
| 1

The Kagame-Power Lobby’s Dishonest Attack on the
BBC Documentary on Rwanda

By Edward S. Herman and David Peterson
Global Research, November 02, 2014
Monthly Review Zine

Region: sub-Saharan Africa
Theme: Crimes against Humanity

On October 1, 2014, a remarkable event occurred in Britain.  The British Broadcasting
Corporation’s BBC 2’s This World telecast Rwanda’s Untold Story, a documentary produced
by  Jane  Corbin  and  John  Conroy  that  offered  a  critical  view  of  Rwandan  President  Paul
Kagame and of his and the British and U.S. roles in the 1994 mass killings in Rwanda and

beyond.1  Although the documentary adheres to some key longstanding falsehoods of the
Anglo-American propaganda system’s treatment of the “Rwandan genocide,” above all the
claim that in 1994 leaders of the country’s Hutu majority conspired to commit genocide

against its Tutsi minority,2nevertheless, we believe that the telecast of Rwanda’s Untold
Story constitutes a first of its kind in the reinterpretation of what really happened in Rwanda
in 1994.  And this is true not only for the BBC, but also for the rest of the establishment
English-language  television  news  media  in  Britain,  the  United  States,  Canada,  and
elsewhere.

The  BBC  2’s  reinterpretation  works  largely  by  providing  airtime  to  well-informed  figures
conventionally marginalized within the establishment media.  Accordingly, Rwanda’s Untold
Story is the story that they tell and that they would have been telling for many years had
they and their views not been systematically suppressed and even ridiculed and smeared by
the establishment media, historians, and assorted political hacks from within the Kagame-
Power Lobby.

Among  these  newly  admitted  storytellers  are  Theogene  Rudasingwa  and  Kayumba
Nyamwasa, former high-ranking Rwandan Patriotic Front (RPF) associates of Paul Kagame
now forced to live in exile for opposing his rule and seeking his downfall.  “The price of being
able to express a view that is even mildly critical or dissenting in Rwanda, the price is very
high,”  Rudasingwa,  Kagame’s  former  chief-of-staff,  tells  Corbin.   “Those  who  tried,
journalists, have been killed, and others imprisoned or simply banished into exile” (51:19). 
When Corbin asks Nyamwasa, a former top-ranking general under Kagame, whether he was
“surprised there wasn’t more protests from the international community over what was
happening  in  the  Congo  and  Rwanda’s  part  in  it,”  Nyamwasa  replies:  “No.   I  wasn’t
surprised.  He’s got very powerful people who protect him” (45:50).

Another critic here given a voice is Aloys Ruyenzi, a former member of Kagame’s personal
guard.  Ruyenzi recounts what he heard at a meeting between Kagame and his closest staff
during  which  Kagame  gave  the  order  to  shoot  down  Rwandan  President  Juvénal
Habyarimana’s Falcon 50 jet.  Ruyenzi also states that he was in Kagame’s company when,
on April 6, 1994, the news of the shoot-down arrived at the RPF’s headquarters in Mulindi, in
the far north of  the country.   “Kagame was happy,” Ruyenzi  tells  Corbin.   “The other

https://www.globalresearch.ca/author/edward-s-herman
https://www.globalresearch.ca/author/david-peterson
http://mrzine.monthlyreview.org/2014/hp011114.html
https://www.globalresearch.ca/region/sub-saharan-africa
https://www.globalresearch.ca/theme/crimes-against-humanity


| 2

commanders were happy too.  From that moment, we started to move” (15:15).

Yet another critic is Carla Del Ponte, a former chief prosecutor at the International Criminal
Tribunal for Rwanda (ICTR) as well as the International Criminal Tribunal for the Former
Yugoslavia, who recounts how she was relieved of her job at the ICTR in 2003 for having
opened investigations into RPF crimes and then rebuffed overtures from the United States
and Britain to terminate them.  “[T]he U.S. didn’t back me up,” she says, “the U.K. followed
suit, as always, and my mandate was not renewed” (38:28).

Still  another  new  voice  is  former  FBI  counter-terrorism  agent  James  Lyons,  who  was
Commander of Investigations at the ICTR.  Lyons tells Corbin that in 1996-1997 his and the
late Michael Hourigan’s National Team had found three solid sources claiming knowledge
that Kagame was responsible for the Habyarimana assassination.  When in early 1997
Hourigan and Lyons presented ICTR Chief Prosecutor Louise Arbour with a memorandum
outlining  what  they  had  learned,  Arbour  ordered  the  investigation  terminated  and
confiscated  the  memorandum.   “Louise  Arbour  just  did  a  180-degrees  turnaround,”  Lyons
says,  referring  to  Arbour’s  reaction  when  she  learned  that  his  group  had  evidence
implicating Kagame.  “Someone above her was telling her this was not a good idea to be
investigating Paul Kagame” (39:30).

Among the other BBC 2 guests was the Belgian scholar Filip Reyntjens, a specialist in the
history of the Great Lakes region of central Africa; Reyntjens states frankly on camera that
he regards Kagame as the “most important war criminal in office today” (48:31).  Also the
Belgian  Colonel  Luc  Marchal,  a  former  high-ranking  member  of  the  United  Nations
Assistance Mission in  Rwanda (UNAMIR)  with responsibility  for  the capital  city,  Kigali.  
Marchal describes the overwhelming tension that pervaded Kigali during the months before
Habyarimana’s assassination: “Every night in Kigali the background noise was of weapons
and shooting and of grenades exploding” (10:16).  “In my opinion,” Marchal adds, “the
attack on the president’s plane was the trigger to begin the military operation and the
armed takeover by the RPF” (15:53).

Perhaps most important of all, the BBC 2 devotes a substantial segment of its documentary
to the work of two American professors now at the University of Michigan, Allan Stam and
Christian Davenport, who from 1998 on carried out important field research in Rwanda, and
who have gone on to develop many powerful and provocative interpretations about what

really happened in Rwanda in 1994.3  “What the world believes, and what really happened,
are  quite  different,”  a  clip  from  Corbin’s  interview  with  Stam  appears  twice  in  the
documentary  (0:21  and  31:19).   (We  return  to  Davenport  and  Stam’s  work  below.)

