Center for Research on Globalizaticn

No, the UN Did Not Report China Has ‘Massive
Internment Camps’ for Uighur Muslims

By Ben Norton and Ajit Singh Region: Asia
Global Research, August 30, 2018 Theme: Media Disinformation, United
Grayzone Project 23 August 2018 Nations

Note to readers: please click the share buttons above

Media outlets from Reuters to The Intercept falsely claimed the UN had condemned China
for holding a million Uighurs in camps. The claim is based on unsourced allegations by two
independent commission members, US-funded outfits and a shadowy opposition group.

Numerous major media outlets, from Reuters to The Intercept, have claimed that the United
Nations has reports that the Chinese government is holding as many as 1 million Uighur
Muslims in “internment camps.” But a close examination of these news stories, and of the
evidence behind them — or the lack thereof — demonstrates that the extraordinary claim is
simply not true.

A spokesperson from the UN Office of the High Commissioner for Human Rights (OHCHR)
confirmed in a statement to the Grayzone that the allegation of Chinese “camps” was not
made by the United Nations, but rather by a member of an independent committee that
does not speak for the UN as a whole. That member happened to be the only American on
the committee, and one with no background of scholarship or research on China.

Moreover, this accusation is based on the thinly sourced reports of a Chinese opposition
group that receives funding from foreign governments and is closely tied to exiled pro-US
activists. While there have been many on-the-ground reports highlighting discrimination that
Uighur Muslims have faced at the hands of the Chinese authorities, information about camps
containing one million prisoners has originated almost exclusively from media outlets and
organizations funded and weaponized by the American government to turn up the heat on
Beijing.

A blatant falsehood introduced by Reuters and echoed across mainstream media

On August 10, the UN Committee on the Elimination of Racial Discrimination conducted its
regular review of China’s compliance with the International Convention on the Elimination of
All Forms of Racial Discrimination. The review, which is conducted periodically for all 179
parties to the Convention, has generated a frenzied response by the Western corporate
press — one which is uniformly misleading.

On the day of the review, Reuters published a report with an explosive headline: “U.N. says
it has credible reports that China holds million Uighurs in secret camps.”



https://www.globalresearch.ca/author/ben-norton
https://www.globalresearch.ca/author/ajit-singh
https://grayzoneproject.com/2018/08/23/un-did-not-report-china-internment-camps-uighur-muslims/
https://www.globalresearch.ca/region/asia
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/united-nations
https://www.globalresearch.ca/theme/united-nations
https://youtu.be/sJ3fG-tnzCk
https://www.reuters.com/article/us-china-rights-un/u-n-says-it-has-credible-reports-that-china-holds-million-uighurs-in-secret-camps-idUSKBN1KV1SU

GENEVA (Reuters) - A United Nations human rights panel said on Friday that it had
received many credible reports that 1 million ethnic Uighurs in China are held in what

resembles a “massive internment camp that is shrouded in secrecy.”

Gay McDougall, a member of the U.N. Committee on the Elimination of Racial
Discrimination, cited estimates that 2 million Uighurs and Muslim minorities were
forced into “political camps for indoctrination” in the western Xinjiang autonomous

region.

“We are deeply concerned at the many numerous and credible reports that we have
received that in the name of combating religious extremism and maintaining social
stability (China) has changed the Uighur autonomous region into something that
resembles a massive internment camp that is shrouded in secrecy, a sort of ‘no rights
zone’,” she told the start of a two-day regular review of China’s record, including Hong

Kong and Macao.

Screengrab from Reuters

The claim was feverishly reproduced by outlets such as The New York Times and The
Washington Post to denounce China and call for international action. Even The Intercept'’s
Mehdi Hasan belted out the breathless headline, “One Million Muslim Uighurs Have Been
Detained by China, the U.N. Says. Where’s the Global Outrage?” The impression readers
were given was that the UN had conducted an investigation and had formally and
collectively made such charges against China. In fact, the UN had done no such thing.

The headline of Reuters’ report attributed its explosive claim to the UN; yet the body of the
article ascribed it simply to the UN Committee on the Elimination of Racial Discrimination.
And this committee’s official website makes it clear that it is “a body of independent
experts,” not UN officials.

What's more, a look at the OHCHR's official news release on the committee’s presentation
of the report showed that the only mention of alleged re-education “camps” in China was
made by its sole American member, Gay McDougall. This claim was then echoed by a
Mauritanian member, Yemhelhe Mint Mohamed.

