
| 1

The Ridiculous Nature of Saudi Intelligence: What
the Saudi Cables Released by WikiLeaks Say and
Don’t Say

By Mahdi Darius Nazemroaya
Global Research, June 23, 2015

Region: Middle East & North Africa, Russia
and FSU

Theme: History, Intelligence, US NATO War
Agenda

WikiLeaks released the first batch of the so-called “Saudi cables” on June 19, 2015. By June
22, a total of 61,214 of the documents were released online. More than half a million of
these cables are in the hands of WikiLeaks.

The documents are believed to have been hacked from the Saudi Foreign Ministry in May
2015 by a group calling itself the Yemen Cyber Army as retaliation to the House of Saud’s
war against Yemen. The Yemen Cyber Army probably is not Yemeni and almost certainly is
an outward show for another actor wishing to either penalize Riyadh or even possibly
manipulate it.

In the Arab World there is great interest about the documents. The Lebanese newspaper Al-
Akbar has also partnered itself with WikiLeaks to release the so-called Saudi cables, as it has
with previous leaks. The Saudi cables, however, do not tell the world and Wikileaks readers
anything new about Saudi Arabia.

 

The Buying Influence of Riyadh’s Petro-Dollar

https://www.globalresearch.ca/author/mahdi-darius-nazemroaya
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/culture-society-history
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2015/06/Saudi-Cables.jpg


| 2

The  House  of  Saud  has  characteristically  tried  to  buy  influence.  It  wrongly  believes  that
loyalty can be bought. Call them subsidies, grants, bursaries, or business contracts: they are
all forms of bribery.

The documents released by WikiLeaks confirm that the House of Saud has used bribery as a
major  foreign  policy  tool  by  financing  political  figures  in  other  countries—such as  the  pro-
Israeli  warlord  Samir  Geagea  in  Lebanon—and  buying  off  individuals  and  organizations  to
secure its interests. This bribery includes co-opting and recruiting both Arabic and non-
Arabic media outlets.

Additionally,  the  cables  confirm  that  the  Kingdom  of  Saudi  Arabia  has  been  spying  on  its
citizens abroad, closely following Saudi university students to see if they want changes in
Saudi  Arabia,  watching  dissidents,  trying  its  hardest  to  handicap  Iranian  interests,
destabilizing  Iraq,  helping  the  dictators  of  Bahrain,  and  using  Saudi-financed  media  to
sanitize its image and deceive Arab audiences. Again, none of this tells us anything new that
we did not know about the Kingdom and its decadent rulers.

The House of Saud’s Information War

The documents depict the House of Saud as waging a perpetual and systematic campaign to
influence and manage the media as part of a vulgar perception management strategy.  Not
only are Saudi-owned media outlets like Al Arabiya and Asharq Al-Awsat part of this, the
Saudi  Ministry  of  Culture  and  Information  has  been  central  to  this  policy  of  “buying
influence” using the revenues from Saudi Arabia’s oil sales.

The Saudi cables show that Riyadh’s rulers have used a gradient strategy. The House of
Saud’s media strategy starts with co-optation through bribery by what we can call “agents
of influence.” Agents of influence can include diplomats, public relations firms, and lawyers.
The House of Saud has teams of lawyers, consultants, and public relations firms constantly
working for it and monitoring the media and the House of Saud’s public image at all times.

It  is  the  task  of  the  agents  of  influence  to  find  and  contact  the  media  outlets  reporting
negatively about the House of Saud. In some cases the agents of influence find them and in
others Saudi officials in Riyadh order the agents of influence to contact the third parties. The
preliminary  task  of  the  agents  of  influence  is  to  “neutralize”  the  negative  reporting  about
the House of Saud. This is primarily done through bribery. Riyadh has paid for massive
subscriptions of  Arab newspapers in  countries like Jordan,  Lebanon,  Kuwait,  Syria,  and
Mauritania as a means of inducing the publications to self-censor themselves or to provide
positive coverage about the House of Saud.

If  bribery does not work then a strategy of  “containment” involving slander is  applied
followed by a strategy of “confrontation” that involves litigation and sabotage.  Both the
containment and confrontation strategies of  the House of Saud involve falsely planting
stories under what is generally categorized as black propaganda. Aside from promoting the
image of the House of Saud, co-opted media outlets are important for the strategies of
containment and confrontation because they launch attacks on those targeted by the House
of Saud. Targets have included Arab activists, Iran, Russia, Hezbollah, the newspaper Al-
Akbar, and Syria.