In sum, although we take issue with the BBC 2 documentary’s very loose and inexact use of
the term “genocide” when referring to the events in Rwanda in1994, Jane Corbin and John
Conroy’s Rwanda’s Untold Story marks an important, informative, and decisive break from
the now-more-than 20 years of false and propagandistic storytelling in the Anglo-American
world that has buried the real history of the period.  Both the BBC 2’s This World and the
documentary’s production staff deserve their audience’s gratitude — not condemnation.

How Dare the BBC 2’s This World Break Ranks with the Rest of the Respectable Media and
Bring All of These Ugly, Unmentionable Truths to Light?

Just as it was a remarkable event for Rwanda’s Untold Story to be telecast over the BBC 2
on October 1, so it was entirely predictable that on October 12, a response in the form of an



| 3

open letter signed by 38 “scholars, scientists, researchers, journalists and historians” was
sent to the BBC’s Director-General Tony Hall, taking issue with the documentary in the
strongest terms possible.  And, as is the conventional practice among members of this
group, their open letter features the smear that the documentary engages in “genocide
denial,”  a  derogatory  charge  that  in  one  form  or  another  (e.g.,  “genocide  deniers,”

“deniers”) appears no fewer than 13 times in a letter only 1,266 words long.4

“Genocide denial” and the dissemination of “genocide ideology and sectarianism” are the
preferred negative-attack weapons of the Kagame dictatorship, on the basis of which it has
denounced,  intimidated,  imprisoned,  driven  into  exile,  and  even  assassinated  many

Rwandans as well as foreign nationals over the past 20 years.5  Kagame’s legal system used
such  charges  to  arrest  the  Hutu  political  figure  and  chair  of  the  opposition  Forces
Democratiques Unifiées (FDU)-Inkingi coalition, Victoire Ingabire, in April 2010, removing her
from competing against Kagame in the August presidential election, which Kagame won
with an incredible 93 percent of the rigged vote.  “[I]ngabire asked why there were no
memorials to the Hutus who died,” Corbin reports in the documentary.  “She got eight years
in  prison for  ‘genocide ideology'”  (51:09).   To this  day,  Ingabire  languishes in  one of
Kagame’s prisons, her sentence now bumped up to 15 years; recently her attorney filed a
petition with the African Court on Human and Peoples’ Rights, asking it to demand a fair and

open retrial for his client.6   The 38 letter-signers claim to recognize the BBC’s right to
“reflect on the contemporary political situation in Rwanda,” which the documentary does at
length,  but  nowhere  in  their  rebuttal  do  they  themselves  undertake  such  reflections.  
Doesn’t the 38’s silence on the totalitarian nature of Kagame Power, clearly a major political
issue for Rwandans both at home and living in exile, make them dictatorship defenders?

When the 38 use the word “genocide” — a term they use no fewer than 27 times in their
letter — they refer to one thing specifically: the alleged planned extermination and killing of
Rwanda’s minority Tutsi population by its majority Hutu conspirators.  But another, much
larger area of massacres lies to the west of Rwanda in the neighboring Democratic Republic
of Congo (DRC), where, from September 1996 on, many more people have been killed than
in Rwanda in 1994.  These killings were carried out as an almost immediate extension of the
RPF’s 46-month war in Rwanda, and in the case of the DRC there is a wide consensus among
specialists that Paul Kagame and forces allied with him (especially the Ugandan People’s
Defense Force and locally organized militias) have been the principal killing agents.  As
Deogratias Bugera, at one time a soldier in Kagame’s RPF during its war in Rwanda, and one
of the founders in October 1996 of the Alliance of Democratic Forces for the Liberation of
Congo-Zaire (AFDL), a “rebel” front-organization for the RPF in its wars in Zaire-DRC, once
told Jason Stearns: “As soon as the RPF conquered Rwanda, they set their sights on invading

Zaire, much sooner than most people realize.”7  As the 38 completely ignore Kagame’s 18-
year-long wars and genocide in the DRC, doesn’t their exclusive focus on Rwanda 1994 and
the alleged Hutu conspiracy to exterminate the Tutsi make them apologists for the larger
follow-up genocide?  To the BBC 2’s credit — and in stark contrast to the silence of the 38
who attacked the BBC — the documentary raises precisely this issue.  In fact, in a voiceover,
Corbin reports: “The UN surveyed 600 alleged massacre sites [in the DRC]. . . .  The UN
report concluded: The apparent systematic and widespread attacks on Hutu civilians, if

proven,  could  be  characterized  as  crimes  of  genocide”  (44:48).  8   But  the  38  aren’t
interested.

Who Shot Down President Habyarimana’s Falcon 50 Jet?



| 4

Turning to the mass killings in Rwanda in 1994, the 38 cite three “untenable claims” made
in  the  BBC  2  documentary.   The  first  is  a  “lie  about  the  true  nature  of  the  Hutu  power
militia.”  The second is an “attempt to minimize the number of Tutsi  murdered in the
genocide.”   And  the  third  is  an  “effort  to  place  the  blame  for  shooting  down  President
Habyarimana’s  plane  on  April  6,  1994  on  the  Rwandan  Patriotic  Front.  .  .  .”

Taking this last item first: The 38 claim that a “detailed report published in January 2012 by
a French magistrate  Judge Marc  Trévidic  .  .  .  contains  evidence from French experts,
including crash investigators, who proved scientifically that the missiles that shot down the
plane came from the confines of the government-run barracks in Kanombe. . . .”

