
| 1

The New York Times “Reporting on Ukraine.” Paying
Lip Service to Neo-Nazism, Bashing Russia

By Walter C. Uhler
Global Research, January 20, 2015
Walter C. Uhler

Region: Russia and FSU
Theme: Media Disinformation

In-depth Report: UKRAINE REPORT

On 8 January 2015, Ukrainian Prime Minister Arseniy Yatsenyuk demonstrated once again
that he is either a liar or an ignoramus (inspired by Russophobia) when he told a German TV
channel, “I will not allow the Russians to march across Ukraine and Germany, as
they did in WWII.” Putting aside his ludicrous bravado – analogous to a crazed, dying gnat
promising to stop a bull elephant — only the untaught do not know that it was Hitler’s Nazi
Germany that invaded the Soviet Union on June 22, 1941. Moreover, while most military
historians specializing in the history of the Eastern Front (including this writer) know that the
Red Army played by far the greatest role in saving Europe from prolonged Nazi rule, only an
ignoramus or liar like Mr. Yatsenyuk would say, “We all very well remember the Soviet
invasion of Ukraine and Germany, and we have to avoid it.”

Mr. Yatsenyuk, you’ll recall, was the darling of Victoria Nuland and Geoffrey Pyatt; two U.S.
officials who plotted to place him into Ukraine’s government as Prime Minister. Coincidently,
Mr. Yatsenyuk became Prime Minister. Imagine that! Yet, he clearly is in over his head as a
leader  of  what  historian  J.  Arch  Getty  has  labeled  the  “erratic  state”  of  Ukraine.

But, “erratic” is far too mild a word to use when describing a statement made by Prime
Minister Yatsenyuk in June 2014. It was then that Mr. Yatsenyuk pandered to all of his neo-
Nazi supporters fighting for his regime in eastern Ukraine by asserting – on the homepage of
the Embassy of Ukraine in the United States of America, no less — that Russians in eastern
Ukraine were “subhumans.” (Check the widely available screenshot.) Hitler would have been
proud.

But,  if  Yatsenyuk is  either a Russophobic ignoramus or  liar  who spreads filthy propaganda
about Russians and Russian history to people who have no sense of history, what are we to
call the editors, columnists and reporters at the New York Times, who do the very same
thing?

The Times commenced its latest propaganda campaign against Russia on 28 November
2013, when it published an overwrought editorial titled, “Ukraine Backs Down.” Clearly,

https://www.globalresearch.ca/author/walter-c-uhler
http://www.walter-c-uhler.com/?p=803
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2015/01/USSR-not-nazi-germany-invaded-ukraine.jpg


| 2

some Russophobe’s head must have exploded. Who, but an outraged Russophobe would
conclude that President Vladimir Putin’s “strong-arm tactics” against Ukraine would cost
Russia its chance “to find its place in the democratic and civilized world.”

“Civilized World?” Seriously? “According to data recently released by the Organization for
Co-operation and Development (OECD),” the Russians are the most educated people in the
world. “More than half of Russian adults held tertiary degrees in 2012 — the equivalent of
college degree in the United States — more than in any other country reviewed” (USA
Today, Sept. 13, 2014). Moreover, given the resounding contributions to the civilized world
by Pushkin, Karamzin, Gogol, Dostoevsky, Mendeleev, Prokofiev, Tolstoy, Chekov, Nureyev,
Akhmatova, Bakhtin, Pasternak, Lomonosov, Tchaikovsky, Solzenitsyn, Berdyaev, Rublev,
Chagall,  Euler,  Balanchine,  Zoschenko,  Rachmaninov,  Bulgakov,  Chaliapin,  Gorbachev,
Diaghilev, Kliuchevsky, Sholokhov, Mussorgsky, Eisenstein, Glinka, Shostakovich, Kapitsa,
Lermontov, Kantorovich, Repin, Herzen, Nabokov, Gagarin, Kandinsky, Mayakovsky, Rimsky-
Korsakov, Nijinsky, Kalashnikov, Zamyatin, Tarkovsky, Sakharov, Bely, Gurevich, Faberge,
Alekhine, Stravinsky and my beloved mentor, the polymath Utechin (who wrote A Concise
Encylopaedia of Russia) – just to name a few — doesn’t the editorial board at the Times
sound almost as ignorant or deceitful as Mr. Yatsenyuk?

More to the point,  just four days before Mr. Yatsenyuk issued his deceitful  or ignorant
Russophobic rant, theTimes reached a new Russophobic low when it published propaganda
designed to whitewash evidence that President Yanukovych was overthrown in a violent and
illegal coup.

Ukraine’s Neo-Nazis

Its  propaganda  piece  was  titled:  “Ukraine  Leader  Was  Defeated  Even  Before  He  Was
Ousted.” It was written by the same reporters, Andrew Higgins and Andrew E. Kramer, who
performed similar hatchet jobs for theTimes, when reporting on the actual events in Kiev

http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2015/01/neonazis-urkaine.jpg


| 3

during the period February 18-21, 2014 — which led to the coup of February 22.

Then, the Times was quick to blame the Yanukovych regime for the sniper fire that sparked
regime change. Consider the February 20, 2014, article written by Mr. Higgins and Mr.
Kramer, titled: “Converts Join With Militants in Kiev Clash.” Although the article mentions
snipers  only  once,  they  are  mentioned in  the  context  of  “thousands  of  riot  police  officers,
volleys of live ammunition…and the looming threat of martial law.” In addition, Mr. Higgins
and Mr. Kramer claimed, “few antigovernment protesters could be seen carrying weapons.”
(Their  observation  would  be  refuted  months  later  by  a  scholarly  paper  that  identified
snipers, fighting on the side of the protesters, who fired on police, news reporters and fellow
protesters.  These  snipers  were  located  in  or  on  the  Conservatory  Building,  the  Hotel
Ukraina, Kinoplats, Kozatsky Hotel, Zhovtnevyi Palace, Arkada Bank building, Muzeinyi Lane
building,  the  Main  Post  Office,  and  Trade  Union  building,  among  others.)  Thus,  when  Mr.
Higgins  and  Mr.  Kramer  heard  “reports”  that  “the  police  had  killed  more  than  70
demonstrators,” they automatically concluded that “most of the gunfire clearly came from
the other side of the barricades.”

Buried within another article written by these reporters that same day was an admission
that  they  did  not  know “which  side”  the  snipers  were  on.  But  the  article  was  titled
“Ukraine’s Forces Escalate Attacks Against Protesters,” and it  began with the following
inflammatory  opening  sentence:  “Security  forces  fired  on  masses  of  antigovernment
demonstrators in Kiev on Thursday in a drastic escalation of the three-month-old crisis that
left dozens dead and Ukraine reeling…”

Predictably, Mr. Kramer and Mr. Higgins failed to substantiate the “reports” that the police
killed more than 70 demonstrators. Even worse, however, was their failure to identify the
ideological  affiliations  of  those  persons  who  formed  the  militant  groups  —  called  the
“hundreds” (sotni) — that did much to transform a previously peaceful demonstration into a
violent confrontation.

Although Mr. Higgins and Mr. Kramer correctly acknowledged that the sotni “provided the
tip of the spear in the violent showdown with government security forces,” they failed (or
refused) to report that many leaders and members of the sotni were self-declared fascists
and neo-Nazis from Pravyi Sektor (Right Sector) and Svoboda (Freedom).

Andriy Parubiy, for example, was one of the founders of the neo-Nazi “Svoboda” party. Mr.
Parubiy was “the man controlling the so-called ‘Euromaidan security forces’ that fought
government forces in Kiev” (Nazemroaya, Flashpoint in Ukraine, p. 91). Immediately after
the coup, he served as Kiev’s secretary of the National Security and Defense Council of
Ukraine.

Mr. Higgins and Mr. Kramer repeatedly misled their readers by calling members of Svoboda
and Pravyi Sektor “nationalists;” as if these violent goons were indistinguishable from the
thousands of  “nationalists” who had been conducting a largely peaceful  protest.  Thus,
readers of the Times — like readers of most other newspapers in the West — would not
learn that fascists and neo-Nazis highjacked a largely peaceful protest and steered it toward
a coup.

Continuing their propaganda in their whitewash piece of January 4, 2015, Mr. Higgins and
Mr. Kramer attempted to persuade their readers that President Yanukovych “was not so



| 4

much overthrown as cast adrift by his own allies.” Supposedly, political allies deserted him
because they had been spooked by a rumor that the so-called protesters were now heavily
armed by weapons seized from an arsenal in L’viv. Supposedly, those guns never reached
Kiev.

Supposedly, Yanukovych’s allies were shocked and repulsed by the bloodshed resulting from
the massacre of protesters by government snipers on February 20. Supposedly, security
forces began deserting Yanukovych after: (1) Parliament issued a resolution on the evening
of the 20th ordering all Interior Ministry Troops and police to return to their barracks and (2)
Yanukovych entered negotiations on the 21st in which the matter of investigating the sniper
massacre was put on the table. Supposedly, the government snipers were not about to wait
around for such an investigation.

Mr. Higgins and Mr. Kramer assert that their conclusions were based upon ‘interviews with
prominent players, including former commanders of the Berkut riot police and other security
units. Yet, they apparently did not interview the former commandant of Ukraine’s Security
Service (SBU), Major-General Oleksandr Yakymenko.

Why?  Presumably,  because,  during  a  12  March  2014  interview  with  Eugenie  Popov
on  Rossiya  1  TV,  Mr.  Yakymenko  claimed  that  his  “counter-intelligence  forces  were
monitoring the CIA in Ukraine during the protests… [T]he CIA was active on the ground in
Kiev and collaborating with a small circle of opposition figures” (Nazemroaya, Flashpoint in
Ukraine, p. 93).

Mr. Higgins and Mr. Kramer have nothing to say about CIA involvement. But, as James
Carden recently asked in the pages of The National Interest, “Can anyone imagine, for an
instant, that the Times would publish a purported piece of news analysis of, say, the last
hours of the Allende and Mossadegh regimes, without so much as a mention of possible CIA
involvement? Of course not.”

Mr.  Yakymenko  also  said  that  “it  was  not  the  police  or  government  forces  that  fired  on
protesters, but snipers from the Philharmonic Building [Music Conservatory Building?] that
was controlled by opposition leader Andriy Parubiy,” who was “interacting with the CIA.” He
said that “twenty men wearing ‘special combat clothes’ and carrying ‘sniper rifle cases, as
well as AKMs with scopes’ ran out of the opposition-controlled Philharmonic Building [Music
Conservatory Building?] and split into two groups of ten people, with one taking position at
the Ukraine hotel” (Nazemroaya, Flashpoint in Ukraine, pp. 93-94). The other half moved in
the direction of the Dnipro hotel near Muzeinyi Lane. (Katchanovski)

This is the same Mr. Parubiy who Mr. Higgins and Mr. Kramer found credible, when he
asserted that the guns stolen from L’viv were not used by protesters in Kiev. Had they been
more competent,  Mr.  Higgins and Mr.  Kramer would have recalled an earlier  article in
the Times by Alison Smale — titled “Tending Their Wounds, Vowing to Fight On” – that
would have cast suspicion on Parubiy’s assertion.

On April 6, 2014, Ms. Smale quoted one wounded protester who asserted: “I knew this time
we would need force and that there would be blood if we wanted to break free.”

Another wounded protester, Yuri Kravchuk, was the leader of a sotni and a close friend of
the leader of the neo-Nazi Svoboda party. According to Ms. Smale, he carefully skirted
“questions about the arrival of guns stolen from a government depot in the western Ukraine



| 5

city of L’viv,” but did assert that fresh new arrivals from L’viv and two other cities in western
Ukraine were able to carry the fight to the police on that fateful February 20.

Thus, in order to buy into the whitewash propagated by Mr. Higgins and Mr. Kramer, a
reader must believe that the men came from L’viv, but not the guns. Yet, according to
another source, “Maidan eyewitnesses among the protesters said that organized groups
from L’viv and Ivano-Frankivsk regions in Western Ukraine arrived on the Maidan and moved
into the Music Conservatory at the night of the February 20th massacre, and that some of
them were armed with rifles” (Katchanovski, p. 24).

The inclusion of Parubiy’s lie is simply part of their whitewash sob story about the poor
protesters who, on the morning of February 20, were “bedraggled” and occupying but a
“few hundred square yards, at best, of scorched and soot-smeared pavement in central
Kiev,” before many were cut down by “a hail of gunfire,” from Yanukovych’s forces.

One of the few assertions that Mr. Higgins and Mr. Kramer get “right” about February 20 is:
“[T]he shock created by the bloodshed, the worst in the Ukrainian capital since World War II,
had prompted a mass defection by the president’s allies in Parliament and prodded Mr.
Yanukovych to join negotiations with a trio of opposition politicians.” Yet, logically, if the
sniper  fire  created the  bloodshed that  prompted a  mass  defection  by  Yanukovych’s  allies,
whether Yanukovych “was not so much overthrown as cast adrift” or whether he was indeed
overthrown in a slow-moving, multi-stage, violent coup, largely depends upon which side
caused the sniper massacre.

One  of  the  major  flaws  in  the  whitewash  perpetrated  by  Mr.  Higgins  and  Mr.  Kramer  on
January 4th is their failure to explain who killed the policemen. “At least 17 of them were
killed and 196 wounded from gunshots on February 18-20, including three killed and more
than 20 wounded on February 20” (Katchanovski, p. 22).

Is it a coincidence that Kiev’s coup regime also has failed to investigate the killing of the
police? After all, “A parliament member from the Maidan opposition stated that he had
received a phone call from a Berkut commander shortly after 7:00 AM that 11 members of
his police unit were wounded by shooters from the Music Conservatory building.” After the
parliament member notified Mr. Parubiy, a Maidan Self-Defense search was conducted, but
no shooters were found. However, within 30 minutes after Parubiy’s supposed inspection,
the Berkut  commander  called again  to  report  that  his  casualties  had increased to  21
wounded and three killed” (Katchanovski p. 21).

Actually, there is plenty of evidence that Mr. Higgins and Mr. Kramer might have considered,
were they competent and unbiased journalists. First, on March 5, 2014, the world learned of
the  first  unbiased  suggestion  that  the  snipers  who  shot  people  on  the  Maidan  were  not
government snipers, but came from the ranks of the protesters. EUBusiness.com reported
that “Estonia’s top diplomat told EU foreign policy chief Catherine Ashton in an audio leaked
Wednesday about allegations that Ukraine’s pro-Western leaders may have had a hand in
the February 20-21 bloodbath in Kiev.”

“‘There is now a stronger and stronger understanding (in Kiev) that behind the snipers, it
was not (ousted president Viktor) Yanukovych, but it was somebody from the new coalition,’
Urmas Paet tells Ashton in the audio leaked on YouTube.”

The  EUBusiness  article  notes:  “Dozens  of  protesters  and  around  15  police  officers  were



| 6

killed, and parliament impeached Yanukovych the next day.” According to the audio, “Paet
told Ashton he was informed in Kiev that ‘they were the same snipers killing people from
both sides.’” He appears to have received that information from a Maidan leader, physician
Olga Bogomolets, who supposedly claimed that people on both sides were killed by the
same type of bullets.

Then Paet added: “It’s really disturbing that now the new coalition, they don’t want to
investigate exactly what happened.” (The authenticity of the audio has been confirmed by
Estonia.)

Then, there’s the matter of a 10 April 2014 investigation into the sniper fire, conducted by
German TV’s “ARD Monitor,” that Mr. Higgins and Mr. Kramer appear to have ignored.
According to ARD Monitor, “there is this video that appears to show, that the demonstrators
were hit from the back. The man in yellow on this recording goes even further. He was
among the protesters who were on Institute Road for several hours that day. His name is
Mikola, we met up with him at the scene of the events. He tells us that members of the
opposition demonstrators were repeatedly shot in the back.

Mikola: “Yes, on the twentieth, we were shot at from behind, from the Hotel Ukraina, from
the 8th or 9th floor.”

According  to  ARD’s  report,  “[T]he  hotel  on  the  morning  of  February  20  was  firmly  in  the
hands of the opposition. We talk to eyewitnesses from the Hotel Ukraina, journalists, and
opposition  figures.  They all  confirm to  us  on February  20 the hotel  held  by the opposition
was heavily guarded. It would therefore have been very difficult to sneak in a government
sniper.”

ARD then tracked down a radio amateur who had recorded Yanukovych’s snipers talking to
each  other  that  day.  Their  radio  traffic  shows  them  discussing  the  fact  that  someone  is
shooting  at  unarmed  people  –  someone  they  do  not  know.

1st government sniper: “Hey guys, you over there, to the right from the Hotel Ukraina.”

2nd government sniper: “Who shot? Our people do not shoot at unarmed people. ”

1st sniper: “Guys, there sits a spotter aiming at me. Who is he aiming at there – in the
corner? Look! ”

2nd sniper: “On the roof of the yellow building. On top of the cinema, on top of the cinema. ”

1st sniper:” Someone has shot him. But it wasn’t us. ”

2nd sniper:” Miron, Miron, there are even more snipers? And who are they? ”

ARD  then  interviewed  Oleksandr  Lisowoi,  a  doctor  from  Hospital  No.  6  in  Kiev,  who
confirmed that both protesters and government militia forces were shot by the same type of
bullet. According to Dr. Lisowoi, “The wounded we treated had the same type of bullet
wounds, I am now speaking of the type of bullets that we have surgically removed from the
bodies  –  they  were  identical”  Thus,  Dr.  Lisowoi  confirmed what  Estonia’s  Foreign  Minister,
Urmas Paet, had told EU Foreign Policy and Security Policy chief, Catherine Ashton.

But, the failures by Mr. Higgins and Mr. Kramer to examine these reports, even if to dismiss



| 7

them,  pale  in  significance,  when  compared  with  their  failure  to  deal  with  the  most
comprehensive  and  compelling  examination  of  the  sniper  fire  to  date,  Professor  Ivan
Katchanovski’s 29-page scholarly paper titled, “The Snipers Massacre on the Maidan in
Ukraine.”

http://www.academia.edu/8776021/The_Snipers_Massacre_on_the_Maidan_in_Ukraine

Professor Katchanovski presented his paper to a seminar in Ottawa, Canada on 1 October
2014. Thus, Mr. Higgins and Mr. Kramer had plenty of time to digest its contents before
writing the slop that the Timespublished on January 4th.

Like Mr. Higgins and Mr. Kramer, Professor Katchanovski emphasizes the significance of the
sniper fire on February 20. “The massacre of several dozen Maidan protesters on February
20, 2014 was a turning point in Ukrainian politics and a tipping point in the escalating
conflict between the West and Russia over Ukraine” (p. 2).

Unlike Mr. Kramer and Mr. Higgins, however, Professor Katchanovski brings tons of evidence
to his investigation. “Evidence used in this study includes publicly available but unreported,
suppressed, or misrepresented videos and photos of suspected shooters, live statements by
the  Maidan  announcers,  radio  intercepts  of  the  Maidan  snipers,  and  snipers  and
commanders from the special Alfa unit of the Security Service of Ukraine (SBU), ballistic
trajectories, eyewitness reports by both Maidan protesters and government special unit
commanders,  public  statements  by  both  former  and  current  government  officials,  bullets
and weapons used, types of wounds among both protesters and the police, and the track
record of politically motivated misrepresentations by the Maidan politicians of other cases of
violence  during  and  after  the  Euromaidan  and  historical  conflicts.  In  particular,  this  study
examines about 30 gigabytes of intercepted radio exchanges of the Security Service of
Ukraine Alfa unit,  Berkut,  the Internal  Troops,  Omega, and other government agencies
during the entire Maidan protests. These files were posted by a pro-Maidan Ukrainian radio
amateur  on  a  radio  scanners  forum,  but  they  never  were  reported  by  the  media  or
acknowledged by the Ukrainian government” (pp. 2-3).

“The timeline of the massacre with precision to minutes and locations of both the shooters
and the government snipers are established in this study with great certainty based upon
the synchronization of the sound on the main Maidan stage, images, and other sources of
information that independently corroborate each other” (p. 3). For example, although the
current  Ukrainian  government  announced  on  November  19,  2014,  that  its  extensive
investigation produced no evidence of “snipers” in Hotel Ukraina, Professor Katchanovski
has produced evidence of “an announcer on the Maidan stage [who] publicly warned the
protesters about two to three snipers on the pendulum (second from top) floor of the Hotel
Ukraina” (p. 5).

“[A] BBC  video shows a sniper firing at the BBC television crew and the Maidan protesters
from  an  open  window  on  the  pendulum  floor  of  the  hotel  at  10:17  AM,  and
the  BBC  correspondent  identifies  the  shooter  as  having  a  green  helmet  worn  by  Maidan
protesters” (p. 7). And, “In the late afternoon, a speaker on the Maidan stage threatened to
burn the Hotel Ukraina…because of constant reports of snipers in the hotel” (p. 8).

Although  Professor  Katchanovski  admits,  “a  possibility  that  some  protesters,  specifically
armed ones,  including ‘snipers,’  were wounded or  killed by the police fire cannot be ruled
out” (p. 10), unlike Mr. Higgins and Mr. Kramer, he concludes: “Analysis of a large amount of



| 8

evidence in this study suggests that certain elements of the Maidan opposition, including its
extremist far right wing, were involved in the massacre in order to seize power and that the
government investigation was falsified for this reason.” (p. 2)

He adds, “the [Ukrainian] government deliberately denies or ignores evidence of shooters
and spotters in at least 12 buildings occupied by the Maiden side or located in the general
territory held by them during the massacre.” (p. 5) So, too, do Mr. Higgins, Mr. Kramer and
the Times.

Outraged by the Times whitewash of January 4, I immediately emailed the following letter to
the editor:

To the editor:

In their extremely incomplete “investigation by the New York Times into the final hours
of Mr. Yanukovych’s rule,” Andrew Higgins and Andrew E. Kramer do correctly assert
that  “the  shock  created  by  the  bloodshed”  caused  by  sniper  fire  on  the  morning  of
February 20, 2014 “prompted a mass defection by the president’s allies in Parliament
and prodded Mr. Yanukovych to join negotiations with a trio of opposition politicians.”

Unfortunately, this latest Times investigation — like all its reporting since last February
–assumes that Yanukovych’s police killed the protesters (and police!) on the morning of
February 20. Moreover, the Times fails to mention, let alone rebut, a well-known, well-
researched,  and  comprehensive  analysis  by  Ivan  Katchanovski,  which  concludes:
“Analysis of a large amount of evidence in this study suggests that certain elements of
the Maidan opposition,  including its  extremist  far  right  wing were involved in  the
massacre in order to seize power…”

Yet,  if  Professor  Katchanovski  is  correct,  then  the  entire  Times  investigation  is
misdirected.

Consequently, until the Times seriously addresses the issue of the snipers, its reporting
on regime change in Kiev should be viewed with the same skepticism that Times
reporters derisively give to the so-called “Russian propaganda bubble.”

Walter C. Uhler

Needless to say, the Times failed to publish my letter.

The original source of this article is Walter C. Uhler
Copyright © Walter C. Uhler, Walter C. Uhler, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Walter C. Uhler

http://www.walter-c-uhler.com/?p=803
https://www.globalresearch.ca/author/walter-c-uhler
http://www.walter-c-uhler.com/?p=803
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/walter-c-uhler


| 9

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

