
| 1

The Liberal Foundations of Media Reform? Creating
Sustainable Funding Opportunities for Radical
Media Reform

By Michael Barker
Global Research, June 03, 2008
Global Media 3 June 2008

Region: USA
Theme: Media Disinformation

Today in America, tens of thousands of philanthropic foundations finance social change and,
in the year 2000 alone, these foundations distributed $26.7 billion worth of grants. To date,
while scholarly attention has been paid to the role of right-wing foundations in promoting a
neoliberal media environment, few studies have critiqued the role of liberal foundations in
funding similar media reforms. Thus with next to no critical inquiry from media researchers,
the  Ford  Foundation  –  which  is  arguably  one  of  the  most  influencial  liberal  foundations  –
supplied over $292 million to American public broadcasting between 1951 and 1977 and
continues to fund progressive media groups like FreePress and Fairness and Accuracy in
Reporting. This article provides a much needed overview of the problematic nexus between
liberal philanthropy and progressive media reform, and concludes by providing a number of
recommendations for how media activists may begin to move away from their (arguably
unsustainable) reliance on liberal philanthropy.

Philanthropy is a word that rarely crops up in American (or any other) mass communications
research. This is strange because public broadcasting was built on the back of the financial
aid provided by liberal philanthropic institutions like the Ford Foundation. In fact, only a
handful  of  studies  have  critically  reflected  on  the  effect  of  liberal  (i.e.  progressive)
philanthropy on the American media, or examined its historic influence on efforts to reform
the mass media. This research void is not peculiar to media studies, instead it exemplifies a
more  general  trend  which  extends  across  all  academic  disciplines.  Indeed  the  effects  of
philanthropy have been thoroughly marginalised from scholarly discourses. One can only
conclude that the majority of researchers ascribe no importance to the activities of the tens
of  thousands  of  philanthropic  foundations  that  thrive  in  America’s  uniquely  charitable
culture.

This media research blackout raises interesting questions, as it would be strange if some of
the world’s most successful capitalists (turned philanthropists) would collectively provide
tens  of  billions  of  dollars  a  year  to  finance  social  change  that  has  little  or  no  real
researchable effects (the exact figure was $26.7 billion in 2000). Surely some of the world’s
most  successful  business  elites  would  want  to  see  some  tangible  outcomes  flowing  from
their  philanthropy? Therefore,  depending on whether  philanthropic  activities  are  beneficial
or detrimental to democratic processes, it would seem more reasonable that the influence of
philanthropic endeavours should be either happily celebrated and encouraged, or vigorously
critiqued and discouraged – but definitely not ignored.

With the rise of global neoliberalism, which serves to alienate electorates (consumers) from

https://www.globalresearch.ca/author/michael-barker
http://stc.uws.edu.au/gmjau/vol1_2008/barker.html
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

the trappings of liberal democracy and openly seeks to replace social welfare with corporate
welfare, some scholarly attention has documented the remarkable success of right wing
foundations in forcing these changes. [1] Yet if anything, the response of the Left, (that is,
those who oppose corporate-led globalisation and who are demanding more participatory
forms of governance), has been to acknowledge the vision and ideological cohesion of the
Right’s strategies and then to issue calls for liberal foundations to adopt similar tactics (e.g.
see the work of the US-based Democracy Alliance) in order to turn back the neoliberal tide.
This  elitist  answer  to  the  neoconservatives’  organising  strategies  has  been  widely
commended, but it is a solution that denies the theoretical insights that could be derived
from a deeper understanding of the historical hegemonic role that liberal foundations have
fulfilled within American democracy.

This article seeks to throw some light on the so far neglected influence of liberal foundations
on media developments and reform by adopting a three pronged approach. First, it will
briefly review the limited literature concerning the influence of liberal foundations on social
change. The article will then provide a critical review of the role that liberal foundations
have played in shaping the American media environment, from 1930 through to the 1970s,
as well as examining the reliance of many progressive media reform groups on the Ford
Foundation in the past few decades. Finally, this study will reiterate some of the problems
associated  with  relying  on  liberal  foundations  to  finance  progressive  social  change  and
radical  media reform groups and will  conclude with a number of  recommendations for
generating sustainable funding sources for a form of media reform that is aligned with
participatory principles.

Liberally-Founded Social Change

In  stark  contrast  to  the  democratic  rhetoric  of  the  philanthropic  activities  of  liberal
foundations,  much  evidence  contradicts  their  democratic  credentials.  No  doubt  all
philanthropists are attempting to strengthen a democracy of sorts, but the root problem (or
issue at stake) lies in differing definitions of democracy. Progressive activists tend to call for
more substantial or participatory forms of democratic governance, while liberal foundations
tend  to  be  more  interested  in  promoting  procedural  democracy  or  polyarchy.  These
differences  should  not  be  wholey  unexpected  as  the  money  undergirding  all  of  the  major
liberal foundations is derived from the world’s most rapicious capitalists, albeit ones with a
penchant for supporting liberal-democratic reforms. Thus it is fitting that the endowments of
the  most  influencial  liberal  philanthropists  –  the  Ford,  Rockefeller,  and  Carnegie
Foundations’  (sometimes referred to as the “big three)  –  were based on the business
empires of Henry Ford, John D. Rockefeller, and Andrew Carnegie respectively. Interestingly,
in recent years the big three’s work has become overshadowed by the new kid on the block,
the Gates Foundation, which in 2006 alone distributed over $1.5 billion worth of grants.

Liberal foundations started seriously funding progressive activist organizations (like the Civil
Rights Movement) in the 1960s. Through a process referred to as strategic philanthropy,
liberal foundations were able to successfully moderate civil society by directing the bulk of
their funding towards more conservative progressive groups, thus reducing the relative
influence  of  more  radical  activists  through  a  process  either  described  as  channeling  or
coopting. [2] Counter to popular misunderstandings of their work, rather than promoting
progressive and more participatory forms of democracy, liberal philanthropy actually serves
the opposite purpose by helping preserve gross inequalities thereby legitimising the status
quo.  So  although the  largest,  most  influential  liberal  foundations  “claim to  attack  the  root
causes of the ills of humanity, they essentially engage in ameliorative practices to maintain

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/08/06/AR2005080600848.html
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Democracy_Alliance
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Ford_Foundation
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Ford_Foundation
http://www.iefd.org/articles/global_civil_society.php
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Gates_Foundation


| 3

social and economic systems that generate the very inequalities and injustices they wish to
correct.” Indeed while during the past few decades these foundations have adopted a “more
progressive, if not radical, rhetoric and approaches to community building” that gives a
“voice to those who have been disadvantaged by the workings of an increasingly global
capitalist economy, they remain ultimately elitist and technocratic institutions”. [3]

The inherent contradiction of progressive activists receiving significant support from liberal
elites  becomes  clearer  when  it  is  understood  that  the  two  most  influential  liberal
foundations, the Ford Foundation and the Rockefeller Foundation, first created and continue
to  provide  substantial  financial  aid  to  elite  planning  groups  like  the  Council  on  Foreign
Relations and the Trilateral Commission. The next section of this article will now describe
the historical role of liberal foundations in shaping the development of the mass media.

Liberal Foundations and Early “Media Reform”

A comprehensive review of the involvement of all liberal foundations is beyond the scope of
this article, therefore this study will investigate the media-related activities of the two most
influential  liberal  foundations,  the  Ford  and  Rockefeller  Foundations.  In  the  late  1970s,
Marilyn  Lashner  provided  the  first  significant  overview  of  the  importance  of  liberal
foundations  in  media  ‘reform’  activities  –  from the  late  1920s  through  to  the  1970s.
However, a critical (albeit limited), examination of the media-related activities of liberal
foundations only eventuated in the 1990s when William Buxton published his seminal, (but
little  noted),  critique of  the influence of  Rockefeller  philanthropy on mass communications
research. In the same year, Robert McChesney (1994) also published his influential book on
the history of  the media reform movement in  the 1930s,  which provides much useful
information  on  the  early  media  activities  of  liberal  foundations.  Therefore,  using
McChesney’s work as a launching point, this article will now provide a thorough exploration
of the role of liberal foundations on media development in the United States. [4]

Media Reform in the Depression

According to McChesney, in the 1930s the “single most important” players in the media
reform movement were educators whose field of work has been strongly influenced by the
largesse of liberal foundations. [5] Educators despaired over commercial radio broadcasters’
single-minded  pursuit  of  the  profit  motive  before  all  else,  and  so  in  October  1930  they
launched  the  National  Committee  on  Education  by  Radio  (NCER)  with  the  aid  a  five-year
$200,000 grant from the Payne Fund. McChesney described the NCER as an “explicitly anti-
establishment  organization”,  and  the  Payne  Fund  considered  itself  to  be  a  “fighting
committee” to combat commercial interests. To bolster the NCER’s campaign, in 1931 the
Payne  Fund  provided  a  further  $50,000  to  a  parallel  project  “to  mobilize  newspaper,
congressional, and popular support for broadcast reform”. In fact, during this period Payne
Funding sponsorship of media reform was so great that it “dwarfed all other expenditures
for broadcast reform combined”.

In July 1930, just months prior to the establishment of NCER, John D. Rockefeller, Jr. and the
Carnegie Corporation formed the National Advisory Council on Radio in Education (NACRE).
[6] Then for the next few years NACRE received annual grants of $20,000 and $23,000 from
John  D.  Rockefeller,  Jr.  and  the  Carnegie  Corporation  respectively  –  at  this  time  the
Rockefeller Foundation had yet to be formally established. NACRE differed most significantly
from NCER in their desire that educators should work with, not against, the two dominant
commercial networks, the National Broadcasting Company and the Columbia Broadcasting

http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Carnegie_Corporation
http://fanonite.org/2008/03/17/the-cia-and-the-media/


| 4

Company. [7] Henry Suzzalo, the educational advisor for the Carnegie Corporation, explicitly
noted that it was NACRE’s task to ensure that “radio under private ownership succeed in
this  country”  which  NACRE  willingly  helped  along  by  “undercutting  the  sentiment  for
broadcast reform in the educational community” and facilitating the broadcast networks
infiltration of oppositional groups associated with NCER.

While  NCER was  clearly  more  progressive  than  NACRE and  championed  the  need  for
structural reform of broadcasting, in many ways NCER still remained an elitist organization,
one example of which can been seen by their dismissal of the educational importance of
entertainment programming which led to their clash with organized labor. So even though
“[a]ll  of  the  NCER officers  were  individually  enthralled  by  the  [example  set  by  the]  British
Broadcasting  Company  …  [collectively  they]  determined  that  it  would  be  politically
impossible to achieve such a system in the United States, so it was never formally proposed
or advocated”.

In the long-term, NCER’s elitist approach to media reform worked against them as it meant
that, despite their strong opposition to NACRE, they kept their hostility hidden “[b]eneath a
cordial  public  veneer”  –  a  tactic  that  effectively  served  to  keep  both  the  public  and
educators  mystified  as  to  the  differences  between  the  two  reform  groups.  Of  course  this
only worked to help NACRE and the network broadcasters who were in a prime position to
dominate the media coverage of the controversy. Another problematic aspect of NCER’s
lobbying efforts arose because they sharply delimited their  campaign to the issue of radio
broadcasting and so consequently their arguments were easily undermined by their failure
to extend their critiques of radio broadcasting to capitalism itself.

NCER’s media reform efforts were effectively defeated by 1934, a point marked symbolically
by the creation of the 1934 Communications Act. To ensure that NCER (abruptly) brought an
end to their campaign, politicians quickly moved to exert political pressure on the Payne
Fund, in 1935 going so far as warning them that “the Fund might be in some danger” if it
continued funding NCER (Representative Chester  C.  Bolton cited in  McChesney,  1994).
Shortly after this (and other warnings) “the Payne Fund informed the NCER that it might
continue to fund the group,  at  a greatly  reduced level,  for  another year provided the
purpose  of  the  NCER  be  changed  to  ‘cooperate  with  established  radio  stations  and
networks’”.  NCER  signalled  their  final  demise  in  January  1936  and  accepted  these  terms
when they agreed to receive a two-year $15,000 grant from the Payne Fund. Ironically, just
after NCER’s hopes for reform were extinguished, NACRE issued a study in 1937 reviewing
their past four years work which amazingly “denounce[ed] cooperation as unworkable and
failed”.

McChesney concluded that the two primary reasons the reform movement failed were: (1)
their ‘political incompetence’, in part due to their ‘establishment’ credentials, which meant
they “had little capacity for  engaging in the type of  full-scale political  battle that was
necessary”; and (2) the economic depression, which undermined the viability of the already
diminishing  number  of  non-profit  broadcasters,  weakening  the  case  of  reformers
campaigning against the commercial broadcasters who were in one of the few industries to
prosper during the early years of the depression. In conclusion the defeat of the broadcast
reform movement was much more than a victory for oligopolistic, commercial broadcasting,
in fact it was a defeat for the very notion that the public had the right to determine how best
to structure its broadcasting services.

Once  the  1934  Communications  Act  came  into  effect,  William  Buxton  observed  that  the

http://fanonite.org/2008/03/17/the-cia-and-the-media/


| 5

Rockefeller Foundation rapidly began to “broaden and deepen its support for cooperation
between educators  and broadcasters”.  He  goes  on  to  note  that  although this  change
appeared  to  be  related  to  prior  Rockefeller  commitments,  it  actually  represented  a
fundamental  shift  in  the thinking of  their  Humanities Division,  which was interested in
promoting work that examined how popular media could be used to influence the ‘masses’.
[8] According to Buxton the person in charge of the execution of the Rockefeller Humanities
Program was the newly recruited assistant director, John Marshall (who worked alongside
the program director, David H. Stephens).

Rockefeller Media Developments: Post 1934

In  1935 the  Federal  Communications  Commission  (FCC)  established the  Federal  Radio
Education Committee (FREC) – which was chaired by John W. Studebaker – to examine ways
in  which  broadcasters  and  non-profit  groups  could  work  together.  The  following  year,
Levering Tyson – the first Director of NACRE – reported that he “expected few results from
the activities of [FREC’s initial] subcommittees, except for the technical subcommittee under
the direction of Hadley Cantril” who is widely regarded as a founding father of modern mass
communications research (cited in Buxton, 1994). Just days later, John Marshall met with
Cantril,  and  proposed  that  the  Foundation  finance  his  research.  Cantril,  however,  was  not
funded directly by the Rockefeller Foundation but instead (in January 1937) he was offered a
place  on  the  FREC committee  that  would  decide  which  research  proposals  should  be
supported, and it was not surprising that Cantril envisaged that his own work should “serve
as the organizing framework for all of the studies under consideration”. [9] Cantril was then
joined on the FREC committee by two other educators (W. W. Charters and Levering Tyson)
and three broadcasters. Buxton observed that:

“Marshall was undoubtedly pleased at the composition of the “informal committee” [which
later became an executive committee]. The three educators represented were firmly in the
Rockefeller camp, and the industry spokesmen had views congenial with the thinking in the
Humanities program radio project. Not only would this review committee provide direction
to the proposed projects, but it could serve as a mediating body between the Rockefeller
Foundation, and FREC…“

Indeed, Buxton concluded that the Rockefeller’s involvement in communications research
and policy in the 1930s indicates “the degree to which a wealthy and powerful private
philanthropy  can  shape,  influence  –  and  possibly  even  determine  –  the  policy-formation
process.”

