
| 1

Reuters Shields OAS over False Claims that Sparked
Bolivia Coup

By Joe Emersberger
Global Research, December 23, 2019
FAIR 17 December 2019

Region: Latin America & Caribbean
Theme: Media Disinformation

Organization  of  American  States  (OAS)  election  monitors   published  a  “final  report”  on
December 4—22 days later than promised—on Bolivia’s October 20 presidential election,
won by President Evo Morales. The tardy release of the final report contrasted sharply with
the way the OAS rushed to impugn the election the day after it took place.

Only three days after the election, the OAS published a preliminary report that reiterated its
negative assessment. On November 10, it then issued a press release saying the election
should be annulled. In these statements, the OAS claimed that the change in Morales’ lead
in the last 16% of the vote count was “drastic,” “inexplicable” and “hard to explain.”

By November 11, mutinous generals and police (combined with armed opposition vigilantes)
had driven Morales into exile in Mexico. He and his vice president barely escaped with their
lives. Morales’ house was ransacked. Since then, the security forces that refused to protect
the democratically elected government have killed some 32 people to prop up the coup-
installed dictatorship.

When  the  final  OAS  report  on  the  election  was  belatedly  released  on  December  4,  a
Reuters article (12/4/19) about it ran with the headline “Bolivia Election Rigging in Favor of
Morales Was ‘Overwhelming’: OAS Final Report.” The only critic of the OAS report mentioned
in the article was Morales himself.

But  the  OAS  had  come under  heavy  fire  from US-based  economists  and  statisticians  ever
since it began impugning the election on October 21. It’s impossible to learn that fact in 114
Reuters  articles  about  Bolivia  since the October  20 election.  None even mentions  the
extensive technical criticism the OAS has received. The criticism should have received much
more than a discrete mention in an article or two, but in over 100 articles, the London-based
wire  service  didn’t  even  provide  that.  On  December  12,  I  sent  an  email  to  several
Reuters journalists and editors who have produced articles on Bolivia since October 20. I
asked why that criticism has been completely ignored. None have replied.

On  October  23,  the  Center  for  Economic  and  Policy  Research  (CEPR)  issued  a  press
release asking that the OAS retract its comments about the election. On November 8, the
think tank published a paper rebutting the OAS. Mark Weisbrot, co-founder of CEPR, followed
up with an op-ed in MarketWatch (11/19/19) that said the OAS “lied at least three times: in
the first press release, the preliminary report and the preliminary audit.”

On November 25, four members of the US Congress asked the OAS to respond to very
specific questions raised by CEPR. On December 2, the Guardian published a letter signed
by 98 economists and statisticians asking the OAS to “to retract its misleading statements

https://www.globalresearch.ca/author/joe-emersberger
https://fair.org/home/reuters-shields-oas-over-false-claims-that-sparked-bolivia-coup/
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://twitter.com/kevinmcashman/status/1202086996384079880
https://www.oas.org/en/media_center/press_release.asp?sCodigo=E-085/19
http://www.oas.org/documents/eng/press/Preliminary-Report-EOM-Bolivia-23-10-19.pdf
https://www.oas.org/en/media_center/press_release.asp?sCodigo=E-099/19
http://cepr.net/blogs/the-americas-blog/evo-s-odyssey-how-mexico-got-morales-out-of-bolivia
https://www.news18.com/news/buzz/angry-protesters-ransack-former-bolivian-presidents-house-after-his-resignation-2382605.html
https://www.aljazeera.com/news/2019/11/bolivia-interim-gov-proposes-election-bill-death-toll-mounts-191120222432439.html
https://www.reuters.com/article/us-bolivia-election-oas/bolivia-election-rigging-in-favor-of-morales-was-overwhelming-oas-final-report-idUSKBN1Y9063
https://zcomm.org/zblogs/112-reuters-articles-on-bolivia-since-october-20-2019-election-with-no-mention-of-expert-criticism-of-oas-audit/
https://zcomm.org/zblogs/112-reuters-articles-on-bolivia-since-october-20-2019-election-with-no-mention-of-expert-criticism-of-oas-audit/
http://cepr.net/press-center/press-releases/oas-should-retract-its-press-release-on-bolivian-election-cepr-co-director-says
http://cepr.net/press-center/press-releases/oas-should-retract-its-press-release-on-bolivian-election-cepr-co-director-says
http://cepr.net/publications/reports/bolivia-elections-2019-11
https://www.marketwatch.com/story/the-oas-lied-to-the-public-about-the-bolivian-election-and-coup-2019-11-19?
https://www.oas.org/en/media_center/press_release.asp?sCodigo=E-085/19
https://www.oas.org/en/media_center/press_release.asp?sCodigo=S-019/19
https://www.oas.org/en/media_center/press_release.asp?sCodigo=E-099/19
https://schakowsky.house.gov/uploads/OAS%20Boliva_Final.pdf
https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/dec/02/the-oas-has-to-answer-for-its-role-in-the-bolivian-coup


| 2

about the election, which have contributed to the political conflict and served as one of the
most-used ‘justifications’ for the military coup.” Did Reuters really miss all of this?

