
| 1

The Syria Chemical Weapons Attack: How US
Pressure Bends UN Agencies into Compliance

By Robert Parry
Global Research, October 17, 2013
consortiumnews.com

Theme: United Nations, US NATO War
Agenda

Lost in the celebration over the Nobel Peace Prize to the UN agency eliminating the Syrian
government’s chemical weapons is the question of who was really behind the Aug. 21
poison-gas attack near Damascus. Relevant to that mystery is the recent U.S. pressure to
control key UN agencies including the prize recipient, reports Robert Parry.

For at least the past dozen years, the U.S. government has aggressively sought to gain
control of the leadership of key United Nations agencies, including the Organization for the
Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) which is central to the dispute over the Syrian
government’s alleged use of Sarin gas on Aug. 21.

Yet, despite evidence that this U.S. manipulation can twist the findings of these UN groups
in ways favored by Official Washington, the mainstream American press usually leaves out
this context and treats UN findings — or at least those that side with the U.S. government
– as independent and beyond reproach, including the OPCW’s recent reporting on the Syrian
dispute.

 For instance, the background of the current OPCW director-
general, Ahmet Uzumcu, is rarely if ever mentioned in American news articles about the
OPCW’s work in Syria. Yet, his biography raises questions about whether he and thus his
organization can be truly objective about the Syrian civil war.

Uzumcu, who was chosen to take over the top OPCW job in 2010, is a career Turkish
diplomat who previously served as Turkey’s consul in Aleppo, Syria, now a rebel stronghold
in the war to oust Syrian President Bashar al-Assad; as Turkey’s ambassador to Israel, which
has publicly come out in favor of the rebels ; and as Turkey’s permanent representative to
NATO, which is dominated by the United States and other Western powers hostile to Assad.
Uzumcu’s home country of Turkey also has been a principal backer of the rebel cause.

While Uzumcu’s history does not necessarily mean he would pressure his staff to slant the
OPCW’s  findings  against  the  Syrian  government,  his  objectivity  surely  could  be  put  in
question given his past diplomatic postings and the interests of his home government. Plus,
even  if  Uzumcu  were  inclined  to  defy  Turkey  and  its  NATO  allies  –  and  insist  on

https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
http://consortiumnews.com/2013/10/16/how-us-pressure-bends-un-agencies/
https://www.globalresearch.ca/theme/united-nations
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2013/10/ahmet-uzumcu.jpg
http://www.opcw.org/about-opcw/technical-secretariat/director-general/
http://consortiumnews.com/2013/10/12/israeli-saudi-alliance-slips-into-view/


| 2

being evenhanded in his approach toward Syria – he surely would remember what happened
to one of his predecessors who got on the wrong side of U.S. geopolitical interests.

That history about how the world’s only superpower can influence purportedly honest-broker
UN outfits was recalled on Monday in an article by Marlise Simons of the New York Times,
describing  how  George  W.  Bush’s  administration  ousted  OPCW’s  director-general  Jose
Mauricio Bustani in 2002 because he was seen as an obstacle to invading Iraq.

Bustani, who had been reelected unanimously to the post less than a year earlier, described
in an interview with the Times how Bush’s emissary, Under-Secretary of State John Bolton,
marched into Bustani’s office and announced that he (Bustani) would be fired.

“The story behind [Bustani’s] ouster has been the subject of interpretation and speculation
for  years,  and  Mr.  Bustani,  a  Brazilian  diplomat,  has  kept  a  low  profile  since  then,”  wrote
Simons. “But with the agency thrust into the spotlight with news of the Nobel [Peace] Prize
last  week,  Mr.  Bustani  agreed to discuss what he said was the real  reason:  the Bush
administration’s  fear  that  chemical  weapons  inspections  in  Iraq  would  conflict  with
Washington’s  rationale  for  invading  it.  Several  officials  involved  in  the  events,  some
speaking  publicly  about  them  for  the  first  time,  confirmed  his  account.”

Bolton,  a  blunt-speaking  neocon  who  later  became Bush’s  Ambassador  to  the  United
Nations, continued to insist in a recent interview with the New York Times that Bustani was
ousted for incompetence. But Bustani and other diplomats close to the case reported that
Bustani’s  real  offense  was  drawing  Iraq  into  acceptance  of  the  OPCW’s  conventions  for
eliminating chemical  weapons,  just  as the Bush administration was planning to pin its
propaganda campaign for invading Iraq on the country’s alleged secret stockpile of WMD.

Bustani’s ouster gave President Bush a clearer path to the invasion by letting him frighten
the American people about the prospects of Iraq sharing its chemical weapons and possibly
a nuclear bomb with al-Qaeda terrorists.

Brushing aside Iraq’s insistence that it had destroyed its chemical weapons and didn’t have
a nuclear weapons project, Bush launched the invasion in March 2003, only for the world to
discover later that the Iraqi government was telling the truth. As a result of the Iraq War,
hundreds of thousands of Iraqis have died, along with nearly 4,500 American soldiers, with
the estimated costs to the U.S. taxpayers running into the trillions of dollars.

Bush’s Bullying

But U.S. bullying of UN agencies did not start or stop with replacing the OPCW’s Bustani.
Prior to Bustani’s ouster, the Bush administration employed similar bare-knuckled tactics
against UN High Commissioner for Human Rights, Mary C. Robinson, who had dared criticize
human  rights  abuses  committed  by  Israel  and  Bush’s  “war  on  terror.”  The  Bush
administration  lobbied  hard  against  her  reappointment.  Officially,  she  announced  she  was
retiring on her own accord.

The Bush administration also forced out Robert Watson, the chairman of the U.N.-sponsored
Intergovernmental Panel on Climate Change [IPCC]. Under his leadership, the panel had
reached a consensus that human activities, such as burning fossil  fuels,  contributed to
global warming. ExxonMobil sent a memo to Bush’s White House asking, “Can Watson be
replaced now at the request of the U.S.?”

http://www.nytimes.com/2013/10/14/world/to-ousted-boss-arms-watchdog-was-seen-as-an-obstacle-in-iraq.html?_r=0


| 3

The ExxonMobil memo, obtained by the Natural Resources Defense Council through the
Freedom of Information Act, urged the White House to “restructure U.S. attendance at the
IPCC meetings to assure no Clinton/Gore proponents are involved in decisional activities.”
On April 19, 2002, the Bush administration succeeded in replacing Watson with Rajendra
Pachauri, an Indian economist.

Commenting on his removal, Watson said, “U.S. support was, of course, an important factor.
They [the IPCC] came under a lot of pressure from ExxonMobil who asked the White House
to try and remove me.” [For details, see Consortiumnews.com’s “Bush’s Grim Vision.”]

This  pattern of  pressure continued into  the Obama administration which used its  own
diplomatic and economic muscle to insert a malleable Japanese diplomat, Yukiya Amano,
into the leadership of  the UN’s  International  Atomic Energy Agency [IAEA],  which was
playing a key role in the dispute over Iran’s nuclear program.

Before his appointment, Amano had portrayed himself as an independent-minded fellow
who was resisting U.S.-Israeli propaganda about the Iranian nuclear program. Yet behind the
scenes,  he  was  meeting  with  U.S.  and  Israeli  officials  to  coordinate  on  how to  serve  their
interests. His professed doubts about an Iranian nuclear-bomb project was only a theatrical
device to intensify the later impact if he declared that Iran indeed was building a nuke.

But this ploy was spoiled by Pvt. Bradley Manning’s leaking of hundreds of thousands of
pages of U.S. diplomatic cables. Among them were reports on Amano’s secret collaboration
with U.S. and Israeli officials.

The U.S. embassy cables revealing the truth about Amano were published by the U.K.
Guardian in 2011 (although ignored by the New York Times, the Washington Post and other
mainstream U.S. news outlets). Despite the silence of the major U.S. news media, Internet
outlets, such as Consortiumnews.com, highlighted the Amano cables, meaning that enough
Americans knew the facts not to be fooled again. [For details, see Consortiumnews.com’s
“Did Manning Help Avert War with Iran?”]

The Syrian Dossiers

This history is relevant now because the credibility of the UN’s chemical weapons office has
been central to conclusions drawn by the mainstream U.S. news media that the OPCW’s
report on the alleged chemical weapons attack outside Damascus on Aug. 21 pointed to the
Syrian government as the responsible party.

Though the OPCW report did not formally assess blame for the attack, which purportedly
killed hundreds of Syrian civilians, the report included details that the U.S. press and some
non-governmental organizations, such as Human Rights Watch, used to extrapolate the guilt
of Assad’s government.

Yet,  elements  of  the  OPCW’s  official  report  appeared  stretched  to  create  the  public
impression that the Syrian government carried out the attack despite apparent doubts by
OPCW  field  investigators  whose  concerns  were  played  down  or  buried  in  tables  and
footnotes.

For  instance,  the  UN  inspectors  found  surprisingly  little  evidence  of  Sarin  gas  at  the  first
neighborhood that they visited on Aug. 26, Moadamiyah, south of Damascus. Of the 13

http://consortiumnews.com/2011/12/27/bushs-grim-vision/
http://www.guardian.co.uk/world/julian-borger-global-security-blog/2010/nov/30/iaea-wikileaks
http://consortiumnews.com/2013/08/19/did-manning-help-avert-war-in-iran/


| 4

environmental samples collected that day, none tested positive for Sarin or other chemical-
warfare  agents.  The  two  laboratories  used  by  the  inspectors  also  had  conflicting  results
regarding trace amounts of chemical residue that can be left behind by Sarin after being
degraded by intense heat.

By contrast, tests for Sarin were more clearly positive from samples taken two and three
days later – on Aug. 28-29 – in the eastern suburban area of Zamalka/Ein Tarma. There, Lab
One found Sarin in 11 of 17 samples and Lab Two found Sarin in all 17 samples.

Though the UN report concludes that Sarin was present in Moadamiyah – despite the failure
to identify actual chemical-warfare agents – the report does not explain why the Aug. 26
samples  in  Moadamiyah  would  test  so  negatively  when  the  Aug.  28-29  samples  in
Zamalka/Ein Tarma would test much more positively.

One would have thought that  the earlier  samples would test  more strongly than later
samples after two or three more days of exposure to sun and other elements. An obvious
explanation would be that the release of Sarin was concentrated in the eastern suburb and
that  the spotty  residue detected in  the south came from other  factors,  such as  false
positives for secondary chemicals especially from Lab Two.

If the Aug. 21 attack centered on Zamalka/Ein Tarma as the UN results suggest, that would
indicate a much less expansive use of chemical weapons than a U.S. government white
paper claimed. The alleged breadth of the attack served as a primary argument for blaming
the Syrian government given its greater military capabilities than the rebels.

Obama’s Claims

That point was driven home by President Barack Obama in his nationally televised address
on  Sept.  10  when  he  asserted  that  11  neighborhoods  had  come  under  chemical
bombardment  on  Aug.  21.  [See  Consortiumnews.com’s  “Obama  Still  Withholds  Syria
Evidence.”]

However,  even  the  U.S.  “Government  Assessment”  on  the  attack,  issued  on  Aug.  30
explicitly blaming the Syrian government, suggested that the initial reports of about a dozen
targets around Damascus may have been exaggerated. A footnote contained in a White
House-released map of the supposed locations of the attack read:

 

“Reports of chemical attacks originating from some locations may reflect the movement of
patients  exposed  in  one  neighborhood  to  field  hospitals  and  medical  facilities  in  the
surrounding  area.  They  may  also  reflect  confusion  and  panic  triggered  by  the  ongoing
artillery  and  rocket  barrage,  and  reports  of  chemical  use  in  other  neighborhoods.”

In  other  words,  victims  from  one  location  could  have  rushed  to  clinics  in  other
neighborhoods, creating the impression of a more widespread attack than actually occurred.
That  possibility  would  seem  to  be  underscored  by  the  divergent  findings  of  the  UN
inspectors when they took soil and other environmental samples from the southern and
eastern areas and got strikingly different results.

The UN inspectors also revealed how dependent they were on Syrian rebels for access to
the areas of the alleged chemical attacks and to witnesses, with one rebel commander even

http://consortiumnews.com/2013/09/11/obama-still-withholds-syria-evidence/
http://consortiumnews.com/2013/09/11/obama-still-withholds-syria-evidence/
http://www.whitehouse.gov/sites/default/files/docs/2013-08-30_map_accompanying_usg_assessment_on_syria.pdf
http://www.whitehouse.gov/sites/default/files/docs/2013-08-30_map_accompanying_usg_assessment_on_syria.pdf


| 5

asked to take “custody” of the UN inspection.

At the suspected attack sites, the inspectors also detected signs that evidence had been
“moved”  and “possibly  manipulated.”  Regarding  the  Moadamiyah area,  the  UN report
noted,  “Fragments  [of  rockets]  and  other  possible  evidence  have  clearly  been
handled/moved  prior  to  the  arrival  of  the  investigative  team.”

In the Zamalka/Ein Tarma neighborhood, where a crudely made missile apparently delivered
the poison gas, the inspectors stated that “the locations have been well traveled by other
individuals prior to the arrival of the Mission. … During the time spent at these locations,
individuals  arrived  carrying  other  suspected  munitions  indicating  that  such  potential
evidence is being moved and possibly manipulated.”

Media’s Conventional Wisdom

The UN inspectors  did  not  draw any specific  conclusion from their  research as  to  whether
Syrian government forces or the rebels were responsible for the hundreds of civilian deaths
that  resulted  from the  apparent  use  of  Sarin  gas.  However,  major  U.S.  news  outlets,
including  the  New  York  Times  and  the  Washington  Post,  concluded  that  the  findings
implicated  the  Syrian  government.

Those accounts cited weapons “experts” as asserting that the type of missiles used and the
supposed sophistication of the Sarin were beyond the known capabilities of the rebels. The
articles also said the rough calculations by the UN inspectors of the likely missile trajectories
suggested that the launches occurred in government-controlled areas with the missiles
landing in areas where the rebels dominate.

These mainstream U.S. news reports did not cite the cautionary comments contained in the
UN report about possible tampering with evidence, nor did they take into account the
conflicting lab results in Moadamiyah compared with Zamalka/Ein Tarma, nor the fact that
the OPCW’s director-general is a career Turkish diplomat. [For more on rebel capabilities,
see Consortiumnews.com’s “Do Syrian Rebels Have Sarin?“]

Reinforcing  the  Assad-did-it  conventional  wisdom,  Secretary  of  State  John  Kerry  and
President Obama moved to assign any remaining doubters to the loony bin of conspiracy
theorists. “We really don’t have time today to pretend that anyone can have their own set of
facts,” Kerry sniffed in response to continuing Russian government’s doubts.

President Obama drove home the same point in his annual address to the UN General
Assembly: “It’s an insult to human reason and to the legitimacy of this institution to suggest
that anyone other than the regime carried out this attack.”

Yet, the doubters reportedly include U.S. intelligence analysts, who I’m told have briefed
Obama  personally  about  the  uncertainty  of  the  evidence.  Clearly,  if  the  Obama
administration had the entire intelligence community onboard, there would have been no
need for such a dodgy dossier as the “Government Assessment” posted by the White House
press  office  on  Aug.  30,  rather  than  a  National  Intelligence  Estimate  that  would  have
reflected  the  views  of  the  16  intelligence  agencies  and  been  released  by  the  Director  of
National Intelligence.

Doubts in the Field

http://consortiumnews.com/2013/09/15/do-syrian-rebels-have-sarin/
http://www.washingtonpost.com/politics/transcript-president-obamas-speech-at-the-un-general-assembly/2013/09/24/64d5b386-2522-11e3-ad0d-b7c8d2a594b9_print.html
http://consortiumnews.com/2013/08/30/a-dodgy-dossier-on-syrian-war/


| 6

And, Robert Fisk, a veteran reporter for London’s Independent newspaper, found a lack of
consensus among UN officials and other international observers in Damascus – despite the
career risks that they faced by deviating from the conventional wisdom on Assad’s guilt.

“In  a  country  –  indeed  a  world  –  where  propaganda  is  more  influential  than  truth,
discovering the origin of the chemicals that suffocated so many Syrians a month ago is an
investigation fraught with journalistic perils,” Fisk wrote. “Nevertheless, it also has to be
said that grave doubts are being expressed by the UN and other international organisations
in Damascus that the sarin gas missiles were fired by Assad’s army.

“While these international employees cannot be identified, some of them were in Damascus
on 21 August and asked a series of questions to which no one has yet supplied an answer.
Why, for example, would Syria wait until the UN inspectors were ensconced in Damascus on
18 August before using sarin gas little more than two days later – and only four miles from
the hotel in which the UN had just checked in?

“Having thus presented the UN with evidence of the use of sarin – which the inspectors
quickly acquired at the scene – the Assad regime, if guilty, would surely have realised that a
military attack would be staged by Western nations.

“As it is, Syria is now due to lose its entire strategic long-term chemical defences against a
nuclear-armed Israel – because, if Western leaders are to be believed, it wanted to fire just
seven missiles almost a half century old at a rebel suburb in which only 300 of the 1,400
victims (if the rebels themselves are to be believed) were fighters.

“As one Western NGO put it … ‘if Assad really wanted to use sarin gas, why for God’s sake,
did he wait for two years and then when the UN was actually on the ground to investigate?’”

Further adding to these doubts about the Official Story of the Aug. 21 poison-gas attack is
the 11-year-old story about how the U.S. government engineered a change in the leadership
of the UN’s OPCW because the director-general committed the unpardonable sin of getting
in  the  way  of  a  U.S.  geopolitical/propaganda  priority  —  and  the  question  about  the
impartiality of the Turkish diplomat now running the agency.

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated
Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his new book, America’s Stolen Narrative,
either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com). For a limited
time, you also can order Robert Parry’s trilogy on the Bush Family and its connections to
various right-wing operatives for only $34. The trilogy includes America’s Stolen Narrative.
For details on this offer, click here.

The original source of this article is consortiumnews.com
Copyright © Robert Parry, consortiumnews.com, 2013

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

http://www.independent.co.uk/voices/comment/gas-missiles-were-not-sold-to-syria-8831792.html
https://salsa.democracyinaction.org/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
http://consortiumnews.com/2013/06/14/get-your-rewrite-of-us-history/
http://consortiumnews.com/2013/10/16/how-us-pressure-bends-un-agencies/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
http://consortiumnews.com/2013/10/16/how-us-pressure-bends-un-agencies/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/


| 7

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

