
| 1

Washington Post Is Richly Rewarded for False News
About Russia Threat While Public Is Deceived

By Glenn Greenwald
Global Research, January 06, 2017
The Intercept 4 January 2017

Region: USA
Theme: Intelligence, Media Disinformation

In the past six weeks, the Washington Post published two blockbuster stories about the
Russian threat that went viral: one on how Russia is behind a massive explosion of “fake
news,” the other on how it invaded the U.S. electric grid. Both articles were fundamentally
false. Each now bears a humiliating editor’s note grudgingly acknowledging that the core
claims of the story were fiction: The first note was posted a full two weeks later to the top of
the original article; the other was buried the following day at the bottom.

The second story on the electric grid turned out to be far worse than I realized when I wrote
about it on Saturday, when it became clear that there was no “penetration of the U.S.
electricity grid” as the Post had claimed. In addition to the editor’s note, the Russia-hacked-
our-electric-grid  story  now  has  a  full-scale  retraction  in  the  form  of  a  separate
article admitting that “the incident is not linked to any Russian government effort to target
or hack the utility” and there may not even have been malware at all on this laptop.

But while these debacles are embarrassing for the paper, they are also richly rewarding.
That’s because journalists — including those at the Post — aggressively hype and promote
the original, sensationalistic false stories, ensuring that they go viral, generating massive
traffic for the Post (the paper’s executive editor, Marty Baron, recently boasted about how
profitable the paper has become).

After  spreading the falsehoods far  and wide,  raising fear  levels  and manipulating U.S.
political discourse in the process (both Russia stories were widely hyped on cable news),
journalists who spread the false claims subsequently note the retraction or corrections only
in the most muted way possible, and often not at all. As a result, only a tiny fraction of
people who were exposed to the original false story end up learning of the retractions.

Baron himself, editorial leader of the Post, is a perfect case study in this irresponsible tactic.
It was Baron who went to Twitter on the evening of November 24 to announce the Post’s
exposé of the enormous reach of Russia’s fake news operation, based on what he heralded
as the findings of “independent researchers.” Baron’s tweet went all over the place; to date,
it has been re-tweeted more than 3,000 times, including by many journalists with their own
large followings:

Russian  propaganda  effort  helped  spread  fake  news  during  election,  say
independent  researchers  https://t.co/3ETVXWw16Q

— Marty Baron (@PostBaron) 25 November 2016

https://www.globalresearch.ca/author/glenn-greenwald
https://theintercept.com/2017/01/04/washpost-is-richly-rewarded-for-false-news-about-russia-threat-while-public-is-deceived/
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.washingtonpost.com/business/economy/russian-propaganda-effort-helped-spread-fake-news-during-election-experts-say/2016/11/24/793903b6-8a40-4ca9-b712-716af66098fe_story.html
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/russian-government-hackers-do-not-appear-to-have-targeted-vermont-utility-say-people-close-to-investigation/2017/01/02/70c25956-d12c-11e6-945a-76f69a399dd5_story.html?postshare=6521483443804621&tid=ss_tw&utm_term=.0da74365f0a3
https://www.washingtonian.com/2016/12/07/washington-post-appends-editors-note-russian-propaganda-story/
http://www.forbes.com/sites/kalevleetaru/2017/01/01/fake-news-and-how-the-washington-post-rewrote-its-story-on-russian-hacking-of-the-power-grid/#2cd2e907291e
https://theintercept.com/2016/12/31/russia-hysteria-infects-washpost-again-false-story-about-hacking-u-s-electric-grid/
https://theintercept.com/2016/12/31/russia-hysteria-infects-washpost-again-false-story-about-hacking-u-s-electric-grid/
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/russian-government-hackers-do-not-appear-to-have-targeted-vermont-utility-say-people-close-to-investigation/2017/01/02/70c25956-d12c-11e6-945a-76f69a399dd5_story.html?postshare=6521483443804621&tid=ss_tw
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/russian-government-hackers-do-not-appear-to-have-targeted-vermont-utility-say-people-close-to-investigation/2017/01/02/70c25956-d12c-11e6-945a-76f69a399dd5_story.html?postshare=6521483443804621&tid=ss_tw
https://twitter.com/PostBaron/status/813802998006775809
http://edition.cnn.com/2016/12/30/us/grizzly-steppe-malware-burlington-electric/
https://t.co/3ETVXWw16Q
https://twitter.com/PostBaron/status/801970511643365377


