
| 1

The Demonization of Russia’s President Putin; NY
Times Flubs the Facts on Ukraine and MH17

By Renee Parsons
Global Research, August 08, 2014

Region: Russia and FSU, USA
Theme: Militarization and WMD, Police

State & Civil Rights, US NATO War Agenda
In-depth Report: UKRAINE REPORT

As morally deplorable as Israel’s relentless attacks on Gaza are and despite a massive
financial appropriation for war weapons to be used on a defenseless Palestinian population,
the odds are good that the US will not go directly to war in that conflict.

The odds, however, favor a more-than-proxy role for the US military (aka NATO) with regard
to Ukraine that begins with the required demonization of Russian President Vladimir Putin.  
Just  as  the American government needed to  thoroughly  trash its  history with Saddam
Hussein  and  the  name  of  Mummar  Qaddafi  in  order  to  justify  its  attacks  on  their
beleaguered nations, the first order of business for the US, prior to even a limited strike, is
to make Putin an enemy of peace, a villain of democracy, a disreputable thug, a threat to
the international order who needs to be permanently eliminated.   Of the utmost importance
is to eliminate any recollection of Putin’s credit for stopping a US bombing campaign on
Syria in August, 2013.

Alas,  however,  US  and  EU  supporters  of  the  Kiev  government  have  to  have  been
exceedingly frustrated that Putin has not taken the bait with the massacres in Odessa and
Mariupol or the vicious attacks on the Donbas and Slavyansk or the ensuing humanitarian
crisis with an estimated 40,000 refugees that have now crossed the border into Russia. 
Putin’s reluctance to respond in kind with military force is rooted in the awareness that the
US/NATO  forces were crouched, waiting for a slip, an opportunity to pounce, if  Russia
committed itself to what would be construed as an ‘invasion’ of the sovereign country of
Ukraine.

Even  as  the  rebel  strongholds  of  east  Ukraine  continued  to  suffer  with  Luhansk,  a  city  of
400,000 near the Russian border said to be completely surrounded by government forces,
without electricity or running water and being shelled for more than the last week and as its
link with Donetsk, a city of one million which has experienced heavy artillery shelling, has
been broken,  Putin  continues to  resist  the provocation with measured statements  and
remains in the background.

What would it take, how hard would Putin need to be pushed to initiate a massive rescue of
the Russian speaking population now under a vicious siege and respond with the Russian
Army?   If  the  appalling  violence  on  civilians  throughout  east  Ukraine  was  not  sufficient  to
move Putin, then another scenario must be connived  – preferably a hellacious deed where
he could be universally reviled as the culprit.

And as the American mainstream media continues to inundate the public with a heightened

https://www.globalresearch.ca/author/renee-parsons
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/militarization-and-wmd
https://www.globalresearch.ca/theme/police-state-civil-rights
https://www.globalresearch.ca/theme/police-state-civil-rights
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
http://en.itar-tass.com/world/743588
http://www.wsws.org/en/articles/2014/08/04/ukra-a04.html
http://voiceofrussia.com/news/2014_06_05/Russia-never-annexed-Crimea-no-plans-to-intervene-Ukraine-its-Western-delusion-Putin-5970/
http://voiceofrussia.com/news/2014_06_05/Russia-never-annexed-Crimea-no-plans-to-intervene-Ukraine-its-Western-delusion-Putin-5970/


| 2

barrage of repetitious anti-Putin vitriol since the downing of Malaysia 17 on July 17th  ,
media comments focus on a build up of Russian troops on the Ukrainian border but nary a
mention  of  the  carnage,  suffering  and  critically  deteriorating  life  –  death  conditions  in
Ukraine.

How the ground work is laid for creating public contempt against a leader who does not fall
into the US orb can be found in the New York Times article of July 17th  (within hours on the
day of the crash) entitled “Jetliner Explodes over Ukraine; Struck by Missile Officials Say” . 
While the headline referred to ‘officials,’ the article actually quoted no such official while the
“officials” in the headline remained anonymous throughout so the public not only does not
know who the ‘officials’ were but whether, in truth, any such officials actually exists.  Why
would  such  ‘officials,’  Ukrainian  or  American,  need  to  remain  anonymous?   If  the  proof  is
there, let’s have it and kudos to the officials who keep the public informed, right?

Here’s where it gets interesting – stay with me on this:   The Times, again within hours of
the crash, reported that the jet had been “blown out of the sky at 33,000 feet by what
Ukrainian and American officials described as a Russian-made anti-aircraft missile.”   Where
did  the  unnamed  Ukrainian  official  get  his  information  that  a  Russian  made  missile  was
responsible?  Presumably since Ukraine has yet to enter the space age with its own satellite
resources,  the  Ukrainian  official  received  his  information  from  an  American  official  within
hours of the crash, both of whom then unambiguously assured the NY Times that a Russian
made missile was responsible.

The Times goes on to state that “American intelligence and military officials said the plane
had been destroyed by a Russian SA-series missile, based on surveillance satellite data that
showed the final trajectory and impact of the missile but not its point of origin.”   Aha! And
so the Times informs us that here is the irrefutable evidence that hours after the crash and
in  an  active  war  zone,  there  is  confirmation  that  not  only  was  a  Russian  made  missile
responsible but specifically that a Russian SA-series missile was responsible.   Perhaps the
aforementioned surveillance satellite data is able to detail exactly what type of missile is
airborne.

So the Times further informs that not only a “Russian SA-series missile” caused the crash
but that information on the day of the crash was “based on surveillance satellite data’ and
that the presumably irrefutable satellite data even ‘showed the final trajectory and impact
of the missile.”  Double Aha!   This is not only significant that very specific, detailed satellite
imagery exists but even somewhat earth-shattering news because to date, no ‘surveillance
satellite data’ has ever been released by the US government.  And yet if the satellite data
existed, why didn’t the Times publish the images?  Where is that surveillance satellite data
and why has any further reference to that data disappeared from public discourse?

The significance here is that accusations against Putin continue from a wide assortment of
US and international  corporate  media  elites  based on  the  erroneous,  if  not  deceptive
fabrications reported by the NY Times as fact.

Not only did the NY Times fail to fulfill its journalistic responsibility to print the facts but they
obviously did not bother to confirm the source for their surveillance satellite data quote or
request copies of that data for their own independent review.   They literally took the word
of  a  government  official  whose  identity  the  Times  chose  to  withhold  from  the  public  that
such  data  existed;  inflammatory  information  which  can  only  serve  to  directly  escalate

http://rt.com/news/178068-ukraine-lugansk-humanitarian-crisis/
http://www.nytimes.com/2014/07/18/world/europe/malaysian-airlines-plane-ukraine.html?emc=edit_th_20140718&nl=todaysheadlines&nlid=66981912&_r=0


| 3

tensions in that already war-torn part of the world.   And what consequences, if any, lie
ahead  for  a  conveniently  unnamed  US   ‘official’  who  spread  totally  irresponsible,
unsubstantiated hogwash as fact?  Will any Congressional committee investigate before the
launching of any missiles occur?

Now if  those ‘officials’  actually had the goods on Russia, you can bet that the surveillance
satellite data would have dominated prime time,  a front page story for days with great
fanfare on MSNBC, maybe even a President Obama power point presentation out of the Oval
Office.   Just imagine the hullabaloo but it’s not going to happen because it may be safe to
assume  that  those  satellite  images  do  not  prove  what  those  anonymous  US  ‘officials’
claimed.

One noteworthy example of the west’s character assassination on Putin appeared in the July
26th edition of the well-respected British periodical The Economist in an (unsigned) editorial
entitled A Web of Lies . While the date of the article was 9 days after the July 17th downing
of MH 17, the article had to, given editorial and bureaucratic necessities, have been written
at least several  days prior to July 26th,  less than a week after the crash and without
adequate time to determine what had occurred, to conduct a fact-based research effort and
to  prepare  a  credible  assortment  of  possible  options   –  but  that  would  have  been a
journalism of critical thinking and required a commitment to unraveling government spin.

Instead the Economist initiated a hatchet job on Putin accusing the Russians of a ‘concocted
propaganda about fascists running Kiev.” Seriously. Are Economist editorial writers so far
out of the loop that they are unaware that neo-nazis hold high level positions like Deputy
Prime  minister  and  Secretary  of  National  Security  among  others  within  the  Kiev
government?    With no mention of the February coup that ousted a democratically elected
President, the Economist suggested that a ‘high court’s worth of circumstantial evidence
points  to  the conclusion that  pro-Russian separatists  fired a  surface-to-air  missile’  thereby
holding Putin  responsible  for  the alleged actions of  the ‘separatists’.    Apparently  the
periodical’s legal counsel failed to inform its editorial writers that circumstantial evidence is
still circumstantial regardless of the court of jurisdiction.   Inflammatory comments like the
Russian people are ‘intoxicated by his brand of anti-western propaganda’ and ‘Mr. Putin’s
Russia  is  fundamentally  antagonistic”  failed  to  provide  any  specifics  to  support  their
allegation – appearing without any sense of responsibility that its editorial was provoking a
situation which needs no further provocation.

If there was any thought that the prestigious Economist with a partial ownership by the
Rothschild, Cadbury and Agnelli families was above stooping, consider its support for the
Vietnam war, the Iraq invasion, military action in Afghanistan, Bill Clinton’s impeachment,
free trade and globalization and as a neoliberal economic journal, a central bank to support
the vagaries of an international financial industry.

While the article’s  blueprint  may be from a boilerplate file of  insults  and repudiations that
might be applied to any demon the US/Uk/EU/NATO identify as worthy of assault, in its rush
to judgment, the Economist implemented an unprofessional technique of name calling and
personal  attacks  while  The Times presented unsubstantiated fiction as  fact,  both  flagrant
attempts to damage Putin’s public standing.   Both publications unabashedly used their
prestige to assail one man’s reputation as more important than a respect for the integrity of
its own publication and psyching its reader base to disproportionately alter previously held
opinions or to so blatantly manipulate public opinion is what propaganda is all about.  The
readership of both the Economist and The Times deserve a better quality of reporting than

http://www.economist.com/news/leaders/21608645-vladimir-putins-epic-deceits-have-grave-consequences-his-people-and-outside-world-web?spc=scode&spv=xm&ah=9d7f7ab945510a56fa6d37c30b6f1709
http://journal-neo.org/2014/03/07/bbc-now-admits-armed-nazis-led/
http://www.channel4.com/news/svoboda-ministers-ukraine-new-government-far-right


| 4

that of a gossip rag off the supermarket rack and, most importantly, reflects poorly on the
democratic ideals that both publications purport to support.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Renee Parsons, Global Research, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Renee Parsons

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/renee-parsons
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/renee-parsons
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

