
| 1

The Establishment U.S. Media: Comparative
Treatment of the Iranian and Honduran Elections
Part II

By Edward S. Herman and David Peterson
Global Research, October 24, 2010
MRZine 24 October 2010

Region: Latin America & Caribbean, Middle
East & North Africa

Theme: History, Media Disinformation

Below is  Part 2  of  our  comparative  analysis  in  MRZine  of  the treatment  of  Iran and
Honduras by the Western establishment, including the media and an important segment of
the “left.” 

As we stated at the outset of Part 1,[1] there is no better test of the independence and
integrity of the establishment U.S. media than in their comparative treatment of Iran and
Honduras in 2009 and 2010. 

Iran held its most recent presidential election on June 12, 2009.  This followed a typically
short three-week campaign period between the four candidates who had been vetted by
Iran’s Guardian Council out of a list of some 475 hopefuls, but a campaign that nevertheless
was open and adversarial, and energized Iran’s electorate unlike any other in the 30-year
history  of  the  Islamic  Republic.   A  record-high  85%  turnout  returned  the  incumbent
President Mahmoud Ahmadinejad to office with a reported 62.6% of the votes cast.[2] 

Sixteen days later, on June 28, a coup d’état was executed in Honduras that overthrew the
country’s democratically-elected President José Manuel Zelaya.  Almost five-months-to-the-
day  after  this,  on  November  29,  the  coup-regime carried  out  national  elections  long-
scheduled for this date.  The constitutional government of Honduras never served another
day in office.[3] 

The winner of Honduras’ presidential election with 56.6% of the votes was the National
Party’s Porfirio Lobo Sosa.  Both Lobo and the second-place finisher with 38%, Elvin Santos
Lozano of the Liberal Party, were supporters of the coup, and both opposed the restoration
of the ousted Zelaya.  Opponents of the coup as well as Zelaya himself had called for
Honduran voters to boycott the elections, and the Supreme Electoral Tribunal estimated
turnout to be only 49% (some independent estimates ran lower[4]), after the Tribunal falsely
reported turnout as high as 62% on election night.[5]  

For  many  years  leading  up  to  Iran’s  June  2009  election,  Iranians  had  suffered  the
consequences  of  U.S.  and  allied  invasions  of  countries  that  border  Iran  to  the  east
(Afghanistan) and to the west (Iraq), U.S. and Israeli threats and attacks by proxy forces,
U.S.- and ultimately UN Security Council-imposed economic sanctions, and even an open
U.S. destabilization campaign to foster regime-change inside Iran.[6]  It follows that any
Iranian  presidential  election  that  did  not  serve  regime-change  ends  would  be  judged
seriously  defective  by  U.S.  and  Western  officials—that  efforts  would  be  taken  to  discredit
Iran’s election results and to delegitimize any government formed on their basis. 

https://www.globalresearch.ca/author/edward-s-herman
https://www.globalresearch.ca/author/david-peterson
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp241010.html
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/culture-society-history
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp241010.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp051010.html


| 2

On the other hand, the coup in Honduras was engineered by a deeply entrenched oligarchy
and involved the military, members of parliament, and the judiciary, and it  removed a
populist president from office.  It was also implemented with advance notice to U.S. officials,
and received their ex post acceptance and approval as well;[7] after the coup, Washington
even  declined  to  withdraw  its  ambassador  from  Honduras.   It  follows  from  this  official
acquiescence  to  the  coup,  and  violent  suppression  of  democracy,  that  the  November
elections would not be denounced as a fraud.  Instead, U.S. officials asserted that the mere
holding of elections was an “important part of the solution to the political crisis in their
country,”[8] and urged other states to accept this “solution” as well, to normalize relations
with Honduras’ new government—and to “start from zero,” in the revealing words that U.S.
President Barack Obama used in a letter to the president of Brazil.[9]

Legitimizing versus Delegitimizing Elections in the 1980s

In covering both the Iran and Honduran elections, the establishment media followed closely
the lead of the U.S. government, furiously assailing Iran’s election as stolen and a sham, and
quietly accepting Honduras’ elections as a meaningful step forward.  For the Newspaper of
Record, Iran’s election was “Neither Real Nor Free” (June 15), but Honduras’ election was
“clear and fair” (December 5).[10] 

 

This is in a long tradition of media propaganda service in dealing with foreign elections.  In
fact, the media’s performance on Iran and Honduras in 2009 was a throwback to their
performance on El Salvador and Nicaraguan during the elections held in these countries in
the 1980s. The Salvadoran elections of 1982 and 1984 were held under a regime of extreme
state terrorism, with thousands of civilians killed, obligatory voting, no freedom of assembly
or press, and no peace or dissident candidates on the ballot. But as these elections were
sponsored by the U.S. government, and were designed to show the U.S. population and the
world  that  U.S.  intervention  was  justified,  and  that  the  United  States  was  supporting  a
“fledgling  democracy,”  the  media  swallowed  them  whole.   The  media  featured  the  high
voter turnout, without noting that voting was required by law and was carried out under a
system  of  ongoing  state  terrorism.[11]   The  New  York  Times  found  that  the  “most
remarkable”  fact  of  El  Salvador’s  1982  elections  was  the  “determination  of  so  many
Salvadorans to participate….The Salvadoran turnout marks a significant achievement”—not
for Salvadorans, however, but for the “Reagan Administration [which] may be learning how
to use its enormous diplomatic influence in the Caribbean.”[12]  It was not until  1989 that
the Times reported the existence of the military’s “1981 death list,” which in retrospect it
called a “symbol of the army-linked repression that turned criticism of the right into a
capital  offense,  the  armed  forces  [having]  put  a  bounty  on  the  heads  of  138  leftists  by
publishing  a  list  of  their  names  and  describing  them  as  wanted  traitors.”[13]

On  the  other  hand,  the  Nicaraguan  election,  held  by  the  Sandinista  government  in
November 1984, was opposed by the U.S. government, which did not want the Sandinistas
legitimized and therefore sought to discredit it.  Although the Nicaraguan election was a
model of democratic practice compared with that in El Salvador, here again the media
followed  the  official  party-line  and  suddenly  became  uninterested  in  voter  turnout  but
attentive to basic electoral conditions that they ignored in El Salvador (where they were
much worse than in Nicaragua).[14]  As early as July 1984, Ronald Reagan had likened the
Sandinistas’ proposal to hold elections to a “Soviet-style sham.”  Sure enough, five months
later, after the election was held, the New York Times found that “Only the naive believe



| 3

that [the] election in Nicaragua was democratic or legitimizing proof of the Sandinistas’
popularity….The Sandinistas made it easy to dismiss their election as a sham.”[15]  In fact,
by taking a strong, categorical position against anything related to the Sandinistas, it was
the U.S. government that made it easy for the Times to dismiss the Nicaraguan election.

Media Coverage of the 2009 Iran and Honduran Elections

The 2009 coup in Honduras was a throwback to the 1954 U.S.-organized overthrow of the
democratically-elected government of Jacobo Arbenz in Guatemala and the 1964 military
coup in Brazil, which removed an elected social democratic government and installed a
military dictatorship, with the enthusiastic support of the liberal Democratic government of
Lyndon Johnson.   The Obama government’s  support  for  the coup and coup regime in
Honduras is thus in a great Democratic tradition. We may recall that there has been a great
deal of talk in recent years about the new era of  “humanitarian intervention” and the
“responsibility  to  protect”  in  this  post-Soviet  age,  in  which,  according  to  Michael  Ignatieff,
the United States has once again “changed course” and abandoned its earlier tendency to
align with  cooperative dictators,  and now favors  “democracy promotion.”[16]   But  the
Honduras case shows that so-called democracy-promotion is an instrument of policy, not a
generally-applicable principle, and will be used or set aside in accord with perceived real
interests. 

The U.S. government and media response to the Honduras case also raises some questions
about the meaning and integrity of their intense focus on, and harsh treatment of, the
election in Iran.  There is no question that in 2009 – 2010, a sizable fraction of Iran’s
domestic opposition to Ahmadinejad and critics of the clerical regime in general have been
motivated by genuinely democratic and liberal aspirations.  But is it not revealing that so
many of the foreign, Western-based campaigners in the name of Iran’s “pro-democracy”
and  “reform”  movement  paid  so  little  attention,  first  to  the  coup  in  Honduras  and  to  the
military and security apparatus’ violent repression of opponents of the coup, and then to the
“demonstration elections” that the coup regime carried out in November, the results of
which were officially sanctioned by Washington?

It is also of interest that in Iran, the major government repression came after the June 12
election,  and  was  directed  against  Iranians  who  rejected  the  official  results.   But  in
Honduras, violent repression preceded the November 29 elections (and appears to have
greatly escalated since[17]), and was and remains directed against opponents of the coup
regime and its overthrow of the democratic order. Nevertheless, whereas Iran’s relatively
open and hotly contested presidential election, with credible albeit disputed results, was
rejected  out-of-hand  in  the  metropolitan  centers  of  the  West,  and  generated  a  huge
bandwagon process of  denigration,  Honduras’  coup-consolidation elections were quietly
accepted, subjected to little criticism, inspired no bandwagon effect against them, and few
public  displays  of  “solidarity”  with  the  massive  grassroots  opposition  to  the  coup—in
particular, the more than 1.25 million Hondurans who have added their signatures to the
Sovereign Declaration for the Popular and Participatory Constituent Assembly, a demand
that the 1982 Constitution be rewritten, and over which Zelaya was deposed?[18] 

As we can see from Table 1, Western newspapers were very sensitive and alert to the topic
of human rights in the immediate aftermath of Iran’s presidential election, and used phrases
such as ‘human rights abuses’ and ‘human rights violations’ a total of 89 times during the
first 30 day after the election.  But though the human rights of Hondurans were also under
severe pressure and widespread abuse after the June 28 coup as well as before and after



| 4

the demonstration elections staged by the coup regime on November 29,  these same
phrases were used by Western newspapers only once in the 30 days leading up to the
Honduran elections,[19] once in the 30 days after the elections,[20] and zero times in the 30
days after the coup.

Table  1.   Differential  media  usage  of  the  phrases  ‘human  rights  abuses’  and
‘human rights violations’ in two countries where dissidents were repressed by
their own governments [21]

      Newspaper coverage

Iran’s presidential election, June 13 – July 12, 2009 (first 30 days after)

                      89

The Honduras coup d’état, June 29 – July 28, 2009 (first 30 days after)

                        0 [22]

The Honduras elections, October 31 – November 29 (last 30 days through the date of the
election)

                        1

The Honduras elections, November 30 – December 29, 2009 (first 30 days after)

                         1

Table 1 thus captures quite dramatically the different levels, not of human rights abuses in
Iran as opposed to Honduras, but of U.S. and Western interest in and expressed solidarity
towards the respective victims of human rights abuses in each country during four specific
periods in 2009.  In these two cases, sensitivity and alertness towards the human rights of
Iranian and Honduran citizens followed the guidance of establishment leaders and reveals a
starkly dichotomous pattern: Iranian victims of human rights abuses received a great deal of
attention, but Honduran victims did not.  This was also dramatically displayed in the intense
and indignant treatment of the murder of Neda Agha-Soltan in Iran, and the lack of interest
in the murder of Isis Obed Murillo in Honduras or the murder of at least 24 Honduran
activists (see Table 1 and Table 2 in Part 1),  showing that Iranians were “worthy” victims in
2009 – 2010, whereas Honduran victims were “unworthy.”

Was the Iran Election Stolen?

In thinking about the treatment of the Iran election it is also important historical context that
the last time the United States was really happy with Iran was when that country was ruled
by a U.S.-sponsored dictator, the Shah Mohammad Reza Pahlavi.  The Shah was actually
encouraged to develop a nuclear capability, apparently quite acceptable for a U.S.-client
dictator, but not for a regime, dictatorial or not, that is not under proper control. The U.S.
support  of  the Honduran coup and coup-organized election also strongly suggests that

http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp051010.html


| 5

official  U.S.  concern  over  the  fairness  of  the  2009 Iran  election  was  larded  with  hypocrisy
and covered over the real agenda—destabilization and regime-change.

 

For many foreign critics of Iran’s election, it is believed that the massive street protests
beginning June 13 showed that  Iranians themselves preferred the main challenger  Mir
Hossein Mousavi over the incumbent Mahmoud Ahmadinejad, and that the mechanics of the
election,  character  of  the  vote  returns,  and  speed  with  which  the  final  results  were
announced all showed that the election was stolen.  But these criticisms do not withstand
close examination.  As we have pointed out in detail elsewhere,[23] a series of independent
public opinion polls taken both before and after the election asked Iranians either who they
were going to vote for, or who they in fact had voted for.  Almost invariably, these reports
show Ahmadinejad receiving some 2 votes for every one vote given to Mousavi.  These
results range from a low-end of 1.75-to-1 in a poll carried out between June 19 and 24,
2009, to a high-end 3.93-to-1 in a poll carried out from August 27 to September 10, 2009;
the  actual  ratio  of  Ahmadinejad’s  official  victory  over  the  challenger  Mousavi’s  was  1.85-
to-1.   Thus numerous polls  carried out by respectable organizations using familiar and
widely accepted polling techniques show Ahmadinejad winning a popular vote with numbers
not  far  off from those of  the official  results.   None of  these polls  even remotely suggest  a
Mousavi victory, or even a race too close to call.  The results also parallel those of the
second-round  runoff  election  of  June  2005,  in  which  Ahmadinejad  defeated  Ali  Akbar
Rafsanjani  by  62%  to  32%  (or  1.94-to-1).[24]  

Of course, the establishment media and Western-based Iran campaigners have preferred
citing the  U.K.-based Chatham House allegations of “irregularities” in Iran’s official results,
and its claim that the Interior Ministry’s allocation of 1.85 votes to Ahmadinejad for every
one vote given to Mousavi was “problematic” and “highly implausible.”[25]  We believe that
Western media and intellectuals gravitated to Chatham House’s analysis while ignoring
independent polling data for the simple reason that Chatham House served up the requisite
negative view of the official result—and these other sources, such as the joint effort by the
Program on International Policy Attitudes and WorldPublicOpinion.org,[26] did not.  Hence,
whereas  Chatham House’s  “preliminary”  analysis  was  cited  frequently  in  the  Western
media,  the  PIPA  –  WPO  analysis  based  on  no  fewer  than  12  different  opinion  surveys,
released  on  February  3,  2010,  was  ignored.[27]     

But Chatham House’s Preliminary Analysis of the Voting Figures in Iran’s 2009 Presidential
Election, released to considerable fanfare just nine days after Iran’s election, did not engage
in  any  direct  independent  polling  or  provide  any  answer  to  the  conflicting  results  of  the
actual polls—and perhaps most revealing of all,  has never been followed-up by a non-
“preliminary” analysis. 

Even more important, however, is the fact that the allegations advanced as evidence of
fraud in Iran’s official results, and therefore of a stolen election, wither under close scrutiny. 
In a self-published analysis, Eric A. Brill[28] assessed each of the major complaints made
against Iran’s 2009 election results, whether by Mousavi and his supporters or by Western
analysts, including Chatham House.  As regards the Chatham House assertion that Iran’s
Interior Ministry reported higher vote totals in several provinces than there were citizens
eligible to vote (“excess voting”), Brill countered that Iran’s so-called “vote anywhere” rule
meant that local turnout could legitimately exceed 100% of the eligible voters in a given
area, and though the “2009 turnout was the highest ever for an election (85%), it was well



| 6

under 100%—and far short of the 98% turnout for the 1979 referendum held to ratify the
creation of the Islamic Republic.”  As an earlier critique of the Chatham House allegations
pointed out, the same “excess voting” phenomenon “also happened in previous elections
where there too was a very high turnout, such as in [the] 1997 presidential election….”  
That  year,  one  of  the  West’s  favorite  Iranian  political  figures,  Mohammad  Khatami,  was
elected  to  his  first  term,  “which  none  would  dispute  as  being  fraudulent.”[29]

Brill also showed that out of Iran’s approximately 45,000 polling stations (including some
14,000  mobile  stations  that  traveled  to  voters  whose  remote  locations  would  have
discouraged their  participation),  the Mousavi  campaign placed observers  at  more than
40,000 of them (7,500 more than observed the election for Ahmadinejad), and not only did
these  Mousavi  observers  sign  off  on  the  official  results  at  each  polling  station  where  they
were present, none of them has ever retracted their assent, despite the Mousavi campaign’s
highly publicized allegations of vote fraud. Among Brill’s other crucial points, he reminds us
that in 2009, Iran started reporting separate vote counts for each of the 45,000 polling
stations,  and  that  any  disputed  totals  reported  by  the  Interior  Ministry  need  only  be
compared to each of  these polling stations’  totals.   If  they had real  reasons to allege
massive  fraud,  Mousavi’s  observers  could  have  checked  the  official  counts  in  this  manner
and publicized the difference—but they did not. 

“The Guardian Council,” Brill writes, “claims that it asked Mousavi ‘time and
time again to provide the council with any evidence of examples about the
discrepancy’ in ballot-box counts, but that ‘no documents or evidence were
received’,”—and “Mousavi  has  not  disputed this,  nor  has  he ever  cited  a
discrepancy for any of the…ballot boxes in the 2009 election.”  “Since the
necessary data have long been available to compare ballot-box counts,” Brill
concludes, “only two explanations for Mousavi’s silence come to mind: either
no such discrepancy exists, or no one has bothered to check.”  Either way, it is
the allegations of fraud that fare badly.[30]

Chatham House did not publish a report on the quality of the November 29, 2009 elections
in  Honduras,  and  in  line  with  the  official  U.S.-U.K.  agenda as  well  as  establishment  media
interests, Chatham House took no interest in Honduras.  Table 2 shows that whereas the
staged election in Honduras, carried out under a state of siege and with no alternative
candidates comparable to Mir Hossein Mousavi available to Honduran voters, came and
went with virtually  no media assertions of  fraud or  indignation over  a stolen election,
allegations of fraud and of a stolen election in Iran were frequent.  Thus in a large sample of
newspaper coverage, use of various negative words that suggest fraud (e.g., rigged, stolen,
sham, and the like) for each election shows that the ratio of such word usage to describe the
2009 elections in Iran and Honduras ran 76-to-1.  Institutionalized bias could not be more
blatant.

Table 2.  Differential attributions of “fraud” (etc.) to two presidential elections in
2009: Iran and Honduras [31]

‘phony’

‘rigged’

‘stolen’



| 7

‘fake’

‘farce’

‘sham’

‘fraud’

TOTALS

Iran presi-dential election, June 12, 2009

       0

    1,005

      182

       19

      9

     40

      875

     2,130

Honduras presidential election,

Nov. 28, 2009

        0

          1

          0

         0

     10

      1

        16

          28

Foreign Involvement in the Iran and Honduras Elections

It is important to Western ideologues to downplay any foreign involvement in the rise of
Iran’s oppositional and protest movement, and any U.S. involvement in the Honduran coup,
repression and demonstration election.  If that involvement was large, it would make the



| 8

Iranian opposition appear a bit  compromised, serving to a greater or lesser degree as
agents of  the Western regime-change program rather than a strictly indigenous democratic
movement.  As the U.S.-based International Center on Nonviolent Conflict’s Peter Ackerman
and Jack Duvall cynically cautioned in 2003, for a destabilization campaign to be maximally
effective in Iran, it “should not come from the CIA or Defense Department, but rather from
pro-democracy programs throughout the West.”[32]  In Honduras’ case, on the other hand,
evidence of a U.S. role in the coup and U.S. support for the coup regime’s November 2009
election would be recognized as a throwback to traditional U.S. gunboat diplomacy and
support of military-oligarchic dictatorships throughout the hemisphere. 

There is no doubt that Iranian opposition to the clerical regime and to Ahmadinejad was
based on serious internal dissatisfaction and required no outside support to make a strong
electoral showing for the main challenger, Mir Hossein Mousavi.  But external influence was
far from negligible, and played a significant role in how events inside Iran were represented
to the world and then back again into Iran via major foreign media such as BBC Persian and
Voice of America Persian. 

Some of it was also indirect and easy to underestimate. Thus one frequently prescribed tool
in  the  regime-change  playbook  is  to  “tighten  sanctions  on  the  Iranian  economy  and
publicize  the  connection  between regime belligerence  [against  the  United  States]  and
economic  malaise,”[33]  and  Iran  has  suffered  income  losses  from  externally  imposed
sanctions and the diversion of resources based on open U.S. and Israeli threats of attack and
active support of  terrorist groups and actions.  Indeed, three decades earlier, U.S. sanctions
and U.S.-sponsored contra terrorism in Nicaragua prior to the 1990 election helped cut per
capita income by one-half, and though the New York Times found the Sandinista election
loss in 1990 a “devastating rebuke” and a testimony to U.S. patience and fair play,[34]
there can be little doubt many voters chose Violeta Barrios de Chamorro in the belief that
her victory would end the patient U.S. assault.

But the direct interventionism in Iran was also conspicuous.  Beginning in 2006, large sums
of money were openly voted by Congress for interfering in Iran,[35] and numerous National
Endowment  for  Democracy,  Agency  for  International  Development,  and  other  sources
funded  “democracy  promotion”  programs  that  supplied  telecommunication  tools  and
propaganda to help anti-government groups and parties. Many NGOs, partly funded by
Western governments,  played the same role.  Ackerman’s  ICNC participated in  training
sessions held in Dubai in 2005 that instructed Iranian dissidents on the techniques used in
“successful popular revolts in places like Serbia,” the New York Times reported.  “This was
like a James Bond camp for revolutionaries,” one participant said.[36]  As Secretary of State
Hillary Clinton noted in a major policy address at Georgetown University in December 2009,
“We can help change-agents gain access to and share information through the internet and
mobile  phones so that  they can communicate and organize.  With camera phones and
Facebook pages, thousands of protestors in Iran have broadcast their demands for rights
denied, creating a record for all the world, including Iran’s leaders, to see. I’ve established a
special unit inside the State Department to use technology for 21st century statecraft.”[37] 
In March 2010, the Treasury Department lifted export restrictions on various mass-market
software to Iran, Cuba, and the Sudan that will increase the power of Internet and cellphone
users to circumvent government control  in these countries.[38]  Across the board,  the
publicly-expressed rationale repeats a single message: “viral videos and blog posts are
becoming the samizdat of our day.”[39] 



| 9

So  the  U.S.  government’s  role  as  a  “change-agent”  in  Iran  included  many  forms  of
intervention in the 2009 election and protest process.  To cite one further example of how
the  U.S.  government  aided  the  opposition  there,  a  State  Department  official  famously
emailed Twitter impresario Jack Dorsey on the third day after Iran’s election to urge Dorsey
to keep Twitter from undergoing a scheduled maintenance shutdown; Dorsey and Twitter
complied.[40]  Such interventions, direct and indirect, educational, “democracy promotion,”
other  informational  and  propaganda  efforts,  and  the  provision  of  cellphones  and  other
technical equipment to Iranians, all helped make the protest less-than-perfectly indigenous,
as the protesters cooperated and interacted with foreign agents pursuing an explicit and
long-standing post-Shah agenda of destabilization and regime-change.

It is interesting to see how outwardly oriented was the protest movement in Iran. A large
fraction of the tweeting and standard text-messaging was carried out in English, not in the
indigenous languages of Iran.[41] The same was true of many of the signs on display in the
protest photos shown in the West.  This appeal to foreigners was undoubtedly intended to
bring foreign pressure to bear on the Iranian government and to discredit it for a variety of
possible  ends.   The  discrediting  and  delegitimizing  parts  of  this  campaign  were
accomplished with a great deal of success, in large part because of the receptivity of both
Western establishment as well as the left to anything that denigrates the Islamic Republic of
Iran.[42]

Nothing like this was to be found in official, NGO, and media treatment of Honduras. Hillary
Clinton barely touched on Honduras in her Georgetown University lecture in December
2009: She boasted of “publicly denouncing” the coup in Honduras—highly misleading, as it
took the Obama administration 67 days (through September 3) before someone within its
ranks actually referred to Zelaya’s ouster as a “coup,”[43]  and by its actions from the June
28 date of the coup onwards, there was never any doubt that the real change-agents in
Honduras supported by the Obama administration were the oligarchy and military-security
apparatus.  Nor is there any reason to suppose that the Obama administration supplied a
single cell phone to the true democratic opposition in Honduras.  And there were no tweets
and  other  information  and  protest  flows  from  the  “citizen  journalists”  and  samizdat-
protesters in Honduras into the waiting arms of the Western media.  As Table 3 shows, a
large sample of newspapers produced an enormous (approximate) 2,000-to-11 disparity in
items that mentioned the public protests in Iran or Honduras in connection with one of more
of the newer telecommunication tools such as the Internet, Facebook, YouTube, Twitter and
the like. 

Table  3.   Differential  media  interest  in  the  role  of  some  newer  electronic
communications technologies in two countries where political unrest was met by
government repression: Iran and Honduras [44]

Newspaper coverage

Iran: The first 30 days of protests following the June 12, 2009 presidential election (June 13 –
July 12)

    Approx. 2,000

Honduras: The first 30 days of protests following the June 28, 2009 coup d’état  (June 29 –



| 10

July 28)

                       11

Even more striking, however, whereas a large fraction of the items in the first row that dealt
with Iran’s protests featured quite prominently the role played by these tools in organizing
protests and in resisting and circumventing Iranian government efforts to quell the protests
and to silence dissent, in the 11 items on Honduras reported in row 2, these same tools
were treated in passing—not as samizdats in the hands of Honduras’ democratic opposition
to the coup.  Instead, the exact same technologies that Western policymakers and reporters
and commentators lauded for helping to pry open greater democratic spaces inside Iran
were virtually ignored when the focus turned away from a regime opposed by the United
States and its allies and towards a coup regime supported by the United States.  And this
pattern was true even during the overlapping period between the protests in Iran and the
protests in Honduras.  “The government television station and a television station that
supports the [ousted] president were taken off the air,” the New York Times reported from
Honduras on the morning after the coup. “Television and radio stations broadcast no news.
Only wealthy Hondurans with access to the Internet and cable television were able to follow
the day’s events.”[45]  But, typical of Western media coverage of Iran’s protests, the Times
quoted James K. Glassman, an under secretary of state for public diplomacy in the Bush
administration, and now the executive director of the George W. Bush Presidential Center in
Dallas.  “What we saw in Iran is that the private sector played a very important role in
disseminating information there,” Glassman told the Times.  “Companies like Twitter and
Facebook facilitated a lot of the activity in Iran.”[46]   

There was clearly a class element involved in the protests in Iran and Honduras.  The
protesters in Iran were heavily middle and upper class, people who could afford and would
have cell phones and could speak English. The situation was reversed in Honduras, where
the coup and demonstration- election candidates were oligarchy-based, with the poorer
masses protesting—but not supplied with or able to use cellphones to their pro-democracy
messages out, and with Western elites, governments, media, NGOs, and even liberals and
the left  overwhelmingly  preoccupied with Iran.   So the alignment is  a  familiar  one to
students of U.S. history: On the one hand, the United States sided with an oligarchy in Latin
America  to  carry  out  an  anti-democratic  coup,  and  the  establishment  U.S.  media
accommodated this policy with their apologetics on behalf of the coup regime and their
suppression of the voices of Honduras’ real democrats.  On the other hand, the United
States pursued a regime-change agenda in Iran against its clerical regime, exploiting a
highly Westernized, rebellious middle and upper class minority to help destabilize its target,
again with sure establishment media support and worldwide amplification of protest voices,
but this  time even the support  of  a new kind of  Western political  configuration—call  it  the
democracy- promotion left. 

Concluding Note

During the peak of Iran’s street demonstrations in June 2009, Ethan Zuckerman of Harvard’s
Berkman  Center  for  Internet  and  Society  summed  up  the  role  played  by  the  newer
telecommunication technologies and software applications there: “[S]ocial media at this
point is most useful at making that what is a local struggle become a global struggle. I think



| 11

that is what is happening here.  It is helping people globally feel solidarity and it’s keeping
international attention on what’s happening.  It’s giving people a sense of involvement that
they otherwise wouldn’t have….”[47]  An accompanying photograph (see here) depicted
several Iranian woman with their backs turned towards the camera, and another Iranian
woman sitting to their rear, facing the camera and holding a mobile phone; apparently, she
was text-messaging. 

But Zuckerman’s explanation misses the crucial selectivity of this global role now played by
the new “social media.”  As we have observed throughout Part 1 and now Part 2 of this
analysis,  the  moment  the  accusation  of  vote  fraud  in  Iran  (however  unsubstantiated)
triggered massive street demonstrations in protest of  a “stolen” election, foreign news
media were riveted to these events, and featured the stolen-election line as well as reports
about Iran’s pro-democracy, reformist movement for several weeks.  So, yes, in this case,
people around the world (but especially in the metropolitan centers of the West) expressed
solidarity towards Iran’s protestors, as the Western media kept people’s attention focused
on struggles inside Iran, and propagated questions globally about the legitimacy of the
regime.  

When we turn to Honduras, however, this pattern breaks-off, and the existence of so-called
social  media  contributed  nothing.   For  as  we  just  saw,  during  the  first  30  days  after  the
coup, the signature “social media” were barely mentioned in reports about Honduras.  But
this was not because the Internet and blogs, mobile phones, text-messaging, Facebook and
Twitter, and digital videographic capabilities were inaccessible to Hondurans who opposed
the coup and who demanded the restoration of their democratic rights.  Rather, this was
because the same Westerners who featured these capabilities when discussing Iran shut-
down mentally and morally when Honduras was concerned, and ignored its democratic
movement.  In dramatic contrast to those who struggle for democracy and social justice
inside Iran,  the local  struggles of  Hondurans were prevented from becoming a “global
struggle,” far fewer people outside of Latin America expressed solidarity with Hondurans,
and international attention (but especially in the metropolitan centers of the West) faded
almost immediately.

At  a  conference  called  “Cyber  Dissidents:  Global  Successes  and  Challenges”  in  April
2010,[48] presenters attended from a number of countries where telecom + apps have
been used to circumvent government censorship and repression.  Non-U.S. speakers were
featured from opposition movements in Iran, Syria, China, Russia, Cuba, and Venezuela.[49] 
Evidently, whereas regimes that the United States targets for destabilization produce “cyber
dissidents” of interest to U.S. conference organizers,[50] the conference managed to miss
voices of  opposition from any country where repressive regimes are supported by the
United States (Honduras included). 

Just as there are “worthy” victims, there are also “cyber dissidents” who become of great
interest to the enlightened West, as in Iran.  Early this year, a George Polk Award (for
journalism) was given in the new category of videography to the “anonymous individuals”
who digitally recorded the shooting death of Neda Agha-Soltan on a street in Tehran in June
2009, and then uploaded the video to the Internet, YouTube, and beyond, along with the
message “Please let the world know.”  “The video became a rallying point for the reformist
opposition in Iran,” the Polk Award’s panel of advisers explained in giving the award to
otherwise anonymous recipients.[51]

But there are also “unworthy” victims, who find it difficult, if not impossible, to establish any

http://www.csmonitor.com/var/ezflow_site/storage/images/media/images/2009/0619/p06s08-wome.html/oripe_p1.jpg/6574256-1-eng-US/ORIPE_P1.jpg_full_380.jpg
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp051010.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp241010.html


| 12

kind of recognition of their “dissident”-status in the West, and who receive little, if any, help
in publicizing their struggles against repressive status quos, as in Honduras.  Thus, as we
showed in Part 1, the individuals who recorded and then uploaded to the Internet and
YouTube the video images of the July 2009 shooting death of the Honduran protester, Isis
Obed Murillo, not only received no Polk or any other award, but these images failed to
become  a  ral lying  cry  within  the  Western  media  and  among  human  rights
campaigners—even the same campaigners for whom the images of Neda’s death were
recognized as the “most significant viral video of our lifetimes.”[52]

The world never heard.

Indeed, this dichotomous pattern is long-standing, and reflects the structure of power in the
global  system.   It  shows  not  the  slightest  sign  of  being  overcome—or  even  significantly
reduced—by the spread of “social media” and the refurbished, empire-friendly ideology of
“democracy-promotion.”

Edward S. Herman  is  professor  emeritus of  finance at  the Wharton School,  University  of
Pennsylvania and has written extensively on economics, political economy, and the media.
Among his books are Corporate Control, Corporate Power (Cambridge University Press,
1981), The Real Terror Network (South End Press, 1982), and, with Noam Chomsky, The
Political  Economy of  Human Rights  (South  End  Press,  1979),  and  Manufacturing
Consent (Pantheon, 2002).  David Peterson is an independent journalist and researcher
based in Chicago.  Together they are the co-authors of The Politics of Genocide, recently
published by Monthly Review Press. ] 
 

Notes

 [1] See Edward S. Herman and David Peterson, “Iran and Honduras in the Propaganda
System—Part 1.  Neda Agha-Soltan Versus Isis Obed Murillo,” MRZine, October 5, 2010.

 [2] Following the elimination of invalid votes, the handling of complaints, and a 10% vote
recount  by  Iran’s  Guardian  Council  in  the  second-half  of  June  2009,  the  final  results  as
reported  by  Iran’s  Interior  Ministry  on  June  29,  2009  were  as  follows:  Mahmoud
Ahmadinejad, 24,525,491 (62.6%); Mir Hossein Mousavi, 13,258,464 (33.8%); Mohsen Rezai,
656,150 (1.7%); and Mehdi Karroubi, 330,183 (0.8%). 

 [3]  See Honduras:  Human Rights and the Coup d’État,  Inter-American Commission on
Human Rights, December 30, 2009, especially “The ‘fourth ballot box’,” para. 82-87. 

 [4] See “Honduran Election Results Still Need to be Scrutinized,” Council on Hemispheric
Affairs, December 15, 2009.  This article reported that on the night of the election, the “U.S.-
backed Honduran civil society coalition, Hagamos Democracia (Making Democracy, HD)”
estimated the voter turnout rate to be 48.7% and “claiming 99% accuracy.”  Also, the “pro-
Zelaya National Front of Resistance against the Coup calculated a 65-70% rate of abstention
by counting the number of voters entering polling stations and comparing that figure to the
number of individuals who were registered to vote,” which is to say, a voter turnout rate of
30-35%. 

 [5] See Jesse Freeston, “Honduran elections exposed,” The Real News Network, December
8, 2009.  “The coup government, not officially recognized by any country in the world, was

http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp051010.html
http://www.amazon.com/Corporate-Control-Power-Twentieth-Century/dp/0521289076
http://www.amazon.com/Real-Terror-Network-Terrorism-Propaganda/dp/0896081346
http://books.google.com/books?id=Jy8KGwAACAAJ
http://books.google.com/books?id=Jy8KGwAACAAJ
http://www.amazon.com/Manufacturing-Consent-Political-Economy-Media/dp/0375714499
http://www.amazon.com/Manufacturing-Consent-Political-Economy-Media/dp/0375714499
http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php%20
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp051010.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp051010.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp051010.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp051010.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp051010.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp051010.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp051010.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp051010.html
http://www.cidh.oas.org/pdf%20files/HONDURAS2009ENG.pdf
http://www.coha.org/honduran-election-results-still-need-to-be-scrutinized-state-department-dashes-hopes-that-a-transformative-latin-america-policy-has-been-born/%20
http://therealnews.com/t2/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=74&jumival=4573


| 13

hoping to gain international  legitimacy by demonstrating a large turnout at the polls,”
Freeston  explains.   “That  62%  figure  appeared  at  10  p.m.  on  election  night,  after  the
Electoral Tribunal’s computer system broke down for three hours….So where did the 62%
number come from?   A high-ranking official at the Electoral Tribunal told me off-camera that
the president of the tribunal, Saul Escobar, on the night of the election announced the
number out of nowhere. When I asked the official to say that on camera, they responded: do
you really want me to get shot? The coup regime’s announcement that more than 60
percent of Hondurans voted on election day has been enough to drastically change the
dynamics  of  the  situation.  Governments  that  previously  stated  the  elections  were
illegitimate now consider them a triumph.” 

 [6] See, e.g., Edward S. Herman and David Peterson, “The U.S. Aggression Process and Its
Collaborators: From Guatemala (1950-1954) to Iran (2002-),” Electric Politics, November 26,
2007; and Seymour M. Hersh, “The Bush administration steps up its secret moves against
Iran,” New Yorker, July 7, 2008.

 [7] See, e.g., Eva Golinger, “Washington and the Coup in Honduras: Here Is the Evidence,”
Postcards from the Revolution, July 15, 2009; and Michaela D’Ambrosio, “The Honduran
Coup: Was It A Matter of Behind-the-Scenes Finagling by State Department Stonewallers?”
Council  on  Hemispheric  Affairs,  September  16,  2009.   In  a  letter  signed and circulated  by
the deposed President José Manuel Zelaya on the one-year anniversary of the coup, Zelaya
himself stated: “The United States was behind the coup d’état.  The intellectual authors of
this crime were an illicit association of old Washington hawks and Honduran capitalists with
their partners, American affiliates and financial agencies.”  (“Zelaya: Coup was planned by
U.S. Southern Command,” Agence France Presse, June 28, 2010.)

 [8] See Ian Kelly, “Honduran Elections,” U.S. Department of State, November 29, 2009.

 [9] See Alexei Barrionuevo, “Obama Writes to Brazil‘s Leader About Iran,” New York Times,
November 25, 2009.  “President Obama sent a letter on Sunday [Nov. 22] to President Luiz
Inacio Lula da Silva of Brazil reiterating the American position on Iran’s nuclear program, a
day  before  Iran’s  president  made  his  first  state  visit  to  Brazil….On  Honduras,  Mr.  Obama
justified  American  support  for  a  presidential  election  there  after  the  ouster  of  President
Manuel Zelaya in June.  Mr. Obama said in his letter that the situation would ‘start from zero’
after the [Nov. 29] election, the Brazilian official said.”

 [10] “Neither Real Nor Free,” Editorial, New York Times, June 15, 2009; “The Honduras
Conundrum,”  Editorial, New York Times, December 5, 2009.

 [11] See Edward S. Herman and Frank Brodhead, Demonstration Elections: U.S.-Staged
Elections in the Dominican Republic, Vietnam, and El Salvador (Boston: South End Press,
1984), Ch. 4, “El Salvador,” pp. 93-152. 

 [12] “Democracy’s Hope in Central America,” Editorial, New York Times, March 30, 1982.

 [13]  Lindsey  Gruson,  “A  fingerhold  for  dissent  in  Salvador,”  New  York  Times,  March  17,
1989.

