
| 1

Sky News Acts Largely as a Platform for the UK
Defence and Foreign Ministries, Research Finds

By Mark Curtis
Global Research, February 03, 2021
Declassified UK 1 February 2021

Region: Europe, Middle East & North Africa
Theme: Intelligence, Media Disinformation

All Global Research articles can be read in 27 languages by activating the “Translate
Website” drop down menu on the top banner of our home page (Desktop version).

***

Declassified  UK’s  analysis  of  the  written  outputs  of  three  of  Sky  News’  principal  foreign
affairs  journalists  has  found that  the media  outlet  acts  largely  to  amplify  the views of  the
British  Ministry  of  Defence  and  Foreign  Office,  while  rarely  offering  critical,  independent
analysis.

A  study  by  Declassified,  covering  203  articles  written  by  Deborah  Haynes,  Alistair
Bunkall  and Dominic Waghorn,  has found that  Sky routinely amplifies the views of  the
UK government in its military and foreign policies and provides almost no serious attempts
to independently scrutinise or criticise them.

The research, which has analysed all articles by the three correspondents that could be
found from November 2019 to November 2020, found that the primary focus of Sky’s critical
reporting has overwhelmingly been countries presented by British officials as enemies of the
UK – Russia, China and Iran – as well as the US under Donald Trump.

Two of the reporters, Haynes and Bunkall, offered no serious critical coverage of UK military
or foreign policies or the human rights abuses committed by Britain’s close allies, such as
Saudi Arabia, Egypt and Israel, which all receive substantial UK military and other support.
Waghorn’s articles offered only very occasional critical coverage.

In Sky’s  written outputs,  British government officials  and their  claims are routinely quoted
favourably, with little or no independent commentary, context, or qualifications provided by
the journalists.

Declassified’s analysis does not cover the video outputs of these and other Sky journalists,
nor all of its journalists reporting on foreign affairs, and therefore offers a partial picture of
Sky’s foreign news reporting.

However,  Haynes is  Sky’s  foreign affairs  editor,  Alistair  Bunkall  is  its  defence and security
correspondent and Dominic Waghorn its diplomatic editor.

Deborah Haynes provides the most striking example of  reporting favourable to the UK
government. Of the 107 of her articles analysed in the research, Declassified found 39 with
the words Russia, China, Iran or Belarus in the headline. No headlines could be found that

https://www.globalresearch.ca/author/mark-curtis
https://www.dailymaverick.co.za/article/2021-02-01-sky-news-acts-largely-as-a-platform-for-the-uk-defence-and-foreign-ministries-research-finds/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

mentioned UK-allied states such as Saudi Arabia, Egypt, Israel or Bahrain.

Declassified found 670 mentions of the four UK rival states in Haynes’ articles and 25 for the
four UK-allied states.

Haynes’ articles covering UK foreign policies were few in number but routinely tended to
reinforce government messaging. Several articles were based on uncritical interviews or
press  conferences  with  figures  such  as  the  chief  of  the  defence  staff,  the  head  of  the
domestic security service, MI5, the head of signals intelligence agency GCHQ, the head of
UK Strategic Command, the head of the Royal Air Force, and the foreign secretary.

Some other articles are based on unidentified “sources” in the Ministry of Defence (MOD) or
Whitehall.  These  pieces  typically  allow  officials  to  put  forward  government  positions,
especially  on  alleged  increasing  threats  to  the  UK  posed  by  Russia,  unfiltered  by
independent  scrutiny.

Deborah Haynes (centre) speaks at an event on drone warfare in 2013. (Photo: Chatham House /
Creative Commons 2.0)

Dr Justin Schlosberg, a media specialist at Birkbeck, University of London, said:

“This research provides yet another example of how, all too often, journalists
at  the biggest  and most  respected news brands tend to  treat  official  sources
with enormous deference – especially those from within the security state.

He added:

“This fundamental blind spot has had disastrous consequences in recent years
–  notably  in  skewing  public  attention  away  from  inconvenient  conflicts  and
issues, and allowing the UK government to broadly shape Sky’s foreign news
agenda.”

https://news.sky.com/story/risk-of-new-world-war-is-real-head-of-uk-armed-forces-warns-12126389
https://news.sky.com/story/mi5-boss-we-face-a-nasty-mix-of-terrorism-and-state-backed-hostilities-12103871
https://news.sky.com/story/gchq-facing-unique-challenges-of-rapid-technological-change-11850724
https://news.sky.com/story/uk-develops-cyber-weapons-that-could-take-out-power-grids-in-enemy-states-12082003
https://news.sky.com/story/british-jets-intercept-russian-aircraft-and-raf-chief-mocks-putins-planes-as-relics-of-the-cold-war-11980818
https://news.sky.com/story/uk-prepared-to-sacrifice-free-trade-deal-with-china-to-protect-people-of-hong-kong-raab-says-11999873
https://news.sky.com/story/raf-jets-involved-in-is-mission-sent-to-black-sea-amid-russia-tensions-12064246
https://news.sky.com/story/after-the-pandemic-uk-to-rethink-china-policy-as-coronavirus-risks-fracturing-world-into-spheres-of-influence-11998356


| 3

Informing the public

Haynes’  articles  often  simply  convey  the  view  of  the  MOD  to  the  public  without
distinguishing  whether  government  messaging  is  correct  or  false,  in  effect  adding  to
Whitehall’s  public  relations  machinery.

For example, a series of articles written in April 2020, at the beginning of the coronavirus
emergency,  highlight  the  armed  forces’  role  in  aiding  the  domestic  response  to  the
pandemic,  which  appear  largely  to  be  simply  passing  on  information  from the  MOD,
unfiltered by independent commentary.

Many of Haynes’ articles contain approving quotes and articulate positions supportive of the
government’s military and foreign policies, especially on threats posed by Russia and China.

“Russian cyber spies are trying to steal research into coronavirus vaccines and
treatments from Britain, the US and Canada, the three countries claimed on
Thursday”, Haynes wrote in July 2020, in an article sourced to GCHQ.

In December 2019, Haynes wrote:

“Efforts  by  states  such  as  Russia  to  break  international  rules,  undermine
democratic governments and exploit divisions in societies pose a far more
insidious danger to the security that Britain and its allies have enjoyed since
the end of the Second World War.”

Haynes  made no  similar  statements  that  could  be  found  about  any  threats  posed  to
international security by the US or the UK.

In one of several articles on China, Haynes observed in June 2020:

“China  is  in  the  ascendancy  while  an  international  system  of  rules  and
institutions that underpin UK power and influence is under increased strain”.

Haynes conveys the view promoted by the establishment that NATO is a purely defensive
alliance needing to contain an expansionist Russia. She wrote in June 2020, for example:

“NATO was established to defend against the former Soviet Union and is now
actively pushing back against Russian activities”.

Russia has violated international law in several areas, notably in its illegal annexation of
Crimea in 2014, and is believed to be behind attacks in the UK – such as the murder of
former KGB officer Alexander Litvinenko in London in 2006 and the attempted poisoning
of former Russian intelligence officer Sergei Skripal in Salisbury, southern England, in 2018.

However, Russia’s abuse of international rules is typical of all “great powers”, including the
US and the UK which are also serial violators of international law and contributors to human
rights abuses, unmentioned in any article by Haynes that could be found.

UK policies concerning its occupation of the Chagos Islands, its role in US drone wars, its

https://news.sky.com/story/coronavirus-wartime-helicopters-are-on-standby-to-help-nhs-airlift-covid-19-patients-11971776
https://news.sky.com/story/coronavirus-3-000-reservists-called-up-to-join-mods-response-11967124
https://news.sky.com/story/coronavirus-military-chief-helping-build-londons-nightingale-hospital-on-mission-to-save-lives-11966605
https://news.sky.com/story/coronavirus-russian-cyber-spies-attempting-to-steal-vaccine-research-from-britain-us-and-canada-12029697
https://news.sky.com/story/sky-views-it-is-a-mistake-to-think-terrorism-is-the-only-threat-11875105
https://news.sky.com/story/uk-prepared-to-sacrifice-free-trade-deal-with-china-to-protect-people-of-hong-kong-raab-says-11999873
https://news.sky.com/story/coronavirus-boris-johnson-urges-countries-to-unite-in-quest-to-beat-common-enemy-12000714
https://www.dailymaverick.co.za/article/2020-02-07-explainer-is-the-uk-a-rogue-state-17-british-policies-violating-domestic-or-international-law/


| 4

covert military policies, the detention and torture of Julian Assange, its complicity in the
torture of terror suspects in the “war on terror”, and mass surveillance techniques practised
by GCHQ, are all instances of policies violating domestic or international law.

Our research could find no mentions of these policies in the articles reviewed. The focus of
British journalists on official enemies rather than the UK itself suggests they are keener to
contribute to political objectives than to hold their own authorities to account.

A  freedom of  information  response  from the  MOD to  Declassified  indicates  how much  the
military values Haynes’ reporting.

When Russian naval ships sailed through the English Channel in March 2020, MOD media
officers  noted  approvingly  that  a  Royal  Navy  press  release  had  received:  “Repeated
broadcast  on  Sky  News,  featuring  analysis  from Deborah  Haynes  and  breaking  news
‘ticker’”.

An assessment of coverage of the the Russian Navy transits produced by the Royal Navy’s media team
in March 2020. (Photo: Ministry of Defence via Declassified UK)

Rivalries

Haynes, who was previously defence editor at The Times and has worked at Sky since 2018,
is an honorary member of the Pen & Sword Club, an invitation-only organisation created by
Territorial Army press officers.

She is highly supportive of British military policy, her articles describing Britain’s “nuclear
deterrent” as “vital to the UK’s national security”, for example.

In February 2020 she argued:

“Sources in Whitehall… said they are sceptical whether Mr Johnson and his top

https://www.royalnavy.mod.uk/news-and-latest-activity/news/2020/march/26/200326-royal-navy-shadows-seven-russian-ships
https://penandswordclub.co.uk/club-members/
https://news.sky.com/story/coronavirus-britain-could-see-biggest-mobilisation-of-army-since-iraq-war-11963256
https://news.sky.com/story/pm-launches-biggest-review-of-uks-foreign-defence-and-security-policy-since-cold-war-11943213


| 5

adviser, Dominic Cummings, will achieve the overhaul of spending priorities
that is needed to achieve generational change to match the changing nature of
war and keep up with rivals like Russia and China.”

Haynes’ adoption of the views of the Foreign Office is noticeable in her articles. In a piece on
Afghanistan in March 2020, she claimed:

“The international  community  bowled  in  with  laudable  aims of  creating  a
democratic  government  in  Afghanistan  and  offering  its  war-weary  …  people
the chance to enjoy a Western-style democracy and a country no longer reliant
on funding from the opium trade.”

The claim paints a rosy view of Anglo-American goals in Afghanistan and ignores how
Western countries have consistently allied with repressive regimes in the Middle East and
South Asia – from Egypt to Sri Lanka –  before, during and after the invasion of Afghanistan.

Haynes also amplifies the establishment notion that the UK is a supporter of human rights in
its foreign policy.

In  an  article  in  February  2020  on  the  subject  of  British  fighters  for  Islamic  State  in  Syria
being required to come back to the UK to face justice, she wrote:

“There will be those who shrug their shoulders at the prospect of such a fate
for British citizens accused of involvement in a murderous organisation that
terrorised the world. But if Britain starts to compromise its democratic values
of human rights and the rule of law because it is just too difficult, then terrorist
groups like IS – which seek to undermine those principles – have won.”

Again,  Haynes’s  generalisation  fails  to  account  for  how  Britain’s  Foreign  Office  routinely
allies with repressive regimes, such as Saudi Arabia, to secure oil and arms deals at the
expense of human rights or anti-corruption.

Haynes wrote in an article in June 2020 about Sir Simon McDonald, who was retiring as the
permanent secretary to the Foreign Office:

“Sir  Simon  has  enjoyed  a  hugely  successful  career  during  38  years  of
diplomatic service”. It is not clear what definition of success was being used.

Haynes added in support of her claim:

“He [McDonald] has been posted around the world,  including to Germany,
Saudi Arabia, the US and Israel. Sir Simon was ambassador to Berlin from 2010
to 2015 and ambassador to Israel from 2003 to 2006.”

Haynes did not mention that throughout McDonald’s tenure at the top of the Foreign Office,
Britain continued to, among other policies, arm and support Saudi Arabia’s war in Yemen, a
conflict which turned the country into the world’s worst humanitarian crisis with millions on
the brink of famine.

https://news.sky.com/story/afghanistan-us-taliban-peace-deal-a-trump-re-election-stunt-11948341
https://news.sky.com/story/sky-views-only-a-matter-of-time-until-britains-islamic-state-fighters-are-repatriated-11868822
https://news.sky.com/story/sir-simon-mcdonald-top-foreign-office-civil-servant-to-retire-early-next-year-amid-department-shake-up-12009117


| 6

Both Haynes and Alistair Bunkall covered the story emanating from US intelligence sources,
which was also widely picked up in other traditional media, that Russia offered “bounties” in
Afghanistan to Taliban-linked militias in order to kill British and other NATO forces. However,
the veracity of the claim was unclear and was described as “uncorroborated” by a US
intelligence official.

Despite a history of official sources providing false information, however, Sky reporters took
at face value the word of the UK security establishment.

“Moscow  dismissed  the  claims  as  ‘fake  news’.  But  British  and  European
security officials say the US intelligence is ‘credible’”, Haynes wrote.

Bunkall similarly assured readers:

“British  security  officials  have  confirmed  to  Sky  News  that  the  reports  about
the plot are true”.

Safe pair of hands

Declassified’s  analysis found 64 articles by Sky’s defence correspondent Alistair  Bunkall  in
the review period, many of which focused on Russia and coronavirus in the US. His brief at
Sky is to cover “global security issues from conflict to counter-terrorism”.

Similar to Haynes, Bunkall’s articles largely provide a platform for the British military and
security  services,  often  uncritically  carrying  the  views  of  officials  such  as  the  chief  of  the
defence staff and reporting information largely from the MOD.

The security establishment appears to regard Bunkall  as a safe recipient for its  public
relations work. In September 2020, for example, Bunkall was given “rare access” to the
“army’s elite Pathfinder unit”, many of whose members also work in the Special Air Service
(SAS), which was on a joint exercise in Ukraine to “practise covert insertion techniques”.

Such  access  tends  to  be  given  by  officials  to  journalists  who  can  be  relied  on  to  report
government  policies  favourably.

Similarly, in November 2019, Bunkall was granted an interview with the head of MI6, Sir Alex
Younger,  billed  as  “the  first  time  ever  that  a  serving  chief  of  MI6  has  given  a  recorded
interview”.

Bunkell did not provide independent commentary on, or examination of, MI6’s world role in
the piece. Nor does he appear to have asked Younger any questions critical of MI6, such as
the agency’s role in working alongside Islamist militias in Libya, one of whose members
went on to kill 22 people at the Manchester Arena in 2017, or its role in illegal renditions of
terror suspects and torture.

Younger was instead allowed to expound the view that the UK faced a “high point” of
threats from Russia, China, Iran and terrorism.

Sky’s biography of Bunkall states:

https://www.nytimes.com/2020/06/26/us/politics/russia-afghanistan-bounties.html
https://news.antiwar.com/2020/06/29/intel-official-nyt-russian-bounty-story-uncorroborated/
https://news.sky.com/story/russia-adds-layer-of-ambiguity-and-deniability-in-alleged-use-of-proxy-militia-12016981
https://news.sky.com/story/russia-paid-taliban-fighters-to-attack-british-troops-in-afghanistan-12016425
https://news.sky.com/author/alistair-bunkall-499
https://news.sky.com/story/armed-forces-must-fundamentally-change-to-counter-new-threats-says-chief-of-defence-staff-12086422
https://news.sky.com/story/first-of-rafs-new-russian-submarine-hunters-arrives-in-scotland-11926294
https://news.sky.com/story/british-troops-perform-largest-parachute-drop-for-decades-to-show-solidarity-with-ukraine-12075158
https://news.sky.com/story/mi6-chief-warns-the-world-is-at-its-most-dangerous-since-the-end-of-the-cold-war-11860125
https://www.dailymaverick.co.za/article/2020-12-16-did-the-uks-secret-libya-policy-contribute-to-the-manchester-terror-attack/
https://www.dailymaverick.co.za/article/2020-02-11-abduction-and-denial-the-uks-role-in-torture/
https://news.sky.com/author/alistair-bunkall-499


| 7

“He has been given unprecedented access to some of the UK’s most secretive
establishments:  GCHQ,  the  Trident  nuclear  deterrent,  the  country’s  highly
secure air command bunker and the UK’s covert drone base in the Middle
East”.

In an article in October 2020 entitled “Over in minutes: Special Boat Services’s ‘textbook’
raid shows why they have a fearsome reputation”, Bunkall described an operation by the
navy’s special forces, the Special Boat Squadron (SBS), to board a supposedly hijacked ship
off the coast of the Isle of Wight in southern England.

It was “another faultless operation”, Bunkall wrote. “The brave work of the
SBS, for so long unfairly in the shadow of their Hereford cousins, the SAS … are
building a fearsome global reputation”.

It was later reported that no hijacking took place and charges were dropped against the
stowaways on board for lack of evidence there was any attempt to take control of the ship.

Despite Bunkell’s praise for Britain’s special forces, in 2019 the United Nations launched an
investigation  into  claims  that  the  SBS  was  fighting  alongside  child  soldiers  on  covert
operations  in  Yemen.

Bunkall’s commentary, like Haynes’, invariably supports and tends to echo concerns of the
UK military, especially on the Russian threat. For example, Bunkall wrote in December 2019,
on the 70th anniversary of the founding of NATO, that the organisation “is the longest,
largest and most successful military alliance in history”.

He added in a second article on the subject:

“NATO is rightly proud of its 70-year history – it has achieved great things in
that time and remains the diplomatic and military union around which our
security is still built.”

No mention was made of, for example, the NATO intervention in Libya in 2011 which nearly
destroyed the country and contributed to Libya acting as a base for international terrorism.

Bunkall added:

“In recent years Russia has ruthlessly exposed western splits and if  NATO
members  continue  to  drift  in  different  directions  then  Moscow  will  fill  the
cracks.”

Again echoing British security officials, he also wrote:

“The world is a no less dangerous place today than it was during the Cold War
but the threats we face are more complex, more nuanced and more diverse.”

The benevolent US

The third journalist analysed, Sky’s diplomatic editor Dominic Waghorn, is described by Sky

https://news.sky.com/story/over-in-minutes-special-boat-services-textbook-raid-shows-why-they-have-fearsome-reputation-12114772
https://www.independent.co.uk/news/uk/crime/oil-tanker-incident-isle-of-wight-hijacking-b1784613.html
https://www.dailymail.co.uk/news/article-6869027/British-Special-Forces-fighting-Yemen-child-soldiers-triggers-investigation.html
https://news.sky.com/story/nato-at-70-airing-spats-out-in-the-open-plays-into-the-hands-of-russia-11878171
https://news.sky.com/story/many-will-see-controversy-free-summit-as-a-success-but-nato-must-aim-higher-11876857
https://publications.parliament.uk/pa/cm201617/cmselect/cmfaff/119/119.pdf
https://www.middleeasteye.net/opinion/how-wests-war-libya-has-spurred-terrorism-14-countries
https://news.sky.com/author/dominic-waghorn-528


| 8

as one its most experienced foreign correspondents, and mostly covered coronavirus and
US politics in 32 articles found in the period under review. Several of these articles were
strongly critical of President Trump.

At the same time, Waghorn’s praise for the US role in the world was often striking. He wrote
in November 2020:

“America built the world we live in, it was the architect of the post-war world
order, its institutions, and the rules and agreements that have made our lives
safer and more prosperous than they would otherwise have been”.

The following month Waghorn was even more effusive in his claim of a benevolent US role in
the world, writing:

“America led efforts to build the postwar world order, a system of democratic
and international institutions designed to keep the world prosperous and safe.”

He made these claims, contrasting them with Trump’s presidency, despite well-documented
US postwar  policies  to  foment  coups,  overthrow democratic  governments  and support
human rights-abusing regimes, violating many international laws.

Unlike his colleagues, however, Waghorn did mention in a handful of articles countries
where  UK  government  policies  are  highly  controversial,  especially  in  supporting
dictatorships  and  human  rights  abuses.

In November 2019, Waghorn mentioned British support for the military regime of Abdel
Fattah al-Sisi in Egypt which had come to power after it “carried out a series of massacres,
using military snipers to kill hundreds of protesters”, including Sky cameraman Mick Deane.

Waghorn added correctly: “Despite all this it continues to enjoy the support of the British
government,  both  diplomatically  and financially.”  Such mentions  of  British  support  for  Sisi
have been unusual in the British media.

In a further article on Egypt in February 2020, however, Waghorn failed to mention UK
support  for  the  regime  and  excused  British  and  Western  support  for  the  previous
dictatorship under Hosni Mubarak. He wrote:

“Outside powers, including Britain, fell for Mubarak’s claim that only he stood
in the way of his country collapsing in chaos and propped him up”.

He provided no evidence to support this claim as to why Mubarak received British support.
The  more  likely  reason  is  that  Egypt  offered  favourable  terms  to  British  big  business
interests,  such  as  to  oil  giant  BP.

Waghorn also wrote what was largely a puff piece on the British-backed dictator of Oman,
Sultan Qaboos, on his death in January 2020. He claimed Qaboos “used oil money to turn
his  desperately  poor  country  into  a  rich  stable  oasis”  and  that  his  “five  decades  in  power
have transformed the living standards and welfare of his subjects”.

https://news.sky.com/story/us-election-2020-win-or-lose-donald-trump-still-has-millions-more-votes-than-in-2016-and-that-matters-12123719
https://news.sky.com/story/us-election-2020-the-biggest-since-1860-why-this-one-really-matters-12117825
https://nsarchive.gwu.edu/
https://news.sky.com/story/uk-support-of-egypts-president-could-lead-to-bloodshed-whistleblower-mohamed-ali-warns-11865114
https://news.sky.com/story/hosni-mubaraks-30-year-rule-as-egyptian-president-was-a-disaster-11943122
https://www.theguardian.com/world/2011/feb/04/british-oil-banks-egypt-protests
https://news.sky.com/story/how-sultan-qaboos-became-a-pivotal-figure-in-the-middle-east-11906180


| 9

Waghorn qualified this rosy picture by stating:

“Critics say the stability and prosperity of  Oman has come at a cost,  the
intolerance of dissent that comes with absolute rule.”

But there was no mention of the systematic repression meted out by the Sultan over those
five decades or his ban on political parties, independent media and free speech.

Missing policies

When aspects of UK foreign or military policies are criticised in articles by Haynes or Bunkall,
the focus is invariably on relatively minor, less controversial issues. For example, Haynes
wrote two articles about a submarine commander losing his job after throwing a barbecue
under coronavirus lockdown and a piece on whether NATO was too slow in responding to the
pandemic.

Haynes lamented in  one article  “that  Britain  has fallen short  in  its  role  as  a  leading,
influential,  serious  democracy  on  the  world  stage”  –  a   standard  argument  used  by  pro-
establishment voices who seek an even greater British role in the world.

Similarly,  Bunkall  wrote critically  on the UK government’s  lack of  representation at  an
international security conference in February 2020.

Haynes did mention in  passing in  one article:  “The Ministry of  Defence’s  procurement
practices have come under heavy and repeated criticism for waste, mismanagement and
incompetence for decades.” But her strongest criticism of the British military that could be
found was a long piece in May 2020 about sexism and harassment in the army.

In  an  article  in  September  in  2020,  Bunkall  quoted  defence  secretary  Ben  Wallace
mentioning Britain’s military presence in Oman and Bahrain, but he did not write about the
nature of these regimes or why the British policy might be controversial.

Declassified  found scant mention by the three journalists  of  Britain’s  war in  Yemen, which
has  raged  for  nearly  six  years.  No  article  by  Sky’s  foreign  affairs  editor  could  be  found
covering  the  conflict.  One  article  written  by  Bunkall  came  in  July  2020  highlighting
opposition  to  the  UK’s  decision  to  resume  arms  exports  to  Saudi  Arabia.

Declassified  also  found  one  article  by  Waghorn  on  the  Yemen  war,  in  September  2020,
which mentioned that Britain and the US have supplied the Saudis “with weapons and
warplanes and insist  they have the right to defend themselves”.  It  added that the air
offensive “has led to enormous numbers of civilian casualties”.

Declassified has seen some reporting by Sky’s Alex Crawford on the impact of UK-backed air
strikes in Yemen. It is not clear the extent to which Haynes, Bunkall or Waghorn have
covered Yemen in their video reporting.

Opposition and protest

While Haynes has covered sympathetically opposition and protests against the repressive
regimes in Belarus and Hong Kong, in line with Whitehall’s positions, no coverage by her
could be found of similar crackdowns by UK-supported regimes in Bahrain or Egypt.

https://www.dailymaverick.co.za/article/2020-01-17-britain-mourns-its-favourite-middle-eastern-dictator/
https://news.sky.com/story/hms-trenchant-nuclear-submarine-commander-investigated-after-holding-bbq-for-crew-during-lockdown-11977900
https://news.sky.com/story/coronavirus-nato-chief-denies-alliance-has-responded-too-slowly-to-pandemic-11973358
https://news.sky.com/story/sky-views-brexit-obsessed-uk-risks-being-forgotten-by-rest-of-world-11881078
https://news.sky.com/story/munich-security-conference-uk-suffered-because-of-its-absence-11935743
https://news.sky.com/story/pm-launches-biggest-review-of-uks-foreign-defence-and-security-policy-since-cold-war-11943213
https://news.sky.com/story/british-army-needs-its-metoo-moment-says-former-top-female-officer-11994384
https://news.sky.com/story/defence-secretary-ben-wallace-responds-to-rumours-britain-will-drop-army-tanks-12069861
https://news.sky.com/story/uk-to-resume-arms-sales-to-saudi-arabia-following-government-review-12023296
https://news.sky.com/story/yemen-famine-10-million-children-facing-starvation-with-suffering-only-likely-to-get-worse-12074261
https://news.sky.com/story/yemen-evidence-of-potential-war-crime-by-saudi-coalition-12083413


| 10

Haynes’ only coverage of Bahrain was when she was “given rare access to a patrol with the
Bahrain  navy”  in  the  Gulf  in  February  2020.  During  this  visit,  a  Bahraini  naval  officer
“showed  me  the  ship’s  weapons”,  Haynes  wrote.

The article contained no mention of the nature of the repressive Bahraini regime and its
extensive links to the British military and intelligence services. Her report was published at a
time of mounting concern over Bahrain’s human rights record, after a court had upheld the
death sentences of two political prisoners in January.

Haynes quotes foreign secretary Dominic Raab in at least 10 of her articles, according to our
research, but no serious critical mentions or scrutiny of the government’s foreign policy
could be found.

Haynes interviewed Raab in an exclusive interview in the Locarno suite of the Foreign Office
in June 2020, basing her article on UK policy towards China. She quoted him as saying, “I
think Britain still  has an incredible role in the world as a force for good,” but did not
noticeably ask him about British policy towards any of the Gulf regimes it supports, Egypt,
Israel or the war in Yemen, for example.

In an article in December 2019, Haynes noted in passing that “Western powers, including
the United States and Britain, supported the uprising against President Assad in 2011. But
they are not key players any more.”

Haynes has not apparently mentioned in her reporting in the review period the years-long
British covertoperation in Syria to overthrow the Assad regime.

Sky News, previously owned by Rupert Murdoch’s News Corporation,  is  now owned by
Comcast, a US-based media corporation. Comcast bought Sky plc in 2018 in a £29.7-billion
takeover.

Deborah Haynes, Alistair Bunkall and Dominic Waghorn were approached for comment.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

Mark Curtis is the editor of Declassified UK, an investigative journalism organisation that
covers the UK’s role in the world. James Broadway contributed to the research.

The original source of this article is Declassified UK
Copyright © Mark Curtis, Declassified UK, 2021

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Mark Curtis

https://news.sky.com/story/maritime-coalition-to-protect-ships-in-the-gulf-from-iran-may-be-needed-for-years-11924145
https://www.dailymaverick.co.za/article/2019-10-17-how-the-british-establishment-is-working-to-keep-bahrains-ruling-family-in-power/
https://news.sky.com/story/uk-prepared-to-sacrifice-free-trade-deal-with-china-to-protect-people-of-hong-kong-raab-says-11999873
https://news.sky.com/story/syria-people-flee-as-assad-closes-in-on-maraat-al-numan-11896448
https://www.middleeasteye.net/opinion/how-britain-engaged-covert-operation-overthrow-assad
https://news.sky.com/story/the-end-of-era-as-rupert-murdochs-21st-century-fox-exits-sky-11509560
https://www.dailymaverick.co.za/article/2021-02-01-sky-news-acts-largely-as-a-platform-for-the-uk-defence-and-foreign-ministries-research-finds/
https://www.globalresearch.ca/author/mark-curtis
https://www.dailymaverick.co.za/article/2021-02-01-sky-news-acts-largely-as-a-platform-for-the-uk-defence-and-foreign-ministries-research-finds/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/mark-curtis


| 11

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

