
| 1

War Propaganda: As With Iraq, U.S. Media
Disseminates Lies and Fabrications on Syria’s WMDs
The Role of the New York Times

By Jeremy R. Hammond
Global Research, September 08, 2013

Region: USA
Theme: Media Disinformation, US NATO

War Agenda
In-depth Report: SYRIA

A headline in the New York Times (September 7, 2013) stated as fact that “With the World
Watching,  Syria  Amassed Nerve Gas”.   The lead paragraph asserted that  “Syria’s  top
leaders amassed one of the world’s largest stockpiles of chemical weapons with help from
the Soviet Union and Iran, as well as Western European suppliers and even a handful of
American companies, according to American diplomatic cables and declassified intelligence
records.”

But as with its propagandistic reporting about Saddam Hussein’s possession of weapons of
mass destruction (WMD) in the run-up to the Iraq war, the Times provided no evidence to
support its claim, and an examination of publicly available documents the Times cited for
this story illustrates how the newspaper is demonstrably lying.

  After asserting as fact that the documents show that Syria “amassed one of the world’s
largest stockpiles of chemical weapons”, the Times stated that Syrian President Bashar al-
Assad and his father before him, “were greatly helped in their chemical weapons ambitions
by  a  basic  underlying  fact:  often  innocuous,  legally  exportable  materials  are  also  the
precursors to manufacturing deadly chemical weapons.”

 To support its claim that “innocuous, legally exportable materials” were used by Syria to
manufacture chemical weapons, the Times cited a 2009 State Department cable released by
WikiLeaks in 2010. The cable, the Times stated, “instructed diplomats to ‘emphasize that
failure to halt the flow’ of chemicals and equipment into Syria, Iran and North Korea could
render irrelevant a group of antiproliferation countries that organized to stop that flow.”

But on its face, this only indicates that Syria imported materials considered “dual-use”,
meaning that it could have both civilian and military applications. It does not constitute
evidence that Syria actually used such “chemicals and equipment” to manufacture chemical
weapons.

The cable states that “Syria, Iran and North Korea have continued to acquire goods useful to
their  chemical  and/or  biological  weapons  programs”,  but  offers  no  evidence  that  dual-use
materials it acquired were used for that purpose.

The  Times  report  continued:  “Another  leaked  State  Department  cable  on  the  Syrians
asserted that ‘part of their modus operandi is to hide procurement under the guise of
legitimate pharmaceutical or other transactions.’”

https://www.globalresearch.ca/author/jeremy-r-hammond
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
http://www.nytimes.com/2013/09/08/world/middleeast/with-the-world-watching-syria-amassed-nerve-gas.html
http://www.wikileaks.zp.ua/cable/2009/09/09STATE97434.html


| 2

Once  again,  no  evidence  from  the  cable  is  offered  that  materials  that  admittedly  have
“legitimate  pharmaceutical”  uses  were  actually  used  to  manufacture  chemical  weapons.

The sentence just prior to the one quoted by the Times in the cable stated, “We remain
extremely concerned that Iran and Syria are using companies in the UAE to evade U.S. trade
prohibitions as well as the export control regulations of other countries to acquire chemical
and biological warfare (CBW)-useful equipment and technology.”

The cable itself, however, reveals that there was no knowledge that such materials were
actually directed towards any military program. The State Department, it noted, did “not
have  additional  information”  that  materials  that  could  be  “useful”  for  manufacturing
chemical or biological weapons were actually used for that purpose.

The Times nevertheless continued to falsely assert that “The diplomatic cables and other
intelligence documents show that, over time, the two generations of Assads built up a huge
stockpile by creating companies with the appearance of legitimacy, importing chemicals
that had many legitimate uses”.

As already illustrated, the claim that the cables released by WikiLeaks “show” that Syria
“built up a huge stockpile” of chemical weapons is an outright lie.

The Times then turned to one of the “intelligence documents” it cited as proof, stating that
“As early as 1991, under the first Bush presidency, a now declassified National Intelligence
Estimate concluded that ‘both Czechoslovakia and the Soviet Union provided the chemical
agents, delivery systems and training that flowed to Syria.’”