The Obvious versus the Unmentioned



| 3

Again, it has to be noted that it widely known that bribery has been an important and
central policy tool for the morally bankrupt Saudi princes. It also has to be emphasized that
the  information  about  the  Saudi  media  strategy  released  by  WikiLeaks  is  not  a  new
revelation. These Saudi activities have widely been recognized.

Nevertheless, Saudi Arabia has reacted to the release of the cables by WikiLeaks by warning
its citizens to refrain from reading the documents. Riyadh has emphasized that ignoring the
documents is a matter of national security.  It has also declared that the documents being
released by Wikileaks are doctored fabrications without even providing one example.

What  is  missing  from  the  Saudi  cables  that  WikiLeaks  released  heretofore  are  any
documents about the House of Saud’s support for Al-Qaeda and the other armed gangs that
are wreaking havoc inside Syria, Lebanon, and Iraq. This is important and noteworthy.

The Timing of the Release: Targeting Rapprochement between Moscow and Riyadh?

There are some very important questions to be asked and thought over about the Saudi
cables. Are the release of the Saudi cables retaliation for Saudi aggression in Yemen or
punishment for efforts by the House of Saud to exert itself independently from Washington?
Why is the crisis in Syria and Saudi support for the foreign fighters ravaging Syria largely left
out of the leaks? If Saudi involvement in the fighting in Syria was seriously mentioned in the
cables released by WikiLeaks it could incriminate other countries, such as the US, Britain,
France, and Turkey.

The release of the Saudi cables may hurt Saudi Arabia economically and weaken its media
strategy, which will lead to both economic and political instability for the Kingdom as it
increasingly  fails  to  control  more  information  about  the  House  of  Saud’s  actions.
Furthermore,  the Saudi  cables  have been released on the eve of  important  talks  and
negotiations  between  Saudi  and  Russian  officials  that  follow  agreements  and  earlier  talks
between the Russian Federation and the Kingdom of Saudi Arabia at the St. Petersburg
International  Economic  Forum.  The  bilateral  talks  are  set  to  consolidate  a  series  of
agreements  made  on  cooperation  and  trade  between  the  Kingdom  and  the  Russian
Federation that will help boost the besieged Russian economy that Washington is trying to
crash. This is why it is important to think over the origins and motives of the Yemen Cyber
Army and ask who is pulling its strings? Is a genuine Saudi adversary behind the Yemen
Cyber Army or an unhappy ally that wants to prevent any rapprochement between Saudi
Arabia and Russia?

One of the documents that is getting increasing focus is an agreement between Russia and
Saudi Arabia to vote for one another to join the United Nations Human Rights Council in
Geneva. Is it a mere coincidence that UN Watch decided to focus on this agreement to
criticize Russia and even refers to it as a dictatorship in an article published by Hillel Neuer
on June 21,2015? Conversely, UN Watch has remained silent about the multitude of similar
agreements made by the US with the House of Saud and other dictatorships. What has UN
Watch said about Bahrain or Gaza? Why does it oppose the Venezuelan government? In
reality, the goal of UN Watch has been to use the United Nations Human Rights Council to
further the interests of the US and Israel while it undermines the body for criticizing Israeli
human rights violations. UN Watch even helped legitimize the war on Libya by NATO in 2011
and has pushed for a war with Syria. Now it is targeting Russia.

Although  Riyadh  could  be  manipulating  Moscow  for  Washington,  joint  funds,  space

https://wikileaks.org/saudi-cables/pics/5e768a77-10b7-404d-a56b-198ae271b2e5.jpg
http://blog.unwatch.org/index.php/2015/06/21/leaked-cables-saudi-arabia-russia-traded-votes-for-unhrc-seats/
http://www.globalresearch.ca/libya-and-the-big-lie-using-human-rights-organizations-to-launch-wars/26848


| 4

cooperation, nuclear agreements, investments, and arms deals all seem  to be in the works.
The last time Saudi Arabia made major deals with the Kremlin nothing came out of them,
either because the House of Saud was toying with the Russians or due to orders being sent
from the US to Riyadh.