Also see Herman and Brodhead, Demonstration Elections.  As these authors noted, in March
1981, the military of El Salvador “published a list of [some 138] ‘traitors’ responsible for the
country’s woes—essentially a death list….There ensued an increase in violence under a

http://www.electricpolitics.com/2007/11/the_us_aggression_process_and.html
http://www.electricpolitics.com/2007/11/the_us_aggression_process_and.html
http://www.newyorker.com/reporting/2008/07/07/080707fa_fact_hersh
http://www.newyorker.com/reporting/2008/07/07/080707fa_fact_hersh
http://www.chavezcode.com/2009/07/washington-coup-in-honduras-here-is.html
http://www.coha.org/the-honduran-coup-was-it-a-matter-of-behind-the-scenes-finagling-by-state-department-stonewallers/
http://www.coha.org/the-honduran-coup-was-it-a-matter-of-behind-the-scenes-finagling-by-state-department-stonewallers/
http://www.efeamerica.com/309_hispanic-world/747145_zelaya-coup-was-planned-by-u.s.-southern-command.html
http://www.efeamerica.com/309_hispanic-world/747145_zelaya-coup-was-planned-by-u.s.-southern-command.html
http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2009/nov/132504.htm
http://www.nytimes.com/2009/11/25/world/americas/25brazil.html
http://www.nytimes.com/2009/11/25/world/americas/25brazil.html
http://www.nytimes.com/2009/11/25/world/americas/25brazil.html
http://www.nytimes.com/2009/11/25/world/americas/25brazil.html
http://www.nytimes.com/2009/06/15/opinion/15mon1.html
http://www.nytimes.com/2009/12/05/opinion/05sat4.html
http://www.nytimes.com/2009/12/05/opinion/05sat4.html
http://www.nytimes.com/2009/12/05/opinion/05sat4.html


| 14

state of siege, with many thousands of civilian murders and the emergence of a society
whose most revealing feature was the daily search for and removal of mutilated bodies” (pp.
117-118).  Under conditions such as these, El Salvador held both its March 1982 and March
1984 elections.     

 [14] See Edward S. Herman and Noam Chomsky, Manufacturing Consent: The Political
Economy of the Mass Media, 2nd Ed. (New York: Pantheon Books, 2002), Ch. 3, “Legitimizing
versus Meaningless Third World Elections: El  Salvador,  Guatemala,  and Nicaragua,” pp.
87-142.

 [15] Steven R. Weisman, “Reagan Predicts Nicaraguan Vote Will be ‘Sham’,” New York
Times, July 20, 1984; “Nobody Won in Nicaragua,” Editorial, New York Times, November 7,
1984.

 [16]  Michael  Ignatieff,  “Who Are Americans To Think That  Freedom Is  Theirs  To Spread?”
New York Times Magazine, June 26, 2005.  For bland lies told in the service of American
Power, it would be hard to surpass Ignatieff’s work overall and this essay in particular.

 [17] See, e.g., Kari Lydersen, “Welcome to the new Honduras, Where right-wing death
squads proliferate,” AlterNet, April 27, 2010; and Kari Lydersen, “Violence Against Honduran
Resistance Movement, Unionists Continues,” In These Times Blog, October 11, 2010.

 [18]  See  “Frente  Nacional  de  Resistencia  supera  la  meta  de  un  millón  250  mil  firmas,”
Resistencia, September 13, 2010.  (For an English translation, see “1,250,000 signatures for
the refounding of Honduras,” Quotha, the personal website of the U.S. academic Adrienne
Pine.  Pine translates the opening two paragraphs of the article from the website of the
National  Front  of  Popular  Resistance  in  Honduras  as  follows:  “The  National  People’s
Resistance Front FNRP today exceeded its goal of one million 250 thousand signatures on
the Sovereign Declaration for the Popular and Participatory Constituent Assembly, and for
the return of Presidente Manuel Zelaya Rosales, Father Andrés Tamayo and the rest of those
Hondurans who have been expatriated and are in political exile. The Front today, Sunday,
reached  one  million  269  thousand  142  signatures,  earlier  than  the  deadline  for  their
collection,  this  September 15th,  the day on which the 189th anniversary of  Honduran
independence from the kingdom of Spain will be celebrated.”)

 [19] Namely, in Ginger Thompson, “Region Finds U.S. Lacking on Honduras,” New York
Times, November 28, 2009.

 [20]  Namely,  in  Elizabeth  Malkin,  “Fate  of  Ousted  leader  Clouds  Election  Result  in
Honduras,” New York Times, December 1, 2009.  

 [21]  Factiva  database searches  carried out  under  the “Newspapers:  All”  category  on
October 7, 2010.  The exact search parameters were as follows: For Iran: rst=tnwp and
atleast2 Iran* and (human rights abuse* or human rights violation*) for the two time periods
specified;  and  for  Honduras:  rst=tnwp and  atleast2  Hondur*  and  (human rights  abuse*  or
human rights violation*) for the three time periods specified.

 [22] About the zero in the third row for the first 30 days after coup d’état in Honduras (June
29 – July 28, 2009): In fact, Factiva produced 8 matches.  But upon checking each of them,
we  determined  that  all  mentions  of  human  rights  abuses  in  articles  also  mentioning
Honduras referred to human rights abuses that either had occurred in the past in Honduras

http://www.amazon.com/Manufacturing-Consent-Political-Economy-Media/dp/0375714499
http://www.amazon.com/Manufacturing-Consent-Political-Economy-Media/dp/0375714499
http://www.nytimes.com/2005/06/26/magazine/26EXCEPTION.html
http://www.alternet.org/economy/146608/welcome_to_the_new_honduras,_where_right-wing_death_squads_proliferate
http://www.alternet.org/economy/146608/welcome_to_the_new_honduras,_where_right-wing_death_squads_proliferate
http://www.alternet.org/economy/146608/welcome_to_the_new_honduras,_where_right-wing_death_squads_proliferate
http://www.alternet.org/economy/146608/welcome_to_the_new_honduras,_where_right-wing_death_squads_proliferate
http://inthesetimes.com/working/entry/6528/honduras_violence_against_resistance_movement_unionists_continues1/
http://inthesetimes.com/working/entry/6528/honduras_violence_against_resistance_movement_unionists_continues1/
http://resistenciahonduras.net/index.php?option=com_content&view=article&id=1087:fnrp-cumple-y-sobrepasa-meta-del-millon-250-mil-firmas-soberanas-para-constituyente-y-retorno-de-manuel-zelaya-&catid=95:resistencia&Itemid=334
http://resistenciahonduras.net/index.php?option=com_content&view=article&id=1087:fnrp-cumple-y-sobrepasa-meta-del-millon-250-mil-firmas-soberanas-para-constituyente-y-retorno-de-manuel-zelaya-&catid=95:resistencia&Itemid=334
http://resistenciahonduras.net/index.php?option=com_content&view=article&id=1087:fnrp-cumple-y-sobrepasa-meta-del-millon-250-mil-firmas-soberanas-para-constituyente-y-retorno-de-manuel-zelaya-&catid=95:resistencia&Itemid=334
http://quotha.net/node/1173
http://quotha.net/node/1173
http://quotha.net/node/1173
http://www.nytimes.com/2009/11/28/world/americas/28honduras.html
http://www.nytimes.com/2009/11/28/world/americas/28honduras.html
http://www.nytimes.com/2009/11/28/world/americas/28honduras.html
http://www.nytimes.com/2009/11/28/world/americas/28honduras.html
http://www.nytimes.com/2009/12/01/world/americas/01honduras.html
http://www.nytimes.com/2009/12/01/world/americas/01honduras.html


