
| 1

Reagan Documents Shed Light on U.S. ‘Meddling’
“Secret” documents from the Reagan administration show how the U.S.
embedded “political action,” i.e., the manipulation of foreign governments, in
ostensibly well-meaning organizations, reports Robert Parry.

By Robert Parry
Global Research, September 14, 2017
Consortiumnews 13 September 2017

Region: USA
Theme: History, Intelligence, Media

Disinformation

“Secret” documents, recently declassified by the Reagan presidential  library, reveal senior
White  House  officials  reengaging  a  former  CIA  “proprietary,”  The  Asia  Foundation,  in
“political  action,”  an  intelligence  term  of  art  for  influencing  the  actions  of  foreign
governments.

The documents from 1982 came at a turning-point moment when the Reagan administration
was revamping how the U.S.  government endeavored to manipulate the internal  affairs  of
governments around the world in the wake of scandals in the 1960s and 1970s involving the
Central Intelligence Agency’s global covert operations.

Instead of continuing to rely heavily on the CIA, President Reagan and his national security
team  began  offloading  many  of  those  “political  action”  responsibilities  to  “non-
governmental organizations” (NGOs) that operated in a more overt fashion and received
funding from other U.S. government agencies.

Partially  obscured  by  President  Reagan,
Walter Raymond Jr. was the CIA propaganda
and  disinformation  specialist  who  oversaw
“political  action”  and  “psychological
operations” projects at the National Security
Council  in  the  1980s.  Raymond  is  seated
next  to  National  Security  Adviser  John
Poindexter .  (Photo  credi t :  Reagan
presidential  l ibrary)

https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2017/09/13/reagan-documents-shed-light-on-u-s-meddling/
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/culture-society-history
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

But secrecy was still required for the involvement of these NGOs in the U.S. government’s
strategies to bend the political will of targeted countries. If the “political action” of these
NGOs were known,  many countries  would  object  to  their  presence;  thus,  the “secret”
classification  of  the  1982  White  House  memos  that  I  recently  obtained  via  a  “mandatory
declassification review” from the archivists at the Reagan presidential library in Simi Valley,
California.

In intelligence circles, “political action” refers to a wide range of activities to influence the
policies and behaviors of foreign nations, from slanting their media coverage, to organizing
and training opposition activists, even to setting the stage for “regime change.”

The  newly  declassified  memos  from  the  latter  half  of  1982  marked  an  ad  hoc  period  of
transition between the CIA scandals, which peaked in the 1970s, and the creation of more
permanent institutions to carry out these semi-secretive functions, particularly the National
Endowment for Democracy (NED), which was created in 1983.

Much  of  this  effort  was  overseen  by  a  senior  CIA  official,  Walter  Raymond  Jr.,  who  was
moved  to  Reagan’s  National  Security  Council’s  staff  where  he  managed  a  number  of
interagency task forces focused on “public  diplomacy,” “psychological  operations,”  and
“political action.”

Raymond,  who  had  held  top  jobs  in  the  CIA’s  covert  operations  shop  specializing  in
propaganda and disinformation, worked from the shadows inside Reagan’s White House,
too.  Raymond  was  rarely  photographed  although  his  portfolio  of  responsibilities  was
expansive. He brought into his orbit emerging “stars,” including Lt. Col. Oliver North (a
central  figure  in  the  Iran-Contra  scandal),  State  Department  propagandist  (and  now  a
leading neocon) Robert Kagan, and NED President Carl Gershman (who still heads NED with
its $100 million budget).

Despite his camera avoidance, Raymond appears to have grasped his true importance. In
his  NSC  files,  I  found  a  doodle  of  an  organizational  chart  that  had  Raymond  at  the  top
holding what looks like the crossed handles used by puppeteers to control the puppets
below  them.  The  drawing  fit  the  reality  of  Raymond  as  the  behind-the-curtains  operative
who controlled various high-powered inter-agency task forces.

Earlier  declassified  documents  revealed  that  Raymond  also  was  the  conduit  between  CIA
Director  William  J.  Casey  and  these  so-called  “pro-democracy”  programs  that
used  sophisticated  propaganda  strategies  to  influence  not  only  the  thinking  of  foreign
populations  but  the  American  people,  too.

