
| 1

Was Nord Stream Sabotaged with Germany’s
Approval?

By Nauman Sadiq
Global Research, August 22, 2024

Region: Europe, Russia and FSU, USA
Theme: Intelligence, Oil and Energy
In-depth Report: UKRAINE REPORT

On August 14, German public broadcaster ARD, the daily Sueddeutsche Zeitung and the
weekly Die Zeit claimed in a joint report that federal prosecutors obtained an arrest warrant
in June against  a Ukrainian diving instructor  believed to have resided until  recently in
Poland. The reports identified the alleged saboteur as Volodymyr Z.

The  Polish  prosecutor’s  office  confirmed  it  had  received  a  German  arrest  warrant  for  a
Ukrainian man. It said it received the warrant in June, but the suspect left for Ukraine last
month. The prosecutor’s office offered a lame excuse that the authorities failed to prevent
him from leaving because the relevant information had not percolated down to the country’s
border guard.

Clearly, there was a collusion between German and American establishment media, because
the very next day, on August 15, The Wall Street Journal published a bizarre scoop, claiming
the Nord Stream gas pipelines, providing Russian natural gas to European countries before
the war, were blown up by a six-member Ukrainian sabotage team of skilled deep-
sea divers in an operation that was initially approved by Vladimir Zelensky and
then called off, but which went ahead anyway.

German reports, published only a day before the WSJ scoop, were evidently meant to create
a media hype and lend credence to an otherwise asinine report, clearly meant to tarnish the
reputation of Ukraine’s former top military commander, who was sacked in February for
defying Washington’s diktats of committing more cannon fodder for Ukraine’s much-touted
albeit easily foiled counteroffensive last year, while simultaneously attempting to exonerate
Ukrainian President Vladimir Zelensky.

Image is licensed under CC BY 4.0

https://www.globalresearch.ca/author/sadiq
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/oil-and-energy
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/ap-berlin-germany-russia-poland-b2596123.html
https://www.aljazeera.com/news/2024/8/14/germany-arrest-warrant-for-ukrainian-diver-in-nord-stream-probe
https://www.wsj.com/world/europe/nord-stream-pipeline-explosion-real-story-da24839c


| 2

The WSJ report claims the subversive operation was allegedly directed by a serving army
general, who reported to Ukraine’s then commander in chief, Valery Zaluzhny. Zelensky
initially approved the plan, but later backtracked after the CIA found out about it and asked
Kyiv  to  call  it  off.  Nonetheless,  Zaluzhny  pressed  ahead  with  the  mission,  claiming  once
dispatched,  a  sabotage  team  goes  incommunicado  and  cannot  be  withdrawn.

Nord Stream pipelines were ruptured by blasts under the Baltic Sea in September 2022.
Early  the  following  year,  Pulitzer  Prize-winning  journalist  Seymour  Hersh
conclusively  proved  with  irrefutable  facts  and  incontrovertible  evidence  that
explosives were planted on the Nord Stream pipelines by US Navy divers under
the cover of a NATO exercise, and detonated on orders from Washington in order to
wean Germany off Russian energy amidst the Ukraine War.

Seymour Hersh, however, elided over the obvious fact that the sabotage operation was
tacitly approved by the German government. For a heavily industrialized nation like
Germany, energy security is the lifeline of economy dependent on industrial production.
Hence, how is it possible that a six-member team of amateur divers, as claimed by WSJ, or
professional US Navy divers, as stated by Hersh, blew up one of the world’s largest natural
gas pipeline network without the knowledge of German maritime security forces?

Following Russia’s intervention in Ukraine in February 2022, German political establishment,
under  tremendous  pressure  from Washington,  was  itself  looking  for  a  pretext  to  stop
importing  natural  gas  from  Russia.  But  violating  the  international  contract  was  a
controversial issue because East Germany, which until the fall of the Berlin Wall in 1989 was
in  the  Soviet  sphere  of  influence,  has  a  significant  political  constituency  that  shares
historical and cultural ties with Russia, and favored cordial relations and energy reliance on
Russia despite the war.

The US security establishment, however, persuaded the Scholz government behind the
scenes that its notorious saboteurs would do the dirty work and Germany would
simply  have  to  acquiesce  or  maybe  point  fingers  at  banana  republics  like  Poland  and
Ukraine  for  orchestrating  the  Nord  Stream  sabotage.

Despite being an industrial powerhouse of Europe, Germany might have been a sovereign

https://seymourhersh.substack.com/p/how-america-took-out-the-nord-stream


| 3

state at liberty to pursue independent foreign policy during the reign of the Third Reich, but
since the defeat of the Nazis in the Second World War, it has become a virtual colony of the
imperial  United  States,  where  50,000  US  troops  are  currently  deployed  in  sprawling
Ramstein Air Base and several other military bases.

After the United States, Germany is one of the largest contributors of military assistance to
Ukraine, and has provided billions of dollars economic aid during the course of two years.
During Ukraine’s  Kursk incursion inside Russia,  besides British Challenger  battle  tanks,
German Marder infantry vehicles, donated by Berlin to Kyiv, took the lead in mounting the
assault.

Ukrainian  conscripts  and  pilots  are  being  trained  by  German  and  American  military
personnel at military bases in Germany. It’s ironic that Germany still  claims to be the
torchbearer  of  pacifism  and  idealism  while  simultaneously  pandering  to  Washington’s
diktats  and  adding  fuel  to  the  fire  in  the  Ukraine  War.