But that quote does not date to a National Intelligence Estimate (NIE) from 1991, but rather
from 30 years ago. The NIE from which it originated, titled “Implications of Soviet Use of
Chemical and Toxin Weapons for U.S. Security Interests”, was issued on September 15,
1983 and stated that Syria “probably has the most advanced chemical warfare capability in
the Arab world, with the possible exception of Egypt” (p. 11).

What was deemed “probably” true three decades ago may or may not be true today, and it
is useful to point out that the U.S. has backed the military dictatorship of Hosni Mubarak,
who took power in 1981, with billions in military “aid”. Egypt has been second only to Israel
as the largest recipient of U.S. foreign assistance since the 1979 Egyptian-Israeli peace
treaty, which provided for this money to flow from the American taxpayers to the regime in
Egypt.

By 1983, it had also become evident that Iraq was using chemical weapons in its war with
Iran,  but  the U.S.  nevertheless removed the country from its  list  of  state sponsors  of
terrorism in order to step up support for its war effort. In December of that year, President
Ronald Reagan dispatched Donald Rumsfeld, who was later Secretary of Defense under the
Bush administration, for a second time to Iraq to reassure Saddam Hussein that the U.S.
would continue to back him despite his use of chemical weapons.

The 1983 NIE also noted that with its foreign suppliers, “there is no need for Syria to
develop an indigenous capability to produce CW agents or material, and none has been
identified.” The purpose of that Cold War-era NIE was to build the case that the Soviet Union
was violating the 1975 Biological and Toxin Weapons Convention.

http://www.cablegatesearch.net/cable.php?id=09STATE21428&version=1314919461
http://www.fas.org/irp/threat/cbw/sniecbw1983.pdf
http://www.fas.org/sgp/crs/mideast/RL33003.pdf
http://www2.gwu.edu/%7Ensarchiv/NSAEBB/NSAEBB82/
http://www2.gwu.edu/%7Ensarchiv/NSAEBB/NSAEBB82/


| 3

The rest of the Times article similarly provided no substantiation for the headline’s claim. It
cited again “precursor ingredients that can also be used for medicine”, with no supporting
evidence that such ingredients were used for anything other than civilian applications.

Perhaps the most egregious example of manipulation with the attempt to deceive the public
came towards the end of the article, where the Times quoted from a March 2006 State
Department cable: “‘Syrian businessmen regularly report on the ease with which their fellow
businessmen illegally import U.S. commodities with seeming impunity, as well as express
concerns that the USG’s [United States Government’s] lack of enforcement of the economic
sanctions’ are ‘hurting those that choose to play by the rules.’”

“Those transactions presumably included chemicals that could be precursors for chemical
warfare”, the Times added.

Yet the “commodities” described in that cable were mostly related to legitimate civilian
uses—particularly for use in hospitals.

The cable relayed the “constant refrain heard from the business community” in Syria that
U.S. sanctions were “ineffective” and did not impact the Syrian government, “but rather are
most directly impacting legitimate business transactions.”

Among  the  “commodities”  mentioned  are  “x-ray  tubes,  personal  computers,  defibrillators,
and consumable supplies”.

“One  source  told  us”,  the  cable  states,  providing  an  example  of  how  sanctions  are
bypassed, “that he can easily purchase U.S. commodities, specifically medical spare parts,
from the Internet and have them shipped to Syria through a third country.”

The cable does note that some of the materials imported are “dual-use”; for example, “a
Varian linear accelerator” tendered for a military hospital—a devise used for the treatment
of cancer.

Other items mentioned include “two MRI systems, at least one of which would be used by a
military hospital in Aleppo.”

The cable discusses how the U.S. sanctions regime harms businesses seeking to import such
items legally because their competitors are able to do so at a lower cost by obtaining them
through  other  channels.  It  cites  one  example  where  a  “competitor  was  able  to  offer  the
products at a substantially cheaper price because he did not invest the necessary time and
money into pursuing an export license.”

