Center for Research on Globalizaticn

The New York Times Plays Games with MH-17
Tragedy

By Robert Parry Region: Russia and FSU
Global Research, October 16, 2015 Theme: Media Disinformation, US NATO
Consortium News 15 October 2015 War Agenda

In-depth Report: UKRAINE REPORT

In its single-minded propaganda campaign against Russia, The New York Times has no
interest in irony, but if it had, it might note that some of the most important advances made
by the Dutch Safety Board’s report on the shoot-down of Malaysia Airlines Flight 17 came
because the Russian government declassified sensitive details about its anti-aircraft
weaponry.

The irony is that the Obama administration has steadfastly refused to declassify its
intelligence information on the tragedy, which presumably could answer some of the key
remaining mysteries, such as where the missile was fired and who might have fired it. While
merrily bashing the Russians, the Times has failed to join in demands for the U.S.
government to make public what it knows about the tragedy that killed 298 people on July
17, 2014.

In other words, through its hypocritical approach to this atrocity, the Times has been aiding
and abetting a cover-up of crucial evidence, all the better to score some propaganda points
against the Russ-kies, the antithesis of what an honest news organization would do.

In its editorial on Thursday, The Times also continues to play on the assumed ignorance of
its readers by hyping the fact that the likely weapon, a Buk surface-to-air missile, was
“Russian-made,” which while true, is not probative of which side fired it. Ukraine, a former
Soviet republic, is armed with Russian-made weapons, too.

But that obvious fact is skirted by the Times highlighting in its lead paragraph that the plane
was shot down “by a Russian-made Buk surface-to-air missile,” adding: “Even Russia, which
has spent much of those [past] 15 months generating all kinds of implausible theories that
put the blame ... on Ukraine, and doing its best to thwart investigations, has had to
acknowledge that this is what happened.”

Though some misinformed Times' readers might be duped into finding that sentence
persuasive, the reality is that Russia has long considered it likely that a Buk or other anti-
aircraft missile was involved in downing MH-17. That's why Russia declassified so many
details about its Buk systems for the Dutch investigation - something governments are loath
to do - and the Russian manufacturer issued a report on the likely Buk role last June.

But the Times pretends that the Russians have now been cornered with the truth, writing
that Russia “now argues that the fatal missile was an older model that the Russian armed
forces no longer use, and that it was fired from territory controlled by the Ukrainian


https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2015/10/15/nyt-plays-games-with-mh-17-tragedy/
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
http://www.nytimes.com/2015/10/15/opinion/russias-fictions-on-malaysia-flight-17.html?ref=opinion&_r=0

government.” Yet, much of that information was provided by the Russian missile
manufacturer a long time ago and was the subject of a June press conference.

Blinded by Bias

If the Times editors weren’t blinded by their anti-Russian bias, they also might have noted
that the Dutch Safety Board and the Russian manufacturer of the Buk anti-missile system
are in substantial agreement over the older Buk model type that apparently brought down
MH-17.

Almaz-Antey, the Russian Buk manufacturer, said last June that its analysis of the plane’s
wreckage revealed that MH-17 had been attacked by a “9M38M1 of the Buk M1 system.”
The company’s Chief Executive Officer Yan Novikov said the missile was last produced in
1999.

The Dutch report, released Tuesday, said:

“The damage observed on the wreckage in amount of damage, type of
damage, boundary and impact angles of damage, number and density of hits,
size of penetrations and bowtie fragments found in the wreckage, is consistent
with the damage caused by the 9N314M warhead used in the 9M38 and
9M38M1 BUK surface-to-air missile.”

Also on Tuesday, the manufacturer expanded on its findings saying that the warhead at
issue had not been produced since 1982 and was long out of Russia’s military arsenal, but
adding that as of 2005 there were 991 9M38M1 Buk missiles and 502 9M38 missiles in
Ukraine’s inventory. Company executives said they knew this because of discussions
regarding the possible life-extension of the missiles.

Based on other information regarding how the warhead apparently struck near the cockpit
of MH-17, the manufacturer calculated the missile’s likely flight path and firing location,
placing it in the eastern Ukrainian village of Zakharchenko, a few miles south of route H21
and about four miles southwest of the town of Shakhtars’k, a lightly populated rural part of
Donetsk province that the Russians claim was then under Ukrainian government control.

(]

Calculation by the Buk manufacturer, Almaz-
Antay, showing what it considered the likely
area of the launch that took down Malaysia
Airlines Flight 17.

The area is about three miles west of the 320-square-kilometer zone that the Dutch report
established as the likely area from which the missile was fired. In July 2014, control of that
area was being contested although most of the fighting was occurring about 100 kilometers
to the north, meaning that the southern sector was more poorly defined and open to the
possibility of a mobile system crossing from one side to the other.

Almaz-Antay CEO Novikov said the company’s calculations placed the missile site in
Zakharchenko with “great accuracy,” a possible firing zone that “does not exceed three to
four kilometers in length and four kilometers in width.” However, Ukrainian authorities said


http://www.bbc.com/news/world-europe-32972406
http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/10/4023231.jpg?55ac53

their calculations placed the firing location farther to the east, deeper into rebel-controlled
territory.

Thus, the importance of the U.S. intelligence data that Secretary of State John Kerry claimed
to possess just three days after the plane was shot down. Appearing on NBC's “Meet the
Press” on July 20, 2014, Kerry declared, “we picked up the imagery of this launch. We know
the trajectory. We know where it came from. We know the timing. And it was exactly at the
time that this aircraft disappeared from the radar.”

But the U.S. government has released none of its evidence on the shoot-down. A U.S.
intelligence source told me that CIA analysts briefed the Dutch investigators but under
conditions of tight secrecy. None of the U.S. information was included in the report and
Dutch officials have refused to discuss any U.S. intelligence information on the grounds of
national security.

In the weeks after the shoot-down, | was told by another source briefed by U.S. intelligence
analysts that they had concluded that a rogue element of the Ukrainian government - tied
to one of the oligarchs - was responsible for the attack, while absolving senior Ukrainian
leaders including President Petro Poroshenko and Prime Minister Arseniy Yatsenyuk. But |
wasn’t able to determine whether this U.S. analysis was a consensus or a dissident opinion.

Last October, Der Spiegel reported that German intelligence, the BND, concluded that the
Russian government was not the source of the missile battery - that it had been captured
from a Ukrainian military base - but the BND blamed the ethnic Russian rebels for firing it.
However, a European source told me that the BND’s analysis was not as conclusive as Der
Spiegel had described.

Prior to the MH-17 crash, ethnic Russian rebels in eastern Ukraine were reported to have
captured a Buk system after overrunning a government air base, but Ukrainian authorities
said the system was not operational, as recounted in the Dutch report. The rebels also
denied possessing a functioning Buk system.

Who Has These Buks?

As for whether the 9M38 Buk system is still in the Ukrainian military arsenal, government
officials in Kiev claimed to have sold their stockpile of older Buks to Georgia, but Ukraine
appears to still possess the 9M38 Buk system, based on photographs of Ukrainian weapons
displays. In other words, Ukrainian authorities appear to be lying about this crucial point.

It should be noted, too, that just because Russia no longer deploys the outmoded Buks
doesn’t mean that it might not have some mothballed in warehouses that could be pulled
out and distributed in a sub rosa fashion, although both the Ukrainian rebels and Russian
officials deny this possibility. According to the Ukrainian government, the rebels were only
known to have shoulder-fired “manpads” in July 2014 - and that weapon lacked the range to
destroy a civilian airliner flying at 33,000 feet.

Yet, rather than delve into this important mystery, The New York Times’ editorial simply
repeats the Western “group think” that took shape in the days after the MH-17 tragedy, that
somehow the rebels shot down the plane with a Buk missile supplied by Russia. The other
possibility that the missile was fired by some element of the Ukrainian security forces was
given short-shrift despite the fact that Ukraine had moved some of its Buk batteries into



eastern Ukraine presumably to shoot down possible Russian aircraft incursions.

As described in the Dutch report, this Ukrainian concern was quite real in the days before
the MH-17 shoot-down. On July 16 - just one day before the tragedy - a Ukrainian SU-25
jetfighter was shot down by what Ukrainian authorities concluded was an air-to-air missile
presumably fired by a Russian warplane patrolling the Russia-Ukraine border.

Thus, it would make sense that the Ukrainian air-defense forces would have moved their
Buk batteries close to the border and would have been on the lookout for possible Russian
intruders entering or leaving Ukrainian air space. So, one possibility is that a poorly
organized Ukrainian air-defense force mistook MH-17 for a hostile Russian aircraft high-
tailing it back to Russia and fired.

Another theory that I'm told U.S. intelligence analysts examined was the possibility that a
rogue Ukrainian element - linked to a fiercely anti-Russian oligarch - may have hoped that
President Vladimir Putin’s official plane was in Ukrainian air space en route home from a
state visit to South America. Putin’s jet and MH-17 had very similar markings. But Putin used
a different route and had already landed in Moscow.

(]

A side-by-side comparison of the Russian
presidential jetliner and the Malaysia Airlines
plane.

A third possibility, which I'm told at least some U.S. analysts think makes the most sense,
was that the attack on MH-17 was a premeditated provocation by a team working for a hard-
line oligarch with the goal of getting Russia blamed and heightening Western animosity
toward Putin.

Obama's Secrets

But whatever your preferred scenario - whether you think the Russians or the Ukrainians did
it - the solution to the mystery could clearly benefit from President Barack Obama doing
what Putin has done: declassify relevant intelligence and defense information.

One might think that the Times’ editors would be at the forefront of demanding
transparency from the U.S. government, especially since senior U.S. officials rushed out of
the gate in the days after the tragedy to put the blame on the Russians. Yet, since five days
after the shoot-down, the Obama administration has refused to update or refine its claims.

Earlier this year, a spokesperson for Director for National Intelligence James Clapper told me
that the DNI would not provide additional information out of concern that it might influence
the Dutch investigation, a claim that lacked credibility because the Dutch investigation
began within a day of the MH-17 crash and the DNI issued a sketchy white paper on the
case four days later.

In other words, the initial U.S. rush to judgment already had prejudiced the investigation by
indicating which way the United States, a NATO ally of the Netherlands, wanted the inquiry
to go: blame the Russians. Later, withholding more refined intelligence data also concealed
whatever contrary analyses had evolved within the U.S. intelligence community after Kerry


https://consortiumnews.com/2014/08/08/was-putin-targeted-for-mid-air-assassination/
http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/08/putin-malaysia-planes.jpg?55ac53

and the DNI had jumped to their hasty conclusions.

Yet, The New York Times took note of none of that, simply piling on the Russians again and
hailing a dubious online publication called Bellingcat, which has consistently taken whatever
the U.S. propaganda line is on international incidents and has systematically screwed up key
facts.

In 2013, Bellingcat’s founder Eliot Higgins got the firing location wrong for the sarin gas
attack outside Damascus, Syria. He foisted the blame on Bashar al-Assad’s forces in line
with U.S. propaganda but it turned out that the missile’s range was way too short for his
analysis to be correct. [See Consortiumnews.com’s “The Collapsing Syria-Sarin Case.”]

Then, earlier this year, Higgins fed Australia’s “60 Minutes” program wrong coordinates for
the location of the so-called “Buk-getaway video” in eastern Ukraine. Though the program
treated Higgins’'s analysis as gospel, the images from the video and from the supposed
location clearly didn’t match, leading the program to engage in a journalistic fraud to
pretend otherwise. [See Consortiumnews.com’s “A Reckless Stand-upper on MH-17."]

But the Times’ editorial board simply gushed all over Bellingcat, promoting the Web site as
if it’s a credible source, writing that the Dutch report “is consistent with theories advanced
by the United States and Ukraine as well as evidence collected by the independent
investigative website Bellingcat.com, which hold that the fatal missile was fired from
territory controlled by Russian-backed rebels in eastern Ukraine.”

The Times then distorted the findings of the Buk manufacturer to present them as somehow
contradicted by the Dutch report, which substantially relied on the declassified information
from the manufacturer to reach roughly the same conclusion, that the missile was an older-
model Buk.

However, without irony, the Times writes,

“This fact is not something Russians are likely to learn; Russian television has
presented only the Kremlin's disinformation of what is going on in Ukraine and,
for that matter, Syria. ... Creating an alternative reality has been a big reason
for President Vladimir Putin’s boundless popularity among Russians. He sees no
reason to come clean for the shooting down of the Boeing 777.”

Yet, the actual reality is that Russia has provided much more information and shown much
greater transparency than President Obama and the U.S. government have. The Dutch
report also ignored one of the key questions asked by Russian authorities in the days after
the MH-17 shoot-down: why did Ukraine’s air defense turn on the radar used to guide Buk
missiles?

But the Times remains wedded to its propaganda narrative and doesn’t want inconvenient
facts to get in the way. Rather than demand that Obama “come clean” about what the U.S.
intelligence agencies know about the MH-17 case, the newspaper of record chooses to
mislead its readers about the facts.

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated
Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen
Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com). You



https://consortiumnews.com/2014/04/07/the-collapsing-syria-sarin-case/
https://consortiumnews.com/2015/05/28/a-reckless-stand-upper-on-mh-17/
https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0

also can order Robert Parry’s trilogy on the Bush Family and its connections to various right-
wing operatives for only $34. The trilogy includes America’s Stolen Narrative. For details on
this offer, click here.

The original source of this article is Consortium News
Copyright © Robert Parry, Consortium News, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://consortiumnews.com/2015/06/15/the-bush-dynastys-back-story/
https://consortiumnews.com/2015/10/15/nyt-plays-games-with-mh-17-tragedy/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2015/10/15/nyt-plays-games-with-mh-17-tragedy/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