During the committee’s regular review of China, McDougall commented that she was
“deeply concerned” about “credible reports” alleging mass detentions of millions of Uighurs
Muslim minorities in “internment camps.” The Associated Press reported that McDougall
“did not specify a source for that information in her remarks at the hearing.” (Note that the
headline of the AP news wire is much weaker than that of Reuters: “UN panel concerned at
reported Chinese detention of Uighurs.”)

Video of the session confirms that McDougall provided no sourcing to back up her
remarkable claim.

This is to say, one American member of an independent UN body made a provocative claim
that China was interning 1 million Muslims, but failed to provide a single named source. And
Reuters and the Western corporate media ran with it anyway, attributing the
unsubstantiated allegations of one US individual to the UN as a whole.

| 2


https://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2018/08/Screen-Shot-2018-08-29-at-8.43.32-PM.png
https://theintercept.com/2018/08/13/china-muslims-uighur-detention/
https://www.ohchr.org/en/hrbodies/cerd/pages/cerdindex.aspx
https://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=23452&LangID=E
https://apnews.com/35ab4fdc95a64a849e8d9a960bab50df

In an email to the Grayzone Project, OHCHR spokesperson Julia Gronnevet confirmed that
the CERD was not representative of the UN as a whole.

“You are correct that the Committee on the Elimination of Racial Discrimination
is an independent body,” Gronnevet wrote. “Quoted comments were made
during public sessions of the Committee when members were reviewing State
parties.”

Thus the OHCHR implicitly acknowledged that the comments by McDougall, the lone
American member of an independent committee, were not representative of any finding by
the UN as a whole. The report by Reuters is simply false.

“Credible reports” from a government-funded opposition group with zero transparency

In addition to this irresponsible misreporting, Reuters and other Western outlets have
attempted to fill in the gaps left by McDougall, referring to reports made by so-called
“activist group” the Network of Chinese Human Rights Defenders (CHRD). Conveniently left
out of the story is that this organization is headquartered in Washington, DC.

CHRD, which receives hundreds of thousands of dollars in funding from unnamed
governments, advocates full-time against the Chinese government and has spent years
campaigning on behalf of extreme right-wing opposition figures.

CHRD is not at all transparent about its funding or personnel. Its annual reports contain
notes stating, “This report has been produced with the financial support of generous
donors.” But the donors are never named.

Publicly available 990 IRS filing forms reviewed by the Grayzone show that the organization
is substantially funded by government grants. In fact, in 2015 virtually all of the
organization’s revenue came from government grants.

(=]

CHRD’s 2015 form 990 discloses that $819,553 of its $820,023 revenue that year (99.94
percent) came from government grants. A measly $395 came from investments, with
another $75 from other sources. According to its 2016 form 990, CHRD received $859,091 in
government grants in that year.

(]

Which government provided these grants is not clear. The Grayzone did not receive a
response to several emailed interview requests sent to the Network of Chinese Human
Rights Defenders.

However, it appears likely that CHRD could be receiving funding from the US government-
backed National Endowment for Democracy (NED).

A search of the NED's grants database shows funding from 2014 and 2015 totaling
approximately half a million dollars to “support the work of Chinese human rights
defenders.” It is not clear if this is a reference to the organization specifically, but the
description accompanying the grants matches that of CHRD.


https://www.nchrd.org/wp-content/uploads/2018/02/CHRD-2017-Annual-Report-of-Situation-of-HRDs-in-China_Feb-2018.pdf
https://www.nchrd.org/wp-content/uploads/2017/02/They-Target-My-Human-Rights-Work-As-a-Crime-CHRD-Report-on-the-Situation-of-Chinese-Human-Rights-Defenders-2016.pdf
https://www.guidestar.org/FinDocuments/2015/260/523/2015-260523708-0cd17926-9.pdf
https://www.guidestar.org/FinDocuments/2016/260/523/2016-260523708-0e4e77e4-9.pdf
http://www.ned.org/wp-content/themes/ned/search/grant-search.php?organizationName=&region=&projectCountry=&amount=&fromDate=&toDate=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&search=Chinese+human+rights+defenders&maxCount=25&orderBy=Year&start=1&sbmt=1

(]

CHRD has used its generous funding to provide grants to opposition activists inside China,
bankrolling dozens upon dozens of projects in the country.

On its tax forms, CHRD lists its address as the Washington, DC office of Human Rights
Watch. HRW has long been criticized for its revolving door with the US government and its
excessively disproportionate focus on designated enemies of Washington like China,
Venezuela, Syria, and Russia.

Human Rights Watch did not respond to an email from the Grayzone inquiring about its
relationship with CHRD.

CHRD’s forms 990 also reveal that the board of the organization is a Who's Who of exiled
Chinese anti-government activists.

