
| 1

U.S. Intelligence Found Iran Nuke Document Was
Forged

By Gareth Porter
Global Research, December 30, 2009
IPS 28 December 2009

Region: Middle East & North Africa
Theme: Intelligence

In-depth Report: IRAN: THE NEXT WAR?

WASHINGTON, 28 Dec (IPS) – U.S. intelligence has concluded that the document published
recently  by  the  Times  of  London,  which  purportedly  describes  an  Iranian  plan  to  do
experiments  on  what  the  newspaper  described  as  a  “neutron  initiator”  for  an  atomic
weapon, is a fabrication, according to a former Central Intelligence Agency official.

Philip  Giraldi,  who  was  a  CIA  counterterrorism  official  from  1976  to  1992,  told  IPS  that
intelligence sources say that the United States had nothing to do with forging the document,
and that Israel is the primary suspect. The sources do not rule out a British role in the
fabrication, however.

The Times of London story published Dec. 14 did not identify the source of the document.
But it quoted “an Asian intelligence source” – a term some news media have used for Israeli
intelligence  officials  –  as  confirming  that  his  government  believes  Iran  was  working  on  a
neutron initiator as recently as 2007.

The story of the purported Iranian document prompted a new round of expressions of U.S.
and European support for tougher sanctions against Iran and reminders of Israel’s threats to
attack Iranian nuclear programme targets if diplomacy fails.

U.S. news media reporting has left the impression that U.S. intelligence analysts have not
made  up  their  mind  about  the  document’s  authenticity,  although  it  has  been  widely
reported that they have now had a full year to assess the issue.

Giraldi’s intelligence sources did not reveal all the reasons that led analysts to conclude that
the purported Iran document had been fabricated by a foreign intelligence agency. But their
suspicions of fraud were prompted in part by the source of the story, according to Giraldi.

“The Rupert Murdoch chain has been used extensively to publish false intelligence from the
Israelis and occasionally from the British government,” Giraldi said.

The Times is part of a Murdoch publishing empire that includes the Sunday Times, Fox News
and the New York Post. All Murdoch-owned news media report on Iran with an aggressively
pro-Israeli slant.

The document itself also had a number of red flags suggesting possible or likely fraud.

The subject of the two-page document which the Times published in English translation
would be highly classified under any state’s security system. Yet there is no confidentiality
marking on the document,  as can be seen from the photograph of  the Farsi-language

https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
http://ipsnorthamerica.net/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/iran-the-next-war


| 2

original published by the Times.

The  absence  of  security  markings  has  been  cited  by  the  Iranian  ambassador  to  the
International Atomic Energy Agency, Ali Asghar Soltanieh, as evidence that the “alleged
studies”  documents,  which were supposedly  purloined from an alleged Iranian nuclear
weapons-related programme early in this decade, are forgeries.

The document also lacks any information identifying either the issuing office or the intended
recipients.  The  document  refers  cryptically  to  “the  Centre”,  “the  Institute”,  “the
Committee”,  and  the  “neutron  group”.

The document’s extreme vagueness about the institutions does not appear to match the
concreteness of the plans, which call for hiring eight individuals for different tasks for very
specific numbers of hours for a four-year time frame.

Including security markings and such identifying information in a document increases the
likelihood of errors that would give the fraud away.

The absence of any date on the document also conflicts with the specificity of much of the
information. The Times reported that unidentified “foreign intelligence agencies” had dated
the document to early 2007, but gave no reason for that judgment.

An obvious motive for suggesting the early 2007 date is that it would discredit the U.S.
intelligence community’s November 2007 National Intelligence Estimate, which concluded
that Iran had discontinued unidentified work on nuclear weapons and had not resumed it as
of the time of the estimate.

Discrediting the NIE has been a major objective of the Israeli government for the past two
years, and the British and French governments have supported the Israeli effort.

The  biggest  reason  for  suspecting  that  the  document  is  a  fraud  is  its  obvious  effort  to
suggest past Iranian experiments related to a neutron initiator. After proposing experiments
on detecting pulsed neutrons, the document refers to “locations where such experiments
used to be conducted”.

That reference plays to the widespread assumption,  which has been embraced by the
International  Atomic  Energy  Agency,  that  Iran  had  carried  out  experiments  with
Polonium-210 in the late 1980s, indicating an interest in neutron initiators. The IAEA referred
in reports from 2004 through 2007 to its belief that the experiment with Polonium-210 had
potential relevance to making “a neutron initiator in some designs of nuclear weapons”.

The  National  Council  of  Resistance  of  Iran  (NCRI),  the  political  arm  of  the  terrorist
organisation  Mujahedeen-e  Khalq,  claimed  in  February  2005  that  Iran’s  research  with
Polonium-210 was continuing and that it was now close to producing a neutron initiator for a
nuclear weapon.

Sanger and Broad were so convinced that the Polonium-210 experiments proved Iran’s
interest in a neutron initiator that they referred in their story on the leaked document to
both the IAEA reports on the experiments in the late 1980s and the claim by NCRI of
continuing Iranian work on such a nuclear trigger.



| 3

What Sanger and Broad failed to report, however, is that the IAEA has acknowledged that it
was mistaken in its earlier assessment that the Polonium-210 experiments were related to a
neutron initiator.

After seeing the complete documentation on the original project, including complete copies
of the reactor logbook for the entire period, the IAEA concluded in its Feb. 22, 2008 report
that Iran’s explanations that the Polonium-210 project was fundamental research with the
eventual aim of possible application to radio isotope batteries was “consistent with the
Agency’s findings and with other information available to it”.

The IAEA report said the issue of Polonium-210 – and thus the earlier suspicion of an Iranian
interest in using it as a neutron initiator for a nuclear weapon – was now considered “no
longer outstanding”.

New York Times reporters David Sanger and William J.  Broad reported U.S. intelligence
officials as saying the intelligence analysts “have yet to authenticate the document”. Sanger
and Broad explained the failure to do so, however, as a result of excessive caution left over
from the CIA’s having failed to brand as a fabrication the document purporting to show an
Iraqi effort to buy uranium in Niger.

The Washington Post’s Joby Warrick dismissed the possibility that the document might be
found to be fraudulent. “There is no way to establish the authenticity or original source of
the document…,” wrote Warrick.

But  the  line  that  the  intelligence  community  had  authenticated  it  evidently  reflected  the
Barack Obama administration’s desire to avoid undercutting a story that supports its efforts
to get Russian and Chinese support for tougher sanctions against Iran.

This is not the first time that Giraldi has been tipped off by his intelligence sources on forged
documents.  Giraldi  identified the individual  or  office responsible  for  creating the two most
notorious forged documents in recent U.S. intelligence history.

In 2005, Giraldi identified Michael Ledeen, the extreme right-wing former consultant to the
National Security Council and the Pentagon, as an author of the fabricated letter purporting
to show Iraqi interest in purchasing uranium from Niger. That letter was used by the George
W. Bush administration to bolster its false case that Saddam Hussein had an active nuclear
weapons programme.

Giraldi  also  identified  officials  in  the  “Office  of  Special  Plans”  who  worked  under
Undersecretary of Defense for Policy Douglas Feith as having forged a letter purportedly
written by Hussein’s intelligence director, Tahir Jalail Habbush al-Tikriti, to Hussein himself
referring  to  an  Iraqi  intelligence  operation  to  arrange  for  an  unidentified  shipment  from
Niger.

Gareth Porter  is  an investigative historian and journalist  specialising in  U.S.  national
security policy. The paperback edition of his latest book, “Perils of Dominance: Imbalance of
Power and the Road to War in Vietnam”, was published in 2006.

The original source of this article is IPS
Copyright © Gareth Porter, IPS, 2009

http://ipsnorthamerica.net/
https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
http://ipsnorthamerica.net/


| 4

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Gareth Porter

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

