
| 1

NewsGuard: A Neoconservative Contrivance Which
Promotes an Establishment View

By Philip Giraldi
Global Research, January 29, 2019

Region: USA
Theme: Intelligence, Media Disinformation

There’s a new thought policeman in town. He calls himself NewsGuard and he promises to
restore “Trust and Accountability” to what one reads online. His website elaborates that
“NewsGuard  uses  journalism  to  fight  false  news,  misinformation,  and  disinformation.  Our
trained analysts,  who are experienced journalists,  research online news brands to help
readers and viewers know which ones are trying to do legitimate journalism—and which are
not…Our Green-Red ratings signal if a website is trying to get it right or instead has a
hidden agenda or knowingly publishes falsehoods or propaganda.”

One might well stop reading immediately after running into “our trained analysts” with all
that implies, but that would deny the greater pleasure derived from considering news-sites
that have “…a hidden agenda or knowingly [publish] falsehoods or propaganda.” Excuse
me, but hidden agendas, lies and propaganda are what the mainstream media is all about,
note particularly the recent feeding frenzy over the Covington school incident at the Lincoln
Memorial. Catholic racist white boys vs. elderly Native American war hero was how the story
was framed all over the mainstream media before it became clear that the entire chosen
narrative was upside down. Only a couple of news outlets bothered to apologize when the
truth became known.

NewsGuard claims to have a staff of 50 that evaluates 2,000 websites in something like real
time. How exactly it does that is not clear, but The New York Times repeats company claims
that “the sites it rates account for 96% of online news and information engagement in the
U.S.” NewsGuard also told The Times that it intends to quadruple its vetting of sites and
seeks to make its coverage “ubiquitous.”

Make no mistake, NewsGuard is a neoconservative contrivance which promotes
an establishment view of what is true and what is false.  Its co-founder Gordon
Crovitz (image on the right) is an ex-editor of The Wall Street Journal, who has enthused
over  the  project,  saying  that  it  is  “a  milestone  in  the  fight  to  bring  consumers  the
information  they  need  to  counter  false  information,  misinformation  and  disinformation
online.” Crovitz has also been associated with the leading neocon foundation The American
Enterprise Institute while the NewsGuard advisory board includes Tom Ridge, who was head
of the Department of Homeland Security under George W. Bush, and Michael Hayden, who
directed both the CIA and NSA. It is as government-establishment in orientation as it is
possible to be.

In a sense seeking to establish “accuracy” in news reporting is nothing new as the social
media,  to  include  Facebook  and  Twitter,  have  had  that  objective  for  some time,  but

https://www.globalresearch.ca/author/philip-giraldi
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://ahtribune.com/component/tags/tag/526-newsguard.html
https://www.newsguardtech.com/
https://www.nytimes.com/2019/01/16/business/media/media-steve-brill-fake-news.html
https://www.forbes.com/sites/jillgoldsmith/2019/01/16/newsguard-gets-a-leg-up-in-the-war-on-real-fake-news/#1ed42a356f57
https://www.mintpressnews.com/newsguardneocon-backed-fact-checker-plans-to-wage-war-on-independent-media/253687/


| 2

NewsGuard  defines  itself  as  having  as  its  target  the  screening  of  the  entire  media  in  a
politically impartial fashion, as “an information resource.” And the real danger is that it will
soon be appearing on your computer or phone whether you want it there or not. It is already
installed on local library computers in Hawaii and Ohio and is working with university and
even high school  libraries  to  include its  software on all  public  computers.  Worse still,
NewsGuard is in partnership with Microsoft as part of the latter’s Defending Democracy
Program. Microsoft currently has NewsGuard on its Edge browser and it intends to install the
tool on its Microsoft 10 operating system as a built-in feature. Microsoft 10 is the standard
operating system on nearly all computers sold in the United States.

When you go to a news site NewsGuard has a little shield that pops up in the corner of your
screen that will tell you whether that site is a reliable source or not. A green tag displays for
approved and red for not compliant. Similarly, if you do a search the responses that come
up will feature a green or red shield as part of the results. The site for NBC news shows
green, approved, with the heading “this website generally maintains basic standards of
accuracy and accountability.” It then uses what it calls a “nutrition label” to break down the
nine  specific  areas  that  were  assessed,  each  of  which  also  receives  and  individual  green
check for NBC. Under “Credibility” appears “Does not repeatedly publish false content;
Gathers and presents information responsibly; Regularly corrects or clarifies errors; Handles
the  difference  between  news  and  opinion  responsibly;  and  Avoids  deceptive  headlines.”
Under “Accountability”  appears “Website discloses ownership and financing;  Clearly  labels
advertising; Reveals who’s in charge including any possible conflict of interest; and The site
provides  names  of  any  content  creators  along  with  either  contact  or  biographical
information.”

The first thing one might observe about the system is that it is designed to favor large, well-
funded  establishment  news  sources  that  are  staffed  to  go  through  the  motions  of  fact
checks and corrections. All of the major news networks are approved, including Fox, MSNBC
and CNN, all of which editorialize heavily, almost constantly, in their news coverage. Voice
of America, which is a U.S. government propaganda instrument by design, also is approved.
NewsGuard also has approved all major newspapers to include The New York Times, which
frequently gets the story wrong, and The Washington Post, where news stories are nearly
indistinguishable  from  editorials  through  the  use  of  evocative  headlines  and  slanted
narrative.  All  the  U.S.  media  currently  leadoff,  for  example,  with  stories  about  Russia  that
include the assertion that the Kremlin interfered in the 2016 election, a claim that has yet to
be confirmed through actual evidence.

Russian media operating in the U.S. including RT America and Sputnik get red ratings with a
warning  “Proceed  with  caution:  this  website  fails  to  basic  standards  of  accuracy  and
accountability.”  RT  is  apparently  guilty  of  “repeatedly  publishing  false  content,”  “not
gather[ing]  and  publish[ing]  information  responsibly,”  “not  handl[ing]  the  difference
between news and opinion responsibly” and “not provid[ing] the names of creators.” Al-
Jazeera, another news service that often criticizes the United States and its governmental
policies also is rated red, suggesting that the true criterion for rejection by NewsGuard is
one’s  relationship  to  the  official  establishment  and  globalist/interventionist  line  being
promoted  by  the  United  States.

A glaring example of NewsGuard’s political bias relates to BuzzFeed, which is an approved
site. The Washington Post reported recently how a BuzzFeed story about Michael Cohen and
President Trump claimed that the president had directed his lawyer to lie to Congress

https://www.mintpressnews.com/newsguardneocon-backed-fact-checker-plans-to-wage-war-on-independent-media/253687/
https://www.rt.com/usa/448555-newsguard-app-fake-news/
https://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/buzzfeeds-stumble-fuels-doubts-about-the-press-even-if-a-few-details-are-missing/2019/01/19/b509ed32-1b93-11e9-88fe-f9f77a3bcb6c_story.html?noredirect=on&utm_term=.aa0e6907beaa
https://www.buzzfeednews.com/article/jasonleopold/trump-russia-cohen-moscow-tower-mueller-investigation


| 3

regarding a proposed office tower project in Moscow, which would have been both a crime
and  impeachable.   A  day  later  Special  Counsel  Robert  Mueller’s  office  intervened  and
described the story as untrue. The New York Times ran the first story on page one but the
retraction that followed appeared on page 11.

And it was not the first major bit of fake news for BuzzFeed. The same two journalists had
previously reported that Russia had financed the 2016 election.

CNN,  another  NewsGuard  green authority,  inevitably  bemoaned possible  consequences
arising from the Cohen-Trump story by complaining that it would be used to justify “bad
stereotypes about the news media,” had its own Russiagate misstep when it falsely claimed
that  Donald  Trump  Jr  had  had  access  to  WikiLeaks’  DNC  emails  before  their  2016
publication.

The BBC, yet another reliable source approved by NewsGuard, reported back in September
that the U.S. government had evidence that the Syrian “regime” was continuing to develop
chemical weapons. It added an assessment from the completely befuddled U.S. envoy for
Syria James Jeffrey that “President Assad had ‘no future as a ruler’ in Syria…Right now [the
Syrian government] is a cadaver sitting in rubble with just half the territory of Syria under
regime control on a good day.”

The  fact  is  that  Jeffrey  was  completely  wrong  about  developments  in  Syria,  where  the
government had been extremely successful in re-asserting control over nearly all of the
country,  while  the  claims  of  chemical  weapons  use  have  been  rebutted  many  times,
including by actual witnesses and journalists on the ground during the alleged attack at
Douma in April.

