
| 1

US Covers Up Support for Hong Kong “Occupy
Central”

By Tony Cartalucci
Global Research, October 28, 2014
Land Destroyer Report

Region: Asia, USA

For the United States, so-called “color revolution” used to be a specialty until recently. The
Western media has delighted in exposing the US State Department’s role  in the wake of
successful political subversion around the world via the National Endowment for Democracy
(NED) and a long list of subsidiaries including Freedom House, the National Democratic
Institute  (NDI),  and the International  Republican Institute  (IRI)  headed currently  by US
Senator John McCain. 

For example, the Guardian would admit in its 2004 article, “US campaign behind the turmoil
in Kiev,” that:

…while the gains of the orange-bedecked “chestnut revolution” are Ukraine’s,
the campaign is an American creation, a sophisticated and brilliantly conceived
exercise in western branding and mass marketing that, in four countries in four
years, has been used to try to salvage rigged elections and topple unsavoury
regimes. 
Funded and organised by the US government,  deploying US consultancies,
pollsters,  diplomats, the two big American parties and US non-government
organisations,  the  campaign  was  first  used  in  Europe  in  Belgrade  in  2000  to
beat Slobodan Milosevic at the ballot box.

Amid the more recent unrest in Ukraine, Washington’s role was less subtle, with US Senator John McCain
of  IRI  literally  flying to Kiev and taking to the stage side-by-side literal  Neo-Nazis  to lend the movement
political legitimacy it desperately lacked.

Image: US State Department’s Michael Posner would admit on multiple
occasions that the US was backing, funding, and even equipping opposition
groups around the world to carry out political subversion. 

–

https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci
http://landdestroyer.blogspot.ca/2014/10/us-covers-up-support-for-hong-kong.html
https://www.globalresearch.ca/region/asia
https://www.globalresearch.ca/region/usa
http://www.theguardian.com/world/2004/nov/26/ukraine.usa
http://www.theguardian.com/world/2004/nov/26/ukraine.usa
http://www.salon.com/2014/02/25/is_the_us_backing_neo_nazis_in_ukraine_partner/
http://1.bp.blogspot.com/-N73NyC0tEX4/VE_GZGhblII/AAAAAAAAKLM/B0w2Hth_Z4w/s1600/Michael-Posner-says-the-U-007.jpg
http://www.activistpost.com/2011/04/us-trains-activists-to-evade-security.html
http://www.activistpost.com/2011/04/us-trains-activists-to-evade-security.html


| 2

The US State Department would also brag again toward the end of the so-called “Arab
Spring” of its role in fostering the chaos that would eventually lead to deadly protracted
warfare across North Africa, as well as within and along Syria’s borders and now Iraq. The
New York Times would report in its April 2011 article, “U.S. Groups Helped Nurture Arab
Uprisings,” that:

“A number of the groups and individuals directly involved in the revolts and
reforms sweeping the region, including the April 6 Youth Movement in Egypt,
the Bahrain  Center  for  Human Rights  and grass-roots  activists  like  Entsar
Qadhi,  a  youth  leader  in  Yemen,  received training  and financing from groups
like the International Republican Institute, the National Democratic Institute
and  Freedom  House,  a  nonprofit  human  rights  organization  based  in
Washington.”

The article would also add, regarding the US National Endowment for Democracy (NED):

“The  Republican  and  Democratic  institutes  are  loosely  affiliated  with  the
Republican and Democratic Parties. They were created by Congress and are
financed through the National Endowment for Democracy, which was set up in
1983 to channel grants for promoting democracy in developing nations. The
National  Endowment  receives  about  $100  million  annually  from Congress.
Freedom  House  also  gets  the  bulk  of  its  money  from  the  American
government, mainly from the State Department. “

The New York Times minces no words – the US put those protesters out on the streets after
years of careful planning with some of the training and preparations taking place as early as
2008 – however, it should be remembered that initially the United States disavowed any
connection  at  all  with  the  protests  and  at  first  attempted  to  feign  surprise  regarding  the
upris ings.  In  fact,  i t  was  US  President  Barack  Obama  himself  who  would
disingenuously  claim  during  a  speech  in  May  2011  that:

The question before us is what role America will play as this story unfolds.

Of course, that role was already being fulfilled in the form of millions being channeled into
political  subversion  years  before  President  Obama  would  even  take  office.  He  would  also
claim:

…we must proceed with a sense of humility. It’s not America that put people
into the streets of Tunis or Cairo -– it was the people themselves who launched
these  movements,  and  it’s  the  people  themselves  that  must  ultimately
determine their outcome.

