
| 1

U.S. secretly backed Syrian opposition groups
Cables released by WikiLeaks show

By Craig Whitlock
Global Research, April 18, 2011
Washington Post 18 April 2011

Region: Middle East & North Africa
Theme: Intelligence

The State  Department  has secretly  financed Syrian political  opposition groups and related
projects, including a satellite TV channel that beams anti-government programming into the
country, according to previously undisclosed diplomatic cables.

The London-based satellite channel, Barada TV, began broadcasting in April 2009 but has
ramped up operations  to  cover  the mass protests  in  Syria  as  part  of  a  long-standing
campaign to  overthrow the country’s  autocratic  leader,  Bashar  al-Assad.  Human rights
groups  say  scores  of  people  have  been  killed  by  Assad’s  security  forces  since  the
demonstrations began March 18; Syria has blamed the violence on “armed gangs.”

Barada TV is  closely  affiliated  with  the  Movement  for  Justice  and Development,  a  London-
based  network  of  Syrian  exiles.  Classified  U.S.  diplomatic  cables  show  that  the  State
Department has funneled as much as $6 million to the group since 2006 to operate the
satellite  channel  and  finance  other  activities  inside  Syria.  The  channel  is  named  after  the
Barada River, which courses through the heart of Damascus, the Syrian capital.

The U.S. money for Syrian opposition figures began flowing under President George W. Bush
after  he  effectively  froze  political  ties  with  Damascus  in  2005.  The  financial  backing  has
continued under President Obama, even as his administration sought to rebuild relations
with  Assad.  In  January,  the  White  House  posted  an  ambassador  to  Damascus  for  the  first
time in six years.

The cables,  provided by the anti-secrecy Web site WikiLeaks,  show that U.S.  Embassy
officials  in  Damascus  became  worried  in  2009  when  they  learned  that  Syrian  intelligence
agents were raising questions about U.S. programs. Some embassy officials suggested that
the State Department reconsider its involvement,  arguing that it  could put the Obama
administration’s rapprochement with Damascus at risk.

Syrian authorities “would undoubtedly view any U.S. funds going to illegal political groups as
tantamount to supporting regime change,” read an April 2009 cable signed by the top-
ranking U.S. diplomat in Damascus at the time. “A reassessment of current U.S.-sponsored
programming that supports anti-[government] factions, both inside and outside Syria, may
prove productive,” the cable said.

It is unclear whether the State Department is still funding Syrian opposition groups, but the
cables indicate money was set aside at least through September 2010. While some of that
money has also supported programs and dissidents inside Syria, The Washington Post is
withholding certain names and program details at the request of the State Department,
which said disclosure could endanger the recipients’ personal safety.

https://www.globalresearch.ca/author/craig-whitlock
http://washpost.com
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
http://www.whorunsgov.com/people/executive_branch/department_of_state
http://www.washingtonpost.com/world/inspired-by-neighbors-and-technology-syrians-join-in-revolution/2011/04/16/AF3JPjqD_story.html
http://www.washingtonpost.com/world/syria_protests_continue_despite_presidents_promises_to_lift_emergency_laws/2011/04/17/AFw0fMuD_story.html
http://primary.washingtonpost.com/world/syrians-protest-demanding-freedom/2011/04/08/AFmKI82C_gallery.html
http://www.washingtonpost.com/wp-srv/world/countries/syria.html
http://www.wikileaks.ch/
http://www.washingtonpost.com/wp-srv/special/world/wikileaks-syria/cable1.html


| 2

Syria, a police state, has been ruled by Assad since 2000, when he took power after his
father’s death. Although the White House has condemned the killing of protesters in Syria, it
has not explicitly called for his ouster.

The State Department declined to comment on the authenticity of the cables or answer
questions about its funding of Barada TV.

Tamara Wittes, a deputy assistant secretary of state who oversees the democracy and
human rights portfolio in the Bureau of Near Eastern Affairs, said the State Department does
not endorse political parties or movements.

“We back a set of principles,” she said. “There are a lot of organizations in Syria and other
countries  that  are seeking changes from their  government.  That’s  an agenda that  we
believe in and we’re going to support.”

The State Department often funds programs around the world that promote democratic
ideals and human rights, but it usually draws the line at giving money to political opposition
groups.

In February 2006, when relations with Damascus were at a nadir, the Bush administration
announced that it would award $5 million in grants to “accelerate the work of reformers in
Syria.”

But no dissidents inside Syria were willing to take the money, for fear it would lead to their
arrest or execution for treason, according to a 2006 cable from the U.S. Embassy, which
reported  that  “no  bona  fide  opposition  member  will  be  courageous  enough  to  accept
funding.”

Around the same time,  Syrian exiles in Europe founded the Movement for  Justice and
Development. The group, which is banned in Syria, openly advocates for Assad’s removal.
U.S. cables describe its leaders as “liberal, moderate Islamists” who are former members of
the Muslim Brotherhood.

Barada TV

It  is  unclear  when the group began to  receive U.S.  funds,  but  cables  show U.S.  officials  in
2007 raised the idea of helping to start an anti-Assad satellite channel.

People involved with the group and with Barada TV, however, would not acknowledge taking
money from the U.S. government.

“I’m not aware of anything like that,” Malik al-Abdeh, Barada TV’s news director, said in a
brief telephone interview from London.

Abdeh said the channel receives money from “independent Syrian businessmen” whom he
declined to name. He also said there was no connection between Barada TV and the
Movement  for  Justice  and  Development,  although  he  confirmed  that  he  serves  on  the
political  group’s  board.  The  board  is  chaired  by  his  brother,  Anas.

“If your purpose is to smear Barada TV, I don’t want to continue this conversation,” Malik al-
Abdeh said. “That’s all I’m going to give you.”

http://www.whorunsgov.com/Institutions/State/Offices/Secretary_of_State/PA/NEA
http://www.washingtonpost.com/wp-srv/special/world/wikileaks-syria/cable6.html
http://www.washingtonpost.com/world/the-muslim-brotherhoods-community-ties/2011/04/08/AFomHE3C_gallery.html


| 3

Other dissidents said that Barada TV has a growing audience in Syria but that its viewer
share is tiny compared with other independent satellite news channels such as al-Jazeera
and BBC Arabic. Although Barada TV broadcasts 24 hours a day, many of its programs are
reruns.  Some of  the mainstay shows are “Towards Change,”  a panel  discussion about
current events, and “First Step,” a program produced by a Syrian dissident group based in
the United States.

Ausama Monajed, another Syrian exile in London, said he used to work as a producer for
Barada TV and as media relations director for the Movement for Justice and Development
but has not been “active” in either job for about a year. He said he now devotes all his
energy to the Syrian revolutionary movement, distributing videos and protest updates to
journalists.

He  said  he  “could  not  confirm”  any  U.S.  government  support  for  the  satellite  channel,
because he was not involved with its finances. “I didn’t receive a penny myself,” he said.

Several U.S. diplomatic cables from the embassy in Damascus reveal that the Syrian exiles
received money from a  State  Department  program called  the  Middle  East  Partnership
Initiative. According to the cables, the State Department funneled money to the exile group
via  the  Democracy  Council,  a  Los  Angeles-based  nonprofit.  According  to  its  Web  site,  the
council  sponsors  projects  in  the  Middle  East,  Asia  and  Latin  America  to  promote  the
“fundamental elements of stable societies.”

The council’s founder and president, James Prince, is a former congressional staff member
and  investment  adviser  for  PricewaterhouseCoopers.  Reached  by  telephone,  Prince
acknowledged  that  the  council  administers  a  grant  from  the  Middle  East  Partnership
Initiative but said that it was not “Syria-specific.”

Prince said he was “familiar with” Barada TV and the Syrian exile group in London, but he
declined to comment further, saying he did not have approval from his board of directors.
“We don’t really talk about anything like that,” he said.

The April 2009 cable from the U.S. Embassy in Damascus states that the Democracy Council
received $6.3 million from the State Department to run a Syria-related program called the
“Civil  Society  Strengthening  Initiative.”  That  program  is  described  as  “a  discrete
collaborative effort between the Democracy Council and local partners” to produce, among
other things,  “various broadcast concepts.” Other cables make clear that one of those
concepts was Barada TV.

U.S. allocations

Edgar Vasquez, a State Department spokesman, said the Middle East Partnership Initiative
has allocated $7.5 million for Syrian programs since 2005. A cable from the embassy in
Damascus, however, pegged a much higher total — about $12 million — between 2005 and
2010.

The cables report persistent fears among U.S. diplomats that Syrian state security agents
had uncovered the money trail from Washington.

A September 2009 cable reported that Syrian agents had interrogated a number of people
about “MEPI operations in particular,” a reference to the Middle East Partnership Initiative.

http://www.washingtonpost.com/wp-srv/special/world/wikileaks-syria/cable3.html


| 4

“It  is unclear to what extent [Syrian] intelligence services understand how USG money
enters Syria and through which proxy organizations,” the cable stated, referring to funding
from the U.S. government. “What is clear, however, is that security agents are increasingly
focused on this issue.”

U.S. diplomats also warned that Syrian agents may have “penetrated” the Movement for
Justice and Development by intercepting its communications.

A June 2009 cable listed the concerns under the heading “MJD: A Leaky Boat?” It reported
that the group was “seeking to expand its base in Syria” but had been “initially lax in its
security, often speaking about highly sensitive material on open lines.”

The cable cited evidence that the Syrian intelligence service was aware of the connection
between the London exile group and the Democracy Council in Los Angeles. As a result,
embassy officials fretted that the entire Syria assistance program had been compromised.

“Reporting in other channels suggest the Syrian [Mukhabarat] may already have penetrated
the MJD and is using the MJD contacts to track U.S. democracy programming,” the cable
stated. “If the [Syrian government] does know, but has chosen not to intervene openly, it
raises  the  possibility  that  the  [government]  may  be  mounting  a  campaign  to  entrap
democracy activists.”

The original source of this article is Washington Post
Copyright © Craig Whitlock, Washington Post, 2011

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Craig Whitlock

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.washingtonpost.com/wp-srv/special/world/wikileaks-syria/cable4.html
http://washpost.com
https://www.globalresearch.ca/author/craig-whitlock
http://washpost.com
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/craig-whitlock
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