| 2

But after that story faced a barrage of intense criticism — from Adrian Chen in the New
Yorker (“propaganda about Russia propaganda”), Matt Taibbi in Rolling Stone (“shameful,
disgusting”), my own article, and many others — including legal threats from the sites
smeared as Russian propaganda outlets by the Post’s “independent researchers” — the Post
finally  added  its  lengthy  editor’s  note  distancing  itself  from  the  anonymous  group  that
provided the key claims of its story (“The Post … does not itself vouch for the validity of
PropOrNot’s  findings”  and  “since  publication  of  the  Post’s  story,  PropOrNot  has  removed
some sites from its list”). What did Baron tell his followers about this editor’s note that
gutted the key claims of the story he hyped? Nothing. Not a word. To date, he has been
publicly silent about these revisions. Having spread the original claims to tens of thousands
of people, if not more, he took no steps to ensure that any of them heard about the major
walk back on the article’s most significant, inflammatory claims. He did, however, ironically
find the time to promote a different Post story about how terrible and damaging Fake News
is:

‘Pizzagate’ shows how fake news hurts real people https://t.co/cOh7RZ4RqK

— Marty Baron (@PostBaron) 26 November 2016

 

Whether the Post’s false stories here can be distinguished from what is commonly called
“Fake News” is, at this point, a semantic dispute, particularly since “Fake News” has no
cogent definition. Defenders of Fake News as a distinct category typically emphasize intent
in  order  to  differentiate  it  from  bad  journalism.  That’s  really  just  a  way  of  defining  Fake
News so as to make it  definitionally impossible for mainstream media outlets like the Post
ever to be guilty of it (much the way terrorism is defined to ensure that the U.S. government
and its allies cannot, by definition, ever commit it).

But what was the Post’s motive in publishing two false stories about Russia that, very
predictably,  generated  massive  attention,  traffic,  and  political  impact?  Was  it  ideological
and political — namely, devotion to the D.C. agenda of elevating Russia into a grave threat
to U.S. security? Was it to please its audience — knowing that its readers, in the wake of
Trump’s victory, want to be fed stories about Russian treachery? Was it access and source
servitude — proving it will serve as a loyal and uncritical repository for any propaganda
intelligence  officials  want  disseminated?  Was  it  profit  —  to  generate  revenue  through
sensationalistic click-bait headlines with a reckless disregard to whether its stories are true?
In an institution as large as the Post, with numerous reporters and editors participating in
these stories, it’s impossible to identify any one motive as definitive.

Whatever  the  motives,  the  effects  of  these  false  stories  are  exactly  the  same as  those  of
whatever one regards as Fake News. The false claims travel all over the internet, deceiving
huge numbers into believing them. The propagators of the falsehoods receive ample profit
from their  false,  viral  “news.”  And  there  is  no  accountability  of  the  kind  that  would
disincentivize a repeat of the behavior. (That the Post ultimately corrects its false story does
not distinguish it from classic Fake News sites, which also sometimes do the same.)

And while it’s true that all media outlets make mistakes, and that even the most careful
journalism sometimes errs, those facts do not remotely mitigate the Post’s behavior here. In

http://www.newyorker.com/news/news-desk/the-propaganda-about-russian-propaganda
http://www.newyorker.com/news/news-desk/the-propaganda-about-russian-propaganda
http://www.rollingstone.com/politics/features/washington-post-blacklist-story-is-shameful-disgusting-w452543
https://theintercept.com/2016/11/26/washington-post-disgracefully-promotes-a-mccarthyite-blacklist-from-a-new-hidden-and-very-shady-group/
http://www.thedailybeast.com/articles/2016/12/09/washington-post-on-the-fake-news-hot-seat.html
http://www.thedailybeast.com/articles/2016/12/09/washington-post-on-the-fake-news-hot-seat.html
https://t.co/cOh7RZ4RqK
https://twitter.com/PostBaron/status/802509156271824896
https://twitter.com/adamjohnsonNYC/status/816364572554698754


| 3

these cases, they did not make good faith mistakes after engaging in careful journalism.
With both stories, they were reckless (at best) from the start, and the glaring deficiencies in
the reporting were immediately self-evident (which is why both stories were widely attacked
upon publication).