This history is relevant again now amid the hysteria over alleged Russian “meddling” in last
year’s U.S. presidential elections. If those allegations are true – and the U.S. government
has still  not presented any real proof  – the Russian motive would have been, in part,
payback for Washington’s long history of playing games with the internal politics of Russia
and other countries all across the planet.

A Fight for Money

The newly released memos describe bureaucratic discussions about funding levels for The
Asia Foundation (TAF), with the only sensitive topic, to justify the “secret” stamp, being the
reference to the U.S. government’s intent to exploit TAF’s programs for “political action”

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2017/03/WaltRaymondDrawing.pdf
https://consortiumnews.com/2017/03/25/how-us-flooded-the-world-with-psyops/


| 3

operations inside Asian countries.

Indeed, the opportunity for “political action” under TAF’s cover appeared to be the reason
why Reagan’s budget cutters relented and agreed to restore funding to the foundation.

Then-Vice President George H.W. Bush with
CIA  Director  William  Casey  at  the  White
House  on  Feb.  11,  1981.  (Photo  credit:
Reagan Library)

William  Schneider  Jr.  of  the  Office  of  Management  and  Budget  wrote  in  a  Sept.  2,
1982 memo that the Budget Review Board (BRB) had axed TAF funding earlier in the year.

“When the BRB last considered this issue on March 29, 1982, it decided not to include
funding in the budget for a U.S. Government grant to TAF. The Board’s decision was based
on  the  judgement  that  given  the  limited  resources  available  for  international  affairs
programs, funding for the Foundation could not be justified. During that March 29 meeting,
the State Department was given the opportunity to fund TAF within its existing budget, but
would not agree to do so.”

However,  as Schneider noted in the memo to Deputy National  Security Advisor Robert
McFarlane,  “I  now  understand  that  a  proposal  to  continue  U.S.  funding  for  the  Asia
Foundation is  included in the ‘political  action’  initiatives being developed by the State
Department and several other agencies.

“We will,  of course, work with you to reconsider the relative priority of support for the
Foundation as part of these initiatives keeping in mind, however, the need for identifying
budget offsets.”

A prime mover behind this change of heart appeared to be Walter Raymond, who surely
knew TAF’s earlier status as a CIA “proprietary.” In 1966, Ramparts magazine exposed that
relationship and led the Johnson administration to terminate the CIA’s money.

According to an April 12, 1967 memo from the State Department’s historical archives, CIA
Director Richard Helms, responding to a White House recommendation, “ordered that covert
funding  of  The  Asia  Foundation  (TAF)  shall  be  terminated  at  the  earliest  practicable
opportunity.”

In  coordination  with  the  CIA’s  “disassociation,”  TAF’s  board  released  what  the  memo
described as “a carefully limited statement of admission of past CIA support. In so doing the

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2017/09/Schneider-McFarlane-TAF.pdf
https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1964-68v10/d176


| 4

Trustees sought to delimit the effects of an anticipated exposure of Agency support by the
American press and, if their statement or some future expose does not seriously impair
TAF’s  acceptability  in  Asia,  to  continue  operating  in  Asia  with  overt  private  and  official
support.”

The  CIA  memo  envisioned  future  funding  from  “overt  U.S.  Government  grants”  and
requested  guidance  from  the  White  House’s  covert  action  oversight  panel,  the  303
Committee, for designation of someone “to whom TAF management should look for future
guidance and direction with respect to United States Government interests.”

In 1982, with TAF’s funding again in jeopardy, the CIA’s Walter Raymond rallied to its
defense from his NSC post. In an undated memo to McFarlane, Raymond recalled that “the
Department of State underscored that TAF had made significant contributions to U.S. foreign
policies  through  fostering  democratic  institutions  and,  as  a  private  organization,  had
accomplished things which a government organization cannot do.” [Emphasis in original]

Raymond’s bureaucratic intervention worked. By late 1982, the Reagan administration had
arranged  for  TAF’s  fiscal  1984  funding  to  go  through  the  U.S.  Information  Agency  (USIA)
budget,  which  was  being  used  to  finance  a  range  of  President  Reagan’s  “democracy
initiatives.” Raymond spelled out the arrangements in a Dec. 15, 1982 memo to National
Security Advisor William Clark.

