Center for Research on Globalizaticn

The Media Refutes its Own Lies: After 1,379 Days,
NYT Corrects Bogus Claim that Iran ‘Sponsored’
9/11

By Adam Johnson Region: Middle East & North Africa, USA
Global Research, July 12, 2017 Theme: Media Disinformation, Terrorism
FAIR 6 July 2017 In-depth Report: IRAN: THE NEXT WAR?

In its reporting on a dubious lawsuit alleging Iranian meta-involvement in 9/11, the New
York Times badly misunderstood the case and maintained for more than three years, in the
paper of record, that the government of Iran “sponsored” the September 11, 2001, attacks.
The belated correction, issued late Wednesday night on two widely spaced articles on the
topic, unceremoniously noted that Iran did not, in fact, help commit the 9/11 attacks.

The correction came after a report about a lawsuit last week mistakenly claimed that Iran
sponsored 9/11, something that had not been alleged in the suit. The article
(6/29/17,archived) originally read:

The government has agreed to distribute proceeds from the building’s sale,
which could bring as much as $1 billion, to the families of victims of Iranian-
sponsored terrorist attacks, including the September 11 attacks.

That 9/11 was an “Iranian-sponsored terrorist attack” is a spectacular claim, and one that
would radically alter the official narrative of 9/11, just casually thrown into an article by
the Times. In fact, it isn't even something the lawsuit alleged. The case in question was a
class action lawsuit for families of all terrorism victims, and since Iran was a “state sponsor
of terrorism,” they were held generically responsible. (The US State Department maintains
that Iran is a “state sponsor of terrorism” chiefly because of its support for militant groups
like Hezbollah and Iraq’s Kata'ib Hizballah, whose attacks have been mainly directed at
other combatants.)

Even if this had been what the lawsuit was alleging, it's remarkable that reporter Vivian
Wang simply took this as fact: No “alleged,” no “lawsuit claims”—Iran’s guilt was simply
asserted. And that assertion stood for a week until someone, evidently, got word it was
grossly wrong. Late Wednesday night (6/29/17, correction updated 7/5/17),
the Times quietly added this correction to the piece:

Correction: July 6, 2017 An article on Friday about a jury’s decision to let the
federal government seize a Midtown Manhattan skyscraper it says is controlled
by Iran overstated Iran’s responsibility for the September 11 attacks. While a
federal court found that Iran had some culpability for the September
11 attacks as a state sponsor of terrorism, it has not been established
that Iran sponsored the attacks, which were planned and executed by
Al Qaeda. (A similar error occurred in a September 25, 2013, article in


https://www.globalresearch.ca/author/adam-johnson
http://fair.org/home/after-1379-days-nyt-corrects-bogus-claim-iran-sponsored-911/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/9-11-war-on-terrorism
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/iran-the-next-war
https://web.archive.org/web/20170630191036/https://www.nytimes.com/2017/06/29/nyregion/650-fifth-avenue-iran-terrorism.html
https://web.archive.org/web/20170630191036/https://www.nytimes.com/2017/06/29/nyregion/650-fifth-avenue-iran-terrorism.html
http://www.foxnews.com/us/2016/07/20/federal-court-strikes-down-seizure-nyc-skyscraper-believed-to-be-owned-by-iran.html
https://www.state.gov/j/ct/rls/crt/2015/257520.htm
https://www.state.gov/j/ct/rls/other/des/143209.htm
https://www.nytimes.com/2017/06/29/nyregion/650-fifth-avenue-iran-terrorism.html
https://www.nytimes.com/2017/06/29/nyregion/650-fifth-avenue-iran-terrorism.html

the Times.)

It's as if the editors at the Times just got the memo about who was responsible for 9/11.
But the week it took to correct this massive error was nothing compared to the close to four
years it took to update the very same claim the paper made in September 2013. The
original article, by Julie Satow (9/26/13, original archived), read:

Proceeds from a sale would probably be used to pay some of the $6 billion in
damages claimed by family members of victims of Iranian-sponsored
terrorism, including victims of the 9/11 attacks.

This article, published in the first year of Obama’s second term, finally got corrected this
week (9/26/13, correction updated 7/5/17), with basically the same correction that ran on
last week’s story:

Correction: July 5, 2017 An article on Sept. 25, 2013, about the federal
government’s efforts to seize a Midtown Manhattan skyscraper it says is
controlled by Iran overstated Iran’s responsibility for the September 11
attacks. While a federal court found that Iran had some culpability for
the September 11 attacks as a state sponsor of terrorism, it has not
been established that Iran sponsored the attacks, which were planned
and executed by Al Qaeda.

The corrections, belated as they were, minimized the defamation of the original articles in a

lawyerly manner, conceding only that “it has not been established that Iran sponsored the
attacks.” It has also not been established that Israel or Saudi Arabia or the Bush
administration sponsored 9/11, but imagine the New York Times framing allegations
against those actors this way. It's unthinkable but, because Iran is an Official Enemy of the
United States, it is not subject to the same editorial standards as those in good standing
with the US State Department.

A

u.s. (rock solid, smoking gun evidence)

Western
Europe

Gulf
Monarchies

Editorial
standards
Cuba

Russia

Venezuela

Palestine
Iran
North Korea
(pretty much make up whatever you want)
2

US Official Enemies ranking

Source: FAIR


https://web.archive.org/web/20130926215307/nytimes.com/2013/09/25/realestate/commercial/with-judges-ruling-seizure-of-650-fifth-avenue-grinds-on.html
http://www.nytimes.com/2013/09/25/realestate/commercial/with-judges-ruling-seizure-of-650-fifth-avenue-grinds-on.html
http://www.nytimes.com/2013/09/25/realestate/commercial/with-judges-ruling-seizure-of-650-fifth-avenue-grinds-on.html

Per the North Korea Law of Journalism—which states that “editorial standards are inversely
proportional to a country’s enemy status”—the Times can casually smear Iran as
sponsoring the deadliest act of terror on US soil, and it’s not taken seriously by anyone. Just
thrown into an article, forgotten about and only corrected—with no special note by the
paper—almost four years later.

One would be curious what the New York Times public editor would say about such a
glaring error but the paper eliminated the position a month ago (FAIR.org, 6/1/17). Perhaps
the Times’' in-house media analyst, Jim Rutenberg, who spends much of his time hand-
wringing over “fake news” and RT, could spare a column on how this happened. This is
unlikely, since with an Official Enemy, no amount of libel—no matter how egregious—merits
a meaningful response from the paper of record.

Adam Johnson is a contributing analyst for FAIR.org.

The original source of this article is FAIR
Copyright © Adam Johnson, FAIR, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Adam Johnson

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://lh6.googleusercontent.com/JmvkCxmgQEO3db2mxRs-U99jn_DUcCxHMBaJcBSPlSh--YRMw7q8t65MCoYzSLtu-Xu0vJgHfg3G7zvmepfQZwSvZEzHO6x-gPDQK8MZK65OlKtV8gWgYjWxOAPxn3jRHseQxi8_
http://fair.org/home/killing-the-public-editor-nyt-deals-another-blow-to-the-publics-trust/
https://www.nytimes.com/2017/05/24/business/media/seth-rich-fox-news-sean-hannity.html?rref=collection%2Fbyline%2Fjim-rutenberg
https://www.nytimes.com/2017/04/16/business/media/vladimir-putin-moscow-press-trump.html?rref=collection%2Fbyline%2Fjim-rutenberg&action=click&contentCollection=undefined&region=stream&module=stream_unit&version=latest&contentPlacement=26&pgtype=collection
http://fair.org/home/after-1379-days-nyt-corrects-bogus-claim-iran-sponsored-911/
https://www.globalresearch.ca/author/adam-johnson
http://fair.org/home/after-1379-days-nyt-corrects-bogus-claim-iran-sponsored-911/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/adam-johnson
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

