
| 1

The Mysterious Laptop Documents: “Evidence” of
Iran Nuclear Weapons Program May Be Fraudulent

By Gareth Porter
Global Research, November 18, 2010
t r u t h o u t 18 November 2010

Region: Middle East & North Africa
In-depth Report: IRAN: THE NEXT WAR?,

Nuclear War

Since 2007, the International Atomic Energy Agency (IAEA) – with the support of the United
States, Israel and European allies UK, France and Germany – has been demanding that Iran
explain a set of purported internal documents portraying a covert Iranian military program
of research and development of nuclear weapons. The “laptop documents,” supposedly
obtained from a stolen Iranian computer by an unknown source and given to US intelligence
in 2004, include a series of drawings of a missile re-entry vehicle that appears to be an
effort to accommodate a nuclear weapon, as well as reports on high explosives testing for
what appeared to be a detonator for a nuclear weapon.

In one report after another, the IAEA has suggested that Iran has failed to cooperate with its
inquiry into that alleged research, and that the agency, therefore, cannot verify that it has
not diverted nuclear material to military purposes.

That issue remains central to US policy toward Iran. The Obama administration says there
can be no diplomatic negotiations with Iran unless Iran satisfies the IAEA fully in regard to
the allegations derived from the documents that it had covert nuclear weapons program.

That position is based on the premise that the intelligence documents that Iran has been
asked to explain are genuine. The evidence now available, however, indicates that they are
fabrications.

The drawings of the Iranian missile warhead that were said by the IAEA to show an intent to
accommodate a nuclear weapon actually depict a missile design that Iran is now known to
have already abandoned in favor of an improved model by the time the technical drawings
were allegedly made. And one of the major components of the purported Iranian military
research program allegedly included a project labeled with a number that turns out to have
been assigned by Iran’s civilian nuclear authority years before the covert program is said to
have been initiated.

The former head of the agency’s safeguards department, Olli Heinonen, who shaped its
approach  to  the  issue  of  the  intelligence  documents  from 2005  and  2010,  has  offered  no
real explanation for these anomalies in recent interviews with Truthout.

These telltale indicators of fraud bring into question the central pillar of the case against
Iran and raise more fundamental questions about the handling of the Iranian nuclear issue
by the IAEA, the United States and its key European allies.

Drawings of the Wrong Missile Warhead

https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
http://truth-out.org
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/iran-the-next-war
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/nuclear-war


| 2

In mid-July 2005, in an effort to get the IAEA fully behind the Bush administration’s effort to
refer the Iranian nuclear dossier to the United Nations Security Council, Robert Joseph, US
undersecretary  of  state  for  arms  control  and  international  security,  made  a  formal
presentation on the purported Iranian nuclear weapons program documents to the agency’s
leading  officials  in  Vienna.  Joseph  flashed  excerpts  from  the  documents  on  the  screen,
giving special attention to the series of technical drawings or “schematics” showing 18
different  ways  of  fitting  an  unidentified  payload  into  the  re-entry  vehicle  or  “warhead”  of
Iran’s medium-range ballistic missile, the Shahab-3.

When IAEA analysts were allowed to study the documents, however, they discovered that
those schematics were based on a re-entry vehicle that the analysts knew had already been
abandoned by the Iranian military in favor of a new, improved design. The warhead shown
in the schematics had the familiar “dunce cap” shape of the original North Korean No Dong
missile, which Iran had acquired in the mid-1990s, as former IAEA Safeguards Department
Chief Olli  Heinonen confirmed to this writer in an interview on November 5. But when Iran
had flight tested a new missile in mid-2004, it did not have that dunce cap warhead, but a
new “triconic” or “baby bottle” shape, which was more aerodynamic than the one on the
original Iranian missile.

The laptop documents had depicted the wrong re-entry vehicle being redesigned.

When I asked Heinonen, now a senior fellow at Harvard University’s Belfer Center, why
Iran’s purported secret nuclear weapons research program would redesign the warhead of a
missile that the Iranian military had already decided to replace with an improved model, he
suggested that the group that had done the schematics had no relationship with the Iranian
missile program. “It  looks from that information that this  group was working with this
individual,”  said Heinonen,  referring to Dr.  Mohsen Fakrizadeh,  the man named in the
documents as heading the research program. “It was not working with the missile program.”

Heinonen’s claim that the covert nuclear weapon program had no link to the regular missile
program is not supported by the intelligence documents themselves. The IAEA describes
what is purported to be a one-page letter from Fakrizadeh to the Shahid Hemat Industrial
Group dated March 3, 2003, “seeking assistance with the prompt transfer of data” for the
work on redesigning the re-entry vehicle.

Shahid Hemat, which is part of the Iranian military’s Defense Industries Organization, was
involved  in  testing  the  engine  for  the  Shahab-3  and,  in  particular,  in  working  on
aerodynamic properties and control systems for Iranian missiles, all of which were reported
in the US news media. “Project 11” was the code name given to the purported re-entry
vehicle project.

Heinonen also suggested that the program’s engineers could have been ordered to redesign
the older Shahab-3 model before the decision was made by the missile program to switch to
a newer model and that it couldn’t change its work plan once it was decided.

However, according to Mike Elleman, lead author of the most authoritative study of the
Iranian missile program thus far, published by the London-based International Institute for
Strategic Studies (IISS) last May, Iran introduced the major innovations in the design of the
medium-range missile, including a longer, lighter airframe and the new warhead shape, over
a period of two to five years. Elleman, told me in an interview that the redesign of the re-
entry vehicle must have begun in 2002 at the latest.

http://www.iiss.org/publications/strategic-dossiers/irans-ballistic-missile-capabilities/?locale=en


| 3

The schematics  on the laptop documents’  redesigned warhead were dated March-April
2003, according to the IAEA report of May 2008.

Heinonen’s explanation assumes that the Iranian military ordered an engineer to organize a
project to redesign the warhead on its intermediate-range ballistic missile to accommodate
a nuclear payload, but kept the project in the dark about its plans to replace the Shahab-3
with a completely new and improved model.

That assumption appears wholly implausible, because the reason for the shift to the new
missile, according to the IISS study, was that the Shahab-3, purchased from North Korea in
the early to mid-1990s, had a range of only 800 to 1,000 km, depending on the weight of
the payload. Thus, it was incapable of reaching Israel. The new missile, later named the
Ghadr-1, could carry a payload of conventional high-explosives 1,500 to 1,600 kilometers,
bringing Israel within the reach of an Iranian missile for the first time.

The missile  warhead anomaly  is  a  particularly  telling  sign of  fraud,  because someone
intending to fabricate such technical drawings of a re-entry vehicle could not have known
that Iran had abandoned the Shahab-3 in favor of the more advanced Ghadr-1 until after
mid-August 2004. As the IISS study points out, the August 11, 2004, test launch was the first
indication  to  the  outside  world  that  a  new missile  with  a  triconic  warhead had  been
developed. Before that test, Elleman told me, “No information was available that they were
modifying the warhead.”

After that test, however, it would have been too late to redo the re-entry vehicle studies,
which would have the biggest impact on news media coverage and political opinion.

Iranian statements about the Shahab-3 missile would have been misleading for anyone
attempting to fabricate these schematics. The IISS study recalls that Iran had said in early
2001 that the Shahab-3 had entered “serial production” and declared in July 2003 that it
was “operational.” The IISS study observes, however, that the announcement came only
after the US invasion of Iraq, when Iran felt an urgent need to claim an operational missile
capability.  The study says  it  is  “very  dubious”  that  the missile  was ever  produced in
significant numbers.

Skepticism and Resistance at the IAEA

A second inconsistency between the laptop documents and the established facts emerged
only in 2008. At a briefing for IAEA member states in February 2008, Heinonen displayed an
organization chart of the purported research program, showing a “Project 5” with two sub-
projects:  “Project  5/13”  for  uranium  conversion  and  “Project  5/15”  for  uranium  ore
processing. Kimia Maadan, a private Iranian firm, is shown to be running “Project 5.”

One of the key documents in the collection, a one-page flow sheet for a uranium-conversion
process, dated May 2003, with Kimia Maadan’s name on it, is marked “Project 5/13.”

Bush administration hardliners and the IAEA safeguard department had been convinced in
the 2004-2005 period that Kimia Maadan was a front for the Iranian military. In a 2005
report,  the  IAEA  questioned  how that  company,  with  such  “limited  experience  in  ore
processing,” could have established an ore processing plant at Gchine in such a short time
from 2000 to mid-2001 on its own.

http://www.isis-online.org/publications/iran/IAEA_Briefing_Weaponization.pdf
http://www.iaea.org/Publications/Documents/Board/2005/gov2005-67.pdf


| 4

But in January 2008, Iran provided documents to the IAEA showing that Kimia Maadan had
actually been created by the civilian Atomic Energy Organization of Iran (AEOI) in 2000
solely to carry out a contract to design, build and put into operation an ore-processing
facility.  The  documents  also  established  that  the  firm’s  core  staff  consisted  entirely  of
experts  who  had  previously  worked  for  AEOI’s  Ore  Processing  Center  and  that  the
conceptual design and other technical information had been provided to Kimia Maadan by
AEOI.

But the most explosive new evidence provided by Iran showed that the code number of
“Project  5/15”  on ore  processing,  supposedly  assigned by the Iranian military’s  secret
nuclear weapon research program, had actually been assigned by the AEOI more than two
years before the purported nuclear weapons program had been started. In the context of
the documents on Kimia Maadan’s relationship with AEOI, the IAEA report of February 2008
acknowledged, “A decision to construct a UOC [uranium ore concentration] plant at Gchine,
known as ‘project 5/15,’ was made August 25, 1999.”

An unpublished paper by the IAEA safeguards department, leaked to the media and the
Washington,  DC-based  Institute  for  Science  and  International  Security  (ISIS)  in  2009,
identified  early  2002  as  the  formal  beginning  of  what  it  called  the  Iranian  military’s
“warhead  development  program.”

Asked about this contradiction, Heinonen told me he couldn’t answer the question, because
he did not recall the specific dates involved.

After  the  IAEA  had  acquired  that  new  evidence  of  fraud  in  January  2008,  an  IAEA  official
familiar  with  the  internal  debate  inside  the  agency  told  me  that  some  IAEA  officials  had
demanded that the agency distance itself publicly from the intelligence documents. But
IAEA reports made no concession to those demands. Instead, beginning with the May 2008
report, the agency began to use language implying that the documents were considered
reliable.

Behind  the  scenes,  a  conflict  was  about  to  boil  over  between  Heinonen  and  then  IAEA
Director General Mohammed ElBaradei, who was skeptical about the authenticity of the
laptop  documents  and  refused  to  give  them  any  official  IAEA  endorsement.  In  late  2008,
Heinonen began pushing ElBaradei to approve publication of his department’s favorable
assessment of the intelligence documents, which concluded that Iran had done research and
development on nuclear weapons components and speculated that it was continuing to do
so.

But ElBaradei refused to do so and in August 2009, diplomats from the UK, France and
Germany, who were supporting Heinonen’s view of the documents, leaked to Reuters and
The Associated Press that, for nearly a year, ElBaradei had been suppressing “credible”
evidence of Iran’s covert work on nuclear weapons.

ElBaradei  responded to those political  pressures to  publish the safeguards department
speculative study in an interview with The Hindu on October 1, 2009, in which he declared,
“The IAEA is not making any judgment at all whether Iran even had weaponisation studies
before because there is a major question of authenticity of the documents.”

Evidence of Israel’s Role

http://www.iaea.org/Publications/Documents/Board/2008/gov2008-4.pdf
http://www.iaea.org/Publications/Documents/Board/2008/gov2008-4.pdf
http://www.isis-online.org/publications/iran/IAEA_info_3October2009.pdf
http://uk.reuters.com/article/idUKN2052011920090820
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3764997,00.html
http://www.iaea.org/NewsCenter/Transcripts/2009/hindu011009.html


| 5

The origin of the laptop documents may never be proven conclusively, but the accumulated
evidence points to Israel as the source. As early as 1995, the head of the Israel Defense
Forces’  military  intelligence  research  and  assessment  division,  Yaakov  Amidror,  tried
unsuccessfully  to  persuade  his  American  counterparts  that  Iran  was  planning  to  “go
nuclear.” By 2003-2004, Mossad’s reporting on the Iranian nuclear program was viewed by
high-ranking CIA officials  as  an effort  to  pressure the Bush administration into considering
military action against Iran’s nuclear sites, according to Israeli sources cited by a pro-Israeli
news service.

In the summer of 2003, Israel’s international intelligence agency, Mossad, had established
an  aggressive  program  aimed  at  exerting  influence  on  the  Iran  nuclear  issue  by  leaking
alleged intelligence to governments and the news media, as Israeli officials acknowledged to
journalists  Douglas  Frantz  and Catherine  Collins.  According  to  the  book,  “The  Nuclear
Jihadist,”  as  part  of  the  program,  Mossad  sometimes  passed  on  purported  Iranian
documents supposedly obtained by Israeli spies inside Iran.

German sources have suggested that the intelligence documents were conveyed to the US
government,  directly or indirectly,  by a group that had been collaborating closely with
Mossad.  Soon after  Secretary  of  State  Colin  Powell  made the  existence of  the  laptop
documents public in November 2004, Karsten Voight, the coordinator of German-American
cooperation in the German Foreign Ministry, was quoted in The Wall Street Journal as saying
that they had been transferred by an Iranian “dissident group.” A second German source
familiar with the case was even more explicit. “I can assure you,” the source told me in
2007, “that the documents came from the Iranian resistance organization.” That was a
reference to the Mujahideen-E-Khalq (MEK), also known as the People’s Mujahideen of Iran,
the  armed Iranian  exile  group designated as  a  terrorist  organization  by  the  US State
Department.

The National Council of Resistance in Iran (NCRI), the political arm of the MEK, was generally
credited by the news media with having revealed the existence of  the Iranian nuclear
facilities at Natanz and Arak in an August 2002 press conference in Washington, DC. Later,
however, IAEA, Israeli and Iranian dissident sources all said that the NCRI had gotten the
intelligence on the sites from Mossad.

An IAEA official told Seymour Hersh that the Israelis were behind the revelation of the sites
and two journalists from Der Spiegel reported the same thing. So did an adviser to an
Iranian monarchist group, speaking to a writer for The New Yorker. That episode was not
isolated, but was part of a broader pattern of Israeli cooperation with the MEK in providing
intelligence  intended  to  influence  the  CIA  and  the  IAEA.  Israeli  authors  Melman  and
Javadanfar, who claimed to have good sources in Mossad, wrote in their 2007 book that
Israeli  intelligence  had  “laundered”  intelligence  to  the  IAEA by  providing  it  to  Iranian
opposition groups, especially the NCRI.

Israeli  officials  also  went  to  extraordinary  lengths  to  publicize  the  story  of  covert  Iranian
experiments on a key component of a nuclear weapon, which was one of messages the
intelligence  documents  conveyed.  As  a  result  of  satellite  intelligence  brought  to  the
attention of the IAEA in 2004 by Undersecretary of State John Bolton, the IAEA requested
two separate  investigations  at  the  main  Iran  military  research  center  at  Parchin.  The
investigations, in January 2005 and November 2005, were aimed at examining the charge
that Iran was using facilities at Parchin to test high explosives used in the detonation of a
nuclear  weapon.  In  each  investigation,  the  IAEA  investigators  were  allowed  complete

http://www.jcpa.org/JCPA/Templates/ShowPage.asp?DBID=1&TMID=111&LNGID=1&FID=376&PID=0&IID=2053
http://www.jonathanpollard.org/2004/090104b.htm
http://www.jonathanpollard.org/2004/090104b.htm
http://www.amazon.com/Nuclear-Jihadist-Dangerous-Secrets-Stopped/dp/0446199575
http://www.amazon.com/Nuclear-Jihadist-Dangerous-Secrets-Stopped/dp/0446199575
http://www.iranvajahan.net/cgi-bin/news.pl?l=en&y=2004&m=11&d=22&a=5
http://books.google.com/books?id=VWHv-M3zWmwC&printsec=frontcover&dq=chain+of+command&source=bl&ots=sW8oa3_q4W&sig=oTSqXjPzDN1vCl-LGPRmXUkFddE&hl=en&ei=GQHCTObbNsP-8Aat45HtBA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CDIQ6AEwAQ#v=onepage&q&f=false
http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,701109,00.html
http://www.newyorker.com/archive/2006/03/06/060306fa_fact_bruck
http://www.amazon.com/Nuclear-Sphinx-Tehran-Mahmoud-Ahmadinejad/dp/0786718870
http://www.newyorker.com/archive/2006/11/27/061127fa_fact
http://www.iaea.org/Publications/Documents/Board/2005/gov2005-67.pdf
http://www.iaea.org/Publications/Documents/Board/2005/gov2005-87.pdf


| 6

freedom to search and take environmental samples at any five buildings in the complex and
their  surroundings.  But  they  failed  to  find  any  evidence  of  any  Iranian  nuclear  weapons-
related experiments.

At that point, Israeli intelligence came up with a new story. Hersh reported  that, earlier in
2006, Mossad had given the CIA an intelligence report – purportedly from one of its agents
inside Iran – claiming that the Iranian military had been “testing trigger mechanisms” for a
nuclear  weapon.  The  experiment  supposedly  involved  simulating  a  nuclear  explosion
without using any nuclear material, so that it could not be detected by the IAEA. But there
were  no  specifics  on  which  to  base  an  IAEA  investigation  –  no  test  site  specified  and  no
diagrams – and CIA officials told Hersh they could not learn anything more about the identity
of the alleged Israeli agent.

The CIA evidently did not regard the Israeli  claim as credible, because the intelligence
community issued a National Intelligence Estimate (NIE) in late 2007, which said that Iran
had ended all work on nuclear weapons in 2003 and had not restarted it. Israel expressed
dismay at the US intelligence estimate, but Israeli officials admitted that the official position
that Iran was still working actively on a nuclear weapon was based on an assumption rather
than any hard evidence.

Israel  encountered yet  another  problem in  its  effort  to  promote the covert  Iranian nuclear
weapon narrative. The IAEA analysts doubted that Iran would be able to develop a nuclear
weapon small enough to fit into the missile it had tested in 2004 without foreign assistance,
as David Albright, former IAEA contract officer and director of the Institute for Science and
International Security, wrote in a letter to The New York Times in November 2005.

Sometime between February and May, however, yet another purported Iranian document
conveniently materialized that addressed the problem of the US NIE and the “small bomb”
issue noted by Albright. The document was a long, Farsi-language report purporting to be
about the testing of a system to detonate high explosives in hemispherical arrangement.
Based on the new document, the IAEA safeguard department concluded that the “implosion
system” on which it  assumed Iran was working “could be contained within  a  payload
container believed to be small enough to fit into the re-entry body chamber of the Shahab-3
missile.”

The document was given to the IAEA by a “Member State,” which was not identified in the
leaked excerpts from an unpublished IAEA report describing it. But Albright, who knows
Heinonen well,  told me in a September 2008 interview, that the state in question was
“probably Israel.”

The day before the Reuters and Associated Press stories attacking ElBaradei over his refusal
to publish the report appeared in August 2009, the Israeli daily Haaretz reported that Israel
“has been striving to pressure the IAEA through friendly nations and have it release the
censored annex.” The operation was being handled by the director general of the Israel
Atomic Energy Commission and the Foreign Ministry, according to the report. The Israeli
objective,  Haaretz  reported,  was  to  “prove  that  the  Iranian  effort  to  develop  nuclear
weapons is continuing, contrary to the claims that Tehran stopped its nuclear program in
2003.”

Rethinking the Case Against Iran 

http://www.newyorker.com/archive/2006/11/27/061127fa_fact
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3483116,00.html
http://lewis.armscontrolwonk.com/archive/858/sanger-hypes-the-laptop
http://www.isis-online.org/publications/iran/IAEA_info_3October2009.pdf
http://www.isis-online.org/publications/iran/IAEA_info_3October2009.pdf
http://www.haaretz.com/print-edition/news/sources-un-watchdog-hiding-evidence-on-iran-nuclear-program-1.282217


| 7

Once the intelligence documents that have been used to indict Iran as plotting to build
nuclear weapons are discounted as fabrications likely perpetrated by a self-interested party,
there is no solid basis for the US policy of trying to coerce Iran into ending all uranium
enrichment. And there is no reason for insisting that Iran must explain the allegations in
those documents to the IAEA as a condition for any future US-Iran negotiations.

News coverage of the purported intelligence documents over the past few years has created
yet another false narrative that distorts public discourse on the subject. Almost entirely
ignored is  the possibility  that  the real  aim of  Iran’s  nuclear  program is  to maintain a
bargaining chip with the United States, and to have a breakout capability to serve as a
deterrent to a US or Israeli attack on Iran.

The evidence that documents at the center of the case for a covert Iranian nuclear weapons
program are fraudulent suggests the need for a strategic reset on Iran policy. It raises both
the possibility and the need for serious exploration of a diplomatic solution for the full range
of issues dividing the two countries, which is the only sensible strategy for ensuring that Iran
stays a non-nuclear state.

The original source of this article is t r u t h o u t
Copyright © Gareth Porter, t r u t h o u t, 2010

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Gareth Porter

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://truth-out.org
https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
http://truth-out.org
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

