
| 1

NYT’s New Syria-Sarin Report Challenged

By Robert Parry
Global Research, June 14, 2017
Consortiumnews 7 June 2017

Region: Middle East & North Africa
Theme: Intelligence, Media Disinformation,

Terrorism, US NATO War Agenda
In-depth Report: FAKE INTELLIGENCE,

SYRIA

For U.S. mainstream journalists and government analysts, their erroneous “groupthinks”
often have a shady accomplice called “confirmation bias,” that is, the expectation that some
“enemy” must be guilty and thus the tendency to twist any fact in that direction.

We have seen this pair contribute to fallacious reasoning more and more in recent years as
the mainstream U.S.  media and the U.S.  government approach international  conflicts  as if
the “pro-U.S. side” is surely innocent and the “anti-U.S. side” is presumed guilty.

That was the case in assessing whether Iraq was hiding WMD in 2002-2003; it was repeated
regarding  alleged  chemical  weapons  attacks  in  Syria  during  that  six-year  conflict;  and  it
surfaces  as  well  in  the  New  Cold  War  in  which  Russia  is  always  the  villain.

The trend also requires insulting any Western journalist or analyst who deviates from the
groupthinks  or  questions  the  confirmation  bias.  The  dissidents  are  called  “stooges”;
“apologists”; “conspiracy theorists”; or “purveyors of fake news.” It doesn’t really matter
how reasonable the doubts are. The mocking insults carry the day.

In addition, there is almost no accountability in those rare cases when the mainstream
media and government propagandists must admit that they were demonstrably wrong. For
every  Iraq  WMD  confession  –  which  resulted  in  almost  no  punishments  for  the
“groupthinkers” – there are dozens of cases when the Big Boys just hunker down, admit
nothing and count on their privileged status to protect them.

It doesn’t even seem to matter how well-credentialed the skeptic is or how obvious the
failings of  the mainstream analysis  are.  So,  you even have weapons experts,  such as
Theodore  Postol,  professor  of  science,  technology  and  national  security  policy  at  the
Massachusetts Institute of Technology, who are ignored when their judgments conflict with
the conventional wisdom.

The Syrian Case

For instance, in a little-noticed May 29, 2017 report on the April 4, 2017 chemical weapons
incident at  Khan Sheikhoun in northern Syria,  Postol  takes apart  the blame-the-Syrian-
government  conclusions  of  The  New  York  Times,  Human  Rights  Watch  and  the
Establishment’s favorite Internet site, Bellingcat.

https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2017/06/07/nyts-new-syria-sarin-report-challenged/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/9-11-war-on-terrorism
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/fake-intelligence
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
https://consortiumnews.com/2015/11/04/americas-chalabi-legacy-of-lies/
https://phaven-prod.s3.amazonaws.com/files/document_part/asset/1884812/zZWDHJsmajTqEz4Cva4FOg5R9bw/The_New_York_Times_Video_Analysis_of_the_Events_in_Khan_Sheikhoun_on_April_4__2017_NONE_of_the_Cited_Forensic_Evidence_Supports_the_Claims__May29_2017__Standard_.pdf


| 2

Syrian President Bashar al-Assad.

Postol’s analysis focused on a New York Times video report, entitled “How Syria And Russia
Spun A Chemical Strike,” which followed Bellingcat research that was derived from social
media. Postol concluded that “NONE of the forensic evidence in the New York Times video
and a follow-on Times news article supports the conclusions reported by the New York
Times.” [Emphasis in original.]

The basic weakness of the NYT/Bellingcat analysis was a reliance on social media from the
Al Qaeda-controlled area of Idlib province and thus a dependence on “evidence” from the
jihadists and their “civil defense” collaborators, known as the White Helmets.

The jihadists and their media teams have become very sophisticated in the production of
propaganda videos that are distributed through social media and credulously picked up by
major  Western  news  outlets.  (A  Netflix  infomercial  for  the  White  Helmets  even  won  an
Academy  Award  earlier  this  year.)

Postol  zeroes  in  on  the  Times  report’s  use  of  a  video  taken  by  anti-government
photographer Mohamad Salom Alabd, purporting to show three conventional bombs striking
Khan Sheikhoun early in the morning of April 4.

The Times report extrapolated from that video where the bombs would have struck and then
accepted that a fourth bomb – not seen in the video – delivered a sarin canister that struck a
road and released sarin gas that blew westward into a heavily populated area supposedly
killing dozens.

The  Arleigh  Burke-class  guided-missile
destroyer  USS  Ross  fires  a  tomahawk  land
attack missile from the Mediterranean Sea,
April  7,  2017.  (Navy  photo  by  Petty  Officer
3rd  Class  Robert  S.  Price)

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2016/04/President-Bashar-al-Assad-300x160.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=MYOMEDK_uVs
https://consortiumnews.com/2017/03/03/an-oscar-for-a-propaganda-flick/
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2017/04/170407-N-FQ994-135A-300x200.jpg


| 3

The incident led President Trump, on April 6, to order a major retaliatory strike with 59
Tomahawk  missiles  hitting  a  Syrian  government  airfield  and,  according  to  Syrian  media
reports, killing several soldiers at the base and nine civilians, including four children, in
nearby neighborhoods. It also risked inflicting death on Russians stationed at the base.

A Wind Problem

But the Times video analysis – uploaded on April 26 – contained serious forensic problems,
Postol said, including showing the wind carrying the smoke from the three bombs in an
easterly direction whereas the weather reports from that day – and the presumed direction
of the sarin gas – had the wind going to the west.

Panoramic image of the three bomb plumes
that an anti-Syrian government photographer
claimed to take on April  4,  2017,  in  Khan
Sheikhoun,  Syria.  MIT  analyst  Theodore
Postol notes that the plumes appear to be
blowing to the east, in contradiction of the
day’s  weather  reports  and  the  supposed
direction of a separate sarin cloud.

Indeed, if the wind were blowing toward the east – and if the alleged location of the sarin
release was correct – the wind would have carried the sarin away from the nearby populated
area and likely would have caused few if any casualties, Postol wrote.

Postol also pointed out that the Times’ location of the three bombing strikes didn’t match up
with the supposed damage that the Times claimed to have detected from satellite photos of
where  the  bombs purportedly  struck.  Rather  than buildings  being leveled by  powerful
bombs, the photos showed little or no apparent damage.

The Times also relied on before-and-after satellite photos that had a gap of 44 days, from
Feb. 21, 2017, to April 6, 2017, so whatever damage might have occurred couldn’t be tied to
whatever might have happened on April 4.

Nor could the hole in the road where the crushed “sarin” canister was found be attributed to
an April 4 bombing raid. Al Qaeda jihadists could have excavated the hole the night before
as part of a staged provocation. Other images of activists climbing into the supposedly
sarin-saturated hole with minimal protective gear should have raised other doubts, Postol
noted in earlier reports.

There’s also the question of motive. The April 4 incident immediately followed the Trump
administration’s announcement that it was no longer seeking “regime change” in Syria,
giving the jihadists and their regional allies a motive to create a chemical-weapons incident
to reverse the new U.S. stand. By contrast, the Syrian government seemed to have no
logical motive to provoke U.S. outrage.

In other words, Al Qaeda and its propagandists could have posted video from an earlier

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2017/06/Screen-Shot-2017-06-07-at-3-1.02.16-PM-300x60.png
https://consortiumnews.com/2017/04/14/did-al-qaeda-fool-the-white-house-again/


| 4

bombing raid and used it to provide “proof” of an early-morning airstrike that corresponded
to the staged release of sarin or some similar poison gas on April 4. Though that is just one
possible alternative, it’s certainly true that Al Qaeda does not show very much humanitarian
concern about the lives of civilians

Photograph  of  men  in  Khan  Sheikdoun  in
Syria, allegedly inside a crater where a sarin-
gas bomb landed.

Critics  of  the  White  Helmets  have  identified  the  photographer  of  the  airstrike,  Mohamad
Salom Alabd, as a jihadist who appears to have claimed responsibility for killing a Syrian
military officer. But the Times described him in a companion article to the video report only
as “a journalist or activist who lived in the town.”

Mocking the Russian/Syrian Account

For their part, the Syrian government and the Russians said Syrian planes conducted no
airstrike early in the morning but did attack the area around noon. They speculated that the
noontime attack may have struck chemical weapons stored by the jihadists, causing an
accidental release of poisonous gas.

The Times jumped on the discrepancy between the reports of an early-morning attack and
the Syrian-Russian account of a noontime strike to show that the Syrians and Russians were
lying.

In response to Syrian President Bashar al-Assad asking,

“How can you verify the video?”

The Times narration by Malachy Browne smugly says:

“Well, here’s how. Let’s take a look at videos, satellite photos and open source
material of that day. They show that Assad and Russia are telling a story that
contradicts the facts.”

Yet, the Times’ point about the Syrians and Russians lying about the time element makes
little sense because the Syrians and Russians aren’t denying that an airstrike occurred. They
acknowledged that there was an airstrike, albeit later in the day, and they speculate that
the attack might have accidentally released chemicals stored by Al Qaeda’s Nusra Front. In
other words, they gained no advantage by putting the time at noon instead of early in the
morning.

There could have been honest confusion on the part of the Syrians and Russians as they
struggled to understand what had occurred and how – or the noontime airstrike and the
morning chemical release could have been unrelated, i.e., the jihadists and/or their foreign
allies could have staged the early-morning poison-gas “attack” and the Syrian bombing raid
could have followed several hours later but could have been unrelated to the poison-gas

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2017/04/1-300x169.png
https://clarityofsignal.com/tag/latif-ahmed/
https://www.nytimes.com/2017/05/01/insider/the-times-uses-forensic-mapping-to-verify-a-syrian-chemical-attack.html?_r=0


| 5

release.

However, for the Times and others to pounce on a seemingly meaningless time discrepancy,
further shows how “confirmation bias” works. The “enemy” must be shown to be guilty, so
any comment – no matter how innocent or irrelevant – can be cited to “prove” a point.

Double Standard on Trust

The Times also has displayed a bizarre bias when Syrians speak from government-controlled
areas. Then, the Times always inserts language suggesting that the interviewees may be
under coercion. Yet the Times assumes that “witnesses” inside Al Qaeda-controlled territory
are commenting honestly, freely and without fear of contradicting the jihadists.

Journalist James Foley shortly before he was
executed  by  an  Islamic  State  operative  in
August 2014.

The Times’ double standard is particularly curious because United Nations investigators
don’t even dare enter these jihadist zones because the jihadists have a history of beheading
journalists and other civilians who get in the way.

An example of this bias was on display in Wednesday’s Times in an article about the family
of Omran, the boy made famous by a photo of him in an ambulance. The article discussed
the family’s ordeal and mentioned the father’s vocal support for the Assad government.

However, because the family backed Assad, the Times inserted this caveat:

“Syrians appearing on state television or  on channels  associated with the
Assad government are not able to speak freely. The government exerts tight
control over all information broadcast about the war, including interviews with
civilians, who can be coerced and threatened with arrest if they criticize the
government.”

Yet, the Times treats interviews with people inside jihadist-controlled territory as inherently
truthful with the interview subjects described in favorable or neutral terms, such as “rescue
workers,”  “journalists,”  “eyewitnesses”  or  sometimes  “activists.”  There  is  rarely  any
suggestion that Al Qaeda might either be controlling these messages or intimidating the
interviewees, who are usually denouncing Assad, what the Times and other mainstream
news outlets want to hear.

False-Flag Evidence

This gullibility has continued despite evidence that the jihadists do generate sophisticated
propaganda  to  promote  their  cause,  including  staging  “false-flag”  chemical  weapons
attacks. For instance, U.N. investigators who examined one alleged chlorine-gas attack by
the Syrian government against Al-Tamanah on the night of April 29-30, 2014, heard multiple
testimonies from townspeople that the event had been staged by rebels and played up by
activists on social media.

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/09/james-foley-isis-300x200.jpg
https://www.nytimes.com/2017/06/06/world/middleeast/omran-daqneesh-syria-aleppo.html
https://consortiumnews.com/2016/09/08/un-team-heard-claims-of-staged-chemical-attacks/
https://consortiumnews.com/2016/09/08/un-team-heard-claims-of-staged-chemical-attacks/


| 6

“Seven witnesses  stated that  frequent  alerts  [about  an  imminent  chlorine
weapons attack by the government] had been issued, but in fact no incidents
with chemicals took place,” the U.N. report stated. “While people sought safety
after the warnings,  their  homes were looted and rumours spread that the
events were being staged. … [T]hey [these witnesses] had come forward to
contest the wide-spread false media reports.”