Reuters  news  agency,  yet  another  NewsGuard  green  light,  is  also  into  the  game.  In
November 2013 it published an article, part of a series, entitled “Khamenei controls massive
financial  empire  based  on  property  seizures,”  which  claimed  that  an  Iranian  government
charitable foundation called Setad (also known as EIKO) actually exists to take control of
property for the use of the government’s religious leadership.

A subsequent news report that appeared in January in the alternative media revealed that
the investigative journalists who wrote the story did so from Dubai, London and New York
and never visited the properties they identified, in most cases completely misrepresenting
what could be seen on the ground.

Robert Fontina of Counterpunch has also rejected the depiction of Setad as anything but a
charitable foundation. The truth is that Setad engages in major social projects, including
rural poverty alleviation, empowering women, home and school building, and provision of
healthcare. Fontina observes that American sanctions against it  and similar entities hit
ordinary Iranians’ lives by producing food insecurity while also restricting the supplies of
needed  medications.  Ahmad Noroozi  of  the  Barakat  Foundation  claims  that  numerous
Iranians have already been affected by U.S.-initiated sanctions directed against his country,
restricting access to cancer treatments and other pharmaceuticals.

So who gets the endorsement from NewsGuard? Those who toe the line on U.S. policy and
the establishment globalist/interventionist agenda. It would be interesting to know what
NewsGuard’s staff of analysts is really looking for when it researches a site or media outlet.
As the examples cited above demonstrate, NewsGuard has nothing to do with taking pains

https://www.washingtonpost.com/world/national-security/2019/01/18/b9c40d34-1b85-11e9-8813-cb9dec761e73_story.html
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/2019/01/18/b9c40d34-1b85-11e9-8813-cb9dec761e73_story.html
https://medium.com/@caityjohnstone/msm-begs-for-trust-after-buzzfeed-debacle-ca24518e6aab
https://medium.com/@caityjohnstone/msm-begs-for-trust-after-buzzfeed-debacle-ca24518e6aab
https://medium.com/@caityjohnstone/msm-begs-for-trust-after-buzzfeed-debacle-ca24518e6aab
https://theintercept.com/2017/12/09/the-u-s-media-yesterday-suffered-its-most-humiliating-debacle-in-ages-now-refuses-all-transparency-over-what-happened/
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-45442876
https://ahtribune.com/us/maga/2634-james-jeffrey.html
https://www.scmp.com/comment/insight-opinion/article/2142749/if-iraq-was-not-enough-theyre-lying-about-syria-wage-war
https://www.reuters.com/investigates/iran/#article/part1
https://www.mintpressnews.com/reuters-joined-us-governments-offensive-against-iran/253681/
https://www.counterpunch.org/2018/05/11/iran-the-u-s-and-eiko/
http://barakatfoundation.com/en/
https://strategic-culture.org/news/2018/05/25/cuba-air-crash-damning-indictment-us-economic-warfare.html
https://strategic-culture.org/news/2018/05/25/cuba-air-crash-damning-indictment-us-economic-warfare.html


| 4

to report the news accurately, nor is there any evidence of real accountability. It is all about
who pays the bills and who is in charge. They give the orders and one either falls in line or
goes out the door. That is the reality of today’s mainstream media.

*

Note to readers: please click the share buttons above. Forward this article to your email
lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

This article was originally published on American Herald Tribune.

Philip M. Giraldi is a former CIA counter-terrorism specialist and military intelligence
officer who served nineteen years overseas in Turkey, Italy, Germany, and Spain. He was
the CIA Chief of Base for the Barcelona Olympics in 1992 and was one of the first Americans
to enter Afghanistan in December 2001. Phil is Executive Director of the Council for the
National Interest, a Washington-based advocacy group that seeks to encourage and
promote a U.S. foreign policy in the Middle East that is consistent with American values and
interests. He is a frequent contributor to Global Research.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Philip Giraldi, Global Research, 2019

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Philip Giraldi

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://ahtribune.com/us/fake-news/2831-newsguard-neoconservative-contrivance.html
https://www.globalresearch.ca/author/philip-giraldi
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/philip-giraldi
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

