
| 1

NGO Publishes Names of 2,300+ RT Guests, Labels
Them ‘Useful Idiots Who Undermine Western
Democracy’

By RT News
Global Research, October 22, 2017
RT News 20 October 2017

Region: Russia and FSU
Theme: Intelligence, Media Disinformation

An NGO called the European Values Think-Tank has published a report on RT featuring an
extensive  list  of  US  and European public  figures  who have  been accused of  “undermining
western democracy” just by appearing in RT shows.

The  report,  claiming  to  be  an  “overview  of  RT’s  editorial  strategy  and  evidence  of
impact,”  comes with an Excel list of 2,327 people who have appeared on RT over the last
four years. The names are carefully arranged in seven categories, including US politicians,
UK politicians, European politicians and so on, and are arranged in alphabetical order. The
list mentions the shows the guests appeared on, the total number of their appearances, and
gives hyperlinks to all the relevant episodes.

The report states that appearing on the network is counterproductive and makes the guest
a “useful idiot” to a “hostile foreign power.”Expressing one’s opinion on RT is considered by
the NGO as equivalent to “complicity with the Russian propaganda machine.”

Although the list  looks like a really thorough effort  at  cataloguing all  of  the RT guests,  it’s
got a number of strikingly weird blunders.  For example, UK Foreign Secretary Boris
Johnson is there, but only the link attached leads to a satirical show featuring someone
impersonating him. Meanwhile, US Senator John McCain’s daughter is mistaken for the
senator himself and “Politicking with Larry King” is unexpectedly referred to as “Politicking
with Larry David.”

The report generally claims that RT is “an instrument of hostile foreign influence,” which has
the sole purpose of “undermining public confidence in the viability of liberal democracy.”

It repeatedly discourages any public figures from potentially appearing on any of RT’s shows
in the future, as those on the list are accused of boosting RT’s “credibility as a legitimate
news network.”

https://www.globalresearch.ca/author/rt-news
https://www.rt.com/news/407347-rt-guests-list-ngo/
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://www.europeanvalues.net/rt/
http://www.europeanvalues.net/wp-content/uploads/2017/09/Overview-of-RTs-Editorial-Strategy-and-Evidence-of-Impact.pdf


| 2

The report asserts the opposite in no uncertain terms. It constantly describes RT as the
“Kremlin’s mouthpiece” tasked with no less than destroying the western civilization and
society from within.

It does not mince words calling RT “a second-rate news network with an abysmal reputation
and  dubious  audience  numbers”  as  well  as  “the  Russian  propaganda  machine”  and
a “disinformation tool.”

However,  it  eventually gets so much enmeshed in its  own allegations that it  starts to
contradict  itself.  The  paper  claims  that  RT’s  influence  on  its  western  audiences  ranges
from “minimal  to modest,”  yet  almost  immediately says that  the news network’s  “specific
effects” on its viewers “should be a research priority for all organizations and governments
interested in countering the Kremlin’s disinformation campaign.”

It further says that Russia’s “disinformation campaign,” which includes RT’s activities, poses
a “security hazard” that “should not be taken lightly,” and adds at the same time that it
is “imperative” not to “overinflate” the threat of RT.

The report  was prepared by Monika Richter,  who is  described as  an analyst  at  the
European  Values  Think-Tank  who  works  specifically  for  the  “Kremlin  Watch  Program”  –  a
project  aimed  at  “exposing  and  confronting  instruments  of  Russian  influence  and
disinformation  operations  focused  against  Western  democracies.”  Richter
also cooperates with the Atlantic Council – a US-based think tank, which is known for its
staunch anti-Russian stance.

The European Values Think-Tank was founded as an NGO in 2005 and is located in the
Czech  Republic.  It  claims  to  be  a  neutral,  not-for-profit  organization  aimed  at  defending
democracy  and  not  linked  to  any  political  force.

However,  its  annual  report  reveals  that  one-quarter  of  its  funding comes from various

http://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/rt-a-low-grade-platform-for-useful-idiots
http://www.europeanvalues.net/wp-content/uploads/2013/02/VZ2015_ENG_FIN.pdf


| 3

governmental actors, including the US and the UK embassies, the Czech government and
several EU structures, such as the European Parliament and the European Commission as
well as their subordinate bodies. According to the same report, the NGO receives most of its
funding from a large number of private donors. Its biggest single donor is George Soros’s
Open Society Foundation, which covers almost 10 percent of its funding.

Campaign against ‘dissenting voices’

George  Barda,  an  environmental  activist  and  social  justice  campaigner,  called  the
report “disappointing” and “a piece of propaganda.”

“The  reality  is  that  dissident  voices  in  the  UK  only  rarely  get  into  the
mainstream media … and RT has been the only news network providing a
regular platform for them. Much of this report is incredibly disappointing and it
is clearly not even pretending to give any kind of serious consideration to the
other side of the argument. It is a fairly standard piece of propaganda,” he
said.

“Do the author of this report and the politicians in the UK and the US really
think that [such people] as Robert Kennedy Jr., Yanis Varoufakis, the former
Foreign Minister of Scotland, Alex Salmond, or the former mayor of London are
just ‘idiots’?” Afshin Rattansi, the host of RT’s “Going Underground” show
said. “Of course, they are not and this is incredibly insulting,” he said, calling
the report a “McCarthy atavism.”

He went on to say that the supporters of the anti-Russian campaign first criticize Moscow for
allegedly censoring journalists and then suggest doing exactly the same in the West, thus
revealing the inconsistency in their own views.

Rattansi also drew attention to the fact that RT’s activities have always been in line with the
regulations of  the UK media watchdog, Ofcom, as the news network has never been fined
for any violations. So, it is only the politicians, who “clearly do not want some voices being
expressed” publicly, who see some issues with RT, he added.

Luzi Stamm, an MP from the Swiss People’s Party, said that a smear campaign that the
western elites wage against Russia and RT is just a part of a bigger crackdown against
the “dissenting voices” inside Europe and the US.

“This  recent  development  in  Europe  is  relatively  dangerous,”  he  told  RT,
adding  that  the  campaign  against  political  dissent  in  Europe is  becoming
increasingly  more “aggressive”  and “one of  the games they [the western
elites] are playing is destroying the reputation of the politicians they do not
like.”

The original source of this article is RT News
Copyright © RT News, RT News, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

https://www.rt.com/news/407347-rt-guests-list-ngo/
https://www.globalresearch.ca/author/rt-news
https://www.rt.com/news/407347-rt-guests-list-ngo/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/


| 4

Articles by: RT News

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/rt-news
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