As this excellent timeline by Kalev Leetaru documents, the Post did not even bother to
contact  the  utility  companies  in  question  — the  most  elementary  step  of  journalistic
responsibility  —  until  after  the  story  was  published.  Intelligence  officials  insisting  on
anonymity — so as to ensure no accountability — whispered to them that this happened,
and  despite  how  significant  the  consequences  would  be,  they  rushed  to  print  it  with  no
verification at all. This is not a case of good journalism producing inaccurate reporting; it is
the case of a media outlet publishing a story that it knew would produce massive benefits
and consequences without the slightest due diligence or care.

The most ironic aspect of all this is that it is mainstream journalists — the very people
who have become obsessed with the crusade against Fake News — who play the key role in
enabling and fueling this dissemination of false stories. They do so not only by uncritically
spreading them, but also by taking little or no steps to notify the public of their falsity.

The Post’s epic debacle this weekend regarding its electric grid fiction vividly illustrates this
dynamic. As I noted on Saturday, many journalists reacted to this story the same way they
do every story about Russia: They instantly click and re-tweet and share the story without
the slightest critical scrutiny. That these claims are constantly based on the whispers of
anonymous officials and accompanied by no evidence whatsoever gives those journalists no
pause at all; any official claim that Russia and Putin are behind some global evil is instantly
treated  as  Truth.  That’s  a  significant  reason  papers  like  the  Post  are  incentivized  to
recklessly publish stories of this kind. They know they will be praised and rewarded no
matter the accuracy or reliability because their Cause — the agenda — is the right one.

On Friday night, immediately after the Post’s story was published, one of the most dramatic
pronouncements came from the New York Times’s editorial writer Brent Staples, who said
this:

Now that this story has collapsed and been fully retracted, what has Staples done to note
that this tweet was false? Just like Baron, absolutely nothing. Actually, that’s not quite
accurate, as he did do something: At some point after Friday night, he quietly deleted his
tweet  without  comment.  He has not  uttered a  word about  the fact  that  the story  he
promoted has collapsed, and that what he told his 16,000-plus followers — along with the
countless number of people who re-tweeted the dramatic claim of this prominent journalist
— turned out to be totally false in every respect.

Even more instructive is the case of MSNBC’s Kyle Griffin, a prolific and skilled social media
user who has seen his following explode this year with a constant stream of anti-Trump
content. On Friday night, when the Post story was published, Griffin hyped it with a series of
tweets designed to make the story seem as menacing and consequential as possible. That
included hysterical statements from Vermont officials — who believed the Post’s false claim
— that in retrospect are unbelievably embarrassing.

http://www.forbes.com/sites/kalevleetaru/2017/01/01/fake-news-and-how-the-washington-post-rewrote-its-story-on-russian-hacking-of-the-power-grid/#2cd2e907291e
https://prod01-cdn07.cdn.firstlook.org/wp-uploads/sites/1/2017/01/staples.png
https://prod01-cdn07.cdn.firstlook.org/wp-uploads/sites/1/2017/01/staples1.png


| 4

Russian  propaganda  effort  helped  spread  fake  news  during  election,  say
independent  researchers  https://t.co/3ETVXWw16Q

— Marty Baron (@PostBaron) 25 November 2016

 

That  tweet  from  Griffin  —  convincing  people  that  Putin  was  endangering  the  health  and
safety of Vermonters — was re-tweeted more than 1,000 times. His other similar tweets —
such as this one featuring Vermont Sen. Patrick Leahy’s warning that Putin was trying to
“shut down [the grid] in the middle of winter” — were also widely spread.

But the next day, the crux of the story collapsed — the Post’s editor’s note acknowledged
that “there is no indication” that “Russian hackers had penetrated the electricity grid” —
and Griffin said nothing. Indeed, he said nothing further on any of this until yesterday — four
days after his series of  widely shared tweets — in which he simply re-tweeted a Post
reporter  noting  an  “update”  that  the  story  was  false  without  providing  any  comment
himself:

In contrast to Griffin’s original inflammatory tweets about the Russian menace, which were
widely and enthusiastically spread, this after-the-fact correction has a paltry 289 re-tweets.
Thus, a small fraction of those who were exposed to Griffin’s sensationalistic hyping of this
story ended up learning that all of it was false.

