Center for Research on Globalizaticn

The Lost Journalistic Standards of Russia-gate

By Robert Parry Region: Europe, Russia and FSU, USA
Global Research, November 21, 2017 Theme: Media Disinformation, US NATO
Consortium News 20 November 2017 War Agenda

A danger in both journalism and intelligence is to allow an unproven or seriously disputed
fact to become part of the accepted narrative where it gets widely repeated and thus
misleads policymakers and citizens alike, such as happened during the run-up to war with
Iraq and is now recurring amid the frenzy over Russia-gate.

For instance, in a Russia-gate story on Saturday, The New York Times reported as flat fact
that a Kremlin intermediary “told a Trump campaign aide, George Papadopoulos, that the
Russians had ‘dirt” on Mr. Trump’s rival, Hillary Clinton, in the form of ‘thousands of emails.””
The Times apparently feels that this claim no longer needs attribution even though it
apparently comes solely from the 32-year-old Papadopoulos as part of his plea bargain over
lying to the FBI.

Beyond the question of trusting an admitted liar like Papadopoulos, his supposed Kremlin
contact, professor Joseph Mifsud, a little-known academic associated with the University of
Stirling in Scotland, denied knowing anything about Democratic emails.

2 i=Image: The New York Times building in Manhattan.
(Photo credit: Robert Parry)

In an interview with the U.K. Daily Telegraph, Mifsud acknowledged meeting with
Papadopoulos but disputed having close ties to the Kremlin and rejected how Papadopoulos
recounted their conversations. Specifically, he denied the claim that he mentioned emails
containing “dirt” on Clinton.

Even New York Times correspondent Scott Shane noted late last month - after the criminal
complaint against Papadopoulos was unsealed - that “A crucial detail is still missing:
Whether and when Mr. Papadopoulos told senior Trump campaign officials about Russia’s
possession of hacked emails. And it appears that the young aide’s quest for a deeper
connection with Russian officials, while he aggressively pursued it, led nowhere.”


https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2017/11/20/the-lost-journalistic-standards-of-russia-gate/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.nytimes.com/2017/11/17/us/politics/trump-russia-kushner.html?_r=0
https://www.justice.gov/file/1007346/download
https://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2017/11/IMG_1605-300x225.jpg
http://www.telegraph.co.uk/news/2017/10/30/revealed-london-professor-centre-trumprussia-inquiry-says-have/
https://www.nytimes.com/2017/10/30/us/politics/trump-russia-mueller-indictment.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&clickSource=story-heading&module=b-lede-package-region&region=top-news&WT.nav=top-news&_r=0

Shane added,

“the court documents describe in detail how Mr. Papadopoulos continued to
report to senior campaign officials on his efforts to arrange meetings with
Russian officials, ... the documents do not say explicitly whether, and to whom,
he passed on his most explosive discovery - that the Russians had what they
considered compromising emails on Mr. Trump’s opponent.

“I.D. Gordon, a former Pentagon official who worked for the Trump campaign
as a national security adviser [and who dealt directly with Papadopoulos] said
he had known nothing about Mr. Papadopoulos’ discovery that Russia had
obtained Democratic emails or of his prolonged pursuit of meetings with
Russians.”

Missing Corroboration

But the journalistic question is somewhat different: why does the Times trust the
uncorroborated assertion that Mifsud told Papadopoulos about the emails — and trust the
claim to such a degree that the newspaper would treat it as flat fact? Absent corroborating
evidence, isn't it just as likely (if not more likely) that Papadopoulos is telling the
prosecutors what he thinks they want to hear?

Image: Former Trump foreign policy adviser George Papadopoulos.

If the prosecutors working for Russia-gate independent counsel Robert Mueller had direct
evidence that Mifsud did tell Papadopoulos about the emails, you would assume that they
would have included the proof in the criminal filing against Papadopoulos, which was made
public on Oct. 30.

Further, since Papadopoulos was peppering the Trump campaign with news about his
Russian outreach in 2016, you might have expected that he would include something about
how helpful the Russians had been in obtaining and publicizing the Democratic emails.

But none of Papadopoulos’s many emails to Trump campaign officials about his Russian
contacts (as cited by the prosecutors) mentioned the hot news about “dirt” on Clinton or the
Russians possessing “thousands of emails.” This lack of back-up would normally raise
serious doubts about Papadopoulos’s claim, but - since Papadopoulos was claiming


https://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2017/11/171030-george-papadopoulos-se-1126a_f53dfeab76b2f5dfd9868fb5f2ac7a4c-222x300.jpg

something that the prosecutors and the Times wanted to believe - reasonable skepticism
was swept aside.

What the Times seems to have done is to accept a bald assertion by Mueller’'s prosecutors
as sufficient basis for jumping to the conclusion that this disputed claim is undeniably true.
But just because Papadopoulos, a confessed liar, and these self-interested prosecutors claim
something is true doesn’t make it true.

Careful journalists would wonder, as Shane did, why Papadopoulos who in 2016 was
boasting of his Russian contacts to make himself appear more valuable to the Trump
campaign wouldn’t have informed someone about this juicy tidbit of information, that the
Russians possessed “thousands of emails” on Clinton.

Yet, the prosecutors’ statement regarding Papadopoulos’s guilty plea is strikingly silent on
corroborating evidence that could prove that, first, Russia did possess the Democratic
emails (which Russian officials deny) and, second, the Trump campaign was at least
knowledgeable about this core fact in the support of the theory about the campaign’s
collusion with the Russians (which President Trump and other campaign officials deny).

Of course, it could be that the prosecutors’ “fact” will turn out to be a fact as more evidence
emerges, but anyone who has covered court cases or served on a jury knows that
prosecutors’ criminal complaints and pre-trial statements should be taken with a large grain
of salt. Prosecutors often make assertions based on the claim of a single witness whose
credibility gets destroyed when subjected to cross-examination.

That is why reporters are usually careful to use words like “alleged” in dealing with
prosecutors’ claims that someone is guilty. However, in Russia-gate, all the usual standards
of proof and logic have been jettisoned. If something serves the narrative, no matter how
dubious, it is embraced by the U.S. mainstream media, which - for the past year - has taken
a lead role in the anti-Trump “Resistance.”

A History of Bias

This tendency to succumb to “confirmation bias,” i.e., to believe the worst about some
demonized figure, has inflicted grave damage in other recent situations as well.

G

UNITED STATES

Image: Secretary of State Colin Powell addressed the
United Nations on Feb. 5. 2003, citing satellite photos which supposedly proved that Irag had WMD, but
the evidence proved bogus.

One example is described in the Senate Intelligence Committee’s 2006 study of the false
| 3


https://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2017/11/powell-un-300x226.jpg
https://www.intelligence.senate.gov/sites/default/files/publications/109330.pdf

intelligence that undergirded the case for invading Iraq in 2003. That inquiry discovered that
previously discredited WMD claims kept reemerging in finished U.S. intelligence analyses as
part of the case for believing that Irag was hiding WMD.

In the years before the Iraq invasion, the U.S. government had provided tens of millions of
dollars to Iraqi exiles in the Iragi National Congress, and the INC, in turn, produced a steady
stream of “walk-ins” who claimed to be Iragi government “defectors” with knowledge about
Saddam Hussein’s secret WMD programs.

Some U.S. intelligence analysts — though faced with White House pressure to accept this
“evidence” — did their jobs honestly and exposed a number of the “defectors” as paid liars,
including one, who was identified in the Senate report as “Source Two,” who talked about
Iraq supposedly building mobile biological weapons labs.

CIA analysts caught Source Two in contradictions and issued a “fabrication notice” in May
2002, deeming him “a fabricator/provocateur” and asserting that he had “been coached by
the Iraqi National Congress prior to his meeting with western intelligence services.”

But the Defense Intelligence Agency never repudiated the specific reports that were based
on Source Two’s debriefings. Source Two also continued to be cited in five CIA intelligence
assessments and the pivotal National Intelligence Estimate in October 2002, “as
corroborating other source reporting about a mobile biological weapons program,” the
Senate Intelligence Committee report said.

Thus, Source Two became one of four human sources referred to by Secretary of State Colin
Powell in his United Nations speech on Feb. 5, 2003, making the case that Iraq was lying
when it insisted that it had ended its WMD programs. (The infamous “Curve Ball” was
another of these dishonest sources.)

Losing the Thread

After the U.S. invasion and the failure to find the WMD caches, a CIA analyst who worked on
Powell’s speech was asked how a known “fabricator” (Source Two) could have been used for
such an important address by a senior U.S. government official. The analyst responded, “we
lost the thread of concern as time progressed | don’t think we remembered.”

Image: Washington Post’s editorial page editor Fred Hiatt.

A CIA supervisor added, “Clearly we had it at one point, we understood, we had concerns
about the source, but over time it started getting used again and there really was a loss of
corporate awareness that we had a problem with the source.”


https://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2017/11/fredhiatt.jpg

In other words, like today’s Russia-gate hysteria, the Iraqg-WMD groupthink had spread so
widely across U.S. government agencies and the U.S. mainstream media that standard
safeguards against fake evidence were discarded. People in Official Washington, for reasons
of careerism and self-interest, saw advantages in running with the Irag-WMD pack and
recognized the dangers of jumping in front of the stampeding herd to raise doubts about
Iraq’s WMD.

Back then, the personal risk to salary and status came from questioning the Irag-WMD
groupthink because there was always the possibility that Saddam Hussein indeed was hiding
WMD and, if so, you'd be forever branded as a “Saddam apologist”; while there were few if
any personal risks to agreeing with all those powerful people that Iraq had WMD, even if
that judgment turned out to be disastrously wrong.

Sure, American soldiers and the people of Iraq would pay a terrible price, but your career
likely would be safe, a calculation that proved true for people like Fred Hiatt, the editorial-
page editor of The Washington Post who repeatedly reported Iraq’s WMD as flat fact and
today remains the editorial-page editor of The Washington Post.

Similarly, Official Washington’s judgment now is that there is no real downside to joining the
Resistance to Trump, who is widely viewed as a buffoon, unfit to be President of the United
States. So, any means to remove him are seen by many Important People as justified - and
the Russian allegations seem to be the weightiest rationale for his impeachment or forced
resignation.

Professionally, it is much riskier to insist on unbiased standards of evidence regarding
Trump and Russia. You'll just stir up a lot of angry questions about why are you “defending
Trump.” You'll be called a “Trump enabler” and/or a “Kremlin stooge.”

However, basing decisions on dubious information carries its own dangers for the nation and
the world. Not only do the targets end up with legitimate grievances about being railroaded
- and not only does this prejudicial treatment undermine faith in the fairness of democratic
institutions - but falsehoods can become the basis for wider policies that can unleash wars
and devastation.

We saw the horrific outcome of the Irag War, but the risks of hostilities with nuclear-armed
Russia are far graver; indeed, billions of people could die and human civilization end. With
stakes so high, The New York Times and Mueller’s prosecutors owe the public better than
treating questionable accusations as flat fact.

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The
Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen
Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon andbarnesandnoble.com).

The original source of this article is Consortium News
Copyright © Robert Parry, Consortium News, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research


https://consortiumnews.com/2013/03/19/why-wposts-hiatt-should-be-fired/
https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
https://consortiumnews.com/2017/11/20/the-lost-journalistic-standards-of-russia-gate/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2017/11/20/the-lost-journalistic-standards-of-russia-gate/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in

print or other forms including commercial internet sites, contact: lication
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the

copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

| 6


https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

