
| 1

‘Terrorism’ Database Cites ‘Islamophobic’ Sources
in Muslim Profiles

By Richard Assheton and Peter Oborne
Global Research, December 11, 2018
Middle East Eye 10 December 2018

Theme: Intelligence, Terrorism

A  leading  financial  risk  database  that  is  already  facing  multiple  lawsuits  from  Muslim
organisations which it suggested had links to terrorism is still using as sources websites
accused of promoting far-right and Islamophobic agendas, Middle East Eye can reveal.

An  MEE  investigation  has  found  several  entries  for  prominent  Muslim  individuals  and
organisations in the World-Check risk intelligence database that include links to material
posted on notorious websites such as Jihad Watch and Frontpage Magazine.

Some of the sources, including controversial US-based think tanks such as the Gatestone
Institute and the David Horowitz Freedom Center,  were also reported by the Guardian
newspaper last week to be part of a “hidden global network” supporting Tommy Robinson, a
far-right anti-Muslim activist in the UK.

Several are also cited in the militant far-right manifesto of Anders Breivik, who killed 77
people in a mass shooting at a youth camp and a car bombing in Norway in July 2011.

MEE also discovered that several reputable organisations, including the Council of American-
Islamic Relations (CAIR), the most prominent Muslim rights group in the US, and Muslim Aid,
a large British charity, continue to be categorised under “terrorism” on World-Check.

World-Check was created in London in 2000 in response to legislation designed to reduce
financial crime in the UK and elsewhere. It says its customers include 49 of the world’s 50
largest banks, and more than 300 government and intelligence agencies.

It was sold to media giant Thomson Reuters in 2011. In October, 55 per cent of Thomson
Reuters’ risk arm, made up of World-Check and a handful of other services, was sold to the
investment giant Blackstone and rebranded Refinitiv.

World-Check has been under scrutiny since 2014 when several Muslim organisations and
individuals in the UK said that their bank accounts had been closed at short notice.

https://www.globalresearch.ca/author/richard-assheton
https://www.globalresearch.ca/author/peter-oborne
https://www.middleeasteye.net/news/world-check-database-cites-islamophobic-sources-muslim-profiles-1756813512
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/9-11-war-on-terrorism
https://www.theguardian.com/uk-news/2018/dec/07/tommy-robinson-global-support-brexit-march
https://www.thomsonreuters.com/content/dam/openweb/documents/pdf/governance-risk-compliance/fact-sheet/world-check-risk-screening-fact-sheet.pdf
https://www.thomsonreuters.com/content/dam/openweb/documents/pdf/governance-risk-compliance/fact-sheet/world-check-risk-screening-fact-sheet.pdf
https://www.nytimes.com/2018/01/30/business/dealbook/blackstone-thomson-reuters-talks.html
https://www.nytimes.com/2018/01/30/business/dealbook/blackstone-thomson-reuters-talks.html
https://www.bbc.co.uk/programmes/p02y5rkj


| 2

Subsequent investigations revealed that some of them had been wrongly listed on the
database under the category “terrorism”.

Landmark libel case

Last February, the Finsbury Park Mosque in north London, one of the institutions affected by
the bank account closures, won a landmark libel case against Thomson Reuters.

World-Check’s entry on Finsbury Park Mosque was based on its former association with Abu
Hamza al-Masri, the Egyptian cleric and former militant who was jailed for life in 2016 in the
US on terrorism charges.

It  failed  to  properly  acknowledge  that  the  mosque  had  been  taken  over  by  new
management more than a decade ago and since recognised for its community outreach
work.

But  Mohammed  Kozbar,  general  secretary  of  Finsbury  Park  Mosque,  said  it  was  still
encountering problems because of its World-Check listing and had been refused requests to
open bank accounts even since the libel ruling.

Kozbar told MEE that losing your bank account is “like having your water cut off”.

World-Check did not remove Finsbury Park Mosque from the database altogether, instead
listing it as an “organisation” of heightened risk.

When  MEE  examined  the  mosque’s  current  profile  on  World-Check,  it  found  a  link  to  the
website of the Gatestone Institute, a US think tank which has been accused of publishing
false and misleading stories about Muslims.

In regular articles it describes what it calls the “Islamization” of the West. Gatestone was
one of  the sources of  the myth,  for  example,  that there are Muslim “no-go zones” in
Birmingham and other European cities.

The Gatestone Institute denies being anti-Muslim and says that it is “pro-Muslim”. It says
that many of its contributors are Muslim and describes itself as an important platform for
“Muslim reformers”.

The  Gatestone  article  listed  on  Finsbury  Park  Mosque’s  World-Check  profile  is  by  Samuel
Westrop, the founder of a self-proclaimed counter-extremism website, Stand for Peace.

[Editor’s note: The Gatestone article also mentioned one of the co-authors of
this article, Peter Oborne, whom it described as a “supporter of the Muslim
Brotherhood”. Peter Oborne denies this allegation.]

Stand for Peace closed in June 2017 after it was ordered to pay £140,000 ($178,500) in
damages to the founder of the Islam Channel for falsely calling him a “convicted terrorist”.

The  Finsbury  Park  Mosque  profile  also  cites  media  sources  such  as  the  BBC  and  the  New
York Times. It contains a description of the mosque’s takeover and the fact that it has
repeatedly condemned terror attacks.

https://www.middleeasteye.net/news/london-mosque-wins-apology-over-terrorism-database-listing-805588886
https://www.nbcnews.com/politics/white-house/john-bolton-chaired-anti-muslim-think-tank-n868171
https://www.gatestoneinstitute.org/5177/no-go-zones-britain
https://www.gatestoneinstitute.org/5137/muslim-brotherhood-inquiry


| 3

Addressing the libel defeat, the profile says:

“We regret if any subscribers understood the terrorism categorisation as an
accusation of present-day or suspected connections to terrorism. This was not
our intention, and any such suggestion has been withdrawn.”

Kozbar, of the Finsbury Park Mosque, said:

“World-Check  are  taking  their  information  from very  cheap  websites  and
sources which have no credibility whatsoever.

“And this is why nobody should believe the material and the content they
have.”

Since  the  Finsbury  Park  Mosque  case,  Thomson  Reuters  and  now  Refinitiv  have  faced  a
wave  of  libel  cases  from  Muslim  organisations  and  individuals.

MEE can reveal that Farooq Bajwa & Co, the London law firm that represented Finsbury Park
Mosque, has already completed eight cases and is working on a further 27.

Thomson Reuters was last year forced to apologise and pay damages to Maajid Nawaz, the
founder  of  Quilliam,  a  counter-extremism  think  tank,  whose  World-Check  profile  cited
sources  referencing  his  past  membership  of  Islamist  organisation  Hizb  ut-Tahrir.

World-Check also removed the prominent  British  activist  group the Palestine Solidarity
Campaign from the database after it took legal action.

In March this year, the Palestinian Return Centre, another high-profile British charity, filed a
claim against Thomson Reuters.

‘Credible and reputable information’

The database cites thousands of sources, including UK and US government declarations and
authoritative media agencies such as the BBC and CNN.

The Refinitiv website says:

“We  maintain  a  responsible,  proportionate  ethical  approach  –  only  using
credible and reputable open source information.”

It adds:

“We  follow  the  most  stringent  guidelines  for  research  methodology  and
inclusion criteria – applying rigorous quality control.”

But it also cites less credible sources: MEE has found 23 such examples, of which 12, which
are  all  included  in  profiles  of  Muslim  organisations  and  individuals,  have  been  accused  of
Islamophobia.

https://www.quilliaminternational.com/press-release-maajid-nawaz-wins-legal-battle-against-thomson-reuters-world-check/
https://www.middleeasteye.net/news/UK-largest-palestine-group-taken-off-thomson-reuters-terror-list-176061219
https://www.middleeasteye.net/news/UK-largest-palestine-group-taken-off-thomson-reuters-terror-list-176061219
https://www.refinitiv.com/en/products/world-check-kyc-screening/about-world-check


| 4

Four – the David Horowitz Freedom Center, Jihad Watch, the Middle East Forum and Militant
Islam Monitor – are listed in a 2016 report by the University of California, Berkeley, as
among the “inner core” of the so-called “Islamophobia network”.

The report says the primary purpose of these groups is to “promote prejudice against or
hatred of Islam and Muslims” and says between 2008 and 2013 they had access to almost
$206 million in funding.

