
| 1

The BBC: Impartial Reporting or Pro-Israel Bias?

By Lesley Docksey
Global Research, March 22, 2013

Region: Europe
Theme: Media Disinformation

The British Broadcasting Corporation has often been accused of anti-Semitism, usually by
representatives of the Israeli government, the Israeli Ambassador to the UK or the Chief
Rabbi. 

Any passing mention of the plight of the Palestinians on the news used to result in either
Ambassador Proser or Rabbi Jonathon Sachs elbowing their way into the Today programme
studio the following morning to bleat about Israel’s actions being misrepresented.  The
current  Ambassador  and  Chief  Rabbi  are  not  quite  so  vocal  but  just  as  sensitive.  
Palestinians do not have that ease of access.

But is the BBC anti-Semitic as Israel claims or, as many others claim, does the BBC have a
pro-Israel bias in its reporting?

Back in January 2009, when Operation Cast Lead was in full swing with Gaza being reduced
to  rubble,  and  its  inhabitants  had  nowhere  to  flee,  the  Disasters  Emergency  Committee
issued an appeal on behalf of the Gazan people.  DEC is made up of 14 leading UK aid
charities.   When some major humanitarian crisis occurs they combine their  fundraising
efforts.  The appeal is broadcast on all major TV and radio stations and large adverts appear
in the press.  The response from the British public is usually swift and generous.  But, where
the Israeli attack on Gaza was concerned, the BBC said ‘No’.  And because the great BBC
was refusing to air the appeal, the other channels felt they had to follow suit.

The public outcry was massive.  The BBC instantly received over 11,000 complaints.  The
Minister  for  the  Foreign  &  Commonwealth  Office,  Lord  Malloch  Brown,  was  similarly
bombarded although protesters were forced to write to him as the FCO took down his email
address.  Proser and Sachs applauded the BBC’s decision.  And the Director General of the
BBC,  Mark  Thompson,  was  forced  into  making  the  following  statement,  justifying  his
decision:

“Inevitably, an appeal would use pictures which are the same or similar to
those we would be using in our news programmes but would do so with the
objective of encouraging public donations, …The danger … is that this could be
interpreted as  taking a  political  stance on an ongoing story.  When we’ve
turned down DEC appeals in the past on impartiality grounds, it  has been
because of this risk of giving … the impression that the BBC was taking sides in
an ongoing conflict.”

Apart from the fact that the BBC were not showing any pictures from inside Gaza because
Israel was preventing any reporters from entering, I was very puzzled by the statement that
the BBC had turned down appeals in the past.  I couldn’t recall any occasion when they had
done so.  Using the Freedom of Information Act, I wrote to Mark Thompson, quoting his

https://www.globalresearch.ca/author/lesley-docksey
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://www.guardian.co.uk/media/2004/apr/01/bbc.israel
http://www.guardian.co.uk/media/2009/jan/23/bbc-refuses-gaza-appeal
http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2009/01/bbc_and_the_gaza_appeal.html


| 2

statement and asking for the answers to the following questions:

On how many occasions has the BBC turned down an appeal by the DEC?
On what dates did the BBC turn down these appeals?
On behalf of which countries/people were the DEC appealing?

It took a month, but I received a very nice reply from the Information & Compliance Manager
(the BBC is  after  all  run on public  money so they can’t  afford to  antagonise us too much)
stating that the questions I asked were not covered by the FoI Act because…

“Your request falls outside the scope of the Act because the BBC and the other
public  service  broadcasters  are  covered  by  the  Act  only  in  respect  of
information held for purposes “other than those of journalism, art or literature”
(see Schedule I, Part VI of the Act). We are not therefore obliged to supply
information held for the purposes of creating the BBC’s output or information
that supports and is closely associated with these creative activities.”

Silly me. I thought that an appeal for aid came under “other than those of journalism, art or
literature”, but BBC logic dictates otherwise.  They were certainly being ‘creative’ in their
interpretation of the Act. However, the writer did volunteer this:

 “Since April 2006, the date when the BBC Executive took over the role of
deciding on Emergency appeals from the BBC Governors, the BBC declined
requests for appeals for the Middle East in August 2006 and for Gaza in January
2009.”

DEC has never issued an appeal for ‘the Middle East’ although, with the way things are
developing there, they may yet have to.  Even worse, when I checked with the DCE website,
their Appeals Archive page listed no appeals for anywhere at all in 2006.  Ooops!

It seems that under other circumstances, the BBC is not worried about appearing to be
taking sides in an ongoing story, as they have just aired the DEC appeal for Syria.  So,
whose side are they on?  Are they anti-Semitic in the real meaning of the term, or is it more
accurate to say that they have a pro-Israel bias?

Quite a lot of people think the answer to that is ‘Yes’.   They are demanding that the BBC
Trust holds a Public Inquiry into whether there is pro-Israeli bias at the BBC.  They reached
their target of 10,000 signatures yesterday, but more would be welcome.  It is time this
issue was settled once and for all, time for the BBC to be what it claims it is – fair and
impartial in the reporting of news.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Lesley Docksey, Global Research, 2013

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

http://www.dec.org.uk/node/406/
http://www.bbc.co.uk/programmes/b01rrrmh
https://www.globalresearch.ca/author/lesley-docksey
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/


| 3

Articles by: Lesley Docksey

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/lesley-docksey
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