I genuinely do not mean to single out these individual journalists for scorn. They are just
illustrative of a very common dynamic: Any story that bolsters the prevailing D.C. orthodoxy
on the Russia Threat, no matter how dubious, is spread far and wide. And then, as has
happened so often, when the story turns out to be false or misleading, little or nothing is
done to correct the deceitful effects. And, most amazingly of all, these are the same people
constantly decrying the threat posed by Fake News.

A very common dynamic is driving all of this: media groupthink, greatly exacerbated (as I
described on Saturday) by the incentive scheme of Twitter. As the grand media failure of
2002 demonstrated, American journalists are highly susceptible to fueling and leading the
parade in demonizing a new Foreign Enemy rather than exerting restraint and skepticism in
evaluating the true nature of that threat.

It is no coincidence that many of the most embarrassing journalistic debacles of this year
involve the Russia Threat, and they all involve this same dynamic. Perhaps the worst one
was the facially ridiculous, pre-election Slate story — which multiple outlets (including The
Intercept)  had  been  offered  but  passed  on  —  alleging  that  Trump  had  created  a  secret
server to communicate with a Russian bank; that story was so widely shared that even the
Clinton campaign ended up hyping it  — a tweet that, by itself,  was re-tweeted almost
12,000 times.

Computer scientists have apparently uncovered a covert server linking the
Trump Organization to a Russian-based bank. pic.twitter.com/8f8n9xMzUU

— Hillary Clinton (@HillaryClinton) 1 November 2016

https://t.co/3ETVXWw16Q
https://twitter.com/PostBaron/status/801970511643365377
https://twitter.com/kylegriffin1/status/815193781674840064
https://prod01-cdn07.cdn.firstlook.org/wp-uploads/sites/1/2017/01/farenthold.png
https://twitter.com/ggreenwald/status/815916304347570176
https://twitter.com/ggreenwald/status/815916304347570176
https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/11/01/that-secret-trump-russia-email-server-link-is-likely-neither-secret-nor-a-trump-russia-link/
https://theintercept.com/2016/11/01/heres-the-problem-with-the-story-connecting-russia-to-donald-trumps-email-server/
https://theintercept.com/2016/11/01/heres-the-problem-with-the-story-connecting-russia-to-donald-trumps-email-server/
https://t.co/8f8n9xMzUU
https://twitter.com/HillaryClinton/status/793250312119263233


| 5

But only a small percentage of those who heard of it ended up hearing of the major walk
back and debunking from other outlets. The same is true of The Guardian story from last
week on WikiLeaks and Putin that ended up going viral, only to have its retraction barely
noticed because most of the journalists who spread the story did not bother to note it.

Beyond  the  journalistic  tendency  to  echo  anonymous  officials  on  whatever  Scary  Foreign
Threat they are hyping at the moment, there is an independent incentive scheme sustaining
all of this. That Russia is a Grave Menace attacking the U.S. has — for obvious reasons —
become a critical narrative for Democrats and other Trump opponents who dominate elite
media circles on social media and elsewhere. They reward and herald anyone who bolsters
that narrative, while viciously attacking anyone who questions it.

Indeed, in my 10-plus years of writing about politics on an endless number of polarizing
issues — including the Snowden reporting — nothing remotely compares to the smear
campaign that  has  been launched as  a  result  of  the  work  I’ve  done questioning  and
challenging claims about Russian hacking and the threat posed by that country generally.
This  is  being engineered not  by random, fringe accounts,  but  by the most  prominent
Democratic pundits with the largest media followings.

I’ve been transformed, overnight, into an early adherent of alt-right ideology, an avid fan of
Breitbart, an enthusiastic Trump supporter, and — needless to say  — a Kremlin operative.
That’s literally the explicit script they’re now using, often with outright fabrications of what I
say (see here for one particularly glaring example).

They,  of  course,  know all  of  this is  false.  A primary focus of  the last  10 years of  my
journalism has been a defense of the civil liberties of Muslims. I wrote an entire book on the
racism  and  inequality  inherent  in  the  U.S.  justice  system.  My  legal  career  involved
numerous representations of victims of racial discrimination. I was one of the first journalists
to condemn the misleadingly “neutral” approach to reporting on Trump and to call for more
explicit condemnations of his extremism and lies. I was one of the few to defend Jorge
Ramos  from  widespread  media  attacks  when  he  challenged  Trump’s  immigration
extremism. Along with many others, I tried to warn Democrats that nominating a candidate
as  unpopular  as  Hillary  Clinton  risked a  Trump victory.  And as  someone who is  very
publicly in a same-sex, inter-racial marriage — with someone just elected to public office as
a socialist — I make for a very unlikely alt-right leader, to put that mildly.

