
| 1

Syria Regime Change PR in High Gear: More
‘Newborn Baby Slaughter’ Propaganda

By Patrick Henningsen
Global Research, February 09, 2012
Infowars.com 9 February 2012

Region: Middle East & North Africa
Theme: Media Disinformation

In-depth Report: SYRIA

We can already see exact parallels with the current PR operation to bring down Syria
with how Libya went down. In one story published today, it seems that one award-winning
mainstream newspaper has been caught red-handed running faux news on Syria – and
incredibly, it’s not the first time this exact story has been used.

This morning, reporter Alastair Beach of The Independent newspaper based in London, cited
“evidence” in his article entitled “Assad’s slaughter of the innocents“, claiming that Syrian
President Assad’s security forces have indiscriminately killed scores of newborn babies in
Homs this week, as his article claims:

“Bashar  al-Assad’s  bloody  siege  of  Homs  intensified  yesterday  as  clear
evidence emerged that  his  indiscriminate shelling of  the restive town had
started claiming innocent victims, including at least 18 premature babies and
three entire  families.  The evidence came as civilians in  the besieged city
endured  a  fifth  day  of  incessant  shellfire  –  the  worst  yet,  according  to
eyewitnesses – with dozens of other people being killed as the brutal assault
continued.”

Writer Beach’s source for his claims seem to originate from only one organization, not in
Syria – but in London. Surprisingly, the Independent’s chief source for the alleged horrors in
question is a nearly invisible organization known as the ”Syrian Observatory for Human
Rights”(SOHR) (and to make matters worse, there are two competing SOHR orgs in London-
with the same name although the Independent does not provide a link to either org),
who  claim  to  have  an  office  based  in  London,  but  apparently  have  no  address  or  contact
phone number listed – only and email address. Even murkier however, is that fact that there
are no names associated with the SOHR on their website, and many of its articles have been
written under the fictitious pen name known as “Rami Abdul Rahman“.

It’s  likely  that  “Rami  Abdul  Rahman”  is  in  fact  one  Rami  Abdelrahman,  depicted  in
other online press coverage as head of the SOHR, and is reported to have met with Britain’s
Foreign Secretary,William Hague at the Foreign and Commonwealth Office on November 21,
2011.

One can only  conclude that  with  no names or  contact  information,  the SOHR is  –  by
definition  –  a  very  well-hidden,  clandestine  lobbying  organization,  and  in  this  case,  it
appears  to  be  lobbying  for  regime  change  in  Syria,  from  inside  Britain’s  Foreign  Office.

https://www.globalresearch.ca/author/patrick-henningsen
http://www.infowars.com/regime-change-pr-hits-high-gear-syrias-newborn-baby-slaughter-propaganda/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
http://www.infowars.com/wp-content/uploads/2012/02/premature_1556125c.jpg
http://www.independent.co.uk/search/simple.do?destinationSectionUniqueName=search&publicationName=ind&pageLength=5&startDay=1&startMonth=1&startYear=2010&useSectionFilter=true&useHideArticle=true&searchString=byline_text:(%22Alastair Beach%22)&displaySearchString=Alastair Beach
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/assads-slaughter-of-the-innocents-6672134.html
http://www.syriahr.org/
http://www.syriahr.org/
http://www.syriahr.org/index.php?option=com_content&view=article&id=638&Itemid=7
http://landdestroyer.blogspot.com/2011/12/syrian-ngos-working-directly-with.html
http://landdestroyer.blogspot.com/2011/12/syrian-ngos-working-directly-with.html
http://landdestroyer.blogspot.com/2011/12/syrian-ngos-working-directly-with.html
http://landdestroyer.blogspot.com/2011/12/syrian-ngos-working-directly-with.html


| 2

 Before regime change in Tripoli, the US, France and Britain relied on the likes of Soliman
Bouchuiguir,  the former Libyan League for Human Rights  president with ties to NATO’s
National Transitional Council (NTC), helped to generate numerous lies needed by the west to
justify  NATO’s  now  famously  titled  “humanitarian  intervention”  –  allegedly  to  protect
Libyans.   This  human rights  impostor  –  like  his  present  day  Syrian  counterpart  Rami
Abdelrahman who may very well have ties to the Paris-based rebel coalition known as Syrian
National Council (SNC), made then Colonel Moumar Gaddafi a targeted by spreading lies of
alleged state crimes – but with with no evidence, as outlined in documents released last
October by the publication Voltaire. Syria’s President Assad is currently undergoing the
exact same treatment, and in the exact same manner.

Babies in incubators: a recycled media hoax

Amazingly, this exact same story was also making the rounds recently in August of 2011,
when a similar claim was busy circulating online through various social networks including
Twitter in Arabic – the exact same tale of premature babies who died in their incubators
when Syrian forces cut off electricity to hospitals during their assault,  not in Homs, but on
the city of Hama.

Even though it admits that it could not independently verify the account, CNN still ran with
the SOHR rumor back in August, broadcasting: ”Rights Group: 8 babies die after power cut
to Syrian hospital“.

Electronic  Infidada  reported  on  the  August  2011  baby  hoax,  stating  back  then,  “Evidence
suggests it is a cruel hoax, and the pictures of the “dead babies” widely circulated online
are false.”  They went on to outline parallels between the August faux story and other past
regime change PR campaigns:

“URGENT – Syria | The electricity was cut today from the city of Hama, and the
outage  included  the  hospitals.  Following  this,  the  Shabiha  [state  militia]
deliberately destroyed the electricity generators in the hospitals which led to
the deaths of all the premature babies (more than 40 in a single hospital).”

To me the story was immediately suspicious. First of all it sounded too much
like the false reports of invading Iraqi troops throwing babies out of incubators
in Kuwait in August 1990 — reports that were used to build public support and
urgency  for  the  1991  Gulf  War.  These  claims  were  part  of  an  elaborate
propaganda effort by the Washington PR consultancy Hill & Knowlton hired by
the Kuwaiti government.

The fact that an award-winning newspaper like the UK’s Independent would use such a
shadowy outfit to support one of its most shocking headlined stories on the crisis in Syria –
is also surprising in itself. The biggest problem with both seperate claims of dying babies in
incubators put forward by the SOHR, and circulated in the corporate media by the likes of
 The Independent and CNN, is that at no point along the line, has the SOHR been held
accountable for what are patently unsubstantiated claims.

Lobbying groups and their governments in-exile are traditionally the source of anti-regime
“heart-string” reports which have in the past been passed on for broadcast by major media
outlets, which naturally follows with favoring pre-emptive military strike, or as recently seen

http://www.voltairenet.org/Lybia-Human-rights-impostors-used
http://www.voltairenet.org/Lybia-Human-rights-impostors-used
http://www.voltairenet.org/Lybia-Human-rights-impostors-used
http://electronicintifada.net/blog/ali-abunimah/how-cnn-helped-spread-hoax-about-syrian-babies-dying-incubators
http://www.twitter.com/
http://edition.cnn.com/2011/WORLD/meast/08/07/syria.unrest/
http://edition.cnn.com/2011/WORLD/meast/08/07/syria.unrest/
http://electronicintifada.net/blog/ali-abunimah/how-cnn-helped-spread-hoax-about-syrian-babies-dying-incubators
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Nayirah_(testimony)&oldid=442048426#Incubator_allegations
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Nayirah_(testimony)&oldid=442048426#Incubator_allegations
http://www.prwatch.org/books/tsigfy10.html
http://www.prwatch.org/books/tsigfy10.html


| 3

with Libya – a ‘humanitarian intervention’. 

We can see how the corporate media will knowingly run sensationalist, unverified accounts
of  human rights  events  in  countries  like  Libya and Syria,  but  what  about  out  elected
leaders? Will they too run with these same wild claims in order to make their public case for
war?

No doubt. Members of the NATO governments have also been assigned their roles in making
intervention  possible.  Britain’s  William  Hague  seems  to  be  running  point  on  the  PR
campaign for regime change in Syria. Following Russia and China’s veto of the UN’s recent
revolution  for  action  in  Syria,  Hague  condemned  the  decision  –  and  used  wild,
unverified  statistics  most  likely  gleaned  from  his  friend  at  the  SOHR,  as  reported  by  the
Guardian:

“More than 2,000 people have died since Russia and China vetoed the last
draft resolution in October 2011,” he said after the vote. “How many more
need to die before Russia and China allow the UN security council to act?”

Journalist Tony Cartalucci reported back in December regarding the clandestine activities of
SOHR, adding:

It  is  quite clear that  the “Syrian Observatory for  Human Rights” based in
London and receiving the entirety of  their  reports via “phone” & YouTube
videos from Syria, is working in coordination with both US-funded NGOs and
the British Foreign Minister. Considering that Hague similarly coddled Libyan
opposition leaders in London while playing a key role in promoting the NATO
attack on Libya and the subsequent installation of  a BP oilman as “prime
minister,”  Abdelrahman’s  consorting  signifies  a  verbatim  repeat  of  the  now
openly  fraudulent  and  genocidal  NATO  campaign  in  Libya.

Just  as  in  Libya,  where  “human  rights  activists”  have  now  admitted  to
fabricating the evidence used by the International  Criminal  Court  and the
United Nations to rubber stamp Wall Street and London’s designs for regime
change, likewise the “evidence” from Syria has turned out to be a complete
fraud, derived by opposition “witnesses” and compiled by a corporate D.C.
think-tank director into a UN “human rights report.”

The Syrian Observatory for Human Rights serves as the exclusive source of
“reports” coming out of Syria despite the fact that it is actually, entirely based
in  London.  While  it  is  verified that  the NGOs it  works  in  tandem with  are  US-
funded, the Observatory itself fails to publish where its money comes from or
the  backgrounds  of  those  that  constitute  its  membership.  We  then,  are
expected to simply believe on face value a mysterious organization whose
head  meets  with  the  British  government  and  their  unverified  “witness
accounts” as evidence to initiate military intervention at the cost of potentially
millions of lives.

The UN based the whole premise for its Security Council  Resolution 1973 for Libya on
reports  from western-backed Libyan rebels  and the  NTC.  Their  wild  claims included –
unbelievably and highly reported by the western media – that Gaddafi led jet attacks on his
own people, and killed more than 6,000 unarmed protester cum civilians in the run up to

http://www.infowars.com/wp-content/uploads/2012/02/Homs-Tank-Syria.jpg
http://www.guardian.co.uk/world/2012/feb/04/assad-obama-resign-un-resolution
http://www.guardian.co.uk/world/2012/feb/04/assad-obama-resign-un-resolution
http://landdestroyer.blogspot.com/2011/12/syrian-ngos-working-directly-with.html
http://landdestroyer.blogspot.com/2011/05/libyan-rebels-inspired-by-globalization.html
http://landdestroyer.blogspot.com/2011/05/libyan-rebels-inspired-by-globalization.html
http://landdestroyer.blogspot.com/2011/11/new-libyan-pm-big-oil-goon.html
http://landdestroyer.blogspot.com/2011/11/new-libyan-pm-big-oil-goon.html
http://landdestroyer.blogspot.com/2011/10/lies-behind-humanitarian-war-in-libya.html
http://landdestroyer.blogspot.com/2011/10/lies-behind-humanitarian-war-in-libya.html
http://landdestroyer.blogspot.com/2011/11/un-report-on-syria-based-on-witness.html
http://landdestroyer.blogspot.com/2011/11/un-report-on-syria-based-on-witness.html
http://landdestroyer.blogspot.com/2011/11/syria-nato-genocide-approaches.html
http://landdestroyer.blogspot.com/2011/11/syria-nato-genocide-approaches.html


| 4

NATO intervention. This jet claim was needed as a key component in order to get a No Fly
Zone included in resolution 1973.

During the run-up to their vote on the matter, no due diligence was carried out by any of the
UN member states, which stands to reason, why the whole UN Libyan affair – from beginning
to end, was planned and executed as a political operation – hardly of any humanitarian
concern. 

Here we are again, at another crossroads, so soon after the last one. And like clockwork, the
same patterns are emerging to sway western public opinion, this time against President
Assad and his Syrian government. It seems that consumers of the press in the west are
being force fed another endless diet of false claims designed to sway public opinion in favor
of military action by NATO, or NATO-backed allies in Syria, and later in Iran.

Infowars.com have already attempted to contact SOHR via their email address, in order to
receive  further  clarification  as  to  the  source  of  their  recent  claims  that  Assad’s  security
forces  are  responsible  for  the  death  of  18  newborn  babies,  but  have  yet  to  receive
any response from the London-based organization.

The original source of this article is Infowars.com
Copyright © Patrick Henningsen, Infowars.com, 2012

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Patrick
Henningsen

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.infowars.com/regime-change-pr-hits-high-gear-syrias-newborn-baby-slaughter-propaganda/
https://www.globalresearch.ca/author/patrick-henningsen
http://www.infowars.com/regime-change-pr-hits-high-gear-syrias-newborn-baby-slaughter-propaganda/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/patrick-henningsen
https://www.globalresearch.ca/author/patrick-henningsen
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