The chair of the group is the US-based activist Su Xiaokang, who proclaimed that the
Chinese public supposedly “wants the U.S. to watch over activists, and is disappointed when
Washington fails.” Fellow US-based dissident Teng Biao is a CHRD director who has
sarcastically boasted of how the Chinese communist party dubbed him a “reactionary.”

CHRD'’s secretary is the American academic Perry Link, who has built his public reputation
on winding up on the Chinese government’'s academic “blacklist.” Link testified for the
US House Committee on Foreign Affairs in 2014, claiming that the Chinese government is
threatening academic freedom in the US.

In his congressional testimony, CHRD secretary Link insisted the US government should
crack down on the Chinese government’s Confucius Institute organization and instead fund
its own pro-US Chinese-language programs. Link characterized Chinese-language programs
as a potential American weapon against the Chinese communist party, arguing they could
“very arguably do more to blunt the CPC’s advance than the [B-2 Spirit Bomber] airplane
could.”

These are some of the pro-US, anti-Chinese government figures who lead the Network of
Chinese Human Rights Defenders.

Otherwise, there is very little publicly available information about CHRD. It appears to
largely be the brainchild of its international director, Renee Xia, an opposition activist who
has publicly called for the US government to impose sanctions on Chinese officials under the
Magnitsky Act.

Support for the “non violence advocate” who loves America’s wars

CHRD'’s founder, Xia, was a strong supporter of the imprisoned hard-right neoconservative
Chinese dissident Liu Xiaobo, and she campaigned years for his release.

An archived version of the group’s website shows that as far back as 2010, CHRD was
vociferously advocating on behalf of Liu, while likening the Chinese government to Nazi
Germany.

While Liu Xiaobo became a cause celebre of the Western liberal intelligensia, he was
a staunch supporter of colonialism, a fan of the most blood-soaked US military campaigns,


http://web.archive.org/web/20080905170443/http://crd-net.org/xx/index5.asp
http://web.archive.org/web/20080905172636/http://crd-net.org/xx/index7.asp
https://www.hrw.org/contact-us#Washington
https://www.alternet.org/world/nobel-peace-laureates-slam-human-rights-watchs-refusal-cut-ties-us-government
https://www.alternet.org/world/nobel-peace-laureates-slam-human-rights-watchs-refusal-cut-ties-us-government
https://www.democracynow.org/2014/6/11/debate_is_human_rights_watch_too
https://www.alternet.org/world/nobel-peace-laureates-human-rights-watch-close-your-revolving-door-us-government
https://www.alternet.org/grayzone-project/human-rights-watch-honduras-venezuela-kenneth-roth
http://www.coha.org/taking-human-rights-watch-to-task/
https://www.wsj.com/articles/SB10001424052702304070304577393643330521080
https://twitter.com/tengbiao
http://www.chinafile.com/confessions-reactionary
https://www.ft.com/content/4f970144-e658-11e3-9a20-00144feabdc0
https://www.chronicle.com/blogs/worldwise/the-long-shadow-of-chinese-blacklists-on-american-academe/33359
https://www.nytimes.com/2014/07/18/opinion/blacklisting-scholars.html
http://www.initiativesforchina.org/?p=1206
https://www.youtube.com/watch?v=Jv4F4cqMvSk
https://docs.house.gov/meetings/FA/FA16/20141204/102778/HHRG-113-FA16-Wstate-LinkP-20141204.pdf
https://twitter.com/ReneeXiaCHRD/status/994922358870855680
https://twitter.com/search?f=tweets&q=liu%20xiaobo%20from%3AReneeXiaCHRD&src=typd
http://web.archive.org/web/20110721182653/http://chrdnet.org/2010/12/10/free-liu-xiaobo-now-an-open-letter/
https://www.theguardian.com/commentisfree/2010/dec/15/nobel-winner-liu-xiaobo-chinese-dissident

and a hardcore libertarian.

As writers Barry Sautman and Yan Hairong reported in The Guardian in 2010, Liu led
numerous US government-funded right-wing organizations that advocated mass
privatization and the Westernization of China. He also expressed openly racist views against
the Chinese.

“To choose Westernisation is to choose to be human,” Liu insisted, lamenting
that traditional Chinese culture had made its population “wimpy, spineless, and
fucked up.”

While CHRD described Liu as an “advocate of non-violence,” he practically worshiped
President George W. Bush and strongly supported the illegal US-led invasion of Iraq, as well
as the war in Afghanistan. “Non-violence advocate” Liu was even a fan of America’s wars in
Korea and Vietnam, which_killed millions of civilians.

CHRD’s most recent China report — the one cited by Reuters and other outlets to give
credence to the allegations of Uyghur re-education camps — further highlights the
organization’s links to Washington and compromised impartiality.

