
| 1

NYT Backs Off Its Syria-Sarin Analysis

By Robert Parry
Global Research, December 30, 2013
Consortiumnews 29 December 2013

Region: Middle East & North Africa
Theme: Media Disinformation

In-depth Report: SYRIA

For months, the “slam-dunk” evidence “proving” Syrian government guilt in the Aug. 21
Sarin attack near Damascus was a “vector analysis” pushed by the New York Times showing
where the rockets supposedly were launched. But the Times now grudgingly admits its
analysis was flawed.

The New York Times has, kind of, admitted that it messed up its big front-page story that
used a “vector analysis” to pin the blame for  the Aug.  21 Sarin attack on the Syrian
government,  an  assertion  that  was  treated  by  Official  Washington  as  the  slam-dunk  proof
that President Bashar al-Assad gassed his own people.

But you’d be forgiven if you missed the Times’ embarrassing confession, since it was buried
on page 8, below the fold, 18 paragraphs into a story under the not-so-eye-catching title,
“New Study Refines View Of Sarin Attack in Syria.”

Photo (right): Secretary of State John Kerry (center) testifies on the Syrian crisis before the Senate
Foreign Relations Committee on Sept. 3, 2013. At the left of the photo is Gen. Martin Dempsey,
chairman of the Joint Chiefs of Staff. and on the right is Defense Secretary Chuck Hagel. No senior
U.S. intelligence official joined in the testimony. U.S. State Department photo)

But this Times article at least acknowledges what has been widely reported on the Internet,
including at Consortiumnews.com, that the Times’ “vector analysis” – showing the reverse
flight  paths  of  two  missiles  intersecting  at  a  Syrian  military  base  –  has  collapsed,  in  part,
because the range of the rockets was much too limited.

There were other problems with the “vector analysis” that was pushed by the Times and
Human Rights Watch, which has long wanted the U.S. military to intervene in the Syrian civil
war against the Syrian government.

The  analytical  flaws  included  the  fact  that  one  of  the  two  missiles  –  the  one  landing  in
Moadamiya, south of Damascus – had clipped a building during its descent making a precise
calculation  of  its  flight  path  impossible,  plus  the  discovery  that  the  Moadamiya  missile
contained no Sarin, making its use in the vectoring of two Sarin-laden rockets nonsensical.

https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
http://consortiumnews.com/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2013/09/Kerry-dempsey-hagel.jpg
http://www.nytimes.com/2013/12/29/world/middleeast/new-study-refines-view-of-sarin-attack-in-syria.html?ref=world&_r=0


| 2

But the Times’ analysis ultimately fell apart amid a consensus among missile experts that
the rockets would have had a maximum range of only around three kilometers when the
supposed launch site is about 9.5 kilometers from the impact zones in Moadamiya and
Zamalka/Ein Tarma, east of Damascus.

The Times’ front-page “vectoring” article of Sept. 17 had declared: “One annex to the report
[by UN inspectors]  identified azimuths,  or  angular measurements,  from where rockets had
struck, back to their points of origin. When plotted and marked independently on maps by
analysts from Human Rights Watch and by The New York Times, the United Nations data
from two widely scattered impact sites pointed directly to a Syrian military complex.”

An accompanying map on the Times’ front page revealed the flight-path lines intersecting at
an elite Syrian military unit, the 104th Brigade of the Republican Guard, based northwest of
Damascus, near the Presidential Palace. This “evidence” was then cited by U.S. politicians
and pundits as the in-your-face proof of the Syrian government’s guilt.

The Times/HRW analysis was especially important because the Obama administration, in
making its case against the Syrian regime of Bashar al-Assad, had refused to release any
evidence that could be independently evaluated. So, the “vector analysis” was almost the
only visible nail in Assad’s coffin of guilt.

Short-Range Rockets

In Sunday’s article – the one below the fold on page 8 – the Times reported that a new
analysis by two military experts concluded that the Aug. 21 rockets had a range of about
three kilometers,  or less than one-third the distance needed to intersect at the Syrian
military base northwest of Damascus.

The report’s  authors  were  Theodore  A.  Postol,  a  professor  of  science,  technology and
national security policy at the Massachusetts Institute of Technology, and Richard M. Lloyd,
an analyst at the military contractor Tesla Laboratories.

The Times noted that “the authors said that their findings could help pinpoint accountability
for the most lethal chemical warfare attack in decades, but that they also raised questions
about the American government’s claims about the locations of launching points, and the
technical  intelligence  behind  them.  … The  analysis  could  also  lead  to  calls  for  more
transparency  from  the  White  House,  as  Dr.  Postol  said  it  undermined  the  Obama
administration’s assertions about the rockets’ launch points.”

Finally, in the article’s 18th paragraph, the Times acknowledged its own role in misleading
the public, noting that the rockets’ estimated maximum range of three kilometers “would be
less than the ranges of more than nine kilometers calculated separately by The New York
Times and Human Rights Watch in mid-September. … Those estimates had been based in
part on connecting reported compass headings for two rockets cited in the United Nations’
initial report on the attacks.”

In  other  words,  the  much-ballyhooed  “vector  analysis”  had  collapsed  under  scrutiny,
knocking the legs out from under Official Washington’s certainty that the Syrian government
carried out the Aug. 21 attack which may have killed several hundred civilians including
many children.

http://www.nytimes.com/2013/09/17/world/europe/syria-united-nations.html?_r=0&amp;adxnnl=1&amp;adxnnlx=1387381766-55AjTxhuELAeFSCuukA7Og
http://www.un.org/disarmament/content/slideshow/Secretary_General_Report_of_CW_Investigation.pdf


| 3

The Times article on Sunday was authored by C.J. Chivers, who along with Rick Gladstone,
was a principal writer on the now-discredited Sept. 17 article.

The erosion of  that  “vector  analysis”  article  has been underway for  several  months –
through reporting at Web sites such as WhoGhouta and Consortiumnews.com – but few
Americans knew about these challenges to the Official Story because the mainstream U.S.
news media had essentially blacked them out.

When renowned investigative reporter Seymour Hersh composed a major article  citing
skepticism within the U.S. intelligence community regarding the Syrian government’s guilt,
he  had  to  go  to  the  London  Review  of  Books  to  get  the  story  published.  [See
Consortiumnews.com’s “Deceiving the US Public on Syria.”]

Even Ake Sellstrom, the head of the United Nations mission investigating chemical weapons
use in Syria, challenged the vector analysis during a Dec. 13 UN press conference, citing
expert estimates of the missiles’  range at about two kilometers,  but his remarks were
almost  entirely  ignored.  [See  Consortiumnews.com’s  “UN  Inspector  Undercuts  NYT  on
Syria.”]

A Replay of Iraqi WMD

Besides the deaths from the Sarin itself, perhaps the most troubling aspect of this episode
has been how close the U.S. government came to going to war with Syria based on such
flimsy  and  dubious  evidence.  It  seems  as  if  Official  Washington  and  the  U.S.  mainstream
news media have learned nothing from the disastrous rush to war in Iraq a decade ago.

Just  as  false  assumptions  about  Iraq’s  WMD  set  off  a  stampede  over  that  cliff  in  2003,  a
similar  rush to judgment regarding Syria  brought the U.S.  government to the edge of
another precipice of war in 2013.

The New York Times and other major U.S. news outlets propelled the rush to judgment in
both cases, rather than questioning the official stories and demanding better evidence from
U.S. government officials. In September 2002, the Times famously fronted an article linking
Iraq’s purchase of some aluminum tubes to a secret nuclear weapons program, which — as
Americans and Iraqis painfully learned later – didn’t exist.

In the case of Syria, another potential catastrophe was averted only by a strong opposition
to war among the American public, as registered in opinion polls, and President Barack
Obama’s last-minute decision to seek congressional approval for military action and then his
openness to a diplomatic settlement brokered by Russia.

To defuse the crisis, the Syrian government agreed to destroy all its chemical weapons,
while  still  denying  any  role  in  the  Aug.  21  attack,  which  it  blamed on  Syrian  rebels
apparently trying to create acasus belli that would precipitate a U.S. intervention.

With very few exceptions, U.S. news outlets and think tanks mocked the notion of rebel
responsibility and joined the Obama administration in expressing virtual certainty that the
Assad regime was guilty.

There was almost no U.S. media skepticism on Aug. 30 when the White House stoked the
war fever by posting on its Web site what was called a “Government Assessment,” a four-
page white paper that blamed the Syrian government for the Sarin attack but presented

http://www.lrb.co.uk/2013/12/08/seymour-m-hersh/whose-sarin
http://consortiumnews.com/2013/12/09/deceiving-the-us-public-on-syria/
http://webtv.un.org/watch/un-mission-to-investigate-allegations-of-the-use-of-chemical-weapons-in-the-syrian-arab-republic-press-conference/2932994876001/
http://consortiumnews.com/2013/12/23/un-investigator-undercuts-nyt-on-syria/
http://consortiumnews.com/2013/12/23/un-investigator-undercuts-nyt-on-syria/


| 4

zero evidence to support the conclusion.

Americans  had  to  go  to  Internet  sites  to  see  questions  raised  about  the  peculiar
presentation,  since  normally  a  decision  on  war  would  be  supported  by  a  National
Intelligence Estimate containing the judgments of the 16 intelligence agencies. But an NIE
would also include footnotes citing dissents from analysts who disputed the conclusion, of
which I was told there were a number.

The Dogs Not Barking

As the war frenzy built in late August and early September, there was a striking absence of
U.S.  intelligence  officials  at  administration  briefings  and  congressional  hearings.  The  dog-
not-barking reason was that someone might have asked a question about whether the U.S.
intelligence community was in agreement with the “Government Assessment.”

But these strange aspects of the Obama administration’s case were not noted by the major
U.S. news media. Then, on Sept. 17 came the New York Times front-page article citing the
“vector analysis.” It was the Perry Mason moment. The evidence literally pointed right at the
“guilty” party, an elite unit of the Syrian military.

Whatever few doubts there were about the Syrian government’s guilt disappeared. From the
triumphant view of Official Washington, those of us who had expressed skepticism about the
U.S. government’s case could only hang our heads in shame and engage in some Maoist-
style self-criticism.

For me, it was like a replay of Iraq-2003. Whenever the U.S. invading force discovered a
barrel of chemicals, trumpeted on Fox News as proof of WMD, I’d get e-mails calling me a
Saddam Hussein apologist and demanding that I admit that I had been wrong to question
President George W. Bush’s WMD claims. Now, there were ugly accusations that I had been
carrying water for Bashar al-Assad.

But – as John Adams once said – “facts are stubborn things.” And the smug certainty of
Official  Washington  regarding  the  Syrian  Sarin  case  gradually  eroded  much  as  a  similar
arrogance crumbled a decade ago when Iraq’s alleged WMD stockpiles never materialized.

While it’s still not clear who was responsible for the Aug. 21 deaths outside Damascus –
whether a unit of the Syrian military, some radical rebel group or someone mishandling a
dangerous  payload –  the  facts  should  be  followed objectively,  not  simply  arranged to
achieve a desired political outcome.

Now, with the New York Times’ grudging admission that its “vector analysis” has collapsed,
the pressure should build on the Obama administration to finally put whatever evidence it
has before the world’s public.

[For more details on this issue, see Consortiumnews.com’s “NYT Replays Its Iraq Fiasco in
Syria.” For more of our early reporting on the Syrian chemical weapons attack, see: “A
Dodgy  Dossier  on  Syrian  War”;  “Murky  Clues  From UN’s  Syria  Report”;  “Obama  Still
Withholds Syria Evidence”; “How US Pressure Bends UN Agencies”; “Fixing Intel Around the
Syria Policy.”]

Investigative  reporter  Robert  Parry  broke  many  of  the  Iran-Contra  stories  for  The
Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his new book, America’s Stolen

http://consortiumnews.com/2013/12/20/nyt-replays-its-iraq-fiasco-in-syria/
http://consortiumnews.com/2013/12/20/nyt-replays-its-iraq-fiasco-in-syria/
http://consortiumnews.com/2013/08/30/a-dodgy-dossier-on-syrian-war/
http://consortiumnews.com/2013/08/30/a-dodgy-dossier-on-syrian-war/
http://consortiumnews.com/2013/09/17/murky-clues-from-uns-syria-report/
http://consortiumnews.com/2013/09/11/obama-still-withholds-syria-evidence/
http://consortiumnews.com/2013/09/11/obama-still-withholds-syria-evidence/
http://consortiumnews.com/2013/10/16/how-us-pressure-bends-un-agencies/
http://consortiumnews.com/2013/11/14/fixing-intel-around-the-syria-policy/
http://consortiumnews.com/2013/11/14/fixing-intel-around-the-syria-policy/


| 5

Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com). For
a  limited  time,  you  also  can  order  Robert  Parry’s  trilogy  on  the  Bush  Family  and its
connections to various right-wing operatives for only $34. The trilogy includes America’s
Stolen Narrative. For details on this offer, click here.

The original source of this article is Consortiumnews
Copyright © Robert Parry, Consortiumnews, 2013

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://salsa.democracyinaction.org/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
http://consortiumnews.com/2013/06/14/get-your-rewrite-of-us-history/
http://consortiumnews.com/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
http://consortiumnews.com/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

