
| 1

New York Times Propaganda Photos on Ukraine
Exposed

By Alex Lantier
Global Research, April 23, 2014
World Socialist Web Site

Region: Russia and FSU
Theme: Media Disinformation

In-depth Report: UKRAINE REPORT

A day after the New York Times  published a front-page report purporting to show the
involvement of Russian Special Forces in protests in east Ukraine, its report, titled “Photos
Link Masked Men in East Ukraine to Russia,” has been exposed as a blatant fabrication.

The  Times  printed  low-resolution  pictures  of  fighters—allegedly  wearing  Russian  insignia
while in Georgia, and then later as protesters in east Ukraine—asserting they were the same
men, thus proving the existence of an armed Russian intervention in Ukraine. It was based
on  a  crude  trick  first  noted  by  a  commenter  on  a  link  posted  on  Reddit.  The  photos  in
the Times were down-sampled versions of higher-resolution images circulating online, which
show that the men in the different pictures are in fact not the same.

Images from the New York Times with text and captions:

Original images posted on reddit:

https://www.globalresearch.ca/author/alex-lantier
http://www.wsws.org
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
http://www.nytimes.com/2014/04/21/world/europe/photos-link-masked-men-in-east-ukraine-to-russia.html?_r=0
http://www.nytimes.com/2014/04/21/world/europe/photos-link-masked-men-in-east-ukraine-to-russia.html?_r=0
http://www.reddit.com/r/worldnews/comments/23k8g2/photos_link_masked_men_in_east_ukraine_to_russia/cgxynj5
http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2014/04/nyt-propaganda6.jpg
http://www.reddit.com/r/worldnews/comments/23k8g2/photos_link_masked_men_in_east_ukraine_to_russia/cgxynj5


| 2

It very rapidly became clear that the Times ’ claims to have proven that Russian soldiers
were  driving  the  east  Ukraine  protests  against  the  pro-Western  regime  in  Kiev  were
complete rubbish.

The  BBC compared  the  high-resolution  pictures  of  two  bearded  men theTimes  falsely
asserted were the same fighter. It concluded, “In the 2014 photos, the man’s greying beard
appears to be black, while in Georgia six years ago, the slimmer-looking man shown has a

http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2014/04/nyt-propaganda2.jpg
http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2014/04/nyt-propaganda51.jpg


| 3

reddish beard.”

It also noted that Russian Special Forces patches on the men’s uniforms, highlighted by
the Times as proof that they are Russian troops, “can be bought on the Internet for less than
$5.”

Asking whether the pictures “prove anything,” the BBC concluded: “It cannot be said for
sure that they are actual Russian Special Forces, as the Ukrainians argue.”

In publishing the false allegations, the Times worked closely with the US government, which
received the photos from the unelected pro-US regime in Kiev and “endorsed” them before
passing  them  on.  At  a  press  briefing,  however,  US  State  Department  spokeswoman  Jen
Psaki, whom the New York Times quoted in its article, indicated that the administration was
well aware that the photos did not constitute proof of what was being claimed.

Pressed about whether she was certain the pictures showed individuals linked to Russia,
Psaki replied: “What we see in these photos that have been, again, in international media,
on Twitter, and publicly available, is that there are individuals who visibly appear to be tied
to Russia. We’ve said that publicly a countless number of times. I will let you draw all the
conclusions yourself as to whether these are individuals who look similar or not to other
events.”

A journalist at the briefing objected to calling this “evidence,” and asked, “Do you think this
is evidence that would stand up in a court of law?”

Psaki replied, “I don’t think it’s a legal—we’re not making a court-of-law case here. We’re
just showing that this is photographic evidence that indicates the connection we’ve been
talking about for weeks now.”

The journalist asked, “You think it is proof of connection, or it’s just—or you’re just alleging
that it’s another sign of this?”

Psaki replied, “It’s another sign.”

In fact,  the Times  has worked to mislead its readers,  uncritically presenting concocted
photos delivered by its contacts in the State Department.

Washington, as it passed the pictures on to the Times, knew very well that they did not
constitute evidence of anything, but were simply a new propaganda point supporting its as-
yet  unsubstantiated  accusations  of  Russian  involvement  in  Ukraine.  The  Obama
administration relied on theTimes  to publish the pictures,  fanning the flames of  the media
campaign to denounce Russia, without doing any due diligence to check that its materials
were accurate or that proved anything at all.

A decade ago, Times journalist Judith Miller was the conduit for broadcasting lies that Iraq
had weapons of mass destruction (WMD), touching off a huge media campaign that set the
stage for the US invasion of Iraq.

Today, the lies the Times is palming off as news could provoke a war with Russia, a nuclear-
armed  power.  By  fabricating  evidence  of  Russian  involvement  in  east  Ukraine,
the Times  was  providing political  ammunition  for  calls  in  Ukraine and in  the  Western
imperialist powers for a military crackdown against protests in east Ukraine, a region with a



| 4

large Russian population. This could lead to a military intervention by Moscow in eastern
Ukraine to break up the crackdown, and a clash between Russia and Ukraine drawing in the
Western powers.

The Times  ’  fabrications  also  served to  obscure the fact  that  this  conflict  arose out  of  the
decision of Washington and its European allies to topple Ukraine’s previous, Russian-aligned
regime in a fascist-led putsch in February. The unelected pro-Western regime in Kiev has
now encountered significant popular opposition in pro-Russian regions of eastern Ukraine. It
is  this  aggressive  policy  of  the  Western  powers  that  is  driving  the  explosive  standoff  in
eastern  Ukraine.

The employees of the Times who were involved in producing this article, like Judith Miller
before them, reflect the growing integration of the media and the state.

Henry Kissinger, the Secretary of State under President Richard Nixon, intervened personally
four years ago to try to obtain a Chinese visa for the lead author of the Times article,
Andrew Higgins. Higgins has been refused entry into China ever since 1991—when, after
reporting on the Tiananmen Square massacre, he was found traveling with Chinese state
documents in his briefcase and expelled from the country.

Higgins’ reporting on Ukraine in the current crisis has been largely oriented to downplaying
the dangers posed by the fascist forces Washington and its European allies put in power in
Kiev,  and demonizing Russia.  One particularly foul  piece published on April  8,  “Among
Ukraine’s Jews, Bigger Worry is Putin, Not Pogroms,” attacked the idea that these groups
posed any danger to Ukraine’s Jewish population.

The Right Sector militia and the fascist Svoboda party occupy key posts in the unelected
Kiev regime and glorify World War II-era fascist forces, such as the Organization of Ukrainian
Nationalists of Stepan Bandera, who allied with the Nazis during the Ukrainian Holocaust.
Yet, according to Higgins, such organizations are far less dangerous to the Ukrainian people
that the Russian government.

“Even Right Sector, a coalition of ultranationalist and in some cases neo-Nazi organizations,
has made an effort to distance itself from anti-Semitism,” Higgins wrote. “In late February,
its leader, Dmytro Yarosh, pledged during a meeting with Israel’s ambassador in Kiev to
fight all forms of racism.”

Higgins’ attempt to whitewash the right-wing character of the Kiev regime is of a piece with
the  current  concocted  denunciations  of  Russia  by  the  Times,  shamelessly  supporting
Western imperialism’s intervention in Ukraine.

The original source of this article is World Socialist Web Site
Copyright © Alex Lantier, World Socialist Web Site, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

http://www.wsws.org
https://www.globalresearch.ca/author/alex-lantier
http://www.wsws.org
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/


| 5

Articles by: Alex Lantier

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/alex-lantier
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

