
| 1

‘Religious Operations’: How British Propagandists
Used Islam to Wage A “Cultural Cold War”
Declassified documents reveal how UK propaganda unit used Friday sermons,
newspapers and novels to spread anti-Communist messages across Middle
East

By Ian Cobain
Global Research, March 03, 2020
Middle East Eye 28 February 2020

Region: Europe
Theme: Intelligence

British  government  propaganda  unit  ran  covert  campaigns  across  the  Middle  East  for
several years at the height of the Cold War, distributing Islamic messages in a bid to counter
the appeal of communism.

Recently declassified official papers show that the Information Research Department (IRD),
a then-secret division of the UK Foreign Office, commissioned a series of sermons that were
reproduced and distributed throughout the Arabic-speaking world.

The papers  show that  the unit  also  arranged for  articles  to  be inserted in  magazines
published  by  Al-Azhar  University  in  Cairo,  “to  ensure  that  every  student  leaves  the
University a resolute opponent of Communism”.

In  an attempt  to  reach as  wide an audience as  possible,  the IRD also  published and
distributed across the region a series of Arabic-language romantic and detective novels,
within which anti-communist messages were embedded.

These stressed that Soviet communism was essentially atheistic in philosophy
and practice,  and  claimed that  Moscow aimed to  sow political  disorder  and
economic chaos in the Middle East.

The papers also shed new light on the way in which the British government covertly
controlled  or  influenced  many  of  the  radio  stations  and  news  agencies  in  the
Middle East from the 1940s to the late 1960s.  Some details  of  these operations
became public after the IRD was shut down in 1977.

However,  the  latest  tranche  of  declassified  papers  appear  to  show  the  IRD  to  have  been
particularly sensitive about what its officials termed “religious operations”, in which
they attempted to utilise Islam as a bulwark against communism.

Marked Secret or Top Secret, many of the papers are being declassified after 50 or 60 years;
nevertheless, some passages were blacked out by government censors before they were
made public at the UK National Archives.

Subterfuge, bribery and sermons

https://www.globalresearch.ca/author/ian-cobain
https://www.middleeasteye.net/big-story/religious-operations-how-british-propagandists-used-islam-wage-cultural-cold-war
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence


| 2

The IRD was set up in 1948 in order to continue the work of a wartime body called the
Political  Warfare  Executive.  For  the  next  29  years  it  ran  a  number  of  newspapers,
magazines,  news  agencies,  radio  stations  and  publishing  houses,  in  order  to  spread
unattributed anti-communist propaganda across much of the world.

Its  favoured method,  however,  was to  place stories  in  established newspapers  and to
covertly brief opinion formers. This was achieved on occasion by subterfuge or bribery,
although  early  on,  a  senior  IRD  official,  John  Peck,  warned  that  bribery  might  not  always
work.

“I have serious doubts about the value of bribery as a means of getting anti-
communist articles in the press,” he wrote.

“I am told that except in Jordan and possibly in Syria the circulation of those
Middle East newspapers which are open to bribery is small and their individual
influence negligible.”

In the same memorandum, he summed up the reason for IRD material being distributed
without attribution:

“However valid our arguments may be, the fact that they are our arguments
makes  them  suspect  to  the  Arabs.  We  can  only  overcome  this  difficulty  by
presenting  the  same  arguments  through  an  Arab  intermediary.”

Despite  Peck’s  wariness,  bribery  continued  to  be  used  as  a  means  of  distributing
propaganda material across the region.

Although financed through the same unpublished budget as Britain’s  intelligence services,
the newly-released papers show that the IRD also received funding from the oil industry.

“It  is  true  that  in  the  last  year  we  have  been  receiving  clandestine  financial
assistance from oil companies,” a memo to IRD director Ralph Murray, marked
Top Secret, noted in 1954.

But the Middle East was seeing “the emergence of a state of total ideological warfare”, the
author claimed. “And while such help is appreciated, the amount is completely inadequate
to our vital needs.”

The  newly  declassified  papers  contain  a  number  of  references  to  “religious  operations”.
Frequently  these  references  are  concerned  with  the  financing  of  such  propaganda
campaigns, rather than the means of delivery. “You will note that we are including new
budgetary provision for £1,000 to cover ‘Religious Operations’” is one typical entry.

Some details of the campaigns do emerge, however. In February 1950, for example, two
years after the IRD was set up, its representative at the British embassy in Cairo informed
London: “The Friday sermon has always been recognised as one of the most important way
[sic] of spreading propaganda in the Moslem world.”



| 3

“We have now devised a scheme for ensuring that anti-Communist themes are
adequately dealt with. A series of sermons has been written here.”

This was still happening 10 years later, as a top-secret memo from Beirut from August 1960
makes clear: “We hope to produce two short pamphlets or sermons a month on religious
subjects. They will be written by Sheikh Saad al Din Trabulsi, formerly of the Beirut Moslem
Tribunal (sharia) and now of Zahle Moslem Tribunal, who is well-known as a pious Moslem.”

“Two  thousand  copies  of  each  would  be  distributed  unattributably  …
throughout the Arabic-speaking world (less Iraq). Recipients will be Sheikhs,
other  leading  Moslem  personalities,  Mosques  and  Muslim  education
establishments.”

The intermediary between the IRD and Trabulsi is named in the files as a man called Rivera,
although this is possibly a codename.

Another intermediary between the IRD and individuals described as “religious operators” is
named in the files as Talaat Dajani, a Palestinian refugee living in Beirut. Dajani later moved
to London, where he received a medal of honour from the Queen in 1979, and died in 1992.

The whole  Trabulsi  operation,  the IRD representative explained to  London,  would  cost
around 8,800 Lebanese pounds, or around £1,000 sterling, a year.

Although Iraq was excluded from that campaign, the country was on occasion the subject of
IRD religious  operations.  In  1953,  for  example,  IRD headquarters  wrote  to  its  man in
Baghdad, saying: “We would like to know more about your ‘pilot’ scheme for the covert
dissemination of propaganda in the Shia holy places since it may suggest ideas which could
be used outside Iraq.

“Is the scheme connected with the working party’s proposal to make Friday
sermons prepared in Beirut available to certain Shia divines?”

IRD officials saw another chance to make use of “religious operations” in Iraq following the
attempted assassination of the country’s prime minister, Abd al-Karim Qasim, as he was
being driven through Baghdad in October 1959.

There had been a “remarkable religious revival” following the attempt, the unit  noted.
“Workmen engaged in demolition work near the site of the attempted assassination had
discovered the tomb of a Moslem holy man; this story had been widely publicized and had
given substance to the popular belief that the Premier had been miraculously preserved. It
was agreed that there would be an advantage in giving wider circulation to the story.

“Religious stickers have been appearing in Baghdad and the possibility  of
augmenting them is to be considered.”

Disruption and influence operations



| 4

The following April,  a conference of  Middle East-based IRD officers was held in Beirut.  The
minutes of what was described as a “restricted session on covert propaganda” show that
Ralph Murray “listed the targets at which we should aim to disrupt or influence”.

Those to be disrupted included communist parties and hostile propaganda agencies. This
was at a time when printing presses inside Soviet embassies were thought to be producing
10,000 copies of a newspaper entitled Akhbar every day.

Those to be influenced, on the other hand, included young people,  women, trades unions,
teachers’ organisations, the armed forces and religious leaders.

The representative from the British embassy in Baghdad explained that Iraq “was now an
important target for religious material”, at which point, the minutes say, IRD officers based
in Amman and Khartoum “also pressed strongly  for  supplies  of  sermons and religious
articles, which they said they could easily place”.

The  files  make  clear  that  several  governments  in  the  region  connived  with  the  IRD  and
would assist in the distribution of sermons and the placement of newspaper and magazine
articles.

The IRD’s man in Baghdad also “emphasised that the Iraqi army was an important target”
and suggested that arrangements might be made for selected officers to visit the UK, with
the  trip  appearing  to  be  arranged  by  bodies  with  no  clear  connection  to  the  British
government.

