Center for Research on Globalizaticn

US Brands RT a “Foreign Agent:” A Chilling Move
Against Free Speech

By Andre Damon Region: Russia and FSU, USA
Global Research, November 12, 2017 Theme: Law and Justice

World Socialist Web Site 11 November 2017

On Thursday, RT America, the US-based subsidiary of RT (formerly known as Russia Today),
announced that it would, under pressure from the United States government, register as a
“foreign agent” under the Foreign Agents Registration Act (FARA).

The Justice Department’s demand that RT register as a “foreign agent” is aimed at
delegitimizing RT as a news source, intimidating its journalists and guests, and setting the
precedent for taking similar actions against other news outlets.

The US government has given no public justification for its demand, which will require that
RT America provide information on its finances and on individuals involved in directing the
news outlet. RT clearly reflects the views of the Russian government and avoids criticism of
the Putin regime. However, the US has made no similar demand in relation to other outlets
that have government financing and backing—the BBC, for example. Moreover, the United
States operates a vast network of news agencies that work, officially and unofficially, to
promote the interests of the American ruling class all over the world.

The US government’s motivations are entirely political, bound up with the effort to present
all opposition within the United States as the product of the actions of Russia. In its
reporting, whatever its reasons may be, RT provides a platform for voices critical of the
policy of the American government.

The United States outlined the political reasons for moving against the broadcaster in the
January 6, 2017 report by the US Director of National Intelligence on “Russian intervention”
in the 2016 elections.

The report alleged, “RT broadcast, hosted, and advertised third-party candidate debates and
ran reporting supportive of the political agenda of these candidates. The RT hosts asserted
that the US two-party system does not represent the views of at least one-third of the
population and is a ‘sham.””

The Director of National Intelligence report further denounced favorable coverage by RT of
the Occupy Wall Street movement, declaring, “RT framed the movement as a fight against
‘the ruling class’ and described the current US political system as corrupt and dominated by
corporations.”

More recently, US politicians—led by the Democratic Party—have developed a narrative that
Russia, through outlets like RT, has worked to “sow divisions” within the United States, as if
the American people need RT to know that the political system is corrupt and dominated by


https://www.globalresearch.ca/author/andre-damon
http://www.wsws.org/en/articles/2017/11/11/pers-n11.html
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/law-and-justice

corporations.

The campaign has been used to demand a regime of Internet censorship, with technology
giants including Google, Facebook and Twitter taking measures to block or demote content
from a broad range of websites.

Earlier this month, Google removed RT from its list of “preferred” channels on YouTube,
while Twitter blocked all advertising by the channel. In addition to its crackdown on RT,
Google has made sweeping changes to its search engine and news service that have
dramatically slashed traffic to left-wing, antiwar and progressive web sites, including
the World Socialist Web Site, which has had its search traffic from Google fall by 74 percent
since April.

Precisely because of its ties to the Russian government, the US Justice Department has
chosen it as its first target in its drive to persecute, criminalize and ultimately outlaw all
oppositional journalists.

Will RT’s hosts, including Pulitzer Prize winner Chris Hedges and veteran interviewer Larry
King, also be forced to register as “foreign agents?” Will all of RT's guests, which have
included prominent left-wing journalists, politicians, academics and even celebrities, get a
knock on their door demanding that they file paperwork with the Justice Department? Will all
of these individuals now be opened to questioning about their collaboration with a “hostile
foreign power?”

This month, an organization calling itself the European Values Think-Tank, based in the
Czech Republic and funded by the US embassy and foundations associated with billionaire
George Soros, published just such a list, including the names of 2,300 RT guests, grouped
into US and UK politicians, journalists, academics and celebrities. These individuals are,
according to the think tank, “useful idiot[s]” for a “hostile foreign power.”

The list includes journalists Julian Assange, Max Blumenthal, Seymour Hersh, Jeremy Scahill,
Ed Schultz and Matt Taibbi, as well as the academics Noam Chomsky and Stephen Cohen,
together with actor Russell Brand and filmmaker Oliver Stone.

Amid soaring social inequality and an ever-escalating military buildup, the US government is
moving to silence any alternative to its closely monitored and vetted establishment media
outlets, including the major newspapers and broadcast networks.

The fact that RT is being targeted because of its political positions sets an ominous
precedent. It means that “foreign propaganda” is being defined by political views, laying the
groundwork for a much broader range of news outlets to be labeled as promoting “Russian
propaganda,” blacklisted and ultimately criminalized.

The original source of this article is World Socialist Web Site
Copyright © Andre Damon, World Socialist Web Site, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research


http://www.wsws.org/en/articles/2017/11/11/pers-n11.html
https://www.globalresearch.ca/author/andre-damon
http://www.wsws.org/en/articles/2017/11/11/pers-n11.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/

Articles by: Andre Damon

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in

print or other forms including commercial internet sites, contact: lication
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the

copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

| 3


https://www.globalresearch.ca/author/andre-damon
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