The malice of this campaign is exceeded only by its blatant stupidity. Even having to dignify
it with a defense is depressing, though once it becomes this widespread, one has little
choice.

But this is the climate Democrats have successfully cultivated — where anyone dissenting or
even expressing skepticism about their deeply self-serving Russia narrative is the target of
coordinated  and  potent  smears;  where,  as  The  Nation’s  James  Carden  documented
yesterday, skepticism is literally equated with treason. And the converse is equally true:
Those who disseminate claims and stories that bolster this narrative — no matter how
divorced from reason and evidence they are — receive an array of benefits and rewards.

That the story ends up being completely discredited matters little. The damage is done, and
the  benefits  received.  Fake  News  in  the  narrow sense  of  that  term is  certainly  something
worth worrying about. But whatever one wants to call this type of behavior from the Post, it
is a much greater menace given how far the reach is of the institutions that engage in it.

http://www.slate.com/articles/news_and_politics/cover_story/2016/10/was_a_server_registered_to_the_trump_organization_communicating_with_russia.html
http://www.slate.com/articles/news_and_politics/cover_story/2016/10/was_a_server_registered_to_the_trump_organization_communicating_with_russia.html
https://theintercept.com/2016/12/29/the-guardians-summary-of-julian-assanges-interview-went-viral-and-was-completely-false/
https://theintercept.com/2016/12/29/the-guardians-summary-of-julian-assanges-interview-went-viral-and-was-completely-false/
https://twitter.com/ggreenwald/status/816398870326476800
https://twitter.com/ggreenwald/status/816398870326476800
https://twitter.com/JoyAnnReid/status/815359207121756162
https://twitter.com/ggreenwald/status/816387501095059456
https://twitter.com/ggreenwald/status/816387501095059456
https://medium.com/@ggreenwald/for-the-democratic-party-smear-artists-falsely-claiming-that-either-explicitly-or-implicitly-e11ee455a738#.qyu7r32dm
https://twitter.com/ggreenwald/status/813742798331670528?lang=en
https://twitter.com/ggreenwald/status/816303213284622336
https://www.youtube.com/watch?v=8VC4HAYTQ7s
https://www.amazon.com/Liberty-Justice-Some-Equality-Powerful/dp/0805092056/ref=tmm_hrd_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=&sr=
https://www.amazon.com/Liberty-Justice-Some-Equality-Powerful/dp/0805092056/ref=tmm_hrd_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=&sr=
http://caselaw.findlaw.com/us-2nd-circuit/1161125.html
https://theintercept.com/2016/03/14/the-rise-of-trump-shows-the-danger-and-sham-of-compelled-journalistic-neutrality/
https://theintercept.com/2016/03/14/the-rise-of-trump-shows-the-danger-and-sham-of-compelled-journalistic-neutrality/
https://theintercept.com/2015/08/26/jorge-ramos-commits-journalism-gets-immediately-attacked-journalists/
https://theintercept.com/2015/08/26/jorge-ramos-commits-journalism-gets-immediately-attacked-journalists/
https://theintercept.com/2016/02/24/with-trump-looming-should-dems-take-a-huge-electability-gamble-by-nominating-hillary-clinton/
https://www.buzzfeed.com/natashavc/david-miranda-is-nobodys-errand-boy
https://www.buzzfeed.com/natashavc/david-miranda-is-nobodys-errand-boy
http://www.advocate.com/world/2016/10/02/glenn-greenwalds-husband-elected-rio-city-council
http://www.advocate.com/world/2016/10/02/glenn-greenwalds-husband-elected-rio-city-council
https://www.thenation.com/article/is-skepticism-treason/
https://www.thenation.com/article/is-skepticism-treason/


| 6

The original source of this article is The Intercept
Copyright © Glenn Greenwald, The Intercept, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Glenn Greenwald

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://theintercept.com/2017/01/04/washpost-is-richly-rewarded-for-false-news-about-russia-threat-while-public-is-deceived/
https://www.globalresearch.ca/author/glenn-greenwald
https://theintercept.com/2017/01/04/washpost-is-richly-rewarded-for-false-news-about-russia-threat-while-public-is-deceived/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/glenn-greenwald
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