He also noted that in Basra, the same press was being used to print both communist and
non-communist newspapers, and said that “the judicious use of some financial inducement
would probably make it possible to put the Communist paper out of business if that were
thought to be desirable”.

Delegates were briefed on the propaganda efforts of other members of the Baghdad Pact:
the Cold War alliance of Iran, Iraq, Turkey, Pakistan and the UK that was dissolved in 1979.
The  IRD  enjoyed  extensive  contacts  with  Baghdad  Pact  governments,  offering  both
propaganda  materials  and  technical  support.

“In practice,” the delegates were told, “only the Turks are really active, having achieved the
publication in the Turkish press of 25-30 articles a month prepared by a writers’ panel.”

Finally,  the secret conference was informed that HMG [Her Majesty’s Government] was
running two newspapers  published in  Bahrain:  al  Khalij  and its  English-language sister
paper, the Gulf Times.

One paragraph in the minutes of the session notes that delegates were told that these
newspapers were “exceptional”, in that IRD “preferred to work through staff of established
newspapers”.

These  minutes  are  among  the  papers  that  have  been  declassified  and  handed  to  the  UK
National Archives. But, 60 years after the conference, the subsequent paragraph remains
blacked out.

Nasser and the Suez crisis



| 5

From the end of the Second World War to the late 1960s, successive British governments
appear to have used intelligence and propaganda in an attempt to preserve strategic and
economic  interests  in  the  Middle  East  at  a  time when they  were  struggling  to  retain
influence.

Earlier disclosures about the IRD’s activities have shown that while some senior British
diplomats  in  the  region  were  highly  enthusiastic,  others  were  sceptical,  fearing  that
exposure would exacerbate anti-British sentiment.

This is exactly what did happen, at a time and place where the British were about to take
their last fling of the imperial dice: in 1956, in Egypt.

The IRD had been highly active in Egypt from the organisation’s inception. As an IRD paper
written in Cairo in 1950 noted: “Conditions in Egypt are such as to make it  eminently
suitable breeding ground for Communism.”

The author went on to highlight “acute maldistribution between rich and poor” and the
concentration of land in the hands of a small proportion of the population.

Nevertheless, he wrote:

“This paper deals with the use of British-inspired propaganda. It does not deal
with the more important problem of positive action to remedy the social and
economic conditions likely to assist the spread of Communism.”

Instead, the author explained, the IRD was targeting the students at Al-Azhar University on
the grounds that “from among them come the Imams who preach the Friday sermon in
every Egyptian Mosque; the teachers of Arabic in the secondary schools and all teachers in
the village schools; and the lawyers specializing in Moslem law”.

The organisation was also arranging for “the production in drafts in English of short love or
detective novels, or thrillers, embodying anti-Communist propaganda but following their
local counterparts as closely as possible in presentation etc.

“The Information Department, Cairo, would arrange for the drafts to be rewritten in Arabic
by local hacks, and for them to be published locally.”

The unit would also “investigate the feasibility of producing short love or thriller magazine
stories (of about 2,000 words) with an anti-Communist twist”.

The jewel in the IRD’s crown in Cairo was the Arab News Agency (ANA), one of several
media organisations that British intelligence had set up during the Second World War.

Like other news agencies and radio stations that had been established in Beirut, Tripoli,
Sharjah, Bahrain and Aden, ANA came under the control of the IRD after that organisation
was founded in 1948.

To those on the outside, ANA appeared to be part of Hulton Press, a large company owned
by Edward Hulton, a Fleet Street media baron. In fact, Hulton had allowed his company to
give cover to the IRD and Britain’s overseas intelligence agency, MI6.



| 6

As well as distributing genuine news stories, gathered by Egyptian and British journalists,
the agency disseminated propaganda produced by IRD, and became a base for MI6 officers
masquerading as journalists.

In March 1956, with relations between the UK and Egypt deteriorating sharply, the UK
Foreign Office instructed the IRD to switch its focus away from communism and towards the
government led by Gamal Abdel Nasser – who had been engaged in propaganda operations
against the British for some years.

The following July, after Nasser nationalised the Suez Canal Company – taking control of the
waterway that the British considered to be the jugular vein of their empire – the UK’s
propaganda and espionage efforts under the cover of ANA rapidly picked up pace.

Anthony Eden, the British prime minister, had long been convinced that Nasser was under
the  influence  of  the  Kremlin  –  although  the  British  ambassador  in  Cairo,  Humphrey
Trevelyan, disagreed – and MI6 began considering whether the Egyptian president could be
assassinated.

Poison gas was one favoured option; an exploding electric razor was another.

Instead, as the Suez Crisis began to unfold, Eden vetoed the murder plot and the British
decided to engage in several months of psychological warfare in Cairo, followed by military
intervention.

A powerful new radio transmitter was erected in Iraq, broadcasting programmes from Arabic
stations around the region that were covertly under British control, an operation that was for
a while given the codename Transmission X.

As the British, French and Israelis plotted to invade Egypt and occupy the area around the
canal, a steady stream of IRD and MI6 propaganda specialists began to appear at the ANA’s
offices in Cairo.

This had not gone unnoticed by the Egyptian government, however, and in August, just
weeks before the invasions, all  of  the agency’s operations – news reporting, spreading
propaganda and gathering intelligence – were brought to an abrupt halt.

Egyptian  secret  police  raided  its  offices  and  the  homes  of  several  of  its  staff.  Eleven
Egyptians were accused of  being spies  working for  MI6 officers  based at  the agency;  one,
Sayed Amin Mahmoud, a teacher, was executed, and his son, a naval officer, was jailed for
life.

Two MI6 agents who helped to manage the agency were subjected to lengthy interrogation
and jailed. Others were tried in their absence, and two British diplomats and four journalists
were expelled.

However, the British head of the agency – who was also a correspondent for the Economist
and the London-based Times newspapers, escaped arrest:  it  appears that the Egyptian
government may have been feeding him disinformation, and wished to continue.

In the event, IRD simply set up a new Arab News Agency, from offices in Beirut, with staff in



| 7

London, Cairo, Amman and Damascus.

By  1960,  according  to  one  of  the  recently-declassified  files,  few  people  working  at  the
agency’s  Beirut  headquarters  were  aware  that  it  was  controlled  by  the  British
government; IRD staff were warned “therefore to be cautious in their dealings” with them.

In March that year the senior IRD officer at the British embassy in Beirut wrote to London to
say: “Of our secret information operations, I … attach the greatest importance to the Arab
News Agency. There is no doubt they are doing the most useful work throughout the area
and they run a good office here.”

Reuters and the BBC

The recently declassified documents also shed new light on the way in which in the 1960s
the British government persuaded Reuters, the international news agency, to take over the
operations run by two IRD fronts, Regional News Service (Middle East) and Regional News
Service (Latin America). The relationship between Reuters and the IRD was first exposed in
the 1980s.

The government funded these Reuters operations through the BBC. It began paying the BBC
enhanced fees for its World Service operations, and the BBC in turn paid Reuters extra sums
for receiving its news feed.

While  the  IRD  accepted  that  it  could  not  exercise  editorial  control  over  Reuters,  the
declassified papers show it did believe that it would gain “a measure of political influence”.

Some of the IRD’s Cold War activities in the Middle East and North Africa remain secret,
however, with many of its old files remaining classified on national security grounds.

Not all of the papers on Reuters and the Arab News Agency have been transferred to the UK
National  Archive,  for  example.  One  dating  from 1960,  with  the  catalogue  description
“renegotiation of contract between Reuters and the Arab News Agency”, is among the IRD
files that remain classified.

Another  that  has been withheld by the UK Foreign Office is  known to contain papers from
1960 and is entitled “Information Research Department: Jordanian television”.

Other  withheld  files  concern  efforts  to  distribute  IRD  material  through  the  Maghreb  Arab
Press news agency after it was set up in 1959, or have titles like “Information Research
Department: Arab trade unions”.

Many  of  the  titles  of  the  classified  IRD  files  are  themselves  classified:  the  UK  National
Archives  catalogue  simply  lists  them  as  “Title  withheld”.

Reputational damage?

The United States was also an enthusiastic purveyor of propaganda in the Middle East
throughout the Cold War. Material created and distributed by the US Information Service
tended to promote the idea of common western and Islamic values rather than attack
Communism.

The recently declassified files are all concerned with British campaigns, however.

https://discovery.nationalarchives.gov.uk/details/r/C16861506
https://discovery.nationalarchives.gov.uk/details/r/C16861487


| 8

With the IRD being shut down in 1977 – in part, because too many people had become
aware of its existence and activities – two questions remain.

The first is: did their campaigns have an impact on people’s attitudes and behaviour?

Throughout the Cold War, many British diplomats in the Middle East were sceptical about
the IRD’s efforts.  Some argued repeatedly that communism had only limited appeal in the
region, and that Arab nationalism posed a greater threat to the UK’s interests than Moscow.

Even in Iraq – which the IRD appears to have believed to be more susceptible to communist
influence than Egypt – some of Britain’s envoys had their doubts.

One diplomat wrote from Baghdad to the IRD in 1955 to explain: “The Arabs have no means
of checking the accuracy of our allegations about the iniquities of the Communist system …
but they have the means, as they believe, of checking Russian propaganda about French
and British wickedness in the Persian Gulf and North Africa.

“In our experience, it  is barely possible to interest the politically conscious Iraqi in the
Communist system at all.”

Looking back, a number of historians remain equally sceptical.

Vyvyan Kinross, author of Information Warriors, a forthcoming book about the battles for
hearts and minds in the Middle East, believes that Eden’s attempts to demonise Nasser in
1956 left him looking hopelessly out of touch, and propelled Britain into disastrous military
action.

The failed propaganda war contributed to “a general collapse of Britain’s reputation for
honesty and fair dealing in the region”, Kinross says.

James Vaughan, lecturer in international history at Aberystwyth University in Wales, who has
extensively  studied western Cold War propaganda in  the Middle East,  concludes:  “The
history of British propaganda in Egypt demonstrates how the decline of British influence was
a well-advanced phenomenon, several years before Nasser’s decision to nationalise the
Suez Canal Company.”

The second question is: what happened after the IRD was closed in 1977?

An intriguing answer to this question was provided by Adnan Abu-Odeh, who served as
information minister in the government of King Hussein of Jordan.

Abu-Odeh would have been on MI6’s radar at the time. He was Palestinian who had risen
through the ranks of the Jordanian secret police and been handpicked for the job by the
king.

At the time the kingdom was going through a major crisis, which became known as Black
September, when the Jordanian Armed Forces attacked and expelled the PLO under the
leadership of Yasser Arafat from the refugee camps in Jordan.

The crisis was resolved when Palestinian fighters known as the fedayeen  were escorted to
Syria.



| 9

In an interview with Middle East Eye in 2018, Abu-Odeh explained how he was sent to
England in the early 1970s, to be trained by the IRD.

While working as an intelligence officer, Abu-Odeh said, he was approached by the country’s
newly-appointed director of intelligence. “He said to me: ‘His Majesty wants you to go on a
course in London at the IRD.’

“I said to him: ‘What is the IRD? I didn’t know.”

Later, he was sent back to England to study psychological warfare at a military academy.

“The king was preparing me to become minister of information, on the advice of MI6. The
IRD taught me their tactics and methods.

“When I became minister of information, I trained one or two people how to do it.”

Although  there  is  no  confirmation  in  the  recently  declassified  IRD  files,  it  seems  entirely
possible  that  before  it  was  disbanded,  the  organisation  trained  other  government  officials
across the region.

*

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

The original source of this article is Middle East Eye
Copyright © Ian Cobain, Middle East Eye, 2020

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Ian Cobain

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.middleeasteye.net/big-story/religious-operations-how-british-propagandists-used-islam-wage-cultural-cold-war
https://www.globalresearch.ca/author/ian-cobain
https://www.middleeasteye.net/big-story/religious-operations-how-british-propagandists-used-islam-wage-cultural-cold-war
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/ian-cobain
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