| 15

or that had occurred elsewhere in Latin America.  For this reason, we’ve excluded these
from our total, leaving us with zero.  Thus, for example, Simon Romero wrote in the New
York Times about “countries like Chile, Argentina and Brazil, where bitter memories linger
over human rights abuses by military officials that toppled civilian rulers in the 1960s and
1970s” (“Rare Hemisphere Unity In Assailing Honduran Coup,” June 29, 2009).  Similarly, the
Toronto Globe and Mail reported that “The coup in Honduras brings back bitter memories in
Latin  America,  where  for  years  military  officials  toppled  civilian  rulers  at  will,  unleashing
horrific human-rights abuses” (Marina Jimenez, “Honduras coup at odds with new politics in
Americas,” July 1, 2009).  In London’s Independent, Hugh O’Shaughnessy reported that in
2001, “Democratic Senator Chris Dodd attacked Mr. [John] Negroponte…for drawing a veil
over atrocities committed in Tegucigalpa, the Honduran capital, by military forces trained by
the US. Mr. Dodd claimed that the forces had been ‘linked to death squad activities such as
killings, disappearances and other human rights abuses'” (“Democracy hangs by a thread in
Honduras,” July 19, 2009).  Richard Collie wrote in the Korean Times that “since World War
II, the School of the Americas (SOA), founded in Panama but now based in Fort Benning, Ga.,
under the new guise of ‘Western Hemisphere Institute for Security Cooperation’…has its
grubby finger prints all  over a long list  of  political  assassinations,  coups and human rights
abuses in the region” (“Iron Fist, Velvet Glove: Obama and Honduras,” July 20, 2009).

 [23] See Edward S. Herman and David Peterson, “Chutzpah, Inc.: ‘The Brave People of Iran’
(versus  the  Disappeared  People  of  Palestine,  Honduras,  Afghanistan,  Etc.),”  MRZine,
February 20, 2010.

 [24] For the results of Iran’s June 24, 2005 presidential runoff, see Ali  Akbar Dareni, “Iran
Council OKs Presidential Vote Results,” Associated Press, June 29, 2005. 

 [25]  See  Ali  Ansari  et  al.,  Preliminary  Analysis  of  the  Voting  Figures  in  Iran’s  2009
Presidential Election, Chatham House (U.K.), June 21, 2009, p. 3, p. 10.

 [26] See Steven Kull  et al.,  An Analysis of  Multiple Polls of  the Iranian Public,  PIPA –
WPO.org,  February  3,  2010;  Steven  Kull  et  al.,  Iranian  Public  on  Current  Issues:
Questionnaires, PIPA – WPO.org, February 3, 2010; and the accompanying Press Release. 

 [27] Factiva database searches carried out under the “Newspapers: All” category on August
25, 2010.  The exact search parameters were as follows: For the Chatham House analysis:
rst=tnwp and Iran and (Chatham House or Ali w/2 Ansari) for the period June 21, 2009 –
December  21,  2009;  and  for  the  second  PIPA-WPO analysis:  rst=  tnwp  and  Iran  and
(Program on International Policy Attitudes or worldpublicopinion) for the period February 3,
2010 –  August  3,  2010.   We found zero reports  on the PIPA-WPO survey released on
February 3,  and 150 reports  either  on the Chatham House study that  criticized Iran’s
election results or that invited Ali Ansari to comment on Iranian affairs.

 [28] Eric A. Brill, Did Mahmoud Ahmadinejad Steal the 2009 Iran Election?, Self-Published
Manuscript,  last  updated   August  29,  2010.   Also  see  Alvin  Richman,  “Post-Election
Crackdown In Iran Has Had Limited Impact on the Minority Expressing Strong Opposition to
the Regime,” PIPA – WPO.org, February 18, 2010.

 [29] See Reza Esfandiari and Yousef Bozorgmehr, A Rejoinder to the Chatham House report
on  Iran’s  2009  presidential  election  offering  a  new  analysis  on  the  results,  Self-Published
Manuscript, August, 2009, p. 2

http://www.nytimes.com/2009/06/29/world/americas/29venez.html
http://www.independent.co.uk/news/world/americas/democracy-hangs-by-a-thread-in-honduras-1752315.html
http://www.independent.co.uk/news/world/americas/democracy-hangs-by-a-thread-in-honduras-1752315.html
http://www.koreatimes.co.kr/www/news/opinon/2009/07/137_48741.html
http://www.koreatimes.co.kr/www/news/opinon/2009/07/137_48741.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp200210.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp200210.html
http://www.asharq-e.com/news.asp?section=1&id=625
http://www.asharq-e.com/news.asp?section=1&id=625
http://www.chathamhouse.org.uk/files/14234_iranelection0609.pdf
http://www.chathamhouse.org.uk/files/14234_iranelection0609.pdf
http://www.worldpublicopinion.org/pipa/pdf/feb10/IranElection_Feb10_rpt.pdf
http://www.worldpublicopinion.org/pipa/pdf/feb10/IranElection_Feb10_quaire.pdf
http://www.worldpublicopinion.org/pipa/pdf/feb10/IranElection_Feb10_quaire.pdf
http://www.worldpublicopinion.org/pipa/articles/brmiddleeastnafricara/652.php?nid=&id=&pnt=652&lb
http://iran2009presidentialelection.blogspot.com/
http://www.worldpublicopinion.org/pipa/pdf/feb10/IranianPublic_Feb10_rpt.pdf
http://www.worldpublicopinion.org/pipa/pdf/feb10/IranianPublic_Feb10_rpt.pdf
http://www.worldpublicopinion.org/pipa/pdf/feb10/IranianPublic_Feb10_rpt.pdf
http://www.iranaffairs.com/files/iranian-election.pdf
http://www.iranaffairs.com/files/iranian-election.pdf


| 16

 [30] Brill, Did Mahmoud Ahmadinejad Steal the 2009 Iran Election?.

 [31] Factiva database searches carried out under the “Newspapers: All” category on August
25, 2010.  The time-periods searched began four-weeks-to-the-day (or 28 days) prior to
each election, and continued through four weeks (or 28 days) after the election, for a
combined search period of 57 days each.  The exact search parameters were as follows: For
Iran: rst=tnwp and Iran and (election* or vote*) w/10 ((phony or phony) or (rig or rigg*) or
stole* or fake* or farc* or sham or fraud*) not (Afghanistan or Honduras)) for the period May
15-July 10, 2009; and for Honduras: rst=tnwp and Honduras and (election* or vote*) w/10
((phony or phoney) or (rig or rigg*) or stole* or fake* or farc* or sham or fraud*) not
(Afghanistan or Iran)) for the period November 2-December 28, 2009.

 [32] Peter Ackerman and Jack DuVall, “The nonviolent script for Iran,” Christian Science
Monitor, July 22, 2003. 

 [33] James K. Glassman and Michael Doran, “The Soft Power Solution in Iran,” Wall Street
Journal, January 21, 2010.  As Glassman and Doran continue: “Despite Iran’s oil wealth, the
economy has for years been in miserable shape thanks to bad management, corruption and
the squandering of funds on Arab terrorist groups and the nuclear program.  The slogans of
the [Green Wave] protestors demonstrate that they are connecting the dots between the
regime’s foreign policy and economic privation.”  

 [34] See “The Morning After in Nicaragua,” Editorial, New York Times, February 27, 1990;
and “Nicaragua’s Second Revolution,” Editorial, New York Times, April 25, 1990.

 [35] The September 30, 2006 Iran Freedom Support Act directed the executive branch to
destabilize Iran (which it had been doing anyway), but the Act left the actual sums of money
to be used for this purpose to its discretion.  Quoting the Act: “Notwithstanding any other
provision  of  law,  the  President  is  authorized  to  provide  financial  and  political  assistance
(including the award of  grants)  to foreign and domestic  individuals,  organizations,  and
entities working for the purpose of supporting and promoting democracy for Iran. Such
assistance may include the award of grants to eligible independent pro-democracy radio
and  television  broadcasting  organizations  that  broadcast  into  Iran.”  (Sec.  302(a)(1),
“Assistance to Support Democracy for Iran.”)  For contemporaneous reporting on the actual
dollar-sums involved, see Robin Wright, “Iran on Guard Over U.S. Funds,”Washington Post,
April 28, 2007.

 [36] Negar Azimi, “Hard Realities of Soft Power,” New York Times Magazine, June 14, 2007.

 [37]  Hillary  Rodham Clinton,   “Remarks  on  the  Human  Rights  Agenda  for  the  21st
Century” (Georgetown University, Washington, D.C.), U.S. Department of State, December
14, 2009.

 [38] See Mark Landler, “U.S. Hopes Export of Internet Services Will  Help Open Closed
Societies,”  New York Times, March 8, 2010.  

 [39]  Hillary  Rodham  Clinton,  “Remarks  on  Internet  Freedom”  (at  the  Newseum  in
Washington, D.C.), January 21, 2010. 

 [40] See Brad Stone and Noam Cohen,  “Social Networks Spread Iranian Defiance Online,”
New York Times, June 16, 2009; Mark Landler and Brian Selter, “Washington Taps Into a
Potent New Force in Diplomacy,” New York Times,  June 17, 2009; and Mike Musgrove,

http://iran2009presidentialelection.blogspot.com/
http://www.csmonitor.com/2003/0722/p09s01-coop.html
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704541004575011394258630242.html
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704541004575011394258630242.html
http://en.wikisource.org/wiki/Iran_Freedom_Support_Act
http://en.wikisource.org/wiki/Iran_Freedom_Support_Act/Title_III#Sec._302.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/04/27/AR2007042701668.html
http://www.nytimes.com/2007/06/24/magazine/24ngo-t.html
http://www.state.gov/secretary/rm/2009a/12/133544.htm
http://www.state.gov/secretary/rm/2009a/12/133544.htm
http://www.nytimes.com/2010/03/08/world/08export.html
http://www.nytimes.com/2010/03/08/world/08export.html
http://www.nytimes.com/2010/03/08/world/08export.html
http://www.state.gov/secretary/rm/2010/01/135519.htm
http://www.nytimes.com/2009/06/16/world/middleeast/16media.html
http://www.nytimes.com/2009/06/17/world/middleeast/17media.html
http://www.nytimes.com/2009/06/17/world/middleeast/17media.html


| 17

“Twitter Is a Player in Iran‘s Drama,”  Washington Post, June 17, 2009.

 [41] See Golnaz Esfandiari, “The Twitter Devolution,” Foreign Policy Blog, June 7, 2010. 
Also see the analysis by Malcolm Gladwell, “Small Change: Why the revolution will not be
tweeted,” New Yorker, October 4, 2010.  Esfandiari summed up the real contribution of the
newer telecommunication technologies and software applications less in  terms of  their
impact on Iranian life, than in terms of their impact on the Western consumers of non-
Iranian media: “Twitter played an important role in getting word about events in Iran out to
the wider world. Together with YouTube it helped focus the world’s attention on the Iranian
people’s fight for democracy and human rights.  New media over the last year created and
sustained unprecedented international moral solidarity with the Iranian struggle.” 

 [42] In the past, we’ve analyzed at great length both Western-establishment as well as left-
denigration of the Islamic Republic of Iran.  For one example of the former, see Edward S.
Herman and David Peterson, “The Iran Versus U.A.-NATO-Israeli Threats,” MRZine, October
20, 2009; and for one of the latter, see Edward S. Herman and David Peterson, “Riding the
‘Green Wave’ at the Campaign for Peace and Democracy and Beyond,” MRZine, July 24,
2009.  In the case of Iran in particular, the alignment between the Western establishment
and the Western left (or faux left) is striking.

 [43] See Ian Kelly, “Termination of Assistance and Other Measures Affecting the De Facto
Regime in Honduras,” U.S. Department of State, September 3, 2009.  On this day, this State
Department  spokesman’s  exact  words  were:  “The Department  of  State  announces the
termination of a broad range of assistance to the government of Honduras as a result of the
coup d’etat that took place on June 28.”  

 [44]  Factiva  database searches  carried out  under  the “Newspapers:  All”  category  on
October 7, 2010.  The exact search parameters were as follows: For Iran: rst=tnwp and
atleast2 Iran* and (internet or facebook or youtube or twitter or sms or text-messaging or
mobile  communication*)  not  Hondur*  for  the  30-day  period  specified;  and  for  Honduras:
rst=tnwp and atleast2 Hondur* and (internet or facebook or youtube or twitter or sms or
text-messaging or mobile communication*) not Iran*  for the 30-day period specified.  Note
that in row 1, column 2, we report the total as “approximately 2,000.”

 [45] Elizabeth Malkin et al., “Honduran President Is Ousted in Coup,” New York Times, June
29, 2009.

 [46] Julie Creswell, “How to Start a Company (And Kiss Like Angelina),” New York Times,
July 12, 2009.

 [47] Yigal Schleifer, “Why Iran’s Twitter revolution is unique,”  Christian Science Monitor,
June 19, 2009.

 [48]  See the  website  for  the  Conference on  Cyber  Dissidents:  Global  Successes  and
Challenges, George W. Bush Presidential Center, April 19, 2010.

 [49] See “Speaker Biographies,” George W. Bush Presidential Center, April 19, 2010.

 [50] In keeping with this pattern, the “Cyber Dissidents” conference also invited Oscar
Morales Guevara, the founder of One Million Voices Against FARC—a Facebook group that,
like  official  U.S.  policy,  supports  the  regime  in  Colombia,  while  propagating  worldwide
opposition  to  the  main  rebel  force  that  opposes  it.

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/06/16/AR2009061603391.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/06/16/AR2009061603391.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/06/16/AR2009061603391.html
http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/06/07/the_twitter_revolution_that_wasnt
http://www.newyorker.com/reporting/2010/10/04/101004fa_fact_gladwell
http://www.newyorker.com/reporting/2010/10/04/101004fa_fact_gladwell
http://mrzine.monthlyreview.org/2009/hp201009.html
http://mrzine.monthlyreview.org/hp240709.html%20
http://mrzine.monthlyreview.org/hp240709.html%20
http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2009/sept/128608.htm
http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2009/sept/128608.htm
http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2009/sept/128608.htm
http://www.nytimes.com/2009/06/29/world/americas/29honduras.html
http://www.nytimes.com/2009/07/12/business/12howcast.html?pagewanted=1
http://www.csmonitor.com/World/Middle-East/2009/0619/p06s08-wome.html
http://www.georgewbushcenter.com/articles/successes-and-challenges
http://www.georgewbushcenter.com/articles/successes-and-challenges
http://www.georgewbushcenter.com/images/downloads/TheInstitute/TheBlog/participant-biographies.pdf


| 18

 [51] See the George Polk Award for Videography, “2009 Award Winners,” Long Island
University.  Also see Brian Selter, “Honoring Citizen Journalists,” New York Times, February
22, 2010.   

 [52]  Here quoting the State Department’s  Jared Cohen,  in  Jesse Lichtenstein,  “Digital
Diplomacy,” New York Times Magazine, July 18, 2010.

The original source of this article is MRZine
Copyright © Edward S. Herman and David Peterson, MRZine, 2010

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Edward S.
Herman and David
Peterson

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.liunet.edu/About/News/Polk/Winners.aspx
http://www.nytimes.com/2010/02/22/business/media/22polk.html?_r=1
http://www.nytimes.com/2010/07/18/magazine/18web2-0-t.html
http://www.nytimes.com/2010/07/18/magazine/18web2-0-t.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp241010.html
https://www.globalresearch.ca/author/edward-s-herman
https://www.globalresearch.ca/author/david-peterson
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp241010.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/edward-s-herman
https://www.globalresearch.ca/author/edward-s-herman
https://www.globalresearch.ca/author/david-peterson
https://www.globalresearch.ca/author/david-peterson
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