In  another  example  of  a  “dual-use”  item,  the  cable  mentions  the  importation  of  “a
consumable product, potassium cyanide, shipped to a public pediatric hospital in October
2003.” The cable states that  the regulatory agency intended to verify  the end use of
imported materials “was unable to verify that it had been used legitimately”—which is also
to say that neither was there any evidence that the potassium cyanide was redirected for
the purpose of manufacturing chemical weapons.

The cable adds that the supplier in this case also sold potassium cyanide “to other end-
users not permitted in his export license”, with no further indication as to who the end users
were or for what purpose it was acquired.

http://www.wikileaks.org/plusd/cables/06DAMASCUS1262_a.html
http://www.varian.com/us/oncology/radiation_oncology/clinac/
http://www.varian.com/us/oncology/radiation_oncology/clinac/


| 4

And once again, contrary to the Times’ willful lie that cables such as this one prove Syria
manufactured and stockpiled chemical weapons, the cable itself implicitly acknowledges the
lack of evidence for this claim, noting that the a “trained” team of “criminal investigators” in
the Bureau of Industry and Security, operating under the U.S. Department of Commerce,
“have not traveled to Syria to assess whether the end-use of allowable commodities is
legitimate, evaluate whether commodities have been diverted to other end-users, or collect
evidence of potential sanctions violations.”

The cable closes by urging that the investigative team be dispatched to “follow-up on some
of the anectodal evidence that we have received” of sanctions violations.

“The Americans were not the only ones concerned”, the Times report continued. “According
to another leaked cable, the Netherlands discussed how monoethylene glycol, an important
raw material used to manufacture urethane and antifreeze, was shipped by a Dutch concern
to the Syrian Ministry of Industry, considered a front for the Syrian military. The Dutch
outlined how the chemical could also be used as a precursor for sulfur mustard, and possibly
for VX and sarin.”

Yet again we see how the Times took a cable merely noting that Syria had acquired “dual-
use” materials that could possibly be used to manufacture sarin gas, the chemical weapon
the U.S. is alleging that the Assad regime used in a Damascus suburb last month as a
pretext to launch military strikes against Syria, and dishonestly reported this in its headline
and lead paragraph as proof that this was indeed the end use of the material.

This is the same kind of propagandistic reporting that the Times engaged in prior to the U.S.
war on Iraq. Once again, it is evident that America’s “newspaper of record” is serving as a
mouthpiece for the U.S. government, not only uncritically parroting claims of government
officials  for  which  there  is  no  evidence,  but  going  out  of  its  way  to  propagate  its  own
deliberate  lies  in  such  a  way  as  to  manufacture  consent  for  U.S.  foreign  policy.

Jeremy R. Hammond  is  an independent  political  analyst  and recipient  of  the Project
Censored Award for Outstanding Investigative Journalism. He is the founder and editor of
Foreign Policy Journal and can also be found on the web at JeremyRHammond.com.  He is
the author of Ron Paul vs. Paul Krugman: Austrian vs. Keynesian economics in the financial
crisis and The Rejection of Palestinian Self-Determination: The Struggle for Palestine and the
Roots of the Israeli-Arab Conflict. His forthcoming book is on the contemporary U.S. role in
the Israeli-Palestinian conflict.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Jeremy R. Hammond, Global Research, 2013

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Jeremy R.
Hammond

http://www.foreignpolicyjournal.com
http://www.JeremyRHammond.com
http://www.amazon.com/gp/product/1470070723/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=1470070723&linkCode=as2&tag=forepolijour-20
http://www.amazon.com/gp/product/1470070723/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=1470070723&linkCode=as2&tag=forepolijour-20
http://www.amazon.com/gp/product/0557095697/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=0557095697&linkCode=as2&tag=forepolijour-20
https://www.globalresearch.ca/author/jeremy-r-hammond
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/jeremy-r-hammond
https://www.globalresearch.ca/author/jeremy-r-hammond


| 5

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