One of  those cited several  times on World-Check is  Daniel  Pipes,  the controversial  US
historian of the Middle East and founder of the Middle East Forum think tank. Pipes, like the
Gatestone Institute, for whom he occasionally writes, argues that Muslims are destroying
Western civilisation.

He denies being anti-Muslim, saying:

“Radical Islam is the problem and moderate Islam is the solution.”

World-Check  also  cites  the  various  projects  of  another  notorious  US  think  tank,  the
California-based David Horowitz Freedom Center.

The David Horowitz Freedom Center describes itself as a “school of political warfare” and
refers to Islam and leftism being bound in an “unholy alliance against Israel, America, and
the West”.

Horowitz, its founder, is described as “the godfather of the modern anti-Muslim movement”
by the Southern Poverty Law Center, an American civil rights group that works with the FBI
to fight hate crime.

He also runs FrontPage Magazine, which the centre-left Center for American Progress has
named as a key actor in fomenting anti-Muslim sentiment in the US.

FrontPage publishes work by Pipes,  Horowitz himself,  alleged conspiracy theorist  Frank
Gaffney,  and Robert  Spencer,  who in  2013 was banned –  alongside his  co-blogger  Pamela
Geller – from entering the UK to speak at a far-right English Defence League rally.

CAIR and Muslim Aid listed under ‘terrorism’ 

MEE’s investigation discovered that World-Check included material from FrontPage in its
profiles of both CAIR and Muslim Aid.

http://www.islamophobia.org/reports/179-confronting-fear-islamophobia-and-its-impact-in-the-u-s-2013-2015.html
https://www.theguardian.com/uk-news/2018/dec/07/tommy-robinson-global-support-brexit-march
https://www.splcenter.org/fighting-hate/intelligence-report/2014/godfather
https://cdn.americanprogress.org/wp-content/uploads/issues/2011/08/pdf/islamophobia.pdf


| 5

Source: Orange County Register

World-Check’s  profile  of  CAIR  listed  a  2004  article  for  FrontPage  by  David  Frum,  a  former
speechwriter to President George W Bush, alleging links between CAIR and Hamas.

Since  MEE  flagged  the  source  with  World-Check  in  July,  it  has  been  removed  from  the
profile, along with all  the other media sources previously cited, such as Fox News and the
conservative Washington Times.

A spokesperson for World-Check said it had not made any changes to its reports since MEE
flagged the sources.

World-Check’s  CAIR  profile  notes  that  it  is  listed  as  a  terrorist  organisation  by  the  United
Arab Emirates. The UAE has been accused by Amnesty International of using anti-terrorism
laws to “arbitrarily restrict freedoms of expression and association”.

In  2007,  CAIR was listed along with more than 300 other  Muslim organisations as an
unindicted  co-conspirator  in  the  US  trial  of  the  Holy  Land  Foundation  for  Relief  and
Development (HLF), which was found guilty of funnelling money to Hamas.

But in 2010 a US appeal court ruled that the listing had violated the Fifth Amendment, which
prevents  citizens  being  compelled  to  be  witnesses  against  themselves.  It  found  the
government had only listed CAIR and the other organisations as a tactical manoeuvre in
order to gather contextual evidence against the HLF.

The US State Department subsequently confirmed it did not consider CAIR to be a terrorist
organisation.

Reference to the HLF trial has also been removed since MEE raised the profile with World-
Check.

Added  to  the  profile  is  a  “Terrorism  Category  Notice”  that  explains:  “Inclusion  in  the
category does not mean that an individual or entity is a terrorist or terrorist organisation or
that they have any involvement in or connection to terrorism… you should review the

https://www.amnesty.org/en/countries/middle-east-and-north-africa/united-arab-emirates/report-united-arab-emirates/
https://www.amnesty.org/en/countries/middle-east-and-north-africa/united-arab-emirates/report-united-arab-emirates/
https://caselaw.findlaw.com/us-5th-circuit/1541982.html
https://www.voanews.com/a/state-department-rejects-terrorist-group-label-american-muslim-groups/2525418.html


| 6

content carefully”.

Ibrahim Hooper, communications director of CAIR, said: “These sources read like a who’s
who of the Islamophobia industry in America, promoting on a daily basis anti-Muslim bigotry.

“And if these are the sources, World-Check would inevitably be skewed.”

World-Check also lists  Muslim Aid under  “terrorism”,  noting that  it  is  designated as a
terrorist organisation by the Israeli defence ministry.

Israel accuses the charity of funding groups linked to Hamas. But Muslim Aid denies these
allegations. In 2010 the Charity Commission, which regulates charities in the UK, said there
was no evidence it was involved in the funding of terrorism.

World-Check cited a FrontPage Magazine article, the link to which has broken since MEE saw
it, accusing Muslim Aid of funnelling money to terror organisations in Bangladesh.

It also cited a 2004 article on a website called Militant Islam Monitor which alleged that the
“Muslim Aid ‘charity’ funds al-Qaeda”.

MEE was unable to trace who runs Militant Islam Monitor but the website frequently cites
Israeli sources and has recently published articles such as “How Muslims Think – Repaying
Kindness With Killing” and “Cruelty Is Simply A Part Of Islam, Says Expert”.

Since  MEE  flagged  the  profile  with  World-Check,  it,  like  the  profile  of  CAIR,  has  been
amended.

The homepage of the David Horowitz Freedom Center’s website (Screengrab)

Reference to  al-Qaeda,  which was previously  listed as  a  “Linked company”,  has  been
removed. The Militant Islam Monitor article, along with all other media articles, has been
removed. An allegation it  aided militants in Syria has been removed. And an identical
“Terrorism Category Notice” has been added.

Muslim Aid told MEE that World-Check should use only the Charity Commission, the official

http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20110204104144/http:/www.charitycommission.gov.uk/Library/rcr_muslim_aid.pdf


| 7

regulator of all UK-based charities, as a source.

Links  to  relevant  Charity  Commission  web  pages  were  included  on  Muslim  Aid’s  profile.
Since MEE first looked at the page, details of a further Charity Commission investigation into
the  charity’s  financial  and  management  practices,  which  led  to  the  appointment  of  a  new
board of trustees, have been added.

A spokesperson for Muslim Aid said: “Muslim Aid has never had any links to terrorist groups.
Muslim Aid works via trusted partner organisations, which are carefully screened and do not
appear on international lists of proscribed organisations.”

Two other prominent sources cited by World-Check are Horowitz’s Discover the Networks, a
database of leftist and allegedly Islamist groups and individuals, which also publishes work
by  Gaffney,  Spencer  and  Pipes;  and  Jihad  Watch,  which  is  run  by  Spencer  and  linked  to
Horowitz.  In  his  manifesto,  Anders  Breivik  cited  Jihad  Watch  129  times.

‘Objective and neutral’

MEE gave World-Check the list of non-credible sources. We asked several detailed questions
about their research practices and whether they had changed since VICE News revealed four
of these sources in 2016.

A World-Check spokesperson told MEE that individuals and organisations were only listed on
the basis of “government designations and authoritative sources”, while other sources were
used to provide “supplementary information”.

“We have investigated the list of media sources you have provided. None of the sources are
used as a basis for inclusion of any individual or entity in the World-Check database,” the
spokesperson said.

“As such,  they are not  relied on by World-Check as primary sources and it  would be
incorrect  to  suggest  that  they  are  representative  of  the  information  used  within  the
database.

“The information in World-Check is provided in an objective and neutral manner. It does not
provide an opinion on any individual or entity named in a World-Check report.”

But Ben Hayes, an independent consultant specialising in financial surveillance and counter-
terrorism,  told  MEE  that  the  inclusion  of  secondary  source  material  would  also  likely
influence a World-Check user’s decision when deciding whether or not to accept somebody
as a business customer.

“As soon as you see something like that the onus is on you,” he said.

“On what planet are you going to bend over backwards and give someone like that a bank
account when you’re presented with evidence that suggests you shouldn’t? It’s insane.”

On each  World-Check  profile,  sources  are  listed  together.  Users  are  just  as  likely  to  come
across  non-credible  sources  as  they  are  authoritative  media  sources  and  government
documents.  Non-credible  sources  often  provide  contextual  detail  about  individuals  and
groups that others do not.



| 8

Hayes said that while World-Check is oblique about its research practices, he suspects their
rudimentary nature might explain how it ends up using sources promoting Islamophobic
views.

“They have a team of 200 to 300 people who basically seem to be trawling the internet for
anything  about  people  who  are  supposed  to  be  a  financial  crime  risk  and  fit  into  one  of
those 20 categories,” he said.