“The issue has been somewhat beclouded in the working levels at State since we have
opted to fund all FY 84 democracy initiatives via the USIA budgetary submission,” Raymond
wrote. “At the same time, it is essential State maintain its operational and management role
with TAF.”

Over the ensuing three and half decades, TAF has continued to be  subsidized by U.S. and
allied governments. According to its annual report for the year ending Sept. 30, 2016, TAF
said it “is funded by an annual appropriation from the U.S. Congress, competitively bid
awards  from  governmental  and  multilateral  development  agencies,  including  the  U.S.
Agency for International Development, Australian Department of Foreign Affairs and Trade,
United Kingdom’s Department for International Development and by private foundations
and corporations,” a sum totaling $94.5 million.

TAF, which operates in 18 Asian countries, describes its purpose as “improving lives across a
dynamic and developing Asia.” TAF’s press office had no immediate comment regarding the
newly released Reagan-era documents.

Far From Alone

But TAF was far from alone as a private organization that functioned with U.S. government
money and collaborated with U.S. officials in achieving Washington’s foreign policy goals.

For instance, other documents from the Reagan library revealed that Freedom House, a
prominent human rights organization, sought advice and direction from Casey and Raymond
while advertising the group’s need for financial help.

In  an  Aug.  9,  1982 letter  to  Raymond,  Freedom House executive  director  Leonard  R.
Sussman wrote that

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2017/09/Raymond-Mcfarlane-TAF.pdf
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2017/09/RaymondtoClark-TAF.pdf
http://asiafoundation.org/about/annual-report-2016/
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/01/FreedomHouse-Appeals.pdf


| 5

“Leo  Cherne  [another  senior  Freedom  House  official]  has  asked  me  to  send
these copies of Freedom Appeals. He has probably told you we have had to cut
back  this  project  to  meet  financial  realities.  We  would,  of  course,  want  to
expand the project once again when, as and if the funds become available.”

According  to  the  documents,  Freedom House  remained  near  the  top  of  Casey’s  and
Raymond’s  thinking when it  came to the most  effective ways to  deliver  the CIA’s  hardline
foreign policy message to the American people and to the international community.

Carl Gershman, president of the National
Endowment for Democracy.

On Nov. 4, 1982, Raymond wrote to NSC Advisor Clark about the “Democracy Initiative and
Information Programs,” stating that

“Bill Casey asked me to pass on the following thought concerning your meeting
with [right-wing billionaire] Dick Scaife, Dave Abshire [then a member of the
President’s Foreign Intelligence Advisory Board], and Co.

“Casey had lunch with them today and discussed the need to get moving in
the general area of supporting our friends around the world. By this definition
he is including both ‘building democracy’ and helping invigorate international
media programs. The DCI [Casey] is also concerned about strengthening public
information organizations in the United States such as Freedom House.

“A  critical  piece  of  the  puzzle  is  a  serious  effort  to  raise  private  funds  to
generate momentum. Casey’s talk with Scaife and Co. suggests they would be
very  willing  to  cooperate.  Suggest  that  you note  White  House interest  in
private support for the Democracy initiative.”

In a Jan. 25, 1983 memo, Raymond wrote,

“We  will  move  out  immediately  in  our  parallel  effort  to  generate  private
support”  for  “public  diplomacy”  operations.

https://consortiumnews.com/webdocs/Nov4,82.pdf


| 6

Then, on May 20, 1983, Raymond recounted in another memo that $400,000 had been
raised from private donors brought to the White House Situation Room by USIA Director
Charles Wick. According to that memo, the money was divided among several organizations,
including Freedom House and Accuracy in Media, a right-wing media attack group.

In an Aug. 9, 1983 memo, Raymond outlined plans to arrange private backing for that effort.
He said USIA Director Wick “via [Australian publishing magnate Rupert] Murdock [sic], may
be  able  to  draw  down  added  funds”  to  support  pro-Reagan  initiatives.  Raymond
recommended “funding via Freedom House or some other structure that has credibility in
the political center.”

Questions of Legality

Raymond remained a  CIA  officer  until  April  1983 when he resigned so  in  his  words  “there
would be no question whatsoever of any contamination of this” propaganda operation to
woo the American people into supporting Reagan’s policies.

Raymond fretted, too, about the legality of Casey’s role in the effort to influence U.S. public
opinion because of the legal prohibition against the CIA influencing U.S. policies and politics.
Raymond confided in one memo that it was important “to get [Casey] out of the loop,” but
Casey  never  backed  off  and  Raymond  continued  to  send  progress  reports  to  his  old  boss
well into 1986.

It was “the kind of thing which [Casey] had a broad catholic interest in,” Raymond said
during his Iran-Contra deposition in 1987. He then offered the excuse that Casey undertook
this apparently illegal interference in domestic affairs “not so much in his CIA hat, but in his
adviser to the president hat.”

In 1983, Casey and Raymond focused on creating a permanent funding mechanism to
support private organizations that would engage in propaganda and political action that the
CIA had historically organized and paid for covertly. The idea emerged for a congressionally
funded entity that would be a conduit for this money.

But Casey recognized the need to hide the strings being pulled by the CIA. In one undated
letter to then-White House counselor Edwin Meese III, Casey urged creation of a “National
Endowment,”  but  added:  “Obviously  we here [at  CIA]  should  not  get  out  front  in  the
development of such an organization, nor should we appear to be a sponsor or advocate.”

A  document  in  Raymond’s  files  offered  examples  of  what  would  be  funded,
including “Grenada — 50 K — To the only organized opposition to the Marxist government of
Maurice Bishop (The Seaman and Waterfront  Workers  Union).  A supplemental  50 K to
support free TV activity outside Grenada” and “Nicaragua — $750 K to support an array of
independent trade union activity, agricultural cooperatives.”

The National Endowment for Democracy took shape in late 1983 as Congress decided to
also set aside pots of money — within NED — for the Republican and Democratic parties and
for organized labor, creating enough bipartisan largesse that passage was assured.

But some in Congress thought it was important to wall the NED off from any association with
the CIA, so a provision was included to bar the participation of any current or former CIA
official, according to one congressional aide who helped write the legislation.

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2016/10/casey-meese.pdf
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2016/10/casey-meese.pdf
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/01/institute-funding.pdf


| 7

This aide told me that one night late in the 1983 session, as the bill was about to go to the
House floor, the CIA’s congressional liaison came pounding at the door to the office of Rep.
Dante  Fascell,  a  senior  Democrat  on  the  House  Foreign  Affairs  Committee  and  a  chief
sponsor  of  the  bill.

The  frantic  CIA  official  conveyed  a  single  message  from CIA  Director  Casey:  the  language
barring the participation of CIA personnel must be struck from the bill, the aide recalled,
noting that Fascell consented to the demand, not fully recognizing its significance.

The  aide  said  Fascell  also  consented  to  the  Reagan  administration’s  choice  of  Carl
Gershman to head the National Endowment for Democracy, again not recognizing how this
decision would affect the future of the new entity and American foreign policy.

Gershman, who had followed the classic neoconservative path from youthful socialism to
fierce anticommunism, became NED’s first (and, to this day, only) president. Though NED is
technically independent of U.S. foreign policy, Gershman in the early years coordinated
decisions on grants with Raymond at the NSC.

For instance, on Jan. 2, 1985, Raymond wrote to two NSC Asian experts that

“Carl Gershman has called concerning a possible grant to the Chinese Alliance
for Democracy (CAD). I am concerned about the political dimension to this
request. We should not find ourselves in a position where we have to respond
to pressure, but this request poses a real problem to Carl.”

Besides clearing aside political obstacles for Gershman, Raymond also urged NED to give
money to Freedom House in a June 21, 1985 letter obtained by Professor John Nichols of
Pennsylvania State University.

What the documents at the Reagan library make clear is that Raymond and Casey stayed
active shaping the decisions of the new funding mechanism throughout its early years.
(Casey died in 1987; Raymond died in 2003.)

Lots of Money

Since its founding, NED has ladled out hundreds of millions of dollars to NGOs all over the
world,  focusing  on  training  activists,  building  media  outlets,  and  supporting  civic
organizations. In some geopolitical hotspots, NED may have scores of projects running at
once, such as in Ukraine before the 2014 coup that overthrew elected President Viktor
Yanukovych and touched off the New Cold War with Russia. Via such methods, NED helped
achieve the “political action” envisioned by Casey and Raymond.

From the start, NED also became a major benefactor for Freedom House, beginning with a
$200,000  grant  in  1984  to  build  “a  network  of  democratic  opinion-makers.”  In  NED’s  first
four years, from 1984 and 1988, it lavished $2.6 million on Freedom House, accounting for
more than one-third of its total income, according to a study by the liberal Council  on
Hemispheric Affairs, which was entitled “Freedom House: Portrait of a Pass-Through.”

Over the ensuing decades, Freedom House has become almost an NED subsidiary, often
joining NED in holding policy conferences and issuing position papers, both organizations
pushing  primarily  a  neoconservative  agenda,  challenging  countries  deemed  insufficiently

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/01/gershman-china.pdf


| 8

“free,”  including  Syria,  Ukraine  (before  the  2014  coup)  and  Russia.

NED and Freedom House often work as a kind of tag-team with NED financing NGOs inside
targeted countries and Freedom House berating those governments if they try to crack
down on U.S.-funded NGOs.

For instance, on Nov. 16, 2012, NED and Freedom House joined together to denounce a law
passed by the Russian parliament requiring Russian recipients of foreign political money to
register with the government. Or, as NED and Freedom House framed the issue: the Russian
Duma sought to “restrict human rights and the activities of civil society organizations and
their ability to receive support from abroad. Changes to Russia’s NGO legislation will soon
require civil society organizations receiving foreign funds to choose between registering as
‘foreign agents’ or facing significant financial penalties and potential criminal charges.”

Of course, the United States has a nearly identical Foreign Agent Registration Act that
likewise requires entities that receive foreign funding and seek to influence U.S. government
policy to register with the Justice Department or face possible fines or imprisonment.

But  the  Russian  law  would  impede  NED’s  efforts  to  destabilize  the  Russian  government
through funding of political activists, journalists and civic organizations, so it was denounced
as an infringement of human rights and helped justify Freedom House’s rating of Russia as
“not free.”

The  Russian  government’s  concerns  were  not  entirely  paranoid.  On  Sept.  26,  2013,
Gershman, in effect, charted the course for the crisis in Ukraine and the greater neocon goal
of regime change in Russia. In a Washington Post op-ed, Gershman called Ukraine “the
biggest prize” and explained how pulling it into the Western camp could contribute to the
ultimate defeat of Russian President Vladimir Putin.

“Ukraine’s choice to join Europe will accelerate the demise of the ideology of
Russian imperialism that Putin represents,” Gershman wrote. “Russians, too,
face a choice, and Putin may find himself on the losing end not just in the near
abroad but within Russia itself.”

The long history of the U.S. government interfering covertly or semi-covertly in the politics
of countries all over the world is the ironic backdrop to the current frenzy over Russia-gate
and  Russia’s  alleged  dissemination  of  emails  that  undermined  Democratic  presidential
nominee Hillary Clinton’s campaign.

The allegations are denied by both Putin and WikiLeaks editor Julian Assange who published
the Democratic emails  –  and the U.S.  government has presented no solid evidence to
support the accusations of “Russian meddling” – but if the charges are true, they could be
seen as a case of turnabout as fair play.

Except in this case, U.S. officials, who have meddled ceaselessly with their “political action”
operations in countries all over the world, don’t like even the chance that they could get a
taste of their own medicine.

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated
Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen
Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com).

http://www.ned.org/for-reporters/ned-freedom-house-issue-international-statement-of-concern-for-russian-civil-society
http://www.washingtonpost.com/opinions/former-soviet-states-stand-up-to-russia-will-the-us/2013/09/26/b5ad2be4-246a-11e3-b75d-5b7f66349852_story.html
https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0


| 9

The original source of this article is Consortiumnews
Copyright © Robert Parry, Consortiumnews, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://consortiumnews.com/2017/09/13/reagan-documents-shed-light-on-u-s-meddling/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2017/09/13/reagan-documents-shed-light-on-u-s-meddling/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

