
| 1

Sectarian Genocide in Syria: US-NATO and the GCC
Preparing a Coup d’état
NATO preparing vast disinformation campaign

By Thierry Meyssan
Global Research, June 11, 2012
VoltaireNet.org 11 June 2012

Region: Middle East & North Africa
Theme: Media Disinformation, US NATO

War Agenda
In-depth Report: SYRIA

If you want to prevent these crimes, you should act now: circulate this article on the Internet
and alert your elected officials.

In a few days, perhaps as early as Friday, June 15, at noon, Syrians wanting to watch their
national TV stations will see them replaced on their screens by TV programs created by the
CIA. Studio-shot images will show massacres that are blamed on the Syrian Government,
people demonstrating, ministers and generals resigning from their posts, President Al-Assad
fleeing, the rebels gathering in the big city centers, and a new government installing itself in
the presidential palace.

This operation of disinformation, directly managed from Washington by Ben Rhodes, the US
deputy national  security adviser for  strategic communication,  aims at  demoralizing the
Syrians in order to pave the way for a coup d’etat. NATO, discontent about the double veto
of Russia and China, will thus succeed in conquering Syria without attacking the country
illegally. Whichever judgment you might have formed on the actual events in Syria, a coup
d’etat will end all hopes of democratization.

The  Arab  League  has  officially  asked  the  satellite  operators  Arabsat  and  Nilesat  to  stop
broadcasting Syrian media, either public or private (Syria TV, Al-Ekbariya, Ad-Dounia, Cham
TV, etc.) A precedent already exists because the Arab League had managed to censure
Libyan TV in order to keep the leaders of the Jamahiriya from communicating with their
people. There is no Hertz network in Syria, where TV works exclusively with satellites. The
cut, however, will not leave the screens black.

Actually, this public decision is only the tip of the iceberg. According to our information
several  international  meetings were organized during the past  week to coordinate the
disinformation campaign.  The first  two were technical  meetings,  held  in  Doha (Qatar);  the
third was a political meeting and took place in Riyad (Saudi Arabia).

The  first  meeting  assembled  PSYOP  officers,  embedded  in  the  satellite  TV  channels  of  Al-
Arabiya, Al-Jazeera, BBC, CNN, Fox, France 24, Future TV and MTV. It is known that since
1998,  the  officers  of  the  US  Army  Psychological  Operations  Unit  (PSYOP)  have  been
incorporated in CNN. Since then this practice has been extended by NATO to other strategic
media as well.

https://www.globalresearch.ca/author/thierry-meyssan
http://voltairenet.org
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war


| 2

They fabricated false information in advance, on the basis of a “story-telling” script devised
by  Ben  Rhodes’s  team at  the  White  House.  A  procedure  of  reciprocal  validation  was
installed, with each media quoting the lies of the other media to render them plausible for
TV spectators. The participants also decided not only to requisition the TV channels of the
CIA for Syria and Lebanon (Barada, Future TV, MTV, Orient News, Syria Chaab, Syria Alghad)
but also about 40 religious Wahhabi TV channels to call for confessional massacres to the
cry of “Christians to Beyrouth, Alawites into the grave!.”

The second meeting was held  for  engineers  and technicians  to  fabricate  fictitious  images,
mixing one part in an outdoor studio, the other part with computer generated images.
During the past weeks, studios in Saudi Arabia have been set up to build replicas of the two
presidential palaces in Syria and the main squares of Damascus, Aleppo and Homs. Studios
of this type already exist in Doha (Qatar), but they are not sufficient.

The  third  meeting  was  held  by  General  James  B.  Smith,  the  US  ambassador,  a
representative of the UK, prince Bandar Bin Sultan (whom former U.S. president George
Bush named his adopted son so that the U.S. press called him “Bandar Bush”). In this
meeting the media actions were coordinated with those of the Free “Syrian” Army, in which
prince Bandar’s mercenaries play a decisive role.

The operation had been in the making for several months, but the U.S. National Security
Council decided to accelerate the action after the Russian President, Vladimir Putin, notified
the White House that he would oppose by all  means, even by force, any illegal NATO
military intervention in Syria.

The operation has a double intent: the first is to spread false information, the second aims
at censuring all possible responses.

The hampering of TV satellites for military purposes is not new. Under pressure from Israel,
the USA and the EU blocked Lebanese, Palestinian, Iraqi, Libyan and Iranian TV channels,
one after the other. However, no satellite channels from other parts of the world were
censured.

The broadcast of false news is also not new, but four significant steps have been taken in
the art of propaganda during the last decade. • In 1994, a pop music station named “Free
Radio of the Thousand Hills” (RTML) gave the signal for genocide in Rwanda with the cry,
“Kill the cockroaches!” • In 2001, NATO used the media to impose an interpretation of the
9/11 attacks and to justify its own aggression against Afghanistan and Iraq. At that time
already, it was Ben Rhodes who had been commissioned by the Bush administration to
concoct the Kean/Hamilton Commission report on the attacks. • In 2002, the CIA used five
TV channels  (Televen,  Globovision,  ValeTV and CMT) to  make the public  in  Venezuela
believe that phantom demonstrators had captured the elected president, Hugo Chávez,
forcing him to resign. In reality he was the victim of a military coup d’etat. • In 2011, France
24 served as information ministry for the Libyan CNT, according to a signed contract. During
the battle of Tripoli, NATO produced fake studio films, then transmitted them via Al-Jazeera
and Al-Arabiya, showing phantom images of Libyan rebels on the central square of the
capital city, while in reality they were still far away. As a consequence, the inhabitants of
Tripoli were persuaded that the war was lost and gave up all resistance.

Nowadays the media do not only support a war, they produce it themselves.



| 3

This  procedure  violates  the  principles  of  International  Law,  first  of  all  Article  19  of  the
Universal  Declaration  of  Human Rights  relating  to  the  fact  of  receiving and imparting
information  and  ideas  through any  media  and  regardless  of  frontiers.”  Above  all,  the
procedure violates the United Nations General Assembly resolution, adopted after the end of
World War II, to prevent further wars. Resolutions 110, 381 and 819 forbid “to set obstacles
to  free  exchange  of  information  and  ideas”  (like  cutting  off  Syrian  TV  channels)  and  “all
propaganda provoking or encouraging threats to peace, breaking peace, and all acts of
aggression”. By law, war propaganda is a crime against peace, the worst of crimes, because
it facilitates war crimes and genocide.

Translated from French by Olivia Kroth.

The original source of this article is VoltaireNet.org
Copyright © Thierry Meyssan, VoltaireNet.org, 2012

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Thierry Meyssan
About the author:

Intellectuel français, président-fondateur du Réseau
Voltaire et de la conférence Axis for Peace. Dernier
ouvrage en français : L’Effroyable imposture : Tome 2,
Manipulations et désinformations (éd. JP Bertand,
2007).

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://voltairenet.org
https://www.globalresearch.ca/author/thierry-meyssan
http://voltairenet.org
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/thierry-meyssan
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