It must be remembered that President Obama made these patently false claims after the
New York Times published its article. There was nothing genuine about President Obama’s
speech, nor anything genuine about the “Arab Spring” besides, perhaps, the good intentions
of some of the protesters willfully exploited by Washington and its network of global political
subversion.

http://www.nytimes.com/2011/04/15/world/15aid.html?_r=3&pagewanted=1&emc=eta1
http://www.nytimes.com/2011/04/15/world/15aid.html?_r=3&pagewanted=1&emc=eta1
http://www.whitehouse.gov/the-press-office/2011/05/19/remarks-president-middle-east-and-north-africa


| 3

Fast Forward to “Occupy Central,” Washington’s Latest Project 

Image: Prominent “Occupy Central” co-organizers Martin Lee and Anson
Chan visited Washington D.C. to marshal support for upcoming, premeditated
unrest. Here, they speak in front of a NED-hosted event. NED now suggests
it is a mere coincidence they are financially and sociopolitically linked to
each and every prominent “Occupy Central” leader, and that no direct
support has been provided.

In the streets of downtown Hong Kong, a dwindling number of protesters carry on in vain. They hold a city
and region hostage in attempts to carry out yet another US-funded and directed “color revolution.” The
ruse, however, has been fully exposed with each and every leader of the so-called “Occupy Central” or
“Umbrella  Movement”  being  tied  to  the  US  State  Department’s  now  familiar  network  of  political
subversion. Stalled and unable to materialize the momentum needed to replicate the success of foreign-
backed subversion elsewhere, the US is now attempting to disavow any role in fostering the unrest in the
first place.

The US NED website now has a page dedicated to disavowing evidence it is behind “Occupy
Central.” Titled, “The National Endowment for Democracy and support for democracy in
Hong Kong,” NED claims:

In  the wake of  recent  pro-democracy demonstrations in  Hong Kong,  state
controlled Chinese news outlets have published erroneous reports that the
National Endowment for Democracy (NED) has played a central role in the
protests.

NED would go on to admit that it is extensively funding political activity in Hong Kong. It
would also claim:

Reports that NED Vice President Louisa Greve met with organizers of the Hong
Kong  protests  are  inaccurate,  and  while  the  National  Endowment  for
Democracy  is  supportive  of  the  goals  of  universal  suffrage  and  genuine
democracy, no leader of the current protests has sought assistance or counsel
from the NED. On April 2, 2014 Ms. Greve moderated a panel hosted by NED
featuring prominent democracy advocates Martin Lee and Anson Chan, and the
full video of that event is available online. This was one of many appearances
and meetings Lee and Chan scheduled during their trip to the U.S. in the spring
of 2014 to discuss Hong Kong’s future. While Mr. Lee and Ms. Chan are leading
democratic figures in Hong Kong, they are neither leaders nor organizers of the
current protests; neither are they grantees of the NED. Lee was honored with
NED’s annual Democracy Award in 1997 in recognition of his work to support

http://4.bp.blogspot.com/-I0qmdoBoTts/VE_G-7agl5I/AAAAAAAAKLU/EVGKyRsVyvs/s1600/anson_Chan_Martin_Lee_DC_April2014.jpg
http://www.ned.org/for-reporters/the-national-endowment-for-democracy-and-support-for-democracy-in-hong-kong
http://www.ned.org/for-reporters/the-national-endowment-for-democracy-and-support-for-democracy-in-hong-kong


| 4

freedom of the press, full democratic elections, the rule of law, and human
rights in Hong Kong.

However, Martin Lee in particularly, is a regular speaker, supporter, and demonstrably a
chief organizer of “Occupy Central,” despite NED’s insistence otherwise. He is a permanent
fixture both vocally defending the ongoing unrest in the streets and in fact, on the streets
himself shoulder-to-shoulder with other prominent “Occupy Central” leaders.

NED claims, “no leader of the current protests has sought assistance or counsel from the
NED,” however this does not explain why current protest leaders and the organizations they
are affiliated with have in fact most certainly received NED assistance.

Images: Various scenes of Martin Lee “not” leading Occupy Central. From taking to the stage, to
standing shoulder to shoulder with Anson Chan and self-proclaimed “Occupy Central” leader Benny
Tai himself, Martin Lee, contrary to the outright lie stated on NED’s official website, is clearly a co-
organizer of “Occupy Central.” This is in addition to an admitted trip to Washington D.C. Lee
made earlier this year in an appeal for support. 

“Occupy Central’s” self-proclaimed leader, Benny Tai, is a law professor at the University of
Hong  Kong  and  a  regular  collaborator  with  the  US  NED  and  NDI-funded  Centre  for
Comparative and Public Law (CCPL) also of the University of Hong Kong.

http://www.youtube.com/watch?v=2dvpS92ozbA
http://www.theguardian.com/world/2014/sep/30/hong-kong-accuse-cameron-selling-out-china
http://4.bp.blogspot.com/-QOWzvodYLrM/VE_CW5g1GTI/AAAAAAAAKK4/ynZ00fDxrgw/s1600/MartinLee_quote_not_leading_OC.jpg
http://landdestroyer.blogspot.com/2014/10/entire-occupy-central-protest-scripted.html
http://landdestroyer.blogspot.com/2014/10/entire-occupy-central-protest-scripted.html


| 5

Image: “Occupy Central’s” head organizer, Benny Tai, conducts the majority
of his political activity within the US NED/NDI-funded Centre for
Comparative and Public Law (CCPL), yet NED claims no “Occupy Central”
leader is receiving any assistance from NED. One must wonder what NED
defines as “assistance” if cash handouts do not apply.  