Most sources on the Uighur “camps” story are US government-linked

The most-cited source in the CHRD report, accounting for more than one-fifth of the 101
references, is Radio Free Asia (RFA), a news agency created by the US government. Along
with Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty, Radio y Television Marti, and Middle
East Broadcasting Networks, Radio Free Asia is operated by the Broadcasting Board of
Governors (BBG), a federal agency of the US government under the supervision of the State
Department. Describing its work as “vital to U.S. national interests,” BBG's primary
broadcasting standard is to be “consistent with the broad foreign policy objectives of the
United States.”

The near-total reliance on Washington-linked sources is characteristic of Western reporting
on Uighurs Muslims in China, and the country in general, which regularly features
sensational headlines and allegations. In addition to CHRD and RFA, it is common for reports
to cite the World Uighur Congress, an organization funded by the NED. At a recent NED
event, Grayzone editor Max Blumenthal interviewed World Uighur Congress chairman Omer
Kanat, who took credit for furnishing many of the claims of internment camps to Western
media.

Another favorite congressional and mainstream media source for information about China is
the Jamestown Foundation, a neoconservative think tank founded during the height of the
Cold War by Reagan administration personnel with the support of then-CIA Director William
J. Casey. Former Jamestown board members include Dick Cheney and Zbigniew Brzezinski.

The latest incident of misreporting by Reuters is part of a trend of increasingly hostile, Cold
War-like coverage of China by the Western press that coincides with Washington’s push for
conflict with Beijing. In a series of policy statements, the Trump administration has
repeatedly identified the “threat” posed by “economic and military ascendance” of China,
with Defense Secretary James Mattis declaring that “Great Power competition, not terrorism,
is now the primary focus of U.S. national security.”



https://www.washingtonpost.com/opinions/why-do-we-ignore-the-civilians-killed-in-american-wars/2011/12/05/gIQALCO4eP_story.html?noredirect=on
https://tbinternet.ohchr.org/Treaties/CERD/Shared%20Documents/CHN/INT_CERD_NGO_CHN_31915_E.pdf
https://www.bbg.gov/who-we-are/
https://www.bbg.gov/who-we-are/oversight/legislation/standards-principles/
https://www.bbg.gov/who-we-are/oversight/legislation/standards-principles/
https://www.cnn.com/2018/02/02/asia/china-xinjiang-detention-camps-intl/index.html
http://www.ned.org/wp-content/themes/ned/search/grant-search.php?organizationName=world+uyghur+Congress&region=&projectCountry=&amount=&fromDate=&toDate=&projectFocus%5B%5D=&search=&maxCount=25&orderBy=Year&start=1&sbmt=1
https://grayzoneproject.com/2018/08/20/inside-americas-meddling-machine-the-us-funded-group-that-interferes-in-elections-around-the-globe/
https://grayzoneproject.com/2018/08/20/inside-americas-meddling-machine-the-us-funded-group-that-interferes-in-elections-around-the-globe/
https://www.washingtonpost.com/opinions/chinas-repugnant-campaign-to-destroy-a-minority-people/2018/05/20/9fe061b4-5ac0-11e8-b656-a5f8c2a9295d_story.html?utm_term=.ea5ccee52d3f
https://therealnews.com/stories/trump-admin-says-china-and-russia-are-top-us-national-security-threats-not-terrorism

Growing anxious about its diminishing global dominance, the United States seeks to forestall
the rise of of an alternative node of international power. A longstanding component of US
imperialism is the use of ostensibly impartial “civil society groups” and “think tanks” to
promote narratives in the media supportive of US foreign policy goals. Often under the guise
of “humanitarian concern,” such stories aim to stir up public outrage and weaponize it to
advance imperial ambitions.

This time-tested program is at the heart of the intensifying campaign against China, and as
the latest raft of bogus stories demonstrated, the corporate media is eager to play along.

*

Ajit Singh is a Canada-based writer, lawyer and activist. He tweets at @ajitxsingh.

Featured image is from the authors.

The original source of this article is Grayzone Project
Copyright © Ben Norton and Ajit Singh, Grayzone Project, 2018

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Ben Norton and
Ajit Singh

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://grayzoneproject.com/2018/08/23/un-did-not-report-china-internment-camps-uighur-muslims/
https://www.globalresearch.ca/author/ben-norton
https://www.globalresearch.ca/author/ajit-singh
https://grayzoneproject.com/2018/08/23/un-did-not-report-china-internment-camps-uighur-muslims/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/ben-norton
https://www.globalresearch.ca/author/ajit-singh
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

