Center for Research on Globalizaticn

The “Evil Guys List”? “Free Journalism” in the
Service of US Foreign Policy

The Role of Reporters without Borders

By F. William Engdahl Theme: Media Disinformation

Global Research, May 05, 2010
5 May 2010

An organization calling itself Reporters Without Borders (RWB; French: Reporters sans
frontieres, or RSF) has just named Russian Prime Minister Vladimir Putin, China’s President
Hu Jintao, Iran’s Mahmoud Ahmadinejad, Kazakhstan’s Nursultan Nazarbayev and Belarus
President Aleksandr Lukashenko to their list of Forty Worst Predators of Press Freedom for
2010. Most significant about their list of ‘bad guys’ is the geopolitical relation of those
leaders and those countries to the current ‘enemies list’ of the US State Department. That is
no accident, as becomes clear when we look more closely at who funds RWB.

In their declaration RWB states, “Since these predators have faces, we must know them to
better denounce them. Reporters without Borders has decided to draw their portraits.” Their
colourful language is no accident. The term predator conjures up images of horror in most
people.

In their latest ‘Evil Guys’ list just released they remark about Russia’s Putin: “As well as
manipulating groups and institutions, Putin has promoted a climate of pumped-up national
pride that encourages the persecution of dissidents and freethinkers and fosters a level of
impunity that is steadily undermining the rule of law.” RWB said that Putin, “the former KGB
officer,” has exerted so much control over all aspects of life in Russia that “the national TV
stations now speak with a single voice.” Interestingly enough, the citation and a report of
the naming of Putin appeared in an article in the Russian state-owned media, RIA Novosti.[1]

With respect to China, RWB states: “In honour of the Shanghai World Expo, the biggest
display of Chinese might (sic) since the 2008 Olympic Games, Reporters Without Borders
has for the past week been inviting Internet users to visit a specially created page on its
website dedicated to the freedoms that are flouted in China.”[2]

Perhaps just as important as the list of bad guys from RWB are the names that are not on it.
One might ask why names of such world-class enemies of free speech and press freedom as
Georgia’s dictator, President Mikhail Saakashvili, or the former Ukraine President Viktor
Yushchenko, or the recently deposed dictator of Kyrgyzstan, Bakiyev are absent. All three
came to power in Washington-backed coups, also termed Color Revolutions. Notably, all the
persons just named by RWB as “predators” have been targets of Washington-financed
destabilization attempts in recent years.

Who stands behind RWB?

The slick media image that RWB presents to the world, such as using the term “predators,”


https://www.globalresearch.ca/author/f-william-engdahl
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation

is no accident. It is the product of RWB’s ad agency. Announcing the list of forty on May 3 on
their website, RWB states, “The list of Predators of Press Freedom is released today, backed
by a campaign ad produced by the Saatchi & Saatchi agency... There are 40 names on this
year’s list of predators... that cannot stand the press, treat it as an enemy and directly
attack journalists. They are powerful, dangerous, violent and above the law.”[3]

Saatchi & Saatchi is one of the world’s most influential “hidden persuaders” or PR firms.
They are credited with the campaign that brought Margaret Thatcher to power and are the
ad firm for Gordon Brown’s Labour Party. Clients have included Citigroup, Hewlett-Packard,
DuPont, Proctor & Gamble. One might ask where RWB gets the finances to hire such elite
advisors?

NED hiding behind RWB

The most interesting question is not the deeds of Hu Jintao or Putin or Ahmadinejad in the
last year in relation to their national press, but rather who is judging these leaders. We
might well ask, “Who judges the judges?” The answer is, Washington.

Reporters Without Borders is an international Non-Governmental Organization (NGO).
According to its website it is headquartered in Paris, France. Paris is a curious home base for
an organization that, as it turns out, is financed by the US Congress and by agencies tied to
the US government.

If we go to the RWB website to find who stands behind these self-anointed judges of world
press freedom, we find nothing. Not even their board of directors are named, let alone their
financial backers. Their annual published Income and Expenditure statements give no clue
who stands behind them financially.

Millions of dollars of their annual income are disclosed as being from “sale of publications.”
It does not name the publications or to whom they were sold. As one researcher noted,
“Even taking into account that the books are published for free, it would have had to sell
170 200 books in 2004 and 188 400 books in 2005 to earn the more than $2 million the
organization claims to make each year 516 books per day in 2005. The money clearly had
to come from other sources, as it turns out it did.”[4] An attempt to go on the RWB website
to order any of their publications found no link to any purchasing information nor any price
listings or book summary. Very curious indeed.

In their official financial statements and income accounts published in September 2009,
they state: “The organisation’s finances in 2008 were marked by the end of the campaign
(begun in 2001) over the 2008 Beijing Olympic Games which significantly affected income
and expenditure.” [5] That means RWB spent eight years and undisclosed amounts of
money campaigning against the Government of China in the run-up to the Beijing 2008
Olympics. For what purpose? Notably, the RWB names China’s President Hu Jintao as this
year’s ‘predator’ for his actions in cracking down on unrest in Tibet in March 2010 and
Xinjiang in July 2009, both of which were the covert work of a US-financed NGO called
National Endowment for Democracy (NED). Hmmm.

After years of trying to hide it, Robert Menard, Paris-based Secretary-General of Reporters
Sans Frontieres or RWB, confessed that the RWB budget was primarily funded by “US
organizations strictly linked to US foreign policy.”[6] Those US based organizations which
support RWB include the US Agency for International Development (USAID) and the US



Congress’ National Endowment for Democracy (NED). Also included is the Center for Free
Cuba, whose trustee, Otto Reich, was forced to resign from the George W. Bush
Administration after exposure of his role in a CIA-backed coup attempt against Venezuela’s
democratically elected President Hugo Chavez.[7]

As one researcher found after months of trying to get a reply from NED about their funding
of Reporters Without Borders, which included a flat denial from RSF executive director Lucie
Morillon, the NED revealed, according to Diana Barahona writing in Znet that Reporters
Without Borders received grants over at least three years from the International Republican
Institute. The IRl is one of four subsidiaries of NED.[8]. An IRI spokesperson has denied IRI
funding the RWB.

The NED, as | detail in my book, Full Spectrum Dominance:Totalitarian Democracy in the
New World Order, was created by the US Congress during the Reagan administration on the
initiative of then-CIA Director Bill Casey to replace the CIA’s civil society covert action
programs, which had been exposed by the Church committee in the mid-1970s. As Allen
Weinstein, the man who drafted the legislation creating the NED admitted years later, “A lot
of what we do today was done covertly 25 years ago by the CIA.” [9]

Perhaps an organization sitting as judge of world press freedom ought itself to practice a
little more openness and transparency about where its backing originates. Otherwise we
might think they have something to hide.

F. William Engdahl is also author of the book, Gods of Money: Wall Street and the Death of
the American Century, available at end of May 2010. He may be reached via his website at
www.engdahl.oilgeopolitics.net

Notes

[1] RIA Novosti, RSF names Putin, Kadyrov freedom “predators,” RIA Novisti, Moscow, May 4,

2010, accessed in http://en.rian.ru/world/20100504/158862330.html

[2] Reporters Without Borders website, Reporters without Borders works on all fronts, May 3,
2010, accessed in
http://en.rsf.org/reporters-sans-frontieres-sur-tous-03-05-2010,37337.html

[3] Ibid.

[4] Diana Barahona, Reporters Without Borders and Washington’s Coups, ZNet, August 2,
2006, accessed in
http://www.zcommunications.org/reporters-without-borders-and-washingtons-coups-by-dian

a-barahona

[5] Reporters Without Borders, Income and Expenditures to end December 2008, published

September 7, 2009, accessed in http://en.rsf.org/income-and-expenditure-07-09-2009,34401

[6] Source Watch, Reporters Without Borders, accessed in
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Reporters Without Borders

[7] Ibid.

[8] Diana Barahona, op.cit. An IRI spokesperson has denied IRI funding the RWB.


http://www.engdahl.oilgeopolitics.net/
http://en.rian.ru/world/20100504/158862330.html
http://en.rsf.org/reporters-sans-frontieres-sur-tous-03-05-2010,37337.html
http://www.zcommunications.org/reporters-without-borders-and-washingtons-coups-by-diana-barahona
http://www.zcommunications.org/reporters-without-borders-and-washingtons-coups-by-diana-barahona
http://en.rsf.org/income-and-expenditure-07-09-2009,34401
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Reporters_Without_Borders

[9] Allen Weinstein, quoted in David Ignatius, Openness is the Secret to Democracy,
Washington Post National Weekly Edition, 30 September 1991, pp. 24-25.

The original source of this article is Global Research
Copyright © F. William Engdahl, Global Research, 2010

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: F. William
Engdahl

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://www.globalresearch.ca/author/f-william-engdahl
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/f-william-engdahl
https://www.globalresearch.ca/author/f-william-engdahl
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