Marilyn Lashner’s pioneering study undertaken in the 1970s correctly noted that foundation
support for educational broadcasting was withdrawn in the late 1930s (not to be renewed
until “the growth of FM and the advent of television”), but she neglected to mention that
during the late  1930s,  the Rockefeller  Foundation still  “underwrote  much of  the most
innovative  communication research then underway in  the United States”.  [10]  Indeed,
Harold Lasswell’s (1948) dictum “Who; Says What; In Which Channel; To Whom; With What
Effects?”  evolved from a  number  of  seminars  sponsored and organized by  the  Rockefeller
Foundation  between  1939  and  1940.  A  close  analysis  of  the  Rockefeller  Foundations
archives  also  determined  that  John  Marshall  (not  Lasswell)  first  formulated  “Lasswell’s”
phrase (on May 8, 1940) during one of these seminars. This seminar series (also referred to
as  the Communications  Group or  the Communications  Seminar)  was a  very  important
investment for the Rockefeller Foundation, as its intellectual outputs helped map the future
of American communications research. [11]

http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Rockefeller_Foundation


| 6

Critically, the Communications Group acknowledged the need to develop ways in which to
manufacture public consent for desired policy changes, noting in 1940 that: “Government
which rests upon consent rests also upon knowledge of how best to secure consent …
Research in the field of mass communication is a new and sure weapon to achieve that end”
(cited in Buxton, 2003). This is significant because even before the US had joined World War
II,  the  Communications  Group  were  laying  the  foundations  for  developing  more  effective
ways  to  manufacture  public  consent.

The Ford Foundation: The Intelligence Communities Foundation of Choice

Christopher Simpson’s examination of communication research in the US between 1945 and
1960, showed that after federal government grants, the “principal secondary source of
large-scale communication research” funding came from the large foundations like the
Carnegie  Corporation  and  the  Ford  Foundation,  which  “usually  operated  in  close
coordination with government propaganda and intelligence programs”. [12] Media research
funded  by  the  Rockefeller  Foundation  from  the  late  1930s  onwards  thus  “laid  the
groundwork for a wide range of national security projects that were eventually absorbed by
the state”. In fact, during the 1950s the Ford and Rockefeller Foundations’ activities were
highly  entwined  with  those  of  the  CIA’s,  and  both  were  considered  to  be  “conscious
instruments  of  covert  US  foreign  policy,  with  directors  and  officers  who  were  closely
connected  to,  or  even  members  of  American  intelligence”.

Not coincidentally, many of the veterans of the US government’s Office of War Information
(a wartime propaganda agency) went on to become powerful foundation executives. For
example,  Charles  Dollard  became head  of  the  Carnegie  Corporation,  Leland  DeVinney
worked for the Rockefeller Foundation, William McPeak became vice president of the Ford
Foundation, and W. Parker Mauldin went on to become vice president of the Population
Council – a group that received most of its funding from the Ford Foundation. Likewise in
1951, Paul Hoffman, who had administered the Marshall plan for the US government, made
a  smooth  transition  to  become  the  first  president  of  the  Ford  Foundation.  Hoffman’s
recruitment  also marked the Ford Foundation’s  transition to  the big  league,  as  recent
endowments  had  made  it  the  largest  and  most  influential  philanthropic  foundation  in  the
World. Two years later, another former Marshall planner, Richard Bissell (who incidentally
had worked under Hoffman), also joined the Ford Foundation. Bissell maintained close links
with the CIA during his tenure at Ford and eventually left the Foundation in 1954 to become
special assistant to Allen Dulles in the CIA.

An early example of the close secretive links between the Ford Foundation and the CIA was
evident in 1948 with the creation of the monthly German magazine Der Monat, a magazine
that was launched:

“… to construct an ideological bridge between German and American intellectuals and, as
explicitly  set  forth  by  [Melvin]  Lasky,  to  ease the passage of  American foreign policy
interests by supporting `the general objectives of U.S. policy in Germany and Europe’. …
Across the years, Der Monat was financed through “confidential funds” of the Marshall Plan,
then from the coffers of the Central Intelligence Agency, then with Ford Foundation money,
and then again with CIA dollars.“ [13]

A few years later, in 1952, under the guidance of James Laughlin, the Ford Foundation
created its Intercultural Publications program with an intial $500,000 grant. In Laughlin’s

http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Propaganda_Model
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Propaganda_Model


| 7

words  this  program was  designed  not  “so  much  to  defeat  the  leftist  intellectuals  in
dialectical  combat as to lure them away from their  positions by aesthetic and rational
persuasion”. [14]

In large part due to the “vociferous advoca[cy]” of Shepherd Stone, who directed the Ford
Foundation’s  International  Affairs  division  from  1954,  the  Ford  Foundation  from  1956
onwards also provided the CIA’s main propaganda outlet, the Congress for Cultural Freedom
(CCF), with sizable grants: for example, in 1960 the CCF received $550,000. Saunders also
pointed  out  that  Stone  acted  as  the  “key  link  between  the  Congress  and  the  Ford
Foundation.” [15] Increasingly intimate relations between CCF and the Ford Foundation
were also facilitated by the Ford Foundation’s director, John J. McCloy (as of 1953), who
simultaneously served informally as President Eisenhower’s chief political advisor and had
an agreement with the intelligence agency that the Ford Foundation would serve as a cover
for CIA projects. [16] McCloy’s official biographer Kai Bird points out, that prior to coming to
the Foundation, while McCloy was High Commissioner of Germany:

“The largest  chunk of  the  CIA’s  budget  … went  to  financing Radio  Free  Europe and Radio
Liberty, whose propaganda activities McCloy strongly supported. Even in the summer and
fall of 1950 … McCloy still believed [in opposition to many of his colleagues, that] the Cold
War would be won mainly with ideas, not arms.“ [17]

Furthermore, prior to joining the Ford Foundation, McCloy “took a personal interest” in Der
Monat, as he considered that “there was no better way to win the battle for Germany’s
intellectuals”, and CIA payments, some as high as $50,000, “became common in West
Germany during McCloy’s tenure” as High Commissioner. Before leaving Germany, McCloy
even wrote to the Ford Foundation asking them to consider funding certain CIA operations
like Der Monat.

From then on the Ford Foundation became an important pass-through in the CIA’s war on
Communism. Examples of media groups funded via the Foundation in this regard included:
the East European Fund (associated with George Kennan) which worked closely with the
Chekhov Publishing House; the International Rescue Committee; and the World Assembly of
Youth. [18] The Ford Foundation also provided $850,000 for the CIA-funded Center for
International Studies (CENIS) “which emerged as one of the most important centers of
communication studies midway through the 1950s”. Bissel who left the Ford Foundation in
the fall of 1952, notes in his autobiography that his friend Max Millikan resigned from the
CIA  in  1952  to  direct  CENIS’s  research,  and  he  adds  that  because  they  had  “similar
interests” he was “able to get the trustees of the Ford Foundation to fund research at
CENIS.” [19]

In 1966, McGeorge Bundy moved straight from his position as Special  Assistant to the
President in Charge of  National  Security to the presidency of  the Ford Foundation – a
position he held until 1979. [20] The CIA-organized CCF, as previously noted, continued to
be an important recipient of Ford largesse, and by the early 1960s it had received $7 million
from the foundation. In 1964, the CCF created the London-based magazine, Censorship,
which Saunders suggests “was the model for Index on Censorship, [which was] founded in
1972 by Stephen Spender, with a substantial grant from the Ford Foundation.” The CCF’s
funding of  International  PEN was also  controversial,  as  “the CIA  made every  effort  to  turn
PEN into a vehicle for American government interests”.