The Ridiculous Nature of Saudi Intelligence 

Another point that is worth mentioning is the unprofessional nature of the Saudi intelligence
structure. This is not new information either, but it  still  worth mentioning. Reading the
leaked documents it becomes very clear that the Saudi intelligence structure is sloppy,
unsophisticated, and badly trained. The analyses made in the Saudi intelligence reports are
ridiculous  and  even  rely  on  both  tabloids  and  unverified  internet  research  from  open
sources.

A case in point is the Saudi intelligence report that mentions this author. As one of the
subjects inside the initial batch of Saudi cables that WikiLeaks released, I took particular
interest in looking over the Saudi intelligence memorandum that I was wrongly mentioned in
as “Mahdi Nazemroaya Darius.” This particular Saudi intelligence memo relies on internet
research to look at the background of myself and several colleagues who have pointed out
how  Saudi  Arabia  has  supported  terrorism  and  worked  with  the  US  and  Israel  in  a
destabilization campaign in the Middle East and North Africa.

Probably based on an assumption that I am of Iranian origin based on the name Darius, the
memo ambiguously and wrongly speculates that I could “be working for Iran” without giving
any  context  to  what  that  could  mean.  The  description  of  others  are  also  all  vulgar
caricatures that  simply refer to them as “anti-American” or “anti-Western.”

A Deficit of Critical Thinking in the Information Age 

The  type  of  misanalysis  that  is  exemplified  by  Saudi  intelligence  analysts  is  increasingly
endemic  of  intelligence  services  and  the  consultative  firms  that  governments  around  the
world, including in the United States, are increasingly relying on. In this regard, it is worth
mentioning  that  this  is  actually  the  second  time  that  I  found  myself  mentioned  in  a
document  released  by  WikiLeaks;  the  first  time  was  in  2013  when  WikiLeaks  released  a
hacked email  about  the possible  whereabouts  of  Muammar Qaddafi from the Texas-based

http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2015/06/Putin-meets-Saudi-crown-prince.jpg
https://wikileaks.org/saudi-cables/pics/84e95cf6-37ed-4e7c-80b6-c79e5215fe60.jpg
https://wikileaks.org/gifiles/docs/50/5068691_re-s3-libya-libya-journalists-held-captive-in-tripoli-s.html


| 5

intelligence consultation company Strategic Forecasting (Stratfor). Stratfor was also off. The
Texas-based company mistakenly listed me as an employee of the Associated Press inside
Libya during NATO’s bombing campaign while it was discussing the situation in the Rixos Al-
Nasr and making arguments based on association fallacies.

In regards to the Saudi intelligence memo, it  is clear that no real efforts were made to do
proper background checks outside of  the internet.  It  makes one cynically  ask if  Saudi
Arabia’s intelligence structure does much more than police the Kingdom’s local population
and if it is the intelligence bodies of the US and other countries, including Britain and Israel,
that are doing most the important intelligence work for Riyadh.

Looking over the documents released by WikiLeaks it becomes clear that they confirm what
is already known about the House of Saud and that there is a serious problem of analysis in
the organizational structures of Saudi Arabia. A lack of critical thinking is not a problem that
money and bribery can solve either.  With this type of mentality and lack of analytical
thinking about the world, it is of little wonder that Riyadh got itself in a quagmire in Yemen.
There, however, remain important questions about the motives for the release of the Saudi
cables and about the background of the Yemen Cyber Army.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Mahdi Darius Nazemroaya, Global Research, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Mahdi Darius
Nazemroaya About the author:

An award-winning author and geopolitical analyst,
Mahdi Darius Nazemroaya is the author of The
Globalization of NATO (Clarity Press) and a
forthcoming book The War on Libya and the Re-
Colonization of Africa. He has also contributed to
several other books ranging from cultural critique to
international relations. He is a Sociologist and
Research Associate at the Centre for Research on
Globalization (CRG), a contributor at the Strategic
Culture Foundation (SCF), Moscow, and a member of
the Scientific Committee of Geopolitica, Italy.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the

https://www.globalresearch.ca/author/mahdi-darius-nazemroaya
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/mahdi-darius-nazemroaya
https://www.globalresearch.ca/author/mahdi-darius-nazemroaya
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca


| 6

copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca

