
| 1

US Sets Its Sights on China’s Xinhua News Agency
for Restrictions, Registration as Foreign Agent?
In a newly published report, a congressional commission has recommended
that the U.S. force Xinhua News Agency to register as a foreign agent.

By Telesur
Global Research, November 17, 2017
teleSUR 16 November 2017

Region: Asia, USA
Theme: Law and Justice

Following intimidation and threats of arrest and asset seizure, Russia Today (RT) was forced
to register as a foreign agent. According to a new report on U.S.-China relations, China’s
Xinhua News Agency may be targeted next.

The report indicates that the news outlet has been responsible for gathering intelligence for
the Chinese government, which lawmakers in the U.S. believe requires the reclassification of
the news outlet as a “foreign agent.”

The U.S.-China Economic and Security Review Commission (USCC), which “monitors” and
“investigates” bilateral relations between the two countries and recommends legislation to
lawmakers, has said Xinhua is part of a scheme by Chinese leadership to change global
perception of the country and operates as an intelligence-gathering mission.

This annual report focused on Xinhua and its rapid growth across the globe, with now over
150 global affiliates. The outlet has also expanded rapidly within the U.S. now having offices
in Chicago, Houston, Los Angeles, New York City, San Francisco, and Washington, DC.

“Xinhua serves some of the functions of an intelligence agency by gathering
information and producing classified reports for the Chinese leadership on both
domestic and international events,” the report claimed.

The report recommends that lawmakers force Xinhua to comply with the Foreign Agents
Registration Act (FARA) because of its intelligence-gathering activities. This would require
top-level  employees to register  with the Department of  Justice and forfeit  any and all
required personal data and information.

In its decision to force RT to become FARA compliant, an outlet that services programs
hosted by some of the U.S.’ own top journalists, the U.S. Congress called the outlet a “state-
run propaganda machine.”

RT  and  Sputnik  editor-in-chief  Margarita  Simonyan  called  the  move  an  affront  to  the
principles of freedom of speech, which is embedded in the First Amendment of the U.S.
Constitution.

“The war the U.S. establishment wages with our journalists is dedicated to all

https://www.globalresearch.ca/author/telesur
https://www.telesurtv.net/english/news/US-Sets-Its-Sights-on-Xinhua-News-Agency-for-Restrictions-20171116-0006.html
https://www.globalresearch.ca/region/asia
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/law-and-justice


| 2

the starry-eyed idealists who still believe in freedom of speech. Those who
invented it, have buried it,” said Simonyan.

In  a  recent  FOX  News  interview,  Alternet  Senior  Editor,  Max  Blumenthal  criticized
congress’ decision to force RT to register as a foreign agent.

“I go on RT fairly regularly and the reason I do so is because the three major
cable networks are promoting bombing and sanctioning half the world, at least
the noncompliant nations in it, and RT is questioning that,” Blumenthal said.

“They let  me talk about,  for  example,  the real  sources of  foreign influence in
this town including the Israel Lobby and organizations like AIPAC (American
Israel  Public  Affairs  Committee)  which  have  been  promoting  a  humanitarian
catastrophe in the Gaza Strip,  war on Lebanon, war on Iran,  which is  not
required for some reason to register as a foreign agent, and I don’t know why
that is.”

Featured image is from Flickr.

The original source of this article is teleSUR
Copyright © Telesur, teleSUR, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Telesur

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.telesurtv.net/english/news/US-Sets-Its-Sights-on-Xinhua-News-Agency-for-Restrictions-20171116-0006.html
https://www.globalresearch.ca/author/telesur
https://www.telesurtv.net/english/news/US-Sets-Its-Sights-on-Xinhua-News-Agency-for-Restrictions-20171116-0006.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/telesur
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