In  1967,  when it  became common knowledge that  the CCF was a  CIA-front,  the Ford

http://www.sourcewatch.org/index.php?title=McGeorge_Bundy


| 8

Foundation quickly stepped in to take over its entire funding. However, the Ford Foundation
gradually  reduced their  grants  from $1.3  million  for  1968 to  $0.6  million  by  1972 to
“encourage the new organization to find other sources of funds – or dissolve”. Stone became
the Congress’s new president and chief executive, a post in maintained until  1973; as
Saunders cynically observed, “Everything had changed, but nothing had really changed.”

The Institutionalization of Liberal Propaganda

Although it is clear that the Ford Foundation played a strong system supportive role in the
United States, Saunders notes that the “convergence between the Rockefeller billions and
the  US  government  exceeded  even  that  of  the  Ford  Foundation.”  Former  Rockefeller
Foundation chairman, John Foster Dulles, and president, Dean Rusk (1952 to 1960) went on
to became secretaries of state; the Ford Foundation’s John J. McCloy served as a Rockefeller
trustee;  and  Nelson  Rockefeller  provided  an  integral  link  to  the  CIA.  Indeed,  Nelson
Rockefeller was “among the most prominent promoters of psychological operations, serving
as Eisenhower’s principal advisor and strategist on the subject during 1954-55”. This helps
explain why during the 1950s, the Rockefeller Foundation provided grants to the “the CIA’s
MK-ULTRA (or ‘Manchurian Candidate’) programme of mind-control research”. [21]

According to Simpson, while Leland DeVinney headed the social science funding at the
Rockefeller Foundation in the 1950s, the Foundation “appears to have been used as a public
front to conceal the source of at least $1 million in CIA funds for Hadley Cantril’s Institute for
International  Social  Research.”  [22]  Prior  to  this  in  1940  with  a  $90,000  grant,  the
Rockefeller  Foundation  had  established  the  Office  of  Public  Opinion  Research  at  Princeton
University, which was also led by Cantril who as discussed earlier had been an integral
member of  FREC.  Timothy Glander  notes that  in  the same year  the US government’s
Coordinator  of  Inter-American  Affairs,  Nelson  Rockefeller,  invited  Cantril  to  study  public
opinion in Latin America. Thus in 1941 Cantril accepted this position and along with George
Gallup set up a company called American Social Surveys. In 1942, Cantril then set up The
Research Council Inc with his associate Lloyd Free (who was the secretary of the Rockefeller
Communications Groups) in an office within his own Psychological Warfare Research Bureau
at Princeton. Interestingly subsequent media investigations have shown that The Research
Council received “almost limitless” funds from the government, mostly in the form of covert
funding channelled to them from the CIA. [23] Therefore it is not surprising that during
World War II, the government ran its G2 program in an office within Cantril’s Psychological
Warfare Research Bureau. [24]

Another leading communications researcher who received support from both the Rockefeller
and Ford Foundations was Bernard Berelson. Prior to World War II Berelson had worked at
the University of Chicago, but after WWII he directed the Columbia University Bureau of
Applied Social Research. His first project there was undertaken with Paul Lazarsfeld, which
was published in 1944 as The People’s Choice (Lazarfeld et al.,1944), and received funding
from  the  Rockefeller  Foundation  amongst  others.  During  this  study  Berelson  and  his
colleagues began developing the theoretical underpinnings for what would become known
as “the two-step flow of communications,” which was further developed in their 1954 book
Voting, which again received financial support from the three largest liberal foundations, the
Rockefeller  and  Ford  Foundations,  and  the  Carnegie  Corporation.  Glander  argues  that
contrary  to  popular  interpretations  of  these  studies  and  the  two-step  flow  of
communications  (exemplified  in  Lazarsfeld  and  Katz’s  (1955)  Personal  Influence)  which
imply  limited  media  effects,  their  work  had:



| 9

“…  enormous  practical  utility  to  propagandists  and  advertisers,  because
identifying … opinion leaders and finding particular ways in which to persuade
them has led to an increased capacity to persuade the larger population. This
was precisely what was motivating Lazarsfeld and his colleagues in sharpening
the  conceptualization  of  “the  two-step  flow,”  and  this  conceptualization  was
widely used by propaganda organizations, including the Voice of America and
the United States Information Agency.“ [25]

The Ford Foundation’s Public Broadcasting System

Only  after  having  reviewed  the  historical  links  between  liberal  foundations,  the  US
government,  the  intelligence  community  and  the  mass  media,  it  is  possible  to  really
appreciate the ideological allegiances of the liberal foundations. Therefore, it is perhaps
shocking to observe that the Ford Foundation “used to be the single largest source of
contributions to public television” and during its “early years, Ford grants literally kept the
system alive”. In fact, between 1951 and 1977 the Ford Foundation alone supplied over
$292 million to public  broadcasting.  [26] Lashner notes that “most experts admit  that
foundation support  has shaped the cause and the course of  the [Public  Broadcasting]
[S]ystem to a position it  would otherwise not have been able to attain.” Lashner also
observed that:

“… the most important moment in the history [of] th[e] movement [for public
television] came in 1951 when the recently enriched Ford Foundation launched
The Fund for Adult Education and set about dispersing its massive resources to
the development of educational broadcasting, particularly television.“ [27]

The Fund’s first project was to launch the Radio-Television Workshop, which was created to
“explore  the  possibilities  of  educational  programming  within  the  framework  of  the
commercial  system”. Lashner describes Omnibus – which was first broadcast in 1952 over
CBS  –  as  the  “most  ambitious”  project  organized  by  the  workshop  which  won  many
commendations,  but  after  five  seasons  it  was  cancelled,  apparently  because  “its  limited
audience  appeal  eventually  made  it  unpalatable  as  a  commercial  enterprise”.  Then:

“In 1964, [President] Johnson’s Office of Education sponsored a conference on
long-range  financing  for  educational  television.  The  most  significant  result  of
that  conference  was  the  formation  in  November  1965  of  the  Carnegie
Commission on Educational Television, which was assigned to examine public
television financing issues.“ [28]

With a $500,000 grant, the Carnegie Corporation then appointed the 15 strong Carnegie
Commission on Educational Television, and in January 1967 they released their finding in a
report titled Public Television: A Program for Action. This report concluded: “that a well-
financed and well-directed educational television system, substantially larger and far more
pervasive  and effective  than that  which  now exists  in  the  United  States,  must  be  brought
into being if the full needs of the American public are to be served.” President Johnson then
picked  up  the  baton  and  pushed  for  the  rapid  creation  of  a  Corporation  for  Public
Broadcasting  to  administer  the  distribution  of  federal  funding  for  public  broadcasting.
Shortly  thereafter,  on  November  7,  1967  –  just  two  days  after  the  first  Ford  Foundation
funded Public Broadcasting Laboratory show was aired on educational television – the idea
for establishing the CPB became law. President Johnson also decided to review the CPB’s

http://www.current.org/pbpb/carnegie/CarnegieISummary.html


| 10

funding arrangements annually (contrary to the Carnegie Commissions recommendations
for  long-term  funding)  which  “put  PBS  on  a  very  short  leash  and  compromised  its
independence from the outset”. [29]

Like many pioneering foundation-supported projects, the generous grants that served to
launch public television were quickly phased out when public broadcasting was able to
stand on it own two feet, and the lucrative Ford grants ended in 1977. Furthermore, as
foundation support decreased public broadcasting became increasing reliant on corporate
support.

