
| 1

No Matter How Well Russian Media Expose Western
Lies …

By Eric Zuesse
Global Research, November 09, 2015

Region: Middle East & North Africa
Theme: Media Disinformation, US NATO

War Agenda
In-depth Report: SYRIA

Western ‘news’ media simply refuse to report the lying that’s done by Western ‘news’ media
and their governments.

Western media didn’t even report — and more than a decade after the fact, they still are not
reporting — that George W. Bush was lying when he said on 7 September 2002 that the
IAEA had just issued a report saying that Saddam Hussein was six months away from having
a nuclear weapon — when he said this even though the IAEA repeatedly denied having ever
issued such a report.  (And:  largely  because Western media still   don’t  report  that  he
had lied  there, the Gallup Poll, on 20 June 2014, found that former President George W.
Bush was continuing to be well-regarded by the American public: he still had an approval
rating of 53%, and only 44% of Americans disapproved of him.

His approval-rating within his own Republican Party continued to be an astronomically high
88%.  His  failure  to  have  acted  on  pre-9/11  intelligence  about  Al  Qaeda,  the  massive
needless bloodshed from foreign invasions, trillions of dollars wasted, millions of needless
Iraqi refugees produced, tortures and ‘renditions’ in violation of international law, and the
explosion of  financial  fraud and its  resulting economic  crash,  all  failed  to  cause him to  be
generally unpopular amongst the American people, whose nation he had actually almost
wrecked.  Such  is  the  power  of  a  constantly  lying  press,  which  claims  that  all  these
catastrophes were ‘well-intentioned’ by the ‘democratically’ ‘elected’ President.)

And, more than a decade later, the media are still not reporting that Barack Obama lies
saying that the August 2013 sarin gas attack in Syria was from Assad’s forces and not from
the rebel side — which it actually was. (Obama repeats this lie every time he ‘justifies’ his
invasion  of  Syria.  He’s  actually  supporting  the  people  who  did   that  sarin  attack  —
and he knows  it.)

When will  Western ‘news’  media start  behaving as if  they’re actual  news-media in an
authentic democracy, instead of mere propaganda-outlets for their government against the
various nations that the local aristocracy (the Western aristocrats who also own the ‘news’
media) want to take over or else destroy — first, Libya, then Ukraine, now Syria — all allies
of Russia (as had been Saddam Hussein’s Iraq), which Russia is the American aristocracy’s
actual ultimate target here.

It’s like George Orwell’s 1984, in “the West.” It’s no real democracy here. It’s fake. It’s built
on lies. (Just as all U.S. Presidents since the end of the Soviet Union have been lying about

https://www.globalresearch.ca/author/eric-zuesse
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
http://rinf.com/alt-news/breaking-news/americas-news-is-heavily-censored/
http://rinf.com/alt-news/breaking-news/americas-news-is-heavily-censored/
http://rinf.com/alt-news/breaking-news/americas-news-is-heavily-censored/
http://rinf.com/alt-news/breaking-news/americas-news-is-heavily-censored/
http://www.gallup.com/poll/171794/clinton-elder-bush-positively-rated-living-presidents.aspx
http://www.washingtonsblog.com/2015/10/seymour-hershs-news-report-banned-in-u-s-is-finally-confirmed-in-turkey.html
http://www.washingtonsblog.com/2015/10/seymour-hershs-news-report-banned-in-u-s-is-finally-confirmed-in-turkey.html
http://www.washingtonsblog.com/2015/10/seymour-hershs-news-report-banned-in-u-s-is-finally-confirmed-in-turkey.html
http://www.washingtonsblog.com/2015/10/seymour-hershs-news-report-banned-in-u-s-is-finally-confirmed-in-turkey.html
http://www.washingtonsblog.com/2015/10/seymour-hershs-news-report-banned-in-u-s-is-finally-confirmed-in-turkey.html
http://stormcloudsgathering.com/the-ukraine-crisis-what-youre-not-being-told
https://en.wikipedia.org/wiki/Iraq%E2%80%93Russia_relations
http://rinf.com/alt-news/breaking-news/how-america-double-crossed-russia-and-shamed-the-west/
http://rinf.com/alt-news/breaking-news/how-america-double-crossed-russia-and-shamed-the-west/
http://www.commondreams.org/views/2014/04/14/us-oligarchy-not-democracy-says-scientific-study
http://rinf.com/alt-news/breaking-news/how-america-double-crossed-russia-and-shamed-the-west/


| 2

Russia.)