Immediately following Russia’s intervention in Ukraine, German Chancellor Olaf Scholz
announced plans in April 2022 to spend an additional €2 billion ($2.16 billion) on military
needs, most of which was aimed at providing weapons to Ukraine. Scholz also pledged €100
billion ($112.7 billion) of the 2022 budget for the German armed forces and committed to
reaching the target of 2% of GDP spending on defense that was requested by NATO.

Image is from Flying Camera/Shutterstock

In addition,  German government announced financial  support allowing Kyiv to directly buy
tanks  from  German  defense  companies  like  Rheinmetall.  Germany  specifically  provided
substantial number of Marder light tanks, armored vehicles equipped with anti-tank missiles,
to  Ukraine that  are  now being deployed by Ukraine’s  forces  in  the Kursk  battlefield  inside
Russia. Berlin similarly provided heavy-combat Leopard tanks to Ukraine, though in smaller
number.

Despite  desperate  German  attempts  to  assuage  American  patrons,  a  diplomatic  furor
erupted in May 2021 after it was revealed the U.S. National Security Agency (NSA) used a
partnership  with  Denmark’s  foreign  intelligence  unit  to  spy  on  senior  European  officials,
including then-German Chancellor Angela Merkel. European diplomats complained that
it was “grotesque and unacceptable” that friendly intelligence services were keeping tabs
on allies, even though Washington’s policy toward servile client states has always been
“trust but verify.”

The  Wall  Street  Journal,  the  official  mouthpiece  of  establishment  Republicans,  owned  by

http://www.nytimes.com/interactive/2017/01/16/world/trump-military-role-treaties-allies-nato-asia-persian-gulf.html
https://www.rt.com/news/553958-germany-ukraine-weapons-funding/
https://www.politico.eu/article/germany-ukraine-war-boost-military-aid-ertuchtigungshilfe-russia/
https://www.politico.eu/article/germany-ukraine-war-boost-military-aid-ertuchtigungshilfe-russia/
https://www.theguardian.com/world/2021/may/31/denmark-helped-us-spy-on-angela-merkel-and-european-allies-report


| 4

media mogul Rupert Murdoch, that has taken the lead in publishing insider scoops during
the four-year tenure of the Biden admin while the Democratic shills, the New York Times and
Washington Post, took a backseat out of deference for self-styled “progressives” in the
White House, has a history of publishing fabricated reports.

In the aftermath of Russia’s intervention in Ukraine, the Wall Street Journal published a
misleading report in April  2022 that German chancellor Olaf Scholz had offered Volodymyr
Zelensky a chance for  peace days before the launch of  the Russian military offensive,  but
the Ukrainian president turned it down.

Then newly elected German chancellor told Zelensky in Munich on February 19, days before
the Russian invasion,

“that Ukraine should renounce its NATO aspirations and declare neutrality as part of a
wider European security deal between the West and Russia,” the Journal revealed. The
newspaper also claimed that “the pact would be signed by Mr. Putin and Mr. Biden, who
would jointly guarantee Ukraine’s security.”

However,  Zelensky  rejected  the  offer  to  make  the  concession  and  avoid  confrontation,
saying  that

“Russian President Vladimir Putin couldn’t be trusted to uphold such an agreement and
that most Ukrainians wanted to join NATO.”

While making the preposterous allegation that the intransigent Ukrainian leadership vetoed
NATO’s  “flexible  and  conciliatory  approach”  to  peacefully  settle  the  dispute  in  order  to
exonerate the transatlantic military alliance for its confrontational approach toward Russia
since the inception in 1949, the Journal report conveniently overlooked the crucial fact that
in  November  2021,  the  US  and  Ukraine  had  already  signed  a  Charter  on  Strategic
Partnership.

The  agreement  unequivocally  confirmed  “Ukraine’s  aspirations  for  joining  NATO”  and
“rejected the Crimean decision to re-unify with Russia” following the 2014 Maidan coup.
Then  in  December  2021,  Russia,  in  the  last-ditch  effort  to  peacefully  resolve  the  dispute,
proposed a peace treaty with the US and NATO.

The central Russian proposal was a written agreement assuring that Ukraine would not join
the NATO military alliance and, in return, Russia would drawdown its troop buildup along
Ukraine’s borders. After the proposed treaty was contemptuously rebuffed by Washington, it
appeared the die was cast for Russia’s inevitable invasion of Ukraine in February 2022.

*

Click the share button below to email/forward this article to your friends and colleagues.
Follow us on Instagram and Twitter and subscribe to our Telegram Channel. Feel free to
repost and share widely Global Research articles.

One Month Before Global Research’s Anniversary 

Nauman Sadiq is an Islamabad-based geopolitical and national security analyst focused on
geo-strategic affairs and hybrid warfare in the Middle East and Eurasia regions. His domains
of expertise include neocolonialism, military-industrial complex and petro-imperialism. He is

https://www.wsj.com/articles/vladimir-putins-20-year-march-to-war-in-ukraineand-how-the-west-mishandled-it-11648826461
https://www.state.gov/u-s-ukraine-charter-on-strategic-partnership/
https://www.state.gov/u-s-ukraine-charter-on-strategic-partnership/
https://mid.ru/ru/foreign_policy/rso/nato/1790818/?lang=en
https://www.instagram.com/globalresearch_crg/
https://twitter.com/CrGlobalization
https://t.me/gr_crg
https://www.globalresearch.ca/one-month-before-global-research-anniversary/5864753


| 5

a regular contributor of diligently researched investigative reports to Global Research. 

Featured image: Half a million tons of methane rise from the sabotaged Nord Stream pipeline. Photo:
Swedish Coast Guard

The original source of this article is Global Research
Copyright © Nauman Sadiq, Global Research, 2024

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Nauman Sadiq

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/sadiq
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/sadiq
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