Lashner’s study examining the Ford Foundation’s role in promoting public broadcasting,
concluded that “philanthropic foundations have emerged with a heroism to be applauded”
but  despite  her  evident  support  of  their  efforts  she ended with  a  note of  caution that  this
should not “cloud whatever flaws may exist” which (if found) should be “matters for further
investigation”. Since then although critiques of public broadcasting have been plentiful – see
for example Rowland’s aptly named Continuing Crisis in Public Broadcasting (1986, 270)
which agreed with Williams’ earlier study that described public broadcastering as a mere
‘palliative’  to  society’s  problems  –  only  Glenda  Balas  has  drawn  attention  to  the
fundamentally elitist nature of the Ford Foundation’s support for public broadcasting. [30]
Balas surmises that:

“Just as the Great Society contained public TV’s potential as a change agent,
the  Ford  Foundation’s  influence  limited  its  range,  scope,  and  audience  base.
Moving through a liberal arts initiative into public policy and taste engineering,
the foundation put educational TV to use in meeting its own agenda for U.S.
society:  promoting liberal  arts  education,  elite culture,  and governance by
experts. Not only did this work to authorize the discourse and interests of the
educated classes,  it  also contained diversity,  silenced popular speech, and
entrenched a class-based hierarchy of knowledge and taste.“

Ford Foundation Funding for Contemporary Media Organizations

Historically,  the  Ford  Foundation  has  certainly  been  one  of  the  most  influential  liberal
foundations  financing  social  change  and  media-related  activities.  So  it  is  no  surprise  that
their pioneering, entrepreneurial funding strategies have now spawned an entire cottage
industry  of  liberal  (and  more  activist-orientated)  philanthropic  foundations  which  fund
progressive  causes.  Having  already  examined  some  examples  illustrating  the  Ford
Foundation’s  pre-1980  media  funding  strategies,  this  section  will  now  focus  on  their
post-1980s grantees in order to determine if their funding priorities have changed over time.
At this point it is worth noting that although some organisations may only receive small
grants from the Ford Foundation, these grants are still important, as they send an important
agenda  setting  signal  to  the  wider  philanthropic  world,  allowing  grantees  to  leverage
funding  from  the  multitude  of  other  like-minded  foundations,  governments  and/or
corporations.

Contrary to their decidedly anti-democratic history, the Ford Foundation’s grant making
process has always been transparent, with their grantees listed in their annual reports –
which in turn are all online. Arguably, this openness has helped the Foundation present their
work as democratic, the implication being that, as they appear to have nothing to hide, they
must be doing ‘good’. Picking up on the success of this strategy, foreign policy-making elites
appear to have learnt a valuable lesson, as the National Endowment for Democracy (NED),

http://www.sourcewatch.org/index.php?title=National_Endowment_for_Democracy


| 11

the US’s most important democracy manipulating organization operates in much the same
way as the Ford Foundation, and lists all their grantees on their website. Furthermore, by
adopting the powerful rhetoric of democracy, the NED, like the liberal foundations, has
successfully  shielded  the  true  anti-democratic  nature  of  their  work  from  serious
interrogation. That said, the liberal foundations cooption of progressive activists appears to
be far more subtle than that undertaken by the NED, which regularly lends its support to
neoconservative  organizations  or  anti-democratic  labor  groups  seeking  to  overthrow
‘enemy’ governments. The end result of both organizations work though is very similar, as
both support dissent in ways that will prevent significant challenges to the deeper structural
elements of society that actually serve to perpetrate injustices. Finally, although liberal
foundations  effectively  exist  to  maintain  the  capitalist  status  quo,  this  does  not  prevent
them from supporting a limited number of activists who are seeking radical social change. In
fact, sponsoring radicals is integral to their overall mission, as arguably it allows them to
keep a close eye on the ideas of radicals, while simultaneously enabling them to improve
their progressive PR credentials (thereby helping deter critical investigations of their work).
Bearing this in mind, this article will  now provide a brief overview of the role the Ford
Foundation has played in supporting media projects over the past few decades.

Perhaps in response to the media war waged by the reactionary Reagan administration, [31]
in  1988  the  Ford  Foundation  launched  “a  media  program  to  support  projects  using  film,
video,  and radio to explore public  policy issues.” Funding for  this  media program was
modest to begin with, and by 1992 they had only dispersed 43 media grants worth a total of
just under $14 million. This began to change in 1993, when in that year alone they awarded
$9.3  million  worth  of  grants  for  media  projects.  By  2005,  the  Ford  Foundation  was
distributing just under $38 million of grants for media projects (of which approximately $2
million was for international media programs).

During the early years of the Ford media program, one particularly interesting $200,000
grant was awarded (in 1991) to Blackside Inc. so they could produce a film about Malcolm X.
This is noteworthy as throughout the 1960s the Ford Foundation had worked to undermine
public support of Malcolm X, by providing selective support to more moderate black leaders.
[32]  Yet  despite  the  controversial  nature  of  this  documentary’s  funding,  the  film  was
released in 1994 as Malcolm X: Make it  Plain,  with no public examination of the Ford
Foundation’s sponsorship of the film. Continuing on their longstanding interest in civil rights,
in 1993 the Ford Foundation gave a substantial proportion of their overall media grants to
the Civil Rights Project, which received a $1.5 million “supplement for a public television
series,  America’s  War  on  Poverty,  documenting  the  programs  initiated  by  the  federal
government  in  the 1960s to  assist  disadvantaged groups.”  Again,  there is  an obvious
conflict  of  interest  here,  as  the  Foundation  itself  was  the  primary  architect  of  the
government’s War on Poverty. [33] In the same year, the Foundation also provided another
group with $0.7 million to produce a “documentary film series titled Chicano! A History of
the Mexican American Civil Rights Movement, and another group with $0.5 million to make
“a television series documenting the contemporary women’s movement.” Like the Malcolm
X example, there is evidence to suggest that the Ford Foundation also played a crucial role
in undermining the radicalizing tendencies of both the Chicano and Women’s movements,
[34] but again there is no critical commentary of these documentaries with regards to their
controversial funding.

In a manner similar to the aforementioned examples, in 1993 the Ford Foundation gave
$55,000 to the American NGO, Media for  Development International  (MDI),  to  make a

http://www.amazon.com/Malcolm-X-Plain-Alfre-Woodard/dp/6303450873


| 12

documentary “on micro enterprise credit programs in the United States and in developing
countries.” Ford funding for this project is worth mentioning as MDI has received aid from
numerous government agencies (including the US Agency for International Development), a
number  of  corporations  (including  British  Petroleum),  and  from  the  key  democracy
manipulating organization the National Endowment for Democracy (NED). However, the Ford
Foundation’s funding links with the NED does not end here as in 1995, the NED-linked
Canadian Committee to Protect Journalists (now known as the Canadian Journalists for Free
Expression,  CJFE)  received  $160,000  from  the  Ford  Foundation.  This  organization  is
important because in 1992, with aid from the Ford Foundation, they organized the inaugural
meeting of the International Freedom of Expression eXchange (IFEX), which is an influential
international network of media organizations. Although CJFE itself  has not received any
direct grants from the NED, a large proportion of  the members of  IFEX have received
support from the NED (details outlined in full in Barker, 2007). Furthermore, even some IFEX
members who have not received NED funding are indirectly linked to the NED. For example,
the Media Foundation for West Africa (a NGO based in Ghana that was established “to
defend and promote the rights and freedoms of the media”) received $68,000 from the Ford
Foundation in 1997 (the year it was launched) and $400,000 in 1999, and half of the ten
organizations they collaborate with have received support from either the NED or one of its
sister organizations. [35] One of these groups, Media Rights Agenda (Nigeria), also received
a $170,000 grant from the Ford Foundation in 2001.