Accounts from other people, who did allege that there had been a government chemical
attack  on  Al-Tamanah,  provided  suspect  evidence,  including  data  from  questionable
sources, according to the U.N. report.

The report said,

“Three witnesses, who did not give any description of the incident on 29-30
April 2014, provided material of unknown source. One witness had second-
hand  knowledge  of  two  of  the  five  incidents  in  Al-Tamanah,  but  did  not
remember  the  exact  dates.  Later  that  witness  provided  a  USB-stick  with
information of unknown origin, which was saved in separate folders according
to  the  dates  of  all  the  five  incidents  mentioned  by  the  FFM  [the  U.N.’s  Fact-
Finding Mission].

“Another witness provided the dates of all five incidents reading it from a piece
of paper, but did not provide any testimony on the incident on 29-30 April
2014.  The  latter  also  provided  a  video  titled  ‘site  where  second  barrel
containing toxic chlorine gas was dropped tamanaa 30 April 14’”

Some other  “witnesses”  alleging a  Syrian government  attack offered curious  claims about
detecting the chlorine-infused “barrel  bombs” based on how the device sounded in its
descent.

The U.N. report said,

“The eyewitness, who stated to have been on the roof, said to have heard a
helicopter and the ‘very loud’ sound of a falling barrel. Some interviewees had
referred to a distinct whistling sound of barrels that contain chlorine as they
fall.  The  witness  statement  could  not  be  corroborated  with  any  further
information.”

The U.N. report might have added that there was no plausible explanation for someone
detecting a chlorine canister in a “barrel bomb” based on its “distinct whistling sound.” The
only logical conclusion is that the chlorine attack had been staged by the jihadists, and their
supporters then lied to the U.N. team to enrage the world public against the Assad regime.

Another Dubious Case

In 2013, the work of Postol and his late partner, Richard M. Lloyd, an analyst at the military
contractor Tesla Laboratories, debunked claims from the same trio — Bellingcat, the Times
and Human Rights Watch — blaming the Syrian government for the even more notorious
sarin-gas attack outside Damascus on Aug. 21, 2013, which killed hundreds.

The controversial map developed by Human

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2013/12/hrw-rocket-bearing-map-300x256.jpg


| 7

Rights Watch and embraced by the New York
Times,  supposedly  showing  the  flight  paths
of two missiles from the Aug. 21, 2013 sarin
attack intersecting at a Syrian military base.
The evidentiary and scientific support for the
map later collapsed.

Postol and Lloyd showed that the rocket carrying the sarin had only a fraction of the range
that the trio had assumed in tracing its path back to a government base.

Since the much shorter range placed the likely launch point inside rebel-controlled territory,
the  incident  appeared  to  have  been  another  false-flag  provocation,  one  that  almost  led
President  Obama  to  launch  a  major  retaliatory  strike  against  the  Syrian  military.

Although  the  Times  grudgingly  acknowledged  the  scientific  problems  with  its  analysis,  it
continued  to  blame  the  2013  incident  on  the  Syrian  government.  Similarly,  Official
Washington’s “groupthink” still holds that the Syrian government launched that sarin attack
and that Obama chickened out on enforcing his “red line” against chemical weapons use.

Obama’s  announcement  of  that  “red  line,”  in  effect,  created  a  powerful  incentive  for  Al
Qaeda and other jihadists to stage chemical attacks assuming that they would be blamed on
the government and thus draw in the U.S. military on the jihadist side. If Obama’s expected
“retaliation” had devastated the Syrian military in 2013, Al Qaeda or its spinoff Islamic State
might well have taken Damascus.

Yet, the 2013 “groupthink” of Syrian government guilt survives. After the April 4, 2017
incident, President Trump took some pleasure in mocking Obama’s weakness in contrast to
his supposed toughness in quickly launching a “retaliatory” strike on April 6 (Washington
time, although April 7 in Syria).