Not ‘hard to explain’

The graph below substantiates much of  CEPR’s case against  the OAS.  It  also exposes
common deceptions in Reuters reporting.

Chart: CEPR (11/19)

The light  blue dots are a plot  of  Evo Morales’  lead over  his  nearest  rival  against  the
percentage of  the vote counted by the unofficial  “quick count.” The dark blue dots do the
same  for  Morales’  political  party  (MAS)  in  legislative  elections.  Following  OAS
recommendations, Bolivia has a “quick count” (TREP) that keeps the public updated, and a
slower,  legally  binding  count  (the  computo).  The  legally  binding  count  was  never
interrupted.  The TREP stopped being published at  84% of  the count,  but the electoral
authorities never committed to publishing it past the 80% mark.

Morales’ lead increased steadily as votes from the more pro-MAS areas came in. When the
TREP was stopped at 84%, his lead was 7.9 points. By the time all the votes were counted,
the official tally had him just over 10 points ahead. The 10-point margin was crucial because
to avoid a second round, Morales needed at least 40% of the vote and a 10-point lead over
his nearest rival. Morales received 47% of the vote, which was in line with what pre-election
pollspredicted.

http://cepr.net/images/stories/reports/bolivia-elections-2019-11.pdf?v=3
http://www.oas.org/EOMDatabase/moeRecomm.aspx?Lang=en&id=765&fc1=CBOL&fc2=N49,3,4,1&fc3=N2019,2018,2017,2016,2015,2014,2013,2012,2011,2010,2009,2008,2007,2006,2005,2004,2003,2002,2001,2000,1999,1998,1997,1996,1995,1994,1993,1992,1991,1990,1989,1987,1985,1984,1982,1980,1978,1972,1970,1968,1966,1963,1962&fc4=N2
https://www.la-razon.com/nacional/animal_electoral/elecciones-bolivia-tse-trep-votacion-votacion-resultados-80_0_3236076395.html
https://www.as-coa.org/articles/poll-tracker-bolivias-2019-presidential-race
https://www.as-coa.org/articles/poll-tracker-bolivias-2019-presidential-race


| 3

The two-point lead increase in the last 16% of the vote count was not “drastic”: It was
consistent with a gradual increase in his lead throughout the election. It was also not “hard
to  explain”;  CEPR’s  precinct-level  analysis  of  where  the  final  votes  were  coming  from
showed  it  was  quite  predictable.

Parroting the OAS line, Reuters articles were deceptive. One article (11/6/19) stated the vote
was “marred by a near 24-hour halt in the count, which, when resumed, showed a sharp and
unexplained shift in Morales’ favor.” Others (11/4/19, 11/6/19, 11/6/19, 11/8/19, 11/8/19,
11/10/19) used very similar language describing a “halt” or “pause” to “the count”—thereby
obscuring that there were two counts, and that the legally binding one was never halted.

Another deception in many articles was neglecting to tell readers that Morales already had a
7.9  point  lead  when  the  quick  count  was  stopped.  For  example,  one  Reuters  article
(11/10/19) ran with the headline “How Did Bolivia End Up in Democratic Crisis?” It vaguely
stated that the election seemed to be “heading to a second round” but after an (imaginary)
“pause in the count,” Morales had a “10-point-plus lead.”

Notice how it’s left to the reader to imagine by how much Morales’ lead increased after the
quick count was stopped. And Reuters also conveyed nothing about the trend. See the
graph above. Morales did not have a constant 7.9 point lead for much of the election that
suddenly jumped at the end. Nor was his lead declining when the quick count was stopped.
The lead had been steadily increasing through almost the entire vote count.

The trend in the last 16% of the count was also extremely similar to what took place in a
2016 referendum on term limits that Morales narrowly lost—an election result viewed as
sacrosanct by Morales’ opponents. In that election, there was also about a 2-point increase
in the share of the vote for Morales in the last 16% of the vote.

Ducking debate

The Mexican government had agreed to let Jake Johnston of CEPR respond to the OAS final
report at the permanent council meeting on December 12. The OAS refused to allow it.
Johnston  would  have  presented  CEPR’s  preliminary  response  to  the  100-page  final  report.
Reuters has thus far said nothing about the OAS ducking its main critics. Of course, to do
that, Reuters would have to break its silence on the entire debate.

Among  other  things,  CEPR  observed  that  the  OAS  final  report  doubled  down  on  its  false
claim of a “drastic” and “inexplicable” change in Morales’ lead; that the report focused on a
“hidden server” and other “vulnerabilities” in the electoral system, but “conceals or fails to
provide information” showing that those vulnerabilities impacted the results; that 226 tally
sheets the report  claimed prove “deliberate manipulation” overwhelmingly point to a “well-
known phenomenon: In rural areas and smaller voting centers, it is not uncommon for one
person to  fill  in  the tally  sheet,  and then have the individuals  each sign it.”  The OAS final
report also shifted to claiming that manipulation occurred in the last 5% of the count, but
Morales received a smaller share of the votes cast in the last 5% of the count compared to
the previous 5%. Additionally, CEPR argued, his share of the vote in the last 5% was also
“entirely predictable based on the prior trends seen in the geographic areas from where
these final votes came.”

Incidentally,  David Rosnick,  also with CEPR, very recently refuted a separate statistical
analysis that apologists for the coup have been citing—mainly on social media, since in

http://cepr.net/publications/reports/bolivia-elections-2019-11
https://www.reuters.com/article/us-bolivia-election/bolivias-morales-defies-calls-to-resign-as-opposition-plans-new-march-idUSKBN1XF1B7
https://www.reuters.com/article/us-bolivia-election-protests/bolivian-opposition-leader-calls-for-radical-strike-action-blockades-idUSKBN1XE1V7
https://www.reuters.com/article/us-bolivia-election-siri/bolivias-morales-a-dictator-apples-siri-says-so-idUSKBN1XG2MJ
https://www.reuters.com/article/us-bolivia-election-protests/slingshots-and-dynamite-as-bolivians-clash-over-election-idUSKBN1XG22F
https://www.reuters.com/article/us-bolivia-dayofskulls/bolivians-turn-to-day-of-skulls-for-hope-as-protests-rage-idUSKBN1XI2AI
https://www.reuters.com/article/us-bolivia-election/bolivian-police-seen-joining-scattered-anti-morales-protests-idUSKBN1XI20M
https://www.reuters.com/article/us-bolivia-election-explainer/how-did-bolivia-end-up-in-democratic-crisis-idUSKBN1XK0EC
https://www.reuters.com/article/us-bolivia-election-explainer/how-did-bolivia-end-up-in-democratic-crisis-idUSKBN1XK0EC
https://twitter.com/JakobJohnston/status/1205571686692720640
https://fair.org/home/international-actors-in-haiti-have-been-guarantors-of-the-status-quo/
https://twitter.com/JakobJohnston/status/1205265019421839361
http://cepr.net/publications/briefings/testimony/preliminary-analysis-of-the-findings-of-the-final-report-on-the-oas-audit
http://cepr.net/publications/briefings/testimony/preliminary-analysis-of-the-findings-of-the-final-report-on-the-oas-audit
http://cepr.net/publications/reports/unnatural-claims-in-a-natural-experiment-escobari-and-hoover-on-the-2019-bolivian-elections


| 4

outlets like Reuters, there is no debate to be followed at all.

OAS’s unmentionables

The bureaucracy of the OAS is based in Washington and is about 60% funded by the US
government. In 114 articles, Reuters never mentioned this either. If the OAS were based in
Caracas and 60% funded by Venezuela, do you think that would have been mentioned a few
times? OAS “monitoring” of elections in Haiti in 2000, and again in 2011, was used to help
Washington disgracefully overrule Haitian voters. The current OAS general secretary, Luis
Almagro, recently blamed Cuba and cash-strapped Venezuela for huge protests against
neoliberal policies in US-allied states: Colombia, Chile and Ecuador.

Morales, a close ally of Venezuela and Cuba, was gambling when he agreed to let the OAS
monitor the election—especially given that the member states of the OAS have shifted
towards  right-wing,  pro-US  governments,  giving  much  less  of  a  counterweight  to
Washington’s influence within the OAS bureaucracy than in previous years. But not allowing
OAS monitors would also have been dangerous, providing a different pretext for Washington
and compliant outlets like Reuters to impugn the election. That could easily have resulted in
the US imposing crippling economic sanctions—whose impact Reuters could also be relied
on to bury (FAIR, 6/14/19).

It’s far more likely that Bolivia’s election was clean, and that the OAS audit was dirty, than
the other way around. Unprincipled journalism from one of the world’s major news agencies
has hidden that from a lot of people.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

Joe Emersberger is a writer based in Canada whose work has appeared in Telesur English,
ZNet and CounterPunch.

Featured image is from FAIR

The original source of this article is FAIR
Copyright © Joe Emersberger, FAIR, 2019

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Joe Emersberger

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in

http://www.oas.org/saf/DFAMS/2018/02/RF_TABLE_QUOT_20180228_ENSP.pdf
https://zcomm.org/zblogs/112-reuters-articles-on-bolivia-since-october-20-2019-election-with-no-mention-of-expert-criticism-of-oas-audit/
http://cepr.net/publications/op-eds-columns/the-trump-administration-is-undercutting-democracy-in-bolivia
https://inthesetimes.com/article/22181/oas-bolivia-coup-venezuela-maduro-trump-luis-almagro
https://inthesetimes.com/article/22181/oas-bolivia-coup-venezuela-maduro-trump-luis-almagro
https://www.voanoticias.com/a/luisalmagro-oea-venezuela-cuba-latinoamerica/5140013.html
https://fair.org/home/study-linking-us-sanctions-to-venezuelan-deaths-buried-by-reuters-for-over-a-month/
https://fair.org/home/reuters-shields-oas-over-false-claims-that-sparked-bolivia-coup/
https://www.globalresearch.ca/author/joe-emersberger
https://fair.org/home/reuters-shields-oas-over-false-claims-that-sparked-bolivia-coup/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/joe-emersberger


| 5

print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

