
| 1

Propaganda for a Price: The NED, Reporters Without
Borders and the 2016 Press Freedom Index

By Timothy Alexander Guzman
Global Research, April 18, 2016
Silent Crow News

Region: USA
Theme: Intelligence, Media Disinformation

The annual Press Freedom Index produced by Reporters without Borders (RSF) is due out on
April 20th according to their official website https://rsf.org/en. The question is what countries
will  the  international  Non-Government  Organization  (NGO)  declare  the  worst  for  press
freedoms? No question Syria would be on top the list as one of the worst due to the civil war
along with Washington’s traditional enemies including Cuba, Russia, Ecuador, Nicaragua,
Venezuela etc. Granted they are problems within every country in the world when it comes
to freedom of the press.

However, the U.S. ranked 49th in the 2015 Press Freedom Index by Reporters without
Borders (RWB) also known as Reporters Sans Frontières (RSF) due to its pursuit of Wiki
leaks founder Julian Assange and the persecution of New York Times reporter Jim Risen
in connection with Jeffrey Sterling, a former CIA officer and whistleblower who was on
trial  and  convicted  of  charges  under  the  Espionage  Act  for  giving  Mr.  Risen  classified
government information.

Since  then,  there  have  been  a  number  of  new cases  of  government  censorship  that
deserves  international  attention.  For  example,  the  censorship  of  the  documentary
film ’Vaxxed:  from Cover-Up  to  Catastrophe’  that  was  supposed  to  air  in  the  Tribeca  Film
Festival in New York City by the Medical establishment who is influential in Washington is an
issue Reporters  without  Borders  should  consider.  Mike  Adams,  publisher  and editor  of
Natural News wrote an article on the censorship committed by the medical establishment
and said 

“The  censorship  of  medical  truth  has  reached  a  fever  pitch  as  books,  films  and
documentaries are now being maliciously attacked and censored in a desperate ploy to
prevent the public from learning the truth about cancer, vaccines, antidepressant drugs
and more.” 

The  documentary  film  is  based  on  the  research  done  by  Dr.  Andrew  Wakefield  who
discovered a link between the controversial MMR (Measles, Mumps and Rubella) vaccine and
the rise of autism in children.Another case was in the U.S. state of Arizona which has banned
reporters from the floor who refuse background checks is now required by law. According to
the ‘Arizona Capital Times,’ the state house has “banned reporters from the floor who would
not  consent  to  extensive  background  checks.”  The  report  confirmed  the  move  by  State
House  leaders  who  claim  the  new  law  is  to  keep  politicians  “safe”:Several  media
organizations  who  routinely  cover  the  Legislature,  including  the  Associated  Press,  the
Arizona Republic, the Capitol Times and Capitol Media Services were denied the traditional
access  after  refusing  to  sign  documents  allowing  House  staff  to  check  not  just  criminal
history  records  but  all  civil  records,  driving  records  and  other  public  records
Arizona’s new law bans journalists for the safety of politicians are an excuse to limit free

https://www.globalresearch.ca/author/timothy-alexander-guzman
http://silentcrownews.com/wordpress/?p=4674
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://rsf.org/en


| 2

speech and reporting on corrupt politicians. The Arizona Capital Times went on to say the
new law is extreme “but the policy went beyond the checks, listing specific criminal offenses
that  would  automatically  disqualify  a  reporter  from  having  floor  privileges,  including
misdemeanor offenses like trespass.” Does the state of Arizona have corrupt politicians that
travel at the expense of Arizona taxpayers? The report mentioned the speaker of the house
Republican David Gowan “Speaker David Gowan, R-Sierra Vista, said it was not targeting the
media but about keeping lawmakers safe. He cited a disturbance last week, not at the press
tables in the secure area of the House but in the public gallery.” Hank Stephenson’s report
on state paid travel expenses paints a different story altogether:

Rep. Reginald Bolding, D-Laveen, suggested that the new regulations have less to do
with security than with the discomfort of some lawmakers with what reporters have
been writing. And that, he said, includes reports on state-paid travel. That is a reference
to an extensive story earlier this year by Hank Stephenson of the Arizona Capitol Times
about Gowan’s travels at state expense, much of it in the congressional district where
he wants to get elected.

Gowan eventually had to repay the House more than $12,000. Ginger Lamb, the paper’s
publisher, noted the list of disqualifying crimes like rape and assault also included trespass.
And  Stephenson  has  a  2014  conviction  for  trespass,  the  result  of  a  fight  in  Wickenburg.
Lamb  called  the  timing  of  the  speaker’s  action  “peculiar.”

“This  new protocol  would  have an adverse effect  on a  member  of  our  reporting team
that has written several stories that are critical of the speaker’s leadership,” she said in
a prepared statement. “I would hope this is coincidence, but past experience leads me
to believe otherwise”

Obviously, Mr. Gowan is upset that he had to repay $12,000 out of his own pocket, now he
wants  to  ban  reporters  from  the  House  floor  as  payback.  The  State  Press,  a  local  news
organization in  Arizona published a  report  titled‘House measure limits  free press,  free
speech, free thought’ which stated “The legislation on its own teeters on the line between a
safety measure and censorship. But when you consider that for 34 years, journalists have
been granted access to the House floor without a hiccup, it leans closer toward suppression
than security.”

The First Amendment in the Bill of Rights has been deemed non-existent in Arizona by
restricting journalists in the House floor should allow the U.S. to slip even further down the
list in the 2016 Press Freedom Index if RWB is serious about the freedom of the press.

RWB is usually biased towards nations who Washington and Europe deem uncooperative. It
is a red flag for an organization that is supposed to  be neutral since it’s an international
NGO,  but  geopolitics  play  an important  part  when a  nation’s  freedom of  the press  is
criticized by the West for propaganda purposes. Global Research contributor F.  William
Endghal wrote an article in 2010 titled: ‘The “Evil  Guys List”? “Free Journalism” in the
Service of US Foreign Policy: The Role of Reporters without Borders”  questioned who is
behind the organization:

The most interesting question is not the deeds of Hu Jintao or Putin or Ahmadinejad in
the last year in relation to their national press, but rather who is judging these leaders.
We might well ask, “Who judges the judges?” The answer is, Washington. Reporters
Without Borders is an international Non-Governmental Organization (NGO). According to

http://silentcrownews.com/wordpress/wp-content/uploads/2016/04/RWB.png


| 3

its website it is headquartered in Paris, France. Paris is a curious home base for an
organization that, as it turns out, is financed by the US Congress and by agencies tied
to the US government.

If  we  go  to  the  RWB website  to  find  who  stands  behind  these  self-anointed  judges  of
world press freedom, we find nothing. Not even their board of directors are named, let
alone  their  financial  backers.  Their  annual  published  Income  and  Expenditure
statements  give  no  clue  who  stands  behind  them  financially

RW  B’s  former  Secretary  General  Robert  Menard  admitted  that  the  budget  for  the
organization was provided by “US organizations strictly linked with US foreign policy.” So
which U.S. organization is linked with Washington’s foreign policy? The National Endowment
for Democracy (NED) of course, which has funded the international NGO who criticizes
Washington’s enemies when it comes to the freedom of the press. Endgahl mentions a ZNET
article  written  by  Diana  Barahona’s  in  2006  titled  ‘Reporters  Without  Borders  and
Washington’s Coups’  on the NED’s funding of  RWB which was denied by its  executive
director Lucie Morillon at the time:

As one researcher found after months of trying to get a reply from NED about their
funding of Reporters Without Borders, which included a flat denial from RSF executive
director Lucie Morillon, the NED revealed, according to Diana Barahona writing in Znet
that Reporters Without Borders received grants over at least three years from the
International Republican Institute. The IRI is one of four subsidiaries of NED. An IRI
spokesperson has denied IRI funding the RWB

The 2016 Press Freedom Index will most likely keep U.S. rankings in a “not so bad” category
to  show the international  community  that  they are  neutral,  but  that  is  just  a  facade.
Governments targeted for “Regime Change” will be on top of the list as the worst for press
freedoms including Ecuador, Cuba, Syria, Russia and Iran. The Press Freedom Index serves
as a propaganda tool  to  demonize countries  that  are not  subservient  to  Washington’s
interests.  Reporters  Without  Borders  should  be  seen  in  the  same  category  as  the
International Consortium of Investigative Journalists who recently produced ‘The Panama
Papers’ and that is a paid propaganda mouthpiece for Washington. RWB has a purpose and
that is to provide ammunition to criticize censorship by governments not subservient to
Washington for the most sophisticated propaganda machine in modern history, the U.S.
mainstream media.

The original source of this article is Silent Crow News
Copyright © Timothy Alexander Guzman, Silent Crow News, 2016

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Timothy
Alexander Guzman

http://silentcrownews.com/wordpress/?p=4674
https://www.globalresearch.ca/author/timothy-alexander-guzman
http://silentcrownews.com/wordpress/?p=4674
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/timothy-alexander-guzman
https://www.globalresearch.ca/author/timothy-alexander-guzman


| 4

About the author:

Timothy Alexander Guzman is an independent
researcher and writer with a focus on political,
economic, media and historical spheres. He has been
published in Global Research, The Progressive Mind,
European Union Examiner, News Beacon Ireland,
WhatReallyHappened.com, EIN News and a number of
other alternative news sites. He is a graduate of
Hunter College in New York City.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