Another controversial Ford Foundation grantee is the Internews Network. Created in 1992,
Internews  is  an  “independent”  international  media  agency  that  has  a  long  history  of
collaboration with the US government (from whom it receives 80 percent of its annual
US$20 million budget) and the NED amongst others. Internews receives regular support
from the Ford Foundation and since 1998 they have obtained nine grants worth just over
$1.5 million. Of particular interest is a grant they received in 2005 to organize the Global
Forum for Media Development conference (held in Amman, Jordan) with 14 other media
groups, eight of which have also received NED aid in the past. Other media rights groups
that have received both Ford Foundation and NED aid, include the Institute for War and
Peace Reporting, the Panos Institute (Senegal), the Independent Journalism Centre (Nigeria),
and Article 19. [36]

Based on this preliminary and selective review of some of the Ford Foundation’s recent
grantees it is clear that many questions still remain unanswered about the Foundation’s
ulterior motives for supporting media projects. The Foundation still supports cutting edge
media  research  in  American  universities  (recipients  in  2005  included  the  American
University, the University of California, New York University, San Francisco State University,
San Jose State University, the University of Southern California, and St John’s University),
and as the previous NED-linked examples illustrated it still  invests a lot of resources in
supporting international media projects. Likewise, the Ford Foundation also supports a large
number  alternative  media  groups,  amongst  which  are  a  large  number  of  media
organizations upon which American (and global) progressive activists rely (see Feldman,
2007). Perhaps the best known of these is the progressive media watchdog, Fairness and
Accuracy in Reporting (FAIR).  Other well known progressive media groups that have been
the recipients of the Ford Foundation’s largesse in the past few years also include, the
Center for Investigative Reporting, the Center for Public Integrity, Democracy Now!, Free
Press,  Media  Channel,  the  Prometheus  Radio  Project,  and  the  Independent  Press
Association  Furthermore,  two lesser known groups,  the Center for  International  Media
Action and Funding Exchange (a progressive philanthropic foundation) received Ford funding

http://www.mfdi.org/
http://www.ifex.org/fr/content/view/full/23232/
http://www.ifex.org/fr/content/view/full/23232/
http://www.mfwaonline.org/en/home.php
http://www.mfwaonline.org/en/home.php
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Internews_Network
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Fairness_and_Accuracy_in_Reporting
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Fairness_and_Accuracy_in_Reporting


| 13

in 2005. The former group was awarded a grant to “strengthen media reform/media justice
organizations in the United States and create linkages to organizations working on global
media and communications issues”; and Funding Exchange received support to “enable the
Media  Justice  Fund  to  promote  socially  responsible  communications  policy  through
grassroots advocacy.”

Conclusions

As  this  article  has  demonstrated,  considering  the  antidemocratic  credentials  of  liberal
foundations, it is perhaps unlikely that a truly progressive media reform movement (under-
girded by participatory  principles)  can rely  upon the support  of  liberal  philanthropists.
Therefore, it is a matter of urgency that all progressive media groups (whether they receive
liberal foundation support or not) publicly address the ethics and sustainability of receiving
funds from elitist organizations like the Ford Foundation. To date, few researchers have
examined the conservatising effects of liberal philanthropy on social change, but the issue
facing  media  activists  is  the  same one  facing  all  progressive  activists  worldwide.  For
example,  in  June  2008  Barker  illustrated  the  damaging  effects  liberal  philanthropy  has
wrought  on  the  environmental  movement.  [37]

So the question remains:  what  type of  funding mechanisms can provide the basis  for
sustainable  radical  media  activism?  Fortunately,  the  answer  to  this  question  is  rather
simple,  but  before  solutions  can  be  implemented  media  groups  will  first  need  to
acknowledge that a problem exists. Given the paucity of information about and interest in
this  subject,  it  is  likely  that  this  will  be  the  most  difficult  step  for  activist  organizations  to
make. It  is  unreasonable to assume that the evidence presented in this article will  be
enough to radically alter the high regard many activists have for liberal philanthropists.
Therefore,  the  first  step  that  I  propose  needs  to  be  taken  is  to  launch  a  vibrant  public
discussion of the broader role of liberal foundations in funding social change – an action that
will rely for the most part upon the interest and support of grassroots activists all over the
world. Only then, once media activists have considered all the evidence, will it be possible
for them to decide collectively upon the most appropriate way to fund truly sustainable
radical media activism.

Of course in the short-term it is possible (and desirable) for individual media groups to begin
supporting  and  developing  more  appropriate  funding  bodies.  However,  it  is  crucial  to
remember that the power of liberal foundations rests upon their ability to work behind the
scenes  promoting  their  favoured  groups’  hegemony  within  the  public  sphere.  Thus
countering their power will most probably necessitate the wholesale rejection by the media
reform movements of everything liberal foundations stand for. If this step is not taken, it
seems unlikely that truly progressive philanthropic organizations would ever receive much
public  support  (both morally  and financially),  or  move beyond their  currently  marginalized
status.

With a growing literature on the anti-democratic influence of liberal foundations, a number
of authors have begun discussing the types of funding mechanism best suited to promoting
participatory democracy and radical social change. Institutional inertia alone is likely to
render  the  democratization  of  liberal  foundations  impossible,  therefore,  inspiration  for
democratic forms of philanthropy may draw hope from existing philanthropic organizations
that  utilize  constituency-controlled  funding  with  community  members  and  progressive
activists  occupying  board  positions.  Alternatively,  activists  may  choose  to  model  their
funding strategies on indigenous philanthropy, like African stokvels, or adopt the Women’s



| 14

Funds model, both of which aim to break down the divide between donor and grantees by
inviting everyone to be a donor. [38] In this way, progressive activists may be able to devise
democratic funding strategies that can harness and distribute the generous philanthropic
donations of the general public, which for the most part are currently harvested by those
NGOs with the best public relations and few democratic structures. Perhaps then social
change may be able to move more freely in directions dictated by the mass public rather
than elite and undemocratic liberal foundations.

Michael Barker is a British citizen based in Australia. Most of his other articles can be found
here.  This  article  was  recently  published  in  the  academic  journal  Global  Media  (full
references provided).

Footnotes

[1]  Peschek,  J.  G.,  (1987).  Policy-planning  organizations:  elite  agendas  and  America’s
rightward turn. Philadelphia: Temple University Press.

[2] Roelofs, J., (2003). Foundations and public policy: the mask of pluralism. Albany: State
University of New York Press.

[3]  Arnove,  R.,  and  Pinede,  N.,  (2007).  Revisiting  the  “big  three”  foundations.  Critical
Sociology, 33 (3), pp.389-442.

