
| 1

Saudi-UK Media Tie-up: Targeting the Non-Arabic-
Speaking Middle East

By James M. Dorsey
Global Research, July 23, 2018

Region: Europe, Middle East & North Africa
Theme: Intelligence, Media Disinformation

Note to readers: please click the share buttons above

Long satisfied to attempt to dominate pan-Arab media and battle it out with Qatar’s state-
owned Al Jazeera television network, Saudi Arabia has now set its hegemonic sights on
influencing the media landscape of the non-Arabic speaking greater Middle East.

In the wake of Crown Prince Mohammed bin Salman’s concentration last year of control
of Saudi-owned pan-Arab media in an anti-corruption power and asset grab, Saudi Research
and Marketing Group (SRMG) this week announced a tie up with Britain’s Independent news
website to launch services in Urdu, Turkish, Farsi and Arabic.

The announcement provided no details of the business model or whether and, if so, how the
SRMG-owned, independent-branded websites would become commercially viable. That may
not be an issue from the Independent’s perspective, given that the deal amounts to the
British publication licensing its brand and content to a Saudi partner.

The bulk of the content of the new websites is slated to be produced by SRMG journalists in
London,  Islamabad,  Istanbul  and  New  York,  with  the  Independent  contributing  only
translated articles from its English-language website.

The sites, operated out of Riyadh and Dubai, would produce “highest-quality, free-thinking,
independent news, insight and analysis on global affairs and local events,” the Independent
said.

SRMG publishes the English-language Arab News and Arabic-language Ash-Sharq al-Awsat,
newspapers operating within the constraints of tight Saudi censorship that do not challenge
Saudi policies.

SRMG was chaired until he recently was appointed minister of culture by Prince Bader bin
Abdullah bin Mohammed bin Farhan Al Saud. An unknown member of the Saudi ruling
family, Prince Bader made headlines last year when he paid a record $450m for a Leonardo
da Vinci painting of Jesus Christ, allegedly as a proxy bidder for Prince Mohammed.

Sultan  Muhammad  Abuljadayel,  a  Saudi  banker  with  no  track  record  in  media
acquisitions, last year bought a 30 percent stake in the Independent. An executive of NCB
Capital, a subsidiary of government-controlled National Commercial Bank, Mr. Abuljadayel
said at the time he was investing on his personal account.

A  cache  of  Saudi  diplomatic  cables  leaked  in  2015  documented  a  pattern  of  Saudi
chequebook diplomacy that aimed to buy positive coverage of the kingdom by European,

https://www.globalresearch.ca/author/james-m-dorsey
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://www.arabnews.com/node/1341751/media
http://www.arabnews.com/node/1341751/media
http://www.arabnews.com/node/1341751/media
https://www.wsj.com/articles/saudi-arabias-crown-prince-identified-as-buyer-of-record-breaking-da-vinci-1512674099
https://www.theguardian.com/media/2017/jul/29/saudi-investor-buys-up-significant-stake-in-the-independent
https://wikileaks.org/saudi-cables/
https://rsf.org/en/news/how-saudi-arabia-manipulates-foreign-media-outlets


| 2

Middle Eastern and African media who were encouraged to put “learned” Saudi guests on
talk shows and counter “media hostile to the kingdom.”

Cables by the late Saudi foreign minister, Prince Saud al Faisal, suggested that Ash-Sharq
Al-Awsat,  and  another  Saudi-owned  pan-Arab  daily,  Al  Hayat,  refrain  from  criticizing
Lebanon and Russia.

Saudi  funding  ranged  from  the  bailout  of  financially  troubled  media  to  donations,  the
purchase of thousands of subscriptions, and all-expenses paid trips to the kingdom. It was
often driven by Saudi Arabia’s covert public diplomacy war with Iran.

Saudi Arabia’s near monopoly on staid pan-Arabic media was broken in 1996 with the
launch of Al Jazeera and its free-wheeling, hard hitting reporting and talk shows. Al Jazeera’s
disruption  of  conservative,  Arab  state  broadcasting  prompted  Waleed  bin  Ibrahim  Al
Ibrahim, a brother in law of the late King Fahd, to launch Al Arabiya as an anti-dote.

The rise of Al Jazeera cemented a realization in the kingdom that it needed to expand from
print media into broadcasting. The need for broadcasting was initially driven home six years
earlier when Iraq invaded Kuwait. Saudi authorities banned Saudi media from reporting the
invasion only to discover on the third day that Saudis were getting their news from foreign
media outlets, among which CNN.

The Saudi-Qatari battle for control of the air waves escalated in the run-up to this year’s
World Cup in Russia. With Al Jazeera and beIN, the network’s sports franchise, blocked in the
kingdom as part of the 13-month-old Saudi-UAE-led economic and diplomatic boycott of
Qatar,  Saudi  Arabia  initially  turning  a  blind  eye  to  beOutQ,  a  bootlegging  operation
operating  out  of  the  kingdom  that  used  a  satellite  that  is  co-owned  by  the  Saudi
government.

Threatened by FIFA with punitive action, Saudi Arabia began cracking down on beOutQ and
said it welcomed legal action in the kingdom being initiated by the world soccer body. At the
same time, Saudi Arabia explored ways to challenge beIN’s broadcasting rights.

The choice of languages for the Independent websites suggests that SRMG sees the deal as
strengthening its brand while supporting the kingdom in its battles with Qatar and Iran and
quest for regional hegemony.

The launch of a Farsi website targets the kingdom’s arch rival Iran. Leaving politics aside,
Iranians,  confronted  with  an  economic  crisis  that  is  being  exasperated  by  harsh  US
sanctions, are unlikely to subscribe or advertise on the website. The same is true for Saudi
businesses in the absence of diplomatic relations and given Saudi backing for the sanctions.

The Independent’s Turkish website will  have to compete in a heavily populated media
landscape that  has  largely  been muzzled  by  President Recep Tayeb Erdogan.  The
website’s  significance  lies  in  the  fact  that  Turkey  supports  Qatar  in  the  spat  that  pits  the
Gulf state against Saudi Arabia and its allies, maintains close ties to Iran, and challenges
Saudi regional ambitions in Palestine as well as the Horn of Africa.

In many ways, Urdu-speaking Pakistan, one of the world’s most populous Muslim nations
that borders on Iran, has long supported the kingdom militarily, and is home to the world’s
largest Shia Muslim majority, could prove to be the most lucrative element of SRMG’s tie up

https://rsf.org/en/news/how-saudi-arabia-manipulates-foreign-media-outlets
http://uk.businessinsider.com/wikileaks-saudi-arabia-has-bailed-out-failing-middle-east-media-organizations-in-exchange-for-pro-saudi-coverage-2015-6/?IR=T
http://uk.businessinsider.com/wikileaks-saudi-arabia-has-bailed-out-failing-middle-east-media-organizations-in-exchange-for-pro-saudi-coverage-2015-6/?IR=T
https://qz.com/1326869/a-crisis-in-the-middle-east-means-free-world-cup-streaming-for-millions-as-bein-is-pirated-by-beoutq/
https://qz.com/1326869/a-crisis-in-the-middle-east-means-free-world-cup-streaming-for-millions-as-bein-is-pirated-by-beoutq/
https://www.fifa.com/worldcup/news/fifa-statement-on-beoutq
https://english.alarabiya.net/en/sports/2018/07/12/Saudi-hails-FIFA-move-on-beoutQ-calls-for-alternative-to-beIN-in-MENA.html


| 3

with the Independent.

In  contrast  to  Turkey,  Saudi  Arabia  enjoys  empathy  in  major  segments  of  Pakistan’s
population, hosts a sizeable Pakistani community, has strong support among the country’s
religious scholars as well as ties to influential militants whom the military is seeking to ease
into mainstream politics, and funds religious media outlets.

At  the bottom line,  the SRMG-Independent  tie-up may be for  the kingdom less  about
business and more about soft power.

“A channel is a very economical way to influence people. Bang for your buck,
it’s much cheaper than guns. It  is about controlling the discourse, and for
Saudis about being in charge,” said Hugh Miles, author of Al-Jazeera: How
Arab TV News Challenged the World. Mr. Miles’ analysis applies as much to
broadcasting as it does to online media.

*

This article was originally published on The Turbulent World of Middle East Soccer.

Dr. James M. Dorsey is a senior fellow at the S. Rajaratnam School of International
Studies, co-director of the University of Würzburg’s Institute for Fan Culture, and co-host of
the New Books in Middle Eastern Studies podcast. James is the author of The Turbulent
World of Middle East Soccer blog, a book with the same title as well as Comparative Political
Transitions between Southeast Asia and the Middle East and North Africa, co-authored
with Dr. Teresita Cruz-Del Rosario,  Shifting Sands, Essays on Sports and Politics in the
Middle East and North Africa, and the forthcoming China and the Middle East: Venturing into
the Maelstrom

Featured image is from the author.

The original source of this article is Global Research
Copyright © James M. Dorsey, Global Research, 2018

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: James M.
Dorsey

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance

https://fanack.com/saudi-arabia/society-media-culture/saudi-media/saudi-quest-for-media-controle/
https://fanack.com/saudi-arabia/society-media-culture/saudi-media/saudi-quest-for-media-controle/
https://mideastsoccer.blogspot.com/2018/07/saudi-uk-media-tie-up-targeting-non.html
http://newbooksnetwork.com/category/middle-eastern-studies/
http://mideastsoccer.blogspot.com/
http://mideastsoccer.blogspot.com/
http://www.hurstpublishers.com/book/the-turbulent-world-of-middle-east-soccer/
https://www.amazon.com/Comparative-Political-Transitions-between-Southeast-ebook/dp/B01ION7610
https://www.amazon.com/Comparative-Political-Transitions-between-Southeast-ebook/dp/B01ION7610
http://www.worldscientific.com/worldscibooks/10.1142/9643
http://www.worldscientific.com/worldscibooks/10.1142/9643
https://www.amazon.com/China-Middle-East-Venturing-Transitions/dp/3319643541/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1516697919&sr=8-1&keywords=venturing+into+the+maelstrom
https://www.amazon.com/China-Middle-East-Venturing-Transitions/dp/3319643541/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1516697919&sr=8-1&keywords=venturing+into+the+maelstrom
https://www.globalresearch.ca/author/james-m-dorsey
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/james-m-dorsey
https://www.globalresearch.ca/author/james-m-dorsey
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca


| 4

a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca

