
| 1

The Saudi Arab Spring Nobody Noticed

By Russ Baker
Global Research, December 08, 2011
WhoWhatWhy.com 8 December 2011

Region: Middle East & North Africa
In-depth Report: ARAB PROTEST

MOVEMENT

Hear the one about the Arab Spring in Saudi Arabia that nobody noticed?

No, this is not a joke. It is a real situation—and a cautionary example of what happens when
Western governments and their  media are more favorable to  some “revolutions” than
others.

With the Syrian regime, long out of favor with the West, we heard about the uprising from
the beginning. The drumbeat has grown dramatically, along with Western condemnations
and moves to isolate the regime for its crackdown on dissent.

In  the  case  of  Libya,  run  by  the  fiercely  independent  and  eccentric  Qaddafi,  much  of  the
world’s press credulously rushed to print every rumor about regime excesses, many of them
never  verified and seemingly   untrue.  (For  more on that,  see this  and this  and this.)   The
press  portrayed  the  rebels  as  heroes,  and  featured  almost  daily  coverage.  As  NATO
launched  a  creeping  intervention  which  ended  with  wall  to  wall  bombing,  the  media
accepted  its  claim  that  the  intervention  was  to  stop  Qaddafi  from  harming  or  further
oppressing  his  people.

The media quickly took to—and stayed with— the uprising in Egypt, one of the poorest
countries in the region, where the West lost an ally but quickly found a new collaborator in
 a similarly-inclined military junta.

In the case of the mother of all petro-allies, Saudi Arabia, however, protests have been met
with near silence by the media and no expressions of  sympathy for the dissenters by
Western governments.

THE SAUDI STRUGGLE

Here’s the background: On November 21, government troops opened fire on demonstrators
in Saudi Arabia’s Eastern Province, killing at least four and injuring more. Given the general
paucity of demonstrations in a country where dissent is dealt with fiercely, the unrest and
violence seemed a highly newsworthy development.

The next day, the Middle-East-based Al Jazeera English, the “best” Western source of news
from the region, punted. Instead of getting direct eyewitness accounts that might anger the
Saudi leadership (close allies of the Emir of Qatar, who owns Al Jazeera), the network used
an old trick. It quoted a Western news agency, the French outfit Agence France Press, which
merely  reported  the  Saudi  government’s  version  of  events.   (For  more  on  blatant
inconsistencies  in  how  Al  Jazeera  covers  different  uprisings  in  the  region,  see  this

https://www.globalresearch.ca/author/russ-baker
http://WhoWhatWhy.com
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/arab-protest-movement
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/arab-protest-movement
http://whowhatwhy.com/wp-content/uploads/2011/12/QQ截图20111207164432.jpg
http://whowhatwhy.com/2011/03/30/libya-rape-charge-view-with-caution/
http://whowhatwhy.com/2011/06/11/did-qaddafi-really-order-mass-rapes-or-is-the-west-falling-victim-to-a-viagra-strength-scam/
http://whowhatwhy.com/2011/06/15/whowhatwhy-factchecks-the-media-more-questions-about-the-libyan-sex-atrocity-reporting/
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2011/11/20111121195944732930.html


| 2

WhoWhatWhy  article)

Two days after Al Jazeera, the Associated Press had its own report, also based on the Saudi
spokesman. The article did note “a series of clashes between police and protesters in the
country’s Shiite-dominated eastern region, starting in the spring.” It noted:

The  Interior  Ministry  previously  blamed  what  it  described  as  “seditious”
residents,  saying  they  attacked security  forces  with  guns  and firebombs with
the backing of a foreign enemy — an apparent reference to Shiite power Iran.

The ministry statement Thursday said the deaths in the new unrest were the
result of exchanges of fire since Monday with “unknown criminals,” who it said
fired on security checkpoints and vehicles from houses and alleyways.