[4] Lashner, M. A., (1976). The role of foundations in public broadcasting, I: development
and trends. Journal of Broadcasting, 20 (4), 529-547; Lashner, M. A., (1977). The role of
foundations in public broadcasting, II: the Ford Foundation. Journal of Broadcasting, 21 (2),
pp.235-254; Buxton, W. J., (1994). The political economy of communications research. In R.
E. Babe, (Ed.), Information and communication in economics (pp.147-175), Norwell, Mass.:
Kluwer Academic Publishers; McChesney, R. W., (1994). Telecommunications, mass media,
and democracy: the battle for control of U.S. broadcasting 1928-1935. New York: Oxford
University Press.

[5]  McChesney,  R.  W.,  (1999).  Rich media,  poor  democracy:  communication politics  in
dubious times. Urbana: University of Illinois Press; Arnove, R. F., (1980). Philanthropy and
cultural imperialism: the foundations at home and abroad. Boston, Mass.: G.K. Hall.

[6] NACRE “was established by the American Association for Adult Education (AAAE), which
itself had been established by the Carnegie Corporation in 1926”. McChesney adds that the
“Carnegie  Corporation  and  the  AAAE  were  unabashed  proponents  of  commercial
broadcasting stations.” NACRE board of directors included Robert M. Hutchins (president of
the  University  of  Chicago),  Robert  Millikan  (president  of  the  California  Institute  of
Technology  –  who  later  joined  the  CIA),  Walter  Dill  Scott  (president  of  Northwestern
University), Owen Young, and Levering Tyson (an adult educator from Columbia University)
who was the Director of NACRE. Interestingly, in 1930 Robert Millikan had reversed his
support  of  the  non-profit  Pacific-Western  Broadcasting  Federation,  not  long  after  his
university  had received a $6 million gift  from the Rockefeller  family  and a $3 million
donation from AT&T. The Rockefeller family was well connected to at least one founding
father of propaganda, as John D. Rockefeller’s chief PR man was Ivy Lee – who was recruited
by Hitler in the interwar period (during the last year of his life) to “make Nazi principles and
methods less hateful to the average American citizen”. Critically, in 1934, Lee played an
integral role in developing Columbia Broadcasting Company’s successful campaign against

http://michaeljamesbarker.wordpress.com/about/
http://michaeljamesbarker.wordpress.com/about/
http://stc.uws.edu.au/gmjau/vol1_2008/barker.html


| 15

non-commerical media interests.

[7] “Perhaps the most important member of the NACRE’s board of directors was … [Robert
M.] Hutchins” who although at times had been critical of commercial broadcasting, was a
reliable reformer due to “his belief that the status quo was entrenched”.

[8] Mass communications “was of interest because it was so closely bound with problems of
generating public  consent  for  the  policy  measures  undertaken during the ‘emergency’
period of World War II”.

Buxton,  W.  J.,  (2003).  From radio  research to  communications  intelligence:  Rockefeller
philanthropy, communications specialists, and the American intelligence community. In S.
Braman, (Ed.), Communication researchers and policy-making (298-9), Cambridge, Mass.:
MIT Press.

[9] With the approval of FREC, in 1937 Cantril received a two-year $67,000 grant from the
Rockefeller  Foundation  for  his  Princeton  Radio  Research  Project.  The  first  director  of  this
project was Paul Lazarsfeld – who emigrated to America from Austria on a Rockefeller
Fellowship – as “neither Cantril  nor Frank Stanton was willing to assume the position”
(Buxton, 2003, 302). Interestingly, Theodor W. Adorno was hired by Lazarfeld in the late
1930s,  and  reflecting  on  his  time  working  with  Cantril,  Adorno  recalled  that  the  Princeton
Project’s “charter, which came from the Rockefeller Foundation, expressly stipulated that
the investigations must be performed within the limits of the commercial radio system
prevailing in the United States. It was thereby implied that the system itself, its cultural and
sociological  consequences and its  social  and economic presuppositions were not  to be
analyzed”.

Incidentally, in 1937 the (progressive) Institute for Propaganda Analysis was formed and
headed by Cantril. However, by 1941 their operations were wound down, partly as a result
of  the  political  pressures  created  by  their  opposition  to  the  Roosevelt  Administrations
defense policies, and consequently many of the people associated with the institute moved
from being strong opponents of propaganda to becoming influential proponents for its use.
During the final  years  of  its  existence the Institute was unable to  obtain  support  from the
Rockefeller Foundation (apparently because their “work was not ‘unassailably scientific’ ”) –
and they faced increasing pressure from other powerful business and political constituents,
including the Catholic Church and even the Teachers College of Columbia University.

Glander, T. R., (2000). Origins of mass communications research during the American Cold
War: educational effects and contemporary implications. Mahwah, N.J.: L. Erlbaum; Rowland,
W. D. (1983). The politics of TV violence: policy uses of communication research. Beverly
Hills, Calif: Sage; Sproule, J. M., (1987). Propaganda studies in American social science: the
rise and fall of the critical paradigm. Quarterly Journal of Speech, 73, pp.60–78.

[10] Simpson, C., (1994). Science of coercion: communication research and psychological
warfare, 1945-1960. New York: Oxford University Press.

[11] “Besides Marshall, other Rockefeller Foundation officers included Stevens, May, and R.
H.  Havighurst.  The academic members of  the original  Communications Group included
Lasswell; Lynd; Lazarsfeld; Cantril; Geoffrey Gorer, an Oxford-trained anthropologist; Lyman
Bryson, an adult education specialist; Donald Slesinger, former dean of the Social Sciences
at Chicago and director of the American Film Center; I. A. Richards, literary theorist and



| 16

sematicist; Douglas Waples of the University of Chicago, the leading researcher on print
communication and reading behavior, and Charles Siepmann, a communication analyst for
the BBC [Lloyd] Free served as secretary.”

Gary, B., (1996). Communication research, the Rockefeller foundation, and mobilization for
the war on words, 1938-1944. Journal of Communication, 46 (3), pp.132-3.

[12] This was also a time when their total psychological warfare budget was around $1
billion a year, with the US federal government spending between $7 million to $13 million
each year on communications research in universities and think-tanks.

Simpson,  C.,  (1994).  Science  of  coercion:  communication  research  and  psychological
warfare, 1945-1960. New York: Oxford University Press.

[13] Saunders, F. S., (1999). Who paid the piper?: the CIA and the cultural Cold War. London:
Granta, 30.

[14]  Cited  in  McCarthy,  K.  D.,  (1987).  From  Cold  War  to  cultural  development:  the
international  cultural  activities  of  the  Ford  Foundation,  1950-1980.  Daedalus,  116  (1),
pp.93-117.

[15] Prior to World War II, Stone (a close friend of Hadley Cantril) had been an editor at the
New York Times, during the war he then worked with G2 (Intelligence), and in 1949 he
worked in Germany as Director of Public Affairs under the American High Commissioner John
McCloy, finally arriving at the Ford Foundation in 1952, where he stayed until 1967.

[16] John J.  McCloy was a longtime Wall  Street colleague of William Donovan who was
director  of  the  (US  intelligence  agency)  Office  of  Strategic  Services  and  ran  the
government’s secret black propaganda operations. During World War II, while acting as the
Assistant Secretary of War, McCloy “established a small, highly secret Psychologic Branch
with  the  War  Department  General  Staff  G-2  (Intelligence)  organization”.  McCoy  was  a  key
player in the philanthropic world, as when he became the president of the Ford Foundation,
he was also chairman of the Rockefellers’ Chase Manhattan and a member of the Council on
Foreign Relations. Saunders observed that McCloy had also been a former president of the
World  Bank,  while  Bird  noted that  in  the  1950s,  McCloy  served as  a  member  of  the
Rockefeller Foundation’s board of trustees.

[17] Bird, K., (1998). The color of truth: McGeorge Bundy and William Bundy, brothers in
arms : a biography. New York: Simon & Schuster, p.357.

[18] Chekhov Publishing House is still funded by the Ford Foundation; for example, in 1995
they received a $190,000 grant from the Ford Foundation.

[19]  Bissell,  R.  M.,  Pudlo,  F.  T.,  and Lewis,  J.  E.,  (1996).  Reflections of  a cold warrior:  from
Yalta to the Bay of Pigs. New Haven: Yale University Press, p.75.

[20] For a discussion of McGeorge Bundy’s links to the CIA in 1949 and 1954 see Bird, K.,
(1998).  The color  of  truth:  McGeorge Bundy and William Bundy,  brothers  in  arms :  a
biography. New York: Simon & Schuster, p.106, 141.

[21] Colby, G., and Dennett, C., (1995). Thy will be done: the conquest of the Amazon:
Nelson Rockefeller and evangelism in the age of oil. New York: HarperPerennial, pp.265-6;



| 17

Marks, J. D., (1979). The search for the “Manchurian candidate”: the CIA and mind control.
New York: Times Books.

[22] Cantril received CIA funds to “gather intelligence on popular attitudes in countries of
interest to the agency” and his studies “could serve as a checklist of CIA interventions of the
period:  Brazil,  the  Dominican  Republic,  Egypt,  India,  Nigeria,  Philippines,  Poland,  and
others”. For further details on these interventions see, Blum, W., (2004). Killing hope: U.S.
military and CIA interventions since World War II. Monroe, Me.: Common Courage Press.

[23] Anon (1977). Worldwide network for dissemination of propaganda was built by the CIA.
New York Times, December 26, 1977, A1, 37.

[24] Parmar, I., (2002). ‘To Relate knowledge and action’: the impact of the Rockefeller
Foundation  on  foreign  policy  thinking  during  America’s  rise  to  globalism  1939–1945.
Minerva, 40, p.256.

[25] “[I]t is only a secret to historians of mass communications research that Lazarsfeld and
Katz’s 1955 text Personal Influence was essentially an attempt to refine the means by which
propaganda could  be  aimed at  opinion  leaders  … Propagandist  (and  Freud’s  nephew)
Edward L. Bernays thought that Lazarsfeld had stolen the idea of the opinion leader from
him, although Lazarsfeld argued that he had given this notion a new twist by maintaining
that opinion leaders could be found in all social strata and not just within the educated class,
as  Bernays  had  maintained.  Lazarsfeld  himself  spoke  freely  of  the  commercial  and
ideological  applications  of  the  two-step  flow  of  communications  research.  And  the  United
States Information Agency, among other organizations, noted the idea’s practical utility and
trained USIA officers how to locate these opinion leaders and devise ways to influence them.
Like other work Lazarsfeld and the bureau conducted for commercial and governmental
organizations,  the  dominant  paradigm of  personal  influence had its  origins  and reason for
existence in the applied needs of the propagandist.” (Glander, 2000, p 108, 209-10)

[26] “[T]he Carnegie Corporation, the second most generous supporter of the system, has
from 1961 contributed upwards of $7 million.”

[27] Lashner, M. A., (1976). The role of foundations in public broadcasting, I: development
and trends. Journal of Broadcasting, 20 (4), p.532.

[28] Jarvik, L. A., (1997). PBS, behind the screen. Rocklin, CA: Forum, p.18.

[29] Lee, M. A. and Solomon, N., (1992). Unreliable sources: a guide to detecting bias in
news media. New York: Carol Publishing Group, p.85.

[30] Williams, R. ,(1974). Television: technology and cultural form. London: Fontana/Collins;
Balas,  pp.36-9;  G.  R.,  (2003).  Recovering  a  public  vision  for  public  television.  Oxford:
Rowman & Littlefield Publishers, Inc., pp.93-120.

Fairness and Accuracy in Reporting (FAIR), a US-based media reform group has focused a lot
of its energy on illustrating the pro-corporate bias of PBS. For a selection of FAIR critiques of
p u b l i c  b r o a d c a s t i n g  a u t h o r e d  b e t w e e n  1 9 8 9  t o  1 9 9 9  s e e
http://www.fair.org/index.php?page=19&media_outlet_id=16. For further critiques of public
broadcasting please refer to work of Cumings, B., (1992). War and television. London: Verso;
Hoynes, W., (1994). Public television for sale: media, the market, and the public sphere.
Boulder, Colo.: Westview Press; Ledbetter, J., (1997). Made possible by: the death of public

http://www.fair.org/index.php?page=19&media_outlet_id=16


| 18

broadcasting in the United States. London: Verso.

[31] Hertsgaard, M., (1988). On bended knee: the press and the Reagan presidency. New
York: Farrar, Straus, Giroux.

[32] Haines, H., (1984). Black radicalization and the funding of civil rights. Social Problems,
32  31-43;  Jenkins,  C.  J.  and  Eckert,  C.  M.,  (1986).  Channeling  black  insurgency:  elite
patronage and professional social movement organizations in the development of the Black
Movement. American Sociological Review, 51, 812-829.

[33] Raynor, G. K., (1999). The Ford foundation’s war on poverty. In E. C. Lagemann, (Ed.),
Philanthropic foundations: new scholarship, new possibilities (p 195-228), Bloomington, Ind.:
Indiana University Press.

[34] Jenkins, C. J. (1998). Channeling social protest: foundation patronage of contemporary
social movements. In W. W. Powell and E. S. Clemens, (Eds.), Private action and the public
good  (pp.214-5),  New Haven,  CT:  Yale  University  Press;  Proietto,  R.,  (1999).  The Ford
foundation and women’s studies in American higher education: seeds of change? In E. C.
Lagemann, (Ed.), Philanthropic foundations: new scholarship, new possibilities (p 271-284),
Bloomington, Ind.: Indiana University Press.

[35]  Centre  for  Conflict  Resolution  (Uganda)  1998  Westminster  Foundation  (WF);  West
African Journalists Association (Ghana) 1997 WF; Media Rights Agenda (Nigeria) 1998, 2000
NED; Media Institute of Southern Africa 1997 WF; Article 19 1996, 1997 WF, 1997 Rights and
Democracy. http://www.ned.org/dbtw-wpd/textbase/projects-search.htm Accessed 10/02/07.

[36] Barker, M. J., (2007). Polyarchy and the public sphere: journalism organizations and the
National Endowment for Democracy. http://www.ourmedia07.net.

[37]  Barker,  M.  J.,  (2008).  The  liberal  foundations  of  environmentalism:  revisiting  the
Rockefeller-Ford Connection. Capitalism Nature Socialism, 19 (2), pp. 15-42.

[38] Ostrander,  S.  A.,  (2005).  Legacy and promise for social  justice funding: charitable
foundations  and progressive  social  movements,  past  and present.  In  D.  Faber  and D.
McCarthy, (Eds.), Foundations for social change: critical perspectives on philanthropy and
popular movements (p 33-60), Lanham, Md.: Rowman & Littlefield Publishers.

The original source of this article is Global Media
Copyright © Michael Barker, Global Media, 2008

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Michael Barker

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will

http://www.ned.org/dbtw-wpd/textbase/projects-search.htm
http://www.ourmedia07.net/
http://stc.uws.edu.au/gmjau/vol1_2008/barker.html
https://www.globalresearch.ca/author/michael-barker
http://stc.uws.edu.au/gmjau/vol1_2008/barker.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/michael-barker


| 19

not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

