, Center for Media and Democracy, n.d.

[4] “Media Groups,” SITE Intelligence Group, n.d., accessed September 15, 2014.

[5] Karl Penhaul, Pamela Brown, Alisyn Camerota, Don Lemon, Paul Cruickshank, “Joan Rivers on Life
Support; Chilling Words From ISIS Terrorist; How to Fight Radical Recruitment” (transcript), CNN,
September 2, 2014.

[6] Joby Warrick, “Leak Severed a Link to Al Qaeda Secrets,” Washington Post, October 9, 2007.

[7] Paul Joseph Watson, “Another Dubious Osama Tape Appears When the Neo-Cons Need It Most,”
Prisonplanet.com, July 16, 2007.

[8] Ibid. See also, Kurt Nimmo, “Sotloff Video Found by Group Responsible For Releasing Fake Osama
Bin Laden Video,” Infowars.com, September 3, 2014.

The original source of this article is Global Research
Copyright © James F. Tracy, Global Research, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: James F. Tracy
https://jamesftracy.wordpress.com/ About the author:

James F. Tracy was a tenured Associate Professor of
Journalism and Media Studies at Florida Atlantic

http://ent.siteintelgroup.com/Corporate/services.html
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=SITE_Institute
http://ent.siteintelgroup.com/mediagroups.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/10/09/AR2007100900791.html?hpid=topnews%20mccoy/189
http://www.prisonplanet.com/articles/july2007/160707dubioustape.htm
http://www.infowars.com/sotloff-video-found-by-group-responsible-for-releasing-fake-osama-bin-laden-video/
http://www.infowars.com/sotloff-video-found-by-group-responsible-for-releasing-fake-osama-bin-laden-video/
https://www.globalresearch.ca/author/james-f-tracy
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/james-f-tracy
https://jamesftracy.wordpress.com/


| 5

University from 2002 to 2016. He was fired by FAU
ostensibly for violating the university's policies
imposed on the free speech rights of faculty. Tracy has
filed a federal civil rights lawsuit against the
university, with trial set to begin November 27, 2017.
Tracy received his PhD from University of Iowa. His
work on media history, politics and culture has
appeared in a wide variety of academic journals,
edited volumes, and alternative news and opinion
outlets. Additional information is available at
MemoryHoleBlog.com, TracyLegalDefense.org, and
jamesftracy.wordpress.com.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

