
| 1

Venezuela, Honduras, Peru, Ecuador: Media Lies
and “Oversights”

By Eric Toussaint
Global Research, October 23, 2009
CADTM 23 October 2009

Region: Latin America & Caribbean
Theme: Media Disinformation

It  may  be  useful  to  assess  the  dangers  of  the  systematically  hostile  attitude  of  the
overwhelming majority of major European and North American media companies in relation
to the current events taking place in Ecuador, Bolivia and Venezuela. This hostility is only
matched by an embarrassed, complicit silence with regard to those involved in the putsch in
Honduras  or  the  repression  enacted  by  the  Peruvian  army  against  the  indigenous
populations of the Amazon.

In order to demonstrate this statement, here are a few recent facts:

1) On 5 June 2009, the Peruvian army massacred over 50 Amazonian Indians who were
protesting against the land concessions made by Alan Garcia’s government for foreign,
mainly European transnational companies. The repression aroused no disapproval among
the major global media groups. [1] These groups gave almost exclusive priority to the
protests occurring in Iran. Not only did the press fail to condemn the repression in Peru; it
did not even bother to cover the story. And yet in Peru, so great was public discontent that
the government had to announce the repeal of the presidential decree which the Amazonian
Indians had fought against.

Once again, media coverage of the government’s backtracking was almost non-existent. We
must ask ourselves the following question: if a Venezuelan or Ecuadorian army or police
intervention had caused the deaths of dozens of Amazonian Indians, what kind of media
coverage would such events have received?

2) When the constitutionally elected president Manuel Zelaya was ousted by the military on
28 June, the overwhelming majority of media groups declared, in total contradiction of the
truth, that the soldiers were reacting to Zelaya’s attempt to modify the constitution, thus
ensuring he could remain in power. Several other media groups added that he was following
the example of Hugo Chavez, who is presented as an authoritarian populist leader. In fact,
Manuel Zelaya was proposing to the Honduran citizens that they vote in favour of the
organization of general elections for a Constituent Assembly, which would have represented
real  democratic  progress  being made in  this  country.  This  is  well  explained by Cécile
Lamarque and Jérôme Duval on their return from a CADTM mission in Honduras:

“The coup d’Etat was carried out on the same day Manuel Zelaya had organized a non-
binding “consultation” asking the Hondurans whether or not they wanted to convene a
National Constituent Assembly, after the elections which were due to take place on the 29
November 2009.  The question went like this:  “Do you agree that  at  the next  general
elections of 2009, a fourth ballot box be installed so as to allow for the people to express

https://www.globalresearch.ca/author/eric-toussaint
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

their point of view on the convocation of a national Constituent Assembly? YES or NO?” If
this consultation had resulted in the majority voting “yes”, the president would have issued
a decree of approval  before Congress so that,  on 29 November,  the Hondurans would
formally make known their decision on the convocation of a Constituent Assembly through
this “fourth ballot box” (the first three ballot boxes would be for the election of a president,
deputies and mayors, respectively). In order to give an air of legality to the coup, Congress
and the Supreme Court, associated with the putsch, deemed the ballot box to be illegal and
asserted that president Zelaya had “violated the Constitution” by trying to modify it “so as
to set his sights on serving a new mandate”, in the manner of an  “apprentice Chavist
dictator”.  And yet,  Manuel  Zelaya,  through this  consultation  with  the people,  was not
seeking to renew his presidential mandate of four years which cannot be renewed. Zelaya
would therefore be unable to be a candidate for his own succession.” [2]