 

In 2006-2007 (annual report, .pdf) he was named as a board member – a position he has
held until at least as recently as last year. In CCPL’s 2011-2013 annual report (.pdf), NDI is
listed as having provided funding to the organization to “design and implement an online
Models  of  Universal  Suffrage  portal  where  the  general  public  can  discuss  and  provide
feedback and ideas on which method of universal suffrage is most suitable for Hong Kong.”

Curiously, in CCPL’s most recent annual report for 2013-2014 (.pdf), Tai is not listed as a
board member. However, he is listed as participating in at least 3 conferences organized by
CCPL, and as heading at least one of CCPL’s projects. At least one conference has him
speaking  side-by-side  another  prominent  “Occupy  Central”  figure,  Audrey  Eu.  The
2013-2014 annual report also lists NDI as funding CCPL’s “Design Democracy Hong Kong”
website.

Civic Party chairwoman Audrey Eu Yuet-mee, in addition to speaking at CCPL-NDI functions
side-by-side  with  Benny  Tai,  is  entwined  with  the  US  State  Department  and  its  NDI
elsewhere. She regularly attends forums sponsored by NED and its subsidiary NDI. In 2009
she  was  a  featured  speaker  at  an  NDI  sponsored  public  policy  forum  hosted  by
“SynergyNet,” also funded by NDI. In 2012 she was a guest speaker at the NDI-funded
Women’s Centre “International Women’s Day” event, hosted by the Hong Kong Council of
Women (HKCW) which is also annually funded by the NDI.

These  connections  are  not  accusations  concocted  by  “state  controlled  Chinese  news
outlets,”  but  rather  documented  by  the  US  State  Department  and  its  subsidiaries
themselves.
What we find documented regarding the admitted US support for “Occupy Central’s” various
personalities  and  organizations  is  no  different  than  what  one  would  have  found  upon
investigating the US State Department’s backing of opposition fronts taking part in the
“Arab Spring” before the US finally admitted its direct role in funding, equipping, directing,
and  backing  the  uprisings.  The  only  difference  is  that  widespread  public  awareness  of
 Washington’s role in Hong Kong’s current unrest has occurredbefore such admissions were
made, and more importantly, before the US succeeded in its goals.

http://2.bp.blogspot.com/-R_QEKWOkCMo/VE_HjfvvlAI/AAAAAAAAKLc/Ks-Kye0B7Vg/s1600/bennytai-epa-0903-net2.jpg
http://www.law.hku.hk/ccpl/aboutthecentre/annual_reports/AnnualReport2006-7.pdf
http://www.law.hku.hk/ccpl/Docs/Annual%20Report%202011%20-%202013.pdf
http://www.law.hku.hk/ccpl/Docs/Annual%20Report%202014.pdf
http://www.synergynet.org.hk/en_m9_detail.php?id=718
http://www.synergynet.org.hk/pdf/20080221494_en.pdf
http://womencentre.org.hk/wp-content/uploads/2013/04/FWC-AR-11-12.pdf
http://womencentre.org.hk/wp-content/uploads/2013/04/FWC-AR-11-12.pdf
https://www.ndi.org/hong-kong


| 6

The West’s Weak Rebuttal 

While NED itself has elected to outright lie about its role in backing “Occupy Central,” both
mainstream and lesser cogs in the West’s propaganda machinery have attempted to attack
and  undermine  the  credibility  of  those  exposing  documented  US  backing  of  “Occupy
Central.” Hardly worth mentioning, these attacks focus not on the accusations themselves
or any kind of sound, logical, or factual rebuttal, but tired logical fallacies and ad hominem
attacks on the journalists, analysts, and causal observers simply directing readers toward
this documented evidence.

Suffice to say, such attacks are entirely inadequate and had scarcely worked in 2011 when
astute observers began pointing out US involvement in the allegedly “spontaneous” “Arab
Spring.” Evidently,  they have an even lesser effect on salvaging the credibility of  “Occupy
Central” still cluttering Hong Kong’s streets today.

One wonders if and when the US State Department will come clean on its destabilization
efforts in Hong Kong, or if this is the beginning of the end for the entire strategy of covert
political  subversion  ushered  in  under  the  cover  of  supposed  “spontaneous”  “popular”
uprisings. For China, this would be particularly welcomed news, since Hong Kong is by
far not the only region within its vast territory the target of US subversion. Far more dire
conflicts  simmer  in  its  western  Xinjiang  province  and  across  the  Tibetan  Plateau,  all  also
undulated with US State Department backing in the form of NED’s “assistance.”

The original source of this article is Land Destroyer Report
Copyright © Tony Cartalucci, Land Destroyer Report, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Tony Cartalucci

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://journal-neo.org/2014/10/21/turmoil-in-hong-kong-terrorism-in-xinjiang-america-s-covert-war-on-china/
http://landdestroyer.blogspot.ca/2014/10/us-covers-up-support-for-hong-kong.html
https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci
http://landdestroyer.blogspot.ca/2014/10/us-covers-up-support-for-hong-kong.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

