
| 1

Media Intrigue: Spying on Julian Assange

By Dr. Binoy Kampmark
Global Research, July 17, 2019

Region: USA
Theme: Intelligence, Law and Justice,

Media Disinformation

History’s scope for the absurd and tragic is infinite.  

To see images of an exhausted and world-weary Julian Assange attempting to dodge the all-
eye surveillance operation that he would complain about is to wade in the insensibility of it
all. 

But it could hardly have surprised those who have watched WikiLeaks’ battles with the
Security Establishment over the years.

Assange  is  not  merely  an  exceptional  figure  but  a  figure  of  the  exception.   Despite  being
granted asylum status by an Ecuadorean regime that would subsequently change heart with
a change of brooms, he was never permitted to exercise all his freedoms associated with
such  a  grant.   There  was  always  a  sense  of  contingency  and  qualification,  the  impending
cul-de-sac in London’s Ecuadorean embassy. 

Between December 2017 and March 2018, dozens of meetings between Assange, his legal
representatives,  and  visitors,  were  recorded  in  daily  confidential  reports  written  by  an
assigned security team and submitted to David Morales, formerly of special ops of the
marine corps of the Spanish Navy.  The very idea of legal professional privilege, a fetish in
the  Anglo-American  legal  system,  was  not  so  much  deemed  non-existent  as  ignored
altogether.

The  security  firm  tasked  with  this  smeared-in-the-gutter  mission  was  Spanish  outfit  UC
Global SL, whose task became all the more urgent once Ecuador’s Lenín Moreno came to
power in May 2017.  The mood had changed from the days when Rafael Correa had been
accommodating, one at the crest of what was termed the Latin American Pink Tide.  Under
Moreno, Assange was no longer the wunderkind poking the eye of the US imperium with
cheery backing.  He had become, instead, a tenant of immense irritation and inconvenience,
a threat to the shift in politics taking place in Ecuador.  According to El País,

“The security employees at the embassy had a daily job to do: to monitor
Assange’s every move, record his conversations, and take note of his moods.”

The revelations of the surveillance operation on Assange had had their natural effect on the
establishment journalists who continue taking the mother’s milk of conspiracy and intrigue
in libelling the publisher.  CNN’s Marshall Cohen, Kay Guerrero and Arturo Torres seemed
delighted in finding their éminence grise with his fingers in the pie, making the claim, with
more than a whiff of patriotic self-importance, how “surveillance reports also describe how
Assange turned the embassy into a command centre and orchestrated a series of damaging

https://www.globalresearch.ca/author/binoy-kampmark
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/law-and-justice
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://elpais.com/elpais/2019/07/09/inenglish/1562663427_224669.html
https://elpais.com/elpais/2019/07/09/inenglish/1562663427_224669.html
https://edition.cnn.com/2019/07/15/politics/assange-embassy-exclusive-documents/index.html


| 2

disclosures that rocked the 2016 presidential campaign in the United States.”  Rather than
seeing obsessive surveillance in breach of political asylum as a problem, they see the quarry
obtained  by  UC  Global  in  quite  a  different  light.   The  WikiLeaks  publisher  had  supposedly
been outed. 

The trio claimed to have obtained documents “exclusive” to CNN (the labours of El País, who
did the lion’s share on this, are confined to the periphery) – though they have not been kind
enough to share the original content with the curious.  Nor do they make much of the
private security materials as such, preferring to pick from the disordered larder that is the
Mueller Report.   

The CNN agenda is, however, clear enough. “The documents build on the possibility, raised
by special counsel Robert Mueller in his report on Russian meddling, that couriers brought
hacked files to Assange at the embassy.”  Suggestions, without the empirical follow-up, are
made to beef up the insinuated message.  “While the Republican National  Convention
kicked off in Cleveland, an embassy security guard broke protocol by abandoning his post to
receive a package outside the embassy from a man in disguise.”  The individual in question
“covered his face with a mask and sunglasses and was wearing a backpack, according to
surveillance images obtained by CNN.” So planned; so cheeky.

Another line in the same report also serves to highlight the less than remarkable stuff in the
pudding.  “After the election, the private security company prepared an assessment of
Assange’s allegiances.   That report,  which included open-source information, concluded
there was ‘no doubt that there is evidence’ that Assange had ties to Russian intelligence
agencies.”  Not exactly one to stop the presses.  

CNN, in fact, suggests a figure demanding, unaccountable, dangerous and entirely in charge
of  the  situation.   It  is  the  psychological  profile  of  a  brattish  historical  agent  keen to  avoid
detection.   (Here the journalists  are  keen to  suggest  that  meeting guests  “inside the
women’s  bathroom” in  the  Ecuadorean embassy  was  a  shabby enterprise  initiated by
Assange;  the  obvious  point  that  he  was  being  subject  to  surveillance  by  UC Global’s
“feverish, obsessive vigilance”, to use the words of El País, is turned on its head.)   

He is reported to have “demanded” a high-speed internet connection.  He sought a working
phone service, because obviously that would be unreasonable for any grantee of political
asylum.  He requested regular access to his professional circle and followers.  Never has
such a confined person been deemed a commander, an orchestrator and master of space. 
“Though confined to a few rooms inside the embassy, Assange was able to wield enormous
authority over his situation.” 

The  account  offered  by  Txema  Guijarro  García,  a  former  advisor  to  Ecuadorean  Foreign
Minister  Ricardo  Patiño  and  an  important  figure  dealing  with  the  logistics  of  granting
Assange asylum in 2012, is decidedly different.  In general, “relations between him and the
embassy  staff  were  better  than  anyone  could  have  expected.   The  staff  had  amazing
patience  and,  under  difficult  conditions,  they  managed  to  combine  their  diplomatic  work
with  the  task  of  caring  for  our  famous  guest.”  

The language from the CNN report suggests the mechanics of concerted exclusion, laying
the framework for an apologia that would justify Assange’s extradition to the United States
to face espionage charges rather than practising journalism.  It is a salient reminder about

https://jacobinmag.com/2019/07/julian-assange-ecuador-lenin-moreno-rafael-correa


| 3

the readiness of such outlets to accommodate, rather than buck, the state narrative on
publishing national security information. 

It is also distinctly out of step with the defences being made in favour of publishing leaked
diplomatic cables being expressed in the Tory leadership debate in Britain.  While it should
be construed with care, the words of Boris Johnson in the aftermath of the publication of
British cables authored by the now ex-UK ambassador to Washington, Sir Kim Darroch, are
pertinent.  “It cannot conceivably be right that newspapers or any other media organisation
publishing such material face prosecution”.  Even Johnson can take the pulse of history
accurately once in a while.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

Dr. Binoy Kampmark was a Commonwealth Scholar at Selwyn College, Cambridge.  He
lectures at RMIT University, Melbourne. He is a frequent contributor to Global Research and
Asia-Pacific Research. Email: bkampmark@gmail.com

Featured image is from 21st Century Wire

The original source of this article is Global Research
Copyright © Dr. Binoy Kampmark, Global Research, 2019

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Dr. Binoy
Kampmark

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.theguardian.com/politics/2019/jul/13/darroch-cables-george-osborne-accuses-met-of-flouting-press-freedom
mailto:bkampmark@gmail.com
https://www.globalresearch.ca/author/binoy-kampmark
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/binoy-kampmark
https://www.globalresearch.ca/author/binoy-kampmark
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