This is a blatant case of the selective use of evidence, in addition to being misleading in its
own narrow framework.  First, two French investigative judges are involved in this inquiry,
not one: Judge Nathalie Poux as well as Judge Trévidic.  Second, no report, preliminary or
final, has ever been issued by Trévidic and Poux.  The January 2012 report to which the 38
refer,  released  by  Trévidic  and  Poux,  was  not  written  by  them  but  was  compiled  by  five
“experts” who had been hired by the investigating judges to analyze certain data from a

ballistics and acoustics point of view.9

Third, and most important, none of the contributors to this nearly 340 page report at any
point  claims  to  know  the  identities  of  who  actually  fired  the  missiles  that  brought  down
Habyarimana’s  jet,  and  nowhere  in  this  report  does  anyone  conclude  definitively  that  the
“missiles that shot down the plane came from the confines of the government-run barracks
in  Kanombe,”  or  in  any  other  government-controlled  area.   Instead,  they  calculate
“probabilities” for the locus of origination of the missiles which in the aggregate covers such
a large range of territory that, as of April  6, 1994, the missiles could have been fired from
government-controlled territory on its western edge as well as from territory well outside of
government control, in the vicinity of Masaka Hill, to the southeast of Kanombe camp and
the airport’s  runway,  which is  exactly  where the former RPF figures who have testified on

this  matter  in  multiple  venues  over  many  years  claim  the  missiles  were  fired  from.10   In
short, the highly-touted findings of the January 2012 analysis are so inconclusive as to the
sites from which the fatal missiles were fired and the identity of the shooters that they are

surely not the last word on the matter.11

Also interesting is the fact that the Trévidic-Poux investigation’s own records show that in
June 2010 their investigation accepted the sworn testimony of Abdul Ruzibiza, a former
lieutenant  in  the  RPF  then  living  in  exile  in  Norway,  and  the  author  of  the  2005

book  Rwanda,  L’histoire  secrète.12   Consistent  with  his  earlier  testimonies  before  the
investigation  led  by  the  French  Judge  Jean-Louis  Bruguière  (Trévidic’s  immediate
predecessor  in  the  same office,  from which  Bruguière  retired  in  June  2008),  his  published
writings, and his testimonies in trials argued before the ICTR, Ruzibiza shared with Trévidic-
Poux’s representatives in Norway his knowledge of the RPF’s reconnaissance of the best site
from  which  to  fire  the  missiles  (i.e.,  the  aforementioned  Masaka  Hill,  outside  the
government-controlled area); who comprised the assassination team and carried out the
actual shooting (Deputy-Lieutenant Frank Nziza and Corporal Eric Hakizimana are named);
where the missiles that were used that night had come from (they were smuggled from
Uganda, through RPF-controlled territory in northern Rwanda, and then to Kigali); where the
RPF  stored  the  missiles  prior  to  their  use  (in  the  RPF-occupied  Conseil  National  de
Développement [CND — National Assembly] complex in Kigali, in violation of the Arusha



| 5

Accords’ prohibition that weapons in Kigali were to be secured by UNAMIR); and that he was
a member of the RPF’s so-called “Network,” a covert team that carried out sabotage, false-
flag operations, and assassinations of political figures on all sides so as to sow distrust and

heighten tensions.13  We believe that all of this is very important because, as noted above,
Trévidic’s predecessor, Judge Bruguière, also heard the same sworn testimony of Ruzibiza,
as  had  trial  chambers  of  the  ICTR;  the  crucial  difference  here  is  that  whereas  the  2006
Bruguière report made use of Ruzibiza’s testimony, at the time of this writing, Trévidic-Poux
have taken no public position on Ruzibiza’s testimony, much less have they attempted to

identify who they believe the shooters were.14

It  is also important to note that the Trévidic-Poux investigation exists within a political
context unique to France that is ignored by the 38.  In May 2007, the right-wing Atlanticist
candidate Nicolas Sarkozy succeeded the right-wing Gaullist Jacques Chirac as the new
president of France.  Chirac had served for 12 years (1995-2007), having succeeded the
Socialist Party’s François Mitterrand (1981-1995) to the office.  Sarkozy immediately set out
to heighten France’s Atlanticist profile among the Western capitals, particularly Washington
and London.  In early 2010, Sarkozy visited Rwanda’s President Paul Kagame in Kigali, the
first visit by a French president to Kigali since the 1980s.  Within days of Sarkozy’s return to
Paris, French police arrested Agathe Habyarimana, the widow of Rwanda’s late President’s
Habyarimana, then living in exile in Paris; she was arrested on the basis of an arrest warrant
drawn up in Kigali over her role in the events of 1994.  Within weeks of this, Trévidic and
Poux named the five ballistics and acoustics “experts” who were to re-examine the evidence
that ultimately found its way into Bruguière’s 2006 report and the nine indictments of RPF
figures.  In other words, the origins of the Trévidic-Poux investigation took place within the
context of President Sarkozy’s decision to mend fences with Kagame’s regime and align
French with U.S. policy on Rwanda, and this political decision required something official to
offset  Bruguière’s  findings  against  the  RPF.   But  even  now  as  late  as  November  2014,
Trévidic  and  Poux  have  yet  to  publish  a  definitive  conclusion,  in  contrast  to  Hourigan,
Bruguière, and the Spanish National Court Judge Fernando Andreu Merelles’ February 2008
indictment of 40 members of the RPF for their alleged murder of hundreds of thousands of

Rwandans after the war.15

The  38  ignore  the  fact  that  the  long  and  serious  investigation  of  the  shoot-down by
Bruguière, which included the sworn testimonies of a number of participants in the planning

for the shoot-down, concluded that it  was Kagame who had given the orders for it.16  
Bruguière also made the important point that the shoot-down and military conquest of
Rwanda were politically necessary for Kagame, as he and his RPF could never have won the
free election called for by the 1993 Arusha Peace Accords, given an ethnic Tutsi voting block
of some 10 percent of Rwanda’s population, versus an ethnic Hutu voting block closer to 90
percent.  Under these circumstances, it would have been impossible for Kagame’s RPF to
take power through Rwanda’s legal political channels at any time and in any way — except

by military conquest.17  As Filip Reyntjens tells Jane Corbin in the BBC 2 documentary: “[The
RPF] felt they were not going to be able to take power through the ballot, and I think by the
end of 1993, the RPF had decided it was going to take power by the bullet” (9:35).

