® GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

The Skripal Affair: Time to Invite Russian Diplomats
Back with an Apology

By James ONeill Region: Europe, Russia and FSU
Global Research, July 16, 2018 Theme: Media Disinformation

New Eastern Outlook

Note to readers: please click the share buttons above

On 4th of March 2018 former Russian double agent Sergei Skripal and his daughter Yulia
were discovered on a park bench in Salisbury England in a distressed state. They were
treated by passers-by, including a doctor, before being taken to Salisbury General Hospital.

The hospital initially treated the Skripals for a suspected drug overdose as the symptoms
they exhibited were consistent with poisoning by fentanyl, a substance 10 times stronger
than heroin, and with which the hospital had prior experience. The hospital’s initial diagnosis
was confirmed in an article that appeared in the Clinical Services Journal on 27 April 2018.
After the journal’s online article was publicized on social media, references to “fentanyl”
were changed to “a substance.”

It was not the first or last time that the official story about what happened to the Skripals
was changed.

Three days after the Skripals were found, the British government issued a “D” Notice. The
‘Notice”, officially a “request” but in effect a demand, forbade mention of Mr Skripal’s friend
Pablo Miller. Why publicity about Mr Miller was to be suppressed is one of the features of
this case, and apart from the initial report in the UK newspaper the Daily Telegraph, which
led to the ‘D’ Notice, he has not been referred to again in the mainstream media.

On 12 March 2018 the British Prime Minister Theresa May made her first statement to
the House of Commons in which she alleged that the Skripals had been poisoned with a
nerve agent “of a type developed by Russia,” and that it was “highly likely "Russia was
responsible.

The British government subsequently circulated a memorandum and power point
presentation to 80 embassies setting out the argument that Russia was responsible for what
happened to the Skripals, and seeking support for their intention to expel Russian diplomats
as a punishment. The various allegations made in the PowerPoint presentation were at best
contentious and some were demonstrably untrue. It is suffice for present purposes however
to focus only on the claims of alleged Russian responsibility for the Skripal attacks.

A number of countries, including Australia, acceeded to the British demand and expelled
diplomats. The statement made by Prime Minister Malcolm Turnbull announcing that two
Russian diplomats would be expelled made no attempt to establish the truth of the matter
or indicate any desire to do so. His statement simply echoed the allegations made in the
British document.


https://www.globalresearch.ca/author/james-oneill
https://journal-neo.org/2018/07/16/time-to-invite-russian-diplomats-back-with-an-apology/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation

Turnbull said that the use of a chemical weapon to try to murder Sergei and Yulia Skripal
reflected a “pattern of recklessness and aggression” by the Russian government that had to
be stopped. Russia, he said was threatening no less than “the democratic world” in
deliberately undermining the international rules based order. He went on to list a series of
other alleged transgressions that echoed the claims made by the United Kingdom
government.

One of the interesting features of this case is that not only was it a rush to judgement before
the evidence could possibly have been gathered and analysed, but that the mainstream
media and the politicians have not deviated from their initial claims, despite the wealth of
evidence that has subsequently emerged.

Like the Red Queen in Alice in Wonderland, they demanded the sentence before the
evidence had been presented, and also like Alice in the eponymous story, asked us to
believe six impossible things before breakfast.

The diligent reader is able to readily ascertain just how lengthy that list of impossible things
is. It is suffice for present purposes to mention only a few to demonstrate that the United
Kingdom’s entire story is a fabrication that would be funny were its potential consequences
not so serious.

The United Kingdom government claimed that the Skripals had been poisoned by “a military
grade nerve agent” that they see it was a Novichok “of a type of developed by Russia.”
From that combination of alleged facts, we were expected to infer that only the Russians
could have been responsible.

"Novichok” is a sufficiently Russian sounding nomenclature to give superficial credence to at
least part of the claim. The first difficulty however is that there is no “Novichok” nerve
agent. The term simply refers to a class of organophosphate chemical weapons. It is true
that this class of chemical weapon was developed in the former Soviet Union, as described
in a book published by a former employee of the chemical centre, readily available on
Amazon.

That manufacturing and research development centre was demolished pursuant to the
Chemical Weapons Convention in 1999, as was described as the time in an article in the
New York Times. Material from the demolition process was taken back to the United States.
All of this information is readily available and politicians and journalists prior to their making
claims about nerve agents “of a type developed by Russia” should have known it.

The Novichok class of nerve agents may or may not have been initially developed by the
Soviet Union, but that is a far cry from linking the substance allegedly used in Salisbury with
that original program. A number of European governments have acknowledged that they
possess the Novichok class of nerve agents.

A search of the United States Patent Office records however, reveals that between 2002 and
November 2017 81 patents were applied for using the name “Novichok”. A patent filed in
April 2013 includes a description of a delivery method, including bullet like projectiles that
can target a single person.

Secondly, the former United Kingdom Foreign Secretary Boris Johnson told the Russian
ambassador to the United Kingdom on 12 March 2018 that the nerve agent used on the



Skripals was an A234. You are a number of problems with this claim quite apart from Mr
Johnson’s general difficulty with the truth. The consulting surgeon at Salisbury Hospital, Dr
Steven Davies had a letter to The Times newspaper published on 14 March 2018 in which
he stated that

“no patients have experienced symptoms of nerve agent poisoning in
Salisbury.”

In contradistinction to unsubstantiated claims that as many as 40 people had been affected,
Dr Davies referred to only three patients receiving treatment in this context. This was
presumably a reference to the two Skripals and a police officer.

A234 is a highly toxic substance, 8 to 10 times more powerful then VX (of a type developed
by the UK) that had been used to kill a relative of North Korean leader Kim at the Kuala
Lumpur airport. VX will kill within a few minutes, yet the A234 allegedly used on the Skripals
failed to kill or even severely disable them or the third alleged victim, detective Sergeant
Bailey.

A further and likely conclusive reason to reject A234 as the substance used, was that the
report by the OPCW based on samples collected from Salisbury 17 to 18 days after the
incident said that the substance in the samples was of “high purity”.

The scientific evidence, again readily ascertainable by a reasonably diligent journalist is that
A234 and similar substances degrade rapidly. It is literally impossible for samples collected
17 to 18 days after the event to be of “high purity.” The purity also makes it impossible to
identify the specific source of the manufacture, and furthermore guarantees that it
originated in a properly equipped laboratory. That OPCW report effectively destroyed the
last shreds of the UK government’s claims.

Given that Bailey and the Skripals have both made complete recoveries, it could not have
been a “military grade” nerve agent that caused their plight. There is also the indisputable
fact that whatever was used on the Skripals could not have come from Yulia’s suitcase, the
air vents of their motor vehicle, or the front door knob of Mr Skripal’s house, or any of the
other fantastical claims made at various times by the UK government for the simple reason
that they were alive and well approximately six hours after leaving the house.

During that time the Skripals visited the cemetery, had a meal at Zizzi's restaurant, and had
an untroubled walk through the centre of Salisbury, captured by the CCTV camera. The fact
that they both took ill, at the same time and in the same specific location, leads to the
almost irresistible inference that they were attacked at or near the park bench where they
were found in a distressed state.

For these various reasons, and a great deal of the others in the now considerable body of
literature on this topic, we do not know with what they were attacked, nor by whom. At best
we know approximately where and at approximately what time. A proper inquiry, as
opposed to the wild and unjustified accusations and premature conclusions constantly
reiterated in the mainstream media, would approach this question with an open mind. It has
been abundantly clear that a proper enquiry is the furthest thing from the minds of the
British government or their acolytes such as Australia.



A proper inquiry would also consider the relevance of motive. There has been no plausible
suggestion, much less evidence, as to why the Russian government would wish to do the
Skripals harm, and some solid reasons why the Russian government would be the least
likely candidate to wish ill upon the Skripals.

This brings us back to Sergei Skripal, his history and the aforementioned D notices. One of
those D notices inhibited publication of the details relating to Pablo Miller. That raises the
obvious question, not pursued by the mainstream media unfettered by the D notice, as to
why the British government would wish to protect Mr Miller’s identity and his links to Mr
Skripal.

Miller and Skripal are friends, both living in Salisbury and known to socialize together. Their
history goes rather deeper. Miller is a former MI6 officer and during the time that Skripal was
a double agent in the employ of the Russian GRU Agency and selling Russian secrets to the
British, Miller was his ‘handler.’

Miller worked in Moscow in conjunction with Christopher Steele, the assumed author of
the infamous Trump dossier that collected together various allegations about Trump’s
Russian activities, both business and personal.

That dossier was commissioned by the Democratic National Committee on behalf of Trump’s
opponent in the 2016 presidential election, Hilary Clinton. The DNC commissioned Fusion
GPS who in turn contracted with Orbis Business Intelligence. Christopher Steele was the
principal of Orbis and Miller was one of his associates.

The American outlet Buzzfeed released the complete dossier on 10 January 2017 and on the
same day the May government issued a D notice prohibiting the British press from revealing
Steele to be the author. The Wall Street Journal however, published his name the following
day.

According to the Czech magazine Respekt, Skripal had recent links to Czech intelligence and
he travelled to both the Czech Republic and Estonia in 2016 and had met with intelligence
officers from both countries.

This evidence strongly supports the inference that Skripal was still an active agent on behalf
of the British who were known to be strongly opposed to the election of Donald Trump.
Given Skripal’s knowledge of Russian intelligence, his links with the intelligence community
in at least four countries, his close ties to both Miller and Steele going back to his GRU days,
and at least according to one textual analysis of the dossier, it is entirely possible that
Skripal was in fact one of the authors of the dossier.

These facts are now well established. At the very least it raises serious questions about who
else might have a motive to give Mr Skripal a “message.” Whoever was responsible, the
incident was certainly used by the UK government as part of a wider campaign to discredit
the Russian government in general and President Putin in particular. In this endeavour, they
have been willingly aided and abetted by the Australian government and mainstream
media.

The failure of either to acknowledge the manifold flaws in the original allegations and to
accept that the UK government’s version has been comprehensively discredited is an
enduring disgrace.



At the very least the Russian government is owed an apology. That would go at least some
way to acknowledging that the premature judgement and intemperate response has
damaged Australia’s international image and its foreign relations.

*

James O’Neill is an Australian-based Barrister at Law, exclusively for the online
magazine “New Eastern Outlook”.

Featured image is from the author.

The original source of this article is New Eastern Outlook
Copyright © James ONeill, New Eastern Outlook, 2018

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: James ONeill

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://journal-neo.org/
https://journal-neo.org/2018/07/16/time-to-invite-russian-diplomats-back-with-an-apology/
https://www.globalresearch.ca/author/james-oneill
https://journal-neo.org/2018/07/16/time-to-invite-russian-diplomats-back-with-an-apology/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/james-oneill
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

