Center for Research on Globalizaticn

VIDEO: Deaths in Syria: Counting Them (Politically)
“Correctly”

By Global Research Region: Middle East & North Africa
Global Research, February 27, 2012 Theme: Media Disinformation, US NATO
RT 9 February 2012 War Agenda

In-depth Report: SYRIA

Victims who were killed in shelling on the residential district of Khalidiya in the central
Syrian city of Homs late on February 3, 2012 (AFP Photo / HO / Syrian Revolution)

High casualty numbers in Syria are reported daily by the media, even though a blackout
makes them unverifiable. Things became murkier after a human rights site, which enjoyed
frequent citations, split in two and began giving conflicting reports.

The British-based Syrian Observatory of Human Rights (SOHR) is one of the most widely-
quoted sources of Syrian casualty figures. However the group is currently experiencing an
ownership row, which has left media outlets wondering how reliable this source is.

Currently there are two sites, each claiming to be the official Observatory. The original one
is in Arabic with an English version on Facebook. The splinter site was launched in
December, with most posts in English. Both call each other impostors.

They give different casualty reports - and a very different perspective of the crisis. The
original site’'s latest figures show just over 5,100 civilian deaths against almost 2,000
military casualties. The rival site claims well over 6,500 civilians have been killed and barely
600 troops.

The numbers are not the only thing the two SOHR groups differ on though. Politics seems to
be at the core of the split.

The man behind the new site is Mousab Azzawi. He launched a smear campaign against the
original Observatory co-founder Rami Abdulrahman. Azzawi revealed Abdulrahman’s real
name and said his rival was linked to the Assad family, is unprofessional and barely related
to the Observatory. He also accused the rival of hijacking the original site by changing all
logins and passwords.

The original Observatory says Mousab Azzawi used to translate for them, but then was fired
after he falsely claimed to be an official spokesman for the group and called for foreign
intervention into Syria.

RT’s Ivor Bennet spoke to Hivin Kako, who is spokesperson of the original SOHR. “Azzawi
group tried to pass some political view like calling for a no-fly zone and international
intervention. We made it clear that we are against an intervention; we are against a no-fly


https://www.globalresearch.ca/author/admin
http://rt.com/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
http://www.facebook.com/pages/Syrian-Observatory-for-Human-Rights/121855461256134
http://www.syriahr.org/

zone. All we need is to stop the bloodshed that is going on in Syria,” she said.

Azzawi refused to speak on camera, stating, “I cannot waste my time talking about this at
the moment whilst people are dying in Homs. They are my priority right now.”

He did refer RT to another opposition group based in London, the General Commission of the
Syrian Revolution. They too refused to comment on the ownership row over the
Observatory. But the allies of Azzawi’s site did confirm that reporting the deaths of the
Syrian government loyalists was not in their interest.

Freelance journalist Diana Nemeh described the conflicting information coming out of the
city of Homsto RT. Following activists’ claims of heavy shelling from the government forces,
officials made a statement refuting these allegations to her.

“...they have not used any heavy bombs on the city; in fact they said some RBG's were
launched from the neighborhood of Bagal Amar to a surrounding area in the city of Homs,”
she said.

Miss Nemeh also spoke to a member of the National Coordination Council, who “stated that
they are going to put forward a plan of negotiations asking the regime to cease fire on their
side, maybe to allow some time for the regime to pull out the bodies from the city and
regions affected.”

Bitter divorce over politics

Abdulrahman says the whole conflict stems from an internal dispute in the Syrian
opposition, reports the Al-Akhbar news website. He and his group have been attacked by
those in the anti-Assad activists, who want NATO to invade the country, similar to what
happened in Libya. They also want the SOHR not to report the deaths of government
loyalists to make the case for an intervention.

But Abdulrahman’s site is not free from criticism either. It says it relies on a network of
informants to provide casualty reports, but since the country is closed to foreign media,
those are impossible to verify independently.

In August 2011 it circulated a report that newborn babies in a Hama hospital had been
deliberately killed after their incubators were switched off by regime forces during a military
crackdown on the city. The report was branded a hoax by critics, who were quick to point
out its striking resemblance of a similar story told about Saddam Hussein’s invasion in
Kuwait. As it later turned out, the tale originated as false testimony by the daughter of the
Kuwaiti ambassador to the US, which was used by politicians to justify military action
against Iraq.

Critics say both brands of the SOHR are ultimately propaganda vehicles of the opposition.

“Frankly | don’t think the people even using these figures have any objectivity. They have
an agenda, a clear agenda. It's to justify, by any means possible, that Assad’s regime is a
brutal massacring regime and it needs to fall as soon as possible. And we can see at the UN
when that human rights strategy for regime change doesn’t work how annoyed Western
governments have got,” freelance journalist Sukant Chandan told RT.

The UN used the Observatory numbers in their count of the victims of the Syrian riots.

| 2



However it said recently it stopped counting claiming it is too difficult to verify. The UN High
Commissioner for Human Rights Navi Pillay said 5,000 civilian deaths should be enough to
provoke international action. However there is no quick an assured way to make peace in
the country, where too many interests clash and too many grudges are held by the
combating parties.

The original source of this article is RT
Copyright © Global Research, RT, 2012

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Global Research

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



http://rt.com/
https://www.globalresearch.ca/author/admin
http://rt.com/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/admin
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

