

UN Investigator Undercuts New York Times on Syria. Assad Government not Responsible for August 21 Chemical Attack

By Robert Parry Global Research, December 23, 2013 consortiumnews.com

Amid last summer's rush to judgment on the Aug. 21 Sarin attack in Syria, the New York Times joined the stampede blaming the Assad regime by pushing a "vector analysis" showing where the rockets supposedly were launched, but now that certainty has collapsed.

Ake Sellstrom, the head of the United Nations mission investigating chemical weapons use in Syria, agrees that the vector analysis – at the heart of the New York Times' indictment of the Syrian government for the deadly Aug. 21 Sarin gas attack – doesn't stand up to scrutiny.

In a little-noticed comment at <u>a UN press conference</u> on Dec. 13, Sellstrom disputed claims that the launching point for the two missiles, which were recovered after the Aug. 21 attack, could be traced back following the angles of their final descent until they intersected at a Syrian military base about 9.5 kilometers away.



Instead, Sellstrom said he accepted as accurate other

analyses that estimated the range of the rockets at about two kilometers. "Two kilometers could be a fair guess," he said, noting that the UN team had consulted its own missile experts on the subject. "If you simulate the flight path, it seems not to meet as may be indicated in the report."

In other words, the lead author of the UN report on the Aug. 21 incident has contradicted the much-touted "vectoring" claims of a New York Times front-page story and Human Rights Watch, which has been pushing for a U.S. military intervention in Syria. Their "vector

analysis" of the two flight paths implicated an elite Syrian military unit, the 104th Brigade of the Republican Guard, based northwest of Damascus, near the Presidential Palace.

Since the two short-range rockets had a maximum range much less than 9.5 kilometers – and one of the rockets clipped a building during its descent making any assumptions about its flight path unreliable – the Times' and the HRW's "vector analysis" has essentially been debunked, although the Times and other major U.S. news outlets have been hiding that revelation from the American public.

Rather than serving as honest brokers – evaluating the Syrian evidence fairly and openly – the Times and most of the mainstream U.S. media have simply reprised their propaganda roles played so disastrously a decade ago in the run-up to the Iraq War. In the case of Syria, only President Barack Obama's last-minute change of mind about authorizing a retaliatory strike prevented the U.S. military from going to war in Syria.

Sticking by the Story

Despite the collapse of the Times/HRW "vector analysis" – and the continuing failure of the Obama administration to present any public evidence supporting its allegations of Syrian government guilt – Ambassador to the UN Samantha Power and other senior U.S. officials continue to insist that the regime of President Bashar al-Assad is guilty of the Aug. 21 attack.

But the UN inspectors have voiced uncertainty about who carried out the attack. At the press conference, Sellstrom admitted, "I don't have information that would stand in court." He also told Wall Street Journal writer Joe Lauria that both sides in the conflict had the "opportunity" and the "capability" to carry out chemical weapons attacks. [See WSJ, Dec. 16, 2013]

Sellstrom's statements further undermine the outward certainty of U.S. officials who have claimed that only the Assad regime could be responsible for the Sarin attack. Sellstrom's team found some evidence of other Sarin incidents in Syria, suggesting that rebel forces have developed the capability of deploying chemical weapons.

Besides the roughly 2 kilometer-range of the rockets and the problem of one rocket striking a building on its descent thus throwing off any precise calculation of its flight path, the Times'/HRW's "vector analysis" is further undercut by the fact that no Sarin was found at the site of the missile landing in Moadamiya, south of Damascus.

The only rocket apparently carrying Sarin was the one that landed in Zalmalka/Ein Tarma, east of Damascus. Logically, it's impossible to do a "vector analysis" of missiles carrying Sarin if there was only one such missile.

The Times' front-page "vectoring" <u>article</u> of Sept. 17, thus, is reminiscent of its infamous "aluminum tube" story in September 2002, a highly misleading article that neatly dovetailed with President George W. Bush's public relations strategy for manipulating the American people into supporting an unprovoked invasion of Iraq. Now, the Times is playing a similar propaganda role in connection with Syria.

To meet even minimal standards of journalistic ethics, the Times should publish a new article incorporating the emerging consensus – now including the head of the UN investigative team – that the "vectoring" story was nonsense. But the Times has simply continued to present one-sided articles blaming the Assad regime for the Aug. 21 attack.

For more details on this issue, see Consortiumnews.com's "<u>NYT Replays Its Iraq Fiasco in</u> <u>Syria</u>."

For more of our early reporting on the Syrian chemical weapons attack, see: "<u>A Dodgy</u> <u>Dossier on Syrian War</u>"; "<u>Murky Clues From UN's Syria Report</u>"; "<u>Obama Still Withholds Syria</u> <u>Evidence</u>"; "<u>How US Pressure Bends UN Agencies</u>"; "<u>Fixing Intel Around the Syria Policy.</u>"

Investigative reporter **Robert Parry** broke many of the Iran-Contra stories for The Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his new book, America's Stolen Narrative, either in <u>print here</u> or as an e-book (from <u>Amazon</u> and <u>barnesandnoble.com</u>). For a limited time, you also can order Robert Parry's trilogy on the Bush Family and its connections to various right-wing operatives for only \$34. The trilogy includes America's Stolen Narrative. For details on this offer, <u>click here</u>.

The original source of this article is <u>consortiumnews.com</u> Copyright © <u>Robert Parry</u>, <u>consortiumnews.com</u>, 2013

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca