
| 1

Ukraine’s Propaganda War: International PR Firms,
DC Lobbyists and CIA Cutouts
Dan Cohen reveals the network of foreign strategists, Washington DC
lobbyists, and intelligence-linked media outlets behind Ukraine’s public
relations blitz.

By Dan Cohen
Global Research, March 24, 2022
MintPress News 22 March 2022

Region: Europe, Russia and FSU
Theme: Intelligence

In-depth Report: UKRAINE REPORT

All  Global  Research articles  can be read in  51 languages by activating the “Translate
Website” drop down menu on the top banner of our home page (Desktop version).

To receive Global Research’s Daily Newsletter (selected articles), click here.

Vis it  and  fol low  us  on  Instagram  at  @globalresearch_crg  and  Twitter  at
@crglobalization. Feel free to repost and share widely Global Research articles.

***

Since  the  Russian  offensive  inside  Ukraine  commenced  on  February  24,  the  Ukrainian
military has cultivated the image of a plucky little army standing up to the Russian Goliath.
To bolster the perception of Ukrainian military mettle, Kiev has churned out a steady stream
of  sophisticated  propaganda  aimed  at  stirring  public  and  official  support  from  Western
countries.

The  campaign  includes  language  guides,  key  messages,  and  hundreds  of  propaganda
posters, some of which contain fascist imagery and even praise Neo-Nazi leaders.

Behind Ukraine’s public relations effort is an army of foreign political strategists, Washington
DC lobbyists, and a network of intelligence-linked media outlets.

Ukraine’s propaganda strategy earned it  praise from a NATO commander who told the
Washington Post,

“They are really excellent in stratcom — media, info ops, and also psy-ops.”

The Post ultimately conceded that

“Western  officials  say  that  while  they  cannot  independently  verify  much  of  the
information  that  Kyiv  puts  out  about  the  evolving  battlefield  situation,  including
casualty  figures  for  both  sides,  it  nonetheless  represents  highly  effective  stratcom.”

Key  to  the  propaganda  effort  is  an  international  legion  of  public  relations  firms  working
directly  with  Ukraine’s  Ministry  of  Foreign  Affairs  to  wage  information  warfare.

https://www.globalresearch.ca/author/dan-cohen
https://www.mintpressnews.com/ukraine-propaganda-war-international-pr-firms-dc-lobbyists-cia-cutouts/280012/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
https://lp.constantcontactpages.com/su/IJiNQuW?EMAIL=&go.x=0&go.y=0&go=GO
https://www.instagram.com/globalresearch_crg/
https://twitter.com/CrGlobalization
https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/03/16/ukraine-zelensky-information-war/


| 2

According to the industry news site PRWeek, the initiative was launched by an anonymous
figure who allegedly founded a Ukraine-based public relations firm.

“From the  first  hour  of  war,  we  decided  to  join  the  Ministry  of  Foreign  Affairs  to  help
them  distribute  the  official  sources  to  show  the  truth,”  the  nameless  figure  told  PR
Week.  “This  is  a  hybrid  war:  the  mix  of  bloodily  struggling  fight  with  a  huge
disinformation  and  fake  campaign  lead  by  Russia  [sic].”

According  to  the  anonymous  figure,  more  than  150  public  relations  firms  have  joined  the
propaganda blitz.

The international effort is spearheaded by public relations firm PR Network co-founder Nicky
Regazzoni and Francis Ingham, a top public relations consultant with close ties to the UK’s
government. Ingraham previously worked for Britain’s Conservative Party, sits on the UK
Government Communication Service Strategy and Evaluation Council, is Chief Executive of
the International  Communications Consultancy Organisation,  and leads the membership
body for UK local government communicators, LG Comms.

“We’ve been privileged to help coordinate efforts to support the Ukrainian Government
in  the  last  few  days,  “  Ingham told  PRovoke  Media.  “Agencies  have  offered  up  entire
teams to support Kyiv in the communications war.  Our support for the Ministry of
Foreign Affairs of Ukraine is unwavering and will continue for as long as needed.”

With  an  anonymous  Ukrainian  figure  joining  two  of  the  top  public  relations  figures  in  the
Kiev  government’s  propaganda  blitz,  Ukraine’s  Ministry  of  Foreign  Affairs  distributed  a
dossier  folder(archived)   with  materials  instructing  public  relations  agencies  on  “key
messages,” approved language, content for debunked propaganda constructs, far-right and
Neo-Nazi propaganda.

The folder is run by Yaroslav Turbil, described on his LinkedIn page as “Head of Ukraine.ua
— Ukraine’s  digital  ecosystem for  global  communications.  Strategic  Communications  &
Country Brand Promotion.” Turbil has worked at multiple “civil society” organizations closely
linked  to  the  U.S.  government  and  interned  at  Internews,  a  U.S.  intelligence-linked
organization that operates under the guise of promoting press freedom.

https://www.prweek.com/article/1748159/global-pr-community-rallies-help-ukraine-government-comms
https://www.thepr.network/
https://prca.mena.global/regional-board-membe/francis-ingham/
https://www.provokemedia.com/latest/article/global-pr-industry-pledges-communications-support-for-ukraine
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1QE65-hyob6BzyFwYheQXLZjjlxnNsrrs
https://web.archive.org/web/20220305150557/https://drive.google.com/drive/folders/1QE65-hyob6BzyFwYheQXLZjjlxnNsrrs
https://web.archive.org/web/*/https://www.linkedin.com/in/yaroslav-turbil-4268ba20b/?originalSubdomain=ua


| 3

Among the propaganda constructs distributed in the dossier, is a video of the Snake Island
incident, which was quickly proven false, in which Ukrainian border guards stationed on a
small  island were reported to have been killed after they told an approaching Russian
warship that had urged them to surrender to “Go f*** yourself.” President Zelensky held a
press  conference announcing he would award the men the Hero of  Ukraine medal  as
mainstream media spread the story widely. However, the supposedly-dead soldiers quickly
turned up alive and well, proving their heroic stand to be a farce.

Despite the story being proven as fake, the dossier contains a propaganda video promoting
it.

https://www.cnn.com/2022/02/28/europe/snake-island-ukraine-russia-survivors-alive-intl/index.html


| 4

Another folder in the dossier is run by Ukrainian MFA graphic artist Dasha Podoltseva and
contains hundreds of propaganda graphics submitted by artists in Europe and the United
States.

Some feature generic “no war” messages, while dozens of other images celebrate “The
Ghost of Kiev” – a heroic Ukrainian pilot who turns out to be non-existent – and the phony
“Snake Island 13” incident.

Many use xenophobic and racist language, and some are explicit in their praise of prominent
Ukrainian  Neo-Nazis,  including  C14  leader  Yevhen  Karas,  the  Right  Sector  fascist
paramilitary, and the Neo-Nazi Azov Battalion.

Multiple images call for “Banderite smoothies” – a reference to Molotov cocktails named for
the late OUN-B commander Stephan Bandera, who collaborated with Nazi Germany in the
mass murder of Jews and ethnic Poles during World War II. Another image depicts a book
titled the: ”Encyclopedia of Incurable Diseases,” listing Russia,  Belorussia,  North Korea,
Syria, and Eritrea.

“I love NLAW” – Next Generation Light Anti-tank Weapon, provided by western governments to the

https://web.archive.org/web/*/https://www.facebook.com/dasha.podoltseva
https://www.military.com/daily-news/2022/03/02/ukraines-fighter-ace-ghost-of-kyiv-may-be-myth-its-lethal-war-morale.html


| 5

Ukrainian military

Graphic implying fertilizing the fields with bodies reads, “Grandma advice to Moskovites: Hide in the
fields, When you die in hands of our army, Sunflowers will grow better”’



| 6



| 7



| 8

“Thank You Ukrainian Army” with an Azov Battalion Wolfsengel patch emblazoned on the sleeve”



| 9

“The Encyclopedia of Incurable Disease: Russia, Belorussia, North Korea, Syria, Eritrea”



| 10

“Against Moscovian Occupation.” Moscovian is a xenophobic term used to describe Russians



| 11

Graphic calling Czar Nicholas, Vladimir Lenin, Joseph Stalin, and Vladimir Putin incarnations of the same
“Mental Moskovian Dragon”



| 12

“Bandera Smoothie”



| 13



| 14

Click here for more photos.

Foreign extremists flock to Ukraine

The  dossier  also  contains  a  link  to  a  Ministry  of  Foreign  Affairs  page  called  “Fight  for
Ukraine,” which provides instructions for foreigners who wish to join Ukraine’s Neo-Nazi-
infested armed forces – termed the “International Defense Legion of Ukraine.”

Following  Zelensky’s  call  for  foreign  fighters  to  form  a  brigade,  fighters  from  all  over  the
world, including the U.S., UK, Canada, Australia, Spain, Colombia, Brazil, Chile, and more
have traveled to face Russian forces. Others with no combat training or experience have
arrived for “war tourism” – what one British soldier called “bullet-catchers.”

Official Ukrainian Ministry of Foreign Affairs recruitment graphics from the dossier

https://www.mintpressnews.com/ukraine-propaganda-war-international-pr-firms-dc-lobbyists-cia-cutouts/280012/
https://web.archive.org/web/*/https://fightforua.org/
https://www.mintpressnews.com/azov-brazil-connection-neo-nazis-pushing-ukraine/279943/
https://twitter.com/dancohen3000/status/1502114939649114136


| 15

Official Ukrainian Ministry of Foreign Affairs recruitment graphics from the dossier

While the Ukrainian government says tens of thousands have answered their call, some
commentators expressed doubt at those figures, calling it a “PR exercise.”

However, the foreigners who have traveled to Ukraine have encountered a much more
severe reality than they anticipated.

Russia’s air force bombed military installations adjacent to where the foreign fighters were
sleeping. Having fled to neighboring Poland, a Spanish fighter described the bombing as a
“message” that could have killed thousands.

Similarly, an American fighter who hid in an ambulance to escape the frontlines warned that
Ukrainian authorities were killing foreigners who decided not to fight, calling it a “trap.”

Correct wording

One document inside the dossier delineates acceptable language on the conflict with Russia
as determined by the Ukrainian government.

https://www.aljazeera.com/news/2022/3/14/russia-ukraine-war-international-legion-foreign-fighters
https://twitter.com/dancohen3000/status/1503930469028610052?s=21
https://twitter.com/RealAlexRubi/status/1503879493479550979


| 16

“Such Russian clichés like ‘referendum in Crimea’ or ‘will of the people of Crimea’ are
absolutely  unacceptable,”  the  document  states,  in  reference  to  the  2014
overwhelmingly  successful  referendum  to  separate  from  Ukraine.

The  document  deems  unacceptable  the  terms  “Civil  war  in  Donbass,”  “Internal  conflict,”
“Conflict in Ukraine” and “Ukrainian crisis” to describe the Ukrainian military’s war with the
breakaway  republics  of  the  Donbass  region.  This,  despite  the  fact  that  the  Office  of  the
United  Nations  High  Commissioner  for  Human  Rights  estimates  that  14,200  people,
including 3,404 civilians, have been killed in internal fighting in Ukraine since 2014.

In place of these phrases, the document calls for the use of the terms “Armed aggression by
the  Russian  Federation  in  Donbass,  international  armed  conflict,  Russian  war  against
Ukraine,  Russian-Ukrainian  conflict  armed  conflict.”

Key Messages

Another  document  titled  “Key  Messages”  contains  specific  propaganda  claims  that  were
widely disseminated in mainstream western media, but which have since been discredited.
One section claims the “entire Europe was put on the brink of nuclear disaster, when the
Russian troops began shelling the largest in Europe Zaporizhzhya Nuclear Power Plant.”

https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2014/03/16/290525623/crimeans-vote-on-splitting-from-ukraine-to-join-russia
https://ukraine.un.org/sites/default/files/2022-02/Conflict-related%20civilian%20casualties%20as%20of%2031%20December%202021%20%28rev%2027%20January%202022%29%20corr%20EN_0.pdf%5C


| 17

However,  International  Atomic Energy Agency’s  director-general,  Rafael  Mariano Grossi,
said that the building hit by a Russian “projectile” at the Zaporizhzhia plant was “not part of
the reactor” but instead a training center. Russian troops also left Ukrainian workers to
continue operating the plant.

“If I were a Russian worried about the potential of Nazi extremists coming up
with  a  dirty  bomb,  I’d  need  to  take  control  of  this  very  facility”  –
@realscottritter deconstructs the Ukrainian nuclear plant takeover

With @dancohen3000

Full Interview: https://t.co/KOMDd6018Y pic.twitter.com/lpANwW2rt4

— MintPress News (@MintPressNews) March 8, 2022

Another section thanks Turkey for the decision “to block the access of Russian warships to
the Black Sea.”

However, Turkish President Recep Tayyip Erdogan closed the Bosphorus and Dardanelles
straits to all military vessels, preventing both NATO and Russian vessels from accessing the
Black Sea.

Among  the  document’s  key  messages  is  a  statement  of  gratitude  to  the  “Anti-war
demonstrations held by citizens of many nations throughout the world demonstrate strong

https://www.marketwatch.com/story/war-in-ukraine-russians-besiege-crucial-energy-hub-advance-on-strategic-port-city-01646352432
https://twitter.com/RealScottRitter?ref_src=twsrc%5Etfw
https://twitter.com/dancohen3000?ref_src=twsrc%5Etfw
https://t.co/KOMDd6018Y
https://t.co/lpANwW2rt4
https://twitter.com/MintPressNews/status/1500986502204907522?ref_src=twsrc%5Etfw
https://www.euronews.com/2022/03/01/respect-closure-of-black-sea-access-turkey-tells-ukraine-and-russia


| 18

support to Ukraine in defending against Russia.”

This refers to large pro-Ukraine demonstrations in Europe which have featured calls for the
U.S.  and  NATO  to  establish  a  no-fly  zone  over  Ukraine  and  shoot  down  Russian  military
aircraft,  potentially  transforming  the  conflict  into  a  world  war  between  nuclear-armed
powers.

The NED published video of its CEO, Damon Wilson, at a rally outside the White
House, declaring "Glory to Ukraine" – the salute used by Nazi collaborator
Stephan Bandera's OUN-B, which carried out mass murder of Jews and Poles
during World War 2. pic.twitter.com/a5hWSn9txo

— Dan Cohen (@dancohen3000) March 7, 2022

“Despite  Russia’s  propaganda,  there  is  no  discrimination  based  on  the  race  or
nationality, including when it  comes to the crossing of the state border by foreign
citizens,” claims the Ukrainian document.

However, numerous videos and reports have documented Ukrainian authorities preventing
Africans  from fleeing  the  fighting.  Even the  New York  Times  –  hardly  a  bastion  of  Kremlin
propaganda – published a report documenting these racist practices.

One message says that “On 16 March, the Russian forces dropped a bomb on a drama
theatre where up to 1300 civilians were being sheltered. The number of casualties is still
unknown.”

However, as Max Blumenthal reported the explosion appears to be the result of a false flag
operation  designed  by  the  Neo-Nazi  Azov  Battalion  and  aimed  at  triggering  a  NATO
intervention.

NATO-backed troll farms

Another anonymously-penned investigation shows how Ukrainian public relations firms have
used targeted advertisements to astroturf Russian internet and social media networks with
messaging calling to economically isolate Moscow and “stop the war.” This effort is led by
Bezlepkin Evgeny Vitalievich, who uses the alias Evgeny Korolev, along with Pavel Antonov
of  the  Targetorium  organization.  From  behind  his  Korolev  pseudonym,  the  Ukrainian
information warrior composed a post on his Facebook page (now private) boasting that his
firm’s Facebook ads achieved 30 million hits in three days.

At the same time, Facebook has blocked Russian state-owned media outlets from running
ads and monetizing content. Several fake accounts for media outlets like Russia 24 have
sprung up, burying the authentic account under a series of impostors. Facebook has also
marked statements from Russian officials, including the Ministry of Defense, as “false.”

This campaign has reportedly been carried out upon recommendation from StopFake, a self-
described “fact checking” outlet that is funded by the National Endowment for Democracy,
Atlantic  Council,  Czech  and  UK  foreign  ministries,  and  the  International  Renaissance
Foundation, which is funded by billionaire George Soros’ Open Society Foundation.

StopFake was hired by Facebook in March 2020 to “curb the flow of  Russian propaganda”

https://t.co/a5hWSn9txo
https://twitter.com/dancohen3000/status/1500899917300129795?ref_src=twsrc%5Etfw
https://www.nytimes.com/2022/03/01/world/europe/ukraine-refugee-discrimination.html
https://thegrayzone.com/2022/03/18/bombing-mariupol-theater-ukrainian-azov-nato-intervention/
https://telegra.ph/Kto-koordiniroval-i-napravlyal-antirossijskuyu-kampaniyu-v-SMI-i-socsetyah-Fakty-i-dokazatelstva-03-07
https://aif.ru/society/web/fakebook_zachem_v_socseti_idyot_potok_dezinformacii
https://www.stopfake.org/ru/o-nas/
https://drive.google.com/file/d/1mzsZWyFFqCLp5LK8Sm5eJu_8yHnWmqJf/view


| 19

but  was  found  to  be  employing  multiple  figures  closely  tied  to  violent  Neo-Nazis.  The
journalist who co-authored the exposé received death threats and ultimately fled Ukraine.

Those revelations have apparently not prevented Facebook from relying on the organization
for censorship guidance.

Meanwhile,  Russian  hackers  located  a  public  Google  document  (since  made  private,
uploaded here) detailing the propaganda operation, which has been distributed in Telegram
channels of “creative farms.”

“Here  you  can  find  links  to  Ukrainian  media  that  need  promotion,  bot  accounts  with
logins and passwords from which anti-war messages and messages with fakes about
the  Ministry  of  Defense  were  sent  to  users,  theses  and  specific  instructions  on  which
posts and which audiences to embroider,” the investigation reads.

Another campaign is run by Nataliya Popovych, the founder of the public relations agency,
One  Philosophy,  in  Kiev.  Popovych’s  LinkedIn  profile  shows  she  has  worked  with  the  U.S.
State Department and advised former President Petro Poroshenko. She is also co-founder
and board member of Ukraine Crisis Media Center, a propaganda arm funded by the U.S.
Agency for International Development, the National Endowment for Democracy, the U.S.
Embassy, and NATO, among many others.

A Campaign Asia article profiles several public relations firms involved in the effort. Among
them is Richard Edelman, CEO of Edelman PR. Edelman is also a member of the Atlantic
Council’s Board of Directors and the World Economic Forum.

“Geopolitics has become the new test for trust. We saw this with the allegations of
human rights abuses in Xinjiang and the war between Ukraine and Russia has only
reinforced it,”  he  said,  linking  the  U.S.  propaganda campaign surrounding  China’s
deradicalization campaign for Uyghur Muslims.

PR approved media outlets

An article in PRWeek profiles several figures partaking in what they describe as a “PR army”
that  is  “fighting  on  the  informational  frontline”  against  Russia’s  “barbaric  genocide  of
Ukrainians.”

“Propaganda  is  the  same as  real  lethal  weapons,”  declares  Marta  Dzhumaha,  PR
manager at healthcare company BetterMe.

Julia  Petryk,  head  of  public  relations  at  MacPaw,  offers  a  list  of  approved  media  outlets,
authored by her colleague Tetiana Bronistka, a former employee of Ukraine’s Prosecutor
General’s  Office.  The  list  includes  Russian  and  English  language  sources,  as  well  as
Telegram  channels.  However,  these  “verified  sources  that  objectively  cover  what  is
happening in Ukraine” are anything but independent. Most of them are tied to the U.S. and
European governments and billionaire foundations.

https://zaborona.com/ru/stopfake-i-faktcheking-v-facebook/
https://docs.google.com/spreadsheets/d/118CZ4jF01lsNO-ZcbLj9Atsk4jjaF8hcfmebzSt41Ac/edit?usp=sharing
https://www.provokemedia.com/latest/article/from-ukraine-with-love
https://web.archive.org/web/*/https://www.linkedin.com/in/nataliyapopovych/
https://uacrisis.org/uk/donors
https://www.campaignasia.com/article/how-global-pr-agencies-are-responding-to-russias-invasion-of-ukraine/476268
https://www.atlanticcouncil.org/about/board-of-directors/
https://www.weforum.org/agenda/authors/richard-edelman
https://www.edelman.com/insights/russia-stay-or-go-matter-trust-business-6-am
https://www.prweek.com/article/1748762/pr-ukraine-its-not-crisis-conflict-tragedy-aggression-war
https://macpaw.com/news/know-the-truth-about-Ukraine
https://web.archive.org/save/https://www.linkedin.com/in/tetiana-bronitska/?originalSubdomain=ua


| 20

She also lists several Russian-language websites:

Novaya Gazeta – Tied to and reportedly funded by the National Endowment for
Democracy
Meduza – Funded by the government of Latvia, OAK Foundation, Open Society
Foundation ​​oil tycoon Mikhail Khodorovsky, and Sweden
Dozhd – SREDA foundation, European Commission
Holod  Media  –  Offshoot  of  Meduza  –  praised  in  PBS  and  CNN  as  “independent
media”
Proposed that Leningrad should have been surrendered to the Nazis in World
War 2 and has complained that they are called a “fifth column” for being funded
by western powers
BBC Russia – British government media
Current  Time  TV  –  Created  by  CIA-founded  propaganda  outlet  Radio  Free
Europe/Radio Liberty in collaboration with Voice of America
Censor – funded by, editor in chief Yuri Butusov, former advisor to the Minister of
Defense of Ukraine
200RF  –  A  Ukrainian  Ministry  of  Foreign  Affairs  website  that  claims  to  publish
publishes photos and documents of the Russian soldiers captured and killed in
action

Among the Telegram channels listed are:

Radio Svoboda – CIA-founded propaganda organ Radio Free Europe/Radio Liberty
Espresso  TV,  largely  owned  by  the  wife  of  former  Ukrainian  member  of
parliament Mykola Knyazhytsky
Censor.net, formerly the largest media site in Ukraine, whose motto is “To bring
down Russia”, and whose owner operates a “parade of international trolls.”

Intelligence operations

While  the  public  relations  firms  distribute  content,  CIA  cutouts  and  billionaire  foundations

https://www.ned.org/fellows/ms-fatima-tlisova/
https://newsland.com/user/4297828103/content/dlia-chego-sozdana-organizatsiia-ned-i-kak-ona-sviazana-s-novoi-gazetoi/6557049
https://russian.rt.com/world/article/788757-latviya-meduza-finansy-sokraschenie
https://russian.rt.com/world/article/788757-latviya-meduza-finansy-sokraschenie
https://thegrayzone.com/2021/02/20/reuters-bbc-uk-foreign-office-russian-media/
https://russian-rt-com.turbopages.org/russian.rt.com/s/russia/article/663045-telekanal-dozhd-finansirovanie-evrosoyuz%5C
https://theblueprint-ru.turbopages.org/theblueprint.ru/s/culture/team/holod
https://archive.org/details/KQED_20220214_230000_PBS_NewsHour/start/360/end/420
https://archive.org/details/CNNW_20220308_000000_Erin_Burnett_OutFront/start/2280/end/2340
https://archive.org/details/CNNW_20140424_070000_CNNI_Simulcast/start/2100/end/2160
https://archive.org/details/CNNW_20140424_070000_CNNI_Simulcast/start/2160/end/2220
https://en.wikipedia.org/wiki/Current_Time_TV
https://www.nytimes.com/1977/12/26/archives/worldwide-propaganda-network-built-by-the-cia-a-worldwide-network.html
https://censor.net/
https://imi.org.ua/en/news/butusov-to-resign-as-adviser-to-minister-of-defense-i39179
https://200rf.com/
https://ukraine.mom-rsf.org/en/owners/companies/detail/company/company/show/goldberry-llc/
https://www.ridus.ru/news/165795


| 21

run the media outlets they derive it from. At the core of this operation is a project called the
Russian Language News Exchange that was the product of a network of opposition media
outlets  founded  in  2016  that  operate  in  post-Soviet  countries,  as  revealed  by  an
investigation by the Russian media agency, RIA FAN.

In July 2021, a group of journalists flew to Warsaw for media training after being exempted
from  coronavirus-related  restrictions  and  quarantine  orders  by  Poland’s  top  medical
authorities.

Among the six journalists were Andrey Lipsky, deputy editor-in-chief of Novaya Gazeta, and
Yuliia Fediv, CEO of Hromadske TV media, one of the most-watched networks in Ukraine.

Hromadske’s financial reports show it is funded by numerous governments and foundations,
including  the  U.S.  embassy  in  Ukraine,  the  Ministry  of  Foreign  Affairs  of  Denmark,  the
Swedish  International  Development  Cooperation  Agency,  the  European  Endowment  for
Democracy, and Free Press Unlimited. Silicon Valley billionaire Pierre Omidary was also
involved in creating the outlet.

Hromadske recently hosted a commentator demanding genocide of ethnic Russians in the
Donbass, saying it is populated with 1.5 “superfluous” people that “must be exterminated.”

The training, held behind closed doors from July 19 to July 21, was titled “Media Network
2021+” and closely tied to Mediaset, also known as the Russian Language News Exchange,
a network founded in 2015. Russian Language News Exchange’s website is sparse, with little
available information on its activities – apparently made private since the publication of RIA
FAN’s investigation.

While it claims to be independent, Russian Language News Exchange is a project of Free
Press Unlimited, funded by the Dutch government and the European Commission.

Today,  it  includes 14 media outlets  that  act  as “nodes,”  cross-publishing each other’s
articles in various countries.

The  website’s  introductory  video  is  hosted  by  Maxim  Eristavi,  a  former  Radio  Free
Europe reporter and founder of Hromadske. Today, he heads the Millennium Leadership
Program at the NATO and arms industry-backed think tank, the Atlantic Council.

Since  its  inception,  Mediaset  has  coordinated  between  outlets  in  Azerbaijan,  Georgia,
Kazakhstan, Kyrgyzstan, Latvia, Moldova, Russia, and Ukraine. In March 2021, Mediaset
expanded with the Colab Medios Project, created through the Free Press Unlimited Viable
Media  for  Empowered  Societies  (VIMES)  program.  This  program  created  training  for
journalists and saw articles from the El Salvadoran outlet El Faro published in Euroradio
(Belarus), Coda (Georgia), and Ziarul de Garda (Moldova).

On March 4, several days after Russia launched its military offensive, a new project called
the Media Lifeline Ukraine was created.

The next day, Free Press Unlimited held an emergency conference for Ukraine featuring
Hromadske co-founders Maxim Eristavi and Nataliya Gumenyuk. The meeting called to raise
2 million euros for the project. “Only with ongoing external support, will local media entities
be able to continue to do their work,” its introductory page asks.

https://www.xchange.media/
https://web.archive.org/save/https://hromadske.ua/finreports/fin_zvit_2021.pdf
https://www.mintpressnews.com/pierre-omidyar-funding-of-pro-regime-change-networks-and-partnerships-with-cia-cutouts/255337/
https://www.rcmediafreedom.eu/Tools/Support-centres/Free-Press-Unlimited-FPU
https://www.atlanticcouncil.org/expert/maxim-eristavi-2/
https://web.archive.org/web/20210810203031mp_/https://colabmedios.org/
https://elfaro.net/es/202005/ef_foto/24470/La-gente-tras-las-banderas-blancas.htm
https://euroradio.fm/ru/lyudi-za-belymi-flagami
https://www.codastory.com/ru/disinfo/salvador-flags/
https://www.zdg.md/ru/?p=39245
https://www.freepressunlimited.org/en/current/crisis-meeting-support-media-ukraine
https://www.freepressunlimited.org/en/current/start-media-lifeline-ukraine


| 22

Days later, Free Press Unlimited announced a partnership to support a new joint project of 
Reporters Without Borders and its Ukrainian partner, the Institute for Mass Information,
called The Lviv Press Freedom Center. The Institute for Mass Information is headed by USAID
communications officer Oksana Romaniuk and funded by USAID and the UK government.

Washington DC lobbyists wag the dog

While public relations firms and intelligence-linked propaganda operations target the public,
Washington DC lobbyists are agitating in Congress to extend the war in Ukraine

Daniel  Vajdich,  a registered foreign agent and lobbyist  for  the Ukrainian Federation of
Employers of the Oil  and Gas Industry,  the largest in Ukraine, is  working on behalf  of
Volodymyr Zelensky to lobby members of Congress to approve more weapons shipments to
Ukraine. Now the head of Yorktown Solutions, he previously advised Ted Cruz and Scott
Walker’s campaigns and is a nonresident senior fellow at the Atlantic Council.

“Stingers,  Javelins,  and  let’s  figure  out  the  fighter  aircraft  issue,”  he  told  Politico,
claiming Russia is attempting to carry out a “genocide” and “depopulate certain areas
of Ukraine.”

Vajdich also wrote Zelenskyy’s March 16 speech to U.S. Congress, in which he quoted Martin
Luther King Jr. ‘s ‘I Have a Dream’ speech to call for a no-fly zone over Ukraine.

Ukrainian Permanent Representative at the United Nations Sergiy Kyslytsya’s February 23
speech  to  the  United  Nations  General  Assembly  was  written  by  DC  lobbying  firm
SKDKnickerbocker  Managing  Director  Stephen  Krupin,  a  former  senior  speechwriter  to
President Barack Obama who worked extensively on Biden’s 2020 campaign.

Most  prominent  among  the  registered  lobbyists  promoting  Ukrainian  government  and
business interests is Andrew Mac, who also contributed to writing Zeleneksyy’s speech to
Congress. Mac registered as a lobbyist for Zelensky in 2019 and runs the Washington DC
office of Ukrainian law firm Asters Law.

The  lobbying  firm Your  Global  Strategy,  founded by  Shai  Franklin,  who has  been affiliated
with  numerous  Zionist  organizations  including  the  World  Jewish  Congress  and  Anti-
Defamation League, is also using its influence with local officials in the U.S. Franklin has set
up meetings between Kharkiv Mayor Ihor Terekhov and U.S. mayors, including Eric Adams in
New York City, Michelle Wu in Boston and Lori Lightfoot in Chicago. He is also attempting to
set up a meeting between U.S. officials and the mayors of Odessa and Kiev. A media outlet
owned by the mayor of Kiev’s wife recently featured a presenter calling for genocide against
Russians, beginning with children.

Franklin said he’s working with Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy’s administration to
help set up virtual meetings between mayors of Odessa and Kiev and U.S. counterparts.

Maryland-based lawyer Lukas Jan Kaczmarek is also working on behalf of the Ukrainian
Ministry  of  Defense  to  increase  U.S.  weapons  shipments,  specifically  seeking  to  arrange
shipments of  guns from Kel-Tec CNC Industries based in Cocoa, Florida,  to the city of
Odessa, Ukraine.

Former U.S. ambassador to Russia Michael McFaul described the network of public relations
professionals and lobbyists surrounding Zelenskyy.

https://ifex.org/reporters-without-borders-and-the-institute-of-mass-information-open-lviv-press-freedom-center/
https://web.archive.org/web/*/https://imi.org.ua/en/about
https://web.archive.org/web/*/https://www.linkedin.com/in/oksanaromaniuk/?originalSubdomain=ua
https://web.archive.org/web/*/https://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PA00T187.pdf
https://www.gov.uk/government/news/uk-funded-projects-in-ukraine-2015-2016
https://www.politico.com/newsletters/politico-influence/2022/02/28/what-ukraines-lobbyists-have-been-up-to-00012522
https://www.nytimes.com/2022/03/06/us/politics/us-ukraine-weapons.html
https://www.politico.com/news/2022/03/11/lobbying-for-ukraine-in-washington-00016449
https://www.linkedin.com/in/danielvajdich/details/experience/
https://www.atlanticcouncil.org/expert/daniel-vajdich/
https://www.politico.com/news/2022/03/11/lobbying-for-ukraine-in-washington-00016449
https://twitter.com/dancohen3000/status/1504874242323668995
https://www.odwyerpr.com/story/public/17581/2022-03-02/skdk-supplies-speech-writing-support-ukraine.html
https://www.skdknick.com/staff/stephen-krupin/
https://www.skdknick.com/skdk-work-for-biden-for-america-and-the-naacp-honored-with-six-pollies/
https://www.politico.com/news/2022/03/17/influencers-ukrainian-pr-machine-00018299
https://www.asterslaw.com/our_team/mac/
https://www.yourglobalstrategy.com/co-founders
https://www.cnbc.com/2022/03/15/us-lobbyists-connect-ukraine-officials-with-powerful-allies-to-help-in-war-against-russia-.html
https://twitter.com/dancohen3000/status/1503829062556520448
https://www.cnbc.com/2022/03/15/us-lobbyists-connect-ukraine-officials-with-powerful-allies-to-help-in-war-against-russia-.html


| 23

“These  are  people  around  Mr.  Zelenskyy  who  are  like  the  intermediaries  and
interlocutors. They’ve been interacting with the American elites and American media for
a long time,” he said.

McFaul and John E. Herbst, former U.S. ambassador to Ukraine and senior director of the
Atlantic Council’s Eurasia Center, act as informal advisors to Zelenskyy. McFaul told Politico
that  he  speaks  to  Ukrainian  government  officials  “probably  everyday,”  and  “has  helped
them  make  connections  with  NBC  or  MSNBC  producers.”

McFaul recently told MSNBC’s Rachel Maddow that “Hitler did not kill  German-speaking
people, facing accusations of Holocaust denial.

Zelenskyy  also  held  a  “strategic  video  call”  with  McFaul  before  he  spoke  to  House
democrats.

With  a  powerful  Russian  military  fighting  alongside  DPR  and  LPR  forces,  the  Ukrainian
military’s defeat seems to be imminent unless the United States and NATO directly confront
Russian forces, a scenario President Biden has already ruled out. Lobbyists nevertheless
persist in their campaign to portray the Ukrainian military as underdogs scoring blow after
blow against  Russian hordes.  In doing so,  they help extend the war and continue the
carnage.

*

Note to readers: Please click the share buttons above or below. Follow us on Instagram,
@globalresearch_crg and Twitter at @crglobalization. Feel free to repost and share widely
Global Research articles.  

Dan Cohen is the Washington DC correspondent for Behind The Headlines. He has produced
widely distributed video reports and print dispatches from across Israel-Palestine. He tweets
at @DanCohen3000.

All images in this article are from MPN/Dan Cohen unless otherwise stated

The original source of this article is MintPress News
Copyright © Dan Cohen, MintPress News, 2022

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Dan Cohen

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

https://www.politico.com/news/2022/03/17/influencers-ukrainian-pr-machine-00018299
https://www.youtube.com/watch?v=w9akpSVjAfY
https://twitter.com/dancohen3000
https://www.mintpressnews.com/ukraine-propaganda-war-international-pr-firms-dc-lobbyists-cia-cutouts/280012/
https://www.globalresearch.ca/author/dan-cohen
https://www.mintpressnews.com/ukraine-propaganda-war-international-pr-firms-dc-lobbyists-cia-cutouts/280012/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/dan-cohen
mailto:publications@globalresearch.ca


| 24

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