White House Claims

Trump’s  attack  came  even  before  the  White  House  released  a  supportive  –  though
unconvincing – intelligence report on April 11. Regarding that report, Postol wrote,

“The White House produced a false intelligence report on April 11, 2017 in
order to justify an attack on the Syrian airbase at Sheyrat, Syria on April 7,
2017. That attack risked an unintended collision with Russia and a possible
breakdown in cooperation between Russia and United States in the war to
defeat the Islamic State. The collision also had some potential to escalate into
a military conflict with Russia of greater extent and consequence.

“The New York Times and other mainstream media immediately and without
proper review of the evidence adopted the false narrative produced by the
White  House  even  though  that  narrative  was  totally  unjustified  based  on  the
forensic evidence. The New York Times used an organization, Bellingcat, for its
source of analysis even though Bellingcat has a long history of making false
claims based on distorted assertions about forensic evidence that either does
not exist, or is absolutely without any evidence of valid sources.”

Postol continued,

https://consortiumnews.com/2013/12/29/nyt-backs-off-its-syria-sarin-analysis/
https://consortiumnews.com/2013/12/29/nyt-backs-off-its-syria-sarin-analysis/
https://consortiumnews.com/2017/04/12/trump-withholds-syria-sarin-evidence/
https://consortiumnews.com/2017/04/12/trump-withholds-syria-sarin-evidence/


| 8

“This history of New York Times publishing of inaccurate information and then
sticking by it when solid science-based forensic evidence disproves the original
narrative  cannot  be  explained  in  terms  of  simple  error.  The  facts
overwhelmingly point to a New York Times management that is unconcerned
about the accuracy of its reporting.

“The problems exposed in this particular review of a New York Times analysis
of critically important events related to the US national security is not unique
to this particular story. This author could easily point to other serious errors in
New York Times reporting on important technical issues associated with our
national security.

“In these cases, like in this case, the New York Times management has not
only allowed the reporting of false information without reviewing the facts for
accuracy,  but  it  has  repeatedly  continued  to  report  the  same  wrong
information in  follow-on articles.  It  may be inappropriate to call  this  ‘fake
news,’ but this loaded term comes perilously close to actually describing what
is happening.”

No Admissions

When I interviewed Postol on Wednesday, he said he had received no responses from either
the Times or Bellingcat, adding:

“It seems to me that the analysts were ignorant beyond plausibility or they
rigged the analysis. … To me, this is malpractice on a large scale.”

Referring to some of the photographed scenes in Khan Sheikhoun, including a dead goat
that appeared to have been dragged into location near the “sarin crater,” Postol called the
operation “a rather amateurish attempt to create a false narrative.”

MIT  national  security  technical  expert
Theodore  Postol.

But the problem of the Times and Bellingcat presenting dubious – or in Postol’s  view,
“fraudulent”  –  information about  sensitive geopolitical  and national  security  issues has
another potentially even darker side. These two entities are part of Google’s First Draft
Coalition  of  news organizations  that  are  expected to  serve  as  gatekeepers  separating
“truth” from “fake news.”

The emerging idea is to take their judgments and enter them into algorithms to scrub the
Internet of information that doesn’t comport with what the Times, Bellingcat and other
approved news outlets deem true.

That  these  two  organizations  would  operate  with  a  pattern  of  “confirmation  bias”  on
sensitive war-and-peace issues is thus doubly troubling in that their future “groupthinks”
could not only mislead their readers but could ensure that contrary evidence is whisked
away from everyone else, too.

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated
Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative,

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2017/06/maxresdefault-1-300x169.jpg
https://consortiumnews.com/2017/05/02/nyt-cheers-the-rise-of-censorship-algorithms/
https://medium.com/1st-draft/introducing-the-first-draft-coalition-e557fdacd1a6
https://medium.com/1st-draft/introducing-the-first-draft-coalition-e557fdacd1a6


| 9

either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com).

All images in this article are from the author.

The original source of this article is Consortiumnews
Copyright © Robert Parry, Consortiumnews, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
https://consortiumnews.com/2017/06/07/nyts-new-syria-sarin-report-challenged/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2017/06/07/nyts-new-syria-sarin-report-challenged/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