Whilst  the  popular  movements  opposing  those  involved  in  the  Putsch  increased,  with
protests and strikes in July, August and September, the big media names only dedicated a
couple of lines to these events. On the rare occasions when the leading daily newspapers
dedicated a feature article to the situation in Honduras, they adopted a policy of slander
against  the constitutionally  elected president  by presenting the military’s  actions as  a
democratic military coup. This is the case with The Wall Street Journal, which in its editorial
on 1 July 2009 wrote, “the military coup d’Etat which took place in Honduras on June 28th
and which led to the exile of the president of this central American country, Manuel Zelaya,
is strangely democratic.” The editorial adds, “the legislative and judicial authorities will
remain intact” following military action. On its part, perhaps in a more subtle manner, the
famous French newspaper Le Monde participated in a smear campaign against Manuel
Zelaya. Here is one example. On 12 September 2009, Jean-Michel Caroit, the paper’s special
correspondent in Honduras, quoted the words of a French expatriate living in the country
and then associated these words with the systematically repeated lie regarding Zelaya’s
supposedly sinister intentions, “ ‘For the Hondurans, Zelaya’s return is unacceptable as that
would mean there would be twenty years of a Chavez-style dictatorship,’ states Marianne
Cadario in reference to the Venezuelan president who – as his ally Manuel Zelaya tried to do
(underlined  by  me)  –  modified  the  Constitution  in  order  for  him  to  be  allowed  to  be  re-
elected. Marianne Cadario, a Frenchwoman who has lived in Honduras for over thirty years
states  that  she is  “very  shocked by  the  reaction  of  the  international  community  who
condemned the putsch.” [3] The tone of newspapers like Le Monde and Libération began to
change at the end of September after those involved in the putsch began to increase their
repressive measures. The tone became more critical of those involved in the putsch. Having
said this, the daily newspaper Libération deserves a prize for its use of euphemisms. In fact
on 28 September  2009 (3  months to  the day after  the coup)  the title  “The Scent  of
Dictatorship” (underlined by me) of a paragraph explaining how the government involved in
the putsch had declared, “‘the banning of “any public unauthorized meeting,” the arrest of
“anyone putting their lives or anyone else’s in danger” “evacuation” of areas where there
are protesters and those who interfere with “any broadcasting of programmes by any media
that endanger public order.” [4]

3) At the beginning of August 2009, the Venezuelan authorities’ intention to question the
right of 34 radio and television channels made the headlines in the international press: “It is
further proof of the almost total disappearance of the right to expression and criticism in
this authoritarian country.” The way in which the major news publications treat the subject
of the media in Venezuela is one of unilateral hostility, despite the fact that 90% of the
Venezuelan  media  is  privately  owned,  a  large  number  of  which  actively  support



| 3

disinformation  campaigns.  Globovisión,  one  of  the  main  privately-owned  TV  channels,
actively  participated  in  the  military  coup  d’Etat  against  Chavez  on  11  April  2002.  A
documentary made by Globovisión made its way around the world on 11 April 2002 and the
days following the military coup. It was actually a set-up, designed to distort the truth. One
can  see  people  posing  as  Chavez  supporters  on  a  bridge,  firing  their  guns  in  an
unidentifiable direction. The voice-over of the Globovisión journalist states that the Chavez
supporters are about to kill  opposition protesters who were protesting peacefully in the
streets below the bridge. The Venezuelan prosecution has been able to reconstruct the
exact  chain  of  events,  having analysed the reports  and photographs made by certain
individuals on the day of  11 April.  In fact  the pro-Chavez militants,  who,  according to
Globovisión, were shooting at protesters,  were actually responding to gunfire coming from
an  armoured  vehicle  of  the  metropolitan  police,  allied  to  the  putsch.  The  opposition
protesters  were no longer  in  the streets  when those guns were fired.  Several  sources  can
prove without a doubt that the assassination of the anti-Chavez protesters was used as a
set-up so as to attribute these crimes to Chavez, thus justifying their coup. On 11 April 2008,
the Venezuelan viewers were able to see again the images of the press conference given by
the military involved in the putsch at a time when no protester had been killed yet. And yet
the military announced at that time that they were taking power following the murders
carried out by the Chavez supporters. This clearly supports the theory that these murders
were planned deliberately so as to be able to justify their seditious plan.

In the days following the putsch, on 12 and 13 April 2002, when hundreds of thousands of
unarmed citizens surrounded the barracks of the putschists to demand the return of Hugo
Chavez, then in prison, Globovisión failed to broadcast any coverage of these protests,
explaining that the country was back to normal and that Hugo Chavez had tendered his
resignation and was on his way to Cuba. During the last hours of the putsch, this channel
broadcast  only  cartoons  and  variety  shows  [5].  Globovisión  in  fact  connived  with  the
putschists on several critical occasions, a fact which led the parents of victims and injured
survivors’  associations  to  demand  the  channel’s  conviction.  Up  to  now  the  Chavist
government  has  refused  this  demand  in  order  to  prevent  further  escalation  of  the
international smear campaign being waged against him. Several human rights associations
are dissatisfied with the passive attitude of the Venezuelan authorities in this matter.

More recently, Globovisión has been sympathetic towards the authors of the 28 June putsch
in Honduras. Several programme presenters at Globovisión have supported the putsch from
the very beginning, at the same time accusing the Chavez government of interference in
condemning it. For example, Guillermo Zuloaga, the president of Globovisión, stated on 17
July that “the government of Micheletti complies with the Constitution, and we would like,
indeed we would be delighted, if here in Venezuela, the Constitution was respected in the
same  way  that  it  is  in  Honduras”,  thus  making  clear  his  support  for  the  putschist
government.

Globovisión has never been prohibited from broadcasting. What major European or North-
American media has even mentioned this fact? What major European or North-American
media has ever informed the public that the overwhelming majority of Venezuelan media
are controlled by the private sector? Or that they account for over 90% of the viewing
audience? Or that they are extremely aggressive towards the government, presenting it as
a dictatorship, or that some of them played an active part in ousting a constitutionally
elected president, and have continued to broadcast freely for seven years? Can one imagine
General de Gaulle failing to take repressive measures against a newspaper, radio or TV



| 4

station that was seen to actively support an OAS coup during the Algerian war? Would it not
be considered normal for the Spanish government to take measures against the media that
actively supported – in real time – Colonel Tejero when he burst into the Cortes [6] with a
group of military putschists and held (up) at gunpoint the MPs who were there? If Manuel
Zelaya were restored to office as constitutional president, would he and his government not
be in their right to demand accountability and take measures against the Honduran media
owners who deliberately supported the putschists by systematically deforming the truth and
covering up the many human rights violations committed by the military?

4) Arms spending. When you read the European or North American papers, you have the
distinct impression that Venezuela is indulging in huge arms expenditures (particularly by
way of Russia), which poses a serious threat in the region. Yet according to the CIA [7] the
situation is quite different: the Venezuelan military budget ranks 6th in the region, after the
budgets of Brazil, Argentina, Chile (far less populated than Venezuela and regarded as a
model),  Colombia  and Mexico.  In  relative  terms,  taking the GDP of  each country,  the
Venezuelan military budget comes 9th in Latin America! Is any of this published in the
leading news publications?

On another front, in August 2009 we read in the papers that Sweden took Venezuela to task
after the Colombian government once again denounced its neighbour for supplying arms to
the FARC guerilla. Sweden had in fact informed Colombia that SAAB missiles found in a
FARC camp had been supplied by Venezuela. But for those who read Hugo Chavez’ detailed
response it became clear that the missiles in question had been stolen from a Venezuelan
harbour in 1995, four years before Chavez became president.

Conclusion

One needs to be aware of the one-sided manner in which the leading media report the
news, and adopt a highly critical approach when appraising it. The discrediting of Hugo
Chavez, Rafael Correa and Evo Morales is so excessive that it poses the risk of numbing
international public opinion in the event of another coup d’Etat, or of lulling the public into
approving aggressive measures taken by a government such as the US. Among the many
insidious and unfounded accusations, we can read in the Spanish papers (for example in El
Pais)  that  Rafael  Correa’s  election campaign was financed by the FARC.  We can also read
that  the  Venezuelan  authorities  do  nothing  to  fight  drug  trafficking.  In  the  case  of  the
Honduran president Manuel Zelaya, the discredit heaped on him is intended to prevent
international opinion mobilizing in favour of his return to power as head of State.

Translated by Francesca Denley and Judith Harris

Eric Toussaint is the president of CADTM Belgium (Committee for the Abolition of Third
World Debt, www.cadtm.org), has a PhD in political science from the University of Liège
(Belgium) and the University of Paris VIII (France). He is the author of Bank of the South.
An Alternative to the IMF-World Bank, VAK, Mumbai, India, 2007; The World Bank, A
Critical Primer, Pluto Press, Between The Lines, David Philip, London-Toronto-Cape Town
2008; Your Money or Your Life, The Tyranny of Global Finance, Haymarket, Chicago,
2005.

1.  See  http:/ /www.cadtm .org/Le-CADTM-est-pleinement-sol idaire   and
http://www.cadtm.org/Perou-le-massacre-de-Bagua  

http://www.cadtm.org/
http://www.cadtm.org/Le-CADTM-est-pleinement-solidaire
http://www.cadtm.org/Perou-le-massacre-de-Bagua


| 5

2. Cécile Lamarque and Jérome Duval, « Honduras : Why the Coup d’Etat », 17 September
2009, www.cadtm.org/Honduras-Pourquoi-le-coup-d-Etat  

3. Jean-Michel Caroit, « Au Honduras, la campagne électorale s’ouvre dans un climat de
haine », Le Monde, p. 8, Saturday 12 September 2009.

4. http://www.liberation.fr/monde/0101593847-le-honduras-s-enfonce-dans-la-crise  

5. It is interesting at this point to note the initiative of Hugo Chavez’ government on 11 April
2008, six years after the putsch. The government used its right to broadcast on the private
and public TV stations to show a re-run of the entire reportage produced by the anti-Chavist
private channels (Globovisión, RCTV…) on the official inauguration session of the president
and the putschist government in a reception room in the Miraflores presidential palace. The
complete programme, which the whole of Venezuela could watch on 11 April 2002, was re-
broadcast without any cuts or critical commentary by the Chavez government. Hugo Chavez
relied on the critical acumen of Venezuelan viewers to form their own opinion on the active
complicity of the private media with those behind the putsch, amongst whom the viewer
could identify the leading Catholic church authorities, the putschist military brass, the head
of the anti-Chavist labour union CTV (Confederation of Workers of Venezuela), the chief
executives  of  private  corporations  and  the  president  of  the  Venezuelan  Federation  of
Chambers  of  Commerce  (Fedecámaras),  Pedro  Carmona.  It  should  be  said  that  this
president, who held power for scarcely 36 hours, earned the enduring nickname of “Pepe el
breve” (Pepe the brief).

6. On 23 February 1981, an attempted coup d’état organized by Franquist sectors took
place  in  the  Spanish  Congress,  The  leader,  Colonel  Tejero,  held  up  the  members  of
parliament  present  at  gunpoint  and  took  them hostage  as  the  new president  of  the
government was being sworn in.

7.  See https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/index.html,  consulted in
March 2009

Original article, Venezuela, Honduras, Pérou, Equateur : « petits » oublis et « grands »
mensonges des medias, published on October 5, 2009

The original source of this article is CADTM
Copyright © Eric Toussaint, CADTM, 2009

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Eric Toussaint

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in

http://www.cadtm.org/Honduras-Pourquoi-le-coup-d-Etat
http://www.liberation.fr/monde/0101593847-le-honduras-s-enfonce-dans-la-crise
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/index.html
http://www.mondialisation.ca/index.php?context=va&aid=15541
http://www.mondialisation.ca/index.php?context=va&aid=15541
https://www.globalresearch.ca/author/eric-toussaint
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/eric-toussaint


| 6

print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