“This stuff is there all the time targeting and plundering Muslims. Perhaps when you search
for these people, these are the kinds of things that come up.”

Hindu and Jewish militants

There is one other curious feature of World-Check: the profiles of several non-Muslims who
might be expected to be listed on its database but who are absent.

In a widely reported case in India, Naveen Kumar, the founder of the far-right Hindu Yuva
Sena  group,  recently  confessed  to  involvement  in  the  murder  of  an  anti-government
journalist, Gauri Lankesh, last year.

Kumar admitted he gave bullets to a Hindu nationalist who said he would use them to kill
Lankesh. Despite this, World-Check does not maintain a profile on Kumar.

The  so-called  “hilltop  youth”  are  a  radical  Jewish  movement  accused  by  the  Israeli
government of carrying out attacks on Palestinians and the Israeli military.

The Israeli government has banned many from the West Bank and stripped them of certain
rights. An article in Tablet, a Jewish online magazine, compared them to the Islamic State
group, calling them the “Jewish ISIS”.

Yet  none  of  the  individuals  who  last  year  identified  themselves  in  a  YouTube  video  as
members  of  the  movement  are  on  World-Check.

Shelley Rubin is the apparent head of the US-founded Jewish Defence League, considered a
terrorist organisation by the FBI. Yet she appears on World-Check not under “terrorism” but
as an “individual” of heightened risk.

Refinitiv,  which  now  owns  World-Check,  did  not  answer  our  question  about  why  none  of
these  people  are  listed  as  connected  to  terrorism.

MEE also asked Refinitiv whether it treated Muslims and non-Muslims in the same way when
considering whether they should be included on World-Check.

It asked Refinitiv whether World-Check was more “likely to list a Muslim on its database than
a non-Muslim with a similar proximity to terrorism, extremism or political violence”.

A  Refinitiv  spokesperson  said:  “World-Check  does  not  differentiate  between  entities  and
individuals  based  on  political  or  religious  associations.”

‘Faintly shocking’

Hayes said: “I  probably wouldn’t go as far as to say they’re aiding these Islamophobe
groups.

https://www.nytimes.com/2018/06/08/world/asia/india-lankesh-kalburgi-gun.html
https://www.timesofisrael.com/hilltop-youth-invite-israelis-to-get-to-know-them-in-new-video/
https://www.tabletmag.com/jewish-news-and-politics/196516/jewish-isis-in-the-west-bank


| 9

“But anyone who takes half a look at some of these sources can see how un-credible they
are. And see the kind of agendas they have. It’s faintly shocking that these are being used
at all as a credible indication of anything.”

Hayes said regulators must clean up risk-profiling companies like World-Check. “They have
managed  to  convince  everybody  that  they’re  performing  some  sort  of  quasi-law
enforcement,”  he  said.

“They have to be regulated like the credit rating agencies. The Information Commissioner’s
Office  absolutely  has  to  step  in.  It’s  the  only  show  in  town  for  bringing  these  kinds  of
companies  to  heel.”

The Information Commissioner’s Office is the UK’s independent regulator of data protection
and information law.  It  regulates credit  reference agencies to ensure their  data about
individuals is not incorrect or out of date.

Mohammed Kozbar of Finsbury Park mosque is in little doubt about World-Check’s attitude
to Muslims.

“It’s not a pleasant attitude; it’s not a positive one,” he said. “It’s a very negative one.

“For such a big international company, to use such cheap things and to charge companies
and banks huge amounts of money for this information, which is misleading the public and
misleading these organisations, is unbelievable.

“Somebody should challenge that really. They should be challenged to stop doing that.”

*

Note to readers: please click the share buttons above. Forward this article to your email
lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

The original source of this article is Middle East Eye
Copyright © Richard Assheton and Peter Oborne, Middle East Eye, 2018

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Richard Assheton
and Peter Oborne

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance

https://www.middleeasteye.net/news/world-check-database-cites-islamophobic-sources-muslim-profiles-1756813512
https://www.globalresearch.ca/author/richard-assheton
https://www.globalresearch.ca/author/peter-oborne
https://www.middleeasteye.net/news/world-check-database-cites-islamophobic-sources-muslim-profiles-1756813512
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/richard-assheton
https://www.globalresearch.ca/author/peter-oborne
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca


| 10

a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca

