
| 1

Softball Interviews with Israeli Ministers Breach
Impartiality Code, BBC Admits

By Amena Saleem
Global Research, May 19, 2015
Electronic Intifada

Region: Middle East & North Africa
Theme: Media Disinformation

In-depth Report: PALESTINE

Moshe Yaalon, Israel’s defense minister, has told a series of lies on British radio. (Munich Security
Conference/Wikimedia Commons)

A BBC investigation has found that one of its senior presenters, Sarah Montague, breached
the organization’s editorial standards on impartiality in a radio interview she conducted with
Israeli defense minister, Moshe Yaalon, in March.

The investigation was carried out following allegations of pro-Israel bias against Montague’s
interview by the Palestine Solidarity Campaign (PSC) and a number of concerned individuals
who complained to the BBC.

The ruling against Montague is the second time in recent months that the BBC has upheld a
complaint initiated by the PSC.

In the first ruling, the BBC’s Editorial Complaints Unit (ECU) agreed with complainants that
an  online  BBC article  about  Gaza’s  tunnels  had  breached  the  organization’s  accuracy
guidelines by presenting its pro-Israel author, Eado Hecht,  as an “independent” defense
analyst.

The two ECU rulings highlight just how often the BBC provides an unchallenged platform to
Israel’s spokespeople.

Montague’s interview with Yaalon on the current affairs radio program Today was shocking
in that a supposedly impartial journalist remained completely silent as the defense minister
told lie after lie on air, including the outrageous claim that “the Palestinians enjoy already
political independence…And we are happy with it.”

In  his  first  response  to  complainants,  George  Mann,  assistant  editor  of  Today,  wrote  via
email: “I’m sorry you didn’t enjoy Sarah Montague’s interview with Moshe Yaalon…Having
listened back [to the interview], I feel she challenged him well.”

There were, however, no challenges from Montague to Yaalon’s propaganda, so Mann’s
statement was deluded at best, an act of complicity in defending the bias at worst.

After being challenged again, Mann continued to defend his presenter and so complaints
were made to the ECU, which, in the BBC’s complaints system, is one stage away from the
BBC Trust.

https://www.globalresearch.ca/author/amena-saleem
http://electronicintifada.net/blogs/amena-saleem/softball-interviews-israeli-ministers-breach-impartiality-code-bbc-admits
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/palestine
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Moshe_Yaalon#/media/File:MSC_2014_Yaalon2_Mueller_MSC2014.jpg
http://electronicintifada.net/blogs/amena-saleem/bbc-hands-airwaves-over-israels-minister-war
http://www.palestinecampaign.org/
http://www.palestinecampaign.org/deconstructing-the-bbc-radio-4-interview-with-israeli-defence-minister/
http://www.bbc.co.uk/complaints/comp-reports/ecu/gazahowhamastunnelnetworkgrew
http://www.bbc.co.uk/complaints/comp-reports/ecu/
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-28430298
http://electronicintifada.net/blogs/amena-saleem/israeli-lies-go-unchallenged-bbcs-flagship-current-affairs-show
http://www.palestinecampaign.org/deconstructing-the-bbc-radio-4-interview-with-israeli-defence-minister/


| 2

Last week, all complainants received an email message from Fraser Steel, the BBC’s head of
editorial complaints, on behalf of the ECU.

Steel, announcing that he would be upholding the complaint, wrote: “Mr. Yaalon was allowed
to  make  several  controversial  statements…without  any  meaningful  challenge,  and  the
program-makers have accepted that the interviewer ought to have interrupted him and
questioned him on his assertions.”

Steel then tries to excuse Montague’s appalling silence as Israel’s defense minister took
over the BBC airwaves by claiming that Montague was badly briefed by researchers and
didn’t have much time to make the recording.

He  concludes:  “The  result  was  that  the  output  fell  below  the  BBC’s  standards  of
impartiality.”

Damage is done

So, will  Montague and other presenters on Today  — billed by the BBC as its flagship news
and current affairs program — be giving free rein to Israeli spokespeople again?

Steel  writes:  “The  program-makers  recognize  that  more  recording  time  and  greater
attention  to  background  detail  would  have  ensured  that  the  interview  was  managed
appropriately and the editor has asked the production team to factor this in to future
interviews.”

But, of course, the damage caused by the Yaalon interview has already been done.

Once again, the BBC allowed an Israeli spokesperson to completely airbrush the occupation.

The  ECU’s  ruling  will  eventually  be  published  online,  but  only  an  apology  on
the Todayprogram, where the interview was aired, could go some way towards mitigating its
noxious effects.

In the other positive ECU ruling published this year, Steel upheld complaints against the BBC
website’s description of Eado Hecht — a lecturer in the pay of the Israeli army — as an
“independent defense analyst.”

Hecht authored an article on BBC Online in July last year headlined “Gaza: How Hamas
tunnel network grew.”

The article itself is classic Israeli propaganda, devoted to describing tunnels “booby-trapped
with explosives” and repeating the lie that Israel withdrew from Gaza.

It was written and uploaded by the BBC two weeks into Israel’s 2014 attack on Gaza and is
an attempt to justify the destruction inflicted on Gaza’s people. The tunnels,  Hecht writes,
are “almost impossible to detect” and so the Israelis are compelled to “go in and search for
them house by house.”

And, because merely “blowing in the entrance or some of the airshafts leave most of the
tunnel intact…the entire length of the tunnel and its branches must be located, mapped and
then completely destroyed.”

http://www.bbc.co.uk/complaints/comp-reports/ecu/gazahowhamastunnelnetworkgrew
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-28430298
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-28430298


| 3

Seven hundred Palestinians had already been killed in Gaza in fifteen days when this article
— which completely ignores the Palestinian perspective — was put onto the BBC’s website.
By the end of the slaughter towards the end of August, more than 2,200 Palestinians lay
dead and whole areas of Gaza were reduced to rubble.

It’s repellent enough that the BBC commissioned and printed an article attempting to justify
this destruction, but even more so that its virulently pro-Israel author was presented as a
neutral commentator.

Israeli privileges

Once again, the BBC initially rejected complaints that presenting Hecht as independent was
inaccurate and therefore misleading to BBC audiences.

Complainants were forced to bring their arguments to the ECU, where Steel agreed that
Hecht’s connections with the Israeli military — he lectured at the army’s Command and
General Staff College — rendered him a partisan observer of the situation.

In a letter to complainants, Steel added that ”articles published under Dr. Hecht’s name
reveal a clear pro-Israel perspective and offer guidance and analysis as to how Israel might
better prosecute its dispute [sic] with the Palestinians.”

BBC  Online’s  description  of  Hecht  was  judged  by  the  ECU  to  have  breached  the
following editorial guideline on accuracy. “We should normally identify on-air and online
sources of information and significant contributors, and provide their credentials, so that our
audiences can judge their status,” the guidelines state.

Publishing the ruling online in February, the BBC writes: “The editor of BBC News Online has
reminded staff that it is important to give sufficiently detailed information to enable readers
to calibrate a contributor’s affiliations.”

Which is all well and good, but why are BBC editors commissioning such biased articlesin
the first place? And, if they must, why don’t they clearly mark them as opinion pieces?

This is meant to be a news organisation without an agenda, but Hecht’s propaganda piece
(minus the word “independent” in his  biographical  note)  remains on the BBC website,
alongside  other  similar  articles  written  by  pro-Israel  commentators  whenever  Israel  is
conducting a full-blown assault on Gaza.

There  are  no  comparable  articles  commissioned  by  the  BBC  from Palestinian  or  pro-
Palestinian commentators, in which they are given carte blanche to set out their stall.

This  is  a  privilege afforded by the BBC only to  Israel’s  spokespeople and,  until  now,  those
spokespeople have taken full advantage of this freedom across the BBC’s output, whether
broadcast or online.

It  is to be hoped that these two ECU rulings will  go some way to pushing back those
privileges and introducing something that more resembles professional journalism in the
BBC’s coverage of Israel’s occupation.

The original source of this article is Electronic Intifada

http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/guidelines/
http://electronicintifada.net/blogs/amena-saleem/bbc-trying-shore-support-israels-assault-gaza
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-20415886
http://electronicintifada.net/blogs/amena-saleem/bbc-admits-wrongdoing-presenting-pro-israeli-commentator-neutral-expert
http://electronicintifada.net/blogs/amena-saleem/softball-interviews-israeli-ministers-breach-impartiality-code-bbc-admits


| 4

Copyright © Amena Saleem, Electronic Intifada, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Amena Saleem

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/amena-saleem
http://electronicintifada.net/blogs/amena-saleem/softball-interviews-israeli-ministers-breach-impartiality-code-bbc-admits
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/amena-saleem
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