And it has been going on like this for decades in the United States. For example, farther on,
in that same video (at 3:17) which is linked here at the top of this article, is also the 1990
Congressional  testimony  of  “Nurse  Nayirah”  about  Saddam Hussein’s  atrocities  in  her
country Kuwait, which testimony was used in Congress to ‘justify’ Bush Senior’s war against
Saddam’s army in Kuwait. That ‘evidence’ too was a U.S. government hoax, engineered with
the  assistance  of  Kuwait’s  U.S.  Embassy  and  the  PR  firm  Hill  and  Knowlton.  (And  a  fuller
description of that PR campaign can be found here. And also here.)

It wasn’t publicly revealed, that Nayirah was a member of Kuwait’s royal al-Sabah family,
she was the daughter of Kuwait’s Ambassador to the United States, Saud Nasser Al-Saud Al-
Sabah. The al-Sabah family plus the National Parliament, own Kuwait (they jointly control
the country and own its oil wells), and the al-Sabahs had hired Hill and Knowlton for this
propaganda-operation. None of that was revealed to the public when “nurse Nayirah” was
shown crying on U.S. television as she testified lying in Congress.

What the al-Sabah family were actually crying about was the theft of Kuwait from them,
after they had (centuries earlier) largely stolen Kuwait from the Kuwaiti public and privatized
it largely to themselves. For this theft from the al-Sabahs and from the National Parliament,
the Bush family, long allied with the Saud family (friends of the Sabah family) sent America’s
soldiers in to kill, and be killed, in Kuwait.

We know why the Bushes did this. Why is Obama doing it? Who are his  friends?

And,  above all:  When will  the Western ‘news’  media start   reporting about  their  own
fakeness? Isn’t that the pre-condition for any intelligent  consumer of news to start to take
them seriously? (Perhaps Western ‘news’ executives don’t think so; perhaps they think that,
instead, hiding  their fakery is the only way to keep  their ‘dumb’ audience’s trust.)

Here and here are two Western news-reporters who have gone public about those individual
journalists’ personal refusals of demands by management to deceive the public. (Both of
them were fired and then blackballed for doing this. Journalists are actually trapped.)

Personal note:

No one pays me to write this sort of thing. I offer my news reports and commentaries free to
all American and many other Western news-media, in order to persuade them that they
should start to become honest — and also in order to encourage readers to support the few
that already are  honest enough to report the truth about what has actually happened to the
media in the Western world (google the headline to this report between quotation-marks,
and see who published this and who didn’t).

The reason that I do this is that the biggest news-story of all, to me, is actually about the
press itself. (Incidentally: America’s self-styled ‘critics’ of the press, such as MediaMatters,
FAIR,  and  AIM,  don’t  report  this  particular  news-beat  either  —  they  too  are  mere
propaganda-vehicles.)  And,  in  fact,  the biggest  scandal  is  that  there  is  no market  for
honesty in the journalism-profession in the West.

The West is all that I know about and have investigated; so, I can’t say whether this
corruption is the same elsewhere, and I won’t speculate about that. My concern is the

http://rinf.com/alt-news/breaking-news/how-america-double-crossed-russia-and-shamed-the-west/
https://en.wikipedia.org/wiki/Nayirah_(testimony)
https://en.wikipedia.org/wiki/Nayirah_(testimony)
http://www.prwatch.org/books/tsigfy10.html
http://xdell.blogspot.ca/2010/08/hoax-that-launched-thousand-ships-pt-ii.html
http://self.gutenberg.org/articles/kuwaiti_royal_family
http://arabroyalfamily.com/kuwait/al-sabah-family-kuwait-history/
https://www.youtube.com/watch?v=LmfVs3WaE9Y
https://en.wikipedia.org/wiki/Nayirah_(testimony)
http://yournewswire.com/cnn-journalist-governments-pay-us-to-fake-stories-shocking-expose/
https://www.youtube.com/watch?v=57hN5DX3DxM


| 3

corruption here, not there. And I have found lots of that corruption, such
as: here and here and here and here and here and here and here and here and here and her
e and here and here and here and here and here and here and here and here and here and 
here and here.

Until the Western press starts reporting its own corruptness, democracy will be impossible in
the West. Wars and other catastrophes can be the result. Criminal invasions such as of Iraq
in 2003, or perhaps even of Russia itself yet to come, can result from a lying press. That’s
why I am concerned about this.

* Regarding the RT investigative news report that starts this article, the BBC even had the
nerve to headline, after it was telecast, a ‘news’ report supposedly exposing the RT news
report as false, while not identifying anything in it to be  false. On 21 September 2015 they
headlined, very misleadingly, “UK regulator Ofcom backs BBC in Russian TV case,” and
opened  (also  misleadingly  saying  what  had  allegedly  been  affirmed  in  what  they  had
‘won’):  “The BBC has  won a  case against  Russian TV channel  RT,  which  claimed the
corporation faked a report on Syria. The station [RT] said the BBC had ‘staged’ a chemical
weapons attack for a news report, and digitally altered the words spoken by an interviewee.

The BBC complained to Ofcom, saying the ‘incredibly serious’ allegations struck ‘at the
heart’ of its obligations to accuracy and impartiality.” (At least that much from the BBC was
honest: this RT report really did strike at the heart of the BBC’s trustworthiness.) However,
only at the end of this BBC ‘news’ article, after a lot of misdirection and side-tracking in the
BBC’s article, was the actual decision from Ofcom quoted from, or even summarized, when
it finally said:

“It  [Ofcom]  ruled:  ‘We  did  not  consider  that  viewers  would  have  clearly
understood that the ‘massive public investigation’… was a complaint by a
member of the public to the BBC which had been responded to in detail by the
BBC and that  it  was  also  based on  a  number  of  online  articles  detailing
individuals’  opinions.’  RT  has  been  directed  to  broadcast  a  summary  of
Ofcom’s decision that its programme was misleading.”

Nothing was identified in this BBC ‘news’ article as having been ‘misleading’ in the RT news
report.  And,  specifically,  RT’s  allegation  that  the  BBC  had  staged  and  “faked  a  report  on
Syria” wasn’t actually denied in the BBC’s article (though the opening of the BBC ‘news’
article misleadingly suggested that the charge that the BBC had engaged in fakery there
had been found by Ofcom to be a false allegation by RT as the BBC was alleging — which
wasn’t at all true). However, in order for RT to retain its license in UK, they had to comply
with the British regulatory agency’s command. And Britain doesn’t have a censored ‘news’
media? The UK is a ‘democracy’? The Home Team (BBC) can use the home-nation’s media-
regulator to punish a foreign competitor that has exposed the Home Team’s lies, and this is
supposed to be ‘democracy’?

Here is what Ofcom’s actual report on this case actually said:

“Ofcom has not taken forward [i.e.,  accepted] the BBC’s complaint of due
accuracy under Rule 5.1 as this rule applies to news reports and is therefore
not  applicable  to  the  Programme  which  was  an  investigative  current  affairs
programme.  However,  Ofcom considered  that  the  [RT]  Programme raised
issues  warranting  investigation  under  Rule  2.2  of  the  Code  which  states:

http://www.globalresearch.ca/bbc-strings-lies-together-to-propagandize-for-assads-overthrow/5477015?print=1
http://www.washingtonsblog.com/2015/09/a-list-of-media-where-the-news-is-censored.html
http://off-guardian.org/2015/09/18/americas-news-is-heavily-censored/
http://off-guardian.org/2015/09/12/us-media-control-the-backstory/
http://www.washingtonsblog.com/2015/06/an-obama-statement-packed-with-lies.html
http://rinf.com/alt-news/editorials/nato-lies-to-npr/
http://www.washingtonsblog.com/2015/04/trustworthy-u-s-western-news-media.html
http://rinf.com/alt-news/featured/how-reliable-is-reuters/
http://www.apple.com/
http://rinf.com/alt-news/featured/entire-case-sanctions-russia-pure-lies/
http://rinf.com/alt-news/featured/entire-case-sanctions-russia-pure-lies/
http://www.apple.com/
http://rinf.com/alt-news/featured/tricks-western-news-media-use-deceive-ukraines-war/
http://rinf.com/alt-news/featured/npr-propagandizes-putin-regime-change-russia/
http://rinf.com/alt-news/breaking-news/another-mh17-cover-hiding-key-autopsy/
http://rinf.com/alt-news/editorials/u-s-news-media-ignoring-important-news/
http://www.globalresearch.ca/the-biggest-scandal-in-america-is-its-controlled-press/5417605
http://rinf.com/alt-news/editorials/media-blackout-u-s-sponsors-genocide-southeastern-ukraine/
http://rinf.com/alt-news/breaking-news/western-news-suppression-downing-mh-17-malaysian-jet/
http://rinf.com/alt-news/editorials/pervasive-lying-u-s-uk-news-media/
http://rinf.com/alt-news/editorials/nyt-chrystia-freeland-ukraine-civil-war/
http://rinf.com/alt-news/editorials/propaganda-success-u-s-govt-reveled-success-lying-propaganda/
http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-34316047
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb288/Issue_288.pdf


| 4

‘Factual  programmes  or  items  or  portrayals  of  factual  matters  must  not
materially mislead the audience.’”

In other words: Whereas the BBC’s ‘news’ story here had opened by alleging that, “The BBC
has won a case against Russian TV channel RT, which claimed the [BBC] corporation faked a
report on Syria,” that statement by BBC was false. Ofcom’s report had clearly stated that,
“accuracy … is … not applicable to the program.” Furthermore: elsewhere in Ofcom’s report,
there was also this:

“Ofcom’s functions do not extend to regulating the provision of the BBC’s
services in so far as they concern the accuracy or impartiality of the content of
any programme included in the BBC’s UK public broadcasting services.”

In  other  words:  As  regards  the  BBC  itself,  accuracy  isn’t  required,  not  only  in  “an
investigative  current  affairs  program”  but  in  anything  at  all   which  comes  from  the  BBC.
Wow! Why would Ofcom — supposedly the BBC’s (and all news-media’s) regulator, say such
things? The reason is obvious once one reads the rest of Ofcom’s report. The BBC in its
complaint to Ofcom, which had sparked this ruling by Ofcom, provided no documentation
disproving or in any way contesting the truth of what the RT news-report had reported. For
this reason, Ofcom instead applied a different, totally vague and therefore pliable standard,
namely that “factual matters must not materially mislead the audience.” Even if the given
“investigative  current  affairs  programme”  is  100%  “accurate,”  it  must  not  “materially
mislead” (unless it’s the BBC, which is free to falsify. The BBC is allowed to be entirely
inaccurate anywhere, but RT isn’t allowed even to merely “materially mislead” — whatever
that’s supposed to mean).

So: what was the basis for Ofcom’s ruling that this RT program did “materially mislead”?
Ofcom presented details of where the progam was “misleading.” Most of them consisted of
arguments  to  the  effect  that  the  private  person  who  had  investigated  the  BBC’s  report,
Robert Stuart, and who was quoted at several points in the RT report, had produced no
‘massive public investigation,’ though it was, in fact, massive and had, in fact, been made
public on the Web, at

https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/.

The Ofcom report said that:

“The  BBC said  that  the  ‘extremely  disturbing  findings’  of  the  ‘massive  public
investigation’ referred to and relied on in the [RT] Programme were in fact the
complaints of Mr Stuart and that the statement of Mr Stuart which is read out
in  the  Programme  is  portrayed  as  the  ‘outcome  of  an  official  public
investigation’.  The  BBC  said  that  these  assertions  are  false  and  ‘un-
evidenced’.”

Ofcom there stated the BBC’s accusation, using BBC’s original complaint from BBC.

However, in fact, Mr. Stuart’s investigative report was “massive,” and it was “public” in the
sense  of  its  being  online;  and,  as  far  as  “official”   is  concerned,  that  three-word  phrase
“official  public  investigation”  employed by the BBC in  their  complaint  against  RT,  used by
BBC  in  their  charge  filed  at  Ofcom  against  RT,  describing  RT’s  references  to  RT’s

https://bbcpanoramasavingsyriaschildren.wordpress.com/


| 5

investigation, that it was an ‘official public investigation,’ was a fabrication by the BBC: Not
once in  the RT news-report  was that  three-word phrase actually  used.  Never  was Mr.
Stuart’s  report  being  referenced  there  as  an  “official  public  investigation,”  nor  was  it
referred to there as any “outcome of an official public investigation.” (You can easily confirm
this fact by examining the transcript of the segment — you’ll need to click there on “Read
the full transcript.”) The BBC lied there to Ofcom, and Ofcom simply took their lie on that as
being the Gospel Truth.

Ofcom concluded its finding:

“For the reasons stated above, Ofcom was of the view that the Programme, in
stating that the BBC was the subject of a ‘massive public investigation which
made  some  extremely  disturbing  findings’  presented  the  audience  with  a
materially misleading fact, and therefore, within the context of the Programme
which  was  a  current  affairs  programme,  had  the  potential  to  cause  harm  to
viewers.”

As if the BBC’s faked chemical-weapons attack by Assad’s forces hadn’t caused real harm to
the BBC’s viewers — and to democracy itself? That’s right; that’s Ofcom.

Therefore, (p. 124)

“Ofcom found that the Programme as broadcast resulted in unfairness to the
BBC. [Oh? It’s not ‘harm to viewers’ that Ofcom was actually concerned about
here, after all?] Therefore, Ofcom has upheld the BBC’s complaint of unjust or
unfair treatment in the Programme as broadcast.”

Clearly, by Ofcom’s phrase there, “unjust or unfair treatment,” they were referring to the
BBC as being their client — not the BBC’s viewers, at all.

Therefore, RT, afraid that their license will be revoked if any further compaints against them
by the BBC are filed at Ofcom, did whatever they were told.

According  to  Britain’s  pro-imperialist  New  Statesman   magazine,  RT  is  “Putin’s
Mouthpiece” and is thus a threat. So: this is how Britain deals with that alleged situation —
by imitating the Soviet Union.

A nation doesn’t need to be communist in order to be a dictatorship. Just ask Julian Assange,
involuntarily imprisoned for years in the Ecuadorean Embassy in London because he runs an
operation (wikileaks) that exposes dictatorships that call themselves ‘democratic’ though
they aren’t. Perhaps the most-successful dictatorships are the ones that (like the U.S.) deny
that this is what they are.

It’s a lot easier to lead the herd to slaughter if they don’t know what is happening behind
the wall at the front of the line.

Ofcom’s real message to the British public: Get in line, herd!

Investigative historian Eric Zuesse is the author, most recently, of  They’re Not Even Close:
The  Democratic  vs.  Republican  Economic  Records,  1910-2010,  and  of   CHRIST’S
VENTRILOQUISTS:  The  Event  that  Created  Christianity.

http://web.archive.org/web/20140401233413/http://rt.com/shows/the-truthseeker/media-staged-chem-attack-645/
http://www.newstatesman.com/world-affairs/world-affairs/2013/05/inside-russia-today-counterweight-mainstream-media-or-putins-mou
http://www.newstatesman.com/world-affairs/world-affairs/2013/05/inside-russia-today-counterweight-mainstream-media-or-putins-mou
http://www.commondreams.org/views/2014/04/14/us-oligarchy-not-democracy-says-scientific-study
http://www.huffingtonpost.com/eric-zuesse/jimmy-carter-is-correct-t_b_7922788.html
http://freefromharm.org/animal-cruelty-investigation/saddest-slaughterhouse-video-ever-shows-no-blood-or-slaughter/
http://freefromharm.org/animal-cruelty-investigation/saddest-slaughterhouse-video-ever-shows-no-blood-or-slaughter/
http://www.amazon.com/Theyre-Not-Even-Close-Democratic/dp/1880026090/ref=sr_1_9?ie=UTF8&qid=1339027537&sr=8-9
http://www.amazon.com/Theyre-Not-Even-Close-Democratic/dp/1880026090/ref=sr_1_9?ie=UTF8&qid=1339027537&sr=8-9
http://www.amazon.com/dp/B007Q1H4EG
http://www.amazon.com/dp/B007Q1H4EG


| 6

The original source of this article is Global Research
Copyright © Eric Zuesse, Global Research, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Eric Zuesse
About the author:

Investigative historian Eric Zuesse is the author, most
recently, of They’re Not Even Close: The Democratic
vs. Republican Economic Records, 1910-2010, and of
CHRIST’S VENTRILOQUISTS: The Event that Created
Christianity.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/eric-zuesse
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/eric-zuesse
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