The purported context comes in the final paragraph:

There is a long history of discord between the kingdom’s Sunni rulers and the
Shiite  minority  concentrated  in  the  east,  Saudi  Arabia’s  key  oil-producing
region. Shiites make up 10 percent of the kingdom’s 23 million citizens and
complain of discrimination, saying they are barred from key positions in the
military  and  government  and  are  not  given  a  proportionate  share  of  the
country’s wealth.

The salient point in Saudi Arabia, however, is not really ethnic discrimination, which exists
throughout the world. It is the story of the avarice and brutality through which one extended
family dominates a country.

In Libya, the uprising was dominated by a distinct tribal  opposition, yet it  was quickly
characterized  as  representing  broad  national  sentiment,  with  a  kind  of  nobility  and
inevitability. Not so (up to now) with reporting on the Saudi protests. In truth, dissatisfaction
with the Saudi royal family is hardly limited to the Shiites, and the levels of anger are
probably as great and perhaps greater than that felt by the average Libyan toward Qaddafi.

ANOTHER VIEW

Those wanting a closer look at what is going on in Saudi Arabia can go to the site Liveleak,
where there’s highly disturbing video accompanied by this text:  “Qatif—Firing live bullets at
the demonstrators November 21, 2011: Video shows the brutal style Saudi security forces in
dealing with the demonstrators by firing live bullets.” Another source is a blog called “Angry
Arab News Service,” which features video in which a large and vocal group in Qatif are
apparently chanting “Death to the House of Saud”:

That  kind of  material  seems to  warrant  worldwide attention.  And with  that,  we might
reasonably expect the protests to grow. But the coverage has not come, nor the greater
uprising.

New York Times

Who’s to blame? Everyone, really. But based on its claim to be the gold standard, we focus
on the New York Times. According to a search of the database Nexis-Lexis, the Times ran

http://whowhatwhy.com/2011/10/28/al-jazeera%E2%80%99s-failures-on-libya%E2%80%94and-what-they-tell-us-about-the-network/
http://www.washingtonpost.com/world/middle-east/saudi-interior-ministry-says-4-killed-in-protests-in-shiite-city/2011/11/24/gIQA4SJLrN_print.html
http://www.liveleak.com/view?i=04c_1321949141
http://angryarab.blogspot.com/2011/11/chants-death-to-house-of-saud-in-qatif.htmlhttp:/angryarab.blogspot.com/2011/11/chants-death-to-house-of-saud-in-qatif.html


| 3

nothing at all on Qatif until Sunday November 27, when it featured a survey of turmoil
throughout the region. A reference to Qatif was buried deep toward the end of the piece,
where it would go almost unnoticed.

Yet the Times should have realizing that it was looking at a pattern. After all, the paper did
cover a previous incident in Qatif—back in March.  It  was a single article, with a Beirut
dateline.

Saudi  police  officers  opened  fire  at  a  protest  march  in  a  restive,  oil-rich
province on Thursday, wounding at least three people, according to witnesses
and a Saudi government official.

[Snip]

Witnesses described the small protest march in the eastern city of Qatif as
peaceful, but an Interior Ministry spokesman said demonstrators had attacked
the police before the officers began firing, Reuters reported.

[Snip]

The  clash  with  protesters  in  Qatif,  located  in  a  heavily  Shiite  region,
underscored longstanding tensions in Saudi society: there is a sense among
the Shiite minority that it is discriminated against by a government practicing a
zealous form of Sunni orthodoxy.

No  emphasis  on  the  self-dealing,  greed  and  barbarity  that  characterize  the  Saudi
dictatorship. Ironically, that was when demonstrations in Libya were all over the news, with
constant  emphasis  on  Qaddafi’s  infamy.  Here  are  some  New  York  Times  headlines  from
Libya  in  the  Spring:

Photographs Offer Graphic Evidence of Abuses Under Qaddafi

Time’s Up, Qaddafi (an opinion piece)

Libyan Rebels Complain of Deadly Delays Under NATO’s Command

Rape Victim Describes Her Ordeal

Qaddafi Forces Said to Lay Land Mines at City

THE REAL STORY

So, what’s the real story in Saudi Arabia? December brought a report from the human rights
group Amnesty International, covered as follows by BBC:

Saudi Arabia accused of repression after Arab Spring

Amnesty International has accused Saudi Arabia of reacting to the Arab Spring
by launching a wave of repression. In a report, the human rights group said
hundreds of people had been arrested, many of them without charge or trial.

http://www.nytimes.com/2011/11/27/world/middleeast/arab-world-struggles-to-shape-new-order.html
http://www.nytimes.com/2011/03/11/world/middleeast/11saudi.html
http://w3.nexis.com/new/results/docview/docview.do?docLinkInd=true&risb=21_T13457603362&format=GNBFI&sort=BOOLEAN&startDocNo=1&resultsUrlKey=29_T13457603366&cisb=22_T13457603365&treeMax=true&treeWidth=0&csi=6742&docNo=2
http://w3.nexis.com/new/results/docview/docview.do?docLinkInd=true&risb=21_T13457603362&format=GNBFI&sort=BOOLEAN&startDocNo=1&resultsUrlKey=29_T13457603366&cisb=22_T13457603365&treeMax=true&treeWidth=0&csi=6742&docNo=4
http://w3.nexis.com/new/results/docview/docview.do?docLinkInd=true&risb=21_T13457603362&format=GNBFI&sort=BOOLEAN&startDocNo=1&resultsUrlKey=29_T13457603366&cisb=22_T13457603365&treeMax=true&treeWidth=0&csi=6742&docNo=5
http://w3.nexis.com/new/results/docview/docview.do?docLinkInd=true&risb=21_T13457603362&format=GNBFI&sort=BOOLEAN&startDocNo=1&resultsUrlKey=29_T13457603366&cisb=22_T13457603365&treeMax=true&treeWidth=0&csi=6742&docNo=7
http://w3.nexis.com/new/results/docview/docview.do?docLinkInd=true&risb=21_T13457603362&format=GNBFI&sort=BOOLEAN&startDocNo=1&resultsUrlKey=29_T13457603366&cisb=22_T13457603365&treeMax=true&treeWidth=0&csi=6742&docNo=25
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-15977980
http://amnesty.org.uk/uploads/documents/doc_22174.pdf


| 4

Prominent reformists had been given long sentences following trials Amnesty
called  “grossly  unfair”.  So  far  unrest  has  largely  been  confined  to  the  Shia
minority  in  the  east  of  the  country.

….In its 73-page report published on Thursday, Amnesty accuses the Saudi
authorities of arresting hundreds of people for demanding political and social
reforms or for calling for the release of relatives detained without charge or
trial.

The report says that sinceFebruary, when sporadic demonstrations began – in
defiance of a permanent national ban on protests – the Saudi government has
carried out a crackdown….

Since March, more than 300 people who took part in peaceful protests in Qatif,
Ahsa and Awwamiya in the east have been detained, Amnesty says. Most have
been released, often after promising not to protest again. Many face travel
bans.

Last week 16 men, including nine prominent reformists, were given sentences
ranging  from  five  to  30  years  in  prison.  Amnesty  said  they  were  blindfolded
and handcuffed during their  trial,  while  their  lawyer was not  allowed to enter
the court for the first three sessions.

“Peaceful protesters and supporters of political reform in the country have
been targeted for arrest in an attempt to stamp out the kinds of call for reform
that have echoed across the region,” said Amnesty’s Middle East and North
Africa director, Philip Luther.

[Snip]

Amnesty says that the government continues to detain thousands of people on
terrorism-related  grounds.  Torture  and other  ill-treatment  in  detention  are
widespread, it says – an allegation Saudi Arabia has always denied.

[snip]

Amnesty  says  the  government  has  drafted  an  anti-terror  law  that  would
effectively  criminalise  dissent  as  a  “terrorist  crime”  and  allow  extended
detention  without  charge  or  trial.

Questioning the integrity of the king would carry a minimum prison sentence of
10 years, according to Amnesty.

[snip]

“Rather than deal with legitimate demands, the government is taking the easy
route  and  blaming  everything  on  a  conspiracy  by  the  Iranians,”  said  the
activist, who asked not to be named for fear of repercussions.

The takeaway from the Amnesty report is that demonstrators have been active in Saudi
Arabia just as long as in Libya and elsewhere, and as consistently—and, as elsewhere, have
been dealt  with harshly by their  government.  Somehow, though, this is  not deemed a
sufficiently important story to cover.

Could it have something to do with Saudi Arabia’s indispensability as an ally and supplier of
oil? In which case, traditional news reporting standards do not apply?

And did anyone ask the US government, so quick to condemn Qaddafi for his crackdown on



| 5

demonstrators, if it had any reaction to the Saudi crackdown on demonstrators? Doesn’t
look like it.

Meanwhile, what of this scapegoating of Iran for what seems to be authentic Saudi dissent?
How does this dovetail  with the overall  western effort to characterize Iran as behind every
nefarious act, even the ludicrous-sounding plot announced months ago by the White House,
in which the Iranians were purportedly trying to recruit Mexican drug gangs to kill the Saudi
ambassador to the US? 

What of the buildup to an attack on Iran, through the rightwing government of Israeli prime
minister Netanyahu— decried even by the heads of Israel’s own intelligence agencies as
unjustified and dangerous?

How much of this larger play is about keeping the Saudi royal family in power, and taking
care of the Western oil industry, and the “western way of life”?

Consider Libya vs Saudi Arabia. Two oil producers, one unpredictable and unreliable, one
tight with the West. Heavy coverage of dissent in one, almost none in the other.

SAUDIS AREN’T WAITING

Saudis know better than to wait for the establishment media to get into the act.  One outlier
that tends to be ahead of the pack, McClatchy Newspapers, just ran a piece on how Saudi
dissidents are turning to YouTube to get their message out. Though Saudi Arabia’s high
standard of living is a chestnut in media coverage, the dissidents highlight the disparities in
the Kingdom in a homemade video:

One Saudi  man he interviews has 11 children to feed and a net monthly
income of $1,200, half of which goes to rent. The family has enough money left
over only for flour and one meal a day. The imam at the local mosque reveals
that in order to raise money for the household, the parents are sending out
young sons to sell drugs, and the women engage in prostitution.

[snip]

While  the  film doesn’t  explicitly  explain  the  “Monopoly”  of  its  title,  a  leading
Saudi human rights activist said in an interview that it comes down to one
thing: “All the land is owned de facto and de jure by the royal family.”

The article notes that uprising hasn’t begun yet—in part because of apathy.

But how much is apathy, and how much is Saudis realizing that no one will come to their aid
if  they  risk  throwing  off  their  shackles?   They  cannot  count  on  the  handy  boost  the  West
gave to revolutions in nearby countries. Nor can they count on the Western media, which
brays about its independence and initiative, but, increasingly, shows neither where the
West’s precious oil supplies are involved.

 

 
http://angryarab.blogspot.com/2011/11/chants-death-to-house-of-saud-in-qatif.html

http://whowhatwhy.com/2011/10/14/who-ya-gonna-believe-would-you-buy-a-used-iran-terror-plot-from-the-man/
http://www.mcclatchydc.com/2011/12/04/132112/saudi-dissidents-turn-to-youtube.html
http://angryarab.blogspot.com/2011/11/chants-death-to-house-of-saud-in-qatif.html


| 6

Russ Baker is an award-winning investigative reporter with a track record for making sense
of complex and little understood matters-and explaining it to elites and ordinary people
alike, using entertaining, accessible writing to inform and involve. he is Editor in Chief of 
www.WhoWhatWhy.com

The original source of this article is WhoWhatWhy.com
Copyright © Russ Baker, WhoWhatWhy.com, 2011

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Russ Baker

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.WhoWhatWhy.com
http://WhoWhatWhy.com
https://www.globalresearch.ca/author/russ-baker
http://WhoWhatWhy.com
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/russ-baker
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

