
| 1

Soft Power Dictatorships Versus A Soft and Hard
Power Failing Imperial Democracy

By Edward S. Herman
Global Research, August 09, 2015
Z Magazine 8 August 2015

Region: USA
Theme: History, Media Disinformation

The New York Times is  a very good newspaper,  except where ideology and party line
demands intrude. Unfortunately these intrusions occur often and are of great importance.

The Times is the paper of record of an imperial superpower whose leaders have long and
regularly  flaunted  international  law  and  used  their  great  military  and  economic  power
recklessly, in good part because they can get away with it. They push and push, eventually
starting or provoking a war when their target refuses to surrender (see Gareth Porter’s Perils
of Dominance). The collapse of the Soviet Union worsened this situation by removing a force
of containment.

As a leading U.S. client, arguably a tail that wags the dog, Israel also can engage in long-
term ethnic cleansing, regular cross-border bombing attacks and invasions, and continuous
violations of international law, and get away with it. And it, like its parent, falls under the
protection of the editors of the Times. (Barbara Erickson’s blog, TimesWarp provides regular
and compelling evidence of Times protection of the tail.)

As  the top establishment  newspaper  the Times invariably  strives  to  put  imperial  (and
imperial client) violence in a good light. This goes back a long way, but let me just describe
briefly the cases of Guatemala and Vietnam before looking at the present scene. The United
States  supported  a  nasty  dictator  in  Guatemala  for  several  decades  before  a  1945
revolution, not supported by this country, overthrew him and installed a democratic order.
This democratic order fell into U.S. disfavor with the passage of a law protecting workers
rights in 1947, and then became a regime change target when a land reform bill encroached
on United Fruit Company’s (El Pulpo’s) rights. A U.S.-sponsored invasion force, aided by U.S.
propaganda, air force assistance and diplomatic cover, ousted the elected regime in 1954
and began a long stint of undemocratic and terror state rule. The main U.S. propaganda
cover for this hostility and violence was that Communism was taking over in Guatemala.
This was a lie, but was front-and-center in the New York Times as well as in the mainstream
media in general, and even reached the Nation magazine. The New York Times featured this
terrible  threat  repeatedly  from  1950  onward  (one  favorite,  Sidney  Gruson’s  “How
Communists Won Control of Guatemala,” March 1, 1953).

The U.S.-sponsored replacement regime in Guatemala was a terror state almost without
compare, and as it terrorized its population and carried out genocidal operations against its
Mayan Indian population, the U.S. government continued to help it over many years with
arms, training and Green Beret assistance. And the Times and its colleagues remained
sufficiently  quiet  to  allow  this  remarkable  state  terrorism  to  run  on  without  any
“humanitarian  intervention”  for  decades.  The  Guatemalan  peasants  and  Indians  were

https://www.globalresearch.ca/author/edward-s-herman
https://zcomm.org/zmagazine/soft-power-dictatorships/
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/culture-society-history
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

“unworthy” victims, and in the Herman-Chomsky table comparing U.S. media coverage of
Popieluszko and the 100 U.S. client state victims, the New York Times’s news reports on the
single victim of the Polish Communist state exceeded by ten times their reports on 23
Guatemalan victims taken together (see further on Guatemala,  Manufacturing Consent,
66-90).

Many people have been under the impression that the New York Times opposed the Vietnam
war. This is mistaken. The paper had several good reporters who reported things the war-
makers wanted kept under cover. But throughout the war the editors, and even their best
reporters, accepted all the premises of the war-makers and questioned only the tactics.
Throughout they accepted that North Vietnam was aggressing and never questioned the
U.S. right to be over there propping up a U.S. puppet that had minimal local support and
openly admitted its inability to compete on a purely political basis. The paper’s editors and
journalists took each U.S. peace gesture as real and not as an invitation to surrender and a
PR effort (which they all were). It collaborated with Nixon in demonizing the Vietnamese for
not  releasing  U.S.  prisoners  of  war  till  a  final  peace  treaty,  treating  them  as  holding
“hostages.” The paper refused to give opinion space to critics who disagreed with the war
policy on principle rather than on tactics. Their top reporter, James Reston, a fervent war
supporter, formulated the Orwellian classic, in explaining the U.S. invasion of Vietnam, as
allegedly derived from “the guiding principle of American foreign policy since 1945;” that
“no state shall  use military force or the threat of military force to achieve its political
objectives.” This kind of self-delusion helps sustain apologetics for real aggression and mass
murder. (For more details, seeManufacturing Consent, chapter 5)

Things have not changed noticeably since the Vietnam war. Why should they? The print
media and TV are under more competitive pressure for advertising from new media forms,
which makes them less willing than ever to challenge national party lines. And Fox News, a
major TV channel, has joined the Wall Street Journal editorial page in producing flak to help
contain  any  dissent.  But  these  are  hardly  needed.  Establishment  media  protect
establishment interests, and if those interests have dictated even more aggressive power
projection in the post-Soviet-containment world, with the military-industrial complex and
pro-Israel lobby pressing steadily in the same direction, the media will cooperate. That is
why a paper like the Times will  swallow the obvious Bush administration lies on Iraq’s
weapons of mass destruction in 2002-2003, and why it will press ahead on Iran’s nuclear
weapons threat even before the ink had dried on its quasi-apology for its little mistake on
Iraq.

So the treatment of Russia, Putin and Ukraine is not surprising, spectacular though the bias,
demonization and crudity of the propaganda service has been. It is in a great tradition of all
the  news  and  opinion  that  we  deem  fit  to  print.  So  while  the  very  accommodating  Boris
Yeltsin was treated kindly,  and his  corrupt election victory in 1996 was “A Victory for
Russian Democracy” (NYT ed., July 4, 1996), Putin’s electoral victories are treated harshly,
his domestic policies are deemed failing, and his foreign policies are found devious and
threaten international peace and stability. He joins a long assemblage of the demonized.

In support of this demonization the Times has had a stream of op-ed columns putting the
villain in a bad light, none lauding or defending him. A notable illustration, showing nicely
the depths to which the editors sink in their defense of the indefensible, is their centerpiece
op-ed of May 25, 2015, by Sergei Guriev and Daniel Treisman, “Rule by Velvet Fist.” Of
course, ruling by a velvet fist, meaning by “soft power,” would seem better than ruling by



| 3

violence,  but  Guriev  and  Treisman  make  this  a  selection  based  on  public  relations
expediency, not any aversion to violence, which, they argue, their targets use when really
needed. The bad guys, of course, include Vladimir Putin and Hugo Chavez (no mention of
Maduro), and the really violent regimes cited are Syria and North Korea, but not Saudi
Arabia,  Egypt,  Israel,  Rwanda (Kagame),  or  Uganda (Museveni).  Or  the  United  States.
Doesn’t the United States surpass Russia and Venezuela in the use of violence (hard power)
externally  with  its  steady  stream  of  wars  and  assassinations;  and  internally  with  its
numerous police killings and mass imprisonment? Doesn’t it give critical support to violent
regimes like Saudi Arabia and Israel? Isn’t it the champion user of “soft power” as well,
again  both  abroad  and  at  home?  When  Guriev  and  Treisman  talk  about  the  new
authoritarians  using  “propaganda,  censorship  and other  information-based tricks  to  inflate
their ratings,” and bribing media owners with ad dollars and urging pro-regime parties to
acquire  media,  is  this  worse  than  prosecuting  whistleblowers,  allowing  greater  media
concentration, and carrying out public campaigns of target demonization and falsification of
evidence?

Does soft power include the ability of a monied elite to dominate elections and assure that
no real  populist  can qualify  for  high office? Is  it  not  remarkable that  a  Barack Obama and
George W. Bush can struggle to reach a 50 percent popularity rating whereas a Putin can
reach into the 80 percent category even in the midst of an economic crisis?

One of Guriev-Treisman’s tricks is to smear their target villains as a class with words that
hardly apply to all  of  them—notably “authoritarians,” “autocrats” and “dictators.” They
acknowledge that Chavez came into power with a free election, but that doesn’t relieve him
of  being  an  autocrat.  They  claim that  the  autocrats  “preserve  pockets  of  democratic
opposition to simulate competition.” They know by instinct that these pockets are just
preserved for this reason. The West, on the other hand, is good, and has to “address it own
role in enabling these autocrats.” It doesn’t have to address its own use of hard and soft
power, nor its role in enabling autocrats unmentioned by Guriev and Treisman like the rulers
of Saudi Arabia, Israel and Rwanda. For the empire’s paper of record, the empire ought to
rule more efficiently.

Edward S. Herman is professor emeritus of finance at the Wharton School of Business of
the University  of  Pennsylvania  and a  media  analyst  with  a  specialty  in  corporate  and
regulatory issues as well as political economy.

The original source of this article is Z Magazine
Copyright © Edward S. Herman, Z Magazine, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Edward S.
Herman

https://zcomm.org/zmagazine/soft-power-dictatorships/
https://www.globalresearch.ca/author/edward-s-herman
https://zcomm.org/zmagazine/soft-power-dictatorships/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/edward-s-herman
https://www.globalresearch.ca/author/edward-s-herman


| 4

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