The 38 also bypass the fact that the ICTR sponsored the original investigation of the shoot-
down in 1996-1997, carried out by a 20-person, multinational investigative team headed by
the  late  Australian  lawyer,  Michael  Hourigan.   The  BBC  2  documentary  returns  to  a



| 6

discussion of  this  evidence more than once,  in the person of  James Lyons,  Hourigan’s
superior at the ICTR.  A memo prepared by Hourigan for delivery to ICTR Chief Prosecutor
Louise Arbour,  based on what his team regarded as three solid RPF sources with firsthand
knowledge of the shoot-down, found Paul Kagame ultimately responsible for it.  But as noted
earlier, this memo was suppressed by Arbour, and no charges have ever been brought

against Kagame by the ICTR.18  Given that the ICTR has strictly observed the principle of
“victor’s justice” throughout its 20 year existence, and has indicted, tried, and convicted

Hutus alone with only one exception19 (the BBC 2 documentary reports 63 convictions to
date [39:56]), this history of prosecutorial suppression at the ICTR strongly suggests that
the evidence for a Kagame role in the shoot-down simply was too solid for the ICTR and its
major U.S. and U.K. sponsors to permit any further investigation.

Here we should add that the lead signatory of the open letter to the BBC, Linda Melvern, has
long claimed that there never was an investigation of the shoot-down by an international
organization.   Thus  in  one  place,  Melvern  has  referred  to  the  “failure  to  conduct  an

international  inquiry,”20  and  elsewhere  she  has  alleged  that  “[t]he  international  court

established by the Security Council . . . is silent on the assassination of Habyarimana.”21 
Although these are outright lies and suppress both actual investigations and the evidence
they’ve accumulated, they are the kind of lies that conform well with the biases and deep-
seated mendacity of Melvern and her 37 fellow “scholars” (etc).

Among the Many Untold Stories about Life in Paul Kagame’s Rwanda . . .

The list of former Kagame associates who eventually testified to Kagame’s responsibility for
the shoot-down is impressively large; Peter Erlinder, the U.S. defense attorney and former

lead defense counsel before the ICTR, estimates that the number “now exceeds eight,”22 but
we suspect the total is considerably higher.  But any number is especially impressive, given
that  former  members  of  Kagame’s  inner  circle  who  provide  such  testimony  place
themselves at  great  risk,  as  Kagame and some of  his  underlings have been regularly
engaged in the permanent silencing of critics.  (On this, see the treatment in Rwanda’s
Untold Story of the December 31, 2013 assassination of Kagame’s former intelligence chief
Patrick Karegeya, then living in exile in South Africa [51:40].)  Estimates vary of the number
of former allies who were later killed on orders from Kagame.  Particularly vulnerable and at
highest  risk  are  figures  who  possess  “knowledge  of  the  regime’s  darkest  secrets  and  had
themselves been involved in its crimes,” as Reyntjens puts it.  Reyntjens quotes a former
RPF  member  “exiled  in  Europe”  who  claims  he  was  ordered  to  assassinate  Kayumba
Nyamwasa (who in fact has survived four assassination attempts) and could name 17 other
former  RPF  officers  “murdered  on  Kagame’s  orders.”   Anyone  “considered  a  threat,  Hutu
and Tutsi alike, were physically eliminated.”  Exiles from Kagame Power were eliminated
either because they had knowledge of Kagame’s responsibility for the assassinations of the
Rwandan and Burundian presidents in April 1994, or because Kagame suspected them of
disloyalty and plotting against him, or of leaking sensitive information to the world outside
his base of supporters.  According to Reyntjens, Ruzibiza claimed the “physical elimination
of over twenty military,  in addition to several  foreigners working in Rwanda who were
suspected of having leaked information on RPF abuse. . . .”  Kagame is also implicated in the
January  2001  assassination  of  a  third  head  of  state,  Laurent-Désiré  Kabila,  Kagame’s
handpicked successor to Mobutu after Rwanda and Uganda drove Mobutu from power in

May 1997.23  In 2010, many of the most prominent surviving exiles from Kagame Power



| 7

went on to found the Rwanda National Congress and called for the end of the Kagame
dictatorship, once and for all.  But the establishment U.S. and U.K. media have rarely given
Kagame’s regime of terror and assassination the attention that it deserves, paralleling the
United States’ and Britain’s longtime support of Kagame, and of course the 38 slavishly
follow the same apologetic silence on this matter.

The 38 attempt to support their belief in “Hutu Power” responsibility for the shoot-down by
claiming that this “carefully planned genocide” was followed immediately  by “roadblocks . .
. all over Kigali” and a rapid targeting of Rwanda’s political opposition, which was allegedly
opposed to Habyarimana because they feared power sharing with the RPF under the Arusha

Accords.24  This is what we might call streaming lies.  As we feature in our recently published
book, Enduring Lies: The Rwandan Genocide in the Propaganda System, 20 Years Later,
even the U.S.- and U.K.-vetted ICTR uniformly rejects the charge that Hutu political and
military  figures  engaged  in  a  “conspiracy  to  commit  genocide”  against  the  country’s

minority Tutsi population prior to the April 6, 1994 shoot-down of the Habyarimana jet.25  But
this has never prevented Linda Melvern and the open letter’s co-signers Roméo Dallaire,
Gregory Stanton, Gerald Caplan, Frank Chalk, George Monbiot, Andrew Wallis, et al., from
repeatedly asserting that such a conspiracy was fairly adjudicated and determined to be
real by the ICTR’s trial and appeals chambers, and this repetition of the “conspiracy to
commit genocide” fraud feeds into the lie stream here.

While Melvern and the other 37 claim a readiness to spring into action by the alleged “Hutu
Power” conspirators as of April 6, the fact of the matter is that the Hutu military and political
leadership was completely unprepared for the post-assassination crisis, the Armed Forces of
Rwanda (FAR) were in immediate retreat from the advances of the vastly militarily superior
RPF, and were unable to prevent Rwanda from being conquered by the RPF in less than 100
days — let alone putting a stop to localized killing sprees.  By contrast, Kagame’s RPF —
including armed RPF cells in hiding across the country — was ready to initiate a military
offensive  at  the  moment  that  the  shoot-down  of  Habyarimana’s  jet  was  confirmed.   The
further lie by the 38 is that the Hutu conspirators carried out their nefarious plans because
they feared power-sharing with the RPF and the loss of privileges this would have entailed. 
But as Bruguière and many others have pointed out, it was Kagame and his RPF that was
confronted with losing everything via the free and fair elections scheduled by the Arusha
Accords, given the ethnic voting blocks that had prevailed in Rwanda for decades.

The  38  contest  the  finding  of  University  of  Michigan  academics  Christian  Davenport  and
Allan Stam that more Hutus than Tutsi were killed in Rwanda in 1994, but they refute it
solely by mentioning “eye-witness testimony” and by listing the names of alleged research
reports  by  Amnesty  International,  UNICEF,  and  others,  while  failing  to  cite  any  specific
findings of estimated numbers killed and the ethnic composition of the deaths.  The 38 also
resort to the conventional accusatory tactic of charging Davenport and Stam with “attempts
to minimize the number of Tutsi murdered, a typical tactic of genocide deniers” — when the
going gets tough, sling mud.

Davenport and Stam use an aggregating methodology that we find logical and plausible in
dealing with a very confusing environment — working from data estimating total pre-April 6,
1994 Tutsi  and Hutu members of  the population,  and post-July 1994 numbers of  Tutsi
survivors.   We  use  a  similar  method  in  Enduring  Lies,  taking  Rwanda  census  data
breakdowns of Tutsi and Hutu numbers as of August 1991, and post-July 1994 estimates of
Tutsi survivors ranging from 300,000 to 400,000.  Without going into too many details here,



| 8

we found that, for example, on the assumption of 800,000 total deaths for the period April
through July, 1994, plausible estimates of Hutu and Tutsi  deaths ranged from between

100,000 and 200,000 Tutsi deaths, and between 600,000 and 700,000 Hutu deaths.26  We
also show, again relying on the logic of Davenport and Stam’s method, the crucial lesson
that (quoting from our book) “the greater the total  number of deaths, the greater the

number of Hutu deaths overall, and the greater the percentage comprised of Hutu.”27

Hence, the following crucial exchange between Corbin and Stam (30:31):

Allan Stam: If a million people died in Rwanda in 1994 — and that’s certainly
possible — there is no way that the majority of them could be Tutsi.

Jane Corbin: How do you know that?

Allan Stam: Because there weren’t enough Tutsi in the country.

Jane Corbin: The academics calculated there had been 500,000 Tutsis before
the  conflict  in  Rwanda;  300,000  survived.   This  led  them  to  their  final
controversial  conclusion.

Allan Stam: If a million Rwandans died, and 200,000 of them were Tutsi, that
means 800,000 of them were Hutu.

Jane  Corbin:  That’s  completely  the  opposite  of  what  the  world  believes
happened in the Rwandan genocide.

Allan Stam: What the world believes, and what actually happened, are quite
different.

Notice the conditional “if” with which Stam begins his explanation.  He could have stated “If
500,000 people died,” or “If 2 million people died,” and their method would have generated
different  results.   It  is  also  notable  that  the  38  dismiss  Davenport  and  Stam  simply  as
academics who “worked for a team of lawyers defending the génocidaires at the ICTR.”  In
fact, Davenport and Stam started work in Rwanda under the auspices of the U.S. Agency for
International Development, and at one time Stam served in the U.S. Army Special Forces. 
And the defense counsels before the ICTR often were defending clients eventually found to
be innocent of all charges, but here the same clients are found guilty in advance by the 38,
who call all of them “génocidaires” and would presumably deny them the right to defend
themselves.

The 38 are also pained by the BBC 2’s raising doubts over whether Paul Kagame’s RPF
stopped the genocide.   They quote Lieut.-General  Roméo Dallaire,  the Canadian force
commander of UNAMIR, as the “authority on this subject.”  “Dallaire is categorical,” the 38

write.  “‘The genocide was stopped because the RPF won and stopped it’, he says.”28  This is
actually  a  bit  ambiguous  because  the  mass  killings  could  have  stopped  because  the
powerful army then conquering Rwanda — the RPF — had won its war and could itself stop
doing the killing.  We have elsewhere cited the report by Robert Gersony to the United
Nations  claiming  that  in  several  of  Rwanda’s  southern  prefectures  he  found  an
“unmistakable pattern” of “systematic and sustained killing and persecution of their civilian

Hutu populations by the RPF,” with between 5,000 and 10,000 Hutu killed per month.29  We
should also note that Dallaire is hardly a neutral observer on the recent history of Rwanda,



| 9

and in fact is one of the 38 signatories to the letter to the BBC which, as we are showing
throughout, is error-laden and biased.  We may also point out that there are not one but two
Dallaires — one in his term as force commander of UNAMIR (1993-1994), and the other
subsequently acting as a spokesperson for the standard model of the “Rwandan genocide”
and an apologist for Kagame Power (1995-).  In the earlier role, while biased in favor of the
RPF, he at least could recognize and acknowledge the relative weakness and demoralization
of the Forces Armées Rwandaises (FAR, the then national army of Rwanda) and the military
superiority and readiness of the RPF; about the RPF, Dallaire had reported to the United
Nations as early as September 1993 that it “displayed the potential to easily defeat the

[FAR].”30

The 38 devote considerable space to charging the BBC 2 documentary’s producers and
guests  with  “genocide  denial,”  which  they  describe  as  the  “final  stage”  of  genocide  that
“ensures that the crime continues.  It incites new killing.”  Recall that, after conquering
Rwanda in 1994, Kagame invaded Zaire-DRC two years later, with estimated subsequent
killings there running into the millions.  This was not a result of any “genocide denial,” it was
justified on the basis of the need to clean out the “génocidaires.”  That is, the new killings
were built on the claim of a Hutu genocide of Tutsis that required what turned out to be
large-scale massacres of an allegedly genocidal Hutu population that had fled to Zaire-DRC. 
If  the Hutus were the primary victims in 1994, and the April  6,  1994 assassination of
President Habyarimana was attributable to Kagame, both of which we believe to be true,
these extended killings in Zaire-DRC would be harder to rationalize.  By misrepresenting the
reality of that history, the 38 help justify this further and larger genocide.

Concluding Note: Many Untold Stories

So in fact the 38’s cry of the immorality of “genocide denial” provides a dishonest cover for
Paul Kagame’s crimes in 1994 and for his even larger crimes in Zaire-DRC.  The 38 thus
belong to a sizable contingent of apologists for Kagame Power, who now and in years past
have served as intellectual enforcers of an RPF and U.S.-U.K.-Canadian party line.  We may
note here the amazing claim by the 38 that the events of 1994 “should be treated by all
concerned with the utmost intellectual honesty and rigour.”  Their own violation of this
appeal in their open letter is both systematic and comprehensive.

We  have  seen  that  the  38  have  a  penchant  for  slander  as  well  as  straightforward
misrepresentation.  It is for committing the grave intellectual and moral crime of providing
an alternative but, we believe, entirely credible and evidence-based reinterpretations of
what  really  happened  in  Rwanda  in  1994  that  the  38  would  like  Rwanda’s  Untold
Story expunged from the BBC archives and its production team sent to the woodshed.

 

Notes

1  Jane Corbin and John Conroy, Rwanda’s Untold Story, BBC 2, October 1, 2014.  Whenever we cite
the time-stamp for something that we take from the documentary (e.g., 51:19), we are referring to
the copy of the documentary as posted to the Vimeo website: <vimeo.com/107867605>.

2  In Rwanda’s Untold Story, the term “genocide” is used repeatedly but without hardly any
definition or explanation as to what it means.  By all appearances, however, the term refers to an
alleged Hutu conspiracy to commit genocide against Rwanda’s Tutsi minority, as well as to the

https://vimeo.com/107867605


| 10

execution of this alleged conspiracy during the period from April through July 1994.  Thus at one
point Jane Corbin, the documentary’s presenter, describes “the genocide” as “the killing of a million
people in three months” (13:59).  And immediately thereafter, she adds that once the assassination
of Habyarimana had occurred, “It quickly became part of the accepted story that extremist Hutus
shot down the plane.  They wanted to unleash a wave of ethnic killing and rid the country of its
Tutsis” (14:09).

3  For some of Christian Davenport and Allan Stam’s relevant work, seeRwandan Political Violence in
Space and Time, unpublished manuscript, 2004, especially pp. 27-33:
<bc.sas.upenn.edu/system/files/Stam_03.26.09.pdf>.  Also see their website, Understanding
Rwandan Political Violence in 1994, GenoDynamics: <genodynamics.weebly.com>.  And see their
“What Really Happened in Rwanda?” Miller-McCune, October 6, 2009:
<www.psmag.com/navigation/politics-and-law/
what-really-happened-in-rwanda-3432/>.

4  See Linda Melvern et al., “Rwanda’s Untold Story: Letter to the Director-General of the BBC
October 12, 2014”: <www.lindamelvern.com/index.php/2-uncategorised/166-letter>.

5  See Filip Reyntjens, Political Governance in Post-Genocide Rwanda(New York: Cambridge
University Press, 2013), Ch. 5, “Dealing with the World and the Region,” pp. 124-162; esp. the
section “Dealing with Critical Voices,” pp. 127-134.

6  “Jailed Rwanda Opposition Figure Lodges Complaint with African Court,” Agence France Presse,
October 24, 2014, <www.naharnet.com/stories/en/
152585-jailed-rwanda-opposition-figure-lodges-complaint-with-african-court>.  Also see Rwanda:
Eight-Year Sentence for Opposition Leader, Human Rights Watch, October 30, 2012:
<www.hrw.org/news/2012/10/30/
rwanda-eight-year-sentence-opposition-leader>.

7  Jason K. Stearns, Dancing in the Glory of Monsters: The Collapse of the Congo and the Great War
of Africa (New York: Public Affairs, 2011), p. 77.

8  See Report of the Mapping Exercise documenting the most serious violations of human rights and
international humanitarian law committed within the territory of the Democratic Republic of the
Congo between March 1993 and June 2003, UN High Commissioner for Human Rights, August. 2010,
esp. para. 500-522.  Therein, we read that the RPF and its proxy forces had carried out “systematic
and widespread . . . attacks, which targeted very large numbers of Rwandan Hutu refugees and
members of the Hutu civilian population, resulting in their death.”  Such attacks, the report
continues, “reveal a number of damning elements that, if they were proven before a competent
court, could be classified crimes of genocide” (para. 515):
<www.ohchr.org/Documents/Countries/CD/
DRC_MAPPING_REPORT_FINAL_EN.pdf>.

9  See Claudine Oosterlinck et al., Rapport d’Expertise: Destruction en Vol du Falcon 50 — Kigali
(Rwanda), Cour d’Appel de Paris, Tribunal de Grande Instance Paris, Instruction n. 2272/00/13&1314
— Parquet n.  9729523030, January 5, 2012, <ddata.over-blog.com/xxxyyy/2/93/44/38/
rapport-ballist-attentat-contre-habyarimana-6-4-19-copie-1.pdf>.

10  See the following Google map of the Kigali International Airport and the territory which surrounds
it: <www.google.com/maps/
@-1.963042,30.135014,12z>.  Immediately south of the airport’s runway are the Kanombe military

https://bc.sas.upenn.edu/system/files/Stam_03.26.09.pdf
http://genodynamics.weebly.com/
http://www.psmag.com/navigation/politics-and-law/what-really-happened-in-rwanda-3432/
http://www.psmag.com/navigation/politics-and-law/what-really-happened-in-rwanda-3432/
http://www.lindamelvern.com/index.php/2-uncategorised/166-letter
http://books.google.com/books?id=dX4LAgAAQBAJ
http://www.naharnet.com/stories/en/152585-jailed-rwanda-opposition-figure-lodges-complaint-with-african-court
http://www.naharnet.com/stories/en/152585-jailed-rwanda-opposition-figure-lodges-complaint-with-african-court
http://www.hrw.org/news/2012/10/30/rwanda-eight-year-sentence-opposition-leader
http://www.hrw.org/news/2012/10/30/rwanda-eight-year-sentence-opposition-leader
http://books.google.com/books?id=ZZs4-fgVJWsC
http://books.google.com/books?id=ZZs4-fgVJWsC
http://www.ohchr.org/Documents/Countries/CD/DRC_MAPPING_REPORT_FINAL_EN.pdf
http://www.ohchr.org/Documents/Countries/CD/DRC_MAPPING_REPORT_FINAL_EN.pdf
http://ddata.over-blog.com/xxxyyy/2/93/44/38/rapport-ballist-attentat-contre-habyarimana-6-4-19-copie-1.pdf
http://ddata.over-blog.com/xxxyyy/2/93/44/38/rapport-ballist-attentat-contre-habyarimana-6-4-19-copie-1.pdf
https://www.google.com/maps/@-1.963042,30.135014,12z
https://www.google.com/maps/@-1.963042,30.135014,12z


| 11

barracks; much farther to the southeast of the airport’s runway and the Kanombe barracks is the
topographic representation of Masaka Hill.  According to the analyses of the “experts” released by
Trévidic and Poux in January, 2012, all of these locations fall within the range of possible firing sites
for the missiles that shot-down the presidential jet on April 6, 1994.

11  See Barrie Collins, “Shooting Down the ‘Truth’ about Rwanda,” Spiked Online, April 16, 2012:
<www.spiked-online.com/newsite/article/12341>.

12  See Abdul Joshua Ruzibiza, Rwanda, L’histoire secrète (Paris:Editions du Panama, 2005).

13  See Audition sur Commission Rogatoire Internationale, Joshua Ruzibiza, Devant nous, le mardi 15
juin 2010 . . . , Commissaire de Police Havard AALMO du Kripos, en exécution d’un demande
d’entraide pénale de la France en date du 15 décembre 2009 (Numéro du dossier en Norvège:
8911179) a comparu: Joshua RUZIBIZA.

14  See, e.g., the statement titled “Testimony of Abdul Ruzibiza about How Mistakes by both the
Rwandan Government and the RPF Led to the Rwandan Genocide of 1994,” as posted to the Hungry
for Truth, Peace, and Justice blog on January 9, 2009, specifically the section titled “LAST PHASE: The
Assassination of President Habyarimana on April 6, 1994,” para. 5.:
<hungryoftruth.blogspot.com/2009/01/
testimony-of-abdul-ruzibiza.html>.

15  See Al Goodman, “Spanish Judge Indicts 40 Rwandan Military Officers for Genocide,”
CNN.com/Europe, February 6, 2008: <edition.cnn.com/2008/WORLD/europe/02/06/
spain.indictments.rwanda/>.

16  See Judge Jean-Louis Bruguière, Request for the Issuance of International Arrest
Warrants, Tribunal de Grande Instance, Paris, France, November 21, 2006, p. 11.  The nine RPF
figures indicted by Bruguière were: James Kabarebe, Kayumba Nyamwasa, Charles Kayonga, Jack
Nziza, Samuel Kanyemere, Rose Kabuye, Jacob Tumwine, Frank Nziza, and Eric Hakizamana (pp.
46-48).  Paul Kagame, notably absent from this list of indictees, “enjoys the immunity granted in
France to incumbent Heads of State and therefore cannot be prosecuted within the framework of
this proceeding” (p. 46): <www.whale.to/c/BrugiereReport-English.pdf>.

17  Ibid., p. 12.  As the Bruguière report puts it: “[D]ue to the numerical inferiority of the Tutsi
electorate, the political balance of power did not allow [Kagame] to win elections on the basis of the
political process set forth by the Arusha Agreements without the support of the opposition parties. . .
.  [I]n Paul Kagame’s mind, the physical elimination of President Habyarimana became imperative as
early as October 1993 as the sole way of achieving his political aims.”

18  For copies of documents related to Michael Hourigan’s experience as the head of the National
Investigative Team on behalf of the Office of the Prosecutor at the ICTR, see Annexe 49 : Le rapport
de Michaël Hourigan, enquêteur du TPIR, à la procureure Louise Arbour sur l’attentat du 6 avril 1994
(janvier 1997).  This PDF reproduces partially redacted copies of Hourigan’s original 1997
memorandum to Louise Arbour (pp. 2-5); an August 1, 1997 confidential note in which Hourigan
assesses his experiences as the head of the National Team (pp. 6-8); a February 7, 2007 report
about Michael Hourigan written by Nick McKenzie for The Age (Australia) (pp. 9-13); and the
November 27, 2006 Affidavit of Michael Andrew Hourigan used by defense attorneys before the ICTR
(pp. 14-20).  <rwandadelaguerreaugenocide.univ-paris1.fr/wp-
content/uploads/2010/01/Annexe_49.pdf>

http://www.spiked-online.com/newsite/article/12341
http://livre.fnac.com/a1743358/Abdul-Joshua-Ruzibiza-Rwanda-l-histoire-secrete
http://hungryoftruth.blogspot.com/2009/01/testimony-of-abdul-ruzibiza.html
http://hungryoftruth.blogspot.com/2009/01/testimony-of-abdul-ruzibiza.html
http://edition.cnn.com/2008/WORLD/europe/02/06/spain.indictments.rwanda/
http://edition.cnn.com/2008/WORLD/europe/02/06/spain.indictments.rwanda/
http://www.whale.to/c/BrugiereReport-English.pdf
http://rwandadelaguerreaugenocide.univ-paris1.fr/wp-content/uploads/2010/01/Annexe_49.pdf
http://rwandadelaguerreaugenocide.univ-paris1.fr/wp-content/uploads/2010/01/Annexe_49.pdf


| 12

19  The one exception to the Hutu-only rule at the ICTR was the December 1998 indictment of
Georges Henri Yvon Joseph Ruggiu, a Belgian national who had moved to Rwanda, and later became
one of Radio Télévision Libre des Mille Collines on-air personalities both before and during the RPF’s
final offensive in 1994.  Eventually, Ruggui pled guilty to “incitement” related charges.  See Judge
Navanethem Pillay et al., Judgment, The Prosecutor v. George Ruggui, Case No. ICTR-97-32-I, June 1,
2000: <www.unictr.org/Portals/0/
Case%5CEnglish%5CRuggiu%5Cjudgement%5Crug010600.pdf>.

20  Linda Melvern, “Expert Refutes Bruguiere Claims,” All Africa, November 27, 2006,
<allafrica.com/stories/200611271289.html>.

21  Linda Melvern, “The Perfect Crime,” Prospect, January 31, 2008,
<www.prospectmagazine.co.uk/magazine/theperfectcrime>, emphasis added.

22  See Peter Erlinder, The Accidental . . . Genocide (St. Paul, MN: International Humanitarian Law
Institute, 2013), n. 49, p. 25.

23  See Reyntjens, Political Governance in Post-Genocide Rwanda, “The RPF Challenged from
Within,” pp. 85-96

24  Here we are referring to the Peace Agreement between the Government of the Republic of
Rwanda and the Rwandese Patriotic Front, signed at Arusha, Tanzania, on August 4, 1993, U.N.
General Assembly (A/48/824-S/26915), December 23, 1993, specifically the two Protocols of
Agreement between the Government of the Republic of Rwanda and the Rwandese Patriotic Front on
Power-Sharing within the Framework of a Broad-Based Transitional Government, October 30, 1992,
and January 9, 1993, pp. 22-58: <tinyurl.com/qcew5fa>.

25  See Herman and Peterson, Enduring Lies, Sect. 7, “The Alleged Hutu ‘Conspiracy to Commit
Genocide’ That Never Was,” pp. 43-46; and Appendix I, pp. 78-82:
<www.amazon.com/gp/product/1500751111>.

26  Ibid., Sect. 4, “The ‘Rwandan Genocide’ by the Numbers,” pp. 32-35.

27  Ibid., p. 34.

28  Here we note that this quote attributed to Roméo Dallaire by the 38 does not derive from the
documentary.

29  See Robert Gersony, “Summary of UNHCR Presentation Before Commission of Experts,” October
11, 1994, pp. 4-8: <rwandinfo.com/documents/Gersony_Report.pdf>.  Gersony had been dispatched
to Rwanda on behalf of the UN High Commissioner for Refugees’ Emergency Repatriation Team, and
he reported to the UN Commission of Experts in October 1994.

30  See the Report of the Secretary-General on Rwanda (S/26488), September 24, 1993:
<tinyurl.com/k27chgg>.  Dallaire’s Reconnaissance Mission Report was circulated among members
of the UN Security Council as an appendix to S/26488, but since it was classified for “UN Eyes Only,”
it was not made publicly available at the time.  For a copy of Dallaire’s Report, see Peter Erlinder,
ed., Report of the UN Reconnaissance Mission to Rwanda — August 1993 (Saint Paul, MN:
International Humanitarian Law Institute, 2011), here para. 67, p. 40.

Edward S. Herman is professor emeritus of finance at the Wharton School, University of
Pennsylvania, and has written extensively on economics, political economy, and the media. 

http://www.unictr.org/Portals/0/Case%5CEnglish%5CRuggiu%5Cjudgement%5Crug010600.pdf
http://www.unictr.org/Portals/0/Case%5CEnglish%5CRuggiu%5Cjudgement%5Crug010600.pdf
http://allafrica.com/stories/200611271289.html
http://www.prospectmagazine.co.uk/magazine/theperfectcrime
http://www.ihli.org/wp-content/uploads/2014/02/AG-Complete-Manuscript-2014.pdf
http://tinyurl.com/qcew5fa
http://www.amazon.com/gp/product/1500751111
http://rwandinfo.com/documents/Gersony_Report.pdf
https://webmail.wharton.upenn.edu/owa/redir.aspx?C=cRq-EfluykqXZvKanKn5cUHpU49Wu9EIJ5nLOB1d8A7_3_-iB-p4j18D2FgfHwRosZ5Svh4fB0I.&URL=http%253a%252f%252ftinyurl.com%252fk27chgg
http://www.amazon.com/The-Rwanda-Genocide-Papers-Reconnaissance/dp/1599970112


| 13

David Peterson is an independent journalist and researcher based in Chicago.  Together
they are co-authors both of The Politics of Genocide (Monthly Review Press, 2nd. Ed., 2011)
and of the recently published Enduring Lies: The Rwandan Genocide in the Propaganda
System, 20 Years Later (The Real News Books, 2014).

The original source of this article is Monthly Review Zine
Copyright © Edward S. Herman and David Peterson, Monthly Review Zine, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Edward S. Herman
and David Peterson

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://monthlyreview.org/books/pb2129/
http://www.amazon.com/gp/product/1500751111
http://www.amazon.com/gp/product/1500751111
http://mrzine.monthlyreview.org/2014/hp011114.html
https://www.globalresearch.ca/author/edward-s-herman
https://www.globalresearch.ca/author/david-peterson
http://mrzine.monthlyreview.org/2014/hp011114.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/edward-s-herman
https://www.globalresearch.ca/author/david-peterson
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

